De Tilburg Koerier 10.000 HUWELIJKEN It! DIT IS ÜW HUIS 25 N f hete Van Gend en Loos is een machtige vervoersorganisatie die internationale bewondering heeft DANSEN DANSEN 1 SPECIALE AANBIEDING A. M J. SPIJKERS H. v. RIET-SPIJKERS REN een - voor hem jubileumdiuwelijk gesloten Wie kent niet de heer M. v. d. Berg Nog tot en met zondagmiddag 12 uur Prijzenpot vergroot Donderdag werd door „de ambtenaar van de burgerlijke stand" Heropening Fa. Van Gorp- van Helvert De prijzenpot WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG, GOIRLE, DONGEN, LOON OP ZAND en ENSCHOT - LID VAN DE NEDERLANDSE HUIS AAN HUISBLAD PERS REDACTIE EN ADMINISTRATIE JAC. VAN CAMPENSTRAAT 40-42 - TILBURG - TELEFOON 30783 POSTGIRO 1 126745 - UITGEVER J. DE BEER - 8e JAARGANG Oplage 40.800 exempt VRIJDAG 20 NOV. 1964 - No. 390 SCALA !KT 28 tatic de laden er trein- (vervolg naar pag. 3) AMERICAN - STORES garantie - Graf 85,- - 95 Kantoormachineshow in het K.M.T. Capucijnenstraat 78 A.s. zaterdag 21 nov. The Music Fellows •26 :en Zie deze bijzondere EEN HOOGTEPUNT „American Stores” ;-k-k***+*+****-k*-)c***-k-k-k-)c***-k*l Telefoonstr. 33 Tilburg Tel. 31748 RIJWIELEN te koop met 10 a 15 korting Zolang de voorraad strekt MOEDER WILDE HET NIET Leo Xlll-straat 60 Telefoon 21767 2 en 3 MM Melis Stokestraat 29 Telefoon 33185 De heer M. H. H. M. van de Berg, chef bureau van de publikatie elders in dit blad. Zondag 22 nov. The Spiders Zaterdag 21 nov. The Rhythm Kids Koerlertjes tot 10 woorden 1,- elk woord meer 0.10. latum. Die Francisca BIJNA GEEN HANDSCHOEN- HUWELIJK MEER Tumier es ui’s sen halen amels 31,50 19,95 9,00 _lmans direct verkeer met aanvangen, om AMERICAN - STORES Telefoonstraat 33 - Tilburg. C. v. d. wagons. in ontvang, sken”. Dan ir zij a< hun uur klanten. sortering ?r het ef- <ken, voor stuurt, van ad- tekst P aak asbare vullir jruiken 1 Voor advertenties met brieven onder nummer wordt 25 cent berekend. Advertenties kunnen uiterlijk tot dinsdagavond 10 uur worden aangenomen. Vrij voor oplage- en verspreidings- controle. Loos- ital- Donderdag 19 november 1964. Een datum die de heer M. H. H. M. van de Berg (47 jaar), chef bureau van de burgerlijke stand van de gemeente Tilburg, niet gemakkelijk zal vergeten. Hij bereikte die dag een mijlpaal. Hij sloot het 10.000ste huwelijk in zijn loopbaan als „ambtenaar van de burgerlijke stand”. De heer Van de Beng trad op 1 juli 1946 in Tilburg in functie. Op het eind van die maand sloot hij het eerste huwelijk. Nu zijn 10.000ste. We zijn de heer Van de Berg op zijn bureau Markt 5 (boven), eens gaan opzoeken. We lieten hem enkele o.i. leuke momenten uit zijn rijk gevarieerde loopbaan vertellen. werden ken gesl 10.000. Remington koffermachines 198,— Legerschrijfmachines 6 mud. garantie - Gratis type-cursus 85,— - 95,— - 105,— Directeur - Tilburg - de heer C. T. Brekelnians. aben alle esorteerd. J een parel aan Tilburg is land. Géén i handel en burg wor- iet nieuw lunten was wel de r paartjes tegelijk. zogenaam- - afha- con- -het I- en besteldiensten, slijk dat vele plaat- spoorlijn liggen, met de rail krijgen. Nederlandse Spoorwe- ver. Het railgoederen- emoderniseerd en in mee gereed. Het ver- :jwel steeds óp de dag Een van de hoogtepu huwelijken van vier SLAAPZAKKEN was als deken te gebr LUCHTBEDDEN REGENBROEKEN WELPEN- EN VERKENNERSKLEDING ZEG DAN JA TEGEN HET LEVEN Opmerkelijk is het volgens de heer Van de Berg, dat, wanneer man en vrouw voor de ambtenaar van de burgelijke stand staan, de schoonmoeder zeer at tent is. Wacht de man iets te lang met het ja-woord te geven, dan is het enkele malen vóórgekomen dat de schoonmoe der tot de man zegt „zeg dan ja" bestemminc reeds beste machtige In Tilbur< van de d« goed tion standkominc Deze firma dag namel“' Loos, waardin van loge De activiteiten van de jonge onderneming Van Gend Loos strekten zich al spoedig uit over de gehele noordelijke en zuidelijke Nederlanden en zelfs ver daarbuiten. De wegen waren slecht. Ook waren lading en passa- -1?rs niet altijd veilig voor de struikrovers. In belangrijke steden had Van regelingen getroffen met hotelhouders voor overnachten van >ok de paarden konden daar gewisseld worden. GROEP TILBURG IS GROOT Het omvat de plaatsen Loon op Kaatsheuvel, Waalwijk, Sprang-Capel] Waspik, ’s-Gravenmoer, Dongen, Gilz Rfjen, Riel, Alphen, Baarle-Nassau grens), Goirle, Hilvarenbeek, Moei Oisterwijk, Haaren, Berkel-Ensch Udenhout. Het verkeer in de groep-Tilburg vindt, zoals bijna in alle groepen, plaats per lede door uc, ci- tstalrekker., voer *a zien. __urmen heel wat blijken van belangstelling ontvangen. Nog tot zondagmiddag 22 november 12 uur bestaat de gelegenheid de op lossing van onze grote St.-Nicolaaspuzzel in te zenden. Reeds honderden zijn er binnen, maar dit aantal zal straks zeker een getal van vier cijfers gaan vormen. Ook de Tilburgse bedrijven zaten weer niet stil. De prijzen pot werd nog met een aantal artikelen uitgebreid. Deze laten we hier graag volgen: 1. Café Tinus van Ham, Capucijnenstraat, drie maal een halve liter jenever. 2. Bandenbedrijf Vulcania, Ringbaan Noord 11, een luxe sigarenbox. 3. H. Emmen, Koestraat 145-147, twee maai zes koppen en schotels. 4. Sigarenhandel Vermeulen, Textielplein 13, 1 Poppell gas-aansteker. 5. Firma Van Eyck, babyartikelen, Kerkstraat 27, Enschot, een waardebon van 5,-. 6. De ober van café Van Ham, Capucijnenstraat, een doos sigaren. 7. B. van lerlant, Vondelplein 3, een tafelcouvert. 8. Raaymakers Textiel Pauwstraat 5, een tafellaken. KRUIS OF PUNT? Over het gehele land, loods Tilburg, kent men stellingen. De punt- c' Goederen voor klanten gen als merkteken zwarte punt. Beste hoofdstations (zoals sen in de groep kruis. Meteen kan de iedereen in de Ic~ deren voor de „ste voor een van de „t chauffeur-besteller en loods, zien, of ,stad Tilburg” buitengemeenten’ CONTRACTANTEN Van Gend Loos heef tanten in het gehele heer J. R. Gerritsen van de afd. Alge mene Voorlichting van Van Gend Loos, die ons verschillende gegevens verstrekte voor het samenstellen van dit artikel. Die contractanten verzorgen op verschillende plaatsen het vervoer in de groep. Omdat het vervoer verschillende pieken kan vertonen, kan steeds een be roep worden gedaan op deze contractan ten die veelal toch reeds contact tussen hun woonplaats en andere gemeenten on derhouden. zendingen worden hierdoor samengevoegd en kunnen grootst mogelijke afstand erd. Eventuele beschadigin- geleden aring vier en eren moesten srgeladen wor- nders” De heer Van de Berg vertelde ons dat bij een huwelijksafkondiging de moeder van de bruidegom schriftelijk een be zwaar had ingediend. Men vc~J vreemd en onderzocht het bez nauwkeurig. Het bleek dat de ernstig bezwaar had omdat haar het huwelijk trad omdat honderd pond woog Het huwelijk werd nadat men met de moeder gesproken had toch nog vol trokken. door de Van Gend J?eld in ec~ Ize, r(en ergestel, ahot en amiseerde zaak in herenmodes werd ie firma Van Gorp- aestraat 89 in Tilburg, »..j_ een be- rond het wel azwaarschrift moeder zoon in hij nog geen VLUGGER KAN HAAST NIET.... yan Re^ i dat grote bewonde- heropend. _.leen van Nederlandse Hoewel c buitenland. Regelmatig men toci, uit andere landen bestuderen hoe het 3d in ons land gere- Zanneer men bij Van Gend p', ’s middags vóór drie bezorgt, dan is het pakje diezelfde nacht om vijf uur in Groningen of Leeuwarden bijvoorbeeld. Die ochtend wordt nog besteld, zodat binnen 24 uur uw bestelling bij een klant in Groningen wordt afgeleverd. In 1934 nu dertig jaar duurde een dergelijke aflever zelfs wel zes dagen. De goeder toen een aantal malen over^ den. Nu rijden de „geelbanoc. naar het hoofdstation waar het ps geleverd moet worden. dus ook in de twee soorten be- of kruisgoederen. n in de stad krij- een plakbriefje met ..tellingen voor met is de omliggende plaat- Tilburg) krijgen een o.l.v. J. RIJNEN. Aan vang 8 uur - Entree 1,75 ï>*4-*4-**>***4-*********4-**4-** MECHANISATIE IN DE LOODS De goederenverwerking railstukgoe- deren in de loods, geschiedt geme chaniseerd. Er wordt gebruik gemaakt van vorktrucks, laadbakken en het pal- letsysteem. Afzonderlijke tot eenheden dan over de c worden vervoei Een geheel gemoder dames-, kinder- en dezer dagen door de “divert, Koestra de winkel niet groter werd, is men toch in de veronderstelling, dat dit wel het geval zou zijn, omdat het in- „Het terieur prachtig werd aangepast. Het is ambt< een moderne zaak geworden, waarin dat men gedurfd heeft iets nieuw aan te hou' brengen. Het plafond werd verlaagd, zo dat de 90 m2 verkoopruimte heel in tiem geworden is. Twee leuke toon banken markeren de open vitrines. Me de door de gezellige verlichting en sfeer volle vloerbedekking is een prachtig geheel verkregen. De artikelen, die in aanwezig zijn, zijn mt ficiënt plaatsen van uits ien wor- iedere cliënt duidelijk te meteen Bij de heropening mocht lakje af- blijken van belangstelling nummer is e die kennelijk tentiie op en er een prijs ter v verdienen. Wel di den bij wie van die week men de Wij hopen dat lezers zich aan een s Koerier willen wagen veel succes. Wie ons de tekst van de onzinadverten- tie voor dinsdagavond. 10 uur stu dingt mee naar een prijs ter waarde 20,- te besteden bij een van onze verteerders. Behalve de volledige te van de onzinadvertentie dient uw oplo sing dus tevens de naam van de za< van uw keuze te vermelden. Veel succes. Voor onze nieuwe lezers uit Loon op Zand en Enschot willen we graag iets over de onzinadvertentie vertellen. In elk een advertentie opgenomen, snnelijk geen gewone advertentie is, klinkklare onzin. Zoek diè adver- stuur hem ons toe. U kunt waarde van 20,- mee iient opgegeven te wor- onze adverteerders van i prijs wenst te besteden, t vele van onze nieuwe speurtocht door de i en we wensen hen LADEN OP ROUTE Om precies acht uur komen de chauf- feur-bestellers naar de loods, vertelde ons de directeur-Tilburg, de heer C. T. Bre- kelmans. Waar hun wagen staat, bevin den zich ook de te bestellen goederen. In een speciaal lokaal kunnen de chauf- feur-bestellers de in ontvangst genomen vrachtbrieven „steken”. Dan gaan zij te rug naar de loods waar zij aan de hand van de vrachtbrieven hun wagens op route laden. Om negen uur rijden de eerste wagens naar de t eerste huwelijk dat ik sloot als „„■.otenaar van de burgelijke stand was J-t van het paar J. L. A. Kuijsten-Leen- „ouwers dat nu woonachtig is Bisschop Aelenstraat 6. Dat was op 29 juli 1946. Dit echtpaar heeft thans acht kinderen, sen twi In het tweede half jaar van 1946 sloot ik welijke 145 huwelijken. In 1963 zelfs 689 huwe- huizen lijken en dit jaar reeds 775 zodat ver- wacht mag worden dat het aantal van v vorig jaar zeker weer behaald wordt. In pu<*= het tijdsbestek van 1946 tot aan 1964 van in Tilburg ruim 21.000 huwelij- War sloten. Door de heer Van de Berg „In het begin heb ik nog wel wat hand- schoenhuwelijken gesloten. Nu de communicatiemiddelen veel verbeterd zijn komt het niet vaak meer voor. In totaal heb ik 130 handschoenhuwelijken voltrokken. Het seizoen voor de ambtenaar van de UITBREIDING In 1828 telde men reeds 18 kantoren. Toch kwam er een wolk over Van Gend Loos. Tenminste dat meende men, om dat in 1850 de eerste trein ging rijden. Sommige diligencediensten werden opge heven. Andere gingen aansluiting geven op het zich uitbreidende spoorwegnet. Voor het goederenvervoer werden van de spoorwegen wagons in „dagelijkse” huur verkregen. Joseph Hippolyte Coligon een werknemer bij Van Gend Loos neemt in 1885 het bedrijf over. Hij weet feiteljjk de spoorwegen aan Van Gend Loos dienstbaar te maken. Hij vestigde op vele plaatsen de factorijen voor aanbrengen en Ien van spoorweggoederen en sluit tracten af met de spoorwegen voor uitvoeren van afhaal- er Hierdoor is het mogeli sen die niet aan een toch een verbinding In 1928 nemen de N gen het bedrijf over, vervoer wordt gemc 1935 is men hiermee voer vond toen vr(jw plaats. Er was veel oponthoud met ran geren, omdat het personenvervoer voor rang had. Ook moesten de goederen vaak onderweg overgeladen worden. Nu, in 1964, kan men haast van een ge perfectioneerd vervoerslichaam spreken. VAN GEND LOOS IN TILBURG EN OMGEVING Ons land is organisatie i ons ook wel heeft thans in ons land voer. Elke g plus een aantal onderstations. is zo’n dergelijk hoofdstation. Vele huwelijken van vooraanstaande Tilburgers heeft de heer Van de Berg voltrokken. Een van de hoogtepunten in zijn loopbaan moet voor hem 20 juli 1955 geweest zijn, toen vier paartjes in het huwelijk traden. Het werdén de echt paren Peters-van Gooi, Van Gool-van Hoek, Adriaansen-van Gooi,-Van Gool- Soetens (zie foto).'Het 10.000ste huwëlijk dat de heer Van de berg voltrok was het huwelijk van J. P. H. Thijs, 23 jaar (Olmenstraat 1) en G. S. J. C. A. Simons, 22 jaar (Lovensestraat 138). Om negen uur donderdagmorgen vond deze huwe lijksvoltrekking plaats. Voor de heer Van de Berg een gedenkwaardige dag. Het jonge paar mocht van hem als per soonlijk geschenk „Het Nederlandse Ge- zinsboek" in de nieuwste uitgave in ont vangst nemen. Van Lierop Zeer interessant was de kantoormachine show die dezer dagen gehguden werd in de achterzaal van hotel De Lindeboom. Deze show, georganiseerd door de kan- toormachinehandel Th, van Lierop (St.- Annaplein 12), is zeer succes vol geweest. De nieuwste schrijf- en rekenmachines, stencilmachines, trokken nogal belang stelling. Het grootste succes van de show was de electronische rekenmachine (IME 84), de eerste getransistoriseerde tafelrekenmachine. Iedereen die deze machine, die volstrekt geluidloos werkt, aan het werk zag, was enthousiast. De mogelijkheden met deze machine zijn bijna onbegrensd. De firma Van Lierop heeft een goede keus ge maakt om een dergelijke machine op hun show te plaatsen. Overjarige BROMFIETSEN en auto. De 27 hóófdstations hebben alle railaansluiting. Hier wordt gesorteerd. J Dan gaan de goederen per auto naar de plaatsen in de groep. Wanneer de direc- J -r,- teur het nodig acht, kan ook steeds een verdeeld m een aantal ray- beroep worden gedaan op contractanten. wel groepen genoemd. Men Dit zijn meestal vrachtrijders of expedi- s 27 van dergelijke groepen tiebedrijven die de bestellingen voor re- d voor het stukgoederenver- kenin van Van Gend ^voeren. groep heeft een hoofdstation ntal onderstations. TILBURG DAGELIJKS 32 WAGENS! De goederen worden dagelijks aange bracht vanuit de plaatsen in de groep. Van elk hoofdstation wordt vijf dagen °P Za”d| per week een trein samengesteld die ten- minste uit 26 wagons (voor elk hoofd station minstens één wagon) bestaat. Elke werkdag vertrekt uit TILBURG een trein met 32 wagons. Stipt ’s avonds om half acht zorgen de Nederlandse Spoor wegen dat deze trein met stukgoederen uit de goederenloods aan de Hazelaarstraat vertrekt. Deze groep-wagen-treinen rijden gedurende de nacht door het gehele land. Op elke hoek van de wagons is een gele band aangebracht. Deze treinen worden dan ook de „geelbanders” genoemd. Een speciaal schema voor deze treinenloop is door de N.S. uitgewerkt. burgelijke stand is de week voor kermis. Dan worden in Tilburg in een week tijds 70 tot 80 huwelijken gesloten. Aangrijpend was volgens de heer Van de Berg het huwelijk dat hij voltrok tus- -“n twee doofstommen. Ook werden hu- elijken door hem voltrokken in zieken huizen en bejaardencentra. Het jongste bruidje was 15 toen hij het in de echt verbond. De oudste bruid 79 jaar. De oudste bruidegom was een krasse baas ”’i 83 jaar. inneer een huwelijk niet op het ge meentehuis voltrokken wordt, zijn zes getuigen nodig. Van die 10.000 huwelij ken heeft de heer Van de Berg er weer 180 tot 200 moeten ontbinden wegens echtscheidingen. In totaal heeft hij in zijn loopbaan als chef bureau van de burgerlijke stand 725 huwelijken moeten ontbinden. Het lijkt allemaal zo eenvoudig. Men belt even het kantoor van Van Gend en Loos en vertelt dat men wat af te halen heeft. Men verwondert er zich niet eens over, dat nauwelijks 24 uur later dat-wat-af-te-halen-was, op zijn ng is.Vóór drie uur 's middags in de loods, de volgende morgen teld. Van dit streven gaan Van Gend en Loos én allen die bij deze ’e vervoersorganisatie werkzaam zijn, uit. urg staan 140 werknemers het publiek ten dienste. Onder leiding directeur, de heer C. T. Brekelmans, doen zij al het mogelijke om zo joed en zo snel mogelijk de opdrachten uit te voeren. Alvorens hoofdsta- xvj TILBURG onder de loep te nemen willen we iets vertellen over de tot ting van de naam: Van Gend en Loos. ia beschouwt de 18e oktober 1796 als haar oprichtingsde slijk huwde voerman Jan Baptist van Gend, mej. Maria ardin van logement De Kroon in Antwerpen, feiten van de jonge onderneming Van Gene spoedig uit over de gehele noordelijke lis ver daai’ giers -•-* Gend Loos passagiers. Oc gen worden hierdoor tot een minimum beperkt. Ook bestaat hierdoor de mogelijkheid dat vanaf de fabriek tot aan de klant de het goe- zending als eenheid vervoerd kan wor- zijn, of den. Momenteel wordt 95 pct. van alle l-~” railstukgoederen gepalletiseerd. TILBURG VAAK PRIMEURS Hoofdstation TILBURG is een de Van Gend Loos-kroon. een maatstaf voor het gehele 1 specifieke industriestad. Tóch een agrarisch achterland. In Tilbi den vaak proeven genomen me, materiaal, nieuwe organisatievorm etc. Acht jaar gelec^an was Tilburg de eer ste plaats waar Van Gend en Loos de paardentractie afschafte. De stal in boer derij „De Waterhoef” werd toen verla ten. De stevige en keurig verzorgde paarden werden vervangen door auto’s. „We moeten er niet aan denken”, aldus ïft plm. 250 contrac- de heer Brekelmans, die elf jaar gele- i land aldus de den in Tilburg directeur werd, „wat men in het huidige verkeer met de paarden had moeten aanvangen, om nog maar Het is een systeem ring geniet. Niet alk zijde, doch uit het komen deskundigen een kijkje nemen en vervoer van stukgoec geld wordt. Wanneer Loos in Tilburg, ’r uur een pakje bezorgt diezelfde nacht on of Leeuwarden best ling b elevei

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1964 | | pagina 1