De Tilburg Koerier se i i van en Janus v. d. Put voor )TY Heuvel wordt in 1966 verrijkt met fraai motel OUDE PRIJZEN N A. SPIJKERS ZN. Vraagverschuiving ten gunste betere genre schept mogelijkheden wollenstoffenindustrie I.95 Aardgas voor sector acht uis: r Feest voor „De Toeringcentrale” eek! - UITGEVER n Kruik K.M.T. op BROMFIETSEN NIEUWE 1633.- W varopa W Veertig jaar, ontelbare kilometers NIEUWJAARS- BAL DENISSEN Willemsplein ■7- SS' De prijswinnaar J 1 -- verdrag van Rcyne ter protectie van de - S UITGEVER I REDACTIE a±.,w“ De prijzenpot r Pagina 16 WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG, GOIRLE, DONGEN, LOON OP ZAND en ENSCHOT - LID VAN DE NEDERLANDSE HUIS AAN HUISBLAD PERS REDACTIE EN ADMINISTRATIE JAC. VAN CAMPENSTRAAT 40-42 - TILBURG - TELEFOON 30783 Oplage 41.900 exempl. POSTGIRO 1 126745 UITGEVER J. DE BEER - 9e JAARGANG DONDERDAG 30 DEC. '65 - No. 446 rzijds is juist hierin ge- id i (vervolg op pagina 3) 80.000 KM IN ÉÉN JAAR! Waar blijft rapport 'oerd A.S. ZATERDAG 1 JAN. NAAR ANTWERPEN CAPUCIJNENSTRAAT 78 Aanvang 8 uur Entree 1,50 5 VOOR REIZEN IN TREK HANDWEEFDEMONSTRATIES in het TEXTIELMUSEUM van (gasthuisring 2 3) PROFITEERT hiervan ‘EL.21666 en rs van sectc De ombouw Tilburg Telefoon 21767 Leo Xlll-straat 60 Openingstijden: IAAT 3 ONZE BESTE WENSEN VERGEZELLEN U IN 1966! -- 'i ie de len sderwaren Op bovenstaande tekeningen de voor- en zijkant van het toekomstige Heuvelmotel. iREPARA- FEL. 23990 Tot 1 januari betaalt U voor de BATAVUS-MODELLEN 1965-1966 nog de oude prijs, n.l. met medewerking van DE GREGORY’S c-way" theden doppe,,. jewezen, - zo- vlot lanse rt in latief ces kapitalen belegc 62°/o komen, dat de jong gische dier 4,Tr Zij - r-2 bij het pers bezetter 6 slag genomen, chauffeur bij - d. Put Links baseerd slachte scl meestal i tussen ni legen, i snee ki wol het geval is. De heer BongaarAs sr. overleed in 1959. Toen was men reeds bezig plannen te 80-E sitandine pad en 1 Heuvel (de irke. Voor tehuis van vervoerd. 's middc’'1 zaterdag) 's avonds en 30 december) Jesseaux door het >mzet aanmerkeli Tijdens houders van brieken Bij overlijden, zowel ’s nachts als overdag, belt U eerst ons, U hoeft dan verder nergens voor te zorgen'. R.-K. Begrafenisonderneming tel.2 5 5 2 5 b.g.g. 3 3 3 7 0 Let op het juiste adres: WILHELMINAPARK 127 Als eersten in het nieuwe jaar zullen de venturi bewoners van sector acht aardgas ont- Canislt vangen. De ombouw voor deze wijk zal op minicu andag 3 januari plaats vinden./ straten: msusstrae Bellarmini rnardusplein in (49-60), Bona iagelijks van de Isoverbel - rilitaii EG 24 alleen no<r aan- ZIch zeer int burg aan de bezoekers biedt, worden door dit motel weer enigszins uitgebreid, niet alleen stijgt het aantal bedden, maar vum- al stijgt door het Heuvelmotel het niveau. steeds geen rapport is vragen ons intussen ernsti --iele plan zal worden doe „^..tergrond wordt c oordeel, dat lcnte gang van z «an de stoffensec sre genre bre zaak is van de een nog aan- zich zeer lnten om groepen, /an de Planne otegenheden bur9 weer tot -ht opgeëist ten maken- Va van het per- Van Spaen- -(Breda), Baarle- gemeente, hl| °C te Jags van 2 tot 5 uur (dagelijks behalve ig) .us van 7 tot 10 uur (alleen op 28, 29 De onzin-advertentie welke in ons Kerst nummer stond afgedrukt luidde als volgt: Onze gebraden kerstballen zijn lekkerder dan waar en bij wie ook. Neem eens zo'n dozijn, ook heerlijk bij de frites of de mayonaise. Voor de komende feestdagen een delicatesse. Na trekking werd de prijswinnares Mevr. A. v. Berkel-v. d. Koppel, Van Grobben- donekstraat 42 te Tilburg, die het gewon nen bedrag wenst te besteden bij de Fa. Van Gorp-van Helvert, Koestraat 89 te Til- Toen de v burg. De prijswinnares ontvangt bericht in Beauralt TER en Toon v. d. Put (29) jn beiden in het bedrijf. van het materieel. Er fase in het toeringcar- -egelde vor. Doériertjes tot 10 woorden ƒ1,35, elk woord meer ƒ0,10. Voor advertenties met brieven onder nummer wordt 25 cent berekend. Advertenties kunnen uiterlijk tot dinsdagavond 10 uur worden aangenomen. Vrij voor oplage- en verspreidings- controle. HOOGTEPUNTEN Ben Bongaards liet ons aan de hand van cijfers zien wat de hoogtepunten zijn ge weest tijdens het veertigjarig bestaan van de zaak. 1930 wereldtentoonstelling Amsterdam; 1935 wereldtentoonsteNing Brussel; 1939 net voor de oorlog de grote wereld tentoonstelling in Luik; 1934 De massale bedevaarten naar Beaiu- raing; 1937 De Jamboree; 1958 elke dag naar de Expo in Brussel. de fabrikanten om aan dit onderzoek vol- .Nederlandse iiyjusf-rip tegen de ongelijke 'Italiaanse concurrer Wanneer de huidige trend in de vraag naar het betere genre in de confectiema- gazijnen blijft aanhouden en wijzen er op, dan kan globe .geconcludeerd worden dat 1 ing diene, dat het wolmerk alleen ge- van de Tilburgse stoffenonderne scheerwol en Woolwo/fwo/van ge- m regenereerde wol, die m Tilburg dat op de traditionele exportmarkten z ol wordt aangeduid. De tegenstelling als België en West Duitsland de Nede unstwol anderzijds is juist hierin ge- landse kam- en strijkgarenwevers vl ’kunnen concurreren met het Italiaan Biëlla. Hier wordt namelijk gewerkt monsterondernemingen, waar de relat- hoge sociale lasten die in Italië ca. bedragen normaal moeten worden gecal- delingen culeqrd, In Prato ligt het accent van de kringen productie op de huisnijverheid en dit geldt weeg zu niet alleen weven, maar oek spinnen, ver- - ven en apprêteren. Bovendien beschikt ato over een uitstekend geoutilleerde renlang instwolindustrie, waar gesorteerd wordt" wind g in een bijzonder breed geschakeerd kleu rengamma. In meerdere gevallen kan men op deze manier ook nog de verfk-esten uit- aren. De pratose kunstwolindustrie im- porteert regelmatig grote hoeveelheden slagen de winstcapaciteit min of met gedragen kleding uit de U.S.A. De prak- lijke tred te doen houden met de e: tijk leert, dat in de U.S.A, kledingstukken sie van de omzet, mag rekening gehc veel eerder worden afgedankt dan in worden met een grotere interesse vo< ■Europa waar vooral op kwaliteit wordt leggingen in de tapijtsector. In de Tilburgse wollenstoffenindustrie is op het ogenblik een duidelijke opleving waarneembaar. De vraag van de confectie-industrie blijf' zich concentreren rond het goede tot betere genre met het logit gevolg, dat de vraag naar het gewonere genre een duidelijk dalende tendens te zien geeft. Dit is dan ook een van de redenen, waarom het de Tilburgse kunstwolindustrie, traditioneel bezien een belangrijke tak in de wolsector, globaal genomen een minder fraai beeld te zien geeft qua bedrijfsbezetting en afzetmogelijkheden. Wij menen te kun nen veronderstellen, dat het voor de Tilburgse kunstwolindustrie in de naaste toekomst nog moeilijker wordt, omdat de vraag naar haar producten als gevolg van het wolmerk een verder dalende trend te zien zal gaan geven. Ter oriëntering J! -- ->-■ •---- - I is op de verwerking van s ihapen) en juist niet van nog met de term kunstwol wordt aam lieuwe wol enerzijds en kunstwol ana^,^.,^ ,a dat eigenschappen zoals vezellengte en elasticiteit in de door- iunstwol lang niet in die mate aanwezig zijn als in de „nieuwe" gekocht. Boven dit alles kan men zich bij I het beoordelen van de verscheidene pra tose offertes niet aan de indruk onttrek ken, dat de Italiaanse regering ten aan- zien van de pratose stoffenindustrie een I subsidiepolitiek voert welke discrimi- j nerend werkt ten aanzien van de Neder- landse industrie die geen enkele re- geringsprotectie ontmoet. s op de foto Janus v. d. Put, 40 buschauffeur en Ben Bongaards. rus wordt op 8 januari 58 jaar! (Foto v. Aarle) De gapende hoek HeuvelTelegraafstraat zal in de loop van volgend jaar worden gevuld. De firma Storimans-v. d. Weegen begint er in maart met de bouw van een fraai en uiterst modern motel, het eerste in Tilburg. De inrichting zal aan zeer hoge eisen voldoen. Het pand zal bestaan uit vijf bouwlagen, waarvan de twee eerste bedoeld zijn als winkelverdiepingen, de drie overige als motelruimte. irastraat, Brugstraat, Brunostraat, P. -iusstraat, Vlarastraat, Dianapad, Do- minicusstraat, Drijverstraat, Elandsgang, Franciscusstraat, Hertensprong, Ignatius- iten: straat, Jachthoomstraat, Jagerslaan, Kar- raat, melietenstraat, Karuizerstraat, Kruishe- lino- renstraat, Lage Witsiebaan (41-85), Lage jlein Witsiebaan (6-110), Lage Witsiebaan ona’ (kerk), Monfortanenlaan (15 t.m. 45 en - 28-78), Postelsehoeflaan (21 t.m. 129 en 122), Predikherenlaan, Reitse hoeven- lat (67-125), St.-Hubertusstraat, Staten- n (6-36), Thomas van Aquinostraat (2- Trappistenstraat, Ursulinenstraat, Vi- lenstraat, Vossenpad, Weimans- Wolvenweg. an uit 1 een weeg zullen 1 de vraag steeds op VARIATIE uiHiga, NoaA, Ons Vios, Were Di, Hïero? nymus, TAC, SVG, WSJ, zijn de voetbal clubs die met verschillende elftallen we- .n W wensen U een gezellige 'O U D E J A A R S - A V O N D VOORSPOEDIG NIEUWJAAR Nadat prof. Goldschmidt een stuurgroep had geformeerd die mogelijkheden zou nagaan ter sanering van de Tilburgse strijkgarenstoffenindustrie en vooral dan in de damessector, blijken er moeilijk heden te zijn ontstaan. Wat is namelijk het geval? Circa een jaar geleden en dan met name na enkele nieuwe vrijwillige liqui daties van twee in Tilburg van oudsher gerenommeerde bedrijven deed de Til burgse kamer van koophandel een be roep op de minister van economische zaken om een belangrijke invoerbelasting f 9,95 f 9,95 f 12,95 korting f 15,95 0,98 1,40 Het reizen begon in trek te komen. Er kwamen uitstapjes naar de Belgische Ar dennen, in die tijd een belevenis! Het Eiffelgebergte was voor een kleine groep te bereiken en Köningswinter eveneens. Toen de verschijning van de H. Maagd -„Jlng bekend werd, kwam er een rage naar dit bedevaartsoord, toch altijd te heffen op de import van goedkope Italiaanse weefsels naar Nederland. Men verzocht toen de minister stappen te on dernemen, om krachtens art. 226 van hetPen verdrag van Rome deze maatregel te kun- £rat nen doorvoeren. Om een afgerond beeld *un te krijgen van de situatie in de Tilburgse ln e stoffenindustrie werd toen aan prof. Gold- r“nr schmidt opdracht gegeven een rapport °Pd' samen te stellen waarin de mogelijkheden sPar< zouden worden nagegaan om de minister Portt positieve aanbevelingen te doen ter sa- f"’" nering van de Tilburgse strijkgaren sec- 1 tor. Deze stuurgroep heeft verscheidene - - vergaderingen belegd met de wevers die Europa waar vooral tevens over een spinnerij beschikten en stuitte hierbij aanvankelijk op het feit, dat rscheidene industriëlen geen medewer- msten te ver- 'i een van de lemingen niet waarvan de 480 duizend te deel te nemen, schijnt de teresse van prof. Goldschmidt voor deze stuurgroep minder groot te zijn geworden. Wij constateren in ieder geval dat nog geen rapport is verschenen en ons intussen ernstig af of dit ori ginele plan zal worden doorgezet of op de flr-. achtergrond wordt gedrongen. Wij zijn I van oordeel, dat juist de huidige excel- hS lente gang van zaken in alle geledingen i van de stoffensectoren die het goede tot "jï Een van de plaatsen waar de Tilburgers het liefst naar toe gingen in die tijd was Antwerpen. Dat kwam natuurlijk door de grote successen die Jar --*-~x Sportpaleis en zelfs voor 1,00 gulden heen en terug naar het Sportpaleis. Het was er goed en gezellig uitgaan in de dagen aldus „Janus Put". De bekenden laten v.d. er altijd af. Het was 'n leuke tijd 20 Belgische Francs voor 1,00 gulden. ...d op sn deze diensten lagen. Later ook v. d. Put vertelde ons -rt-inrr^niMin veel klanten 1 uk vie omliggende ren niet duur, doch 1 1 opperbest. Er -eerd worden. nog goed te herinneren dat ocht naar Borculo 7 x een reeg. Met een handpomp 1, na herstel, op spanning War Tilb oge: op en het blijf Prat de cialise economis Het feit, dat de laatste j aren verscheidene Tilburgse strijkgaren wevers zijn overge- verscheidene hidustriëïen*geer switched hetzij naar de fabricage van king aan dit onderzoek Wensi kamgaren stoffen hetzij naar de productie len€n Nu gebieken is dat ook van het betere genre strijkgaren stoffen grotere wollenstoffenondernen moet zonder meer als een daad van wijs aan dit intensieve onderzoek, beleid worden gekwalificeerd. Anderzijds kosten gepland waren op 4f persisteren wij in onze opinie, dat de ge- guiden, wenste deel te nemen, specialiseerde bedrijven in het gewonere interesse van prof. Goldschmid genre die dus regelmatig de felle concur rentie van Italië ondervinden, er verstan dig aan doen ook nu nog de bakens te gaan verzetten m.a.w. een meer kwalita tief product te gaan brengen te meer sinds de introductie van het wolmerk onom stotelijk is komen vast te staan dat het grote publiek rijp gemaakt is via reclame campagnes voor kwaliteitsstoffen. In kopers van de grotere confectiemagazij nen hebben van hun directies de laatste maanden dan ook de hint gekregen hun aankooppolitiek meer selectief werk te gaan en zich daarbij enigszins te gaan distanciëren van het goedkopere genre stoffen, waarnaar de vraag duide lijk dalende is. voor het overbrengen van het naar een geschikter punt dat men, dj de voortreffelijke medewerking vaui ue gemeente, in 1962 kon betrekken aan de Besterdring 29. Hier kon een garage gebouwd worden van 1000 m2, plus een modern reisbureau. Hoewel de beheerplannen nog niet hele maal zijn geregeld, bestaat er ten aanzien van de bouw thans zekerheid. De bouw vergunning is binnen. Initiatief tot de bouw werd genomen door de firma Stori- mans-v. d. Weegen, die de bouw voor eigen rekening uitvoert en wellicht ook zorg zal dragen voor de exploitatie. Het motel zal 9 eenpersoonskamers en 5 twee- -•- ----- persoonskamers gaan tellen, die alle zon- bur9- De prijswini der meer als riant mogen worden betiteld. van ons' Proficiat. Vele hebben een balcon, alle televisie en radio en een luxueuze sanitaire hoek. De kamers hebben een woon- en slaapgedeel te. Verwacht wordt dat vooral zakenlieden die wat langer in Tilburg verblijven tot de toekomstige bewoners kunnen wor den gerekend. De ingang komt in de Tele graafstraat, ongeveer tegenover Chez Antoine. Daar bevindt zich tevens de por tiersloge en de receptie. Op de tweede maandag 3 januari plaats vinden./ etage wordt e:en winkel ingericht voor de Sector acht omvat de volgende s bewoners. Alle „kamers" krijgen een eigen Dr. Ahausstraat (no. 1), Alphonsu: ingang. Amazonepad, Angelastraat, Bella straat, Benedictusstraat, Bernardi De overnachtingsmogelijkheden die Til- (1 t.m. 16), Bernardusplein (49-60), Hogere kosten de vergadering van aandeel- -de N.V. Desseaux tapijtfa- te Oss werd door het bestuur ieeld, dat de omzet aanmerkelijk maar dat desondanks de te Moordrecht kwam tot uiting, dat de huidige trend in de vraag kostenstijgingen nauwelijks meer door re genre in de confectiema- een grotere omzet konden worden gecom- aanhouden en alle tekenen penseerd. Bij de Veneta te Hilversum is dan Van niobaal genomen men aan een ingrijpende reorganisatie toe het merendeel mede als gevolg van het feit, dat er bij ondernemingen hét grote publiek een duidelijke vraag- ;unnen «foppen, verschuiving is ontstaan ten gunste van ihet betere genre tapijt en ten nadele van het haargarentapijt waarin de Veneta tot dusverre belangrijke productie- en afzet mogelijkheden ondervond. Tot voor kort was in beleggerskringen de tapijtsector de enige textielboek waarin men met suc- k^iogde. Het wil ons voor- J,_igste officiële mede- de tapijtsector in beleggers- zekere terughoudendheid te- brengen ondanks het feit, dat ._j naar vloerbedekking zich nog op een hoog niveau beweegt. Ja- g is het deze bedrijfstak naar de - gegaan maar nu de winststijging wordt afgeremd is het begrijpelijk, dat de animo om nog verder te beleggen in de tapijtsector vooralsnog beperkt zal zijn. Eerst wanneer de tapijtindustrie erin zal slagen de winstcapaciteit min of meer ge- expan. „-^.„Jiouden resse voor be- Wie de tekst van de onzin-advertentie, die elke week in de Koerier staat afgedrukt, s (Kopen- vóór dinsdagavond tien uur aan ons in naar het stuurt, dingt mee naar de prijs van f 20, iaip?a.Tjjs- Vermeld vooral op de kaart (oplossing) :e Riviera waar u de prijs van 20,wenst te be steden. Het moet beslist een adverteerder ge- zijn van jit nunnner. Succes bij uw speur- de tocht naar de onzin-advertentie. Na <te bevrijding had men een toeringcar gevonden zonder ramen en zonder zit tingen. Een maand later trof men weer zo’n oud „beestje" aan. Deze Opel en Federal werden geheel opgeknapt. De Opel reed voor de B.B.A. op' Baarte-Nas- sau en de Federal eveneens voor de BBA op Goirle. „Ik heb met die oude Opel in een jaar tijd dagelijks van 's morgens tot 's avonds op Baarle-Nassau gereden. Ik legde in dat jaar 80.000 km af!" Toen kwam de tijd voor vergunningen, collectief paspoort etc. Mevrouw Bon gaards reed regelmatig naar Den Haag naar het ministerie, terwijl wij „thuis" zaten af te wachten, komen de vergun ningen etc. voor die ritten binnen. Het was toen een lijdensweg. We sloten een contract met de Scandinavia-bus (Kop hagen) en schreven reizen uit r buitenland. De eerste trip ging nae In 1950 kwamen Italië, de Franse ----en Spanje aan bod. ssen die Jan Pijnenburg in het „Onze Janus heeft overal naar toe oogstte. Men reed voor 1,25 reden." Ben Bongaards, de man van or 1,00 gulden heen en terug administratie en het zakelijke contact van de firma, liet ons dat zien aan de hand van foto's. voor de chauffeur een rit van 450 km op en neer. En dan op die slechte Bel gische wegen in die jaren. 's Zomers toe risten en 's winters moest men de ver- 'ensten zien te halen uit het taxibedrijf. Trees Pqt" organiseerde het taxibedrijf. j was populair bij de klanten döch ook het personeel tn 1940 werden door de 5 taxi's en 6 toeringcars in be- Long Pierre Bongaards ging als de luchtbescherming en kwam als chauffeur bij de gse Carnavalsstichting houdt 1 itensief bezig met de afronding j ren die carnaval 1966 in Til- I t een groots evenement moe- 7an B. en W. is toestemming om met de carnavalsdagen op smsplein een grote kruik, het symbool van onze stad, te plaatsen. Deze kruik wordt zes meter hoog en heeft een doorsnede van drie meter. De kop zal vuurwerk bevatten, dat op dinsdagavond zal worden ontstoken. Zeer binnenkort zal de stichting contact opnemen met de politie om tot een goede regeling van stoet, verkeer etc. te kunnen komen. Van de zijde van de autoriteiten bestaat een positieve medewerking. De Toeringcentrale kocht in 1936 een j 30-persoons Opel. Met de Antwei- daagse charterde men 30 busser. stemd om het Tilburgse legioen naar werpen te vervoeren. Wij waren héél welkom in Antwerpen. Later werden de bussen gekeurd. Men verenigir moest vergunningen hebben etc. Dit is ging. Me tot op de dag van heden nog het geval. - In 1934 hadden de heren Bongaards en v. d. Put een taxibedrijf gesticht. Er werd gereden onder de naam „Sneltax". Het waren 6 Renaults, vier voor vier en twee voor zes personen. Chauffeurs uit die dagen waren o.a. Jo Royers, Frits Trebus, Jac. Klessens, Paul Bachus en Fons Wes tenburger (de kastelein). WILDE DIENST Er waren meerdere van die „wilde stads- daJlus v- diensten". Frans Schollen reed ook de G-G.D. route Heiivel-Goirke. De „Kies" Tijn Kles sens had de route Heuvel-Broeikhoven- Julianapark eii Hoefstraat. De ouwe Van Heugten reed op Goirle. Aanvankelijk werden deze diensten gereden op zon- en feestdagen. Later ook op werkdagen. Janus v. d. Put vertelde ons dat ook de Toeringcentrale veel klanten had voor de kermissen in de omliggende plaatsen. De ritten waren niet duur, doch het mate riaal ook niet opperbest. Er moest regel matig gereparee—-- Hij weet aich nc^, hij op een tocht lekke band kree' moest de band, worden gebracht. Toen de vaste stadsdienst de „Brook- kwam moest naar andere mogelijkl worden uitge®ien. MEER GEREGELD VERVOI Ben Bongaards (33) en Toor zoon van Janus zijn beiden - - Toon is de man van het erpse zes- kwam een nieuwe f sn be- bedrijf en wel het meer c -Ant- voer. De concurrentie voor wel nale reizen was groot en alleen trekkelijk wanneer het meer om x*__ -niningen of bijzondere gele, .4eer werd de aandacht' J. voor het personeelsvervoer/het en regelde vervoer op kortere afsta erd wordt dagelijks het vervoer soneel van de Volt, van donek, Isoverbel (Etten), Faam Wemiva, militair vervoer naar Nassau, excursies voor de schoolzwemmen, BLO-vervoer zo rad. op: dinsdag 28, woensdag 29 en donderdag 30 december Tentoonstellingen o.a.: het hand- en gobelinweven doekdrukkunst in kleur en techniek drie eeuwen mode in miniatuur de brabantse huisvlijt in de 18e en 19e eeuw In de week tussen Kerstmis en Nieuwjaar en op 2 januari geen entreeprijzen. „De Toeringcentrale” gevestigd aan de Besterdring gaat jubileren. Op zaterdag 8 ja- bedrij" m „onze Janus", zoals men bij de Toeringcentrale spreekt over Janus v. d. Put, veertig van^e^u jaar aan het bedrijf verbonden is. Toen Janus v. d. Put als buschauffeur begon was y hij 18 jaar. Tegenwoordig kan dit niet meer omdat men de leeftijd van 21 jaar bereikt moet hebben om buschauffeur te worden. Janus v. d. Put en de man van het administratieve deel van de Toeringcentrale, Ben Bongaards, vertelden over het ontstaan van dit bedrijf, hun wederwaardigheden en wat men gaat doen. Op 2 april 1925 werd een T-Ford gekocht van de heer Koet uit Rotterdam. Deze „touringcar” kocht men, de kwitantie is trouw bewaard, voor 1000 gulden! Men ging er de „wilde stadsdienst" mee rijden. Bij de „vetstreep" op de -- naam kwam van de olievlekken op het wegdek) vertrok men naar het Goh deze rit moest men 10 cent betalen. Waren er passagiers voor het geboorte Peerke Donders, dan werden die voor hetzelfde rittenkaartje daar naar toe i tot f979.- Nu nog tijd '‘'anneer wij hierboven stellen, dat het de ulburgse wollenstoffenindustrie op het ogenblik naar den vleze gaat, doelen wij de fabrikanten van kamgaren stoffen van de betere strijkgaren stoffen. In zet gewonere genre strijkgaren stoffen ■'ijft de concurrentie met het Italiaanse ’rato onverminderd aanhouden waardoor conclusie gerechtvaardigd is, dat on tnemingen, die zich in dit genre spe- seren in de naaste toekomst weinig omische bestaansgronden meer heb-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1965 | | pagina 1