De Tilburgse Koerier "369,- t g m en g g voor 5 1 g -1 1 A. SPIJKERS ZN. J1 Hogere Techn. School (in aanbouw) wordt aanwinst voor Tilburg Omleiding Ringbaan-O. gaat vandaag duurt tot 1 december 'Itlobqlette Begrip gevraagd van WAT GAAT ER ALLEMAAL MET HET VERKEER GEBEUREN? De prijzenpot K.M.T. Nieuwe lijndienst- bussen BBA voor NU uit voorraad leverbaar. in „Potasch en Perlemoer” Hallo Hoy! weggebruikers -DANSEN Johan Kaart weer 10 woorden WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG, GOIRLE, DONGEN, LOON OP ZAND en ENSCHOT - LID VAN DE NEDERLANDSE HUIS AAN HUISBLAD PERS UITGEVER J. DE BEER - 9e JAARGANG REDACTIE EN ADMINISTRATIE JAC. VAN CAMPENSTRAAT 40-42 - TILBURG - TELEFOON 30783 POSTGIRO 1 1 26745 Oplage 41.450 exempt VRIJDAG 8 OKT. 1965 - No. 434 Ko- Capucijnenstraat 78 THE FOUR SCAMPS Aanvang 8 uur Entree 1,50 Hoofdbouw AMERICAN - STORES Remington koffermachines 198,- - 95,- Zorg dat ook U in het bezit komt van zo'n SPORTIEVE en DEGELIJKE bromfiets E.E.G LEO XIII-STRAAT «0 TILBURG TELEFOON 21767 Het Hjnt 2. HET VERKEER NAAR DE RICHTING 's-HERTOGENBOSCH. Juist deze be- van die afslui- jven waar vanen nóg aan srwij- AMERICAN - STORES Telefoonstraat 33 - TILBURG dhoven name- te van 7 l grotere Aula gewapend be- latuursteenpla- I jnkolommen. I Koeriertjes tot f 1,25, elk woord meer ƒ0,10. Voor advertenties met brieven onder nummer wordt 25 cent berekend. Advertenties kunnen uiterlijk tot dinsdagavond 10 uur worden aangenomen. Vrij voor oplage- en verspreidings- controle. jlijk - ook op zaterdag gewerktl bijna een week aan werkdagen tuele strubbelingen die kunnen Legerschrijfmachines 6 mnd. garantie. Gratis type-cursus 85,— - f 95,— - 105,— Door de N.V. NEBIM, de Volvo-impor- teur te ’s-Gravenhage, is de eerste van een serie in aanbouw zijnde bussen of- j ficieel aan de B.B.A.-directie te Breda I overgedragen. Wie ons de tekst van de onzinadverten- tie voor dinsdagavond 10 uur stuurt, dingt mee naar een prijs ter waarde van 20, te besteden bij een van onze adverteerders. Behalve de volledige tekst van de advertentie dient uw op lossing dus tevens de naam van de zaak van nw keuze te vermelden. rheden: ioevense kanaaldijk (langs éénrichtingverkeer ie Bosscheweg). an zal een volledic Vanuit de r f men »r het s LON- tingverkeer inge- :heweg). Op de volledig wacht- richting 's-Her- niet de brug op Kanaal. Bijzondert Op de Ho GA terrein) is i steld (vanaf de Oisterwijksebaan verbod gelden. togenbosch mag (inrijverbod) over perse --- aansluitend een groot der de aula ligt de bibliotheek met vlakbij de filmzaal. een volautomatische kaptein mobylettei Zo komt het complex er straks uit te A.s. zaterdag 9 oktober De hoofdbouw is opgezet als een beton- skelet en aan de buitenzijde bekleed met prefab-betonplaten. Hierin liggen op de begane grond de bouwmi grote hal, de kamers van de directie en nl®t van de leraren, alsmede de administra- Aansluitend aan de grote hal ligt de garderobe voor de leerlingen, welke oor' directe verbinding heeft met de on het gebouw gelegen 1“ traal gelegen in het trappenhuis is' een lift geprojecteerd, welke vanaf de kel der door het drie verdiepingen hoge ge bouw gaat. Op de eerste verdieping zijn de practi- cüm-lokalen van natuur- en scheikunde geprojecteerd, terwijl op de overige verdiepingen theorielokalen liggen, als- I mede twee ruime collegezalen. c. vanuit Moergestel (Eindhoven), ningshoeven en Hilvarenbeek kan de Rijksweg naar ’s-Hertogenbosch alleen bereikt worden via Ringbaan Zuid-Broekhovenseweg-Piusstraat - naald Piusplein-Heuvelring-Enschotsestraat- West Ringbaan Oost-Insulindestraat en Lo- ^et 1 vense kanaaldijk West. a. vanuit de stad kan de Rijksweg naar ’s-Hertogenbosch alleen bereikt worden via Heuvelring- Enschotsestraat - Ringbaan - Oost - Insu- lindestraat en Lovense kanaaldijk West b. vanuit Breda, Gilze, Riel en Goirle kan de weg naar 's-Hertogenbosch leen bereikt worden via Baroniebas Ringbaan - Zuid-Ringbaan - Wes‘ baan - Noord-Rinc straat en Lovense Deze wegomlegging heeft natuurlijk veel voorbereiding gekost. Eerst moest i er heel wat op papier worden gezet en j later borden voor aanduidingen wor- I den vervaardigd. Een kijkje op d* Werken, waar wachten op verve fende punten. kerk” uit haar isolement verlost zijn, woners hebben o.i. het meeste nadeel ting. Er wordt - zoveel mogel Men heeft er zodoende 1 bij gekregen voor eventi optreden. Begrip wordt gevraagd van politiecontrole op het Rinc maximum snelheid! De poli schuwen, vooral nu het vei de weggebruikers. Er is igbanen- „circuit". Denk aan olitie kan niet blij-» senuwen, voorat nu net verkeer op de Ringba intensiever wordt dan in het verleden. Denk ook de overstekende kinderen. Wij zouden het onder zend personeel willen vragen: ziet toch toe wanneer de kinderen over moeten steken met brigadiertjes! Laat deze omleiding geen mensen levens kosten. Het recht! HOOFD- laagbouw in een staalskelet uitgevoerd ILA gepro- en is gescheiden in een afdeling bouw- jrkeersader kunde en een afdeling textielwerktuig- Prof. Cob- kunde. Hierin liggen de werkplaatsen voor timmeren, metaalbewerking, machi- chllecten B. "d. J. E a‘seh”‘ onderwijs in Nederland bij elke afde ling ook werkkamers voor de betreffen de leraren gepland. Tevens zijn in dit praktijkblok ruimten ondergebracht voor onderzoek-constructie en onderzoek- bouwmaterialen. Dit onderzoek staat illeen ten dienste van de eigen 1, maar ook van de bouwnijver heid in de wijde omgeving. In het praktijkblok zijn ook ruimten I - - voor expositie van werkstukken, welke >r de leerlingen, welke een rUjmten gegroepeerd zijn bij een in dit i iding heeft met de onder bouwblok opgenomen patio. jelegen njwielkelder. Cen- De patio dient om in deze normaal z0 m het trappenhuis is een zakelijk aandoende omgeving, een meer „leefbaar" element te brengen. Tekenflat Naast het praktijkblok staat als verti- I cale dominant de vier bouwlagen hoge I tekenflat. Onder dit gebouw bevindt zich I het waterloopkundig laboratorium. 1 de werf van Publieke nog enkele borden de ervoer naar de betref- baai (Foto: Van Aarle) gedeelte c rijbaan af tens, hoofdins men hiervan gebleken dat juist bij afsluiten van t de voetgangers de dupe worden van verleden heeft dit reeds mensenlevens De dienst Publieke Werken is toen op ht de heer Martens ingegaan om het verkei te leggen zodat de arbeiders aan die reconstructie rustig door kunnen werken. Nu men het verkeer drastisch heeft omgelegd blijkt dat men ruim drie weken korter nodig heeft, dan wanneer men b.v. één rijbaan zou hebben afgesloten. Op 1 december is het allergrootste leed geleden en zal de wijk „Sacraments- Deze week heeft Tilburg kunnen kennis maken met HOY, tiener- en twenblad Tilburg. Het is verkrijgbaar bij de kios- I ken en kost 25 cent. Wie het in België koopt is 5 francs kwijt. De redactie begroet haar eigen geboorte met vreug de en deelt mede dat iedereen erop gewacht heeft. Het blad heeft een goe de, moderne opmaak eri richt zich tot de tieners en de twens met artikelen over muziek, mode en „soosen" en ver- der wellicht alles wat de belangstel- ling van deze grote groep jeugdigen heeft. Het eerste nummer bevat een in- terview met burgemeester Becht, die verklaart dat een eventuele komst van de Beatles naar Tilburg een ramp zou zijn. Hij verklaart zich voorts tegen de jeugdsoosen, omdat hij weinig heil ziet in de duisternis van een soos. Open hartig gezegd en openhartig weergege ven. Voor de lezer is het gewenst dat zij drie talen beheersen: het Neder lands, het Nederlands van de toekomst en Engels. Dit laatste vanwege de me nigvuldige Engelse uitdrukkingen. Wij wensen HOY veel succes en hopen maar, dat de groene kleur van het papier niet representatief voor de „redaksie” is. De totale order omvat de bouw van 42 lijnbussen, met een volgorder van 6 stuks, waarmede een bedrag van rond 3,6 miljoen gulden is gemoeid. De afle vering van deze serie, genummerd van 401 tot en met 448, zal in de loop van 1966 zijn voltooid. De eerste bussen van dit type zullente Breda worden gesta tioneerd; naarmate de aflevering vor- dert zullen ook de andere rayons van deze bussen worden voorzien. De betrokken Zweedse automobielfa briek heeft sinds 1953 reeds 210 auto bussen voor de B.B.A. gebouwd; sinds 1962 werden echter geen bussen van dit merk meer aan het B.B.A.-wagenpark j toegevoegd. De jongste aanwinst is het comfortabele I en bedrijfszekere resultaat van een lang- j durig en diepgaand overleg tussen Vol vo en B.B.A. De bijna 12 meter lange lijnbussen, die een capaciteit hebben van 95 personen, zullen - naar de B.B.A. gaarne ver trouwt - bij de reiziger zeer in de smaak vallen en geheel voldoen aan de eisen, welke het streekvervoer in dit gewest stelt Sporthal De aula is een doos van gewapend be- Aan de zijde van de Academielaan sluit ton, rondom bekleed met natuursteenpla- de sporthal het terrein af. ten en rustend op zware betonkolommen. I Deze sporthal is wederom een primeur Zij is bereikbaar via een brede toe- jn het Hoger Technisch Onderwijs in gangstrap en er is plaats voor ca. 450 Nederland. Zij komt in de plaats van de Tersonen. Deze aula, die levens als tot nu toe bij dit onderwijs gebruikelij- xerblijfruimtc gebruikt wordt, '■heeft ke gymnastiekzaal. De sporthal lansluitend een groot buitenterras. On- duidend groter dan een gymzaal, j-b daar 16 x meter bij hoogte meter en heeft aansluitend een n i toeschouwersruimte. Praktijkblok Boven de, bij de sporthal behorende kleed- en doucheruimten komt een apar- -hthoekige praktijkblok wordt als te zaal voor conditietraining, iw in een staalskelet uitgevoerd Het adviesba. »au ir. H. Huydts (Den .„«rhoirton ir, k™,™. Haag) verzolv, de geWapend beton- en staalconstructies. Aannemer is de firma Van Breemaat uit Oirschot, architect de heer Fr. van Meerendonk en de tuin architectuur is in handen van de tuinar- gjjjj,n g de RUyter en J. Droesen - - land op 4,5 miljoen gulden. Met inrichting mee zal de Hogere Technische School straks totaal 8,5 miljoen kosten. Dat de Ringbaan-Oost vanaf Jeruzalem tot aan het zwembad een verkeersader is, zal men ervaren nu dit gedeelte opengebroken is. Aanvankelijk wilde men één rijbaan afsluiten doch op voorstel van de heer Mar- ispecteur van de verkeerspolitie, heeft afgezien. Uit het verleden is namelijk l juist bij afsluiten van bepaalde rijbanen, ers de dupe worden van de situatie. In het ;ft dit reeds mensenlevens gekost. het voorstel van teer GEHEEL om Aan de Prof. Cobbenhagenlaan (hoek Academielaan) Is de bouw gestart van de r.-k. Hogere Technische School. De school is ontworpen voor 450 leer lingen, onderverdeeld in de afdelin gen Bouwkunde, Weg- en Waterbouw kunde, Textielwerktuigkunde en de Aannemersopleidlng. Aangezien bij een H.Ï.S. de klemtoon meer op de studie ligt dan op het am bachtelijke zelf (dit in tegenstelling tot I een Lagere Technische School) is er j doelbewust naar gestreefd dit zowel in I de situering als in de architectuur van de gebouwen tot uitdrukking te brengen. Bij de totale opzet kan men van 5 vo lumina spreken, waarvan de HOOF~ BOUW met aansluitende AULJ jecteerd zijn aan de hoofdver van het uitbreidingsplan, de Prof. Cob benhagenlaan. 4ansluit"1 J-u‘*- TIJKBLC de zijde SPOKTI—o_ complex af. De gebouwen bedraagt ca. 51.vw mo. verkeer van en naar 's-Herto- "enbosch zal worden omgeleid. In grote -jjien geschiedt dat als volgt: 1. HET VERKEER VANUIT DE RICH TING 'S-HERTOGENBOSCH. a. naar Breda etc. via Hoevense Kanaaldijk (langs LONGA terrein) - Oisterwijksebaan naar de Ringbaan Oost. b. naar het centrum via route a. naar de St. Josephstraat. c. naar Waalwijk en Dongen via de Hoevense kanaaldijk Oost-En- schotsestraat-Ringbaan Oost. Bijzonderheden: Het bereiken van de weg naar 's-Herto- genbosch via Ringbaan Zuid-Ringbaan Oost en Oisterwijksebaan is niet moge lijk, daar de Ringbaan Oost ter hoogte van de Caspar Houbenstraat in de rich ting van de Oisterwijksebaan is afge sloten. Het bereiken van de weg 's-Her togenbosch vanaf de Heuvel via de St. Jo sephstraat, Oisterwijksebaan en Hoeven se kanaaldijk is ook niet mogelijk, daar de Hoevense kanaaldijk Oostzijde (langs LONGA) in de richting van de Bossche weg gesloten is verklaard voor alle ver keer, terwijl het gedeelte van de Hoe vense kanaaldijk Westzijde tusen Spoor dijk en Bosscheweg in de richting van de Bosscheweg eveneens is gesloten ver- - klaard voor alle verkeer. se k.m.tó.jk We.t. vo'or verkMI besl(.ma vo„r a, ,g„ stel (Eindhoven), Ko- Sacramentswijk. Het verkeer over de Ringbaan Oost, in de richting van de Ringbaan Zuid, wordt geleid via Insulindestraat-Lovense ka naaldijk West - Hoevense kanaaldijk st - Oisterwijksebaan. _t uit noordelijke richting over de Ring baan Oost komende verkeer wordt voor het centrum verwezen via de Enschotse- straat - NS plein - Heuvelring. Het verkeer uit de richting Eindt wordt voor het centrum verwezen x Ringbaan Zuid-Broekhovenseweg. Het kruispunt Ringbaan West-Kwaad- eindstraat is voorzien van verkeerslich ten met aparte regeling voor wielrijders; verkeerslichten Bredaseweg - Ring en West zijn aan de gewijzigde situ atie zoveel mogelijk aangepast. I Door de komediepfodukties is weer op 1 I het repertoire genomen het bekende blijspel „Potasch en Perlemoer iri Tex- tiel”. De reden dat weer tot opvoering j van dit blijspel is besloten, vindt zijn i oorzaak in de omstandigheid dat het is gelukt, ha een jarenlange scheiding, het aloude duo Johan Kaart en Johan Bos- i kamp weer de hoofdrollen in dit stuk I te laten vervullen. Zoals bekend, heeft Johan Kaart het ge zelschap toendertijd verlaten om een van de hoofdrollen te spelen in de sue- cesvolle musical „My fair Lady”. Ook in België heeft Kaart in deze musical j zijn partij meegezongen. Hij heeft zich thans bereid verklaard nog eenmaal zijn rol van Perlemoer te spelen, zodat in 1 feite gesproken kan worden van een af- scheidstournee van dit unieke blijspel. Van de oorspronkelijke tekst is weinig meer over. Gedurende de ruim 1000 voorstellingen was door de acteurs zo veel aan de tekst veranderd, bijgemaakt I of weggelaten, dat gesproken kan wor- 1 den van een versie van Potasch en Per- j lemoer van Johan Kaart en Johan Bos kamp naar een idee van de schrijvers Mantagne Glass en Roi Cooper Megrue. De voorstelling zal door de beide ac teurs dan ook in deze bijgewerkte versie worden vertoond. Dinsdag 12 en woensdag 13 oktober zul len velen zich weer in de Stadsschouw burg kunnen amuseren bij het spei van deze twee rasacteurs, Johan Kaart en Jo han Boskamp! *- 41 Hypermodern van uitvoering Geheel zonder gordijnen Glazen dak Waardig voor de laatste eer Wilhelminapark 127 Tilburg Telefoon 04250-25525 R.-K. Begrafenisonderneming „DENISSEN" presenteert haar nieuwste en modernste lijkauto van Tilburg

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1965 | | pagina 1