95
1
245
1
r
1
W»1
I
I
I
248
2!°
250
dame
Hr.2.- 2r 3r
komijfeKerst
■■^■eneen y J
intend OwdenNiem
I - i
Kerstmis achter het ijzeren gordijn
Kerstmis 1963 in Duitsland
De betekenis
de kerstboom
van
A. SPIJKERS
HEMA
Ook
voor
Een kerstboom in niemandsland
Wegwijzers achter vensters
70
1.49
55
69
49
65
De Batavushuizen
F I
Herdenking
sterfdag
Peerke Donders
Postzegels
verliezen
LHUIS
17,90
34,90
A. VAN DE SANDE ZN.
BATAVUS
09 1
„DENISSEN”
h"”j2,25
voor een
g 75
geldigheid
De prijzenpot
De prijswinnares
„meuten langs de straat”;
zijn de feestdagen ingesteld
„Klein Bethlehem" te Rijen N.B.
Pagina 5
Vrijdag 20 december 1963
DE TILBURGSE KOERIER
Pagina 4
94 B - TEL. 26604
r van.
niet zo pret!
brood, melk,
200 gram van 75
NU
frankeer-
Wilhelminapark 127
Tel. 25525
ANANAS
'1 literblik
1,14
bljtspek
65
zen
NU 2 flessen
ERSTDAGEN"
Wacl
1 vol
assortiment,
100 gram
ELITE HAVER
100 gram
GEPELDE PARANOTEN
100 gram
ZES TERM ARKT
50
NU
69
NU
500 gram van 1.90
jer '63
1.30 NU
Blik forse
am met
KNAKWORSTEN
ra zegels
9 stuks
4
am met
ra zegels
OP VRIJDAG 20 DECEMBER EN MAANDAG
23 DECEMBER TOT 's AVONDS 9 UUR GEOPEND
FINANCIERING
VERZEKERINGEN
van auto's, scooters, motoren
op allerlei
4 axtr. zegels
gebied
DOE MÉÉR MEt MINDER GELD
19
- gdee
:king
ver-
Leo XIII-straat 60
Zouavenlaan 41
Niet alleen presenteert
R.-K. Begrafenis-onderneming
am met
ra zegels
ik voor
ra zegels
im met
ra zegels
im met
ra zegels
ra zegels
en bromfietsen
Discretie verzekerd.
im met
ra zegels
Tel. 21767
Tel. 33185
PERSOONLIJKE LENINGEN
voor beambten in
particuliere en
overheidsdienst
van 500,- tot 5.000,-
ROOMBOTER-AMANDELKRANSJES
NU
Bijv, op toast of bij slaatjes
GEÏMPORTEERDE CRAB
Extra belegen volvette
GOUDSE KAAS
die
dan
Gekookte
GELDERSE HAM
iden
I
BUK APPELMOES
en
BLIK DOPERWTEN (fijn)
samen 1.68
„PEETERS”
Vanaf
ioom, i
Elsas
locument
Assurantie- en Makelaarskantoor
KORVELSEWEG 185 - Tel. 22474 en Tel. 31627 - RINGBAAN OOST 66 - Tel. 20431
voor jarenlang zorgeloos rijden!
45
van 1
postzec
geldir
Een goed glas wijn
verhoogt de feestvreugde
ROSA-ROSA ’n zacht aperitief,
keuze uit bessen, citroen en
frambozen/bessen,
3/4 literfles 1.65
zichzelf
t-m 13
De kerstboor
ren
uit een
Straat
meei
reven door
mis meer
zonde;
koude l
„afgestaan”,
sr leiddr
„spel” i
vervoer
groep, c
op zich
zin-
iuOp-
OP
van zo onor
i al- lichten
lagen en op de sterfdac
i bus. Vertrek op de H
Maakt daar een goed ge-
appe- Dez
Hierbij die
of rode
Om de borrel te completeren:
in onze notenbar een verrukkelijk
nieuwe oogst
ZOUTE PINDA’S 250 gram
GEZOUTEN CASHEW of GEZOUTEN
GEMENGDE NOTEN
dagen voor
ser in aantc„„,.
is voor de bakl
Men kan er
de Kerstdt
zozeer he
vorden. Vele
wereld litiéke vrijheic
eken in- hun broeders
geboorte
belofte
in den I
mensen
stelijke het
zingt de chris-
over de hele
Italiaanse MERANO
VERMOUTH
wit of rood
literfl. van 2.95
NU
wel
hoog
opvolj
van -
hiervan bes
de weinig
maar dez;
de harten
van de
L
de mensen, -
eking van het god- Gordijn, z«
jrnis doordringen, de gevang;
werden door spoetniks verdreven. Talrij- „e wac
ke militante christenen in de Sovjetzöne een kleine
Daar «taan wij volledig voor in. Komt
U eens met ons overleggen? Wij bieden
U keus uit de volledige Batavus-seriel
En natuurlijk garanderen wij een per-
fekte service.
Oosterse 1
zodat toes
zichtbaar
BUK ABRIKOZEN, Inh. 1/2 liter
en
BLIK PERZIKEN, inh. 1/2 liter
per blik 89 NU samen
1
ROSE ZALM
hele moot,
per blik
van 220 gram
Ook
dagen gez;
te doorbre:
de nacht 1
met hun l
ten, nieuwj
klant
feit;
de i
een ROUWKAMER van klasse
maar ook (alleen!) een originele
LIJKAUTO van klasse n.l. van
het merk DE SOTO.
63 VESTIGINGEN
lees m a ■-
‘er ^2,05
H Hartigheid bij uw wijn
P KAASRONDJES, KAASÖOBBELTJES,*
COCKTAILSTICKS, CELERY- of
KAASCRACKERS,
ST. MICHAEL-BACONKOEKJES
per zakje 55
Sv Wat U ook kiest. NU 2 zakjes
waar voor Hem
srshut, wachthuis,
van Nazareth
des, etc.
thans reeds is
staan van 25 decem-
ROOMBOTER-AMANDEL KERSTSTAVEN EN KERSTKRANSEN
met echte amandelspijs gevuld. Steeds kersvers
L uit eigen banketbakkerij.
^l KERSTSTAVEN KERSTKRANSEN
200 gram van
Wilt u
bromf ietsprestaties
U haalt altijd méér
uit een
U* Batavus Bilonet!
waarvan de eerste spo-
in de Elsas gevonden werden, zoals
sen document van het jaar 1539 uit
itsburg blijkt, is over de gehele we
reld bekend geworden. Met de stille
>-i »•-
en als voor de kerst9ymbool geworden. In Ziüd-Duits-
iftehjk opzenden )and ste|t men ook vaak in plaats van
u t een sparre- of denneboom een bundel
in het cafetje bij taxushout of een palmboompje c~ T~
Oost, en Midden-Duitsland wordt c.
'lag rijdt rijke plaatsen een gesneden kerstkande-
Heuvel jaar of de zg. kerstpiramide, die uit
zes tot acht lichtkronen bestaat, ge
bruikt. Behalve uit de bontgekleurde
glazen ballen bestaat de versiering van
smee..
In plaats daarvan een
op zondag, 29 decemb;
alsmede op de sterfda
januari, telkens van 1
uur.
De noveen, welke ieder voor ziel
wenst te houden, loopt van 5 t H
januari.
De hoofdintentie luidt: een spoedige
zaligverklaring van Peerke.
Persoonlijke intenties zowel
noemde extra smeekuren
noveen kan men schrif
aan Pater F. de Witte
Roosendaal of afgeven in
de kapel.
Op die zonda
er een extra
om 14.20 uur.
bruik van!
De kapel is verwarmd!
Met ingang van 1 januari 1964 zullen
een aantal postzegels niet langer voor
frankering geldig zijn.
Het zijn:
De HerdenkingSzegels, uitgegeven ter
gelegenheid van het 25-jarig huwelijks-
jubileum van H.M. de Koningin en
Z.K.H. Prins Bernhard, frankeerwaarden
12 en 30 cent; uitgifte 1962;
de Zomerpostzegels 1962, frankeerwaar- Kgfl
den 4, 6, 8, 12 en 30 cent; IeS
de Herdenkingspostzegels, uitgegeven
ter gelegenheid van de voltooiing van
de automatisering van het Nederlandse
telefoonnet (frankeerwaardèn 4, 12 en
30 cent; uitgifte 1962);
de Europa-postzegels 1962,
waarden 12 en 30 cent;
de Kinderpostzegels 1962, fnankeerwaar-
d!en 4, 6, 8, 12 en 30 cent.
En misschie’
werd de o™
dieper en m;
voeld.
Dit neemt echter niet weg dat de milde
gloed van de kerstboom het kenmerk
is geworden voor de overwinning van de
morele en geestelijke krachten. De kerst
boom, die uit het winterse bos in de
behaaglijke
de mensen de kracht om de machten
van de natuur en het ruwe geweld te
bestrijden. Zo maakt de kerstboom te-
sniwoordig net als vijfhonderd jaar ge-
:cuên het bewustzijn meer ontvankelijk
voor de echte waarden van het leven.
lr-lr-K-k*-k*-k***-k*-K***-k-k*****-***-k-k**-k-»<-k*-»t****-k**-k*-K-k****-k***-k->
-r_
Wie ons de tekst van de onzinadvertentie
voor maandagavond 10 uur stuurt, dingt
mee naar een prijs ter waarde van 20
te besteden bij een van onze adverteer
ders Behalve de volledige tekst van de
advertentie dient uw oplossing dus te
vens de naam van de zaak van uw keu
ze te vermelden. Veel succes.
en extra smeekuur
ber, 5 en 12 januari
lag zelf, dinsdag 14
14.45 uur tot 15.45
MEDEWERKING GEVRAAGD
Wanneer iedereen nu eens zijn bestel
ling ZELF af ging halen. Voor ieder van
ons eist dit hooguit een half uurtje.
VIN PERLÉ
sprankelend
fris
per fles
KERSTBONBONS
Paddestoeltjes, kerstklokken
enz. enz.
250 gram van 1.-
jze kerstbomen op openbare plaatsen,
vel elektrisch verlicht worden en zo
zijn als een huis, zijn de forse
Igers van de bescheiden boompjes
vroeger geworden. De zachte glans
- ”3scheen door de eeuwen heen
inige en eenvoudige geschenken,
deze brachten evenveel vreugde in geniw
alg de tegenwoordige produkten ieder
luxueuze geschenkenindustrie.
FINANCIERING
Hoewel materiaal veelal geschonken is,
en vooral doordat alles vrijwillig door
een staf van medehelpers wordt opge
bouwd en verzorgd, is berekend, dat het
geheel toch nog een kleine 4.000 gaat
kosten. Een gedeelte hiervan is reeds
door vrijwillige giften bij elkaar geko
men, wat zeker niet in 't minst te dan
ken is aan het succes van vorig jaar.
Overzicht van de voorbereidende werk
zaamheden.
Er is een groep, die zich bezighoudt
met:
De gebouwtjes. Het hout is van heinde
en ver gekomen en zeer vele kleine
stukjes waren nodig om het geheel bij
elkaar te krijgen.
Er wordt op het veld een aparte appa
ratuur gebouwd, uiteraard gecamou
fleerd door een Oosterse minaret, voor
licht en geluid, zodat toeschouwers en
Iers overal zichtbaar en hoorbaar
De onzinadvertentie in ons vorige num
mer luidde:
ZIET u liever witte sneeuw? Koop dan
zo'n voortreffelijk bleekmiddel van het
WASHUIS, breng het geheel zacht roe
rend aan de kook en stijf het daarna met
het gezicht naar het noorden. Honderden
tevreden klanten en klantinnen. Vraagt
proefzending. A5676.
De prijs ter waarde van 20 werd toe
gekend aan mejuffrouw J. W. Colsters,
p.a. Bredaseweg 446 te Tilburg, die het
gewonnen bedrag wenst te besteden bij
De Wolkast, Piusplein 55.
n kerstmarkt
de met lich-
b stations en
de kerstboom uit vergulde noten
len, snoepgoed en engelenhaar.
komen dan nog de witte, gele
kaarsen, want in Duitsland moet men
nog steeels maar weinig hebben van de
moderne elektrische lichtjes.
Tegenwoordig vindt men de kerstboom
in bijna alle gezinnen van de landen in
Europa, maar ook in de warenhuizen
van Parijs en Londen, in de eetzaal van
°P' I een oceaanstomer, in de hut van een
houthakker in Canada, In de steden en
dorpen van Zuid-Amerika en zelfs in
enkele gebieden van Afrika. Waar er ook
Duitsers zijn trachten zij zich bij gebrek
aan een kerstboom te behelpen met een
groene tak, waaraan dan de kaarsen
worden gestoken. In de krijgsgevange- J
nenikampen van Rusland knutselden
Duitse soldaten houten stellages, waarin
dan zelfgedraaide kaarsen werden g
plaatst. In de loop der tijden is de
kerstboom als het ware de uitdrukking
geworden van het vertrouwen dat Ver
zoening en vrede uiteindelijk toch zullen
zegevieren over haat en nijd, wraakzucht
en egoisme. Het is het beste symbool,
dat Duitsland de wereld kon schenken.
De laatste jaren wordt er veel over
geklaagd, dat het kerstfeest steeds meer
vermaterialiseerd wordt. Inderdaad is
de versiering van de straten en de win
kels in grote steden een symbool van
datgene geworden wat men --
zou kunnen noemen, maar d;
ten versierde bomen voor de
op de pleinen houden toch zeker
herinnering levendig aan de ware
van het kerstfeest, het feest van
Goddelijke en menselijke liefde.
D'e overdrukke dagen voor slagers en
bakkers zijn weer in aantocht. De Sin
terklaasviering is voor de bakkers nog
al te verwerken. Men kan er zich
voorbereiden. Op de Kerstdagen, oud-
nieuw is dat niet zozeer het geval.
Bestellingen moeten op het allerlaatste
moment bezorgd worden. Vele brood-
en gebakbezorgers moeten vaak enkele
dagen en nachten werken ojn be
stellingen gereed te maken. Is dit ge
beurd, dan moet alles nog eens bezorgd
worden.
deze mensen willen gaarne de feest-
“zellig bij kinderen en echtgeno-
rengen. Wanneer zij tot diep in
langs' ’s Heren wegen trékken
Kerstbrood, worstebrood, taar-
iwjaarskoeken om die bij de
klanten te bezorgen, dan zijn zij op de
■“telijke feestdagen zo vermoeid, dat ze
ie gehele dag van vermoeidheid sla-
oilgemfcjxc
bevolking
jppen worden
speelsters,
ante.
ken daarmede thuis de kaarsen van hun
eigen Kerstboom aan.
Zelfs ieder gezin heeft zijn eigen gebrui
ken. Iedere Kerstboom wordt op een bij
zondere manier versierd. Met lametta
en bonte Kerstballen of bijvoorbeeld met
gele sterren en roodgekleurde appels.
Dikwijl® wordt het Kerstboomversiersel
ook zelf gemaakt. Er‘wordt echter spe
ciaal gezorgd voor de mensen in zieken
en bejaardenhuizen. Groepjes jongeren
gaan zingend van de ene kamer naar de
andere en delen cadeautjes Tiit. Zelfs de
harde realiteit van de zonegrens verliest
gedurende enkele uren haar troosteloos
heid. Bij een grensdorp in de buurt van
Hannover staat midden in het niemands-
en kleine Kerstboom. Het licht van
arsen flakkert onrustig in de wind.
En niemand weet, of dit hoopvolle sym
bool afkomstig is uit het westen of uit
het oosten.
185 gram per blik
Vraag onze gratis wijnfolder met o.a.
een verrukkelijk crab-cocktail recept.
SARDINES O
2 blikken O
NU VW
id gegarandeerd is, moeten
j en zusters aan de andere
kant van de Berlijnse muur en van de
zonegrens de communistische strijdparo-
hoge len over zich heen laten gaan.
i van Desondanks gaan zij naar de kerk; zin
gen zij in de familiekring de oude hoop
gevende Kerstliederen en hopen zij op
het licht, dat met de geboorte vorl
Christus op de wreld gekomen is en a±-
le machts- le gevaren van de duisternis uitbant,
de gehele Deze uit het geloof gegeven hoop te ver-
schap niet stevigen en de eigen verbondenheid te
benadrukken zijn er de redenen van
waarom aan Westduitse zijde van de
:hien nog meer, want vroeger
diepe zin van het kerstfeest
iet een groter effect aange-
VRUCHTEN OP SAP
voor een smakelijk accent aan het dessert
AARDBEIEN i literblik
of KERSEN 3/4 literpot
Het Is stil geworden in de winkelcentra.
Een dun laagje sneeuw bedekt de rij- de bgar
baan van de straten, waarop zich en- R,n nier
kele uren geleden rijen auto’s langzaam
voorbewogen. Het Is tien minuten voor
half zeven. Achter de ramen van de
woonhuizen worden de eerste Kerstbo
men ontstoken. Men ziet ze door de kie
ren van de dichtgetrokken gordijnen. Op
sommige vensterbanken staan branden
de kaarsen: een stille herinnering aan
de mensen, die leven achter het Ijzeren
zinnebeeldige wegwijzers voor
fangenen en vermisten.
ichtkamer van het station zit
3 groep mensen rond een ver
lichte Kerstboom. Zij huiveren: de leeg
te van de grote zaal onderstreept hun
verlatenheid. Maar er komen er steeds
meer bij: reizigers, die hun familiele
den niet meer tijdig konden bereiken,
spoorwegbeambten die in de Heilige
Nacht dienst hebben, oude mensen, die
geen familie meer hebben, en diegenen,
die gedreven door de onrust van de tijd
geen thuis meer vinden, die onderweg
zijn, maar zonder doel. Op een bord op
- - staat „Wachtkamer 2e
ma,»»! wavuuol... Plotseling is de zaal
helemaal vol mensen. Tussen de rijen
heerst een zekere onrust. Dan begint er
plotseling een gebroken stem te zingen
en de anderen vallen in: „Stille Nacht...”
Het ijs is gebroken. Wildvreemde men
sen zitten tegenover elkaar, vertellen
over hun leven en geven elkaar kleine
presentjes.
Kerstmis is echter ook een feest van ge
bruiken. Ieder dorp, iedere stad heeft I
haar bijzondere tradities. In een kleine
voorstadgemeente bestaat al sindg jaren
een Kerstgewoonte. De kinderen brengen
’s middags bij het kribbespel een ge
ïmproviseerd lekenspel van de Heilige
Nacht kaarsen mee naar de kerk.
Na afloop van dit Kerstspel ontsteken zij
voor het verlaten van de kerk hun kaars
Op woensdag 25 december, 1 januari, aan de grote Kerstboom die naast het
8 en 15 januari komt het gebruikelijke altaar staat. Voorzichtig dragen zij hun
smeekuur bij Peerke Donders te verval- lichtjes door de donkere straten en ste-
Het is een feest van contrasten. De
koortsachtige bedrijvigheid in de helder
verlichte en versierde winkelstraten ver
kondigt alleg behalve de realiteit van de
Kerstboodschap: „Vrede op aarde”!
Men ziet de hoopvolle gezichten van de
kinderen en voelt zich als volwassene
wat het stille geluk van Kerstmis aan-
gaat een illusie armer. En toch is dit
feest ieder jaar weer een boeiende ge
beurtenis. Kerstmis, dat betekent voor
de Duitsers de viering in de kring van
de familie, herinneringen aan de eigen
jeugd, dat betekent Kerstboom, kaarsen,
Kerstliederen, dat betekent enkele uren
van vrede in een rusteloze wereld.
KERSTSTOL
traditionele tractatie, mede bereid
roomboter en amandelen, in doos
In alle christelijke kerken ter
wordt het Kerstfeest door klokker
geluid. Het zijn klokken die de gr
van Christus en de goddelijke
verkondigen. „Ere zQ God
en vrede op aarde aan de
goede wil”. Zo zegt de geest
van de preekstoel en zo
telijke gemeenschap het
wereld.
Alleen in het communistische
bereik proeven de mensen f
blijdschap van deze boodschap niet
meer. De communistische partijdoctrine
wil namelijk de eer, die alleen God toe
komt, voor zichzelf opeisen. Hier werd
de belofte „Vrede op aarde” van zijn
ware zin beroofd en vervangen door
wat men In het communistische vocabu
laire „Strijd voor het wereldcommunis
me” noemt. Van een „goede wil” kan
er onder de mensen al helemaal geen
sprake meer zijn.
Meer dan vijftienhonderd Duitsers,
niets meer op hun kerfstok hebben
dat zij de vrijheid als voorwaarde en
bestanddeel van de vrede eisten, leven
in de Sovjetzone sedert jaar en dag in
gevangenissen en tuchthuizen. Hun nauw
ste familieleden hebben slechts gedeelte
lijk recht hen ter gelegenheid van Kerst
mis door 'n bezoek of 'n geschenk nieu
we moed en hoop te geven. Het licht van
de liefde en de vergevensgezindheid
sohijnt hier niet ‘meer, want dat deel
van Duitsland, dat door een Sóvjetrus-
sische ingreep afgescheiden werd en
zich „Duitse Democratische Republiek”
noemt, is een concentratiekamp gewor
den. Goed klinkende slogans als „Lief
de voor de vrede” en „Democratie”
zijn tegen de gevels geplakt, maar zij
kunnen het ware karakter van dit sys
teem niet verbergen. Alleen maar voor
de buitenwereld houdt men de schijn op
alsof er voor de bevolking nog gods
dienstvrijheid heerst. Zo worden er bij
voorbeeld door de staat en door de par-
tij-organisaties Kerstbijeenkomsten en
kinderfeesten gehouden, maar het chris
telijke karakter hiervan werd allang
vervangen door politieke parolen. De
Kerstman, die reeds sinds eeuwen in
Duitsland bekend was als iemand die
liefdevol geschenken brengt en als voor
beeld van gerechtigheid, werd vervan
gen door „Vadertje Vorst”. De Kerst
sterren, die als uitdrukk'-
delijke licht de duisterni
ing van een vakman wordt
ingestudeerd en uitgevoerd,
aparte groep, die zorgt voor
jr van de dieren, en er is een
die de verzorging van de dieren
i genomen heeft.
Spaar de bezorgers
Voor de bezorgers
ze mensen hebben het dan wat gemak-
kalijker en hebben dan ook wat meer
op aan de vreugde, sfeer en stemming van
en de feestdagen.
Het is toch al niet zo prettig voor de
bezoekers van brood, melk, vlees ‘etc.
om in de slechte weersomstandigheden
te moeten ploeteren. Ieder van ons haalt
voor de Kerst en oud-en-niieuw zijn eigen
spulletjes bij slager en bakker. De be
zorgers .zijn er u dankbaar voor. Zij kun
nen dan ook echt genieten van de Kerst
dagen en oudejaarsavond.
Op een groot grasveld voor het Mili
tair Tehuis temidden van de bossen
wordt voor de tweede maal een zo ge
trouw mogelijke nabootsing gebouwd
van het Bethlehem van Christus. Men
treft daar aan:
De stal, een herberg,
geen plaats was, herder
Romeinse poort, huisje i
(Maria), Paleis van Herod;
Dit alles, waarmee men tï
aangevangen, blijft staan v
ber tot 14 januari 1964.
Gedurende deze drie weken worden de
verschillende gebouwtjes „bevolkt” met
zoveel mogelijk aangeklede poppen (40)
met klederdracht uit die tijd.
In de stal zelf treft men ook een os
en een ezel aan, welwillend afgestaan
door de Tilburgse dierentuin en bevrien
de mensen uit de omtrek. Gedurende al
die tijd zijn er ook 10 schapen met hun
herder.
Eén middag, n.l. 2e Kerst
cies 14.30 uur, wordt een
Kerstviering gehouden door
en toeschouwers. De poppe
vervangen door spelers en
genomen uit de gehele gemeer
Ook enkele kwekelingen van de
Kweekschool uit Dongen zullen mee
doen. Het dierenaantal wordt uitgebreid
met drie kamelen, eventueel nog andere
dieren, eveneens welwillend afgestaan
door Dierentuin Tilburg,
Het geheel wordt begeleid door leden
van Drumband en Harmonië van Rijen
met dien verstande, dat alleen of al-
thans die instrumenten gebruikt worden Er is
(of althans zoveel mogelijk), welke in het v,
die tijd gangbaar waren zoals trompet-
ten, hoorns, fluiten, enz.
stdag om pre- sPe^
een algemene zdn-
De poppen zijn voor het grootste ge
deelte afkomstig uit etalages van Rot
terdam en andere plaatsen, die om een
of andere reden minder bruikbaar wa
ren.
De kleding komt eveneens van verschil
lende zaken en particulieren en wordt
vakkundig al weken lang bewerkt door
broeder Gamaliel en zijn assistenten op
een koude zolder, welwillend in bruik-
leen afneataan”
jen, Onder
al- hét
over de
geworden.
i lichtjes -
j eenvoudigweg
geworden. In
i ook vaak in
f dennebocm
een pain
...Jden-Duitsl;
itsen een gesne
de zg. kerstpiramide, die
t acht lichtkronen bestaat,
Behalve uit de bontgekl
ballen bestaat de versiering
zonegrens verlichte Kerstbomen worden
opgesteld en waarom miljoenen burgers
van de Bondsrepubliek met Kerstmis
brandende kaarsen in hun vensters plaat
sen. Geen enkele door de staat georga
niseerde feestdag en geen enkele politie
ke actie kunnen de gemeenschappelijke
wens van de Duitsers van oost en west
>mwonden bewijzen als deze stille
i rond de Kersttijd. Zij vormen
geen provocatie en zijn ook geen op ef
fect bedachte demonstratie, maar de
uitdrukking van de hoop op de vrede zo
als deze door God bedoeld wordt en
waarvoor de mensen bidden.
T^rt
ke militante christenen in de Sovjetzö
hebben voor hun geloof mét de vrijheid
moeten betalen.
Zeventien miljoen Duitsers achter het
Ijzeren Gordijn vieren daarom het
Kerstfeest, het grote christelijke feest
van vrede en verzoening, in bange zorg.
Zij weten niet of hen later niet hun be
zoek aan de kerk en hun religieuse ac
tiviteit als „staatsvijandige bezigheid”
euvel geduid zal worden. Zij kunnen al-
leen maar hopen, dat ook voor de com- maar zonder'
munisten de dag komt, waarop zij onder je aChtergrond st;
het woord vrede niet alleen maar het be- klasse”. Wachten...
grip wereldrevolutie verstaan, maar de
werkelijke vrede naar binnen en naar
buiten. Want hier ligt de wortel van
het misverstand en van het gevaar dus.
Terwijl de Duitsers in de Bondsrepu
bliek weten dat voor hen de vrede in
zijn gehele religieuse, menselijke en po-
As