De Tilburg
Koerier
10.000 HUWELIJKEN
It!
DIT
IS ÜW
HUIS
25
N
f hete
Van Gend en Loos is een machtige
vervoersorganisatie die
internationale bewondering heeft
DANSEN
DANSEN
1
SPECIALE AANBIEDING
A. M J. SPIJKERS
H. v. RIET-SPIJKERS
REN
een - voor hem jubileumdiuwelijk gesloten
Wie kent niet de heer M. v. d. Berg
Nog tot en met zondagmiddag 12 uur
Prijzenpot vergroot
Donderdag werd door „de ambtenaar van de burgerlijke
stand"
Heropening
Fa. Van Gorp-
van Helvert
De prijzenpot
WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG, GOIRLE, DONGEN, LOON OP ZAND en ENSCHOT -
LID VAN DE NEDERLANDSE HUIS AAN HUISBLAD PERS
REDACTIE EN ADMINISTRATIE JAC. VAN CAMPENSTRAAT 40-42 - TILBURG - TELEFOON 30783
POSTGIRO 1 126745 - UITGEVER J. DE BEER - 8e JAARGANG
Oplage 40.800 exempt
VRIJDAG 20 NOV. 1964 - No. 390
SCALA
!KT 28
tatic
de
laden er
trein-
(vervolg naar pag. 3)
AMERICAN - STORES
garantie - Graf
85,- - 95
Kantoormachineshow
in het K.M.T.
Capucijnenstraat 78
A.s. zaterdag 21 nov.
The Music Fellows
•26
:en
Zie deze bijzondere
EEN HOOGTEPUNT
„American Stores”
;-k-k***+*+****-k*-)c***-k-k-k-)c***-k*l
Telefoonstr. 33 Tilburg Tel. 31748
RIJWIELEN te koop met
10 a 15 korting
Zolang de voorraad strekt
MOEDER WILDE HET NIET
Leo Xlll-straat 60
Telefoon 21767
2 en 3
MM
Melis Stokestraat 29
Telefoon 33185
De heer M. H. H. M. van de Berg, chef bureau van de
publikatie elders
in dit blad.
Zondag 22 nov.
The Spiders
Zaterdag 21 nov.
The Rhythm Kids
Koerlertjes tot 10 woorden 1,-
elk woord meer 0.10.
latum. Die
Francisca
BIJNA GEEN HANDSCHOEN-
HUWELIJK MEER
Tumier
es
ui’s
sen
halen
amels
31,50
19,95
9,00
_lmans
direct
verkeer met
aanvangen, om
AMERICAN - STORES
Telefoonstraat 33 - Tilburg.
C. v. d.
wagons.
in ontvang,
sken”. Dan
ir zij a<
hun
uur
klanten.
sortering
?r het ef-
<ken, voor
stuurt,
van
ad-
tekst
P aak
asbare vullir
jruiken 1
Voor advertenties met brieven
onder nummer wordt 25 cent
berekend. Advertenties kunnen
uiterlijk tot dinsdagavond 10
uur worden aangenomen. Vrij
voor oplage- en verspreidings-
controle.
Loos-
ital-
Donderdag 19 november 1964. Een datum die de heer M. H. H. M. van de
Berg (47 jaar), chef bureau van de burgerlijke stand van de gemeente Tilburg,
niet gemakkelijk zal vergeten. Hij bereikte die dag een mijlpaal. Hij sloot
het 10.000ste huwelijk in zijn loopbaan als „ambtenaar van de burgerlijke
stand”.
De heer Van de Beng trad op 1 juli 1946 in Tilburg in functie. Op het eind
van die maand sloot hij het eerste huwelijk. Nu zijn 10.000ste. We zijn de
heer Van de Berg op zijn bureau Markt 5 (boven), eens gaan opzoeken. We
lieten hem enkele o.i. leuke momenten uit zijn rijk gevarieerde loopbaan
vertellen.
werden
ken gesl
10.000.
Remington koffermachines 198,—
Legerschrijfmachines 6 mud.
garantie - Gratis type-cursus
85,— - 95,— - 105,—
Directeur - Tilburg - de heer C. T.
Brekelnians.
aben alle
esorteerd. J
een parel aan
Tilburg is
land. Géén
i handel en
burg wor-
iet nieuw
lunten was wel de
r paartjes tegelijk.
zogenaam-
- afha-
con-
-het
I- en besteldiensten,
slijk dat vele plaat-
spoorlijn liggen,
met de rail krijgen.
Nederlandse Spoorwe-
ver. Het railgoederen-
emoderniseerd en in
mee gereed. Het ver-
:jwel steeds óp de dag
Een van de hoogtepu
huwelijken van vier
SLAAPZAKKEN was
als deken te gebr
LUCHTBEDDEN
REGENBROEKEN
WELPEN- EN
VERKENNERSKLEDING
ZEG DAN JA TEGEN HET LEVEN
Opmerkelijk is het volgens de heer Van
de Berg, dat, wanneer man en vrouw
voor de ambtenaar van de burgelijke
stand staan, de schoonmoeder zeer at
tent is. Wacht de man iets te lang met
het ja-woord te geven, dan is het enkele
malen vóórgekomen dat de schoonmoe
der tot de man zegt „zeg dan ja"
bestemminc
reeds beste
machtige
In Tilbur<
van de d«
goed
tion
standkominc
Deze firma
dag namel“'
Loos, waardin van loge
De activiteiten van de jonge onderneming Van Gend Loos strekten zich
al spoedig uit over de gehele noordelijke en zuidelijke Nederlanden en
zelfs ver daarbuiten. De wegen waren slecht. Ook waren lading en passa-
-1?rs niet altijd veilig voor de struikrovers. In belangrijke steden had Van
regelingen getroffen met hotelhouders voor overnachten van
>ok de paarden konden daar gewisseld worden.
GROEP TILBURG IS GROOT
Het omvat de plaatsen Loon op
Kaatsheuvel, Waalwijk, Sprang-Capel]
Waspik, ’s-Gravenmoer, Dongen, Gilz
Rfjen, Riel, Alphen, Baarle-Nassau
grens), Goirle, Hilvarenbeek, Moei
Oisterwijk, Haaren, Berkel-Ensch
Udenhout.
Het verkeer in de groep-Tilburg vindt,
zoals bijna in alle groepen, plaats per
lede door uc, ci-
tstalrekker., voer
*a zien.
__urmen heel wat
blijken van belangstelling ontvangen.
Nog tot zondagmiddag 22 november 12 uur bestaat de gelegenheid de op
lossing van onze grote St.-Nicolaaspuzzel in te zenden. Reeds honderden
zijn er binnen, maar dit aantal zal straks zeker een getal van vier cijfers
gaan vormen. Ook de Tilburgse bedrijven zaten weer niet stil. De prijzen
pot werd nog met een aantal artikelen uitgebreid. Deze laten we hier
graag volgen:
1. Café Tinus van Ham, Capucijnenstraat, drie maal een halve liter jenever.
2. Bandenbedrijf Vulcania, Ringbaan Noord 11, een luxe sigarenbox.
3. H. Emmen, Koestraat 145-147, twee maai zes koppen en schotels.
4. Sigarenhandel Vermeulen, Textielplein 13, 1 Poppell gas-aansteker.
5. Firma Van Eyck, babyartikelen, Kerkstraat 27, Enschot, een waardebon
van 5,-.
6. De ober van café Van Ham, Capucijnenstraat, een doos sigaren.
7. B. van lerlant, Vondelplein 3, een tafelcouvert.
8. Raaymakers Textiel Pauwstraat 5, een tafellaken.
KRUIS OF PUNT?
Over het gehele land,
loods Tilburg, kent men
stellingen. De punt- c'
Goederen voor klanten
gen als merkteken
zwarte punt. Beste
hoofdstations (zoals
sen in de groep
kruis.
Meteen kan de
iedereen in de Ic~
deren voor de „ste
voor een van de „t
chauffeur-besteller en
loods, zien, of
,stad Tilburg”
buitengemeenten’
CONTRACTANTEN
Van Gend Loos heef
tanten in het gehele
heer J. R. Gerritsen van de afd. Alge
mene Voorlichting van Van Gend
Loos, die ons verschillende gegevens
verstrekte voor het samenstellen van dit
artikel. Die contractanten verzorgen op
verschillende plaatsen het vervoer in de
groep. Omdat het vervoer verschillende
pieken kan vertonen, kan steeds een be
roep worden gedaan op deze contractan
ten die veelal toch reeds contact tussen
hun woonplaats en andere gemeenten on
derhouden.
zendingen worden hierdoor
samengevoegd en kunnen
grootst mogelijke afstand
erd. Eventuele beschadigin-
geleden
aring vier en
eren moesten
srgeladen wor-
nders”
De heer Van de Berg vertelde ons dat
bij een huwelijksafkondiging de moeder
van de bruidegom schriftelijk een be
zwaar had ingediend. Men vc~J
vreemd en onderzocht het bez
nauwkeurig. Het bleek dat de
ernstig bezwaar had omdat haar
het huwelijk trad omdat
honderd pond woog
Het huwelijk werd nadat men met de
moeder gesproken had toch nog vol
trokken.
door de Van Gend
J?eld in ec~
Ize,
r(en
ergestel,
ahot en
amiseerde zaak in
herenmodes werd
ie firma Van Gorp-
aestraat 89 in Tilburg,
»..j_ een be-
rond het wel
azwaarschrift
moeder
zoon in
hij nog geen
VLUGGER KAN HAAST NIET.... yan Re^
i dat grote bewonde- heropend.
_.leen van Nederlandse Hoewel c
buitenland. Regelmatig men toci,
uit andere landen
bestuderen hoe het
3d in ons land gere-
Zanneer men bij Van Gend
p', ’s middags vóór drie
bezorgt, dan is het pakje
diezelfde nacht om vijf uur in Groningen
of Leeuwarden bijvoorbeeld. Die ochtend
wordt nog besteld, zodat binnen 24 uur
uw bestelling bij een klant in Groningen
wordt afgeleverd.
In 1934 nu dertig jaar
duurde een dergelijke aflever
zelfs wel zes dagen. De goeder
toen een aantal malen over^
den. Nu rijden de „geelbanoc.
naar het hoofdstation waar het ps
geleverd moet worden.
dus ook in de
twee soorten be-
of kruisgoederen.
n in de stad krij-
een plakbriefje met
..tellingen voor met
is de omliggende plaat-
Tilburg) krijgen een
o.l.v. J. RIJNEN.
Aan vang 8 uur - Entree 1,75
ï>*4-*4-**>***4-*********4-**4-**
MECHANISATIE IN DE LOODS
De goederenverwerking railstukgoe-
deren in de loods, geschiedt geme
chaniseerd. Er wordt gebruik gemaakt
van vorktrucks, laadbakken en het pal-
letsysteem.
Afzonderlijke
tot eenheden
dan over de c
worden vervoei
Een geheel gemoder
dames-, kinder- en
dezer dagen door de
“divert, Koestra
de winkel niet groter werd, is
men toch in de veronderstelling, dat dit
wel het geval zou zijn, omdat het in- „Het
terieur prachtig werd aangepast. Het is ambt<
een moderne zaak geworden, waarin dat
men gedurfd heeft iets nieuw aan te hou'
brengen. Het plafond werd verlaagd, zo
dat de 90 m2 verkoopruimte heel in
tiem geworden is. Twee leuke toon
banken markeren de open vitrines. Me
de door de gezellige verlichting en sfeer
volle vloerbedekking is een prachtig
geheel verkregen.
De artikelen, die in
aanwezig zijn, zijn mt
ficiënt plaatsen van uits
ien wor- iedere cliënt duidelijk te
meteen Bij de heropening mocht
lakje af- blijken van belangstelling
nummer is e
die kennelijk
tentiie op en
er een prijs ter v
verdienen. Wel di
den bij wie van
die week men de
Wij hopen dat
lezers zich aan een s
Koerier willen wagen
veel succes.
Wie ons de tekst van de onzinadverten-
tie voor dinsdagavond. 10 uur stu
dingt mee naar een prijs ter waarde
20,- te besteden bij een van onze
verteerders. Behalve de volledige te
van de onzinadvertentie dient uw oplo
sing dus tevens de naam van de za<
van uw keuze te vermelden.
Veel succes.
Voor onze nieuwe lezers uit Loon op
Zand en Enschot willen we graag iets
over de onzinadvertentie vertellen. In elk
een advertentie opgenomen,
snnelijk geen gewone advertentie is,
klinkklare onzin. Zoek diè adver-
stuur hem ons toe. U kunt
waarde van 20,- mee
iient opgegeven te wor-
onze adverteerders van
i prijs wenst te besteden,
t vele van onze nieuwe
speurtocht door de
i en we wensen hen
LADEN OP ROUTE
Om precies acht uur komen de chauf-
feur-bestellers naar de loods, vertelde ons
de directeur-Tilburg, de heer C. T. Bre-
kelmans. Waar hun wagen staat, bevin
den zich ook de te bestellen goederen.
In een speciaal lokaal kunnen de chauf-
feur-bestellers de in ontvangst genomen
vrachtbrieven „steken”. Dan gaan zij te
rug naar de loods waar zij aan de hand
van de vrachtbrieven hun wagens op
route laden. Om negen uur rijden de
eerste wagens naar de
t eerste huwelijk dat ik sloot als
„„■.otenaar van de burgelijke stand was
J-t van het paar J. L. A. Kuijsten-Leen-
„ouwers dat nu woonachtig is Bisschop
Aelenstraat 6. Dat was op 29 juli 1946.
Dit echtpaar heeft thans acht kinderen, sen twi
In het tweede half jaar van 1946 sloot ik welijke
145 huwelijken. In 1963 zelfs 689 huwe- huizen
lijken en dit jaar reeds 775 zodat ver-
wacht mag worden dat het aantal van v
vorig jaar zeker weer behaald wordt. In pu<*=
het tijdsbestek van 1946 tot aan 1964 van
in Tilburg ruim 21.000 huwelij- War
sloten. Door de heer Van de Berg
„In het begin heb ik nog wel wat hand-
schoenhuwelijken gesloten. Nu de
communicatiemiddelen veel verbeterd
zijn komt het niet vaak meer voor. In
totaal heb ik 130 handschoenhuwelijken
voltrokken.
Het seizoen voor de ambtenaar van de
UITBREIDING
In 1828 telde men reeds 18 kantoren.
Toch kwam er een wolk over Van Gend
Loos. Tenminste dat meende men, om
dat in 1850 de eerste trein ging rijden.
Sommige diligencediensten werden opge
heven. Andere gingen aansluiting geven
op het zich uitbreidende spoorwegnet.
Voor het goederenvervoer werden van de
spoorwegen wagons in „dagelijkse” huur
verkregen. Joseph Hippolyte Coligon
een werknemer bij Van Gend Loos
neemt in 1885 het bedrijf over. Hij weet
feiteljjk de spoorwegen aan Van Gend
Loos dienstbaar te maken.
Hij vestigde op vele plaatsen
de factorijen voor aanbrengen en
Ien van spoorweggoederen en sluit
tracten af met de spoorwegen voor
uitvoeren van afhaal- er
Hierdoor is het mogeli
sen die niet aan een
toch een verbinding
In 1928 nemen de N
gen het bedrijf over,
vervoer wordt gemc
1935 is men hiermee
voer vond toen vr(jw
plaats. Er was veel oponthoud met ran
geren, omdat het personenvervoer voor
rang had. Ook moesten de goederen
vaak onderweg overgeladen worden.
Nu, in 1964, kan men haast van een ge
perfectioneerd vervoerslichaam spreken.
VAN GEND LOOS IN TILBURG EN
OMGEVING
Ons land is
organisatie i
ons ook wel
heeft thans
in ons land
voer. Elke g
plus een aantal onderstations.
is zo’n dergelijk hoofdstation.
Vele huwelijken van vooraanstaande
Tilburgers heeft de heer Van de Berg
voltrokken. Een van de hoogtepunten in
zijn loopbaan moet voor hem 20 juli 1955
geweest zijn, toen vier paartjes in het
huwelijk traden. Het werdén de echt
paren Peters-van Gooi, Van Gool-van
Hoek, Adriaansen-van Gooi,-Van Gool-
Soetens (zie foto).'Het 10.000ste huwëlijk
dat de heer Van de berg voltrok was het
huwelijk van J. P. H. Thijs, 23 jaar
(Olmenstraat 1) en G. S. J. C. A. Simons,
22 jaar (Lovensestraat 138). Om negen
uur donderdagmorgen vond deze huwe
lijksvoltrekking plaats. Voor de heer
Van de Berg een gedenkwaardige dag.
Het jonge paar mocht van hem als per
soonlijk geschenk „Het Nederlandse Ge-
zinsboek" in de nieuwste uitgave in ont
vangst nemen.
Van Lierop
Zeer interessant was de kantoormachine
show die dezer dagen gehguden werd in
de achterzaal van hotel De Lindeboom.
Deze show, georganiseerd door de kan-
toormachinehandel Th, van Lierop (St.-
Annaplein 12), is zeer succes vol geweest.
De nieuwste schrijf- en rekenmachines,
stencilmachines, trokken nogal belang
stelling. Het grootste succes van de show
was de electronische rekenmachine
(IME 84), de eerste getransistoriseerde
tafelrekenmachine.
Iedereen die deze machine, die volstrekt
geluidloos werkt, aan het werk zag, was
enthousiast. De mogelijkheden met deze
machine zijn bijna onbegrensd. De firma
Van Lierop heeft een goede keus ge
maakt om een dergelijke machine op hun
show te plaatsen.
Overjarige BROMFIETSEN en
auto. De 27 hóófdstations hebben alle
railaansluiting. Hier wordt gesorteerd. J
Dan gaan de goederen per auto naar de
plaatsen in de groep. Wanneer de direc- J
-r,- teur het nodig acht, kan ook steeds een
verdeeld m een aantal ray- beroep worden gedaan op contractanten.
wel groepen genoemd. Men Dit zijn meestal vrachtrijders of expedi-
s 27 van dergelijke groepen tiebedrijven die de bestellingen voor re-
d voor het stukgoederenver- kenin van Van Gend ^voeren.
groep heeft een hoofdstation
ntal onderstations. TILBURG DAGELIJKS 32 WAGENS!
De goederen worden dagelijks aange
bracht vanuit de plaatsen in de groep.
Van elk hoofdstation wordt vijf dagen
°P Za”d| per week een trein samengesteld die ten-
minste uit 26 wagons (voor elk hoofd
station minstens één wagon) bestaat.
Elke werkdag vertrekt uit TILBURG een
trein met 32 wagons. Stipt ’s avonds om
half acht zorgen de Nederlandse Spoor
wegen dat deze trein met stukgoederen uit
de goederenloods aan de Hazelaarstraat
vertrekt. Deze groep-wagen-treinen rijden
gedurende de nacht door het gehele land.
Op elke hoek van de wagons is een gele
band aangebracht. Deze treinen worden
dan ook de „geelbanders” genoemd. Een
speciaal schema voor deze treinenloop
is door de N.S. uitgewerkt.
burgelijke stand is de week voor kermis.
Dan worden in Tilburg in een week tijds
70 tot 80 huwelijken gesloten.
Aangrijpend was volgens de heer Van
de Berg het huwelijk dat hij voltrok tus-
-“n twee doofstommen. Ook werden hu-
elijken door hem voltrokken in zieken
huizen en bejaardencentra. Het jongste
bruidje was 15 toen hij het in de echt
verbond. De oudste bruid 79 jaar. De
oudste bruidegom was een krasse baas
”’i 83 jaar.
inneer een huwelijk niet op het ge
meentehuis voltrokken wordt, zijn zes
getuigen nodig. Van die 10.000 huwelij
ken heeft de heer Van de Berg er weer
180 tot 200 moeten ontbinden wegens
echtscheidingen. In totaal heeft hij in
zijn loopbaan als chef bureau van de
burgerlijke stand 725 huwelijken moeten
ontbinden.
Het lijkt allemaal zo eenvoudig. Men belt even het kantoor van Van Gend
en Loos en vertelt dat men wat af te halen heeft. Men verwondert er zich
niet eens over, dat nauwelijks 24 uur later dat-wat-af-te-halen-was, op zijn
ng is.Vóór drie uur 's middags in de loods, de volgende morgen
teld. Van dit streven gaan Van Gend en Loos én allen die bij deze
’e vervoersorganisatie werkzaam zijn, uit.
urg staan 140 werknemers het publiek ten dienste. Onder leiding
directeur, de heer C. T. Brekelmans, doen zij al het mogelijke om zo
joed en zo snel mogelijk de opdrachten uit te voeren. Alvorens hoofdsta-
xvj TILBURG onder de loep te nemen willen we iets vertellen over de tot
ting van de naam: Van Gend en Loos.
ia beschouwt de 18e oktober 1796 als haar oprichtingsde
slijk huwde voerman Jan Baptist van Gend, mej. Maria
ardin van logement De Kroon in Antwerpen,
feiten van de jonge onderneming Van Gene
spoedig uit over de gehele noordelijke
lis ver daai’
giers -•-*
Gend Loos
passagiers. Oc
gen worden hierdoor tot een minimum
beperkt.
Ook bestaat hierdoor de mogelijkheid
dat vanaf de fabriek tot aan de klant de
het goe- zending als eenheid vervoerd kan wor-
zijn, of den. Momenteel wordt 95 pct. van alle
l-~” railstukgoederen gepalletiseerd.
TILBURG VAAK PRIMEURS
Hoofdstation TILBURG is een
de Van Gend Loos-kroon.
een maatstaf voor het gehele 1
specifieke industriestad. Tóch
een agrarisch achterland. In Tilbi
den vaak proeven genomen me,
materiaal, nieuwe organisatievorm etc.
Acht jaar gelec^an was Tilburg de eer
ste plaats waar Van Gend en Loos de
paardentractie afschafte. De stal in boer
derij „De Waterhoef” werd toen verla
ten. De stevige en keurig verzorgde
paarden werden vervangen door auto’s.
„We moeten er niet aan denken”, aldus
ïft plm. 250 contrac- de heer Brekelmans, die elf jaar gele-
i land aldus de den in Tilburg directeur werd, „wat men
in het huidige verkeer met de paarden
had moeten aanvangen, om nog maar
Het is een systeem
ring geniet. Niet alk
zijde, doch uit het
komen deskundigen
een kijkje nemen en
vervoer van stukgoec
geld wordt. Wanneer
Loos in Tilburg, ’r
uur een pakje bezorgt
diezelfde nacht on
of Leeuwarden
best
ling b
elevei