De Tilburg
Koerier
se
i
i
van
en Janus v. d. Put
voor
)TY
Heuvel wordt in 1966
verrijkt met fraai motel
OUDE PRIJZEN
N
A. SPIJKERS ZN.
Vraagverschuiving ten gunste
betere genre schept mogelijkheden
wollenstoffenindustrie
I.95
Aardgas voor sector acht
uis:
r
Feest voor „De Toeringcentrale”
eek!
-
UITGEVER
n
Kruik
K.M.T.
op
BROMFIETSEN
NIEUWE
1633.-
W varopa W
Veertig jaar,
ontelbare
kilometers
NIEUWJAARS-
BAL
DENISSEN
Willemsplein
■7-
SS'
De prijswinnaar
J 1
--
verdrag van Rcyne ter protectie van de -
S UITGEVER
I REDACTIE
a±.,w“
De prijzenpot
r
Pagina 16
WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG, GOIRLE, DONGEN, LOON OP ZAND en ENSCHOT -
LID VAN DE NEDERLANDSE HUIS AAN HUISBLAD PERS
REDACTIE EN ADMINISTRATIE JAC. VAN CAMPENSTRAAT 40-42 - TILBURG - TELEFOON 30783
Oplage 41.900 exempl.
POSTGIRO 1 126745
UITGEVER J. DE BEER - 9e JAARGANG
DONDERDAG 30 DEC. '65 - No. 446
rzijds is juist hierin ge-
id
i
(vervolg op pagina 3)
80.000 KM IN ÉÉN JAAR!
Waar blijft rapport
'oerd
A.S. ZATERDAG 1 JAN.
NAAR ANTWERPEN
CAPUCIJNENSTRAAT 78
Aanvang 8 uur
Entree 1,50
5
VOOR
REIZEN IN TREK
HANDWEEFDEMONSTRATIES
in het
TEXTIELMUSEUM
van
(gasthuisring
2 3)
PROFITEERT hiervan
‘EL.21666
en
rs van sectc
De ombouw
Tilburg
Telefoon 21767
Leo Xlll-straat 60
Openingstijden:
IAAT 3
ONZE BESTE WENSEN VERGEZELLEN U IN 1966!
-- 'i
ie
de
len
sderwaren
Op bovenstaande tekeningen
de voor- en zijkant van het
toekomstige Heuvelmotel.
iREPARA-
FEL. 23990
Tot 1 januari betaalt U
voor de
BATAVUS-MODELLEN
1965-1966 nog de
oude prijs, n.l.
met medewerking van
DE GREGORY’S
c-way"
theden
doppe,,.
jewezen,
- zo-
vlot
lanse
rt in
latief ces kapitalen belegc
62°/o komen, dat de jong
gische
dier
4,Tr
Zij - r-2
bij het pers
bezetter 6
slag genomen,
chauffeur bij
- d. Put
Links
baseerd
slachte scl
meestal i
tussen ni
legen, i
snee ki
wol het geval is.
De heer BongaarAs sr. overleed in 1959.
Toen was men reeds bezig plannen te
80-E
sitandine
pad en 1
Heuvel (de
irke. Voor
tehuis van
vervoerd.
's middc’'1
zaterdag)
's avonds
en 30 december)
Jesseaux
door het
>mzet aanmerkeli
Tijdens
houders van
brieken
Bij overlijden, zowel ’s nachts als
overdag, belt U eerst ons, U hoeft
dan verder nergens voor te zorgen'.
R.-K. Begrafenisonderneming
tel.2 5 5 2 5 b.g.g. 3 3 3 7 0
Let op het juiste adres:
WILHELMINAPARK 127
Als eersten in het nieuwe jaar zullen de venturi
bewoners van sector acht aardgas ont- Canislt
vangen. De ombouw voor deze wijk zal op minicu
andag 3 januari plaats vinden./
straten:
msusstrae
Bellarmini
rnardusplein
in (49-60), Bona
iagelijks
van de
Isoverbel
- rilitaii
EG 24
alleen no<r aan- ZIch zeer int
burg aan de bezoekers biedt, worden door
dit motel weer enigszins uitgebreid, niet
alleen stijgt het aantal bedden, maar vum-
al stijgt door het Heuvelmotel het niveau.
steeds geen rapport is
vragen ons intussen ernsti
--iele plan zal worden doe
„^..tergrond wordt c
oordeel, dat
lcnte gang van z
«an de stoffensec
sre genre bre
zaak is van de
een nog aan- zich zeer lnten
om groepen, /an de Planne
otegenheden bur9 weer tot
-ht opgeëist ten maken- Va
van het per-
Van Spaen-
-(Breda),
Baarle-
gemeente,
hl| °C
te
Jags van 2 tot 5 uur (dagelijks behalve
ig)
.us van 7 tot 10 uur (alleen op 28, 29
De onzin-advertentie welke in ons Kerst
nummer stond afgedrukt luidde als volgt:
Onze gebraden kerstballen zijn lekkerder
dan waar en bij wie ook. Neem eens zo'n
dozijn, ook heerlijk bij de frites of de
mayonaise. Voor de komende feestdagen
een delicatesse.
Na trekking werd de prijswinnares Mevr.
A. v. Berkel-v. d. Koppel, Van Grobben-
donekstraat 42 te Tilburg, die het gewon
nen bedrag wenst te besteden bij de Fa.
Van Gorp-van Helvert, Koestraat 89 te Til- Toen de v
burg. De prijswinnares ontvangt bericht in Beauralt
TER
en Toon v. d. Put (29)
jn beiden in het bedrijf.
van het materieel. Er
fase in het toeringcar-
-egelde vor.
Doériertjes tot 10 woorden
ƒ1,35, elk woord meer ƒ0,10.
Voor advertenties met brieven
onder nummer wordt 25 cent
berekend. Advertenties kunnen
uiterlijk tot dinsdagavond 10
uur worden aangenomen. Vrij
voor oplage- en verspreidings-
controle.
HOOGTEPUNTEN
Ben Bongaards liet ons aan de hand van
cijfers zien wat de hoogtepunten zijn ge
weest tijdens het veertigjarig bestaan
van de zaak.
1930 wereldtentoonstelling Amsterdam;
1935 wereldtentoonsteNing Brussel;
1939 net voor de oorlog de grote wereld
tentoonstelling in Luik;
1934 De massale bedevaarten naar Beaiu-
raing;
1937 De Jamboree;
1958 elke dag naar de Expo in Brussel.
de fabrikanten om aan dit onderzoek vol-
.Nederlandse iiyjusf-rip tegen de ongelijke
'Italiaanse concurrer
Wanneer de huidige trend in de vraag
naar het betere genre in de confectiema-
gazijnen blijft aanhouden en
wijzen er op, dan kan globe
.geconcludeerd worden dat 1
ing diene, dat het wolmerk alleen ge- van de Tilburgse stoffenonderne
scheerwol en Woolwo/fwo/van ge-
m regenereerde wol, die m Tilburg dat op de traditionele exportmarkten z
ol wordt aangeduid. De tegenstelling als België en West Duitsland de Nede
unstwol anderzijds is juist hierin ge- landse kam- en strijkgarenwevers vl
’kunnen concurreren met het Italiaan
Biëlla. Hier wordt namelijk gewerkt
monsterondernemingen, waar de relat-
hoge sociale lasten die in Italië ca.
bedragen normaal moeten worden gecal- delingen
culeqrd, In Prato ligt het accent van de kringen
productie op de huisnijverheid en dit geldt weeg zu
niet alleen weven, maar oek spinnen, ver- -
ven en apprêteren. Bovendien beschikt
ato over een uitstekend geoutilleerde renlang
instwolindustrie, waar gesorteerd wordt" wind g
in een bijzonder breed geschakeerd kleu
rengamma. In meerdere gevallen kan men
op deze manier ook nog de verfk-esten uit-
aren. De pratose kunstwolindustrie im-
porteert regelmatig grote hoeveelheden slagen de winstcapaciteit min of met
gedragen kleding uit de U.S.A. De prak- lijke tred te doen houden met de e:
tijk leert, dat in de U.S.A, kledingstukken sie van de omzet, mag rekening gehc
veel eerder worden afgedankt dan in worden met een grotere interesse vo<
■Europa waar vooral op kwaliteit wordt leggingen in de tapijtsector.
In de Tilburgse wollenstoffenindustrie is op het ogenblik een duidelijke
opleving waarneembaar. De vraag van de confectie-industrie blijf'
zich concentreren rond het goede tot betere genre met het logit
gevolg, dat de vraag naar het gewonere genre een duidelijk dalende
tendens te zien geeft. Dit is dan ook een van de redenen, waarom het
de Tilburgse kunstwolindustrie, traditioneel bezien een belangrijke
tak in de wolsector, globaal genomen een minder fraai beeld te zien
geeft qua bedrijfsbezetting en afzetmogelijkheden. Wij menen te kun
nen veronderstellen, dat het voor de Tilburgse kunstwolindustrie in
de naaste toekomst nog moeilijker wordt, omdat de vraag naar haar
producten als gevolg van het wolmerk een verder dalende trend te
zien zal gaan geven. Ter oriëntering J! -- ->-■ •---- -
I is op de verwerking van s
ihapen) en juist niet van
nog met de term kunstwol wordt aam
lieuwe wol enerzijds en kunstwol ana^,^.,^ ,a
dat eigenschappen zoals vezellengte en elasticiteit in de door-
iunstwol lang niet in die mate aanwezig zijn als in de „nieuwe"
gekocht. Boven dit alles kan men zich bij I
het beoordelen van de verscheidene pra
tose offertes niet aan de indruk onttrek
ken, dat de Italiaanse regering ten aan-
zien van de pratose stoffenindustrie een I
subsidiepolitiek voert welke discrimi- j
nerend werkt ten aanzien van de Neder-
landse industrie die geen enkele re-
geringsprotectie ontmoet.
s op de foto Janus v. d. Put, 40
buschauffeur en Ben Bongaards.
rus wordt op 8 januari 58 jaar!
(Foto v. Aarle)
De gapende hoek HeuvelTelegraafstraat
zal in de loop van volgend jaar worden
gevuld. De firma Storimans-v. d. Weegen
begint er in maart met de bouw van een
fraai en uiterst modern motel, het eerste
in Tilburg. De inrichting zal aan zeer hoge
eisen voldoen. Het pand zal bestaan uit
vijf bouwlagen, waarvan de twee eerste
bedoeld zijn als winkelverdiepingen, de
drie overige als motelruimte.
irastraat, Brugstraat, Brunostraat, P.
-iusstraat, Vlarastraat, Dianapad, Do-
minicusstraat, Drijverstraat, Elandsgang,
Franciscusstraat, Hertensprong, Ignatius-
iten: straat, Jachthoomstraat, Jagerslaan, Kar-
raat, melietenstraat, Karuizerstraat, Kruishe-
lino- renstraat, Lage Witsiebaan (41-85), Lage
jlein Witsiebaan (6-110), Lage Witsiebaan
ona’ (kerk), Monfortanenlaan (15 t.m. 45 en
- 28-78), Postelsehoeflaan (21 t.m. 129 en
122), Predikherenlaan, Reitse hoeven-
lat (67-125), St.-Hubertusstraat, Staten-
n (6-36), Thomas van Aquinostraat (2-
Trappistenstraat, Ursulinenstraat, Vi-
lenstraat, Vossenpad, Weimans-
Wolvenweg.
an uit
1 een
weeg zullen 1
de vraag
steeds op
VARIATIE
uiHiga, NoaA, Ons Vios, Were Di, Hïero?
nymus, TAC, SVG, WSJ, zijn de voetbal
clubs die met verschillende elftallen we-
.n
W wensen U een gezellige
'O U D E J A A R S - A V O N D
VOORSPOEDIG NIEUWJAAR
Nadat prof. Goldschmidt een stuurgroep
had geformeerd die mogelijkheden zou
nagaan ter sanering van de Tilburgse
strijkgarenstoffenindustrie en vooral dan
in de damessector, blijken er moeilijk
heden te zijn ontstaan. Wat is namelijk het
geval? Circa een jaar geleden en dan met
name na enkele nieuwe vrijwillige liqui
daties van twee in Tilburg van oudsher
gerenommeerde bedrijven deed de Til
burgse kamer van koophandel een be
roep op de minister van economische
zaken om een belangrijke invoerbelasting
f 9,95
f 9,95
f 12,95
korting
f 15,95
0,98
1,40
Het reizen begon in trek te komen. Er
kwamen uitstapjes naar de Belgische Ar
dennen, in die tijd een belevenis! Het
Eiffelgebergte was voor een kleine groep
te bereiken en Köningswinter eveneens.
Toen de verschijning van de H. Maagd
-„Jlng bekend werd, kwam er een
rage naar dit bedevaartsoord, toch altijd
te heffen op de import van goedkope
Italiaanse weefsels naar Nederland. Men
verzocht toen de minister stappen te on
dernemen, om krachtens art. 226 van hetPen
verdrag van Rome deze maatregel te kun- £rat
nen doorvoeren. Om een afgerond beeld *un
te krijgen van de situatie in de Tilburgse ln e
stoffenindustrie werd toen aan prof. Gold- r“nr
schmidt opdracht gegeven een rapport °Pd'
samen te stellen waarin de mogelijkheden sPar<
zouden worden nagegaan om de minister Portt
positieve aanbevelingen te doen ter sa- f"’"
nering van de Tilburgse strijkgaren sec- 1
tor. Deze stuurgroep heeft verscheidene - -
vergaderingen belegd met de wevers die Europa waar vooral
tevens over een spinnerij beschikten en
stuitte hierbij aanvankelijk op het feit, dat
rscheidene industriëlen geen medewer-
msten te ver-
'i een van de
lemingen niet
waarvan de
480 duizend
te deel te nemen, schijnt de
teresse van prof. Goldschmidt voor deze
stuurgroep minder groot te zijn geworden.
Wij constateren in ieder geval dat nog
geen rapport is verschenen en
ons intussen ernstig af of dit ori
ginele plan zal worden doorgezet of op de flr-.
achtergrond wordt gedrongen. Wij zijn I
van oordeel, dat juist de huidige excel- hS
lente gang van zaken in alle geledingen i
van de stoffensectoren die het goede tot "jï
Een van de plaatsen waar de Tilburgers
het liefst naar toe gingen in die tijd was
Antwerpen. Dat kwam natuurlijk door de
grote successen die Jar --*-~x
Sportpaleis
en zelfs voor 1,00 gulden heen en terug
naar het Sportpaleis. Het was er goed en
gezellig uitgaan in de dagen aldus „Janus
Put". De bekenden laten v.d. er altijd af.
Het was 'n leuke tijd 20 Belgische Francs
voor 1,00 gulden.
...d op
sn deze diensten
lagen. Later ook
v. d. Put vertelde ons
-rt-inrr^niMin veel klanten
1 uk vie omliggende
ren niet duur, doch 1
1 opperbest. Er
-eerd worden.
nog goed te herinneren dat
ocht naar Borculo 7 x een
reeg. Met een handpomp
1, na herstel, op spanning
War
Tilb
oge:
op
en
het
blijf
Prat
de
cialise
economis
Het feit, dat de laatste j aren verscheidene
Tilburgse strijkgaren wevers zijn overge- verscheidene hidustriëïen*geer
switched hetzij naar de fabricage van king aan dit onderzoek Wensi
kamgaren stoffen hetzij naar de productie len€n Nu gebieken is dat ook
van het betere genre strijkgaren stoffen grotere wollenstoffenondernen
moet zonder meer als een daad van wijs aan dit intensieve onderzoek,
beleid worden gekwalificeerd. Anderzijds kosten gepland waren op 4f
persisteren wij in onze opinie, dat de ge- guiden, wenste deel te nemen,
specialiseerde bedrijven in het gewonere interesse van prof. Goldschmid
genre die dus regelmatig de felle concur
rentie van Italië ondervinden, er verstan
dig aan doen ook nu nog de bakens te
gaan verzetten m.a.w. een meer kwalita
tief product te gaan brengen te meer sinds
de introductie van het wolmerk onom
stotelijk is komen vast te staan dat het
grote publiek rijp gemaakt is via reclame
campagnes voor kwaliteitsstoffen. In
kopers van de grotere confectiemagazij
nen hebben van hun directies de laatste
maanden dan ook de hint gekregen
hun aankooppolitiek meer selectief
werk te gaan en zich daarbij enigszins te
gaan distanciëren van het goedkopere
genre stoffen, waarnaar de vraag duide
lijk dalende is.
voor het overbrengen van het
naar een geschikter punt dat men,
dj de voortreffelijke medewerking
vaui ue gemeente, in 1962 kon betrekken
aan de Besterdring 29. Hier kon een
garage gebouwd worden van 1000 m2,
plus een modern reisbureau.
Hoewel de beheerplannen nog niet hele
maal zijn geregeld, bestaat er ten aanzien
van de bouw thans zekerheid. De bouw
vergunning is binnen. Initiatief tot de
bouw werd genomen door de firma Stori-
mans-v. d. Weegen, die de bouw voor
eigen rekening uitvoert en wellicht ook
zorg zal dragen voor de exploitatie. Het
motel zal 9 eenpersoonskamers en 5 twee- -•- -----
persoonskamers gaan tellen, die alle zon- bur9- De prijswini
der meer als riant mogen worden betiteld. van ons' Proficiat.
Vele hebben een balcon, alle televisie en
radio en een luxueuze sanitaire hoek. De
kamers hebben een woon- en slaapgedeel
te. Verwacht wordt dat vooral zakenlieden
die wat langer in Tilburg verblijven
tot de toekomstige bewoners kunnen wor
den gerekend. De ingang komt in de Tele
graafstraat, ongeveer tegenover Chez
Antoine. Daar bevindt zich tevens de por
tiersloge en de receptie. Op de tweede maandag 3 januari plaats vinden./
etage wordt e:en winkel ingericht voor de Sector acht omvat de volgende s
bewoners. Alle „kamers" krijgen een eigen Dr. Ahausstraat (no. 1), Alphonsu:
ingang. Amazonepad, Angelastraat, Bella
straat, Benedictusstraat, Bernardi
De overnachtingsmogelijkheden die Til- (1 t.m. 16), Bernardusplein (49-60),
Hogere kosten
de vergadering van aandeel-
-de N.V. Desseaux tapijtfa-
te Oss werd door het bestuur
ieeld, dat de omzet aanmerkelijk
maar dat desondanks de
te Moordrecht kwam tot uiting, dat de
huidige trend in de vraag kostenstijgingen nauwelijks meer door
re genre in de confectiema- een grotere omzet konden worden gecom-
aanhouden en alle tekenen penseerd. Bij de Veneta te Hilversum is
dan Van niobaal genomen men aan een ingrijpende reorganisatie toe
het merendeel mede als gevolg van het feit, dat er bij
ondernemingen hét grote publiek een duidelijke vraag-
;unnen «foppen, verschuiving is ontstaan ten gunste van
ihet betere genre tapijt en ten nadele van
het haargarentapijt waarin de Veneta tot
dusverre belangrijke productie- en afzet
mogelijkheden ondervond. Tot voor kort
was in beleggerskringen de tapijtsector
de enige textielboek waarin men met suc-
k^iogde. Het wil ons voor-
J,_igste officiële mede-
de tapijtsector in beleggers-
zekere terughoudendheid te-
brengen ondanks het feit, dat
._j naar vloerbedekking zich nog
op een hoog niveau beweegt. Ja-
g is het deze bedrijfstak naar de
- gegaan maar nu de winststijging
wordt afgeremd is het begrijpelijk, dat de
animo om nog verder te beleggen in de
tapijtsector vooralsnog beperkt zal zijn.
Eerst wanneer de tapijtindustrie erin zal
slagen de winstcapaciteit min of meer ge-
expan.
„-^.„Jiouden
resse voor be-
Wie de tekst van de onzin-advertentie, die
elke week in de Koerier staat afgedrukt,
s (Kopen- vóór dinsdagavond tien uur aan ons in
naar het stuurt, dingt mee naar de prijs van f 20,
iaip?a.Tjjs- Vermeld vooral op de kaart (oplossing)
:e Riviera waar u de prijs van 20,wenst te be
steden. Het moet beslist een adverteerder
ge- zijn van jit nunnner. Succes bij uw speur-
de tocht naar de onzin-advertentie.
Na <te bevrijding had men een toeringcar
gevonden zonder ramen en zonder zit
tingen. Een maand later trof men weer
zo’n oud „beestje" aan. Deze Opel en
Federal werden geheel opgeknapt. De
Opel reed voor de B.B.A. op' Baarte-Nas-
sau en de Federal eveneens voor de BBA
op Goirle. „Ik heb met die oude Opel
in een jaar tijd dagelijks van 's morgens
tot 's avonds op Baarle-Nassau gereden.
Ik legde in dat jaar 80.000 km af!"
Toen kwam de tijd voor vergunningen,
collectief paspoort etc. Mevrouw Bon
gaards reed regelmatig naar Den Haag
naar het ministerie, terwijl wij „thuis"
zaten af te wachten, komen de vergun
ningen etc. voor die ritten binnen. Het
was toen een lijdensweg. We sloten een
contract met de Scandinavia-bus (Kop
hagen) en schreven reizen uit r
buitenland. De eerste trip ging nae
In 1950 kwamen Italië, de Franse
----en Spanje aan bod.
ssen die Jan Pijnenburg in het „Onze Janus heeft overal naar toe
oogstte. Men reed voor 1,25 reden." Ben Bongaards, de man van
or 1,00 gulden heen en terug administratie en het zakelijke contact van
de firma, liet ons dat zien aan de hand
van foto's.
voor de chauffeur een rit van 450 km
op en neer. En dan op die slechte Bel
gische wegen in die jaren. 's Zomers toe
risten en 's winters moest men de ver-
'ensten zien te halen uit het taxibedrijf.
Trees Pqt" organiseerde het taxibedrijf.
j was populair bij de klanten döch ook
het personeel tn 1940 werden door de
5 taxi's en 6 toeringcars in be- Long
Pierre Bongaards ging als
de luchtbescherming en
kwam als chauffeur bij de
gse Carnavalsstichting houdt 1
itensief bezig met de afronding j
ren die carnaval 1966 in Til- I
t een groots evenement moe-
7an B. en W. is toestemming
om met de carnavalsdagen op
smsplein een grote kruik, het
symbool van onze stad, te plaatsen. Deze
kruik wordt zes meter hoog en heeft een
doorsnede van drie meter. De kop zal
vuurwerk bevatten, dat op dinsdagavond
zal worden ontstoken. Zeer binnenkort zal
de stichting contact opnemen met de
politie om tot een goede regeling van
stoet, verkeer etc. te kunnen komen. Van
de zijde van de autoriteiten bestaat een
positieve medewerking.
De Toeringcentrale kocht in 1936 een
j 30-persoons Opel. Met de Antwei-
daagse charterde men 30 busser.
stemd om het Tilburgse legioen naar
werpen te vervoeren. Wij waren
héél welkom in Antwerpen.
Later werden de bussen gekeurd. Men verenigir
moest vergunningen hebben etc. Dit is ging. Me
tot op de dag van heden nog het geval. -
In 1934 hadden de heren Bongaards en
v. d. Put een taxibedrijf gesticht. Er werd
gereden onder de naam „Sneltax". Het
waren 6 Renaults, vier voor vier en twee
voor zes personen. Chauffeurs uit die
dagen waren o.a. Jo Royers, Frits Trebus,
Jac. Klessens, Paul Bachus en Fons Wes
tenburger (de kastelein).
WILDE DIENST
Er waren meerdere van die „wilde stads- daJlus v-
diensten". Frans Schollen reed ook de G-G.D.
route Heiivel-Goirke. De „Kies" Tijn Kles
sens had de route Heuvel-Broeikhoven-
Julianapark eii Hoefstraat. De ouwe Van
Heugten reed op Goirle. Aanvankelijk
werden deze diensten gereden op zon- en
feestdagen. Later ook op werkdagen.
Janus v. d. Put vertelde ons dat ook
de Toeringcentrale veel klanten had voor
de kermissen in de omliggende plaatsen.
De ritten waren niet duur, doch het mate
riaal ook niet opperbest. Er moest regel
matig gereparee—--
Hij weet aich nc^,
hij op een tocht
lekke band kree'
moest de band,
worden gebracht.
Toen de vaste stadsdienst de „Brook-
kwam moest naar andere mogelijkl
worden uitge®ien.
MEER GEREGELD VERVOI
Ben Bongaards (33) en Toor
zoon van Janus zijn beiden
- - Toon is de man van het
erpse zes- kwam een nieuwe f
sn be- bedrijf en wel het meer c
-Ant- voer. De concurrentie voor
wel nale reizen was groot en alleen
trekkelijk wanneer het meer om
x*__ -niningen of bijzondere gele,
.4eer werd de aandacht'
J. voor het personeelsvervoer/het
en regelde vervoer op kortere afsta
erd wordt dagelijks het vervoer
soneel van de Volt, van
donek, Isoverbel (Etten), Faam
Wemiva, militair vervoer naar
Nassau, excursies voor de
schoolzwemmen, BLO-vervoer
zo rad.
op: dinsdag 28, woensdag 29 en donderdag 30 december
Tentoonstellingen o.a.: het hand- en gobelinweven
doekdrukkunst in kleur en techniek
drie eeuwen mode in miniatuur
de brabantse huisvlijt in de 18e en 19e eeuw
In de week tussen Kerstmis en Nieuwjaar en op 2 januari geen entreeprijzen.
„De Toeringcentrale” gevestigd aan de Besterdring gaat jubileren. Op zaterdag 8 ja- bedrij" m
„onze Janus", zoals men bij de Toeringcentrale spreekt over Janus v. d. Put, veertig van^e^u
jaar aan het bedrijf verbonden is. Toen Janus v. d. Put als buschauffeur begon was y
hij 18 jaar. Tegenwoordig kan dit niet meer omdat men de leeftijd van 21 jaar bereikt
moet hebben om buschauffeur te worden.
Janus v. d. Put en de man van het administratieve deel van de Toeringcentrale, Ben
Bongaards, vertelden over het ontstaan van dit bedrijf, hun wederwaardigheden en
wat men gaat doen.
Op 2 april 1925 werd een T-Ford gekocht van de heer Koet uit Rotterdam. Deze
„touringcar” kocht men, de kwitantie is trouw bewaard, voor 1000 gulden!
Men ging er de „wilde stadsdienst" mee rijden. Bij de „vetstreep" op de --
naam kwam van de olievlekken op het wegdek) vertrok men naar het Goh
deze rit moest men 10 cent betalen. Waren er passagiers voor het geboorte
Peerke Donders, dan werden die voor hetzelfde rittenkaartje daar naar toe i
tot f979.-
Nu nog tijd
'‘'anneer wij hierboven stellen, dat het de
ulburgse wollenstoffenindustrie op het
ogenblik naar den vleze gaat, doelen wij
de fabrikanten van kamgaren stoffen
van de betere strijkgaren stoffen. In
zet gewonere genre strijkgaren stoffen
■'ijft de concurrentie met het Italiaanse
’rato onverminderd aanhouden waardoor
conclusie gerechtvaardigd is, dat on
tnemingen, die zich in dit genre spe-
seren in de naaste toekomst weinig
omische bestaansgronden meer heb-