Sb
een
heel
ander
ZALIG
KERSTFEEST
DE TILBURGSE KOERIER
O
Ze zong
opnuuw
iWl
III V jj
W sil
ff®
f
KERSTFEEST
FEES
islih
'P
LECHIM.
WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG, GOIRLE, DONGEN, LOON OP ZAND en ENSCHOT
Oplage 41.900 ex. - Redactie en Administratie: Jac. van Campenstraat 40-42 - Tilburg - Tel. 30783 - Postgiro 1 126745 - Uitgever: J. de Beer - 9e Jaargang - DONDERDAG 23 DECEMBER 1965
- No. 445
Ze zaag ’t en bij toverslag
Was héél d’r lèèd geleeje
Ze kéék naor 't kiendje in de krib
En wier ineens tevreeje.
Daor stond omdèt host Kersmis was
Toen ze heur binnenbrochten
In ’n klèn huukske van de zaol
’n Stalleke te wachten.
Ze dee vort wèsse gère dee
’t Goei, mar mist ’t sléchte
Ze kwaam op ’t list, ten ènde raod
Aon lèèger wal teréchte.
Eène wies deez’’nen aand’re dé
Ze hee noot kaans gekregen
Toen hee die volle gouwe stem
Van kaojighèd gezwegen.
Bij velen wordt elk jaar de hoop ge
koesterd op een witte Kerst.
Rust en sfeer wordt er door geschept.
Niet op de autowegen waar 't steeds
intensiever wordende verkeer erdoor
wordt gestagneerd, maar op de idyl
lische landwegen die wij rond Til
burg nog zoveel kennen is het heer
lijk wandelen.
Kan ons eigenlijk meer gebeuren? Het kan
ons gebeuren, ook vandaag wanneer wij
naar het Ker^tstalletje gaan en zien wat daar
geschied is. En wanneer het van ons bezit
neemt, dan kan het door ons de wereld verfÉ
anderen. En omdat het mogelijk is, is het d<£
heel andere.
Ze zóóg d’r longen vol mee lucht
Kréég traonen in d’r óógen
En jubelend juichte d’r stem
„Hosanna in d’n hóóge”.
Tetaol verèrmoeid en verslonst
Zwalkte ze rond langs kroegen
Tot ze heur op ’nen kwaoien dag
Naor ’t gaasthuis toe droegen.
En toen zij het gezien hadden en het vroeger
noch later gehoorde beleefd hadden, trokken
zij niet als beroepspropagandisten door heWMMMMMWft
land en trachtten zij niet uit hun belevenis
voordeel te halen, maar keerden ze terug
naar hun kudden. Maar ook in dit beroep
verspreidden zij het Woord. Het heel andere
had hen tot andere mensen gevormd. Zij
bleven wel met beide voeten op aarde maar
zij hadden een nieuw woord op de tong.
Ze zong as unne naachtegaol
Zó helder en zó zuiver
Mar mee d’r maachtig schóóne stem
Verdiende ze gin stuiver
maar het ook op aarde verwezenlijkt. Daar
om keerden zij zich niet op de andere zijde
en sliepen of waakten niet bij hun kudden,
maar ze stonden op en gingen naar de sta
om de geschiedenis te zien.
Om het Kerstfeest te vieren zouden we feite
lijk niets anders mogen doen, dan heel stil
en zwijgzaam de geschiedenis van de Kerst
nacht te beluisteren, voor een Kerststalletje
te zitten en te trachten datgene wat daar
gebeurde te herbeleven. Zo zouden wij op 't
juiste vertrekpunt staan om deze boodschap
uit te dragen en om haar in het leven vari
onze tijd te verwezenlijken. Wanneer wij dit
ingezien hebben, zijn wij ook bereid het be
sluit, toepasselijk op de wereldse zaken, uit
dit gebeuren te trekken, niet dweperig maar
nuchter. Overal wordt zakelijkheid geëist, in
het leven en ook in de politiek. Het is een
juiste eis. En wij zouden moeten trachten,
mits inzetten der geesteskrachten die God
ons gegeven heeft, bij te dragen tot een be
hoorlijk verloop der zaken in deze wereld.
Maar we mogen het geloof niet laten weg
kwijnen dat God wanneer Hij wil, plots op
een nacht in heerlijkheid en metterdaad in
deze wereld ingrijpen kan. Wanneer toen in
die nacht op de velden van Bethlehem ge
zongen werd „Vrede op aarde", dan waren
de zingende engelen en de luisterende her
ders geen pacifistische dwepers. Maar de
herders waren toch mensen die nog geloof
den in de mogelijkheid dat God iets derge
lijks niet enkel uit de hemel verkondigt,
In de voorbije jaren hebben wij oneindig
veel gesproken van de opdracht van open
baarheid der Kerk. Wij bedoelen daarmee
dat het de plicht van de Kerk is, haar bood
schap niet op te zeggen in een geluidsdichte
ruimte, maar wel haar rechtstreeks in de
wereld en in de tijd uit te spreken, en dat zij
aanspraak moet maken op de gepaste plaats
In de wereld voor het Woord en het Gebod.
Wie zou loochenen dat deze taak noodzake
lijk is! Maar komen wij niet steeds weer in
verleiding, deze dbdr
en methoden van XIm.
Het debat omtnj
brengt immers
dat in het gunst®
de mening schiB
schap aan de ml:
moderne lawaai
sierde manier, I
met de reclamef
men, enz.J^M|
Kerst^Mrna pr I
ook vanaaag nor
manier ogen, orenR
kan bereiken. Natut
iracht met de woorden
k wereld uit te voeren?
Ie tijd voor Kerstmis
leest levendige bewijs
eval onder al de herrie
at men de Kerstbood-
moet brengen op deze
en met lichtjes ver-
racht, in concurrentie
4IA9. UWBtér. m i k n .i -
la
ven niet meer dat de
kunnen zijn dat ze
y>p een heel andere
^harten der mensen
is dit geen pro
bleem dat enkel het Kerstfeest betreft, in
feite geldt het voor elk deel van de bood
schap der Kerk, voor elke Zon- en Feestdag.
Maar voor Kerstfeest is het gevaar het
grootst dat de werkelijke inhoud bedolven
geraakt om velerlei redenen.
„Niet aan Koningen maar aan
de Herders werd de boodschap gebracht.
oor het Kerstfeest verkondigt de
B Kerk dat op een bepaalde dag op
I deze aarde op een bepaalde plaats
JL^ in een bepaalde stal Jesus Christus
geboren werd, dat God op dat ogen
blik Mens geworden is. Het is fout, indien
iets anders verkondigd wordt, indien op
stemming en gevoel beroep gedaan wordt;
maar het is goed, indien deze boodschap
bekend wordt, indien ze op allerlei manieren
voor de mensen beter hoorbaar en beter ver
staanbaar gemaakt wordt. Die dag is in de
velden van Bethlehem juist dat heel andere
geschied, dat niet in gewone woorden be
schreven kan worden. Toen kreeg iets ge
stalte waarvan de volkeren voorheen gedu
rende duizenden jaren slechts 'n vermoeden
hadden; toch kwam het, tegen alle verwach
tingen in. Op de dag dat deze lijnen geschre
ven worden, is de Bijbellezing het woord van
de profeet Micha: „En gij, Bethlehem Ephra
ta, die klein zijt onder de steden in Juda, uit
U tot mij zal Hij komen, die de Heer van
Israël weze”. Welke ook de redenen geweest
zijn in de geschiedenis van het Joodse volk,
die God ertoe bewogen hebben, juist in
Bethlehem, Christus op de wereld te laten
komen, voor ons wijst deze gebeurtenis er
overtuigend op dat met deze geboorte 't heel
andere in deze wereld gedaante aannam.
Christus komt niet uit Rome, niet uit Athene
noch uit een andere wereldstad maar uit
Bethlehem. Eigenlijk zou dit voor ons tot he
den reden genoeg moeten zijn, om de hande
ling van God met heel andere maatstaven te
moeten zien, dan die waarmee wij gewoon
lijk de gebeurtenissen in de wereld meten.
En er komt meer. De boodschap dat God
geboren is wordt niet gebracht aan Konin
gen, schriftgeleerden of wetenschapsmensen,
maar aan de herders op het veld, die er zich
geen rekenschap van geven dat de oude
voorspellingen van hun geloof, waarvan zij
duizendmaal gehoord hebben, hier verwe
zenlijkt worden, maar die voor de helder-
Hrrtrt van de Heer slechts_vrees tonen.
Ze droomde van de opera
Of van de operette
Mar op de wéreld was gin meens
Die op d’r gaven lette.
F