De Tilburgse Koerier
It
o
p
I
I
l
Starre houding werkiieiiiers-orgaiiisatie
Zweden voor iedereen
Middelgrote, gespecialiseerde wollen
en
stoffenondernemingen behouden hun
levensvatbaarheid ook in EEG-markt
ISUZU BELLET
O
IEL
al
1
I
I
I
I
’Engeland
- zelfs met auto of brommer - bereikbaar
Internationale wielerronde in Tilburj
B
GRATIS
WITKWAST
DANSEN
in K.M.T.
van
van
J.
IELS
LES CRUCHES
AMERICAN-
'IN'
VA
W varopa
I
I
I
‘g
DEKZEILEN
DENISSEN
I
I
I
I
I
I
GARAGE A. SPIJKERS ZN.
I Jan Truyenlaan finish van 2e etappe
25e Ronde van België
GELD WAARD
HALVE PRIJS
STORES"
Ell<e zaterdag verscheept de „Tor
Anglia*’ bijna 1000 passagiers!
De prijswinnaar
aan alle Turken
v. Loon-Otten
Nieuwlandstraat 42
Hasseltstr. 178
Hoefstraat 60
Na sector 24 een korte rustpauze
met aardgasaansluitingen in Tilburg
Werken op
Koninginnedag
werkzaam in Tilburg
woorden
Pagina 10
WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG, GOIRLE, DONGEN, LOON OP ZAND en ENSCHOT -
LID VAN DE NEDERLANDSE HUIS AAN HUISBLAD PERS
REDACTIE EN ADMINISTRATIE JAC. VAN CAMPENSTRAAT 40-42 - TILBURG - TELEFOON 30783 - POSTGIRO 1 126745 - UITGEVER J. DE BEER - 10e JAARGANG
Oplage 42.350 exempt
VRIJDAG 22 APRIL 1966 - No. 4M
"1
Postbus 2007 te ’s-Gravenhage
UIT1
u uit
gehouden op 25
maandag
Immingham
dinsdag
donderdag Gothenburg
Inuningham
vrijdag
zaterdag
Amsterdam
zondag
Immingham
4 Pielst
iren
DE ROUTE
en beter bij
n 41
weg 245
1
AMERICAN - STORES
i 20922
1
■o
niet duur wel heerlijk
*1
Aanvang 8 uur
Entree 1,50
Zaterdag 23 april - 8 uur
Parochiehuis Hoef straat 175
A.s. zaterdag 23 april
ENCLAVE COMBO
haven
Gothenburg
Zondag 24 april wordt het startsein ge
geven voor de 25e ronde van België
voor amateurs. Tot en met zondag 1
mei zullen de renners een verbeten duel
Ensehotsestr. 145
Groenstraat 134
IBI
dat juist
)ulk-afzet
in
>op
HOLLANDA-TÜRK CEMIYETI
Posta Kutusu 2007, Lahey
DAVETNAME
T.I.R. KAPPEN
AMERICAN - STORES
Telefoonstraat 33 - TILBURG
wafels
van
in,
ge
it de
elijk sa.
avat de g
iw in deze
heepvaa, u
ich belast
sterdam
5ECTOR 40
e gemeente
se plaatsen
Stelt i
ding,
het n
zij i
dat
it goede tot be-
terrein wint.
Remington koffennachines 198,-
Legerschrijfmachlnes 6 mnd.
garantie. Gratis type-curstw
85,- - 95,- 105,-
mogen
ixe auto's
tel.2 5 5 2 5 b.g.g. 3 3 3 7 0
Let op het juiste adres:
WILHELMINAPARK 127
MINDER BELANGSTELLING
VOOR PRATO stoffenfal
Nu als gevolg van de wolmerk-actie de stemming
vraag naar het gewonere genre stoffen thans of
duidelijk afneemt, wat eveneens, blijkt uit gt
'de lagere importcijfers van dé z.g. Prafo-
.e--Tiju—j te.
r de Tilburgse
Isher een be-
jse wolsector, I
aangeslagen,
dat de bedrijfsbezetting I
binding met
passagiers (he
tie aan 980
Tilburgse sector,
op 23 mei aan de beurt zijn,
indag 25 april eerst dus sector
de volgende straten gelegen
zoor een
lingham.
-!;s van
10 pet.
de renners met bussen ver
worden. Permanace van de „offi-
restaurant l'Industrie Heuvelring
een Turkse speel
Deze avond zal
April 1966 (maai
Plaats en adres:
ten”, Bredasew“‘
Aanvang: 20.0„
stipt zijn
irgelijken
Bij overlijden, zowel ’s nachts als
overdag, belt U eerst ons, U hoeft
dan verder nergens voor te zorgen.
R.-K. Begrafenisonderneming
chap kenen, v
actor drongen
dvS -
zich echter wel te beraden op de vraag, of
concentratié reële mogelijkheden biedt om
te geraken tot een lagere kostprijs per me
ter stof. Is dit inderdaad het geval, dan
(gebiedt de logica om de concentratievorm
aan te grijpen teneinde op deze wijze zijn
plaats op de Europese markt veilig te stel
len. Het is evenwel gemakkelijk, te schrij
ven over concentratie van bedrijven,
maar de praktijk wijst uit, dat zulks veel
al met belangrijke aanloopkosten gepaard
gaat. Dit is begrijpelijk als men bedenkt,
dat afzonderlijke kleine bedrijven met
ieder hun eigen staf -
1500 Benzine-uitvoering. De kleinste 4-deurs auto met de grootste capaciteit. 1
1800 Dlesel-motor
2000 Dlesel-motor. Super luxe-uitvoering, geheel compleet, met radio en 2 luid
sprekers.
OFF. DEALER VOOR TILBURG EN OMSTREKEN
LEO XIH-STRAAT 60 - TILBURG - TELEFOOÉ 21767
b. g. g. TELEFOON 31317
Komende van
Ravels naar
„vliegveld"
om ever
A/V tijd
A 13.00
V 17.00
A 19.00
V 23.45
A 02.00*
V 14.00
A 16.00
V 22.00
A 11.00
V 17.00
06.00
11.00
13.00
van half twaalf tot half een
renners de presentielijst te-
gereed ligt in café Palermo
nseweg).
‘'an kinderen
oekhoven en
Iringeiud
ie kleintjes, niet
spelen in de j
verwacht wor
honden
rat de renners
In Tilburgse wolindustrie-kringen
wordt op het ogenblik druk gèspro-
ken over de toekomstige structuur
van de wolindustrie. De ene groep
is voorstander van 'n verdergaan
de concentratie van bedrijven, ter
wijl de andere groep van oordeel
is, dat het middelgrote bedrijf ook
in de E.E.G.-markt zijn levensvat
baarheid kan behouden. Wij zijn
ing, dat meermalen de
in het midden ligt en,
r"se wolindustrie in
Protestantse
Begrafenisonderneming
tijdelijk:
tel. 25525 - b.g.g. 33370
i uur. Wil men
Het komt er
eemt men een
Engeland een
voor f 6,00 in Engeland.
isterdam-Engeland-Zweden.
trokken. Het was de „TOR
iakeld.
„op de klok" vertrekken en hierdoor even s
Het comfort aan boord evenwel is te ver
passagiers krijgen de beschikkii-
irs, een crèche,
iel- en amusementszaal,
Deze advertentie is
Tegen inlevering van deze adver
tentie ontvangt u n.l. tot 30 april ’66
elke tweede bus van
D(de) B (beste) LAKVERF
voor de
U betaalt voor uw tweede grote
bus dus slechts: 2,48.
ALLEEN bij de
TILBURGSE BEHANG-
VERFHANDEL
Smidspad 68
DEKKLEDENF ABRI EK
Emmastraat 8 - Tilburg
Tel. 23391 - 31748
138 m
125 m
21 m
12,50 m
7.50 m
5.50 m
2500 ton
300
8000 BRT
23 knopen
stick-diesels
20.000 pk
Bij een emmertje 4 kg)
AFWASBARE MUURVERF
Grote maat PATENTKWAST
(winkelprijs 4,25)'
VOOR SLECHTS 1,95
Bij elke twee bussen echte
„DUBBELDEK LAKVERF”
Geldig tot 1 mei ’66
BEHANG - BEHANG BEHANG
mor deze s«
aten, een 1
met aansluiting
rUTNODIGING
voor het bijwonen van
t films over Turkije en
"eelfilm.
z.a.1 worden
"aan dag).
Tilburg, zaal „Pas Bui-
eweg 28.
.00 uur.
De prijs ter waarde van 20,werd
toegekend aan de heer T. Huybregts, i
Mechtildisstraat 19, die het gewonnen
bedrag wenst te besteden bij Van Maa-
nen, Oude Markt 6 te Tilburg. Profi
ciat.
waarheen
voerd i
ciëlien”
120.
Dinsdags v
moeten de
kenen, die
(Broekhovense
De ouders van kinderen die aan het par
koers in Broekhoven en Pius X-parochie
wonen worden dringend verzocht de kin
deren, vooral de kleintjes, niet alleen
op straat te laten spelen in de periode Hoogte tot het
dat de renners verwacht worden. Ook Diepgang
gelieve men de honden even binnen te Draagvermogen
houden. Laat de renners die dagen gaan
ploeteren om succes te behalen niet
„sneuvelen” in Tilburg. Ook wc-*1
vraagd op het parkoers geen
parkeren.
idlijnen
-"anten
jovendek
autodek
--Jerlinge wrijvingen niet te -
komen zijn. Iedere staffunctionaris zal er c
namelijk op uit zijn, om zijn positie zo- ze snel weer/kunne
.veel mogelijk veilig te stellen, of indien de moderichting ziel
enigszins mogelijk, nog te vergroten, de Tilburgse kunstv
Daarom vereist een eenmaal noodzakelijk ---
geachte concentratie op de eerste plaats
een grote mate van tact en leiderschap
van de topdirectie. Deze laatste fac™
heeft waarschijnlijk parten gespeeld bij
de herhaalde uitspraak van de heer Van
Heek, directeur van de N.V. van Heek’
Schuttersveld, welke haar aandelen aan
de Amsterdamse Effectenbeurs noteert,
namelijk: „Wij vrijen wel, maar we
trouwen niet", waarmede de heer Van
Heek te kennen gaf, voorstahde-
van samenwerking, maar ande
fusie-gedachte an sich nog g
voordelen te onderdennen.
Een ander voorbeeld van een duidelijk
mislukte fusie achten wij het samengaan
tussen Baekers, Elias en de Haes te Eir
hoven, welke fusie een open N. v
werd, en als zodanig de weg naar de Am-
ge- sterdamse Effectenbeurs bewandelde.
de Vóór de samensmelting waren twee van
stpn deze drie partners uitgesproken bloeiende
bedrijven. Sinds de fusie werd jaar
jaar uit met beduidende verliezen c
werkt. Thans is deze groep weer opger
men in de Koninklijke Textiel Unie,
grotere groepering die evenwel ook
niet floreert, hetgeen wel blijkt uit de
waardering van ca 85’/o voor deze aande
len op de Beurs te Amsterdam.
Engeland en Zweden beginnen als vakantielanden steeds meer in trek te komen. Een
viertal grote scheepvaartmaatschappijen hebben dit aangevoeld en een combinatie
I, die zich belast met de overtocht van de toeristen. Elke zaterdag zulle’'
1 uit Amsterdam bijna duizend toeristen óf naar Engeland c.
kunnen vertrekken, De vaart naar Engeland (Immingham) duurt dertien i
naar Zweden (Gothenburg) dan vergt de overtocht zesentwintig uur. 1
op neer dat men reeds voor f 38,00 per persoon naar Engeland kan. Nee
auto mee dan betaalt men daar f 45,00 voor. Is het vervoermiddel in Ei
bromfiets? Ook deze kan meegenomen worden. De brommer is voor f 6,00
Men heeft grote verwachtingen van deze „veerdienst" Amst
De eerste ferry-boot is inmiddels vanuit Amsterdam vertr
ANGLIA". In begin 1967 wordt een zusterschip ingeschak
Deze TOR-schepen zullen steeds „op de klok" vertrekken
als de bestaande ferry-diensten. Het comfort aan boord
met dat van luxe zeekastelen. Dei
zelfbedieningsrestaurant, twee bar
en een saunabad. Verder nog een spet
vrije winkels.
RIJ-OP BIJ AF
De TOR-luxe-ferry’s zijn bovendien voor
zien van het moderne rij-op-rij-af-sys-
teem, waardoor elke passagier verlost is
van de zorg „hoe auto mee”. Met
voertuig rijdt hij In Amsterdam de l
op. Met zijn voertuig rijdt hij er 13
later in Immingham weer af. Deze auto
worden op de overkapte garagedekken
geparkeerd; het schip biedt ruimte aan
personenauto's, caravans en vracht-
I wagens. Vier liften zorgen voor de ver
gaan leveren In deze zware wedstrijd,
waarin tal van buitenlandse ploegen aan
de start zullen verschijnen.
Het startsein wordt te St.-Truiden gege
ven. De tweede etappe op MAANDAG
25 APRIL gaat van Arendonk naar TIL
BURG.
De renners vertrekken 's middags om
14.00 uur in Arendonk en komen om
plm. 17.45 uur aan in Tilburg op de Jan
Truyenlaan nabij het sportcomplex de
„Ezelvense Akkers" van de NV Volt.
De onzin advertentie in ons vorige num
mer luidde;
LAAT U thans nog voor de zomerhitte
komt, Inehtèn tegen hooikoorts. Pro
beerde u al onze nieuwe tandpasta?
Ook voor kunst- en valse gebitten.
Vraagt spoedig een proefmonstertje.
de passagiersdekken.
iet schip biedt accommoda-
personen) genieten aan boord
alle comfort; 404 luxueuze hutten en 116
t zijn opklapbare stoelen zijn - J--m
boot beschikbaar en verder 1
1 uur boord 460 ligstoelen, opgeien .«vut-
■■ito's gekoelde panoramasalons.
Opdat de beruchte golfslag van de
Noordzee de overtocht niet zal veron
aangenamen, worden de schepen uitge-
rust met zogenaamde Denny Brown’s sta-
Wanneer het legertje technici maandag Piusplein (26 t-m 64); 1
25 april begint met de ombouw van 51, 99 t-m 157 en 2 t-r
toestellen om deze geschikt te maken
voor aardgas, zal, wanneer deze sector
op aardgas is aangesloten, een korte
rustpauze plaatsvinden
in Tilburg.
Na sector 24 is namel
aan de beurt. Deze onw
Gilze-Rijen. De omboui
begint op 2 mei a.s.
Sector 25, dan weer een
zal eerst op 23 mei aai
Voor maandag 25 april i
24 waarin de -J*
zijn:
Barikstraat; Broekhovenseweg (1 t-m 57
en 4 t-m 76); Clercxstraat; Galjoenstraat
(65 t-m 97 en 76 t-m 120); Gildebroeder-
straat; Grobbendonckstraat; Groenstraat
(113 t-m 119); P. v. Haestrechtstraat;
D’Hamalestraat; Heikestraat; Van Hessen
Kasselstraat; Hoogvensestraat (181 t-m
203 en no. 250); Kolvenierstraat; Koop
vaardij straat; Van Malsenhof; Mechtil
disstraat (4 t-m 10); Merodeplein;
Merodestraat; Piushaven (7 t-m 32);
DE DERDE ETAPPE
Op dinsdag 26 april wordt de derde rit
Tilburg-Hoei verreden. De renners ver
trekken in de volgende route:
12.30 uur: Jan Truyenlaan, Zuivelstraat,
Groene Woudstraat, Stappegoorstraat,
Nw. Goirleseweg, Abcovenseweg, Godr-
le, Abcovenseweg, Kerkstraat, Berg
straat, Parallelweg, Riel, doorkomst om
12.45 uur; Alphen doorkomst 12.55 uur;
Baarle Nassau, doorkomst 13.01 uur;
douane Baarle Hertog 13.09 uur.
De Technische organisatie in Tilburg
berust bij de r.-k. T.W.C. Pijnenburg. D'f
Het secretariaat van de koerscommissie Ka
is gevestigd café Palermo Broekhoven
seweg), wasgelegenheid sportcomplex
Volt; onderkomen alle renners: Vakan-
tiecentrum De Staalberg te Oisterwijk,
n Oud-Turnhout gaat het via
Weelde. Vandaar over het
naar Baarle Hertog, waar
?n over vijf uur de douane ge-
‘L. Dan Baarle Nassau, Al-
lirle (doorkomst na 145
«ui «ui 17.30 uur) Parallelweg, Berg
straat, Kerkstraat, Abcovenseweg.
TILBURG (na 150 km 17.39 uur) Abco
venseweg, Nw. Goirleseweg, Stappe
goorstraat, Groene Woudstraat, Don Sar-
tostraat. Pater van Elsenplein, Raiffeis-
senstraat, Jan Truijenlijn aankomst-
lijn vervolgens nóg een ronde:
Jan Truyenlaan, Zuivelstraat, Groene
Woudstraat - oversteken - Hflvarenbeek-
seweg, Duifstraat, Arendplein, Beekse-
dijk, Zwaluwstraat, Pater van Elsen
plein, Raiffeisenstraat, finish Jan
Truyenlaan (154 km finish te plm 17.45
uur).
Aantal lui
Tonnage
rordt ge- Snelheid
auto's te Hoofdmotor
Totaal vermogen
Immingham
De haven van Immingham ligt ongeveer
10 kilometer ten westen van Grimsby
(N.-Lincolnshire) aan de zuidelijke oever
van de Humber. Deze haven is geopend
in 1912. Het diepe water maakt het
mogelijk, dat de TOR-ferries bij elk ge
tij kunnen meren.
In Immingham bestaan geen verkeers
problemen; binnen 5 minuten van dp
(Vervolg op pag. 2)
Koeriertjes tot 10
ƒ1,25, elk woord meer ƒ0,10.
Voor advertenties met brieven
onder nummer wordt 25 cent
berekend. Advertenties kur.nen
uiterlijk tot dinsdagavond 10
uur worden aangenomen. Vrij
voor oplage- en verspreidings-
controle.
filmi gösterilecek.
BU gece su tarihte olacak25 Nisan 1966
(Pazartesi)
Yer ve adres: Zaal „Pas Buiten” Bre-
daseweg 28, Tilburg.
Baslama saati: saat 20.00.
bilizers; de passagiers zijn hierdoor ver
zekerd van een „rotsvaste" reis. Een spe
ciale boegschroef is aangebracht om het
manoeuvreren te vergemakkelijken.
Hoeveel kost zo’n TOR-reis?
Dit zijn de prijzen die u betaalt voor
enkele reis Amsterdam-Immi„3.
Voor een retour betaalt u de prijs
zaterdag zullen twee keer enkele reis, minus 10
óf naar Zweden Personen
sleeperette
vliegtuigstoel
4-p. hut D-dek
2- p. hut D-dek
3- p. v 1 1 J-’
2- p.
3- p.
2-P-
Groepsre
(rijgen de beschikking over een eetzaal, 26-50
he, schoonheidssalon, enkele kapsalons 5i.j(
usementszaal, dancing en drie belasting- jgi i
goed voordelig
Putstraat (11 t-m
-J7 en 2 t-m 162); Schoener-
straat; Sevenhoekstraat; Sint-Jorispad (15
t-m 29); St.-Sebastiaanstraat; Steven-
zandsestraat (17 t-m 67); Stevenzandse-
straat (122 t-m 172); Stuivesantpleiii (1
t-m 33 en 57 t-m 72); Van Vessemstraat;
Vlimmenhoefstraat; Voltstraat (1 t-m 13
en 2 t-m 4); Bisschop Zwijsenstraat (105
t-m 133 en 100 t-m 130).
Directie aardgas ombouw-wagen staat
Piusstraat t.o. no. 74.
het College van B en W iets voelde, een
heel wat prettiger Koninginnedag-viering „vcl
hebben mogelijk gemaakt. De woordvoer- passeerd wordt.
ders van de werknemersorganisaties in de phen Riel, Goii
Kamer van Koophandel hadden door die km óm 17.30 i
koopavond „aan te nemen" hun leden heel
wat meer plezier gedaan dan nu het geval
is
De Raad van Grootwinkelbedrijven -
Tilburg heeft via de Kamer van Koop
handel verzocht op vrijdag 29 april -
aan de vooravond van Koninginnedag
- een koopavond te mogen houden. Als
compromis zou dan zaterdagmiddag
om één uur de winkels gesloten wor-
de Tilburgse wolindustrie in de vlak bnderlinge wrijvingen niet te voor- tiers die prijs
verdere toekomst niet alleen plaats r-j— -•
zal bieden voor geconcentreerde
bedrijven, maar evenzeer voor in
dividuele middelgrote onderne
mingen.
De voorstanders van verdere fusies
gaan onmiddellijk vergelijkingen
maken met de wolindustrie in
Amerika. Hier treft men inderdaad
bijzonder grote ondernemingen
aan, waar bulk-produktie wordt
.toegepast, en o.a. hierdoor relatief
gunstige resultaten worden be
haald. Men merkt dan op,
door bulk-produktie en bi
efficiënt geproduceerd kan wor
den, en men wijst dan op de evi
dente voordelen van fabricage
het groot. Niet alleen de inkoc
ligt dan scherp: hetzelfde kan r
steld worden ten aanzien van
verkoopkosten, overhead-kosten
en fabricage-kosten. De voorstan
ders hebben dus alleszins gelijk
wanneer zij deze methode ideaal
achten om een zo hoog mogelijke
rentabiliteit te behalen. Men maakt
hierbij evenwel een belangrijke
denkfout, en wel deze, dat de Ame
rikaanse afzetmarkt in genen dele
vergeleken kan worden met de
Europese afzetmarkten. Wat is na-
jnelijk het geval? TervcijLwij jri.de
U.S.A, ten aanzien van wollen stof
fen een uniforme markt waarne
men, d.w.z. met betrekkelijk wei
nig verscheidenheid in de dessine
ring, constateren wij anderzijds i
Europa, dat van Staat tot Staat be
langrijke verschillen kunnen wor
den waargenomen in de smaak. Dit
brengt met zich mee, dat iedere af
zetmarkt individueel een aparte
aanpak vereist en niet gegroe
peerd kan worden binnen een eng
dessin-gamma, hetgeen in Ameri
ka wel het geval is. Bovendien
dient men rekening te houden met
het feit, dat de gemiddelde Ameri
kaan qua kleding is ingesteld op
„easy care and easy wear", terwijl
de doorsnee Europeaan juist prijs
t op het exclusieve in de kle-
Hieruit vloeit voort, dat voor
middelgrote gespecialiseerde
bedrijf in Europa voldoende afzet
mogelijkheden zullen blijven be-
staan, temeer nu dank zij de wol-
merk-actie gebleken is, dat de be
langstelling voor het goede tot be- I J
De Europese wollenstoffenbedrij ven die in-
kost het winkelpersoneel halve dag
maandag Go>thenburg
ontscheping om 06.00 uur.
- De „TOR ANGLIA”
Technische gegevens van deze TOR-
ferry:
Lengte over alles
Lengte tussen de loot
Breedte op de spar
Hoogte tot het bove
Hoogte tot het
10 pet.
15 pet.
20 pet.
Ier overeen te komen
I den. Op verschillende plaatsen is een
dergelijk verzoek ingewilligd. In Til
burg NIET. De vertegenwoordigers
van de werknemersorganisaties - een
handje vol aangesloten werknemers
in de wlnkelbranches-advlseerde:
GEEN KOOPAVOND.
Zaterdag de beste dag van de week,
wil NU het Grootwinkelbedrijf niet la
ten „schieten". Omdat de houding van
de werknemersorganisaties star was,
besloot de Raad van Grootwinkelbe
drijven in Tilburg, NIET te sluiten op
Koninginnedag.
De middenstand
De „Tilburgse Middenstand" had haar le
den geadviseerd om 30 april om EEN uur
te sluiten. Ook al omdat men meende dat
de koopavond op vrijdag het wel „zou ha
len". Nu besloten is dat de grootwinkel
bedrijven zaterdag 30 april ook NA EEN
uur geopend zijn, zal moeten blijken of
wat de middenstandorganisatie haar leden
mededeelde alleen maar een advies was.
De markten
De heer Maas, van afdeling IV van het ge
meentehuis, vertelde ons dat zijn dienst
I goede informaties had ingewonnen enkele
weken geleden en dat toen géhoord werd,
dat de zaken in Tilburg om EEN uur za-
I terdag 30 april gesloten zouden zijn. Er
zou daarop volgen een standpunt dat in
het verleden reeds vaker werd ingenomen:
geen winkels open, ook geen markt. De
markt zou, na advies van afdeling IV aan
het College van B en W gehouden wor
den TOT zaterdagmiddag EEN uur. „Nu
we hoorden dat het grootwinkelbedrijf
toch open is die zaterdagmiddag, ligt het
voor de hand dat ook de markt op de nor
male tijd - zaterdagmiddag 30 april - ge
houden zal worden."
Met een beetje begrip zou ons inziens een
koopavond op vrijdag 29 april, waarvoor
midden 1965S
aanhoud
alleen
blijven, maar dat bovendien v
ploegsysteem zal moeten worden
om leveringstermijnen stipt te
nakomen. Het doorsnee-orderbestanc
de Tilburgse wollenstoffen-industrie reikt
3 4 maanden in de toekomst, hetgeen
zonder meer als gunstig kan worden ge
kwalificeerd. Deze betere gang van zaken
komt eveneens tot uitdrukking op de Am
sterdamse Effectenbeurs, waar de aan
delen van de N.V.
stoffenfabrieken,
van de wolmerk-actie de stemming voor
t gewonere genre stoffen thans op ca. 125’
"k wat eyeneejisJiW uit
'de lagere Importers van dé z.g.' Pre
stoffen, vraagt men zich in Tilburg t
recht af, hoe de kansen voor de Tilbur—
kunstwolindustrie, van oudsher een
ie- langrijke tak in de Tilburgse
in moeten worden aangeslagen
Wij stellen vast, di:
in structueel gezonde bedrijven op h
ogenblik als redelijk tot goed kan worden
aangemerkt. Men dient zich evenwel niet
te verkijken naar het ogenblik, maar veel
meer de toekomstmogelijkheden in ogen
schouw te nemen. Wij zien dan voor de
Tilburgse kunstwolindustrie zeker nog wel
mogelijkheden, maar veel meer beperkt
dan voorheen. Ondanks de wolmerk-actie
stellen wij namelijk vast, dat met name de
tieners qua kleding veel meer prijs stellen
op modieusheid en lage prijzen in de con- IT’.
fectiemagazijnen, dan op kwaliteit, welke L 11110(1121II
norm veelal niet in hun denken past. Fa- C
brikanten, die dus het goedkopere genre
brengen, weten zich dus gesteund door
niet onbelangrijke vrïag in de con
fectiemagazijnen van de zijde van de tie
ners die prijs stellen op goedkope kle-
de moderichting zich weer wijzigt. Terwijl
de Tilburgse kunstwolindustriè voorheen NEDERLANDS-TURKSE
VEMNlOINa
- wordt zij steeds verder terugge- --
-naar een kleiner pantal afnemers.
De betreffende stoffenfabrikanten (lie zich
op deze laaggeprijsde stoffen toeleggen, Wij nodigen u uit v
dienen te bedenken, dat zij op dit terrein een filmavond met
een bijzonder zware concurrentie vsn het 'TU'-’-
Italiaanse Prato moeten kunnen veer- 1
staan. In de praktijk is gebleken, dat zulks
voor de Nederlandse industrie uit het ópg- -
ander te zijn punt van rentabiliteit een nauwelijks haal- 1
derzijds in de bare kaart is. Op langere termijn bezien,
geen directe menen wij dan ook de ontwikkeling vèn
de kunstwolindustrie min of meer als aL
lopend te moeten kwalificeren.
Eind- Het is verheugend te kunnen constateren,
N.V. dat het herstel in de wolindustrie, dat
i 1965 plotseling begon, nog steeds Sizl blr flllm geCeslne davet ediyoruz.
MSt^a flUmle Wr
-j-vee)al jn 6 kimnon v<
gewerkt
kunnen
id in
nstoffen-industrie i
de toekomst, hete
gunstig kan won'
ze betere gang vai
is tot uitdrukking op de
'fectenbeurs, waar de
George Dröge Wollen
ondanks de malaise-
binnenlandse aandelen,
25’/» worden genoteerd, te-
jenover een laagtepunt van lO3°/o in 1965 I
gtuig
hut
hut
hut A-dek
hut A-dek
deluxe hut
deluxe hut
-reducties
personen
personen
100 personen
101 en meer: nad«
Auto's
n auto tot 3,95 m
4 m en hoger
’"LiLx motorfiets
V™d[ mennaaCahn
gesteld in lucht- XXos^
dag