vrije tijd
uit” buiten
s
am
Mix
EN
BUTLER GEVRAAGD
Met Pinksteren een japon
van Gorp’s Textiel en Mode
HEMA
Radarcontrole, een bij toeval
ontdekt systeem
ss
SS:
SS:
71 '12B S:
60-110 cal.
98
H
H
H
H
H
U wilt slank
Er worden nog altijd huisknechten opgeleid
worden
Vorsten
filmproducenten op wachtlijst
en
In het kort
paar nieuwtjes
een
TOERISTISCHE
WEETJES
A. MEIJERS
ROK of BLOUSE
PULLOVER
VEST
H
Snelheidscontrole beperkt
het aantal ongelukken
BOUMANS
I
hebt u het nieuwe
GASFORNUIS AL BEWONDERD
BIJ UW HANDELAAR?
H
H
Vrijdag 27 mei 1966
Pagina C
Pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
4354
RG
Jiaans)
14.75
(Ivio
ieuze
7.50
1
IJIVII UIIUCI
charmant for
model. Luxui
zeer
9.75
13.75
oliege-
in alle
hij
de
KUNSTJES
vanuit
itrok
VOOR
KOUSEN
SOKKEN
en
naar T vanouds
BEKEND ADRES
ALLEEN
100 mtr.
niet
heb-
Heerlijk
weer zomer 11
Korvelseweg 160 Tilb. Tel. 23890
van
GOIRKESTRAAT 48
TILBURG
77 VESTIGINGEN
H elegant pullovertje
"V* zonder mouw, modieu;
loket
halen,
pennir,
i. Een
=r ge-
veel
Prijzen niet te geloven
EVEN KOMEN ZIEN.
de
uit
voor de bouw van nieu-
>'iwen om deze route nog
ien.
autoradio ol
an de linker
Geen van
ir iets uit.
mouwloze
dames
In zeer
intalon
steek-
ick leren
1 11.75
iersandalen
Fijngoedwasserij
•nken lende
irden kame
scha/:
or
mi
weekend kofft
in skai of tweed.
Schotse ruit. In
div. kleuren
kei,
lederen kindei
met voetbed,
v.a.
tretch
ierbandjes.
42 5.75
Top Hit nylons
1ste keus,
per paar
sp-in
chter- en
pindas
Newhai
snelweg
het
43
seft
controle
jeugdig heupshort
met voorsluiting en
modieuze ceintuur, ze
vlot Miami-model, in
7 kleuren,
maten 36 t/m 42
Er zijn plannen
we stationsgebouwe
meer uit te breidel
objectie! van
worden. Niet
van de door
expositiestu
die ook als
bruikt.
zomerse heuppar
~?t voorsluiting. 2
zakken geven deze
zorgeloos. In wit,
beige en bleu
doel
saaist op een
varieert
ogende
introle
het in gebruik nemen van twee
Franse autoponten op de route
iven-Dieppe de „Villandry” en
„Valancay" kunnen de Britse en
tnelo. Alleen bij Franse spoorwegen tezamen met acht
erlies van Dam- schepen 8.640 wagens vervoeren tussen
irden in de uit- Groot-Brittannië en Frankrijk.
stretch handschoenen
in vele zachte voorjaars-
tinten.
Halflang 3.75
hebben de
te promo-
~*ste wed-
len.
ook op
hebben ont-
t u zich slap
^x^wijls uit op het drin-
ctra kopje koffie met 'n ge-
1.35
ffertje
»d. Met o.a.
Roland pull-polo
met contrasterende kraag.
Sportieve knoopsluiting.
Grote variatie van strepen
en kleuren.
Maten 48-50-52 9.75
de
de
Het aardige is, da
heidscontrole bij
Een groepje
werkte aan het
Wereldoorlog
welke autonr'"
kunnen bedil
luxueuze schip is gebouwd op een
-tse werf te Wallsend-on-Tyne. Aan
boord zal het de passagiers aan geen
enkel comfort ontbreken; er is een bar,
i restaurant, een tea-room, een win-
kantoren van automobielclubs, een
Jane- en een wisselkantoor.
nylon regenmantel
in sportief trenchcoat
model, raglan mouw.
In marine, bruin
en groen 14.75
(Ook herenmodel 15.75)
9.75
Allure
stretch beha stretch beha
C-cup en verstel- Lycra zijpanden,
bare stretch- bandjes half stretch
schouderbandjes. Voorgev. B-cup.
36 t/m 42 5 75 Maten
Allure 32 t/m 38 475
Lycra step-in Allure step-in
speciale achter- en eveneens Lycra,
zijpanden Perfecte pasvorm.
Conf.maten Conf. maten
40 t/m 46 10.75 38 Vm 44 7.50
Maar daar
nog meer van met
FRIS GEWASSEN en
keurig gestreken echt
poplin overhemd van
zonder mouw, moe
boothals. Luchtig
fantasiebreisel. In wit,
rose, aqua,
turquoise en bleu 5.75
geniet U
een
in- en uitgaande mensen reinigt de
schoenzolen van iedere bezoeker gron
dig, of hij wil of niet. Voor kantoor-
employés en technisch tekenaars werd
het radeergom met motor uitgevonden.
Niet alle nieuwtjes van de Hannover-
Messe 1966 werden zo aantrekkelijk ge
presenteerd als deze flessen van het
lagedrukpolyethyleen „Hostalen G".
Melk zal nu eindelijk zonder beïnvloe- hel radeergom met motor uitgevonden, ra ,urea'
ding van de smaak en zonder verande- Uit slechts één gloeilamp tovert een al zlJn Z1
ring van vul- en transportinstallaties in elektrotechnische firma drie verschil- °ud- °P
deze flexibele en toch voor het schenken lende lichtsterkten voor kantoor- en
zeer stabiele kunststof flessen worUc«
verkocht. In de „Etalage der wereldindu-
strie", zoals de Hannover-Messe dikwijls
genoemd wordt, vierden overigens de
automaten triomfen. In een snackbar-
automaat, die verpakte warme worstjes
met broodjes en mosterd aflevert, wordt - - -
niet met water maar uiterst snel met de camera te draaien of op en i
microgolven gekookt. Bankcliënten kun- bewegen kan het op afstand te be
nen in de toekomst na sluiting van de objectief van beeldrichting vei
loketten bankbiljetten uit automaten
halen, als zij een rekeningregistratie-
penning en 'n ponskaart inwerpen.
automatische vloermat bijzonder
schikt voor grote gebouwen met i
het wegdek van de nieuwe
zal 's winters worden ver-
ie gevaren van ijs en sneeuw
ombré naaldparaplu
van nylon. Vele modieuze,
zomertinten. Bijzonder
elegant 11.75
U bent geschrokken van de weeg
schaal? Toen u er zelf op stond of.
uw echtgenoot. En misschien heeft de
dokter u wel gezegd, dat er besl.
af moet. Volg dan strikt zijn aa-
iingen op, want hij weet wat goec
u is.
Als u besluit slanker
zorg er dan voor dat
verliest, maar niet
levenslust. Niet na<
den en de teruggekaatste golflengte. Een
tweede instrument zet het verschil om in
snelheid per uur, die op een wijzerplaat
kan worden afgelezen. Een derde instru
ment tekent een diagram en legt aldus
de snelheid van de auto blijvend vast.
Bij een gewone controle, zoals die in
Amerika wordt toegepast, staat een
patrouillewagen met radarapparatuur in
de berm van de autosnelweg met de
zender gericht op een weggedeelte, dat
J^Mijftig tor hiondévj.yfjftig m^ter in de
richting varf Het naderende vërkeer ligt. F
'j Een tweede patrouillewagen, de onder-
scheppingswagen of vangauto, staat bin
nen het gezichtsbereik van de radar-
wagen geparkeerd, zodat de man, die de
radar bedient, in geval van een oproep
door de rechtbank, kan getuigen, dat de
wagen waarvan hij de snelheid heeft op-
jenomen, werkelijk de wagen was die
b vangauto werd aangehouden. De
die de snelheid van een ver
ier opneemt, waarschuwt de
vangauto per radio.
44 cal’
afslanken? Schrijf
- dag tot u neemt,
te zien welke
xunnen. U komt
staal van 500 - 700
De Chiswick-Langley heeft een totale
lengte van 20 km, de verbinding met
de luchthaven inbegrepen. De eer
2,5 km van de Chiswick wegkruis.
is gebouwd op een viaduct boven de
Great West-Road. Het doorgaande ver
keer gaat over de onderliggende hoofd-
Veertig kilometer
Londen naar het westen,
wegviaduct in Europa en
bruggen. Dit is de nieuwste uitbreiding
van de M.4 hoofdverkeersweg. Deze
„weg boven de weg" een deel is als
het ware aangelegd op stelten boven de
Great West Road biedt het voordeel
dat de route vanuit het Centrum van
Londen naar Londen-Airport met een
half uur wordt bekort.
sandalen voor dames,
heren en kinderen
echt kalfslederen
herensandaal
elegante nubuc
damessandaal
m exclusieve, o.a. Noorse
dessins. Met uni pantalon,
óók in donkere kleuren.
Ideaal voor camping
maten S, M, L 9.75
nylon onderjurk
charmant fond de robe
...adel. Luxueuze
kantgarnering. In wit,
zwart, bleu en rose.
Maten 38 t/m 48 7.50
,N TROUWLAAN 40 E
Tel. 2 0 6 2 1
van het St.-Annaplein.
Een waarschuwing: waar u
en dertig jaar zuinigt, ga nooit zonder te 1
goede job en beten de deur uit. Dan voelt
de fijne ma-' én het loopt dikwijls uit O]
ken van extra kopj_
vulde koek.
Eet en drink verstandig: Het juiste.
Sommige automobilisten denken dat hun
snelheid wordt opgenomen op het
moment dat ze de radarwagen passeren
en trappen dan op hun rempedaal, niet
beseffend dat ze zo'n 100 meter terug al
zijn gecontroleerd. Ook menen sommigen
ten onrechte, dat hun snelheid wordt op-
vanuit genomen tussen radarwagen en vang-
langste aut0 Er 2jjn er zeifs (jje denken hun
nieuwe wagen immuun voor radarcontrole te
breidina maken door zilverpapier of alu
miniumfolie in hun wieldoppen te doen
of er hun voorbumper mee te omwik
kelen. Dit kunstje is vermoedelijk be
dacht door iemand, die zich heeft her
innerd hoe tijdens de Tweede Wereld
oorlog vliegtuigen foliestroken afwierpen
teneinde de vijandelijke radarposten in
verwarring te brengen. Deze tactiek
mel maakte echter niet de vliegtuigen
erste immuun voor radar, doch het succes
isinq school in het feit, dat de stroken als een
menigte valse echo's op de vijandelijke
radarschermen verschenen. Andere
vruchteloze pogingen zijn sleepkettink-
jes aan de wagen, wapperende vaantjes
aan de antenne van de autoradio of het
beurtelings aanzetten van de linker- en
rechterrichtingaanwijzer. Geen van deze
methoden haalt ook maar
ist weet, of be- neer radiogolven een bewegend
zich binnen de raken. Zij worden dan weerkaatst op
n aan de ter plaatse gel- andere golflengte dan waar
isbeperking dient te hou- uitgezonden en wel op een
-~‘t men bij de gemeente- lengte wanneer het doel, ziel}
geplaatst waarop die ting van dB* zender beweegt en
Soms staat er boven- langere wanneer het zich ervan
dert. Het verschil in golflengte
met de snelheid van het bewec
voertuig. Hierop is de radarcor
van thans gebaseerd.
In een geparkeerde auto, of naast de
weg, wordt een zender geplaatst, die wa9en w
radiogolven uitzendt in de lengterichting 9enol"er
van de weg. Treffen deze golven een „°?.Lde van9a
naderende auto, dan worden ze op een P°“tieman, di<
andere golflengte teruggekaatst: hoe keers°vertred(
hoger de snelheid van de auto, des te van9aut0 Per
groter het verschil tussen de uitgezon-
In een groot Westduits dagblad bood
enige tijd geleden een „ervaren butler
met goede omgangsvormen, gedistin
geerde verschijning, buitenlandse prak
tijkervaring" zijn diensten aan. Ais
equivalent voor zulke kwaliteiten ver
wachtte de dienstwillige gentleman pas- gelei
sende betaling, interessante reizen, als- zondi
mede „overeenkomstige referenties"
van zijn toekomstige werkgever. De ad
vertentie wekte de beroepsmatige
nieuwsgierigheid van een socioloog. Hij
stelde zich met de gedistingeerde heer
in verbinding en vernam, dat op de ad-
huis-
zilver
verzorging van
de huisbar en
de werkgever:
s, bediening van
J?len met leve-
ieden. De meeste leer-
branche wel enigszins
hotelbedrijf, uit
lauffeurs. Meest-
intig en der*"-
een gc
reid de fijne ma
an de grote wereld
a anvangssalaris van
te strijken.
Vrijwel elke automobilis
hoort te weten, dat
bebouwde kom -~-
j. dende snelheidsbep.
,t den. Daarom heeft
- grenzen borden
staat aangegeven. Soms
dien nog bij, dat de plaatselijke politie
die snelheidsbeperking controleert. Op
welke wijze staat er doorgaans niet bij;
rieën dat zou het spel wat al te simpel maken,
dik- Er zijn verschillende mogelijkheden, zo
als camera's, twee op de rijbaan gespan
nen draden, voor dit doel ingerichte poli-
tie-auto's en dergelijke. „Het Beste" heeft
een artikel gewijd aan nog een andere
methode, die niet zo gelieid is bij de
automobilisten, maar voor de politie bij
zonder doeltreffend is, namelijk radar. Zo
doeltreffend, dat de hoofdcommissaris
van politie in de Engelse stad Oxford
tijdelijk van afgestapt is, aangezien
zeer snelle wijze van bekeuren door
administratie niet was bij te benen.
dat dit systeem van snel-
_Jj toeval werd ontdekt.
Amerikaanse technici
Bt einde van de Tweede
aan een radardetector,
tomatisch verkeerslichten zou
suienen, werkend op de inten-
yan het verkeer. Hun pogingen
ten, voornamelijk ten gevolge van
het zogenaamde „Doppler-effect". Dit is
een verschijnsel, dat zich voordoet wan-
Roland herenpantalon
100% katoen, krimpvrij.
Was- en kleurecht Met
riem en achterzakken.
In div. zomerkleuren.
Maten 44 t/m 54 12.75
Uit een onlangs door Reader's Digest in
gesteld onderzoek bleek, dat de meeste
leiders van politiepatrouilles langs de
«nelwegen van mening zijn, dat het ge-
j-r zowel het aantal snel-
_...gen als het aantal onge-
doen afnemen. Volgens de
de ongevallenstaat zonder
le er dan ook triester uitzien.
.ae riten voor kantoor- en
tumerverlichting. De verschillende licht-
•‘erkten kunnen afzonderlijk of gemeen
schappelijk ingeschakeld worden. Een
mtwikkeling voor televisiestudio's, die
nisschien ook eens de smalfilmvriend 1
van nut zal kunnen zijn, is de camera,
die „met de ogen kan rollen". Zonder
J- camera te draaien of op en neer te
bedienen
ucviuxvoring veranderd
te vergeten in de galerij
de leek zeer bewonderde
tukken: de drijvende caravan,
als woonboot kan worden ge-
De waarde van dienstbare geesten
en dan met name van het mannelijk ge
slacht is in West-Duitsland tegen
woordig nauwelijks in goud uit te druk-
ken. Vooral jonge mensen hebben bijna levenslust. Niet naar willekeur mi
geen belangstelling meer voor „dienen- eten> want er zijn stoffen waar
de beroepen". Des te prettiger moet de lichaam om blijft roepen. Dat zijn b<
gedachte voor butlerloze heren zijn, dat stoffen (r!—
in het zuiden van de Bondsrepubliek de s*°ff
nog een refugium van oude butlertra- tenl- De
ditie bestaat: in de Beierse bier- en
kunstmetropool München onderhoudt
mevr. Anna Keidel, een 'tengere witha
rige dame met innemende omgangsvor
men, sedert veertig jaar een „Vak
school voor butlers”. In West-Duitslands
betere kringen geniet deze vakschool
een bijna legendarische naam. Bijna dage
lijks krijgt mevrouw Keidel brieven van
prominente persoonlijkheden, die haar
bemiddeling vragen bij het in dienst
nemen van een huisknecht, een butler-
chauffeur of een kamenier. Tot haar
vaste klanten behoren de Roer-industrië-
len Krupp, Flick en Thyssen, de film
ster Curd Jürgens, de vorsten Metter
nich, Bismarck en Liechtenstein, alsmede ziln
leden van ambassades van Oostenrijk, ^700.
Japan, Groot-Brittannië, Pakistan en Tur- houdt
kije. „Maar ik heb natuurlijk ook wat
gewonere klanten", zegt mevrouw Kei
del en ze toont een dikke map met
dankbetuigingen.
Helaas: de vraag is veel groter dan
het aanbod. Rond de grote eetkamer-
tafel in mevrouw Keidels woning zitten
tegenwoordig tijdens een vier weken du
rende opleidingscursus hoogstens zes tot
acht leerlingen, terwijl in de twintit
jaren, toen de overleden oprichter v™
het instituut, Hans Keidel,. de toekom
stige huisknechts nog persooni:".
ne manieren bijbracht, iedere cursus
door dertig tot vijftig dienstwillige jon
gemannen bezocht werd. „De beroeps-
wensen zijn verschoven, tegenwoordig
wil niemand meer dienen", geeft mevr.
Keidel op als reden voor het teruglopen
van het aantal leerlingen. En inderdaad:
aan het onderwijs kan het niet liggen.
Dit namelijk wordt geheel in de geest
van de heer Keidel zaliger aan de hand
van zijn in 1929 verschenen leerboek
„De perfecte huisknecht” gegeven, dat
overigens de laatste publikatie voor het
butlerberoep is. Aan de hand van dit
boekwerk en met behulp van een com
pleet ingerichte herenhuishouding leren
de aspirant-butlers voor een bedrag van
500,— per maand alles wat de
fecte huisknecht weten mc
toezicht op en aanleren van
personeel, beheer van porselein,
en tafellinnen, serveren, verzorgir
representatieruimten, van de
van de garderobe van
ontvangst van bezoekers, b
de telefoon en onderhandelt
ranciers en werklieden. De
Iingen kennen de biauv“'
zij komen uit het t
reisbureaus, of waren ch<
al zijn zij tussen twinti_
i zoek naar ecu
b gaarne bere:j
nieren en de geur van
te leren kennen en een
1.000,netto op t
De Britse Spoorwegen die altijd ten
nauwste samenwerken met de Franse
Spoorwegen waar het Kanaaldiensten sne>wegen van n
betreft, hebben vlug gereageerd op de k™, va" radar
vraag naar meer lijnen. De nieuwe „rij- he‘ds°vertredinge
op-rij-af" autopont, het 3500 ton meten- llUXen hee
de s.s. „Dover" is thans ingelegd op P?lltle ZO1
de route Dover-Boulogne. Het heeft de “le
grootste capaciteit voor het vervoer
van auto's op deze routes 205 wagens -
en 850 passagiers.
Een deel van
aütosnelweg,
warmd om de
te voorkomen.
te willen worden,
u wel de pondjes
uw gezondheid en
- *"tllekeur minder
r uw
raam om blijft roepen. Dat zijn bouw-
ffen (eiwit, kalk, ijzer) en beschermen-
ffen (vitamines en voedingszou-
ten). De opname van brandstoffenkunt
u evenwel beperken (vetten, suiker, zet
meel, alcohol. Die brandstoffen leveren
de calorieën. Juist de hoeveelheid calo
rieën, die we opnemen, beïnvloedt ons
gewicht.
Gebruiken we meer van die calorlt
dan we verbruiken, dan worden we óm.-
ker. Wij hebben bij volstrekte rust elk
uur één calorie nodig tot de instand
houding van het leven. D.w.z. bij een
gewicht van 70 kg, hebben we dus 1680
calorieën per etmaal als bestaansmini
mum nodig. Nu stijgt het gebruik van
die calorieën met de zwaarte van het
werk dat we doen. Een jonge man, die
op kantoor werkt, heeft 2700 cal. nodig,
zijn vriend, die zwaar werk verricht
Hun echtgenoten, die het huis-
iden doen hebben een caloriebehoef-
te van onqeveer 2400 per dag.
vertentie 137 antwoordbrieven waren
binnengekomen lucratieve aanbiedin
gen van industriëlen, diplomaten en vor
stelijke persoonlijkheden, reisaanbiedin-
gen van kunstenaars, die op hun wereld
tournee door een geschoolde butler be-
'eld wensen te worden. De meest bij-
„c.idere aanbieding kwam van een film
producent, die de butler behalve geld
en reizen ook nog beloofde hem af en
toe in televisiestukken als „kamerdie
naar van de oude school" voor de ca
mera te brengen, voor het geval hij
publicity wenste.
Met het ouder worden daalt de calorie-
behoefte.
Wat u boven de «lirecte behoefte tot u
neemt wordt in 't lichaam opgeslagen.
Dat zijn de calorieën die dik maken.
We staan er vaax niet bij stil, hoeveel siteit vt
xca cwc calorieën we met bepaalde voedingsmid- mislukte
je twintiger delen binnen krijgen. Om enkele voor- -
-richter van heelden te noemen:
de toekom- portie aardbeien met slagroom
inlijk de fij- Een appel
x j Een bonbon
Een schepje suiker
Een plakje cake
Een mokkapunt
Een reep chocoleJ-
Een ons zoute p.
Een borrel
Een glas bier
Een glas wijn
Een glas TEB
Een glas limonade
Maakt u ernst met het af;1
dan eens op wat u per dai.
Loopt dat lijstje na om t
calorieën er per dag af kt
dan al gauw op een totaal
wat de per- calorieën per dag.
loet en mag: Qm weten wat uw juiste gewicht is
van het huis- kunt u deze „vuistregel" hanteren:
een vrouw mag zoveel kg méér we- 7 1
gen als ze aan centimeters boven de CF11CS dl WIIISI
1.05 m lang is. Meet ze dus 1.70 m,
dan mag ze 65 kg wegen. F TT X
een man mag evenveel kg als hij VUUI I
aan centimeters boven de 1 m lang i
is wegen. Meet hij 1.70 m, dan mag I In de afgelopen week heeft T.D.V. het
hij 70 kg wegen. tegen het sterke L.D.V. uit Leiden r;~*
I kunnen bolwerken. Na met 42 te heb-
be- ben voorgestaan werd uiteindelijk nog Het 1
met 812 verloren, waardoor de promo- Britse
tiekansen zo goed als verloren waren.
Geheel ontspannen speelde de T.D.V.-ers
afgelopen zondag tegep de oostelijke
kampioen Vriendenkring uit Nijmegen.
Vanaf het begin speelde de T.D.V.-ers
op de aanval en toen de strijd was ge
streden was de score opgelopen tot 155. l
Geen enkele partij ging voor de Tilbur- mei
gers verloren. Maandag, Tweede Pink
sterdag, speelt T.D.V. haar laatste uit- de
wedstrijd tegen D.C. Almelo. Alleen bij Frans
winst voor T.D.V. en ver" -
club Huizum uit Leeuwar
wedstrijd tegen Vriendenkring
T.D.V.-ers nog een kans om
veren, daar zij dan in hun laatst
strijd tegen Huizum moeten spele
weeg-
id of.
heeft uc
Bslist wat
aanbeve-
■oed voor
illover
H
H
t
H
M
7- -- 4!
H
M
H