De Tilburg se Koerier
I
ans
JAMIN
ONZE NATIONALE LUCHTHAVEN
IN APRIL GEREED
TRIUMPH
AUTOMOBIELEN
A. SPIJKERS ZN.
H Zuster Pancratia (Anna Jansen) is
verheugd om Tilburgse goedgeefsheid
een van
vlieghavens
de wereld
van
3
E.E.G.
RUYS CO.
iDEN
J
n.v.
ascH
BATAVUS
EEN RIJWIEL
NEW FASHION
Gebr. H. G. S, G. H. VERHAGEN
ft
varopa
I
Het „nieuwe Schiphol” wordt
de modernste
nte
nk)
MM
137,75
11
DENISSEN
Koningin Fabiola
volgende maand
naar Efteling
Pagina 8
ENSCHOT - LID VAN DE NEDERLANDSE HUIS AAN HUISBLAD PERS
REDACTIE EN ADMINISTRATIE JAC. VAN CAMPENSTRAAT 40-42 - TILBURG - TELEFOON 30783
POSTGIRO 1 126745 - UITGEVER J. DE BEER - 10e JAARGANG
Oplage 42.900 exempl.
VRIJDAG 26 AUG. '66 - No. 478
ng
Gooi
Diepte
Hoogte
rshal
de
4.300 m*
mik”
TEL. 30617
Boekt Uw vliegreizen per K.L.M. bij
reisagenten
Spoorteen 1 26 Telefoon 31 070-31071 - Telex 50141
RK
el. 26098
intie
m hac
brengt
TRIUMPH 2000
100 pk
De wens van elke
Uit voorraad leverbaar.
Vanaf
vanaf 12.980,-
Sportieve Automobilist.
HET BATAVUSHUIS
GARAGE
TRIUMPH-dealeg voor Tilburg e.o.
Leo Xlll-straat 60
Tilburg
Tel. 21767
Tilbnrg
Telefoon 25615
Ringbaan Oost 146
ggwgMwyttg»
niet duur we! heerlijk
vraag- of
intschuld
scholden.
uur
voor
control
ssenen)
eren en
uvelcentre
illende ar
deelnemende vereni-
gemeentegrens en aan-
meter
:k Capucij-
JRG
TIENERTAART
Keurig verpakt in plastic doos
vergr
verve
huid!
Belgi
uit de
«rond-
ervol-
terge-
HTING
i 90
1 24817
renigingen
_le deelhe-
ckorpsen.
kan dit
zorige opgave
in
tin-
wen.
16.95
|95
ren
leze
desge-
i liften
van het
%ties
Bij overlijden, zowel 's nachts als
overdag, belt U eerst ons, U hoeft
dan verder nergens voor te zorgen.
R.-fi. Begrafenisonderneming
voor het GEHELE GEZIN, voor vader, moeder en de
teenagers, onder de naam
rhtstreeks
stations-
r aan de
voorrijweg ge- aangekomen reizig
aar deze weg, reikt door de pic
nieuwe Schdp-
worden is
itvaart een
ook trots
Voor
angst der genodigden etc.
ten gemeentehuize
5. Middagconcerten door alle verenigin
gen
6. Taptoe
7. Feestavond.
Men hoopt dat de Luchtmachtkapel de
taptoe zal verzorgen en dat de middag
concerten speciaal beluisterd kunnen v
den door de verpleegden in bejaardente
huizen en sanatoria.
De kosten verbonden aan dit festival wor
den beraamd op 10.000 gulden. Burg
meester en Wethouders stellen de I
van de Raad voor deze subsidie te v ei
genlijke
bovenb
en, daar kende reizigers, wa
de onder zijner beschikte
legen ondergrond-
loor liften verbon- lounge -
lal. Omgekeerd zal toiletten, die hij per
- -reiken. Vanuit deze
zich te gelegener tijd
langs het vliegtuig, waar
reist, is opgesteld, en vc„
zelfde weg als de overige
tuig vertrekkende passagie
jers.
___j geschiedde ten
mtallen wegtransportmi
passagiers, t
rden aan- en c
tot de vast
>rrijlenc*~
tel.: 255 2 5 b.g.g. 333 70
Let op het juiste adres:
WTLHELMINAPARK 127
)P
>1. Want er zijn
- materiaal en
snsen ingekocht
rantie, dat ieder
In zijn woning.
Wij adviseren
“'--’ken aan beide
Ik 115 meter L~
.r (reohterpier)
tussen statior
Protestanfse
Begrafenisonderneming
tijdelijk:
tel. 25525 b.g.g 33370
Koeriertjes tot 10 woorden
1,25, elk woord meer 0,10.
Voor advertenties met brieven
onder nummer wordt 25 cent
berekend. Voor telefonisch op
gegeven Koeriertjes wordt 50 ct
incassokosten in rekening ge
bracht. Advertenties kunnen
uiterlijk tot dinsdagavond 10
- worden aangenomen. Vrij
oplage- en verspreidings-
-ole.
jevens. O O O O
jen van pas-
33 Nog maar enkele maanden en de Tilburgse
---'nlaat. zuster Pancratia viert haar zilveren zuster- I
im te midden v$n haar melaatsen op
rauke in West-Irian.
missiegebieden. Denk vooral aan de Til
burgse zuster die geen vakantie kan en
mag nemen omdat de melaatsen haar dage
lijks nodig hebben. Laat in ieder geval in
februari wanneer zij feest heef
wanneer geld aan haar overt
wordt, dat Tilburg haar niet is ve
o- - Giften:
ratia overgemaakt worden Totaal vc
termijn kan beslissen wat H. v. Hot
lodig is en dan dit zelf N.N.
Firma A. v. B.
mevr. v. d. V.-v. R.
N.N.
Flores
P.V.
N.N.
Mej. Stoop
N.N.
Betsie
N.N.
mevr. v. Rooy
N.N.
middenpier, kunnen gadeslaan en be
vinden zich dan practisch tussen de vlieg
tuigen.
De parkeerterreinen en busstatidplaatsen
mogelijk in- voor deze bezoekers zijn geprojecteerd
illen gaat hij ten noorden van het stationsgebouwcom-
naar het ei- plex en de afrit van de verhoogde voor
komt in de rijweg. Ongeveer ter hoogte van de 'knik’
- in de noordpier zullen deze bezoekers
i faciliteiten langs een trap het pierdak kunnen be-
Zo kan hij treden en van daar kunnen uitzwermt
--J J- over noord- en middenpier. Vanaf de:
pderdaken zullen de bezoekers,
wenst, via het trappehuis en de
in het noordoostelijk gedeelte
stationsgebouw, de publieke restauraties
kunnen bereiken. Bezoekers, die uitslui
tend naar Schiphol komen om deze res
tauraties te bezoeken, kunnen genoemd
trappehuis reeds op beganegrondniveau
via die toegang in de noordgevel van het
stationsgebouw bereiken.
-lijke uitgang
voert naar de taxi-opstelplaatsen;
jage noordelijke naar de standplaats der j
ge- sagiersbussen. Ten behoeve van de
sagiers voor deze bussen is in het noor-
- delijk gedeelte van de afhalershal een
s wachtruimte gedacht; in de nabijheid
„jj. daarvan is een expressobar voor deze
zul-1 reizigers en tevens voor de „afhalers” teJ
ge- De reizf^Wdre'yijh auto op het parkeer-
i het einde van terrein heeft staan begeeft zich te voet Vo
zich de kassa's daarheen. De reiziger, die zijn auto stalde Tilbur
r in de keldergarage gaat per lift of trap.
repen melk en puui
van
De leden van JOK, R.-K. Jongeren
LÓntwikkelings Kring, gaan zondag 28 i
1 augustus beginnen aan hun laatste zo-
merevenement.
Het wordt een oriëntatierit waaraan ook
I niet-leden kunnen deelnemen. De eerste I
1 ploeg zal om ongeveer één uur 's middags
I vertrekken vanaf het jeugdhuis aan de
Johannes van Oisterwijkstraat la.
's Avonds is er in het jeugdhuis een ge
zellige avond waar ook de prijsuitreiking
zal plaats vinden.
3r geval in
SgSSÏÏÏ De Stichting Carnaval Tilburg heeft I
verqeten een mededelingenblad uitgebracht onder
J de titel „De Kruikenbode''. Het is bestemd I
f 1281,— voor alle carnavalsverenigingen met het
5’doel om straks tot een goed geslaagde i
2^50 I carnavalsoptocht te komen. Veel adres-
6'sen van secretarissen zijn veranderd en
10,daarom verzoekt de nieuwe secretaris van
2,501 de Stichting de heer Dré van Moorsel,
10^1 Heikantsebaan 255, Tilburg even opgaven
10,van de adressen.
2,—
10,— ---
—25,—
10,—
5,*
10,-
15
10,-
1414,-
Meerdere giften worden gaarne ingewacht
W. Jansen, Kruisvaarderstraat 6, Tilburg
H. Jansen, Olv, v. Noortstraat 13, Tilburg
J. Jansen, Pironstraat 44, Tilburg.
>orbij zijn is het mis- Fr. Jansen, Beukenstraat 72, Tilburg,
goed te denken aan de of op girorekening
J!-de i Pironstraat 44, Tïlbi
Luchthavenbezoekers
De luchthavenlbezoekers zullen de activi-
teiten op het Yerkeersplatform vanaf het i
dak van een gedeelte van het pieren-1
stelsel, te weten de noordpier en de I
WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG, GOIRLE, DONGEN, LOON OP ZAND en
.uupppunt
meW'lang, 1,8 meter breed
Piertakken aan beide zijden pierknoop-
punt, elk 115 meter lang, 13 meter breed.
Zuidpier (reohterpier) 270 meter lang
breedte tussen stationsgebouw en „knik”
12 meter daarna 18 meter.
Noordpier (linkerpier) 275 meter lang.
Vliegtuigopstelplaatsen voor vliegtuigen
met een spanwijdte en/of lengte van 45
meter, een deel evenwel voor 55 meter
spanwijdte en/of lengte.
Bemanningencentrum
Grondvlak beganegrondniveau
67 m. lang en 41 m. breed
grondvlak le verdieping
57 m. lang en 45 m. breed
Gebouw Luchthavendirectie
Grondvlak 48 m. lang en 13V2 m. breed
hoogte 36 meter.
Wanneer in april 1967 het niew»
hol in gebruik genomen kan v
dit voor de Nederlandse luchtx
feestelijke dag. Wij kunnen dan
zijn op onze nationale luchthaven,
het echter zo ver zal zijn, moet eerst nog
een duel met de tijd gestreden worden.
Zoals bij elk te bouwen groots project
is men van vele toevalligheden afhanke
lijk. Zoals de zaken er nu voor staan
is men vrijwel zeker dat in april SCHIP
HOL in gebruik genomen kan worden.
plaats van samen-
waarna gezamenlijk wordt ge-
tderlijk défilé der ver«
eventueel défilé van alle
rs in 1 of 2 grote muziekte
gesteld aan dezelfde pier waaraan hij is
aangekomen en hij heeft weinig overstap-
zaj reiziger zich meteen naai)
Tt-/verzamelruimte bij dit vlieg-
even en zich zodra mogelijk in-
In alle andere geval’--
pier van aankomst t
stationsgebouw en komt «u u<=
tbeschreven lounge voor de vertrek-
5 reizigers, waarvan alle faciliteit
e. zijner beschikking staan. Zo kan ._j
>ok gebruik maken van de onder de
- gelegen rustkamers, douches en
n, die hij per trap of lift kan be-
lounge begeeft hij
naar de pier, waar-
irmede hij verder
volgt daarbij de-
- 1 met dit vlieg-
-jrlopig totaal
rerdere gifter-1--
Jansen, Kruisvaa.„„
Jansen, Olv. v. Noortstraat
'ironstraat 44, Tilbur
censtraat 72, Tilburg,
ng 1236348 t.n.v. J. Jansen,
Tlburg.
Deze foto laat zien hoe onze nationale
luchthaven Schiphol er straks in
april van het volgend jaar uit zal
zien.
levensvreugd bij te brengen voor zover dit
nog mogelijk is.
Zuster Pancratia kan het werk niet alleen
doen. Zij heeft geneesmiddelen, kleding en
voedsel nodig. Om dit te zenden zou er ook
heel wat geld ingezameld moeten worden
om deze artikelen te verzenden.
Wanneer men over geld beschikt
aan zulsjer Pancratia--
die dan op korte t
er het hardst nc„.3
kopen.
Een aantal Tilburgers hebben het initi
genomen om zuster Pancratia straks,
neer zij in februari haar zilvc
feest viert te midden van b~’
een geldbedrag te doen toe!
reeds geld ingezameld, ruim
derd gulden.
Wij doen alsnog een beroep op de Tilburg
se ingezetenen ook menseri uit de om
liggende plaatsen kunnen hun gift over
maken en die is dan niet minder welkom -
om toch een klein offertje te brengen v. Dongen-Cools
voor deze Tilburgse zuster (Anna Jansen, Voorlopig totaal
die sinds 1947, toen zij afscheid nam van -
haar medezusters in het klooster Bredase-
weg 291, in West-Irian zich opoffert voor
onze medemensen).
Nu de vakanties voc-*-:i -i:- :- ‘“Jt -
schien toch wel eens goed te denken aan
vel» kloosterlinoen die verblijven in
De sport- en ontspanningsvereniging
St.-Eloy orgariseert voor de liefhebbers
een oriëntatie it voor fietsers en brom
fietsers over een afstand van respectieve
lijk twintig en veertig kilometer door-de
bosrijke omgeving van Tilburg. Iedereen
is welkom. Er wordt vrijdag 26 augustus
om half acht 's avonds vertrokken vanaf
de St.-Eloyzaal. Inschrijfgeld leden f 0,75
niet leden betalen één gulden.
turn aantal bewegingen van ver-
3 en aankomende passagiers in
2 200 I Smds zij begin 1964 weer in Merauke
1 terugkeerde, na een korte welverdiende
1 500 000 I vakantie *n Nederland, leeft zij als enige
I zuster in het moerasgebied. Dagelijks ver-
2 000 000 I zor9t ZÖ de zieken, zowel volwassenen als
Voorrïjlengte voor het gebouw 120 m. i kinderen. De ziekteverschijnselen duiden
Te verwerken bagage per kwartier meestal °P melaatsheid
(aankomst) 900 a 1000 colli j Deze gevreesde ziekte bestrijden is een
Te verwerken bagage per kwartier werk van grote liefdadigheid. Zelf-opoffe-
(vertrek) 700 a 800 colli j rin.g komt er in zeer grote mate aan te pas, I
Centrale passagierswaahtkamer omdat men dagelijks met de neus op de
1000 Zitpl. feiten gedrukt wordt. Wat negerkinderen
De vertrekkende reizigers volwassenen) weer bij hun stamgenoten
Deze arriveert per bus, particuliere auto terugkeren en in hun oude leefwijze ver-
of taxi langs de verhoogde voorrijweg I vallen.
voor de vertrekhal en kan deze door J
een der drie ingangspartijen betreden. Toch is zgster Pancratia, ver van allen die I
Voor zover deze reiziger de auto, waar- haar dierbaar zijn, dagelijks aan het werk 1
mede hij naar Schiphol gaat, aldaar wil I om te trachten deze melaatsen enige
tiatief
ratia straks, wan-
rilveren kiooster-
1 haar melaatsen,
toekomen. Er is
1 veertienhon-
Van de huiskamer tot in vliegtuigcabine
Gezien de bovengeschetste procedure met - -
betrekking tot de vertrekkende en aan- tijd, dan z;
komende reizigers, kan men het volgende de wacht-
stellen. Zonder zich aan minder gunstige tui9 begev
weersomstandigheden te behoeven bloot schepen.
*- _al een hichtreaziger van zijn door de
cabine kunnen betre-
j zich per auto van zijn
garage naar Schipbol begeeft e
aangekomen, gebruik maakt van dc umm
het stationsgebouw gelegen ogde-J
se autogarage, welke dc
den is met de vertrekihal. Omgekeerd
hij bij terugkomst op Schiphol vanuit
aankomsthal per lift naar de ondergrouu-
lalen se 9ara<Je kunnen gaan en zich vervol-
hal gens in zijn aldaar bij vertrek achte
j.t ai- laten auto huiswaarts kunhen begeve
»vziut De overstappende reiziger
rshal Dti’ect na het verlaten van het vliegtuig
de wondt deze reiziger afgehandeld en ver-
neemt hij waar het vliegtuig waarmede
pas_ hij verder reist is of zal worden opge-
ioor- steld. Als laatstbedoelde vliegtuig is op-
het hoofdgebouw zal in staalconstructie
worden uitgevoerd. Het ligt voorts in het
voornemen de gevelbekleding in alumini
um uit te voeren.
Hier volgen nog een aantal globale ge
gevens betreffende de afmetingen van de
verschillende onderdelen van het com-
Hoofdgebouw;
Lengte gevel straatzijde 95
gevel platformz- 107
(van straat tot
platformzijde) 100 meter
tot dakrand landz. 121/? metre
tot dakrand platf. z. ITVa meter
1 Breedte verhoogde voorrijweg:
Constructie en afmetingen 1 9 trOtt°ir
Ivoor het stationsgebouwcomplex is ge-1 nj^egTrneter, trottoir V/i meter totaal
dacht aan een betonskelet; het dak van 24 meter.
Bagage-centrum
STADSNIEUWS IN HET KORT
Dë volksconcerten die donderdag 25
augustus 's avonds in het Wilhëlmina-
park en zondagmiddag 28 augustus in de
Gerard van Swietenstraat zouden worden
gegeven, zijn verdaagd naar de komende
winter.
Dan zullen die concerten gegeven worden
in zalen.
idag- yjet festival voor de werkende jeugd
wor- zal het volgend jaar van 3 tot en met 7
ente- mej worden georganiseerd in de Tilburg
se Stadsschouwburg. Het festival 1966 is,
naar een onderzoek onder de 480 deelne-
Burge- mers aan dit festival, een groot succes
Leden geweest. „Een verwarrend nachtje” een
verle- toneelstuk door de Nederlandse Cómedie
gebracht, heeft het meeste succes geoogst.
In Kaatsheuvel verwacht men, dat in de
tweede helft van september koningin Fa
biola een bezoek zal brengen aan „De
Efteling". De Belgische vorstin komt dan
onder meer kijken naar de realisering
van het door haar geschreven sprookje,
„De Indische Waterlelies".
Vorige week zaterdag kon men op de
Efteling de miljoenste bezoeker van 1966
verwelkomen. Het was de heer Van Ha
ren. uit Nijmegen, die onder meer een
pick-up en radio aangeboden kreeg van
de directeur van' de Efteling, de heer
Diender.
Dit jaar nog verwacht de Efteling
de 14-miljoenste bezoeker in het 15-jarig
bestaan van dit sprookjespark. Dit feit
zal op een bijzondere wijze gevierd wor- I
den. Vaststaat, dat de gelukkige in ieder I
geval een 4-persoons auto in ontvangst
zal mogen nemen.
Daar de zaal van het Jeugdhuis aan
de Kapelstraat niet meer de sfeer kan
scheppen om de ruilbeurs tot een „gezel
lige ruilbeurs" te maken, heeft het be
stuur van „De ruilende Turk" ons mede
gedeeld, dat besloten is naar een andere
zaal uit te zien. Omdat men nog zoeken
de is wordt de eerste ruilavond van het
nieuwe seizoen uitgesteld tot een nader
te bepalen datum.
-M <1
Volgend jaar in mei of juni wil het 4. Officiële ontvang
Tilburgs politiemuziekkorps het politie-
muziek-festival in Tilburg organiseren.
Dit festival in Tilburg past in het kader
I van het 40-jarig bestaan van het Tilburgs
politiemuziekkorps in september 1967. Het
1 programma van het festival is als volgt
1 samengesteld:
1. Ontvangst der
I gingen aan de 1
I bieding koffie
I 2. Stertocht naaf de
I komst,
I musicee
I 3. Afzond»
l en e™’
mers
- onmiddellijk vóór het s
gebouw gelegen parkeerterrein
geeft zich lopend langs een der
rand van 4e verhoogde v~'rrW'u
projecteerde trappen naar
steekt deze over en bereikt aldus de Aan het 'eipde van
vertrekhal. Indien laatstbedoelde reizi- daalt hij een trap of
r zijn auto in de garage onder het sta- J-
insgebouw zou willen plaatsen, rijdt hij
naar de zuidzijde van het gebouw en ver
volgens de aldaar gelegen helling naar
enoemde garage af, stalt daar zijn auto
—i bereikt vanuit deze garage per trap of
Wt de vertrekhal-
twerp- c'eze vertrekhal gelegen op de eer-
Haaq ste vertiieping van het stationsgebouw
lureau bevindt de reiziger zich tevens meteen
1 Prof °P betzelfde niveau als de cabinevloer
1— waarmede hij gaat rei
zen. Op zijn verdere gang naar dit vlieg
tuig zal hij geen niveauverschillen be
hoeven te overbruggen. In de vertrekhal
ji enkele blokken met balie-eenheden
geprojecteerd; binnen elk blok bevindt
zich een naar het bagagecentrum voeren- daar in d(
de transportband. De reiziger laat zich afgehaald,
aan een der balies, welke hij willekeurig De zuidelij
kan kiezen (free check-in systeem), af- -1
handelen, waarbij zijn eventuele bagt
op genoemde transportband wordt 1
plaatst.
Indien de reiziger vergezeld is van weg
brengers, kan hij, indien de tijd daartoe
g beschikbaar is, desgewenst met zijn
de Juchthavenaccommodatie kan worden
voldaan. Direct daarachter liggen de ba
lies van de Kon. Marechaussee, waar de
paspoortcontrole plaats vindt.
Tevoren dient de reiziger afscheid te
hebben genomen van zijn wegbrengers.
Na het passeren van de paspoortcontrole
betreedt de reiziger de iets lager gelegen
ruime lounge; aan zijn rechterzijde ligt
het winkelcentrum.
De reiziger kan in deze lounge desge
wenst aan een der aldaar geprojecteerde
sneibuffetten iets eten of drinken, terwijl
in het, vanuit de lounge per trap of lift
en de ver bereikbare, op de tweede verdieping ge-
afhandeling legen passagiersrestaurant eventueel een
Schiphol te maa’lti]d kan worden genuttigd. Hij kan 1
eerterreinen oak het winkelcentrum bezoeken en al- j
daar verschillende artikelen waarvan
vele tax free kopen. Vanuit de lounge
begeeft de reiziger zich naar de pier,
waarlangs zijn vliegtuig is opgesteld en
bereikt door deze pier de desbetreffende
vliegtuigopstelplaats. Hij vindt aldaar een
eenvoudige wachtruimte, waarin de pas
sagiers voor het vliegtuig worden ver
zameld. Wanneer het vliegtuig voor het
vertrek gereed is, wordt dit vanuit deze
wachtruimte via een gesloten luchtbrug
slurf") betreden.
De aangekomen reiziger
Door deze luchtbrug of slurf verlaat de
-1--;-jger het vliegtuig en be
ier het stationsgebouw.
T de pier gekomen,
It hij een trap of roltrap af en komt
dan in een verzamelruimte, die uitmondt
op de grenscontrole. Dan volgt iets lager
de aankomsthal, waarin zich 7 transport
banden bevinden waarop de bagage der --
aangekomen reizigers vanuit het bagage- te stellen zal een luc
centrum wordt aangevoerd. Hij vindt dui- buis uit de vliegtuigen
delijke aanwijzingen op welke band zijn bij ^zich
(eventuele) bagage zal arriveren. Na aan-1
komst van deze bagage neemt hij deze
van de band (roept desgewenst hierbij
de hulp van een kruier in) en passeert
de aan het einde van de hal gelegen
douanecontrole. Daarna komt hij in de
zogenaamde afhalershal en kan daar de
genen, die hem eventueel komen afha’
ontmoeten- Vanuit laatstgenoemde
komt men bij de voorrijweg en stapt al-
- de auto waarmede men wordt
De vliegtuigen gaan nóg sneller vliegen. Er komen binnenkort vlieg„reuzen" een
■’"‘'•grote uitgave van de DC8 die niet 124 doch ongeveer 238 passagiers kunnen
rvoeren. Het volgend jaar heeft de KLM reeds twee van deze vliegreuzen. Het
liige Schiphol is té klein geworden- Voor de service die men wil verlenen moet
.1 uitzien naar een ander stationsgebouw waar bijvoorbeeld net zoals op de
Belgische nationale vlieghaven Zaventem bij Brussel de aankomende en de V"-
trekkende reiziger gescheiden zijn. Hierdoor krijgt men een vlottere a
terwijl ook het verkeer sneller door kan stromen. Om tot een nieuw S
komen moesten eerst de wegen gepland worden, tunnels, viaducten, parkeerterreinen
e.a.
Er begint nu reeds tekening te komen in ,.het nieuwe Schiphol" de gebouwen be
hoeven nog afwerking. Er is een vervoercentrum waar alles electronisch bediend kan
worden. De vertrekkende en de aankomende passagier behoeven geen schrik meer
te hebben van een druilerig regentje of een harde zuid-westen wind. Vanuit het
vliegtuig stapt men in „de slurf' en men komt, zonder dat men buiten is geweest
In de aankomsthal. De vertrekkende passagier behoeft wanneer hij eenmaal in het
gebouw is ook niet meer de buitenlucht in om het vliegtuig te bereiken. Men kan een
voudig op een „band" gaan staan die op verschillende plaatsen stopt om reizigers
de gelegenheid te geven via „de slurf" naar het vliegtuig te komen.
OVERWEGINGEN BIJ DE parkeren, rijdt hij zijn auto reet
VOORBEREIDING VAN HET ONTWERP naar het onmiddellijk vóór het
VOOR! HET STATIONSGEBOUW - - J-1--
De plannen te komen tot het nieuwe
Schiphol zijn het resultaat van vele
jaren studie en andere voorbereidende
arbeid, niet alleen van directie en staf
van de Luchthaven, maar evenzeer van *cllJ
medewerkers van de dienst der Publieke
Werken van Amsterdam, van de KLM
en van de Rijksluchtvaart dienst. Aan de-
ze arbeid nam sedert bijna twee jaar
tevens deel een daartoe samengestelde 9
architecten-combinatie, het „Bouwbureau
Stationsgebouw Schiphol”, gevormd door
de NV „NACO”, Nederlands Onri
bureau voor Luchthavens te Den I
de NV Architecten- en Ingenieursbureau
Deze architecten-combinatie, aan wie de
Luchthavendirectie opdracht gaf tot het n.?e5
maken van een ontwerp, had in de twee-
de helft van 1962 een basisplan voltooid d D
en de bouw van het object zover voor
bereid, dat de eerste behandeling op 15
januari 1963 kon worden verricht.
Bij het vaststellen van de eisen is op
grond van uitgebreide studies uitgegaan
van de omstreeks het jaar 1975 verwach
te omvang van het luchtverkeer en
vervoer op Schiphol- nou Uij, ue uju
Dit kon worden gesteld op 4.000.000 pas- nOg beschikbaar is, desgewenst met zijn
sagiersbewegingen en 80.000 bewegingen begeleiders verblijven aan de in het zui-
de hand van deze cijfers en met inacht- (|rtChte esprëssobar. Aan het einde \an
neming van een groot aantal andere fac- de vertrekhal bevinden zich de kassa's
toren (spitspenoden. afmetingen en sta- waar de verschuldigde vergoeding voor
tijden der vliegtuigen, aantal colli bagage -
per passagier, benodigde afihandelingstijd
voor passagier en bagage, aantal en af
metingen van vliegtuighandelingsmateri-
eel) kon de vereiste dimensionering van
de onderdelen van het stationsgebouw- j
complex worden bepaald.
Daarnaast werden ramingen gedaan naar
de te verwachten aantallen luchthaven
bezoekers en zogenaamde afhalers en
wegbrenger:.
Hetzelfde geschiedde ten aanzien van de
aantallen wegtransportmiddelen, waarme
de passagiers, bezoekers en personeel
worden aan- en afgevoerd. Een en ander
leidde tot de vaststelling van de benodig
de voorrïjlengte voor het stationsgebouw
en de vereiste parkeerruimte in de r
bijheid daarvan. Voorts kon hierdoor d
capaciteit van de accommodaties ten be
hoeve van luchthavenbezoekers en afha
lers en wegbrengers worden bepaald.Een
greep uit de aldus verkregen cijfers
die dus betrekking hebben op het jaar
1975 levert de volgende gege-
Maximum aantal beweglngt
sagiers|vliegtuigen in één uur
Benodigd aantal vliegtuigopstelplaat- 1 zuster P
sen 30 jubileui
9 Maximum aantal bewegingen van ver- Merauk
trekkende
één uur
Wegbrengers en afhalers
jaartotaal
Luchthavenbezoekers
jaartotaal
-» Voorrijk
1 Te verwer
lankóms
Te ve