De Tilburgse Koerier
"369,-
t
g
m en
g
g
voor
5
1
g
-1
1
A. SPIJKERS ZN.
J1
Hogere Techn. School (in aanbouw)
wordt aanwinst voor Tilburg
Omleiding Ringbaan-O. gaat vandaag
duurt tot 1 december
'Itlobqlette
Begrip gevraagd
van
WAT GAAT ER ALLEMAAL MET
HET VERKEER GEBEUREN?
De prijzenpot
K.M.T.
Nieuwe lijndienst-
bussen
BBA
voor
NU uit voorraad leverbaar.
in „Potasch
en
Perlemoer”
Hallo Hoy!
weggebruikers
-DANSEN
Johan Kaart weer
10
woorden
WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG, GOIRLE, DONGEN, LOON OP ZAND en ENSCHOT - LID VAN DE NEDERLANDSE HUIS AAN HUISBLAD PERS
UITGEVER J. DE BEER - 9e JAARGANG
REDACTIE EN ADMINISTRATIE JAC. VAN CAMPENSTRAAT 40-42 - TILBURG - TELEFOON 30783
POSTGIRO 1 1 26745
Oplage 41.450 exempt
VRIJDAG 8 OKT. 1965 - No. 434
Ko-
Capucijnenstraat 78
THE FOUR SCAMPS
Aanvang 8 uur
Entree 1,50
Hoofdbouw
AMERICAN - STORES
Remington koffermachines 198,-
- 95,-
Zorg dat ook U in het bezit komt van zo'n
SPORTIEVE en DEGELIJKE bromfiets
E.E.G
LEO XIII-STRAAT «0
TILBURG
TELEFOON 21767
Het
Hjnt
2. HET VERKEER NAAR DE RICHTING
's-HERTOGENBOSCH.
Juist deze be-
van die afslui-
jven waar
vanen nóg
aan
srwij-
AMERICAN - STORES
Telefoonstraat 33 - TILBURG
dhoven
name-
te van 7
l grotere
Aula
gewapend be-
latuursteenpla- I
jnkolommen. I
Koeriertjes tot
f 1,25, elk woord meer ƒ0,10.
Voor advertenties met brieven
onder nummer wordt 25 cent
berekend. Advertenties kunnen
uiterlijk tot dinsdagavond 10
uur worden aangenomen. Vrij
voor oplage- en verspreidings-
controle.
jlijk - ook op zaterdag gewerktl
bijna een week aan werkdagen
tuele strubbelingen die kunnen
Legerschrijfmachines 6 mnd.
garantie. Gratis type-cursus
85,— - f 95,— - 105,—
Door de N.V. NEBIM, de Volvo-impor-
teur te ’s-Gravenhage, is de eerste van
een serie in aanbouw zijnde bussen of- j
ficieel aan de B.B.A.-directie te Breda I
overgedragen.
Wie ons de tekst van de onzinadverten-
tie voor dinsdagavond 10 uur stuurt,
dingt mee naar een prijs ter waarde
van 20, te besteden bij een van onze
adverteerders. Behalve de volledige
tekst van de advertentie dient uw op
lossing dus tevens de naam van de
zaak van nw keuze te vermelden.
rheden:
ioevense kanaaldijk (langs
éénrichtingverkeer
ie Bosscheweg).
an zal een volledic
Vanuit de r
f men
»r het
s LON-
tingverkeer inge-
:heweg). Op de
volledig wacht-
richting 's-Her-
niet de brug op
Kanaal.
Bijzondert
Op de Ho
GA terrein) is i
steld (vanaf de
Oisterwijksebaan
verbod gelden.
togenbosch mag
(inrijverbod) over
perse
---
aansluitend een groot
der de aula ligt de bibliotheek met
vlakbij de filmzaal.
een volautomatische kaptein mobylettei
Zo komt het complex er straks uit te
A.s. zaterdag 9 oktober
De hoofdbouw is opgezet als een beton-
skelet en aan de buitenzijde bekleed
met prefab-betonplaten.
Hierin liggen op de begane grond de bouwmi
grote hal, de kamers van de directie en nl®t
van de leraren, alsmede de administra-
Aansluitend aan de grote hal ligt de
garderobe voor de leerlingen, welke oor'
directe verbinding heeft met de on
het gebouw gelegen 1“
traal gelegen in het trappenhuis is' een
lift geprojecteerd, welke vanaf de kel
der door het drie verdiepingen hoge ge
bouw gaat.
Op de eerste verdieping zijn de practi-
cüm-lokalen van natuur- en scheikunde
geprojecteerd, terwijl op de overige
verdiepingen theorielokalen liggen, als-
I mede twee ruime collegezalen.
c. vanuit Moergestel (Eindhoven),
ningshoeven en Hilvarenbeek
kan de Rijksweg naar ’s-Hertogenbosch
alleen bereikt worden via Ringbaan
Zuid-Broekhovenseweg-Piusstraat - naald
Piusplein-Heuvelring-Enschotsestraat- West
Ringbaan Oost-Insulindestraat en Lo- ^et 1
vense kanaaldijk West.
a. vanuit de stad
kan de Rijksweg naar ’s-Hertogenbosch
alleen bereikt worden via Heuvelring-
Enschotsestraat - Ringbaan - Oost - Insu-
lindestraat en Lovense kanaaldijk West
b. vanuit Breda, Gilze, Riel en Goirle
kan de weg naar 's-Hertogenbosch
leen bereikt worden via Baroniebas
Ringbaan - Zuid-Ringbaan - Wes‘
baan - Noord-Rinc
straat en Lovense
Deze wegomlegging heeft natuurlijk
veel voorbereiding gekost. Eerst moest
i er heel wat op papier worden gezet en
j later borden voor aanduidingen wor-
I den vervaardigd.
Een kijkje op d*
Werken, waar
wachten op verve
fende punten.
kerk” uit haar isolement verlost zijn,
woners hebben o.i. het meeste nadeel
ting.
Er wordt - zoveel mogel
Men heeft er zodoende 1
bij gekregen voor eventi
optreden.
Begrip wordt gevraagd van
politiecontrole op het Rinc
maximum snelheid! De poli
schuwen, vooral nu het vei
de weggebruikers. Er is
igbanen- „circuit". Denk aan
olitie kan niet blij-»
senuwen, voorat nu net verkeer op de Ringba
intensiever wordt dan in het verleden. Denk ook
de overstekende kinderen. Wij zouden het onder
zend personeel willen vragen: ziet toch toe wanneer
de kinderen over moeten steken met brigadiertjes!
Laat deze omleiding geen mensen levens kosten.
Het recht!
HOOFD- laagbouw in een staalskelet uitgevoerd
ILA gepro- en is gescheiden in een afdeling bouw-
jrkeersader kunde en een afdeling textielwerktuig-
Prof. Cob- kunde. Hierin liggen de werkplaatsen
voor timmeren, metaalbewerking, machi-
chllecten B. "d. J. E
a‘seh”‘
onderwijs in Nederland bij elke afde
ling ook werkkamers voor de betreffen
de leraren gepland. Tevens zijn in dit
praktijkblok ruimten ondergebracht voor
onderzoek-constructie en onderzoek-
bouwmaterialen. Dit onderzoek staat
illeen ten dienste van de eigen
1, maar ook van de bouwnijver
heid in de wijde omgeving.
In het praktijkblok zijn ook ruimten I
- - voor expositie van werkstukken, welke
>r de leerlingen, welke een rUjmten gegroepeerd zijn bij een in dit i
iding heeft met de onder bouwblok opgenomen patio.
jelegen njwielkelder. Cen- De patio dient om in deze normaal z0
m het trappenhuis is een zakelijk aandoende omgeving, een meer
„leefbaar" element te brengen.
Tekenflat
Naast het praktijkblok staat als verti-
I cale dominant de vier bouwlagen hoge
I tekenflat. Onder dit gebouw bevindt zich
I het waterloopkundig laboratorium. 1
de werf van Publieke
nog enkele borden de
ervoer naar de betref- baai
(Foto: Van Aarle)
gedeelte c
rijbaan af
tens, hoofdins
men hiervan
gebleken dat juist bij afsluiten van t
de voetgangers de dupe worden van
verleden heeft dit reeds mensenlevens
De dienst Publieke Werken is toen op ht
de heer Martens ingegaan om het verkei
te leggen zodat de arbeiders aan die reconstructie
rustig door kunnen werken. Nu men het verkeer
drastisch heeft omgelegd blijkt dat men ruim drie
weken korter nodig heeft, dan wanneer men b.v. één
rijbaan zou hebben afgesloten. Op 1 december is het
allergrootste leed geleden en zal de wijk „Sacraments-
Deze week heeft Tilburg kunnen kennis
maken met HOY, tiener- en twenblad
Tilburg. Het is verkrijgbaar bij de kios- I
ken en kost 25 cent. Wie het in België
koopt is 5 francs kwijt. De redactie
begroet haar eigen geboorte met vreug
de en deelt mede dat iedereen erop
gewacht heeft. Het blad heeft een goe
de, moderne opmaak eri richt zich tot
de tieners en de twens met artikelen
over muziek, mode en „soosen" en ver-
der wellicht alles wat de belangstel-
ling van deze grote groep jeugdigen
heeft. Het eerste nummer bevat een in-
terview met burgemeester Becht, die
verklaart dat een eventuele komst van
de Beatles naar Tilburg een ramp zou
zijn. Hij verklaart zich voorts tegen de
jeugdsoosen, omdat hij weinig heil ziet
in de duisternis van een soos. Open
hartig gezegd en openhartig weergege
ven. Voor de lezer is het gewenst dat
zij drie talen beheersen: het Neder
lands, het Nederlands van de toekomst
en Engels. Dit laatste vanwege de me
nigvuldige Engelse uitdrukkingen. Wij
wensen HOY veel succes en hopen maar,
dat de groene kleur van het papier niet
representatief voor de „redaksie” is.
De totale order omvat de bouw van
42 lijnbussen, met een volgorder van 6
stuks, waarmede een bedrag van rond
3,6 miljoen gulden is gemoeid. De afle
vering van deze serie, genummerd van
401 tot en met 448, zal in de loop van
1966 zijn voltooid. De eerste bussen van
dit type zullente Breda worden gesta
tioneerd; naarmate de aflevering vor-
dert zullen ook de andere rayons van
deze bussen worden voorzien.
De betrokken Zweedse automobielfa
briek heeft sinds 1953 reeds 210 auto
bussen voor de B.B.A. gebouwd; sinds
1962 werden echter geen bussen van dit
merk meer aan het B.B.A.-wagenpark j
toegevoegd.
De jongste aanwinst is het comfortabele I
en bedrijfszekere resultaat van een lang- j
durig en diepgaand overleg tussen Vol
vo en B.B.A.
De bijna 12 meter lange lijnbussen, die
een capaciteit hebben van 95 personen,
zullen - naar de B.B.A. gaarne ver
trouwt - bij de reiziger zeer in de smaak
vallen en geheel voldoen aan de eisen,
welke het streekvervoer in dit gewest
stelt
Sporthal
De aula is een doos van gewapend be- Aan de zijde van de Academielaan sluit
ton, rondom bekleed met natuursteenpla- de sporthal het terrein af.
ten en rustend op zware betonkolommen. I Deze sporthal is wederom een primeur
Zij is bereikbaar via een brede toe- jn het Hoger Technisch Onderwijs in
gangstrap en er is plaats voor ca. 450 Nederland. Zij komt in de plaats van de
Tersonen. Deze aula, die levens als tot nu toe bij dit onderwijs gebruikelij-
xerblijfruimtc gebruikt wordt, '■heeft ke gymnastiekzaal. De sporthal
lansluitend een groot buitenterras. On- duidend groter dan een gymzaal,
j-b daar 16 x meter bij hoogte
meter en heeft aansluitend een
n i toeschouwersruimte.
Praktijkblok Boven de, bij de sporthal behorende
kleed- en doucheruimten komt een apar-
-hthoekige praktijkblok wordt als te zaal voor conditietraining,
iw in een staalskelet uitgevoerd Het adviesba. »au ir. H. Huydts (Den
.„«rhoirton ir, k™,™. Haag) verzolv, de geWapend beton- en
staalconstructies. Aannemer is de firma
Van Breemaat uit Oirschot, architect
de heer Fr. van Meerendonk en de tuin
architectuur is in handen van de tuinar-
gjjjj,n g de RUyter en J. Droesen
- - land op
4,5 miljoen gulden. Met inrichting mee
zal de Hogere Technische School straks
totaal 8,5 miljoen kosten.
Dat de Ringbaan-Oost vanaf Jeruzalem tot aan het
zwembad een verkeersader is, zal men ervaren nu dit
gedeelte opengebroken is. Aanvankelijk wilde men één
rijbaan afsluiten doch op voorstel van de heer Mar-
ispecteur van de verkeerspolitie, heeft
afgezien. Uit het verleden is namelijk
l juist bij afsluiten van bepaalde rijbanen,
ers de dupe worden van de situatie. In het
;ft dit reeds mensenlevens gekost.
het voorstel van
teer GEHEEL om
Aan de Prof. Cobbenhagenlaan (hoek
Academielaan) Is de bouw gestart van
de r.-k. Hogere Technische School.
De school is ontworpen voor 450 leer
lingen, onderverdeeld in de afdelin
gen Bouwkunde, Weg- en Waterbouw
kunde, Textielwerktuigkunde en de
Aannemersopleidlng.
Aangezien bij een H.Ï.S. de klemtoon
meer op de studie ligt dan op het am
bachtelijke zelf (dit in tegenstelling tot
I een Lagere Technische School) is er
j doelbewust naar gestreefd dit zowel in
I de situering als in de architectuur van
de gebouwen tot uitdrukking te brengen.
Bij de totale opzet kan men van 5 vo
lumina spreken, waarvan de HOOF~
BOUW met aansluitende AULJ
jecteerd zijn aan de hoofdver
van het uitbreidingsplan, de Prof. Cob
benhagenlaan.
4ansluit"1 J-u‘*-
TIJKBLC
de zijde
SPOKTI—o_
complex af. De
gebouwen bedraagt ca. 51.vw mo.
verkeer van en naar 's-Herto-
"enbosch zal worden omgeleid. In grote
-jjien geschiedt dat als volgt:
1. HET VERKEER VANUIT DE RICH
TING 'S-HERTOGENBOSCH.
a. naar Breda etc.
via Hoevense Kanaaldijk (langs
LONGA terrein) - Oisterwijksebaan
naar de Ringbaan Oost.
b. naar het centrum
via route a. naar de St. Josephstraat.
c. naar Waalwijk en Dongen
via de Hoevense kanaaldijk Oost-En-
schotsestraat-Ringbaan Oost.
Bijzonderheden:
Het bereiken van de weg naar 's-Herto-
genbosch via Ringbaan Zuid-Ringbaan
Oost en Oisterwijksebaan is niet moge
lijk, daar de Ringbaan Oost ter hoogte
van de Caspar Houbenstraat in de rich
ting van de Oisterwijksebaan is afge
sloten. Het bereiken van de weg 's-Her
togenbosch vanaf de Heuvel via de St. Jo
sephstraat, Oisterwijksebaan en Hoeven
se kanaaldijk is ook niet mogelijk, daar
de Hoevense kanaaldijk Oostzijde (langs
LONGA) in de richting van de Bossche
weg gesloten is verklaard voor alle ver
keer, terwijl het gedeelte van de Hoe
vense kanaaldijk Westzijde tusen Spoor
dijk en Bosscheweg in de richting van de
Bosscheweg eveneens is gesloten ver-
- klaard voor alle verkeer.
se k.m.tó.jk We.t. vo'or verkMI besl(.ma vo„r a, ,g„
stel (Eindhoven), Ko- Sacramentswijk.
Het verkeer over de Ringbaan Oost, in
de richting van de Ringbaan Zuid, wordt
geleid via Insulindestraat-Lovense ka
naaldijk West - Hoevense kanaaldijk
st - Oisterwijksebaan.
_t uit noordelijke richting over de Ring
baan Oost komende verkeer wordt voor
het centrum verwezen via de Enschotse-
straat - NS plein - Heuvelring.
Het verkeer uit de richting Eindt
wordt voor het centrum verwezen x
Ringbaan Zuid-Broekhovenseweg.
Het kruispunt Ringbaan West-Kwaad-
eindstraat is voorzien van verkeerslich
ten met aparte regeling voor wielrijders;
verkeerslichten Bredaseweg - Ring
en West zijn aan de gewijzigde situ
atie zoveel mogelijk aangepast.
I Door de komediepfodukties is weer op 1
I het repertoire genomen het bekende
blijspel „Potasch en Perlemoer iri Tex-
tiel”. De reden dat weer tot opvoering
j van dit blijspel is besloten, vindt zijn
i oorzaak in de omstandigheid dat het is
gelukt, ha een jarenlange scheiding, het
aloude duo Johan Kaart en Johan Bos-
i kamp weer de hoofdrollen in dit stuk
I te laten vervullen.
Zoals bekend, heeft Johan Kaart het ge
zelschap toendertijd verlaten om een
van de hoofdrollen te spelen in de sue-
cesvolle musical „My fair Lady”. Ook
in België heeft Kaart in deze musical j
zijn partij meegezongen. Hij heeft zich
thans bereid verklaard nog eenmaal zijn
rol van Perlemoer te spelen, zodat in 1
feite gesproken kan worden van een af-
scheidstournee van dit unieke blijspel.
Van de oorspronkelijke tekst is weinig
meer over. Gedurende de ruim 1000
voorstellingen was door de acteurs zo
veel aan de tekst veranderd, bijgemaakt I
of weggelaten, dat gesproken kan wor- 1
den van een versie van Potasch en Per- j
lemoer van Johan Kaart en Johan Bos
kamp naar een idee van de schrijvers
Mantagne Glass en Roi Cooper Megrue.
De voorstelling zal door de beide ac
teurs dan ook in deze bijgewerkte
versie worden vertoond.
Dinsdag 12 en woensdag 13 oktober zul
len velen zich weer in de Stadsschouw
burg kunnen amuseren bij het spei van
deze twee rasacteurs, Johan Kaart en Jo
han Boskamp!
*- 41
Hypermodern van uitvoering
Geheel zonder gordijnen
Glazen dak
Waardig voor de laatste eer
Wilhelminapark 127
Tilburg
Telefoon 04250-25525
R.-K. Begrafenisonderneming „DENISSEN"
presenteert haar nieuwste en modernste lijkauto van Tilburg