95 1 245 1 r 1 W»1 I I I 248 2!° 250 dame Hr.2.- 2r 3r komijfeKerst ■■^■eneen y J intend OwdenNiem I - i Kerstmis achter het ijzeren gordijn Kerstmis 1963 in Duitsland De betekenis de kerstboom van A. SPIJKERS HEMA Ook voor Een kerstboom in niemandsland Wegwijzers achter vensters 70 1.49 55 69 49 65 De Batavushuizen F I Herdenking sterfdag Peerke Donders Postzegels verliezen LHUIS 17,90 34,90 A. VAN DE SANDE ZN. BATAVUS 09 1 „DENISSEN” h"”j2,25 voor een g 75 geldigheid De prijzenpot De prijswinnares „meuten langs de straat”; zijn de feestdagen ingesteld „Klein Bethlehem" te Rijen N.B. Pagina 5 Vrijdag 20 december 1963 DE TILBURGSE KOERIER Pagina 4 94 B - TEL. 26604 r van. niet zo pret! brood, melk, 200 gram van 75 NU frankeer- Wilhelminapark 127 Tel. 25525 ANANAS '1 literblik 1,14 bljtspek 65 zen NU 2 flessen ERSTDAGEN" Wacl 1 vol assortiment, 100 gram ELITE HAVER 100 gram GEPELDE PARANOTEN 100 gram ZES TERM ARKT 50 NU 69 NU 500 gram van 1.90 jer '63 1.30 NU Blik forse am met KNAKWORSTEN ra zegels 9 stuks 4 am met ra zegels OP VRIJDAG 20 DECEMBER EN MAANDAG 23 DECEMBER TOT 's AVONDS 9 UUR GEOPEND FINANCIERING VERZEKERINGEN van auto's, scooters, motoren op allerlei 4 axtr. zegels gebied DOE MÉÉR MEt MINDER GELD 19 - gdee :king ver- Leo XIII-straat 60 Zouavenlaan 41 Niet alleen presenteert R.-K. Begrafenis-onderneming am met ra zegels ik voor ra zegels im met ra zegels im met ra zegels ra zegels en bromfietsen Discretie verzekerd. im met ra zegels Tel. 21767 Tel. 33185 PERSOONLIJKE LENINGEN voor beambten in particuliere en overheidsdienst van 500,- tot 5.000,- ROOMBOTER-AMANDELKRANSJES NU Bijv, op toast of bij slaatjes GEÏMPORTEERDE CRAB Extra belegen volvette GOUDSE KAAS die dan Gekookte GELDERSE HAM iden I BUK APPELMOES en BLIK DOPERWTEN (fijn) samen 1.68 „PEETERS” Vanaf ioom, i Elsas locument Assurantie- en Makelaarskantoor KORVELSEWEG 185 - Tel. 22474 en Tel. 31627 - RINGBAAN OOST 66 - Tel. 20431 voor jarenlang zorgeloos rijden! 45 van 1 postzec geldir Een goed glas wijn verhoogt de feestvreugde ROSA-ROSA ’n zacht aperitief, keuze uit bessen, citroen en frambozen/bessen, 3/4 literfles 1.65 zichzelf t-m 13 De kerstboor ren uit een Straat meei reven door mis meer zonde; koude l „afgestaan”, sr leiddr „spel” i vervoer groep, c op zich zin- iuOp- OP van zo onor i al- lichten lagen en op de sterfdac i bus. Vertrek op de H Maakt daar een goed ge- appe- Dez Hierbij die of rode Om de borrel te completeren: in onze notenbar een verrukkelijk nieuwe oogst ZOUTE PINDA’S 250 gram GEZOUTEN CASHEW of GEZOUTEN GEMENGDE NOTEN dagen voor ser in aantc„„,. is voor de bakl Men kan er de Kerstdt zozeer he vorden. Vele wereld litiéke vrijheic eken in- hun broeders geboorte belofte in den I mensen stelijke het zingt de chris- over de hele Italiaanse MERANO VERMOUTH wit of rood literfl. van 2.95 NU wel hoog opvolj van - hiervan bes de weinig maar dez; de harten van de L de mensen, - eking van het god- Gordijn, z« jrnis doordringen, de gevang; werden door spoetniks verdreven. Talrij- „e wac ke militante christenen in de Sovjetzöne een kleine Daar «taan wij volledig voor in. Komt U eens met ons overleggen? Wij bieden U keus uit de volledige Batavus-seriel En natuurlijk garanderen wij een per- fekte service. Oosterse 1 zodat toes zichtbaar BUK ABRIKOZEN, Inh. 1/2 liter en BLIK PERZIKEN, inh. 1/2 liter per blik 89 NU samen 1 ROSE ZALM hele moot, per blik van 220 gram Ook dagen gez; te doorbre: de nacht 1 met hun l ten, nieuwj klant feit; de i een ROUWKAMER van klasse maar ook (alleen!) een originele LIJKAUTO van klasse n.l. van het merk DE SOTO. 63 VESTIGINGEN lees m a ■- ‘er ^2,05 H Hartigheid bij uw wijn P KAASRONDJES, KAASÖOBBELTJES,* COCKTAILSTICKS, CELERY- of KAASCRACKERS, ST. MICHAEL-BACONKOEKJES per zakje 55 Sv Wat U ook kiest. NU 2 zakjes waar voor Hem srshut, wachthuis, van Nazareth des, etc. thans reeds is staan van 25 decem- ROOMBOTER-AMANDEL KERSTSTAVEN EN KERSTKRANSEN met echte amandelspijs gevuld. Steeds kersvers L uit eigen banketbakkerij. ^l KERSTSTAVEN KERSTKRANSEN 200 gram van Wilt u bromf ietsprestaties U haalt altijd méér uit een U* Batavus Bilonet! waarvan de eerste spo- in de Elsas gevonden werden, zoals sen document van het jaar 1539 uit itsburg blijkt, is over de gehele we reld bekend geworden. Met de stille >-i »•- en als voor de kerst9ymbool geworden. In Ziüd-Duits- iftehjk opzenden )and ste|t men ook vaak in plaats van u t een sparre- of denneboom een bundel in het cafetje bij taxushout of een palmboompje c~ T~ Oost, en Midden-Duitsland wordt c. 'lag rijdt rijke plaatsen een gesneden kerstkande- Heuvel jaar of de zg. kerstpiramide, die uit zes tot acht lichtkronen bestaat, ge bruikt. Behalve uit de bontgekleurde glazen ballen bestaat de versiering van smee.. In plaats daarvan een op zondag, 29 decemb; alsmede op de sterfda januari, telkens van 1 uur. De noveen, welke ieder voor ziel wenst te houden, loopt van 5 t H januari. De hoofdintentie luidt: een spoedige zaligverklaring van Peerke. Persoonlijke intenties zowel noemde extra smeekuren noveen kan men schrif aan Pater F. de Witte Roosendaal of afgeven in de kapel. Op die zonda er een extra om 14.20 uur. bruik van! De kapel is verwarmd! Met ingang van 1 januari 1964 zullen een aantal postzegels niet langer voor frankering geldig zijn. Het zijn: De HerdenkingSzegels, uitgegeven ter gelegenheid van het 25-jarig huwelijks- jubileum van H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins Bernhard, frankeerwaarden 12 en 30 cent; uitgifte 1962; de Zomerpostzegels 1962, frankeerwaar- Kgfl den 4, 6, 8, 12 en 30 cent; IeS de Herdenkingspostzegels, uitgegeven ter gelegenheid van de voltooiing van de automatisering van het Nederlandse telefoonnet (frankeerwaardèn 4, 12 en 30 cent; uitgifte 1962); de Europa-postzegels 1962, waarden 12 en 30 cent; de Kinderpostzegels 1962, fnankeerwaar- d!en 4, 6, 8, 12 en 30 cent. En misschie’ werd de o™ dieper en m; voeld. Dit neemt echter niet weg dat de milde gloed van de kerstboom het kenmerk is geworden voor de overwinning van de morele en geestelijke krachten. De kerst boom, die uit het winterse bos in de behaaglijke de mensen de kracht om de machten van de natuur en het ruwe geweld te bestrijden. Zo maakt de kerstboom te- sniwoordig net als vijfhonderd jaar ge- :cuên het bewustzijn meer ontvankelijk voor de echte waarden van het leven. lr-lr-K-k*-k*-k***-k*-K***-k-k*****-***-k-k**-k-»<-k*-»t****-k**-k*-K-k****-k***-k-> -r_ Wie ons de tekst van de onzinadvertentie voor maandagavond 10 uur stuurt, dingt mee naar een prijs ter waarde van 20 te besteden bij een van onze adverteer ders Behalve de volledige tekst van de advertentie dient uw oplossing dus te vens de naam van de zaak van uw keu ze te vermelden. Veel succes. en extra smeekuur ber, 5 en 12 januari lag zelf, dinsdag 14 14.45 uur tot 15.45 MEDEWERKING GEVRAAGD Wanneer iedereen nu eens zijn bestel ling ZELF af ging halen. Voor ieder van ons eist dit hooguit een half uurtje. VIN PERLÉ sprankelend fris per fles KERSTBONBONS Paddestoeltjes, kerstklokken enz. enz. 250 gram van 1.- jze kerstbomen op openbare plaatsen, vel elektrisch verlicht worden en zo zijn als een huis, zijn de forse Igers van de bescheiden boompjes vroeger geworden. De zachte glans - ”3scheen door de eeuwen heen inige en eenvoudige geschenken, deze brachten evenveel vreugde in geniw alg de tegenwoordige produkten ieder luxueuze geschenkenindustrie. FINANCIERING Hoewel materiaal veelal geschonken is, en vooral doordat alles vrijwillig door een staf van medehelpers wordt opge bouwd en verzorgd, is berekend, dat het geheel toch nog een kleine 4.000 gaat kosten. Een gedeelte hiervan is reeds door vrijwillige giften bij elkaar geko men, wat zeker niet in 't minst te dan ken is aan het succes van vorig jaar. Overzicht van de voorbereidende werk zaamheden. Er is een groep, die zich bezighoudt met: De gebouwtjes. Het hout is van heinde en ver gekomen en zeer vele kleine stukjes waren nodig om het geheel bij elkaar te krijgen. Er wordt op het veld een aparte appa ratuur gebouwd, uiteraard gecamou fleerd door een Oosterse minaret, voor licht en geluid, zodat toeschouwers en Iers overal zichtbaar en hoorbaar De onzinadvertentie in ons vorige num mer luidde: ZIET u liever witte sneeuw? Koop dan zo'n voortreffelijk bleekmiddel van het WASHUIS, breng het geheel zacht roe rend aan de kook en stijf het daarna met het gezicht naar het noorden. Honderden tevreden klanten en klantinnen. Vraagt proefzending. A5676. De prijs ter waarde van 20 werd toe gekend aan mejuffrouw J. W. Colsters, p.a. Bredaseweg 446 te Tilburg, die het gewonnen bedrag wenst te besteden bij De Wolkast, Piusplein 55. n kerstmarkt de met lich- b stations en de kerstboom uit vergulde noten len, snoepgoed en engelenhaar. komen dan nog de witte, gele kaarsen, want in Duitsland moet men nog steeels maar weinig hebben van de moderne elektrische lichtjes. Tegenwoordig vindt men de kerstboom in bijna alle gezinnen van de landen in Europa, maar ook in de warenhuizen van Parijs en Londen, in de eetzaal van °P' I een oceaanstomer, in de hut van een houthakker in Canada, In de steden en dorpen van Zuid-Amerika en zelfs in enkele gebieden van Afrika. Waar er ook Duitsers zijn trachten zij zich bij gebrek aan een kerstboom te behelpen met een groene tak, waaraan dan de kaarsen worden gestoken. In de krijgsgevange- J nenikampen van Rusland knutselden Duitse soldaten houten stellages, waarin dan zelfgedraaide kaarsen werden g plaatst. In de loop der tijden is de kerstboom als het ware de uitdrukking geworden van het vertrouwen dat Ver zoening en vrede uiteindelijk toch zullen zegevieren over haat en nijd, wraakzucht en egoisme. Het is het beste symbool, dat Duitsland de wereld kon schenken. De laatste jaren wordt er veel over geklaagd, dat het kerstfeest steeds meer vermaterialiseerd wordt. Inderdaad is de versiering van de straten en de win kels in grote steden een symbool van datgene geworden wat men -- zou kunnen noemen, maar d; ten versierde bomen voor de op de pleinen houden toch zeker herinnering levendig aan de ware van het kerstfeest, het feest van Goddelijke en menselijke liefde. D'e overdrukke dagen voor slagers en bakkers zijn weer in aantocht. De Sin terklaasviering is voor de bakkers nog al te verwerken. Men kan er zich voorbereiden. Op de Kerstdagen, oud- nieuw is dat niet zozeer het geval. Bestellingen moeten op het allerlaatste moment bezorgd worden. Vele brood- en gebakbezorgers moeten vaak enkele dagen en nachten werken ojn be stellingen gereed te maken. Is dit ge beurd, dan moet alles nog eens bezorgd worden. deze mensen willen gaarne de feest- “zellig bij kinderen en echtgeno- rengen. Wanneer zij tot diep in langs' ’s Heren wegen trékken Kerstbrood, worstebrood, taar- iwjaarskoeken om die bij de klanten te bezorgen, dan zijn zij op de ■“telijke feestdagen zo vermoeid, dat ze ie gehele dag van vermoeidheid sla- oilgemfcjxc bevolking jppen worden speelsters, ante. ken daarmede thuis de kaarsen van hun eigen Kerstboom aan. Zelfs ieder gezin heeft zijn eigen gebrui ken. Iedere Kerstboom wordt op een bij zondere manier versierd. Met lametta en bonte Kerstballen of bijvoorbeeld met gele sterren en roodgekleurde appels. Dikwijl® wordt het Kerstboomversiersel ook zelf gemaakt. Er‘wordt echter spe ciaal gezorgd voor de mensen in zieken en bejaardenhuizen. Groepjes jongeren gaan zingend van de ene kamer naar de andere en delen cadeautjes Tiit. Zelfs de harde realiteit van de zonegrens verliest gedurende enkele uren haar troosteloos heid. Bij een grensdorp in de buurt van Hannover staat midden in het niemands- en kleine Kerstboom. Het licht van arsen flakkert onrustig in de wind. En niemand weet, of dit hoopvolle sym bool afkomstig is uit het westen of uit het oosten. 185 gram per blik Vraag onze gratis wijnfolder met o.a. een verrukkelijk crab-cocktail recept. SARDINES O 2 blikken O NU VW id gegarandeerd is, moeten j en zusters aan de andere kant van de Berlijnse muur en van de zonegrens de communistische strijdparo- hoge len over zich heen laten gaan. i van Desondanks gaan zij naar de kerk; zin gen zij in de familiekring de oude hoop gevende Kerstliederen en hopen zij op het licht, dat met de geboorte vorl Christus op de wreld gekomen is en a±- le machts- le gevaren van de duisternis uitbant, de gehele Deze uit het geloof gegeven hoop te ver- schap niet stevigen en de eigen verbondenheid te benadrukken zijn er de redenen van waarom aan Westduitse zijde van de :hien nog meer, want vroeger diepe zin van het kerstfeest iet een groter effect aange- VRUCHTEN OP SAP voor een smakelijk accent aan het dessert AARDBEIEN i literblik of KERSEN 3/4 literpot Het Is stil geworden in de winkelcentra. Een dun laagje sneeuw bedekt de rij- de bgar baan van de straten, waarop zich en- R,n nier kele uren geleden rijen auto’s langzaam voorbewogen. Het Is tien minuten voor half zeven. Achter de ramen van de woonhuizen worden de eerste Kerstbo men ontstoken. Men ziet ze door de kie ren van de dichtgetrokken gordijnen. Op sommige vensterbanken staan branden de kaarsen: een stille herinnering aan de mensen, die leven achter het Ijzeren zinnebeeldige wegwijzers voor fangenen en vermisten. ichtkamer van het station zit 3 groep mensen rond een ver lichte Kerstboom. Zij huiveren: de leeg te van de grote zaal onderstreept hun verlatenheid. Maar er komen er steeds meer bij: reizigers, die hun familiele den niet meer tijdig konden bereiken, spoorwegbeambten die in de Heilige Nacht dienst hebben, oude mensen, die geen familie meer hebben, en diegenen, die gedreven door de onrust van de tijd geen thuis meer vinden, die onderweg zijn, maar zonder doel. Op een bord op - - staat „Wachtkamer 2e ma,»»! wavuuol... Plotseling is de zaal helemaal vol mensen. Tussen de rijen heerst een zekere onrust. Dan begint er plotseling een gebroken stem te zingen en de anderen vallen in: „Stille Nacht...” Het ijs is gebroken. Wildvreemde men sen zitten tegenover elkaar, vertellen over hun leven en geven elkaar kleine presentjes. Kerstmis is echter ook een feest van ge bruiken. Ieder dorp, iedere stad heeft I haar bijzondere tradities. In een kleine voorstadgemeente bestaat al sindg jaren een Kerstgewoonte. De kinderen brengen ’s middags bij het kribbespel een ge ïmproviseerd lekenspel van de Heilige Nacht kaarsen mee naar de kerk. Na afloop van dit Kerstspel ontsteken zij voor het verlaten van de kerk hun kaars Op woensdag 25 december, 1 januari, aan de grote Kerstboom die naast het 8 en 15 januari komt het gebruikelijke altaar staat. Voorzichtig dragen zij hun smeekuur bij Peerke Donders te verval- lichtjes door de donkere straten en ste- Het is een feest van contrasten. De koortsachtige bedrijvigheid in de helder verlichte en versierde winkelstraten ver kondigt alleg behalve de realiteit van de Kerstboodschap: „Vrede op aarde”! Men ziet de hoopvolle gezichten van de kinderen en voelt zich als volwassene wat het stille geluk van Kerstmis aan- gaat een illusie armer. En toch is dit feest ieder jaar weer een boeiende ge beurtenis. Kerstmis, dat betekent voor de Duitsers de viering in de kring van de familie, herinneringen aan de eigen jeugd, dat betekent Kerstboom, kaarsen, Kerstliederen, dat betekent enkele uren van vrede in een rusteloze wereld. KERSTSTOL traditionele tractatie, mede bereid roomboter en amandelen, in doos In alle christelijke kerken ter wordt het Kerstfeest door klokker geluid. Het zijn klokken die de gr van Christus en de goddelijke verkondigen. „Ere zQ God en vrede op aarde aan de goede wil”. Zo zegt de geest van de preekstoel en zo telijke gemeenschap het wereld. Alleen in het communistische bereik proeven de mensen f blijdschap van deze boodschap niet meer. De communistische partijdoctrine wil namelijk de eer, die alleen God toe komt, voor zichzelf opeisen. Hier werd de belofte „Vrede op aarde” van zijn ware zin beroofd en vervangen door wat men In het communistische vocabu laire „Strijd voor het wereldcommunis me” noemt. Van een „goede wil” kan er onder de mensen al helemaal geen sprake meer zijn. Meer dan vijftienhonderd Duitsers, niets meer op hun kerfstok hebben dat zij de vrijheid als voorwaarde en bestanddeel van de vrede eisten, leven in de Sovjetzone sedert jaar en dag in gevangenissen en tuchthuizen. Hun nauw ste familieleden hebben slechts gedeelte lijk recht hen ter gelegenheid van Kerst mis door 'n bezoek of 'n geschenk nieu we moed en hoop te geven. Het licht van de liefde en de vergevensgezindheid sohijnt hier niet ‘meer, want dat deel van Duitsland, dat door een Sóvjetrus- sische ingreep afgescheiden werd en zich „Duitse Democratische Republiek” noemt, is een concentratiekamp gewor den. Goed klinkende slogans als „Lief de voor de vrede” en „Democratie” zijn tegen de gevels geplakt, maar zij kunnen het ware karakter van dit sys teem niet verbergen. Alleen maar voor de buitenwereld houdt men de schijn op alsof er voor de bevolking nog gods dienstvrijheid heerst. Zo worden er bij voorbeeld door de staat en door de par- tij-organisaties Kerstbijeenkomsten en kinderfeesten gehouden, maar het chris telijke karakter hiervan werd allang vervangen door politieke parolen. De Kerstman, die reeds sinds eeuwen in Duitsland bekend was als iemand die liefdevol geschenken brengt en als voor beeld van gerechtigheid, werd vervan gen door „Vadertje Vorst”. De Kerst sterren, die als uitdrukk'- delijke licht de duisterni ing van een vakman wordt ingestudeerd en uitgevoerd, aparte groep, die zorgt voor jr van de dieren, en er is een die de verzorging van de dieren i genomen heeft. Spaar de bezorgers Voor de bezorgers ze mensen hebben het dan wat gemak- kalijker en hebben dan ook wat meer op aan de vreugde, sfeer en stemming van en de feestdagen. Het is toch al niet zo prettig voor de bezoekers van brood, melk, vlees ‘etc. om in de slechte weersomstandigheden te moeten ploeteren. Ieder van ons haalt voor de Kerst en oud-en-niieuw zijn eigen spulletjes bij slager en bakker. De be zorgers .zijn er u dankbaar voor. Zij kun nen dan ook echt genieten van de Kerst dagen en oudejaarsavond. Op een groot grasveld voor het Mili tair Tehuis temidden van de bossen wordt voor de tweede maal een zo ge trouw mogelijke nabootsing gebouwd van het Bethlehem van Christus. Men treft daar aan: De stal, een herberg, geen plaats was, herder Romeinse poort, huisje i (Maria), Paleis van Herod; Dit alles, waarmee men tï aangevangen, blijft staan v ber tot 14 januari 1964. Gedurende deze drie weken worden de verschillende gebouwtjes „bevolkt” met zoveel mogelijk aangeklede poppen (40) met klederdracht uit die tijd. In de stal zelf treft men ook een os en een ezel aan, welwillend afgestaan door de Tilburgse dierentuin en bevrien de mensen uit de omtrek. Gedurende al die tijd zijn er ook 10 schapen met hun herder. Eén middag, n.l. 2e Kerst cies 14.30 uur, wordt een Kerstviering gehouden door en toeschouwers. De poppe vervangen door spelers en genomen uit de gehele gemeer Ook enkele kwekelingen van de Kweekschool uit Dongen zullen mee doen. Het dierenaantal wordt uitgebreid met drie kamelen, eventueel nog andere dieren, eveneens welwillend afgestaan door Dierentuin Tilburg, Het geheel wordt begeleid door leden van Drumband en Harmonië van Rijen met dien verstande, dat alleen of al- thans die instrumenten gebruikt worden Er is (of althans zoveel mogelijk), welke in het v, die tijd gangbaar waren zoals trompet- ten, hoorns, fluiten, enz. stdag om pre- sPe^ een algemene zdn- De poppen zijn voor het grootste ge deelte afkomstig uit etalages van Rot terdam en andere plaatsen, die om een of andere reden minder bruikbaar wa ren. De kleding komt eveneens van verschil lende zaken en particulieren en wordt vakkundig al weken lang bewerkt door broeder Gamaliel en zijn assistenten op een koude zolder, welwillend in bruik- leen afneataan” jen, Onder al- hét over de geworden. i lichtjes - j eenvoudigweg geworden. In i ook vaak in f dennebocm een pain ...Jden-Duitsl; itsen een gesne de zg. kerstpiramide, die t acht lichtkronen bestaat, Behalve uit de bontgekl ballen bestaat de versiering zonegrens verlichte Kerstbomen worden opgesteld en waarom miljoenen burgers van de Bondsrepubliek met Kerstmis brandende kaarsen in hun vensters plaat sen. Geen enkele door de staat georga niseerde feestdag en geen enkele politie ke actie kunnen de gemeenschappelijke wens van de Duitsers van oost en west >mwonden bewijzen als deze stille i rond de Kersttijd. Zij vormen geen provocatie en zijn ook geen op ef fect bedachte demonstratie, maar de uitdrukking van de hoop op de vrede zo als deze door God bedoeld wordt en waarvoor de mensen bidden. T^rt ke militante christenen in de Sovjetzö hebben voor hun geloof mét de vrijheid moeten betalen. Zeventien miljoen Duitsers achter het Ijzeren Gordijn vieren daarom het Kerstfeest, het grote christelijke feest van vrede en verzoening, in bange zorg. Zij weten niet of hen later niet hun be zoek aan de kerk en hun religieuse ac tiviteit als „staatsvijandige bezigheid” euvel geduid zal worden. Zij kunnen al- leen maar hopen, dat ook voor de com- maar zonder' munisten de dag komt, waarop zij onder je aChtergrond st; het woord vrede niet alleen maar het be- klasse”. Wachten... grip wereldrevolutie verstaan, maar de werkelijke vrede naar binnen en naar buiten. Want hier ligt de wortel van het misverstand en van het gevaar dus. Terwijl de Duitsers in de Bondsrepu bliek weten dat voor hen de vrede in zijn gehele religieuse, menselijke en po- As

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1963 | | pagina 5