n pëggës dat zeer ge ((e ,)ezoekers behoorden. De expositie, den die „Holiday on rail” is gedoopt, maakt leden nu een tournee door Nederland en zal miscl van zaterdag 15 mei tot en met woens- dig PRAKTICA NOVA GEEN*) GELD! HOLIDAY ON RAIL X I BRIL? Ttlobiflette "369,- een volautomatische kaptein mobylettei evers wawava gaillard Europa’s grootste reizende model spoorweg-shovi f E.E.G. SIMON DONDERS HOE KOMT U ER NU ACHTER? 767, ING itjes REEP IS! 298,- AME 3,78 2,48 1,48 1,98 ST.-JOSEPH ming RICKEN OPTIEK Fa. FR. BOGAERS NAAIMACHINES E.T.R.A.-SERVICE „HOLIDAY ON RAIL” Vermaard miniatuurtreinen-complex „ANIMO” «x ZaXx ‘SS a* jess’s zs B.B.A.-Tilburg wil verliezen zo klein mogelijk houden van het aantal reizigers rgl sterke stijging van de ing is heeft de exploitatie T sdienst Tilburg de N.V. laatste jaren aanzienlijke opgeleverd. Aangezien deze niet van overheidswege wor- ,_t en het bedrijf in zijn ge- nancieel sluitende exploitatie laven, ziet de B.B.A. zich ge- enkele maatregelen te tref- exploitatie van de stadsdienst ONZE LEZERS SCHRIJVEN: Pagina 9 Vrijdag 14 mei 1965 Pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER f )ING: TILBURG In de zaal van „PAS BUITEN" (aparte ingang) 1 Bredaseweg 28 - Telefoon 04250-26113 F TELEFOON 24775 I SMIDSPAD 16-18 BERINI BROMFIETSEN HEREN-, JUNIOREN- en TWENKLEDING Nieuwe showroom [H0BIKAA1 M TH. 23355] Plastic Bijkanioor TILBURG - Postbus 172 285 175 Solicta houten KINDER- (vji. Voltstraat 3). SCHOMMEL Rondom dicht 4,75 Schouwburgring 101 - Hoofdstraat 216 - TILBURG - Telefoon 22110 SOLEX f 399.— SOLEX-Ami blauw) f 415.— Besterdplein 1 - TILBURG - Westermarkt 31 V. TILBURG ODEN iet gewijzigd (20-minuten- NSDAG fi GEHAKT Expositie Europa's grootste reizende model spoorweg-show naar „DE UIVER” BESLAG KOM AN NASSAU" Tel. 04257-272 ORWO FOTO N V. POSTBUS 127 HILVERSUM Wasserij Bredaseweg 285 Tel. 20527 Gasthuisring 59 - Tel. 22734 Goirkestraat 169 Bij Lauran fsifsvoeeu jkooicm j yotpasui L Door route lelgië) DRUKKERIJ STEMPELFABRIEK A MERTENS BiZa Stevig KINDER- DRIE- WIELERTJE Modekleur 9,95 \itraqc Specialist ■n MOOIE n DEGELIJKE •n CHIQUE n SPORTIEVE 'n GEDISTINGEERDE GA rechtstreeks naar Leverancier alle ziekenfondsen NOOROSTRAAT 28-30 - TILBURlG - TEL. 24215 Off. service stations >nhan- Voor een keurig verzorgd Overhemd gaat U natuurlijk DE BESTE MERKEN Het laagst in prijs. De meeste mogelijkhec Hoogste prijs voor Eigen service cn rep ALLEEN BIJ A. v. d. VEN-MOMMERS Markt 21 (Monumentstraat) - Tilburg - Tel. 31905 Alle machines en onderdelen voor huishoud en industrie. JUNCKER- PHOENIX- B.S.-fietsen vanaf 155,- of ƒ2,50 per week Zonder aanbetaling. 1 JAAR GARANTIE. VOOR ELKE OUDE FIETS f 10,- TERUG Nieuwe showroom Bredaseweg Tel. 20527 vanaf 7,50 p.w. OVERHEMDEN- en K LEDINGRET AR A- ,oc TIE,4^UER -^.OPyAGIE - TEL. 23990 t PATER RUTTENSTRAAT 3 PIUSSTRAAT 35 5 stadswijk Wandelbos jrden opgenomen. a.1 de volgende ^WONINGINRICHTING BISSCHOP ZWJSENSTR. 72 TEL.2!6<t Slechts 5 dagen Van zaterdag 15 t/m woensdag 19 mei. KOP en i| SCHOTELS Div. decors I 1,10 6 stuks 5,50 RUILMACHINE tiedienst. met deksel Grote maat 14022 het blijft voorl saustraat. Na d ziekenhuis zal naar de -el in de Bekend om zijn KWALITEITSWERK EN SNELLE SERVICE Capucijnenstraat 152 - Tel. 21394 Slechts f 360- mat Meijer-Domiplan 2,8/50 mm. v.v. il niet meer -plein, doch de stadswijk volgende, lusv mogelijkheden. s prijs voor INRI service en reparatie die vc„ Verder betreft v.v. Goirle gereden ïbreid met de blijft de route De route door Broek De frequentie zal die voorheen door lijr de worden aange- -- - Ik ben blij voor u en voor mij... dat een Mobylette nauwelijks of geen onder houd vraagt. Zo’n model E.E.G.? Daar hebt u geen omkijken naar. U hebt wel de lusten, maar niet de lasten van niet-trappen-comfort! Dat demonstreer ik u graag! Want ik sta er helemaal achter! Solex de enige bromfiets is de SOLEX Benzine erin en hij rijdt. Geen gezeur met technische toestanden. Solex rijdt altijd. Is eenvoudig, veilig en betrouwbaar. Hij respecteert uw kleding en kost nog geen cent per kilometer. Alleen SOLEX geeft u zoveel echt bromfietsplezier! it een begint op het tverlichting ij het aan- lidt Hier is uw oplossing PERSOONLIJKE LENINGEN vanaf f.300. Kwijtschelding bij overlijden Schriftelijke behandeling mogelijk. Aanvraagformulieren verkrijgb. bij 6 zal de u. o«.Jsnet wore het Wandelbos zal worden gereden: Baden Powelllaan - Lage Witsiebaan (hoek Flierlaan) - Europalaan enz. Lijn 6 zal niet meer rijden via de overweg bij „Boerke Mutsaers”, doch via het V duet in de Ringbaan West, waardoor thans veelvuldig voorkomende lange wachttijden zullen worden vermeden.. ïkhoven blijft, zoals door hjn 1 werd gereden, komen ook wat de frequentie GASTHUISRING 36 Tel. 24021. Na 6 uur tel. 25841 Wij geven Zilverzegels PRAKTICA-NOVA 24 X 36 mm, met: terugkerende spiegel omkeerprisma verwisselbare objectieven spleetsluiter 1/2 tot 1/500 sek. X en F flitscontact sneltransport fressnellens instelwig volautomatisch diafragma bellchtingssignaal Hasselt blijft voorlopig gehandhaafd aan Door lijn 6 de Nassaustraat. Na de opening van het In het stads nieuwe ziekenhuis zal dit echter worden verlegd naar de Dongensebaan. Zodra de tunnel in de Besterdring gereed is, vervalt het trajectgedeelte via Molen- hochtstraat - Ringbaan Oost - Nieuwe Bosseweg. Lijn 5. Tilburg - Goirle De tot dusverre door rvMite zal worden uitgei ..ieuwkerkseweg. Verder van lijn 5 ongewijzigd. De aan de vervoersbeho efte past: tussen 7.00-9.00 t en 16.00-18.00 dienst het ovei_0_ een 30-minutenfrequentie Lijn 6. Wandelbos - Broekhoven (Pater v. d. Elzenplein). U zoekt in regenjassen, kansen die helemaal naar Uw zin zijn. Informeer eens links en rechts waar U nu echt fantastisch kunt slagen. Dat is één methode. De andere is: Doodgewoon naar TUERLINGS komen. Dat is altijd goed. NOORDHOEKRING 63 TELEFOON 24695 TILBURG van zaterdag 15 mei tot en met woens dag 19 mei 1965 standplaats krijgen in de ontspanningszaal van „PAS BUI TEN”, Bredaseweg 28, Tilburg. Dage lijks geopend van 10 tot 22 uur. De tentoonstelling verzinnebeeldt dag in het spoorwegbedrijf. Het l 's morgens vroeg. De lichten emplacement doven, de straatvc in de steden gaat uit en bij het breken van de dag rammelt de eerste tram door de straten. Ergens luidt een kerkklok en kreunend en krakend zet het vroege boemeltreintje zich in be weging, dat de ochtendploeg naar het werk brengt in de kolenmijn of de steengroeve, die ondanks het vroege uur al in volle werking zijn. Lang zamerhand breekt nu ook de vertrek tijd aan van de grote internationale exprestreinen. Zij kiezen hun traject aan de buitenkant van het complex. De eerste, die over de gladde rails schiet, is de beroemde Amerikaanse expres- trein „Santa Fe”. Hij wordt gevolgd door een twaalftal Europese treinen van internationale vermaardheid. Het wordt drukker in dit spoorweg-Madurodam. Zelfs in de tijd van ruimtevaart en J bij maanreizen blijven de spoorwegen een via- dynamisch bedrijf, dat jong en oud r de fascineert. Hoevele vaders zijn er niet, die ergens op zolder of in een s’- kamer hun eigen spoorwegcomplex uc„- ben gebouwd en dagdromend u exprestreinen en goederentreinen w_ zelfgebouwde steden en door eigenhan- :ussen 7.00-9.00 uur, 13.00-15.00 uur betreft geen wijzigingen voor. dig gemaakte bergen laten denderen? vervaardigd, dat welhaast worden genoemd. Op een plateau van tje 4 bij 11 meter rijden niet minder dan schaf 37 treinen af en aan, op een gegeven legen moment zelfs 18 treinen tegelijk. Dit inter' complex, dat oorspronkelijk werd ver- vaardigd voor een grote Finse spoor- dr wegtentoonstelling te Helsinki, heeft sindsdien een tournee gemaakt door de Scandinavische landen, waar o.a. koning Olaf van Noorwegen, kroonprins Harald, van Gulik e is een dienstrege- irbjj in het bijzon- in op zondagmor- is aangepast aan i geringe vervoer. nuden de lijnen 2, 3, 4 en 6 op lagen een 20-minuten-frequentie tus- plm. 13.30 en 22.00 uur; van maan- rijdag van 7.00 tot plm. 21.00 3 zaterdagen van 8.00 tot plm. Tijdens het overige deel van wanneer de vervoersbehoefte een halfuurdienst wor- richting Fatima zal niet via de Nieuwe Ie Heuvelring' rijden, braak volgen, welke Jpoorlaan uitmondt. Heuvelring zal dan naar het nieuwe Spoorlaan. Lijn 1 s gehele dag een Over de 300 meter rails van het com plex ratelen steeds meer treinen. Ze snellen langs bergmeren en door tunnels in het bergmassief, dat oploopt tot een slaap- hoogte van niet minder dan 2 meter!! x heb- Ze passeren steden en dorpen, roffelen over de wissels van het grote goederen station dat in vol bedrijf is en over stemmen het gebeier van de klokken en de ijle orgelmuziek uit een kerkje hoog in de bergen. Op een gegeven moment rijden er 18 treinen tegelijk, mstellingsbe- Soms gaan ze vierdioog boven elkaar. :gen-complex Als de topdrukte voorbij raakt wordt uniek kan het stiller op de rails. Een enkel lokaal- boemelt nog door het bergland- ap en de toeschouwer krijgt de snheid aandacht te schenken aan pressante landschap. Hij bemerkt pas de watermolens en de houfccg— en ontdekt opeens de echte waterval, dank en die van de steile helling stort. Dan is misschien ook het moment aangebroken, waarop Opg£ de speciale treinen naar voren komen die rollen: de wapenstilstand? wagen van mpiègne, de speciale wagon, die des- -jJj voor president Abraham Lincoln werd gebouwd, boemeltreintjes uit Zwe den en Würtemberg van 100 jaar ge leden. Een brokje historie in een dyna- mische tijd, een adempauze, die al spoe dig weer verdwijnt als het moderne i spoorwegverkeer zijn plaats Jromt op eisen. Steenkolen worden verladen, een 37 modellen van electrische-, diesel- en stoom locomotieven. Ruim 148 personen- en goederen wagens - 300 meter rails - 80 wissels en kruis punten - 56 signalen - 3000 meter kabel Bij Lauran van Gulik sten enigszins te van de bevoegde O' verkregen een ieven te ver ven 35 tot zan 4,— ’smede „60. nen te de on- t van s reizen en i-.oogd. i tarieven a.s. Deze i mee, dat lijnnum- -jkste wijzigingen, die zondag 16 mei _igaan. Ljjn 1. Fatima Ljjnsheike v.v. Lijn 1 zal in de nieuwe opzet de stads- rout wijk Fatima gaan verbinden met het Nier Lijnsheike. De route door Fatima zal voorlopig niet worden gewijzigd. De lus Station N.S. - Fatima - Station N.S. zal door lijn 1 dus langs dezelfde route wor den gereden als lijn 6 tot dusverre volgde. Zodra de tunnel in de Gasthuisring ge reed is, zal dit traject echter in zoverre worden gewijzigd, dat heen en terug wordt gereden via Spoorlaan - Nieuwe Bosseweg - Ringbaan Oost - Fatima- straat met een eindlus Hertogstraat - Leenherenstraat - Groenstraat - Kruis- vaardersstraat. Komend van de r2-*- lijn 1 dan echter n»c Bosseweg naar de I doch de nieuwe doorbi rechtstreeks in de Sp De halte aan de T" worden verschoven postkantoor in de krijgt gedurende de gehel halfuurfrequentie. Lgn 2. Het Zand (Europalaan) - Dan. Theronstraat. Lijn 2 wordt nie dienst). Lijn 3. De Reit Hoefstraat Het eindpunt van lijn 3 zal zijn het Burg. v. d. Mortelplei Prof. Verbemelaan in Reit. Hier wordt de mige route gereden: Academielaan - Prof. Verbemelas Hogeschoollaan - Prof. Gimbrèrelaan - Academielaan en vervolgens via de Bre daseweg naar het Station N.S. Aan het eindpunt Hoefstraat wordt een lus ge reden via Prof. Kemkampstraat en Pas toor Smitsstraat. 1 De frequentie van lijn 3 blijft een 20- 4 minutendienst. L]jn 4. Hasselt Ringbaan West- Zorg vliet. De route van lijn 4 wordt doorgetrokken naar Zorgvliet, waar door lijn 4 het vol gende traject zal worden gereden: Ringbaan West - Burg. Rauppstraat - Scjiout Backstraat - Burg. v. d. Mortel- plein. Het eindpunt van lijn 4 aan de 9 cent Dagelijks doorlopend te bezichtigen vanaf 10 uur ’s-morgens tot 22 uur In de Stadsschouwburg werd zater dagavond een galaconcert gegeven door het Brabants Orkest onder lei ding van Hein Jordans. De belang stelling was overweldigend. Prof. J. E. de Quay hield, als bescher heer van „de Jonge Vrienden van I Brabants Orkest” een toes sluitend op het concert keurig verzorgd „koudbuff de foyers een gala-soiree dat zeer ge slaagd was. Foto: Aan het koud buffet. jschouwer krijgt de ge- Mijne Heren, rilt te schenken aan het De schouwburg heeft een heuglijk feit j -erkt nu gevierd toen de miljoenste bezoeker kon rtzagerij wonden begroet. Er werden woorden van dank en waardering gesproken. Mij, en «ovluen vélen met mij, zal het zijn J jevallen dat de riaam van de- de schouwljurg-Tilburg tot een de meest bezochte maakte door geven vap unieke programma’s, niet maal genoemd werd. Het zou toch een kleine moeite geweest zijn om de heer Wim Bary, de eerste directeur van de schouwburg, ook even een compliment té geven. Dankend voor de plaatsruimte. Een bezoeker van het eerste uur. Door een daling enerzijds en een kosten anderzijds van de Stadsdii „B.B.A.” de 1 verliezen verliezen niet den bijgepast e heel een financ moet handhs noodzaakt, fen om de te verlagen. In verband hiermede ling ontworpen, waar_v der in de avonduren en gen de frequentie meer is het dan gering» Zo behou-_.. zondagen een sen plm. 13.3 dag t-m vrije uur en op 22.30 uur. de dag, 11 sterk daalt, zal den onderhouden. Teneinde de ontvangst kunnen optrekken, is van instanties toestemming v< aantal gereduceerde tarie hogen, t.w. het overstapje 40 ct„ de schoolmaandkaarten vs en ƒ6,— tot ƒ4,40 en ƒ6,60, alsr de weekkaarten van 3,— tot 3,6 De weekkaarten van 2,kome vervallen. In plaats daarvan kan langs ingevoerde 10-rittenkaart 2,25 worden gebruikt. Enkele rri: rittenkaarten worden niet verhoogt De nieuwe dienstregeling en 2— gaan in op zondag 16 mei s dienstregeling brengt met zich enkele stadswijken een ander mer zullen krijgen. Zodra de verkeerstunnels onder het hoogspoor zullen zijn voltooid, zal l(jn gaan rijden via de Gasthuisring, lijn via de Besterdring en lijn 6 via de St.- Ceciliastraat. Nieuw voor deze dienst regeling is tenslotte, dat de stadswijk Het Wandelbos döor lijn 6 zal worden ontsloten. In de stadswijk Het Zand zal lijn 6 samen met lijn 2 een 10-minuten- dienst gaan vormen. Hieronder een overzicht van de belang- goederentrein kruipt omhoog naar de steengroeve, een express snelt voorbij het station en op het goederenemplace ment wordt naarstig gerangeerd. Na ruim 20 minuten begint deze be drijvigheid weg te ebben. De laatste trein rolt het station binnen, een tram rijdt eenzaam door de stad op weg naar de remise. Het is donker geworden en overal gaan de lichten op. Een dag uit het fascinerende spoorwegbedrijf is ten einde, maar blijvend zal de herinnering zijn aan deze unieke expositie.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1965 | | pagina 9