T E& EL >9 DRIE KAARSJES VOOR DE DRIE ZONDAGEN 19 >5 F9 9,- DE TILBURGSE KOERIER 'r Braandt gin kèrske mir... - Pagina 12 r 1964 14 JAAR )O'S" 1 <>l 5" 14 JAAR ZALIG 14 JAAR IN ai ONTMOETING IN DE GEDEELDE STAD irtief ’0922 LECHIM Kerstmis 1964 WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG GOIRLE DONGEN LOON OP ZAND ENSCHOT OPLAGE: 40.870 EXEMPLAREN - REDACTIE EN ADMINISTRATIE: JAC. vai. KAMMENSTRAAT 40 TILBURG TELEFOON 30783 POSTGIRO 1126745 UITGEVER J. DE BEER DO onderen «est. Volw. wetens niveau Laten wij ons eens realiseren, dat Christus met Kerstmis ge boren en niet gestorven is. De boodschap, die Hij ons bracht is iedere dag actueel en vol in houd. Met het opbergen van de stal mag de kerstgedachte niet verdwijnen. EN •r Samsons jeds een kwestie van »g de minderheid ghtig vertegen- d hou- Zolang Mlig is, :UZEN slist tekort. RSTELLING 18 JAAR :iefzoon. Sinds te vér 18 JAAR igs zijn hort ‘n^uur. en kleuren. EN" musketiers. AMO 1 O'BRIAN moedigste In kleuren 3 14 JAAR A UINN 8ste JAARGANG No. 395 WOENSDAG 23 DECEMBER 196? een afgelegen stal waar de schapen bij slecht weer beschut ting zochten. Duizendmaal heb ben wij het verhaal van Chris tus' geboorte gehoord en toch kennen wij het nog steeds niet, begrijpen wij niet de ware zin Hoe vaak ontmoeten wij Chris tus? Zondags in de kerk of bij een enkel vroom ogenblik? Ont moeten wij Hem niet in ieder mens? De praktijk van het Christendom is een voortduren de bereidheid God in onze me demensen te ontmoeten en ze niet door te zenden. Zonder de ls JAAR in het communistische deel van Duits land. Deze menselijke verlichtingen moesten hen nameljjk ontworsteld wor den, zoals een wapenstilstand in deze door de koude oorlog getroffen stad. TH'v e betonnen kolossen voor I smalle doorgang door de muur V aan de Oberbaumbrug in Ber lijn hebben voor de mensen in het westelijke en in het oosteljjke deel van de stad een bijna levensbelangrijke betekenis gekregen. Zijn zij geopend dan is de doorgang van het westen naar het oosten, van het vrije deel van Berlijn naar het communistisch beheerste deel vrjj en dan kunnen de mensen in de ge scheiden sectoren van de stad elkaar weerzien. epoche heeft uitgesproken. V*id is slechts een deel van «tder aarde. Maar zij is het vaalheid 14 JAAR 5 en 9 uur. ts Dat met Kerstmis naar alle waarschijn lijkheid de betonnen kolossen aan de Oberbaumbrug geopend zullen worden en weer een half miljoen mensen voor een kort bezoek in de oostsector door laten en dat er dan een tijdelijke en be scheiden mildering in de onmenseljjke acties plaats vindt; dit alles Is werke lijk geen verdienste van de autoriteiten Onder feestelijk en stemmig klokkengelui trekken in de bergachtige Alpen de dorpsbewoners rond het middernachtelijk uur in hun typische kleder drachten naar hun dorpskerkjes om daar aan de Nachtmis deel te nemën. De sneeuw, die de weg wel bemoeilijkt, is toch een welkome feesttooi. Straks, over enkele uren, gaan ook wij Kerstmis vieren, al dan niet met een dikke sneeuwlaag in onze straten. Ook wij zullen ingetogen zijn bij het herdenken van het grote gebeuren. Hoe de feest viering zal plaats vinden is van minder belang, de kern is voor eenieder gelijk. De klokken zullen er ons wel aan herinneren. Hij hee gesjouwd, vur 'n stuk brood 't Was ginne vette pot Mar 's aoves vond ie aaltij tróóst Thuis bij z'n duivekot. En zondags, uit de liste Mis Dan stond 'n maotje klaor Zo ging 't léve van de Tiest Gestaog deur, jaor nao jaor. Het kind ligt in de kribbe van Bethle hem. Een kind zoals alle andere pasge borenen. Dat het niet thuis, maar tjjdens een reis ter wereld is gekomen, is ook niets bijzonders. En dat rond dit kind alles zeer armoedig en bescheiden was; welnu, dat geschiedt in de wereld tot op de dag van vandaag miljoenen keren. Het bijzondere ligt in het feit ook al kon dit feit pas later worden begrepen dat door dit kind God zelf in de historie van de mensen zjjn intrede heeft gedaan. Dat is zeer menseljjk uitgedrukt, maar van Paul Tillich, die een gods- dienst-fllosoof van de eerste rang is, hebben wij geleerd dat deze eenvoudige, menselijke uitdrukkingswijze de enige adequate vorm is, waarin wij over God en zijn handelen kunnen spreken. God heeft van het begin af aan boven zijn schepping gestaan. Hjj heeft de ge schiedenis van de mensheid geregeerd. Hij heeft zich in elk geval is dat ons christelijk geloof reeds langmoor Kerstmis in de geschiedenis kenbaar ge maakt. x Maar nu, met Kerstmis, heeft hij midden^ in het leven van de mensheid zijn in trede gedaan. Nu heéf^hjj van zijn eeuwige waarheid getuigenis-gelegd door een menselijk leven, zodat deze ••niet meer uitgewist kan worden. De mensen moesten van nu af aan weten dat er op hen een eeuwige genade rust, een ge nade, die zowel elk afzonderlijk indi vidu als het geheel betreft. Er werd een leven geschonken, dat zich niet te ger door een wereld van het. en van het egoïsme laat ab maar dat tot de eeuwigheid van G mag doordringen. KERSTMIS REERNDT VAD DE MENSHEID Hij zie beneeje, in d'n hof 'ne Kerstboom mee veul licht Mar assie traonen komen vuult Knópt ie z'n oóge dicht. „Och, Kiendje in de krib, ik weet Dè Gij 't begrèpen kunt, Wörom is mèn, as aauwe kloot, Gin huiske mir gegund?" Meer dan welk feest ook heeft Kerstmis een sfeer, die de men sen aanspreekt. In deze dagen zijn we wat toegeeflljker en on bewust geneigd onze omgeving met wat meer bereidwilligheid tegemoet te treden. Kerstmis roept edele gevoelens in ons wakker, want wij kennen het vertederende schouwspel van het kind in de stal. Wij ver oordelen de inwoners van Beth lehem, die het waagden Maria en Jozef door te sturen. Er was geen plaats voor hen en zo werd Jezus geboren in een schamele omgeving, buiten, in Dat is dus Kerstmis. Dat is het keerpunt van de mensheid. Het feit dat hierdoor geschapen werd is echter uiteraard niet een verandering van de menselijke structuur van boven af. Het is een aanbod dat een beslissing verlangt, want al het echte in het leven van de mensen 'gaat uit van een be wuste beslissing. Welke beslissing heeft de mensheid echter getroffen? Wat is er van Kerstmis geworden? Er kan geen sprake van zijn dat de jsheid in haar geheel haar „ja” voor iwe Noq even blijft de stal staan om dan haar plaatsje op de zol der weer een jaar lang te vul len. Kerstmis 1964 is voorbij. over al het moois dat Kerstmis biedt. We eten er goed van, want het is hoogconjunctuur en tenslotte hoort het erbij. Na af loop zullen we alles zeer ge slaagd vinden en zeggen dat het mens toch wel goed doet, zo’n drie feestelijke zondagen. was bij hef afeeheid meesfaf Ae taotete groet. Zal de muur in Berlin, die hier sedert meer dan drie jaar op perfecte wijze de functie van een Ijzeren Gordijn ver vult, ook met Kerstmis weer geopend worden? Vier miljoen mensen in de beide delen van de stad verlangen dit met smart. Het in de late zomer onder tekende akkoord over de „muurpasjes” schijnt het weerzien tijdens de kerst- en nieuwjaarsdagen wel te garanderen, maar toch houden velen hun hart vast, want in deze labiele situatie moet men met zoveel storende elementen rekening houden. Een „volkomen onvolmaakt succes”, zo betitelde de burgemeester van Berlijn, Willy Brandt, ter gelegenheid van de Duits-Amerikaanse conferentie, die on langs gehouden werd, deze overeen komst over de doorlaatbewijzen tussen de vertegenwoordigers van de beide delen van Duitsland. Inderdaad kan men de gebreken van dit akkoord niet over het hoofd zien. De tocht van de men selijkheid kan ook in de toekomst alleen maar in één richting gaan, namelijk van het westen naar het oosten. De in woners van Oost-Berlijn krijgen afge zien van gepensioneerden niet de ge legenheid hun naaste familieleden in het westen te bezoeken. De bezoekperioden zijn met mondjesmaat gedoseerd en strekken zich praktisch over enkele weken per jaar uit. De geheel onnodige angst voor „overvulling” van Oost-Ber lijn door westelijke bezoekers heeft zelfs tot gevolg gehad dat heel wat vastgestelde bezoeken naar een andere datum verschoven moesten worden. In Oost-Berlijn wordt menselijkheid ook met Kerstmis gerantsoeneerd. Daarover bestaat er bij niemand in Berlijn ook maar de geringste twijfel. Het regime kent geen vreugde op deze feestdagen en het begrijpt niets van de kunst van het schenken, van de tolerantie en van de openheid, die met dit heilige kerst- feest onverbrekelijk verbonden zijn. Kerstvreugde? Kent dit regime eigenlijk watehet woord vreugde? Kennelijk alleen maar om hiermee de spot te drijven, want wanneer men in Oost-Berlijn ook maar het geringste gevoel voor vreugde volle verwachting en voor christelijke feesten en het samenzijn van de mensen had, dan zou deze muur tussen de oost- en de westsector met zjjn schootsvel den nooit ontstaan zijn. ze liefde is de godsliefde, naar het woord van Christus zelf, niet mogelijk. Een uitspraak die schoon maar onverbiddelijk Straks luiden de kerstklokken en ze zingen over het kerstkind, de herders en de engel die het vertroostende „Vrede op aarde" kwam verkondigen. Onze hui zen vol elektrische apparaten zijn versierd met een kerst boom, een stalletje en wat rood en wat groen en kaarsen. De lichten gaan uit en bij het le vendige schijnsel van kaarsen worden er liedjes gezongen heb- van de maand mogelijkheid benut, lang schuifelden de Westberlijners, vaak in lange rijen, over de brug naar de doorlaatpost in de muur. Nu wachten ze tot Kerstmis, wan neer de sluitbomen weer geopend wor den. „Tot ziens tijdens het kerstfeest,” As 't Kersmis wier, dan ha z'n vrouw Aaltij 'n bumke staon En uit de Naachtmis staken ze Saomen de kèrskes aon. Toen z'n vrouwke gestorven was Kocht ie 't bumke toch Mar omdèttie alèènig was Vond ie èèn kèrs genog. Naauw zit ie in 'n groot tehuis Op kosten van de stad Mar 't doe t 'm zeer en hij denkt t'rug Aon wèttie vruuger had. De Koningswaai wordt opgeruimd, 't Gao boven z'n verstaand Dètter in 't huiske op d'n hoek Deez' jaor gin kèrs mir braandt. Z'n leve laank ha aauwe Tiest In 'n huiske gewond Dè erges in de Koningswaai Schèèf op 'n huukske stond. Daor hee'tie veul geluk gekend En ók veul sjaggerèn Mar 't huiske leek 'm 'n kestèèl, Al was 't ok nog zo klèn.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1964 | | pagina 1