Sb een heel ander ZALIG KERSTFEEST DE TILBURGSE KOERIER O Ze zong opnuuw iWl III V jj W sil ff® f KERSTFEEST FEES islih 'P LECHIM. WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG, GOIRLE, DONGEN, LOON OP ZAND en ENSCHOT Oplage 41.900 ex. - Redactie en Administratie: Jac. van Campenstraat 40-42 - Tilburg - Tel. 30783 - Postgiro 1 126745 - Uitgever: J. de Beer - 9e Jaargang - DONDERDAG 23 DECEMBER 1965 - No. 445 Ze zaag ’t en bij toverslag Was héél d’r lèèd geleeje Ze kéék naor 't kiendje in de krib En wier ineens tevreeje. Daor stond omdèt host Kersmis was Toen ze heur binnenbrochten In ’n klèn huukske van de zaol ’n Stalleke te wachten. Ze dee vort wèsse gère dee ’t Goei, mar mist ’t sléchte Ze kwaam op ’t list, ten ènde raod Aon lèèger wal teréchte. Eène wies deez’’nen aand’re dé Ze hee noot kaans gekregen Toen hee die volle gouwe stem Van kaojighèd gezwegen. Bij velen wordt elk jaar de hoop ge koesterd op een witte Kerst. Rust en sfeer wordt er door geschept. Niet op de autowegen waar 't steeds intensiever wordende verkeer erdoor wordt gestagneerd, maar op de idyl lische landwegen die wij rond Til burg nog zoveel kennen is het heer lijk wandelen. Kan ons eigenlijk meer gebeuren? Het kan ons gebeuren, ook vandaag wanneer wij naar het Ker^tstalletje gaan en zien wat daar geschied is. En wanneer het van ons bezit neemt, dan kan het door ons de wereld verfÉ anderen. En omdat het mogelijk is, is het d<£ heel andere. Ze zóóg d’r longen vol mee lucht Kréég traonen in d’r óógen En jubelend juichte d’r stem „Hosanna in d’n hóóge”. Tetaol verèrmoeid en verslonst Zwalkte ze rond langs kroegen Tot ze heur op ’nen kwaoien dag Naor ’t gaasthuis toe droegen. En toen zij het gezien hadden en het vroeger noch later gehoorde beleefd hadden, trokken zij niet als beroepspropagandisten door heWMMMMMWft land en trachtten zij niet uit hun belevenis voordeel te halen, maar keerden ze terug naar hun kudden. Maar ook in dit beroep verspreidden zij het Woord. Het heel andere had hen tot andere mensen gevormd. Zij bleven wel met beide voeten op aarde maar zij hadden een nieuw woord op de tong. Ze zong as unne naachtegaol Zó helder en zó zuiver Mar mee d’r maachtig schóóne stem Verdiende ze gin stuiver maar het ook op aarde verwezenlijkt. Daar om keerden zij zich niet op de andere zijde en sliepen of waakten niet bij hun kudden, maar ze stonden op en gingen naar de sta om de geschiedenis te zien. Om het Kerstfeest te vieren zouden we feite lijk niets anders mogen doen, dan heel stil en zwijgzaam de geschiedenis van de Kerst nacht te beluisteren, voor een Kerststalletje te zitten en te trachten datgene wat daar gebeurde te herbeleven. Zo zouden wij op 't juiste vertrekpunt staan om deze boodschap uit te dragen en om haar in het leven vari onze tijd te verwezenlijken. Wanneer wij dit ingezien hebben, zijn wij ook bereid het be sluit, toepasselijk op de wereldse zaken, uit dit gebeuren te trekken, niet dweperig maar nuchter. Overal wordt zakelijkheid geëist, in het leven en ook in de politiek. Het is een juiste eis. En wij zouden moeten trachten, mits inzetten der geesteskrachten die God ons gegeven heeft, bij te dragen tot een be hoorlijk verloop der zaken in deze wereld. Maar we mogen het geloof niet laten weg kwijnen dat God wanneer Hij wil, plots op een nacht in heerlijkheid en metterdaad in deze wereld ingrijpen kan. Wanneer toen in die nacht op de velden van Bethlehem ge zongen werd „Vrede op aarde", dan waren de zingende engelen en de luisterende her ders geen pacifistische dwepers. Maar de herders waren toch mensen die nog geloof den in de mogelijkheid dat God iets derge lijks niet enkel uit de hemel verkondigt, In de voorbije jaren hebben wij oneindig veel gesproken van de opdracht van open baarheid der Kerk. Wij bedoelen daarmee dat het de plicht van de Kerk is, haar bood schap niet op te zeggen in een geluidsdichte ruimte, maar wel haar rechtstreeks in de wereld en in de tijd uit te spreken, en dat zij aanspraak moet maken op de gepaste plaats In de wereld voor het Woord en het Gebod. Wie zou loochenen dat deze taak noodzake lijk is! Maar komen wij niet steeds weer in verleiding, deze dbdr en methoden van XIm. Het debat omtnj brengt immers dat in het gunst® de mening schiB schap aan de ml: moderne lawaai sierde manier, I met de reclamef men, enz.J^M| Kerst^Mrna pr I ook vanaaag nor manier ogen, orenR kan bereiken. Natut iracht met de woorden k wereld uit te voeren? Ie tijd voor Kerstmis leest levendige bewijs eval onder al de herrie at men de Kerstbood- moet brengen op deze en met lichtjes ver- racht, in concurrentie 4IA9. UWBtér. m i k n .i - la ven niet meer dat de kunnen zijn dat ze y>p een heel andere ^harten der mensen is dit geen pro bleem dat enkel het Kerstfeest betreft, in feite geldt het voor elk deel van de bood schap der Kerk, voor elke Zon- en Feestdag. Maar voor Kerstfeest is het gevaar het grootst dat de werkelijke inhoud bedolven geraakt om velerlei redenen. „Niet aan Koningen maar aan de Herders werd de boodschap gebracht. oor het Kerstfeest verkondigt de B Kerk dat op een bepaalde dag op I deze aarde op een bepaalde plaats JL^ in een bepaalde stal Jesus Christus geboren werd, dat God op dat ogen blik Mens geworden is. Het is fout, indien iets anders verkondigd wordt, indien op stemming en gevoel beroep gedaan wordt; maar het is goed, indien deze boodschap bekend wordt, indien ze op allerlei manieren voor de mensen beter hoorbaar en beter ver staanbaar gemaakt wordt. Die dag is in de velden van Bethlehem juist dat heel andere geschied, dat niet in gewone woorden be schreven kan worden. Toen kreeg iets ge stalte waarvan de volkeren voorheen gedu rende duizenden jaren slechts 'n vermoeden hadden; toch kwam het, tegen alle verwach tingen in. Op de dag dat deze lijnen geschre ven worden, is de Bijbellezing het woord van de profeet Micha: „En gij, Bethlehem Ephra ta, die klein zijt onder de steden in Juda, uit U tot mij zal Hij komen, die de Heer van Israël weze”. Welke ook de redenen geweest zijn in de geschiedenis van het Joodse volk, die God ertoe bewogen hebben, juist in Bethlehem, Christus op de wereld te laten komen, voor ons wijst deze gebeurtenis er overtuigend op dat met deze geboorte 't heel andere in deze wereld gedaante aannam. Christus komt niet uit Rome, niet uit Athene noch uit een andere wereldstad maar uit Bethlehem. Eigenlijk zou dit voor ons tot he den reden genoeg moeten zijn, om de hande ling van God met heel andere maatstaven te moeten zien, dan die waarmee wij gewoon lijk de gebeurtenissen in de wereld meten. En er komt meer. De boodschap dat God geboren is wordt niet gebracht aan Konin gen, schriftgeleerden of wetenschapsmensen, maar aan de herders op het veld, die er zich geen rekenschap van geven dat de oude voorspellingen van hun geloof, waarvan zij duizendmaal gehoord hebben, hier verwe zenlijkt worden, maar die voor de helder- Hrrtrt van de Heer slechts_vrees tonen. Ze droomde van de opera Of van de operette Mar op de wéreld was gin meens Die op d’r gaven lette. F

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1965 | | pagina 1