RADIO MEUBELEN SIMON DONDERS ZIZI JEANMAIRE-SHOW De eerste kunststoftrein ter wereld I precies daarbij „WE MOTTEN WEL” „CEKO” KOELKASTEN o w ZANUSSI MARIJNEN SELECTA 2,60 per week 299, 659, blijf fiL.Q fiets! blijf jong... ERTENS MEUBEL-COLLECTIE 555. 105,- VAN DIJK PW Fa. P. v. Loon Zn. Op 5 mei in Tilburg LER vloed Eb en bepalen zijn werktijden van ORT ek 126,75 17,50 13,50 4,25 5,25 2,00 335,- 195,- 495,- ALTOMATIEK LOVEN KOELKASTEN ’63 -’64 ROÜMANS ELEKTRONICAHUIS Tilb^ SCHLAPP1 975. 1075. 295. Kamperen in België 15 jaar „vrije ondernemer de Bundespost 445,- inehandel •orakkers bij SIMONS op het Smidspad J. SIMOMS-TERMEER vKi.> „ANIMO” Kleur en verkeersveiligheid In het algemeen gesproken zijn wij op het begin van onze jaartelling de hoogte van de vele oorzaken van -A-ls we 0,118 in die ^1^ Per verkeersongevallen.de weggebruiker hadden willen verplaatsen, hadd was te jong,'te oud, te haastig, te traag, hij lette niet op het gevaar, enz., enz. Maar ondanks het bekend zijn van deze oorzaken neemt het totaal van de ver keersongevallen in Tilburg meer en meer —>rm aan van een ramp. Kees van Asten Schuimplastic op rails Pagina J Vrijdag 26 april 1963 DE TILBURGSE KOERIER Pagina 4 Broekhovenseweg 73 Telefoon 23208 220 liter e” 31 ankstellen WIJ vertellen u graag meer hierover. NOTEN HUISKAMER APART MODERN BANKSTEL 6-pers. Eetservies pastel SUWIDE SLAAPKAMER 6-pers. Theeservies, porselein TEAK EETHOEK Nest schalen 5-delig, pastel vanaf TEAK BERGMEUBELEN van 6 Kop en schotels in doos 4,95— 6 Crème koppen en U slaagt zeker! Woninginrichting TEL. 20323 TUINSTRAAT 81 5CH Scharen STAALWARENHUIS Mobylette-produkt 35 Fiets-o-matic „30'^30 km 399.- Haal de uitvoerige leesfolder bij: SMIDSPAD 16-18 TELEFOON 24775 Lijnsheike 94 B Telefoon 26604 Lovensestraat 54 DE Tel. 23890 ZiZl JcAHhWfRF’ GOIRLE .BAAR. het 21640 ding 31358 o-hwti fieti 125 liter vanaf de fiets die finaal vanzelf fietst! met het temen reeds vanaf 325,- MET TAFEL falvenvege MIDSPAD DIT IS DE NIEUWE MOLENSTRAAT 142 (hoek Besterdstraat) Tel. 21397 DOE MEE AAN ONZE PRIJSVRAAG EN WIN UW koelkast gratis 225 liter vanaf Zonder aanbetaling ■S‘ C11U1 J erger Maar Gemonteerd i Vredeste Tel. 32456 nm a kt o 4 4 vandaag slachtoffe noodlot t Chemisch Reinigen „NEERLANDIA” VOOR HET BETERE WERK KORVELSEWEG 174 - TEL. 21697 Wij halen en bezorgen gratis U beltwij komen I Depót Goirle: STRIJP, FABRIEKSTRAAT 5-7 Wij geven zilverzegels UNGMATRASSEN russens (15 jaar garantie op innenwerk) vanaf lts moeten doen. de alleenhe UIT ONZE GROOTSE EN EXCLUSIEVE BLANK EIKEN SLAAPKAMER BINNEN VERI met kussi het bil Eet smakelijk '/i GEBRADEN HAAN 7E MET FRITES 1,1 0 ALLEEN ZATERDAG EN ZONDAG. 12-pers. Thee om ons tein banden. Het juiste adres VOOR UW AUTORIJLESSEN L. v. d. Pas-Zoontjens Groeselndstraat 27 - Tel. 25985 enin de NIEUWSTE OPEL REKORD 1963 schoorsteen- 2 schoorste- hae 6,—j van ans, I. tel en NOVAK-t.v. :r week. Geen kc -el kooprecht, g itraat 7, T. GROTE KEUZE IN ALLE SOORTEN Vloerbedekking - Glasgordijnen Overgordijnen Komt eens kijken! gen den loge- pref Daar- een IN ONZE SHOWROOM TONEN WIJ U HET NIEUWSTE OP HET GEBIED VAN PEETERS Fijngoedwasserij C A N I A t 's zaterdags- ddags geopend n 8-12 uur aan Noord 11 'el. 24662 r Verke feresseeiu massing 'litwerk heid van EMMASTRAAT 30 TEL. 20338 echter versts jken we r ons bijt e dat - idiot te t rel :r. Muziek- Jul. van Een sprekende naam Met bekende faam 115 liter 298,— 140 liter 350,— 160 liter 398, 210 liter 498,— Boven 200 liter vanaf 2,60 p. week zonder aanbetaling. ^WONINGINRICHTING BISSCHOP ZWJSENSTR. 72 TEL.21666 Een betrouwbare fiets koopt u alleen bij de vak man. Wij blijven voor uw fiets zorgen, jaren lang! Koop uw nieuwe fiets tus sen 30 maart en 1 juni. U hebt dan kans op... EEN FIETS VOOR NIETS aard schoon- elektr. ont- rioleringen. Oisterwijkse- 11. 21138. B 8298 NEL en UBLIEM L IJ P E N doet CH LAPPI Messen Grasmaaimachlnes „uhand^, het niet i moesten voorgescl ■nobielbez landelijk de cijfers, jeengegaard een grotere itreien onmo«»- tarten. Daa,- ikening mee WOLLEN DEKENS Vrij regelmatig verkrijg baar: 100 ’/o zuiver wol len dekens met kleine af wijkingen. Korting 25 tot 40 »/o. Dekenmagazijn „SMULDERS” Noord Besterdstraat 61 Tel. 23699 voor uzelf ook ideeën i het gebruik vamkleu- ie verkeersvei- (J) DKW TS De bromfiets voor sportieve rijders. Het DKW - bromfietsprogramma 1963 biedt u keus uit maar liefst 6 verschil lende modellen. Maak een vrijblijvende proefrit bij: HT EIGEN WERK- dus voordeliger, kentassen, gereed- ffers, bromfiets- en n, geldtassen. C. J. in, Pijlijzerstr. 100, Fel.’ 30055. B 8340 1MPEKAPPEN weer nieuw ge- or maison Haans, lat 162. Tel 20013. B 8301 R. 45 CIALE ADRES anti-rimpelbehan- isstraat 74-78. Tel. B 8319 wanneer Heinz Liermann geen Mist heeft, zwerft hij, gewapend met onontbeerllijke stok over de wad- zee naar de plaatsen, waar eens de larcellusvloed de bloeiende nederzet- ingen van Rungholt overspoelde. Op de- ■o. ^erftochten vindt hij vaak aarden oeroude scherven, schelpen en stenen, die hij op de zolder huis bewaart, waar langzamer- sn klein particulier museum is voor de eerste herfst- wad jagen zal Heinz e laatste maal met zijn de gebruikelijke weg uw j d gaan. De oudste postbode schit itief met pensioen gaan, de n de Posterijen in Kiel itstel meer weten Een vleuc planken. Èen vieugjef net moei Zeg maar gerust een stormwinc iemand afgerekend heeft i de, dat Hollanders nuchte boom-kijkers zijn dan Jeanmaire. Want naui kleine brokje puur temp neus laten zien om mi van een paar aller het Amsterdamse BANKSTEL, ge 4 nieuw model, □ank, 2 fauteuils en tafel een naam, die om zijn kwaliteitswerk bij dui zenden bekend is als ionaal Belgisch Verkeersbureau op aanvraag kosteloos een r van het vouwblad „Kampe- elgië - 1963”, dat, behalve een slijke kaart, alle benodigde ge- svat inzake 250 kampeerterrei- srgunning, Het zal wellicht dig zijn de aandacht erop jen dat in België de kampeer- die openbaar ter beschikking ipeerders worden gesteld vl behoeve zijn ingericht, de van de burgemeester moe. -•’gebied die v_. -jrgemees- “t af na te kc xampeerter- ie eisen voldoet en gezondheidsdienst gunstig --- ?oben ontvangen. Om op verrast. Op zulke dagen gaf zijn vrouw sen te kamperen dan op van het eiland af nauwkeurige signalen °»Tecnen waarvoor een ver- met de misthoorn, opdat hij nog voor het .osgeven, is de toestem- van degene die het of van zijn verte""”™ imming jrleend LDERIJENHUIS, i het adres voor kken, lijsten en ingen Vertrouwd ke beurs Veldho- 3, (bij Molenstr.) B. B 8299 burgemeester wc, degene die het heeft of door zjji KANTOOR- OPLEIDINGS- INSTITUUT ,STETYCOR’ Steno - Typen en Nederlandse Handelscorrespondentie Doorlopende aanvang nieuwe cursus Wandelboslaan Tel. 31095 t kleur wellicht een gunstige uitv de Posterijen haar phchtsgetrouwe post- zal kunnen hebben de *veilight bode vijftien jaar geleden op grond van de weggebruiker het ambtenarenreglement pensioneer- Hef verbond brengt trouwens ie •’- sloot de 65-jarige een arbeidsovereen komst met de Bundespost, zodat hij als .vrije ondernemer” de post, vergezeld van een vrindelijke groet kon blijven be zorgen bij de waddeneilandbewoners en de talrijke badgasten. „Ik ben p"" dag ziek geweest. De waddeneila -s hebben nog nooit op hun post „„even te wachten”, vertelt Heinz Lier mann vrolijk, na een diensttijd van bij na een mensenleeftijd. Ter gelegenheid van zijn 40-jarig jubileum werd hij on derscheiden met het Bundesverdienst- Ook dier zijn Me™ tin ze zwerxu kruiken, - zeldzame van zijn hand eer. ontstaan. Dit jaar nog stormen over het Liermann voor de 1 ak vol post d€ wad 0,0 Qri initicx mi wil van geen uitoi. dan lang delibreren hoé ze nu kan men haar gaan zien, om t zeldzaam verschijnsel van het con tact van een rasartieste met haar pu bliek weer eens mee te maken. Mee te aken hoe een gehele zaal tot magne tisch veld wordt van twee zwartge- kousde polen: Zizi’s fameuze benen. Hoe zij de zaal in haar ban kan bren gen met een op zichzelf zeer kleine, maar uiterst fascinerende stem. Om dan tet de conclusie te komen, dat hoe om standig ze ook beschreven werd, de wer kelijkheid dekte het niet. Zizi is niet te beschrijven. Men kan ook geen kwikzil ver in een zeef opscheppen. En men vergete het niet, dan is er naast rond en om haar ook nog die Revue au uiterst grand spectacle, schepping van ciroreo- koket, graaf-echtgenoot Roland Petit, jawel, jkertijd de beroemde. Aan hem de eer, Zizi in deze gedaante ontdekt en aan bliek gegeven te hebben en 1 zijn briljanse show een en tour schaft te hebben die harer waardig is. In Tilburg wordt op de enige voorstelling in Brabant ven. Aan de show wordt king verleend door oud-Till Legranse. gemeende kennis- un mooiste ideaal robr de verwezen- ’rvan de helpende iseii van een dis- velijksbeiniddeling, ttent gewraakt op vrouwelijke lei- rde Noordbrabant- elijksbemiddelings- ipeciale afdelingen werkende, boeren en gegoede stand, inkbetuigingen ter Gegevens worden of mondeling door mevr. Otte- Bosscheweg 92, kantooruren daqe-' 1-8 uur. B 8285 n oh wee als zij niet alles bij zich hadden, dan konden ze er op rekenen dat de besnorde magistraat een reeks pro- cessen-verbaal voor ze in petto had. U ziet: in de tijd dat onze grootouders 1 Tel. 26826 trein bestaat en chemische S wanden van i van de ver- renten, wand- I igagenetten en vloerbedekking onverslijtbare ij eltrein is niet a gebrui- D wicht van 10 ton is derhalve omstreeks een derde lichter dan de tot nu toe ge bruikelijke wagontypes. Deze enorme gewichtsbesparing geeft de trein een veel hogere topsnelheid en bovenal een veel groter nuttig draagvermogen. In plaats van vier wagens kunnen met de - kunststoftrein bijvoorbeeld z~~ Hoewel de bij dezelfde belasting van de moti ide, diesel- wagen getrokken worden. De chemici en J-ingenieurs, die zich met dit opzien barende project bezighielden, zijn van mening, dat deze voordelen ook voor trams, bussen, koelwagens en treinstel- voor de metro van groot belang 1 deze verkeers- uuuv.c^n van lichte kunststof rationeler worden vervaardigd, want de fabricage volgens het bouwdoossysteem met ge prefabriceerde bouwelementen maakt vele tot nu toe noodzakelijke arbeids- ,-^J Pree lés uw fiets! U felici- y - 7 teert uzelf tijdens ’n r A proefrit. U ziet, u voelt, u hoort geen «a motortje. Niets te ff doen: niet bij het II stilstaan, niet bij II het wegrijden, niet Vk onder het fietsen. XX. Geriefelii kereenvou-X^- diger en veiliger dan - X, trapfietsen. Fiets-o-matic 7,439.- de weggebruiker. Het Verbond brengt trouwens iets van de nieuwe opvattingen t.a.v. het kleur gebruik in de praktijk: sedert enige tijd worden er voor de jeugdbrigadiers in Nederland gele jassen in omloop ge bracht, nadat is gebleken, dat de zicht- nog geen baarheid daarvan aanmerkelijk boven landbewo- dje van de wme jas uitstak. 1 .P08^. ,be" Het is goed, dat wij ons in dit opzicht einz Lier- bezinnen op wat realiseerbaar én wen- -seljjk .s Natuurlijk hebt u v-- op het gebied van het geb. ren ter verhoging van dt ligheid. Mogen wij daarc~ u- de lezers van de u verzoeken uw eigen idee kenbaar te maken in de vorm van een briefkaart of brief aan het secretariaat: Burgemees ter Jansenstraat 36, Tilburg. De toepassing van kleuren voor trot toirbanden, voetgangersoversteekplaat- sen, rotondes, bermbebakering, parkeer plaatsen, routelijnen, verkeerszuilen, enz. zijn legio. Geef ons uw inzichten voor het juiste gebruik van goede kleuren in het ver keer. De moeite, die u zich wilt geven om idee in te zenden, wordt straks mis- ten beloond door een hogere ver- 1 keersveiligheid op bepaalde punten in 'i onze gemeente of misschien zelfs in het L' gehele land. Xzv eenmae jse auto- I moeilij- moesten leer een wegreglement, docu- larin de eigenschappen van de eld stonden, een compleet wet- i boek met tweehonderdtien trole-boekje voor de wa ak tot week moest wdr- wetboek van de rer het verkeer, i achter het stuur irijse verkeer deel to boekwerk voor voor het la- zich meesle- Dat koop je alleen Porseleinen Koffie-, /.r. ïe- Ontbijt- en Eetservies 7"./J met bloem 12-pers. Porseleinen Koffie-, Thee-, Ontbijt- en Eetservies zeer modern anngegeven door genot van dat terrein jjn vertegenwoordiger. I//30" Alle modellen Gero-Zilmeta en Zllduro. DE NIEUWSTE OPBOUWSERVIEZEN Steeds zeggen er meer VOOR EEN BETER SERVIES SMIDSPAD 6 -.tormwlnd. Als - met de legen tere kat-uit-de- is het wel Zizi iwelijks had dit iperament haar om maar te zwijgen illerliefste voetjes of Carré-publiek ver- Alles voor uw tuin o.a. Tuinbouwzaden Bloemenzaden Prima gazonzaad Compost Stalmest Kunstmestkorrels Gazonmest met onkruidverdelgings- middel Rozenmest Bestrijdings middelen Tuinkabouters Berken voeder- huisjes etc. etc. Gasthuisstraat 38 Tel. 24921 (Na 6 uur tel. 25841) Het Natie verstrekt exemplaar ren in Bel; overzichtel gevens bei nen met verg niet overbodig te vestigen dat terreinen, die openga,. van de kampeerders worden ten hunnen behoeve zijn ingericht, de vergunning van de burgemeester moe. ten hebben, op wiens grondget; j terreinen gelegen zijn. De bui ter geeft de vergunning eerst t hebben nagegaan of het kan rein aan de gestelde eisen vol na van de gezc_J"--'J-" advies te hebb- andere plaatsen die kampeerterreinen waarvoor een ver gunning is afgegeven, Is de toestem ming vereist van degene die het genot ervan heeft of van zijn vertegenwoordi ger. Deze toestemming mag stilzwij- leen gend worden verleend wanneer het gids verblijf niet langer dan 36 uren zal du- ren. Het verblijf van meer dan 30 kam peerders voor een duur van tenminste vijftien dagen, moet tenminste 48 Voor een klein huisje op het Noordfriese eiland Pellworm stond een postijon in traditioneel gewaad en blies op een post hoorn, Duitslands oudste, nog in actieve de, s dienst zijnde postbode Heinz Lier- koms numn vierde zijn tachtigste verjaar dag. Gedurende 45 lange jaren trans porteerde de waddenpostbode driemaal per week en in de zomermaanden zelfs elke dag, pakjes, brieven en telegram- o men, opgeborgen in een stevige rugzak ners 3hikking van het eiland Pellworm naar het wad- hoev< ssteld of denelland Süderoog. Heen en terug be. tekent dat een moeizame weg van 15 ki lometer door het wad, die de krasse Noordduitser alleen tijdens laag water kan afleggen. Bij stralende zonneschijn is de twee uur durende mars over de „zeebodem” niet gevaarlijk; maar reeds dikwijls werd Heinz Liermann door herfststormen, dichte mist of sneeuw Korvelseweg 1 0 - -ovenstaande impliceert nogmaals, dat er niets mag worden nagelaten om de veiligheid van de weggebruikers te vergroten. Dat geldt zeker ook voor maatregelen, waarvan de waarde in eer ste instantie niet exact te weten is. In vele landen is kleur bij het bevor- deren van de verkeersveiligheid een be- ”W1J 9e|oven, langrijke rol gaan spelen. voor de toeko Indien wij door het gebruiken van c fc- juiste kleur op de juiste plaats en i« veel gevallen is dat het wegdek een bijdrage kunnen leveren tot verminde ring van de verkeersongevallen, tot ver mindering dus van onvoorstelbaar men selijk leed, dan is dat ons aller inspan ning meer dan waard. Het Verbond voor VeiF het laatste jaar sterk ge deze materie, omdat kleur wellicl'‘ - eenvouc koetsbezitters tenmin_._ t overdag mocht. Maar ook a ze wel. Het was nu schreven. De eerste Parijs 1 dan die mobielbezitters hadden het nog ik graag ker. Als dlie uit rijden wilden, ntrappen zij ondermeer een wegreglemen menten waar- -- auto vermeit boek, een vragen, een contr gen dat van week .v, den afgestempeld, een nrefectuur van Parijs ove ccn boek dat de man machtigde aan het Par te nemen, en een ditc buiten Parijs en een carnet vr den van brandstoffen, met zit Rijwiel, en bromfietshandel Emmastraat 28 t.o. parkeerterrein V/illem II-straat In het centrum van Tilburg. TEL. 26392 TILBURG Dit is maar een greep 1 haar pu- haar met ifage ver- - volledig de vorn -p 5 mei Wef bo\ t gege- medewer- Iburger Jan uwe Automatiek, vlATIEK LOVEN'. hapjes, fijne slaa- ites frites. Komt U even. Lovensestraat B 8287 uv .......oorn, opdat hij nog voor het inzetten van de vloed zijn huis achter de duinen veilig kon bereiken. Heinz Liermann kent het wad. Niet al- als eilandpostbode, maar ook als doorkruiste hij dikwijls de drassi. ge wereld van geulen en zandbanken. De avontuurlijke knaap was nog maar zeer j°n&, toen de zee, de zeevaart en vreem- vijftien dagen, moet tenminste 48 uur de landen hem al lokten. „Ik heb er rugzak vol vóór het kamp wordt betrokken, bij de nooit spijt van gehad, dat ik naar mijn over het wa burgemeester worden aangegeven door vaderland teruggekeerd ben”, geeft zal nu defin Heinz Liermann eerlijk toe. „Ik behoor hoofddirectis bij deze wereld.” Toen de directie van klaarde zich onomwonden „pro-Zizi'’. Aan de ovationele successen waanne- is, 1 de dit gepaard ging, zal wel niet dat vreemd zijn, dat Zizi en haar gezel- - schap terug komen voor een korte tour nee door Nederland. Zo zal het gezel- mail schap dan ook op zondag, 5 mei 1963 in tisc de Tilburgse Stadsschouwburg te zien zijn. De pers heeft zich niet onbetuigd gela ten; er werd heel veel over deze kleine Parisienne geschreven in kranten en tot tijdschriften, zodat menige Nederlander nu een heleboel van haar werk, haar persoon, haar privé-leven en haar voor geschiedenis weet. Met een onuitputte lijke fantasie en een schat van betitelin gen heeft men getracht haar te be schrijven, jongensachtig of wel uiter-‘ vrouwelijk. Brutaal maar ook I..1 spontaan en impulsief, en tegelijkertijd van een precies uitgekiend vakmanschap, volkomen bizar en toch dodelijk serieus, kortom een staalkaart van volkomen te genstrijdige eigenschappen. Verwonder lijk is dat niet, want Zizi is dat alles, verenigd in een klein vrouwtje. En die veelzijdigheid is het geheim van alle ■raar groten, of ze nu Franky, Louis, Mariene of Ella heten. Beter We hadden liever gesproken met u over raakten. Men vond het de keververzameling van onze oom Ka- schande, de koetsbezitters rel of over de gezondheid van uw vrouw, 4 dan over de maximum snelheid. Eigen- J lijk, dat moeten we u bekennen, zouden 4 we ook wel harder willen rijden dr~ 50 km. per uur. We zouden ook 4 doldriest de gaspendaal willen intr 4 enons niet genoodzaakt voelen J ergens aan te storen. I 4 Maar gaan we het ec beredeneren en bekijk die deskundigen voor 1 hebben, dan zien we snelheid in bepaalde c lijk is zonder het nood, om moeten we er wel houden. Ja, we motten wel. Zo was het ook in het begin van onze jaartelling in Rome. reiskoets pen. tl willen verplaatsen, hadden we dat En 's avonds of 's nachts moeten doen. Voet gangers waren toen de alleenheersers van de weg. En ook toen waren er mensen die er niet over uitgesproken nog jong e» onbezonnan.waren, was het ook niet 'alles. Daaroin troosten wé ons met de gedachte, dat als nu het Ver bond voor Veilig Verkeer ons vraagt om aan de maximum snelheid te denken het udiq een echt niet zo erS is wanneer we het gaan inste dat vergelijken met wat men aan het eind ook toen van negentiende eeuw van ons in maal Frankrijk geëist zou hebben. aut0. Een schrale troost? Kom nou! U bent ’t toch met ons eens dat wetten en regels er altijd zullen blijven. Maar er zullen It altijd weer mensen zijn, die zich er aan trachten te onttrekken hoe gunstig de wetten ook zouden zijn. Als morgen de maxcmum-snelheid van I 50 km. op 60 zou worden gebracht, zou den we ook weer hierover ontevreden 11 1 zijn. Daarom zullen we nooit met z’n al- j len het verkeer kunnen regelen. Want als dat mogelijk was zou oom Karei 30 j km. als maximum snelheid willen heb- I ben en Pepita 90 als hoogste norm aan geven. In dit geval, al houden we in principe niet van zulke mensen en u even min veronderstellen we, moeten we „mee. jllj rijdertjes” zijn. Er blijft ons echt geen andere keuze over. Want bedenk wel, j j kan het uw kind zijn dat het fer wordt en morgen kan u uitzoeken. 1, een belangrijke bijdrage toekomst van de treinenbouw de geleverd te hebben," meenden onlangs jn chemici van de Bayerfabrieken in Lever kusen, toen de eerste kunststoftrein ter wereld ontwikkeld door Bayer-Lever- kusen en de Machinefabriek Augsburg- Neurenberq (M.A.N.) voor normaal verkeer werd vrijgegeven. Hoewel de blauwe, uit vier delen bestaand., 1 teer is trein er uiterlijk niet veel anders uitziet •erd in dan t,e conventionele treinen van de van Duitse Spoorwegen, was hier toch sprake rkinq van een voUedi9 nieuwe constructie. van Van^aar dat zowel deskundigen als de len voor de metro var pers veel belangstelling aan de dag leg- zijn. Bovendien kunnen den voor deze trein, die misschien wel middelen van lichte kun* een geheel nieuw tijdperk in de bouw van treinstellen en in de „eeuw van de kunststoffen" inluidt. Gebruikte men tot nu toe bij de bouw van treinen voornamelijk staalplaat en hout, bij dit nieuwe produkt, waaraan acht jaar werd gewerkt, vindt slechts één enkele grondstof toepassing: harde polyurethan-kunststof, die volgens het nieuw ontwikkelde „Moltopren"-vul- bouwsysteem wordt toegepast, waarbij de holle ruimte tussen binnen- en bui- tènwand met schuimplastic wordt opge vuld. Eén enkele wagon met een ge root een beroep doen op te „Tilburgse Koerier" en v eigen idee kenbaar te processen overbodig. Ook het interieur van de tr*!~ v geheel uit kunststoffen e" vezelprodukten. Tussenwanden schuimrubber, omkastingen van de warming, verlichtingsomamenten, - - bekleding, zittingen, bagagenette zes wagens handgrepen en zelfs de v’ de motor- zijn vervaardigd van a r-Homici on kunststoffen. Deze dieselt duurder dan een trein van het kelijke type en wanneer men tot serie- ffl produktie overgaat, zal de prijs vermoe- H delijk zelfs gunstiger liggen. Gewichtsbesparing en de mogelijk heid van fabricage volgens het bouw- doossysteem met geprefabriceerde elementen zijn bijzonder rationele voordelen van de nieuwe kunststof trein.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1963 | | pagina 5