De Tilburg se Koerier I ans JAMIN ONZE NATIONALE LUCHTHAVEN IN APRIL GEREED TRIUMPH AUTOMOBIELEN A. SPIJKERS ZN. H Zuster Pancratia (Anna Jansen) is verheugd om Tilburgse goedgeefsheid een van vlieghavens de wereld van 3 E.E.G. RUYS CO. iDEN J n.v. ascH BATAVUS EEN RIJWIEL NEW FASHION Gebr. H. G. S, G. H. VERHAGEN ft varopa I Het „nieuwe Schiphol” wordt de modernste nte nk) MM 137,75 11 DENISSEN Koningin Fabiola volgende maand naar Efteling Pagina 8 ENSCHOT - LID VAN DE NEDERLANDSE HUIS AAN HUISBLAD PERS REDACTIE EN ADMINISTRATIE JAC. VAN CAMPENSTRAAT 40-42 - TILBURG - TELEFOON 30783 POSTGIRO 1 126745 - UITGEVER J. DE BEER - 10e JAARGANG Oplage 42.900 exempl. VRIJDAG 26 AUG. '66 - No. 478 ng Gooi Diepte Hoogte rshal de 4.300 m* mik” TEL. 30617 Boekt Uw vliegreizen per K.L.M. bij reisagenten Spoorteen 1 26 Telefoon 31 070-31071 - Telex 50141 RK el. 26098 intie m hac brengt TRIUMPH 2000 100 pk De wens van elke Uit voorraad leverbaar. Vanaf vanaf 12.980,- Sportieve Automobilist. HET BATAVUSHUIS GARAGE TRIUMPH-dealeg voor Tilburg e.o. Leo Xlll-straat 60 Tilburg Tel. 21767 Tilbnrg Telefoon 25615 Ringbaan Oost 146 ggwgMwyttg» niet duur we! heerlijk vraag- of intschuld scholden. uur voor control ssenen) eren en uvelcentre illende ar deelnemende vereni- gemeentegrens en aan- meter :k Capucij- JRG TIENERTAART Keurig verpakt in plastic doos vergr verve huid! Belgi uit de «rond- ervol- terge- HTING i 90 1 24817 renigingen _le deelhe- ckorpsen. kan dit zorige opgave in tin- wen. 16.95 |95 ren leze desge- i liften van het %ties Bij overlijden, zowel 's nachts als overdag, belt U eerst ons, U hoeft dan verder nergens voor te zorgen. R.-fi. Begrafenisonderneming voor het GEHELE GEZIN, voor vader, moeder en de teenagers, onder de naam rhtstreeks stations- r aan de voorrijweg ge- aangekomen reizig aar deze weg, reikt door de pic nieuwe Schdp- worden is itvaart een ook trots Voor angst der genodigden etc. ten gemeentehuize 5. Middagconcerten door alle verenigin gen 6. Taptoe 7. Feestavond. Men hoopt dat de Luchtmachtkapel de taptoe zal verzorgen en dat de middag concerten speciaal beluisterd kunnen v den door de verpleegden in bejaardente huizen en sanatoria. De kosten verbonden aan dit festival wor den beraamd op 10.000 gulden. Burg meester en Wethouders stellen de I van de Raad voor deze subsidie te v ei genlijke bovenb en, daar kende reizigers, wa de onder zijner beschikte legen ondergrond- loor liften verbon- lounge - lal. Omgekeerd zal toiletten, die hij per - -reiken. Vanuit deze zich te gelegener tijd langs het vliegtuig, waar reist, is opgesteld, en vc„ zelfde weg als de overige tuig vertrekkende passagie jers. ___j geschiedde ten mtallen wegtransportmi passagiers, t rden aan- en c tot de vast >rrijlenc*~ tel.: 255 2 5 b.g.g. 333 70 Let op het juiste adres: WTLHELMINAPARK 127 )P >1. Want er zijn - materiaal en snsen ingekocht rantie, dat ieder In zijn woning. Wij adviseren “'--’ken aan beide Ik 115 meter L~ .r (reohterpier) tussen statior Protestanfse Begrafenisonderneming tijdelijk: tel. 25525 b.g.g 33370 Koeriertjes tot 10 woorden 1,25, elk woord meer 0,10. Voor advertenties met brieven onder nummer wordt 25 cent berekend. Voor telefonisch op gegeven Koeriertjes wordt 50 ct incassokosten in rekening ge bracht. Advertenties kunnen uiterlijk tot dinsdagavond 10 - worden aangenomen. Vrij oplage- en verspreidings- -ole. jevens. O O O O jen van pas- 33 Nog maar enkele maanden en de Tilburgse ---'nlaat. zuster Pancratia viert haar zilveren zuster- I im te midden v$n haar melaatsen op rauke in West-Irian. missiegebieden. Denk vooral aan de Til burgse zuster die geen vakantie kan en mag nemen omdat de melaatsen haar dage lijks nodig hebben. Laat in ieder geval in februari wanneer zij feest heef wanneer geld aan haar overt wordt, dat Tilburg haar niet is ve o- - Giften: ratia overgemaakt worden Totaal vc termijn kan beslissen wat H. v. Hot lodig is en dan dit zelf N.N. Firma A. v. B. mevr. v. d. V.-v. R. N.N. Flores P.V. N.N. Mej. Stoop N.N. Betsie N.N. mevr. v. Rooy N.N. middenpier, kunnen gadeslaan en be vinden zich dan practisch tussen de vlieg tuigen. De parkeerterreinen en busstatidplaatsen mogelijk in- voor deze bezoekers zijn geprojecteerd illen gaat hij ten noorden van het stationsgebouwcom- naar het ei- plex en de afrit van de verhoogde voor komt in de rijweg. Ongeveer ter hoogte van de 'knik’ - in de noordpier zullen deze bezoekers i faciliteiten langs een trap het pierdak kunnen be- Zo kan hij treden en van daar kunnen uitzwermt --J J- over noord- en middenpier. Vanaf de: pderdaken zullen de bezoekers, wenst, via het trappehuis en de in het noordoostelijk gedeelte stationsgebouw, de publieke restauraties kunnen bereiken. Bezoekers, die uitslui tend naar Schiphol komen om deze res tauraties te bezoeken, kunnen genoemd trappehuis reeds op beganegrondniveau via die toegang in de noordgevel van het stationsgebouw bereiken. -lijke uitgang voert naar de taxi-opstelplaatsen; jage noordelijke naar de standplaats der j ge- sagiersbussen. Ten behoeve van de sagiers voor deze bussen is in het noor- - delijk gedeelte van de afhalershal een s wachtruimte gedacht; in de nabijheid „jj. daarvan is een expressobar voor deze zul-1 reizigers en tevens voor de „afhalers” teJ ge- De reizf^Wdre'yijh auto op het parkeer- i het einde van terrein heeft staan begeeft zich te voet Vo zich de kassa's daarheen. De reiziger, die zijn auto stalde Tilbur r in de keldergarage gaat per lift of trap. repen melk en puui van De leden van JOK, R.-K. Jongeren LÓntwikkelings Kring, gaan zondag 28 i 1 augustus beginnen aan hun laatste zo- merevenement. Het wordt een oriëntatierit waaraan ook I niet-leden kunnen deelnemen. De eerste I 1 ploeg zal om ongeveer één uur 's middags I vertrekken vanaf het jeugdhuis aan de Johannes van Oisterwijkstraat la. 's Avonds is er in het jeugdhuis een ge zellige avond waar ook de prijsuitreiking zal plaats vinden. 3r geval in SgSSÏÏÏ De Stichting Carnaval Tilburg heeft I verqeten een mededelingenblad uitgebracht onder J de titel „De Kruikenbode''. Het is bestemd I f 1281,— voor alle carnavalsverenigingen met het 5’doel om straks tot een goed geslaagde i 2^50 I carnavalsoptocht te komen. Veel adres- 6'sen van secretarissen zijn veranderd en 10,daarom verzoekt de nieuwe secretaris van 2,501 de Stichting de heer Dré van Moorsel, 10^1 Heikantsebaan 255, Tilburg even opgaven 10,van de adressen. 2,— 10,— --- —25,— 10,— 5,* 10,- 15 10,- 1414,- Meerdere giften worden gaarne ingewacht W. Jansen, Kruisvaarderstraat 6, Tilburg H. Jansen, Olv, v. Noortstraat 13, Tilburg J. Jansen, Pironstraat 44, Tilburg. >orbij zijn is het mis- Fr. Jansen, Beukenstraat 72, Tilburg, goed te denken aan de of op girorekening J!-de i Pironstraat 44, Tïlbi Luchthavenbezoekers De luchthavenlbezoekers zullen de activi- teiten op het Yerkeersplatform vanaf het i dak van een gedeelte van het pieren-1 stelsel, te weten de noordpier en de I WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG, GOIRLE, DONGEN, LOON OP ZAND en .uupppunt meW'lang, 1,8 meter breed Piertakken aan beide zijden pierknoop- punt, elk 115 meter lang, 13 meter breed. Zuidpier (reohterpier) 270 meter lang breedte tussen stationsgebouw en „knik” 12 meter daarna 18 meter. Noordpier (linkerpier) 275 meter lang. Vliegtuigopstelplaatsen voor vliegtuigen met een spanwijdte en/of lengte van 45 meter, een deel evenwel voor 55 meter spanwijdte en/of lengte. Bemanningencentrum Grondvlak beganegrondniveau 67 m. lang en 41 m. breed grondvlak le verdieping 57 m. lang en 45 m. breed Gebouw Luchthavendirectie Grondvlak 48 m. lang en 13V2 m. breed hoogte 36 meter. Wanneer in april 1967 het niew» hol in gebruik genomen kan v dit voor de Nederlandse luchtx feestelijke dag. Wij kunnen dan zijn op onze nationale luchthaven, het echter zo ver zal zijn, moet eerst nog een duel met de tijd gestreden worden. Zoals bij elk te bouwen groots project is men van vele toevalligheden afhanke lijk. Zoals de zaken er nu voor staan is men vrijwel zeker dat in april SCHIP HOL in gebruik genomen kan worden. plaats van samen- waarna gezamenlijk wordt ge- tderlijk défilé der ver« eventueel défilé van alle rs in 1 of 2 grote muziekte gesteld aan dezelfde pier waaraan hij is aangekomen en hij heeft weinig overstap- zaj reiziger zich meteen naai) Tt-/verzamelruimte bij dit vlieg- even en zich zodra mogelijk in- In alle andere geval’-- pier van aankomst t stationsgebouw en komt «u u<= tbeschreven lounge voor de vertrek- 5 reizigers, waarvan alle faciliteit e. zijner beschikking staan. Zo kan ._j >ok gebruik maken van de onder de - gelegen rustkamers, douches en n, die hij per trap of lift kan be- lounge begeeft hij naar de pier, waar- irmede hij verder volgt daarbij de- - 1 met dit vlieg- -jrlopig totaal rerdere gifter-1-- Jansen, Kruisvaa.„„ Jansen, Olv. v. Noortstraat 'ironstraat 44, Tilbur censtraat 72, Tilburg, ng 1236348 t.n.v. J. Jansen, Tlburg. Deze foto laat zien hoe onze nationale luchthaven Schiphol er straks in april van het volgend jaar uit zal zien. levensvreugd bij te brengen voor zover dit nog mogelijk is. Zuster Pancratia kan het werk niet alleen doen. Zij heeft geneesmiddelen, kleding en voedsel nodig. Om dit te zenden zou er ook heel wat geld ingezameld moeten worden om deze artikelen te verzenden. Wanneer men over geld beschikt aan zulsjer Pancratia-- die dan op korte t er het hardst nc„.3 kopen. Een aantal Tilburgers hebben het initi genomen om zuster Pancratia straks, neer zij in februari haar zilvc feest viert te midden van b~’ een geldbedrag te doen toe! reeds geld ingezameld, ruim derd gulden. Wij doen alsnog een beroep op de Tilburg se ingezetenen ook menseri uit de om liggende plaatsen kunnen hun gift over maken en die is dan niet minder welkom - om toch een klein offertje te brengen v. Dongen-Cools voor deze Tilburgse zuster (Anna Jansen, Voorlopig totaal die sinds 1947, toen zij afscheid nam van - haar medezusters in het klooster Bredase- weg 291, in West-Irian zich opoffert voor onze medemensen). Nu de vakanties voc-*-:i -i:- :- ‘“Jt - schien toch wel eens goed te denken aan vel» kloosterlinoen die verblijven in De sport- en ontspanningsvereniging St.-Eloy orgariseert voor de liefhebbers een oriëntatie it voor fietsers en brom fietsers over een afstand van respectieve lijk twintig en veertig kilometer door-de bosrijke omgeving van Tilburg. Iedereen is welkom. Er wordt vrijdag 26 augustus om half acht 's avonds vertrokken vanaf de St.-Eloyzaal. Inschrijfgeld leden f 0,75 niet leden betalen één gulden. turn aantal bewegingen van ver- 3 en aankomende passagiers in 2 200 I Smds zij begin 1964 weer in Merauke 1 terugkeerde, na een korte welverdiende 1 500 000 I vakantie *n Nederland, leeft zij als enige I zuster in het moerasgebied. Dagelijks ver- 2 000 000 I zor9t ZÖ de zieken, zowel volwassenen als Voorrïjlengte voor het gebouw 120 m. i kinderen. De ziekteverschijnselen duiden Te verwerken bagage per kwartier meestal °P melaatsheid (aankomst) 900 a 1000 colli j Deze gevreesde ziekte bestrijden is een Te verwerken bagage per kwartier werk van grote liefdadigheid. Zelf-opoffe- (vertrek) 700 a 800 colli j rin.g komt er in zeer grote mate aan te pas, I Centrale passagierswaahtkamer omdat men dagelijks met de neus op de 1000 Zitpl. feiten gedrukt wordt. Wat negerkinderen De vertrekkende reizigers volwassenen) weer bij hun stamgenoten Deze arriveert per bus, particuliere auto terugkeren en in hun oude leefwijze ver- of taxi langs de verhoogde voorrijweg I vallen. voor de vertrekhal en kan deze door J een der drie ingangspartijen betreden. Toch is zgster Pancratia, ver van allen die I Voor zover deze reiziger de auto, waar- haar dierbaar zijn, dagelijks aan het werk 1 mede hij naar Schiphol gaat, aldaar wil I om te trachten deze melaatsen enige tiatief ratia straks, wan- rilveren kiooster- 1 haar melaatsen, toekomen. Er is 1 veertienhon- Van de huiskamer tot in vliegtuigcabine Gezien de bovengeschetste procedure met - - betrekking tot de vertrekkende en aan- tijd, dan z; komende reizigers, kan men het volgende de wacht- stellen. Zonder zich aan minder gunstige tui9 begev weersomstandigheden te behoeven bloot schepen. *- _al een hichtreaziger van zijn door de cabine kunnen betre- j zich per auto van zijn garage naar Schipbol begeeft e aangekomen, gebruik maakt van dc umm het stationsgebouw gelegen ogde-J se autogarage, welke dc den is met de vertrekihal. Omgekeerd hij bij terugkomst op Schiphol vanuit aankomsthal per lift naar de ondergrouu- lalen se 9ara<Je kunnen gaan en zich vervol- hal gens in zijn aldaar bij vertrek achte j.t ai- laten auto huiswaarts kunhen begeve »vziut De overstappende reiziger rshal Dti’ect na het verlaten van het vliegtuig de wondt deze reiziger afgehandeld en ver- neemt hij waar het vliegtuig waarmede pas_ hij verder reist is of zal worden opge- ioor- steld. Als laatstbedoelde vliegtuig is op- het hoofdgebouw zal in staalconstructie worden uitgevoerd. Het ligt voorts in het voornemen de gevelbekleding in alumini um uit te voeren. Hier volgen nog een aantal globale ge gevens betreffende de afmetingen van de verschillende onderdelen van het com- Hoofdgebouw; Lengte gevel straatzijde 95 gevel platformz- 107 (van straat tot platformzijde) 100 meter tot dakrand landz. 121/? metre tot dakrand platf. z. ITVa meter 1 Breedte verhoogde voorrijweg: Constructie en afmetingen 1 9 trOtt°ir Ivoor het stationsgebouwcomplex is ge-1 nj^egTrneter, trottoir V/i meter totaal dacht aan een betonskelet; het dak van 24 meter. Bagage-centrum STADSNIEUWS IN HET KORT Dë volksconcerten die donderdag 25 augustus 's avonds in het Wilhëlmina- park en zondagmiddag 28 augustus in de Gerard van Swietenstraat zouden worden gegeven, zijn verdaagd naar de komende winter. Dan zullen die concerten gegeven worden in zalen. idag- yjet festival voor de werkende jeugd wor- zal het volgend jaar van 3 tot en met 7 ente- mej worden georganiseerd in de Tilburg se Stadsschouwburg. Het festival 1966 is, naar een onderzoek onder de 480 deelne- Burge- mers aan dit festival, een groot succes Leden geweest. „Een verwarrend nachtje” een verle- toneelstuk door de Nederlandse Cómedie gebracht, heeft het meeste succes geoogst. In Kaatsheuvel verwacht men, dat in de tweede helft van september koningin Fa biola een bezoek zal brengen aan „De Efteling". De Belgische vorstin komt dan onder meer kijken naar de realisering van het door haar geschreven sprookje, „De Indische Waterlelies". Vorige week zaterdag kon men op de Efteling de miljoenste bezoeker van 1966 verwelkomen. Het was de heer Van Ha ren. uit Nijmegen, die onder meer een pick-up en radio aangeboden kreeg van de directeur van' de Efteling, de heer Diender. Dit jaar nog verwacht de Efteling de 14-miljoenste bezoeker in het 15-jarig bestaan van dit sprookjespark. Dit feit zal op een bijzondere wijze gevierd wor- I den. Vaststaat, dat de gelukkige in ieder I geval een 4-persoons auto in ontvangst zal mogen nemen. Daar de zaal van het Jeugdhuis aan de Kapelstraat niet meer de sfeer kan scheppen om de ruilbeurs tot een „gezel lige ruilbeurs" te maken, heeft het be stuur van „De ruilende Turk" ons mede gedeeld, dat besloten is naar een andere zaal uit te zien. Omdat men nog zoeken de is wordt de eerste ruilavond van het nieuwe seizoen uitgesteld tot een nader te bepalen datum. -M <1 Volgend jaar in mei of juni wil het 4. Officiële ontvang Tilburgs politiemuziekkorps het politie- muziek-festival in Tilburg organiseren. Dit festival in Tilburg past in het kader I van het 40-jarig bestaan van het Tilburgs politiemuziekkorps in september 1967. Het 1 programma van het festival is als volgt 1 samengesteld: 1. Ontvangst der I gingen aan de 1 I bieding koffie I 2. Stertocht naaf de I komst, I musicee I 3. Afzond» l en e™’ mers - onmiddellijk vóór het s gebouw gelegen parkeerterrein geeft zich lopend langs een der rand van 4e verhoogde v~'rrW'u projecteerde trappen naar steekt deze over en bereikt aldus de Aan het 'eipde van vertrekhal. Indien laatstbedoelde reizi- daalt hij een trap of r zijn auto in de garage onder het sta- J- insgebouw zou willen plaatsen, rijdt hij naar de zuidzijde van het gebouw en ver volgens de aldaar gelegen helling naar enoemde garage af, stalt daar zijn auto —i bereikt vanuit deze garage per trap of Wt de vertrekhal- twerp- c'eze vertrekhal gelegen op de eer- Haaq ste vertiieping van het stationsgebouw lureau bevindt de reiziger zich tevens meteen 1 Prof °P betzelfde niveau als de cabinevloer 1— waarmede hij gaat rei zen. Op zijn verdere gang naar dit vlieg tuig zal hij geen niveauverschillen be hoeven te overbruggen. In de vertrekhal ji enkele blokken met balie-eenheden geprojecteerd; binnen elk blok bevindt zich een naar het bagagecentrum voeren- daar in d( de transportband. De reiziger laat zich afgehaald, aan een der balies, welke hij willekeurig De zuidelij kan kiezen (free check-in systeem), af- -1 handelen, waarbij zijn eventuele bagt op genoemde transportband wordt 1 plaatst. Indien de reiziger vergezeld is van weg brengers, kan hij, indien de tijd daartoe g beschikbaar is, desgewenst met zijn de Juchthavenaccommodatie kan worden voldaan. Direct daarachter liggen de ba lies van de Kon. Marechaussee, waar de paspoortcontrole plaats vindt. Tevoren dient de reiziger afscheid te hebben genomen van zijn wegbrengers. Na het passeren van de paspoortcontrole betreedt de reiziger de iets lager gelegen ruime lounge; aan zijn rechterzijde ligt het winkelcentrum. De reiziger kan in deze lounge desge wenst aan een der aldaar geprojecteerde sneibuffetten iets eten of drinken, terwijl in het, vanuit de lounge per trap of lift en de ver bereikbare, op de tweede verdieping ge- afhandeling legen passagiersrestaurant eventueel een Schiphol te maa’lti]d kan worden genuttigd. Hij kan 1 eerterreinen oak het winkelcentrum bezoeken en al- j daar verschillende artikelen waarvan vele tax free kopen. Vanuit de lounge begeeft de reiziger zich naar de pier, waarlangs zijn vliegtuig is opgesteld en bereikt door deze pier de desbetreffende vliegtuigopstelplaats. Hij vindt aldaar een eenvoudige wachtruimte, waarin de pas sagiers voor het vliegtuig worden ver zameld. Wanneer het vliegtuig voor het vertrek gereed is, wordt dit vanuit deze wachtruimte via een gesloten luchtbrug slurf") betreden. De aangekomen reiziger Door deze luchtbrug of slurf verlaat de -1--;-jger het vliegtuig en be ier het stationsgebouw. T de pier gekomen, It hij een trap of roltrap af en komt dan in een verzamelruimte, die uitmondt op de grenscontrole. Dan volgt iets lager de aankomsthal, waarin zich 7 transport banden bevinden waarop de bagage der -- aangekomen reizigers vanuit het bagage- te stellen zal een luc centrum wordt aangevoerd. Hij vindt dui- buis uit de vliegtuigen delijke aanwijzingen op welke band zijn bij ^zich (eventuele) bagage zal arriveren. Na aan-1 komst van deze bagage neemt hij deze van de band (roept desgewenst hierbij de hulp van een kruier in) en passeert de aan het einde van de hal gelegen douanecontrole. Daarna komt hij in de zogenaamde afhalershal en kan daar de genen, die hem eventueel komen afha’ ontmoeten- Vanuit laatstgenoemde komt men bij de voorrijweg en stapt al- - de auto waarmede men wordt De vliegtuigen gaan nóg sneller vliegen. Er komen binnenkort vlieg„reuzen" een ■’"‘'•grote uitgave van de DC8 die niet 124 doch ongeveer 238 passagiers kunnen rvoeren. Het volgend jaar heeft de KLM reeds twee van deze vliegreuzen. Het liige Schiphol is té klein geworden- Voor de service die men wil verlenen moet .1 uitzien naar een ander stationsgebouw waar bijvoorbeeld net zoals op de Belgische nationale vlieghaven Zaventem bij Brussel de aankomende en de V"- trekkende reiziger gescheiden zijn. Hierdoor krijgt men een vlottere a terwijl ook het verkeer sneller door kan stromen. Om tot een nieuw S komen moesten eerst de wegen gepland worden, tunnels, viaducten, parkeerterreinen e.a. Er begint nu reeds tekening te komen in ,.het nieuwe Schiphol" de gebouwen be hoeven nog afwerking. Er is een vervoercentrum waar alles electronisch bediend kan worden. De vertrekkende en de aankomende passagier behoeven geen schrik meer te hebben van een druilerig regentje of een harde zuid-westen wind. Vanuit het vliegtuig stapt men in „de slurf' en men komt, zonder dat men buiten is geweest In de aankomsthal. De vertrekkende passagier behoeft wanneer hij eenmaal in het gebouw is ook niet meer de buitenlucht in om het vliegtuig te bereiken. Men kan een voudig op een „band" gaan staan die op verschillende plaatsen stopt om reizigers de gelegenheid te geven via „de slurf" naar het vliegtuig te komen. OVERWEGINGEN BIJ DE parkeren, rijdt hij zijn auto reet VOORBEREIDING VAN HET ONTWERP naar het onmiddellijk vóór het VOOR! HET STATIONSGEBOUW - - J-1-- De plannen te komen tot het nieuwe Schiphol zijn het resultaat van vele jaren studie en andere voorbereidende arbeid, niet alleen van directie en staf van de Luchthaven, maar evenzeer van *cllJ medewerkers van de dienst der Publieke Werken van Amsterdam, van de KLM en van de Rijksluchtvaart dienst. Aan de- ze arbeid nam sedert bijna twee jaar tevens deel een daartoe samengestelde 9 architecten-combinatie, het „Bouwbureau Stationsgebouw Schiphol”, gevormd door de NV „NACO”, Nederlands Onri bureau voor Luchthavens te Den I de NV Architecten- en Ingenieursbureau Deze architecten-combinatie, aan wie de Luchthavendirectie opdracht gaf tot het n.?e5 maken van een ontwerp, had in de twee- de helft van 1962 een basisplan voltooid d D en de bouw van het object zover voor bereid, dat de eerste behandeling op 15 januari 1963 kon worden verricht. Bij het vaststellen van de eisen is op grond van uitgebreide studies uitgegaan van de omstreeks het jaar 1975 verwach te omvang van het luchtverkeer en vervoer op Schiphol- nou Uij, ue uju Dit kon worden gesteld op 4.000.000 pas- nOg beschikbaar is, desgewenst met zijn sagiersbewegingen en 80.000 bewegingen begeleiders verblijven aan de in het zui- de hand van deze cijfers en met inacht- (|rtChte esprëssobar. Aan het einde \an neming van een groot aantal andere fac- de vertrekhal bevinden zich de kassa's toren (spitspenoden. afmetingen en sta- waar de verschuldigde vergoeding voor tijden der vliegtuigen, aantal colli bagage - per passagier, benodigde afihandelingstijd voor passagier en bagage, aantal en af metingen van vliegtuighandelingsmateri- eel) kon de vereiste dimensionering van de onderdelen van het stationsgebouw- j complex worden bepaald. Daarnaast werden ramingen gedaan naar de te verwachten aantallen luchthaven bezoekers en zogenaamde afhalers en wegbrenger:. Hetzelfde geschiedde ten aanzien van de aantallen wegtransportmiddelen, waarme de passagiers, bezoekers en personeel worden aan- en afgevoerd. Een en ander leidde tot de vaststelling van de benodig de voorrïjlengte voor het stationsgebouw en de vereiste parkeerruimte in de r bijheid daarvan. Voorts kon hierdoor d capaciteit van de accommodaties ten be hoeve van luchthavenbezoekers en afha lers en wegbrengers worden bepaald.Een greep uit de aldus verkregen cijfers die dus betrekking hebben op het jaar 1975 levert de volgende gege- Maximum aantal beweglngt sagiers|vliegtuigen in één uur Benodigd aantal vliegtuigopstelplaat- 1 zuster P sen 30 jubileui 9 Maximum aantal bewegingen van ver- Merauk trekkende één uur Wegbrengers en afhalers jaartotaal Luchthavenbezoekers jaartotaal -» Voorrijk 1 Te verwer lankóms Te ve

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - De Tilburgse Koerier | 1966 | | pagina 1