vrije tijd uit” buiten s am Mix EN BUTLER GEVRAAGD Met Pinksteren een japon van Gorp’s Textiel en Mode HEMA Radarcontrole, een bij toeval ontdekt systeem ss SS: SS: 71 '12B S: 60-110 cal. 98 H H H H H U wilt slank Er worden nog altijd huisknechten opgeleid worden Vorsten filmproducenten op wachtlijst en In het kort paar nieuwtjes een TOERISTISCHE WEETJES A. MEIJERS ROK of BLOUSE PULLOVER VEST H Snelheidscontrole beperkt het aantal ongelukken BOUMANS I hebt u het nieuwe GASFORNUIS AL BEWONDERD BIJ UW HANDELAAR? H H Vrijdag 27 mei 1966 Pagina C Pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER 4354 RG Jiaans) 14.75 (Ivio ieuze 7.50 1 IJIVII UIIUCI charmant for model. Luxui zeer 9.75 13.75 oliege- in alle hij de KUNSTJES vanuit itrok VOOR KOUSEN SOKKEN en naar T vanouds BEKEND ADRES ALLEEN 100 mtr. niet heb- Heerlijk weer zomer 11 Korvelseweg 160 Tilb. Tel. 23890 van GOIRKESTRAAT 48 TILBURG 77 VESTIGINGEN H elegant pullovertje "V* zonder mouw, modieu; loket halen, pennir, i. Een =r ge- veel Prijzen niet te geloven EVEN KOMEN ZIEN. de uit voor de bouw van nieu- >'iwen om deze route nog ien. autoradio ol an de linker Geen van ir iets uit. mouwloze dames In zeer intalon steek- ick leren 1 11.75 iersandalen Fijngoedwasserij •nken lende irden kame scha/: or mi weekend kofft in skai of tweed. Schotse ruit. In div. kleuren kei, lederen kindei met voetbed, v.a. tretch ierbandjes. 42 5.75 Top Hit nylons 1ste keus, per paar sp-in chter- en pindas Newhai snelweg het 43 seft controle jeugdig heupshort met voorsluiting en modieuze ceintuur, ze vlot Miami-model, in 7 kleuren, maten 36 t/m 42 Er zijn plannen we stationsgebouwe meer uit te breidel objectie! van worden. Niet van de door expositiestu die ook als bruikt. zomerse heuppar ~?t voorsluiting. 2 zakken geven deze zorgeloos. In wit, beige en bleu doel saaist op een varieert ogende introle het in gebruik nemen van twee Franse autoponten op de route iven-Dieppe de „Villandry” en „Valancay" kunnen de Britse en tnelo. Alleen bij Franse spoorwegen tezamen met acht erlies van Dam- schepen 8.640 wagens vervoeren tussen irden in de uit- Groot-Brittannië en Frankrijk. stretch handschoenen in vele zachte voorjaars- tinten. Halflang 3.75 hebben de te promo- ~*ste wed- len. ook op hebben ont- t u zich slap ^x^wijls uit op het drin- ctra kopje koffie met 'n ge- 1.35 ffertje »d. Met o.a. Roland pull-polo met contrasterende kraag. Sportieve knoopsluiting. Grote variatie van strepen en kleuren. Maten 48-50-52 9.75 de de Het aardige is, da heidscontrole bij Een groepje werkte aan het Wereldoorlog welke autonr'" kunnen bedil luxueuze schip is gebouwd op een -tse werf te Wallsend-on-Tyne. Aan boord zal het de passagiers aan geen enkel comfort ontbreken; er is een bar, i restaurant, een tea-room, een win- kantoren van automobielclubs, een Jane- en een wisselkantoor. nylon regenmantel in sportief trenchcoat model, raglan mouw. In marine, bruin en groen 14.75 (Ook herenmodel 15.75) 9.75 Allure stretch beha stretch beha C-cup en verstel- Lycra zijpanden, bare stretch- bandjes half stretch schouderbandjes. Voorgev. B-cup. 36 t/m 42 5 75 Maten Allure 32 t/m 38 475 Lycra step-in Allure step-in speciale achter- en eveneens Lycra, zijpanden Perfecte pasvorm. Conf.maten Conf. maten 40 t/m 46 10.75 38 Vm 44 7.50 Maar daar nog meer van met FRIS GEWASSEN en keurig gestreken echt poplin overhemd van zonder mouw, moe boothals. Luchtig fantasiebreisel. In wit, rose, aqua, turquoise en bleu 5.75 geniet U een in- en uitgaande mensen reinigt de schoenzolen van iedere bezoeker gron dig, of hij wil of niet. Voor kantoor- employés en technisch tekenaars werd het radeergom met motor uitgevonden. Niet alle nieuwtjes van de Hannover- Messe 1966 werden zo aantrekkelijk ge presenteerd als deze flessen van het lagedrukpolyethyleen „Hostalen G". Melk zal nu eindelijk zonder beïnvloe- hel radeergom met motor uitgevonden, ra ,urea' ding van de smaak en zonder verande- Uit slechts één gloeilamp tovert een al zlJn Z1 ring van vul- en transportinstallaties in elektrotechnische firma drie verschil- °ud- °P deze flexibele en toch voor het schenken lende lichtsterkten voor kantoor- en zeer stabiele kunststof flessen worUc« verkocht. In de „Etalage der wereldindu- strie", zoals de Hannover-Messe dikwijls genoemd wordt, vierden overigens de automaten triomfen. In een snackbar- automaat, die verpakte warme worstjes met broodjes en mosterd aflevert, wordt - - - niet met water maar uiterst snel met de camera te draaien of op en i microgolven gekookt. Bankcliënten kun- bewegen kan het op afstand te be nen in de toekomst na sluiting van de objectief van beeldrichting vei loketten bankbiljetten uit automaten halen, als zij een rekeningregistratie- penning en 'n ponskaart inwerpen. automatische vloermat bijzonder schikt voor grote gebouwen met i het wegdek van de nieuwe zal 's winters worden ver- ie gevaren van ijs en sneeuw ombré naaldparaplu van nylon. Vele modieuze, zomertinten. Bijzonder elegant 11.75 U bent geschrokken van de weeg schaal? Toen u er zelf op stond of. uw echtgenoot. En misschien heeft de dokter u wel gezegd, dat er besl. af moet. Volg dan strikt zijn aa- iingen op, want hij weet wat goec u is. Als u besluit slanker zorg er dan voor dat verliest, maar niet levenslust. Niet na< den en de teruggekaatste golflengte. Een tweede instrument zet het verschil om in snelheid per uur, die op een wijzerplaat kan worden afgelezen. Een derde instru ment tekent een diagram en legt aldus de snelheid van de auto blijvend vast. Bij een gewone controle, zoals die in Amerika wordt toegepast, staat een patrouillewagen met radarapparatuur in de berm van de autosnelweg met de zender gericht op een weggedeelte, dat J^Mijftig tor hiondévj.yfjftig m^ter in de richting varf Het naderende vërkeer ligt. F 'j Een tweede patrouillewagen, de onder- scheppingswagen of vangauto, staat bin nen het gezichtsbereik van de radar- wagen geparkeerd, zodat de man, die de radar bedient, in geval van een oproep door de rechtbank, kan getuigen, dat de wagen waarvan hij de snelheid heeft op- jenomen, werkelijk de wagen was die b vangauto werd aangehouden. De die de snelheid van een ver ier opneemt, waarschuwt de vangauto per radio. 44 cal’ afslanken? Schrijf - dag tot u neemt, te zien welke xunnen. U komt staal van 500 - 700 De Chiswick-Langley heeft een totale lengte van 20 km, de verbinding met de luchthaven inbegrepen. De eer 2,5 km van de Chiswick wegkruis. is gebouwd op een viaduct boven de Great West-Road. Het doorgaande ver keer gaat over de onderliggende hoofd- Veertig kilometer Londen naar het westen, wegviaduct in Europa en bruggen. Dit is de nieuwste uitbreiding van de M.4 hoofdverkeersweg. Deze „weg boven de weg" een deel is als het ware aangelegd op stelten boven de Great West Road biedt het voordeel dat de route vanuit het Centrum van Londen naar Londen-Airport met een half uur wordt bekort. sandalen voor dames, heren en kinderen echt kalfslederen herensandaal elegante nubuc damessandaal m exclusieve, o.a. Noorse dessins. Met uni pantalon, óók in donkere kleuren. Ideaal voor camping maten S, M, L 9.75 nylon onderjurk charmant fond de robe ...adel. Luxueuze kantgarnering. In wit, zwart, bleu en rose. Maten 38 t/m 48 7.50 ,N TROUWLAAN 40 E Tel. 2 0 6 2 1 van het St.-Annaplein. Een waarschuwing: waar u en dertig jaar zuinigt, ga nooit zonder te 1 goede job en beten de deur uit. Dan voelt de fijne ma-' én het loopt dikwijls uit O] ken van extra kopj_ vulde koek. Eet en drink verstandig: Het juiste. Sommige automobilisten denken dat hun snelheid wordt opgenomen op het moment dat ze de radarwagen passeren en trappen dan op hun rempedaal, niet beseffend dat ze zo'n 100 meter terug al zijn gecontroleerd. Ook menen sommigen ten onrechte, dat hun snelheid wordt op- vanuit genomen tussen radarwagen en vang- langste aut0 Er 2jjn er zeifs (jje denken hun nieuwe wagen immuun voor radarcontrole te breidina maken door zilverpapier of alu miniumfolie in hun wieldoppen te doen of er hun voorbumper mee te omwik kelen. Dit kunstje is vermoedelijk be dacht door iemand, die zich heeft her innerd hoe tijdens de Tweede Wereld oorlog vliegtuigen foliestroken afwierpen teneinde de vijandelijke radarposten in verwarring te brengen. Deze tactiek mel maakte echter niet de vliegtuigen erste immuun voor radar, doch het succes isinq school in het feit, dat de stroken als een menigte valse echo's op de vijandelijke radarschermen verschenen. Andere vruchteloze pogingen zijn sleepkettink- jes aan de wagen, wapperende vaantjes aan de antenne van de autoradio of het beurtelings aanzetten van de linker- en rechterrichtingaanwijzer. Geen van deze methoden haalt ook maar ist weet, of be- neer radiogolven een bewegend zich binnen de raken. Zij worden dan weerkaatst op n aan de ter plaatse gel- andere golflengte dan waar isbeperking dient te hou- uitgezonden en wel op een -~‘t men bij de gemeente- lengte wanneer het doel, ziel} geplaatst waarop die ting van dB* zender beweegt en Soms staat er boven- langere wanneer het zich ervan dert. Het verschil in golflengte met de snelheid van het bewec voertuig. Hierop is de radarcor van thans gebaseerd. In een geparkeerde auto, of naast de weg, wordt een zender geplaatst, die wa9en w radiogolven uitzendt in de lengterichting 9enol"er van de weg. Treffen deze golven een „°?.Lde van9a naderende auto, dan worden ze op een P°“tieman, di< andere golflengte teruggekaatst: hoe keers°vertred( hoger de snelheid van de auto, des te van9aut0 Per groter het verschil tussen de uitgezon- In een groot Westduits dagblad bood enige tijd geleden een „ervaren butler met goede omgangsvormen, gedistin geerde verschijning, buitenlandse prak tijkervaring" zijn diensten aan. Ais equivalent voor zulke kwaliteiten ver wachtte de dienstwillige gentleman pas- gelei sende betaling, interessante reizen, als- zondi mede „overeenkomstige referenties" van zijn toekomstige werkgever. De ad vertentie wekte de beroepsmatige nieuwsgierigheid van een socioloog. Hij stelde zich met de gedistingeerde heer in verbinding en vernam, dat op de ad- huis- zilver verzorging van de huisbar en de werkgever: s, bediening van J?len met leve- ieden. De meeste leer- branche wel enigszins hotelbedrijf, uit lauffeurs. Meest- intig en der*"- een gc reid de fijne ma an de grote wereld a anvangssalaris van te strijken. Vrijwel elke automobilis hoort te weten, dat bebouwde kom -~- j. dende snelheidsbep. ,t den. Daarom heeft - grenzen borden staat aangegeven. Soms dien nog bij, dat de plaatselijke politie die snelheidsbeperking controleert. Op welke wijze staat er doorgaans niet bij; rieën dat zou het spel wat al te simpel maken, dik- Er zijn verschillende mogelijkheden, zo als camera's, twee op de rijbaan gespan nen draden, voor dit doel ingerichte poli- tie-auto's en dergelijke. „Het Beste" heeft een artikel gewijd aan nog een andere methode, die niet zo gelieid is bij de automobilisten, maar voor de politie bij zonder doeltreffend is, namelijk radar. Zo doeltreffend, dat de hoofdcommissaris van politie in de Engelse stad Oxford tijdelijk van afgestapt is, aangezien zeer snelle wijze van bekeuren door administratie niet was bij te benen. dat dit systeem van snel- _Jj toeval werd ontdekt. Amerikaanse technici Bt einde van de Tweede aan een radardetector, tomatisch verkeerslichten zou suienen, werkend op de inten- yan het verkeer. Hun pogingen ten, voornamelijk ten gevolge van het zogenaamde „Doppler-effect". Dit is een verschijnsel, dat zich voordoet wan- Roland herenpantalon 100% katoen, krimpvrij. Was- en kleurecht Met riem en achterzakken. In div. zomerkleuren. Maten 44 t/m 54 12.75 Uit een onlangs door Reader's Digest in gesteld onderzoek bleek, dat de meeste leiders van politiepatrouilles langs de «nelwegen van mening zijn, dat het ge- j-r zowel het aantal snel- _...gen als het aantal onge- doen afnemen. Volgens de de ongevallenstaat zonder le er dan ook triester uitzien. .ae riten voor kantoor- en tumerverlichting. De verschillende licht- •‘erkten kunnen afzonderlijk of gemeen schappelijk ingeschakeld worden. Een mtwikkeling voor televisiestudio's, die nisschien ook eens de smalfilmvriend 1 van nut zal kunnen zijn, is de camera, die „met de ogen kan rollen". Zonder J- camera te draaien of op en neer te bedienen ucviuxvoring veranderd te vergeten in de galerij de leek zeer bewonderde tukken: de drijvende caravan, als woonboot kan worden ge- De waarde van dienstbare geesten en dan met name van het mannelijk ge slacht is in West-Duitsland tegen woordig nauwelijks in goud uit te druk- ken. Vooral jonge mensen hebben bijna levenslust. Niet naar willekeur mi geen belangstelling meer voor „dienen- eten> want er zijn stoffen waar de beroepen". Des te prettiger moet de lichaam om blijft roepen. Dat zijn b< gedachte voor butlerloze heren zijn, dat stoffen (r!— in het zuiden van de Bondsrepubliek de s*°ff nog een refugium van oude butlertra- tenl- De ditie bestaat: in de Beierse bier- en kunstmetropool München onderhoudt mevr. Anna Keidel, een 'tengere witha rige dame met innemende omgangsvor men, sedert veertig jaar een „Vak school voor butlers”. In West-Duitslands betere kringen geniet deze vakschool een bijna legendarische naam. Bijna dage lijks krijgt mevrouw Keidel brieven van prominente persoonlijkheden, die haar bemiddeling vragen bij het in dienst nemen van een huisknecht, een butler- chauffeur of een kamenier. Tot haar vaste klanten behoren de Roer-industrië- len Krupp, Flick en Thyssen, de film ster Curd Jürgens, de vorsten Metter nich, Bismarck en Liechtenstein, alsmede ziln leden van ambassades van Oostenrijk, ^700. Japan, Groot-Brittannië, Pakistan en Tur- houdt kije. „Maar ik heb natuurlijk ook wat gewonere klanten", zegt mevrouw Kei del en ze toont een dikke map met dankbetuigingen. Helaas: de vraag is veel groter dan het aanbod. Rond de grote eetkamer- tafel in mevrouw Keidels woning zitten tegenwoordig tijdens een vier weken du rende opleidingscursus hoogstens zes tot acht leerlingen, terwijl in de twintit jaren, toen de overleden oprichter v™ het instituut, Hans Keidel,. de toekom stige huisknechts nog persooni:". ne manieren bijbracht, iedere cursus door dertig tot vijftig dienstwillige jon gemannen bezocht werd. „De beroeps- wensen zijn verschoven, tegenwoordig wil niemand meer dienen", geeft mevr. Keidel op als reden voor het teruglopen van het aantal leerlingen. En inderdaad: aan het onderwijs kan het niet liggen. Dit namelijk wordt geheel in de geest van de heer Keidel zaliger aan de hand van zijn in 1929 verschenen leerboek „De perfecte huisknecht” gegeven, dat overigens de laatste publikatie voor het butlerberoep is. Aan de hand van dit boekwerk en met behulp van een com pleet ingerichte herenhuishouding leren de aspirant-butlers voor een bedrag van 500,— per maand alles wat de fecte huisknecht weten mc toezicht op en aanleren van personeel, beheer van porselein, en tafellinnen, serveren, verzorgir representatieruimten, van de van de garderobe van ontvangst van bezoekers, b de telefoon en onderhandelt ranciers en werklieden. De Iingen kennen de biauv“' zij komen uit het t reisbureaus, of waren ch< al zijn zij tussen twinti_ i zoek naar ecu b gaarne bere:j nieren en de geur van te leren kennen en een 1.000,netto op t De Britse Spoorwegen die altijd ten nauwste samenwerken met de Franse Spoorwegen waar het Kanaaldiensten sne>wegen van n betreft, hebben vlug gereageerd op de k™, va" radar vraag naar meer lijnen. De nieuwe „rij- he‘ds°vertredinge op-rij-af" autopont, het 3500 ton meten- llUXen hee de s.s. „Dover" is thans ingelegd op P?lltle ZO1 de route Dover-Boulogne. Het heeft de “le grootste capaciteit voor het vervoer van auto's op deze routes 205 wagens - en 850 passagiers. Een deel van aütosnelweg, warmd om de te voorkomen. te willen worden, u wel de pondjes uw gezondheid en - *"tllekeur minder r uw raam om blijft roepen. Dat zijn bouw- ffen (eiwit, kalk, ijzer) en beschermen- ffen (vitamines en voedingszou- ten). De opname van brandstoffenkunt u evenwel beperken (vetten, suiker, zet meel, alcohol. Die brandstoffen leveren de calorieën. Juist de hoeveelheid calo rieën, die we opnemen, beïnvloedt ons gewicht. Gebruiken we meer van die calorlt dan we verbruiken, dan worden we óm.- ker. Wij hebben bij volstrekte rust elk uur één calorie nodig tot de instand houding van het leven. D.w.z. bij een gewicht van 70 kg, hebben we dus 1680 calorieën per etmaal als bestaansmini mum nodig. Nu stijgt het gebruik van die calorieën met de zwaarte van het werk dat we doen. Een jonge man, die op kantoor werkt, heeft 2700 cal. nodig, zijn vriend, die zwaar werk verricht Hun echtgenoten, die het huis- iden doen hebben een caloriebehoef- te van onqeveer 2400 per dag. vertentie 137 antwoordbrieven waren binnengekomen lucratieve aanbiedin gen van industriëlen, diplomaten en vor stelijke persoonlijkheden, reisaanbiedin- gen van kunstenaars, die op hun wereld tournee door een geschoolde butler be- 'eld wensen te worden. De meest bij- „c.idere aanbieding kwam van een film producent, die de butler behalve geld en reizen ook nog beloofde hem af en toe in televisiestukken als „kamerdie naar van de oude school" voor de ca mera te brengen, voor het geval hij publicity wenste. Met het ouder worden daalt de calorie- behoefte. Wat u boven de «lirecte behoefte tot u neemt wordt in 't lichaam opgeslagen. Dat zijn de calorieën die dik maken. We staan er vaax niet bij stil, hoeveel siteit vt xca cwc calorieën we met bepaalde voedingsmid- mislukte je twintiger delen binnen krijgen. Om enkele voor- - -richter van heelden te noemen: de toekom- portie aardbeien met slagroom inlijk de fij- Een appel x j Een bonbon Een schepje suiker Een plakje cake Een mokkapunt Een reep chocoleJ- Een ons zoute p. Een borrel Een glas bier Een glas wijn Een glas TEB Een glas limonade Maakt u ernst met het af;1 dan eens op wat u per dai. Loopt dat lijstje na om t calorieën er per dag af kt dan al gauw op een totaal wat de per- calorieën per dag. loet en mag: Qm weten wat uw juiste gewicht is van het huis- kunt u deze „vuistregel" hanteren: een vrouw mag zoveel kg méér we- 7 1 gen als ze aan centimeters boven de CF11CS dl WIIISI 1.05 m lang is. Meet ze dus 1.70 m, dan mag ze 65 kg wegen. F TT X een man mag evenveel kg als hij VUUI I aan centimeters boven de 1 m lang i is wegen. Meet hij 1.70 m, dan mag I In de afgelopen week heeft T.D.V. het hij 70 kg wegen. tegen het sterke L.D.V. uit Leiden r;~* I kunnen bolwerken. Na met 42 te heb- be- ben voorgestaan werd uiteindelijk nog Het 1 met 812 verloren, waardoor de promo- Britse tiekansen zo goed als verloren waren. Geheel ontspannen speelde de T.D.V.-ers afgelopen zondag tegep de oostelijke kampioen Vriendenkring uit Nijmegen. Vanaf het begin speelde de T.D.V.-ers op de aanval en toen de strijd was ge streden was de score opgelopen tot 155. l Geen enkele partij ging voor de Tilbur- mei gers verloren. Maandag, Tweede Pink sterdag, speelt T.D.V. haar laatste uit- de wedstrijd tegen D.C. Almelo. Alleen bij Frans winst voor T.D.V. en ver" - club Huizum uit Leeuwar wedstrijd tegen Vriendenkring T.D.V.-ers nog een kans om veren, daar zij dan in hun laatst strijd tegen Huizum moeten spele weeg- id of. heeft uc Bslist wat aanbeve- ■oed voor illover H H t H M 7- -- 4! H M H

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1966 | | pagina 7