RADIO
MEUBELEN
SIMON DONDERS
ZIZI JEANMAIRE-SHOW
De eerste kunststoftrein ter wereld
I
precies
daarbij
„WE MOTTEN WEL”
„CEKO”
KOELKASTEN
o w
ZANUSSI
MARIJNEN
SELECTA
2,60 per week
299,
659,
blijf fiL.Q
fiets!
blijf jong...
ERTENS
MEUBEL-COLLECTIE
555.
105,-
VAN DIJK
PW
Fa. P. v. Loon Zn.
Op 5 mei in Tilburg
LER
vloed
Eb
en
bepalen zijn werktijden
van
ORT
ek
126,75
17,50
13,50
4,25
5,25
2,00
335,-
195,-
495,-
ALTOMATIEK LOVEN
KOELKASTEN ’63 -’64
ROÜMANS
ELEKTRONICAHUIS
Tilb^
SCHLAPP1
975.
1075.
295.
Kamperen
in België
15 jaar „vrije ondernemer
de Bundespost
445,-
inehandel
•orakkers
bij SIMONS
op het Smidspad
J. SIMOMS-TERMEER
vKi.>
„ANIMO”
Kleur en
verkeersveiligheid
In het algemeen gesproken zijn wij op het begin van onze jaartelling
de hoogte van de vele oorzaken van -A-ls we 0,118 in die ^1^ Per
verkeersongevallen.de weggebruiker hadden willen verplaatsen, hadd
was te jong,'te oud, te haastig, te traag,
hij lette niet op het gevaar, enz., enz.
Maar ondanks het bekend zijn van deze
oorzaken neemt het totaal van de ver
keersongevallen in Tilburg meer en meer
—>rm aan van een ramp.
Kees van Asten
Schuimplastic op rails
Pagina J
Vrijdag 26 april 1963
DE TILBURGSE KOERIER
Pagina 4
Broekhovenseweg 73
Telefoon 23208
220 liter
e”
31
ankstellen
WIJ vertellen u graag meer hierover.
NOTEN HUISKAMER
APART MODERN BANKSTEL
6-pers. Eetservies pastel
SUWIDE SLAAPKAMER
6-pers. Theeservies, porselein
TEAK EETHOEK
Nest schalen 5-delig, pastel
vanaf
TEAK BERGMEUBELEN
van
6 Kop en schotels in doos
4,95—
6 Crème koppen
en
U slaagt zeker!
Woninginrichting
TEL. 20323
TUINSTRAAT 81
5CH
Scharen
STAALWARENHUIS
Mobylette-produkt
35
Fiets-o-matic „30'^30 km 399.-
Haal de uitvoerige leesfolder bij:
SMIDSPAD 16-18
TELEFOON 24775
Lijnsheike 94 B
Telefoon 26604
Lovensestraat 54
DE
Tel. 23890
ZiZl JcAHhWfRF’
GOIRLE
.BAAR.
het
21640
ding
31358
o-hwti
fieti
125 liter
vanaf
de fiets
die finaal
vanzelf fietst!
met het
temen
reeds vanaf
325,-
MET TAFEL
falvenvege
MIDSPAD
DIT IS DE
NIEUWE
MOLENSTRAAT 142 (hoek Besterdstraat)
Tel. 21397
DOE MEE AAN ONZE
PRIJSVRAAG
EN WIN UW
koelkast gratis
225 liter vanaf
Zonder aanbetaling
■S‘
C11U1
J erger
Maar
Gemonteerd i
Vredeste
Tel. 32456
nm a kt o
4
4
vandaag
slachtoffe
noodlot t
Chemisch Reinigen
„NEERLANDIA”
VOOR HET BETERE WERK
KORVELSEWEG 174 - TEL. 21697
Wij halen en bezorgen
gratis
U beltwij komen I
Depót Goirle:
STRIJP, FABRIEKSTRAAT 5-7
Wij geven zilverzegels
UNGMATRASSEN
russens (15 jaar garantie op
innenwerk) vanaf
lts moeten doen.
de alleenhe
UIT ONZE GROOTSE
EN EXCLUSIEVE
BLANK EIKEN SLAAPKAMER
BINNEN VERI
met kussi
het bil
Eet smakelijk
'/i GEBRADEN HAAN 7E
MET FRITES 1,1 0
ALLEEN ZATERDAG EN ZONDAG.
12-pers.
Thee
om ons
tein banden.
Het juiste adres
VOOR UW
AUTORIJLESSEN
L. v. d. Pas-Zoontjens
Groeselndstraat 27 - Tel. 25985
enin de NIEUWSTE OPEL REKORD 1963
schoorsteen-
2 schoorste-
hae
6,—j
van
ans,
I. tel
en NOVAK-t.v.
:r week. Geen kc
-el kooprecht, g
itraat 7, T.
GROTE KEUZE IN ALLE SOORTEN
Vloerbedekking - Glasgordijnen
Overgordijnen
Komt eens kijken!
gen
den
loge- pref
Daar- een
IN ONZE SHOWROOM TONEN WIJ U
HET NIEUWSTE OP HET GEBIED VAN
PEETERS
Fijngoedwasserij
C A N I A
t 's zaterdags-
ddags geopend
n 8-12 uur
aan Noord 11
'el. 24662
r Verke
feresseeiu
massing
'litwerk
heid van
EMMASTRAAT 30
TEL. 20338
echter versts
jken we
r ons bijt
e dat -
idiot te t
rel
:r. Muziek-
Jul. van
Een sprekende naam
Met bekende faam
115 liter 298,—
140 liter 350,—
160 liter 398,
210 liter 498,—
Boven 200 liter vanaf 2,60 p. week
zonder aanbetaling.
^WONINGINRICHTING
BISSCHOP ZWJSENSTR. 72 TEL.21666
Een betrouwbare fiets
koopt u alleen bij de vak
man. Wij blijven voor uw
fiets zorgen, jaren lang!
Koop uw nieuwe fiets tus
sen 30 maart en 1 juni.
U hebt dan kans op...
EEN FIETS VOOR NIETS
aard schoon-
elektr. ont-
rioleringen.
Oisterwijkse-
11. 21138.
B 8298
NEL en
UBLIEM
L IJ P E N doet
CH LAPPI
Messen Grasmaaimachlnes
„uhand^,
het niet i
moesten
voorgescl
■nobielbez
landelijk
de cijfers,
jeengegaard
een grotere
itreien onmo«»-
tarten. Daa,-
ikening mee
WOLLEN DEKENS
Vrij regelmatig verkrijg
baar: 100 ’/o zuiver wol
len dekens met kleine af
wijkingen. Korting 25 tot
40 »/o.
Dekenmagazijn
„SMULDERS”
Noord Besterdstraat 61
Tel. 23699
voor uzelf ook ideeën
i het gebruik vamkleu-
ie verkeersvei-
(J) DKW TS
De bromfiets voor sportieve rijders.
Het DKW - bromfietsprogramma 1963
biedt u keus uit maar liefst 6 verschil
lende modellen.
Maak een vrijblijvende proefrit bij:
HT EIGEN WERK-
dus voordeliger,
kentassen, gereed-
ffers, bromfiets- en
n, geldtassen. C. J.
in, Pijlijzerstr. 100,
Fel.’ 30055. B 8340
1MPEKAPPEN
weer nieuw ge-
or maison Haans,
lat 162. Tel 20013.
B 8301
R. 45
CIALE ADRES
anti-rimpelbehan-
isstraat 74-78. Tel.
B 8319
wanneer Heinz Liermann geen
Mist heeft, zwerft hij, gewapend met
onontbeerllijke stok over de wad-
zee naar de plaatsen, waar eens de
larcellusvloed de bloeiende nederzet-
ingen van Rungholt overspoelde. Op de-
■o. ^erftochten vindt hij vaak aarden
oeroude scherven, schelpen en
stenen, die hij op de zolder
huis bewaart, waar langzamer-
sn klein particulier museum is
voor de eerste herfst-
wad jagen zal Heinz
e laatste maal met zijn
de gebruikelijke weg uw j
d gaan. De oudste postbode schit
itief met pensioen gaan, de
n de Posterijen in Kiel
itstel meer weten
Een vleuc
planken. Èen vieugjef net moei
Zeg maar gerust een stormwinc
iemand afgerekend heeft i
de, dat Hollanders nuchte
boom-kijkers zijn dan
Jeanmaire. Want naui
kleine brokje puur temp
neus laten zien om mi
van een paar aller
het Amsterdamse
BANKSTEL, ge 4 nieuw model,
□ank, 2 fauteuils en tafel
een naam, die om zijn
kwaliteitswerk bij dui
zenden bekend is als
ionaal Belgisch Verkeersbureau
op aanvraag kosteloos een
r van het vouwblad „Kampe-
elgië - 1963”, dat, behalve een
slijke kaart, alle benodigde ge-
svat inzake 250 kampeerterrei-
srgunning, Het zal wellicht
dig zijn de aandacht erop
jen dat in België de kampeer-
die openbaar ter beschikking
ipeerders worden gesteld vl
behoeve zijn ingericht, de
van de burgemeester moe.
-•’gebied die
v_. -jrgemees-
“t af na te
kc xampeerter-
ie eisen voldoet en
gezondheidsdienst gunstig ---
?oben ontvangen. Om op verrast. Op zulke dagen gaf zijn vrouw
sen te kamperen dan op van het eiland af nauwkeurige signalen
°»Tecnen waarvoor een ver- met de misthoorn, opdat hij nog voor het
.osgeven, is de toestem-
van degene die het
of van zijn verte""”™
imming
jrleend
LDERIJENHUIS,
i het adres voor
kken, lijsten en
ingen Vertrouwd
ke beurs Veldho-
3, (bij Molenstr.)
B. B 8299
burgemeester wc,
degene die het
heeft of door zjji
KANTOOR-
OPLEIDINGS-
INSTITUUT
,STETYCOR’
Steno - Typen
en Nederlandse
Handelscorrespondentie
Doorlopende aanvang
nieuwe cursus
Wandelboslaan
Tel. 31095
t kleur wellicht een gunstige uitv
de Posterijen haar phchtsgetrouwe post- zal kunnen hebben de *veilight
bode vijftien jaar geleden op grond van de weggebruiker
het ambtenarenreglement pensioneer- Hef verbond brengt trouwens ie
•’- sloot de 65-jarige een arbeidsovereen
komst met de Bundespost, zodat hij als
.vrije ondernemer” de post, vergezeld
van een vrindelijke groet kon blijven be
zorgen bij de waddeneilandbewoners en
de talrijke badgasten. „Ik ben p""
dag ziek geweest. De waddeneila
-s hebben nog nooit op hun post
„„even te wachten”, vertelt Heinz Lier
mann vrolijk, na een diensttijd van bij
na een mensenleeftijd. Ter gelegenheid
van zijn 40-jarig jubileum werd hij on
derscheiden met het Bundesverdienst-
Ook
dier
zijn
Me™
tin
ze zwerxu
kruiken, -
zeldzame
van zijn
hand eer.
ontstaan.
Dit jaar nog
stormen over het
Liermann voor de 1
ak vol post d€
wad 0,0 Qri
initicx mi
wil van geen uitoi.
dan lang delibreren hoé ze nu
kan men haar gaan zien, om
t zeldzaam verschijnsel van het con
tact van een rasartieste met haar pu
bliek weer eens mee te maken. Mee te
aken hoe een gehele zaal tot magne
tisch veld wordt van twee zwartge-
kousde polen: Zizi’s fameuze benen.
Hoe zij de zaal in haar ban kan bren
gen met een op zichzelf zeer kleine,
maar uiterst fascinerende stem. Om dan
tet de conclusie te komen, dat hoe om
standig ze ook beschreven werd, de wer
kelijkheid dekte het niet. Zizi is niet te
beschrijven. Men kan ook geen kwikzil
ver in een zeef opscheppen.
En men vergete het niet, dan is er naast
rond en om haar ook nog die Revue au
uiterst grand spectacle, schepping van ciroreo-
koket, graaf-echtgenoot Roland Petit, jawel,
jkertijd de beroemde. Aan hem de eer, Zizi in
deze gedaante ontdekt en aan
bliek gegeven te hebben en 1
zijn briljanse show een en tour
schaft te hebben die harer
waardig is. In Tilburg wordt op
de enige voorstelling in Brabant
ven. Aan de show wordt
king verleend door oud-Till
Legranse.
gemeende kennis-
un mooiste ideaal
robr de verwezen-
’rvan de helpende
iseii van een dis-
velijksbeiniddeling,
ttent gewraakt op
vrouwelijke lei-
rde Noordbrabant-
elijksbemiddelings-
ipeciale afdelingen
werkende, boeren
en gegoede stand,
inkbetuigingen ter
Gegevens worden
of mondeling
door mevr. Otte-
Bosscheweg 92,
kantooruren daqe-'
1-8 uur. B 8285
n oh wee als zij niet alles bij zich
hadden, dan konden ze er op rekenen dat
de besnorde magistraat een reeks pro-
cessen-verbaal voor ze in petto had.
U ziet: in de tijd dat onze grootouders
1 Tel. 26826
trein bestaat
en chemische S
wanden van i
van de ver-
renten, wand- I
igagenetten en
vloerbedekking
onverslijtbare ij
eltrein is niet a
gebrui- D
wicht van 10 ton is derhalve omstreeks
een derde lichter dan de tot nu toe ge
bruikelijke wagontypes. Deze enorme
gewichtsbesparing geeft de trein een
veel hogere topsnelheid en bovenal een
veel groter nuttig draagvermogen. In
plaats van vier wagens kunnen met de
- kunststoftrein bijvoorbeeld z~~
Hoewel de bij dezelfde belasting van de moti
ide, diesel- wagen getrokken worden. De chemici en
J-ingenieurs, die zich met dit opzien
barende project bezighielden, zijn van
mening, dat deze voordelen ook voor
trams, bussen, koelwagens en treinstel-
voor de metro van groot belang
1 deze verkeers-
uuuv.c^n van lichte kunststof rationeler
worden vervaardigd, want de fabricage
volgens het bouwdoossysteem met ge
prefabriceerde bouwelementen maakt
vele tot nu toe noodzakelijke arbeids-
,-^J
Pree lés
uw fiets! U felici- y - 7
teert uzelf tijdens ’n r A
proefrit. U ziet, u
voelt, u hoort geen «a
motortje. Niets te ff
doen: niet bij het II
stilstaan, niet bij II
het wegrijden, niet Vk
onder het fietsen. XX.
Geriefelii kereenvou-X^-
diger en veiliger dan
- X, trapfietsen.
Fiets-o-matic 7,439.-
de weggebruiker.
Het Verbond brengt trouwens iets van
de nieuwe opvattingen t.a.v. het kleur
gebruik in de praktijk: sedert enige tijd
worden er voor de jeugdbrigadiers in
Nederland gele jassen in omloop ge
bracht, nadat is gebleken, dat de zicht-
nog geen baarheid daarvan aanmerkelijk boven
landbewo- dje van de wme jas uitstak.
1 .P08^. ,be" Het is goed, dat wij ons in dit opzicht
einz Lier- bezinnen op wat realiseerbaar én wen-
-seljjk .s
Natuurlijk hebt u v--
op het gebied van het geb.
ren ter verhoging van dt
ligheid.
Mogen wij daarc~ u-
de lezers van de
u verzoeken uw eigen idee kenbaar te
maken in de vorm van een briefkaart
of brief aan het secretariaat: Burgemees
ter Jansenstraat 36, Tilburg.
De toepassing van kleuren voor trot
toirbanden, voetgangersoversteekplaat-
sen, rotondes, bermbebakering, parkeer
plaatsen, routelijnen, verkeerszuilen, enz.
zijn legio.
Geef ons uw inzichten voor het juiste
gebruik van goede kleuren in het ver
keer.
De moeite, die u zich wilt geven om
idee in te zenden, wordt straks mis-
ten beloond door een hogere ver- 1
keersveiligheid op bepaalde punten in 'i
onze gemeente of misschien zelfs in het L'
gehele land. Xzv
eenmae
jse auto-
I moeilij-
moesten
leer een wegreglement, docu-
larin de eigenschappen van de
eld stonden, een compleet wet-
i boek met tweehonderdtien
trole-boekje voor de wa
ak tot week moest wdr-
wetboek van de
rer het verkeer,
i achter het stuur
irijse verkeer deel
to boekwerk voor
voor het la-
zich meesle-
Dat koop je alleen
Porseleinen Koffie-, /.r.
ïe- Ontbijt- en Eetservies 7"./J
met bloem
12-pers. Porseleinen Koffie-,
Thee-, Ontbijt- en Eetservies
zeer modern
anngegeven door
genot van dat terrein
jjn vertegenwoordiger.
I//30"
Alle modellen Gero-Zilmeta en Zllduro.
DE NIEUWSTE OPBOUWSERVIEZEN
Steeds zeggen er meer
VOOR EEN BETER SERVIES
SMIDSPAD 6
-.tormwlnd. Als -
met de legen
tere kat-uit-de-
is het wel Zizi
iwelijks had dit
iperament haar
om maar te zwijgen
illerliefste voetjes of
Carré-publiek ver-
Alles
voor uw tuin
o.a.
Tuinbouwzaden
Bloemenzaden
Prima gazonzaad
Compost
Stalmest
Kunstmestkorrels
Gazonmest met
onkruidverdelgings-
middel
Rozenmest
Bestrijdings
middelen
Tuinkabouters
Berken voeder-
huisjes
etc. etc.
Gasthuisstraat 38
Tel. 24921
(Na 6 uur tel. 25841)
Het Natie
verstrekt
exemplaar
ren in Bel;
overzichtel
gevens bei
nen met verg
niet overbodig
te vestigen dat
terreinen, die openga,.
van de kampeerders worden
ten hunnen behoeve zijn ingericht, de
vergunning van de burgemeester moe.
ten hebben, op wiens grondget; j
terreinen gelegen zijn. De bui
ter geeft de vergunning eerst t
hebben nagegaan of het kan
rein aan de gestelde eisen vol
na van de gezc_J"--'J-"
advies te hebb-
andere plaatsen
die kampeerterreinen waarvoor een ver
gunning is afgegeven, Is de toestem
ming vereist van degene die het genot
ervan heeft of van zijn vertegenwoordi
ger. Deze toestemming mag stilzwij- leen
gend worden verleend wanneer het gids
verblijf niet langer dan 36 uren zal du-
ren. Het verblijf van meer dan 30 kam
peerders voor een duur van tenminste
vijftien dagen, moet tenminste 48
Voor een klein huisje op het Noordfriese
eiland Pellworm stond een postijon in
traditioneel gewaad en blies op een post
hoorn, Duitslands oudste, nog in actieve de, s
dienst zijnde postbode Heinz Lier- koms
numn vierde zijn tachtigste verjaar
dag. Gedurende 45 lange jaren trans
porteerde de waddenpostbode driemaal
per week en in de zomermaanden zelfs
elke dag, pakjes, brieven en telegram- o
men, opgeborgen in een stevige rugzak ners
3hikking van het eiland Pellworm naar het wad- hoev<
ssteld of denelland Süderoog. Heen en terug be.
tekent dat een moeizame weg van 15 ki
lometer door het wad, die de krasse
Noordduitser alleen tijdens laag water
kan afleggen. Bij stralende zonneschijn
is de twee uur durende mars over de
„zeebodem” niet gevaarlijk; maar reeds
dikwijls werd Heinz Liermann door
herfststormen, dichte mist of sneeuw
Korvelseweg 1 0
- -ovenstaande impliceert nogmaals,
dat er niets mag worden nagelaten om
de veiligheid van de weggebruikers te
vergroten. Dat geldt zeker ook voor
maatregelen, waarvan de waarde in eer
ste instantie niet exact te weten is.
In vele landen is kleur bij het bevor-
deren van de verkeersveiligheid een be- ”W1J 9e|oven,
langrijke rol gaan spelen. voor de toeko
Indien wij door het gebruiken van c fc-
juiste kleur op de juiste plaats en i«
veel gevallen is dat het wegdek een
bijdrage kunnen leveren tot verminde
ring van de verkeersongevallen, tot ver
mindering dus van onvoorstelbaar men
selijk leed, dan is dat ons aller inspan
ning meer dan waard.
Het Verbond voor VeiF
het laatste jaar sterk ge
deze materie, omdat
kleur wellicl'‘ -
eenvouc
koetsbezitters tenmin_._
t overdag mocht. Maar ook
a ze wel. Het was nu
schreven. De eerste Parijs
1 dan die mobielbezitters hadden het nog
ik graag ker. Als dlie uit rijden wilden,
ntrappen zij ondermeer een wegreglemen
menten waar- --
auto vermeit
boek, een
vragen, een contr
gen dat van week .v,
den afgestempeld, een
nrefectuur van Parijs ove
ccn boek dat de man
machtigde aan het Par
te nemen, en een ditc
buiten Parijs en een carnet vr
den van brandstoffen, met zit
Rijwiel, en bromfietshandel
Emmastraat 28 t.o. parkeerterrein
V/illem II-straat
In het centrum van Tilburg.
TEL. 26392 TILBURG
Dit is maar een greep
1 haar pu-
haar met
ifage ver- -
volledig de vorn
-p 5 mei Wef bo\
t gege-
medewer-
Iburger Jan
uwe Automatiek,
vlATIEK LOVEN'.
hapjes, fijne slaa-
ites frites. Komt U
even. Lovensestraat
B 8287
uv .......oorn, opdat hij nog voor het
inzetten van de vloed zijn huis achter
de duinen veilig kon bereiken.
Heinz Liermann kent het wad. Niet al-
als eilandpostbode, maar ook als
doorkruiste hij dikwijls de drassi.
ge wereld van geulen en zandbanken. De
avontuurlijke knaap was nog maar zeer
j°n&, toen de zee, de zeevaart en vreem-
vijftien dagen, moet tenminste 48 uur de landen hem al lokten. „Ik heb er rugzak vol
vóór het kamp wordt betrokken, bij de nooit spijt van gehad, dat ik naar mijn over het wa
burgemeester worden aangegeven door vaderland teruggekeerd ben”, geeft zal nu defin
Heinz Liermann eerlijk toe. „Ik behoor hoofddirectis
bij deze wereld.” Toen de directie van
klaarde zich onomwonden „pro-Zizi'’.
Aan de ovationele successen waanne- is, 1
de dit gepaard ging, zal wel niet dat
vreemd zijn, dat Zizi en haar gezel- -
schap terug komen voor een korte tour
nee door Nederland. Zo zal het gezel- mail
schap dan ook op zondag, 5 mei 1963 in tisc
de Tilburgse Stadsschouwburg te zien
zijn.
De pers heeft zich niet onbetuigd gela
ten; er werd heel veel over deze kleine
Parisienne geschreven in kranten en tot
tijdschriften, zodat menige Nederlander
nu een heleboel van haar werk, haar
persoon, haar privé-leven en haar voor
geschiedenis weet. Met een onuitputte
lijke fantasie en een schat van betitelin
gen heeft men getracht haar te be
schrijven, jongensachtig of wel uiter-‘
vrouwelijk. Brutaal maar ook I..1
spontaan en impulsief, en tegelijkertijd
van een precies uitgekiend vakmanschap,
volkomen bizar en toch dodelijk serieus,
kortom een staalkaart van volkomen te
genstrijdige eigenschappen. Verwonder
lijk is dat niet, want Zizi is dat alles,
verenigd in een klein vrouwtje. En die
veelzijdigheid is het geheim van alle
■raar groten, of ze nu Franky, Louis,
Mariene of Ella heten. Beter
We hadden liever gesproken met u over raakten. Men vond het
de keververzameling van onze oom Ka- schande, de koetsbezitters
rel of over de gezondheid van uw vrouw,
4 dan over de maximum snelheid. Eigen-
J lijk, dat moeten we u bekennen, zouden
4 we ook wel harder willen rijden dr~
50 km. per uur. We zouden ook
4 doldriest de gaspendaal willen intr
4 enons niet genoodzaakt voelen
J ergens aan te storen.
I 4 Maar gaan we het ec
beredeneren en bekijk
die deskundigen voor 1
hebben, dan zien we
snelheid in bepaalde c
lijk is zonder het nood,
om moeten we er wel
houden.
Ja, we motten wel. Zo was het ook in
het begin van onze jaartelling in Rome.
reiskoets pen.
tl willen verplaatsen, hadden we dat En
's avonds of 's nachts moeten doen. Voet
gangers waren toen de alleenheersers
van de weg. En ook toen waren er
mensen die er niet over uitgesproken
nog jong e» onbezonnan.waren, was het
ook niet 'alles. Daaroin troosten wé ons
met de gedachte, dat als nu het Ver
bond voor Veilig Verkeer ons vraagt om
aan de maximum snelheid te denken het
udiq een echt niet zo erS is wanneer we het gaan
inste dat vergelijken met wat men aan het eind
ook toen van negentiende eeuw van ons in
maal Frankrijk geëist zou hebben.
aut0. Een schrale troost? Kom nou! U bent
’t toch met ons eens dat wetten en regels
er altijd zullen blijven. Maar er zullen It
altijd weer mensen zijn, die zich er aan
trachten te onttrekken hoe gunstig de
wetten ook zouden zijn.
Als morgen de maxcmum-snelheid van I
50 km. op 60 zou worden gebracht, zou
den we ook weer hierover ontevreden 11 1
zijn. Daarom zullen we nooit met z’n al- j
len het verkeer kunnen regelen. Want
als dat mogelijk was zou oom Karei 30 j
km. als maximum snelheid willen heb- I
ben en Pepita 90 als hoogste norm aan
geven. In dit geval, al houden we in
principe niet van zulke mensen en u even
min veronderstellen we, moeten we „mee. jllj
rijdertjes” zijn. Er blijft ons echt geen
andere keuze over. Want bedenk wel, j
j kan het uw kind zijn dat het
fer wordt en morgen kan
u uitzoeken.
1, een belangrijke bijdrage
toekomst van de treinenbouw
de geleverd te hebben," meenden onlangs
jn chemici van de Bayerfabrieken in Lever
kusen, toen de eerste kunststoftrein ter
wereld ontwikkeld door Bayer-Lever-
kusen en de Machinefabriek Augsburg-
Neurenberq (M.A.N.) voor normaal
verkeer werd vrijgegeven. Hoewel de
blauwe, uit vier delen bestaand., 1
teer is trein er uiterlijk niet veel anders uitziet
•erd in dan t,e conventionele treinen van de
van Duitse Spoorwegen, was hier toch sprake
rkinq van een voUedi9 nieuwe constructie.
van Van^aar dat zowel deskundigen als de len voor de metro var
pers veel belangstelling aan de dag leg- zijn. Bovendien kunnen
den voor deze trein, die misschien wel middelen van lichte kun*
een geheel nieuw tijdperk in de bouw
van treinstellen en in de „eeuw van de
kunststoffen" inluidt.
Gebruikte men tot nu toe bij de bouw
van treinen voornamelijk staalplaat en
hout, bij dit nieuwe produkt, waaraan
acht jaar werd gewerkt, vindt slechts
één enkele grondstof toepassing: harde
polyurethan-kunststof, die volgens het
nieuw ontwikkelde „Moltopren"-vul-
bouwsysteem wordt toegepast, waarbij
de holle ruimte tussen binnen- en bui-
tènwand met schuimplastic wordt opge
vuld. Eén enkele wagon met een ge
root een beroep doen op
te „Tilburgse Koerier" en
v eigen idee kenbaar te
processen overbodig.
Ook het interieur van de tr*!~ v
geheel uit kunststoffen e"
vezelprodukten. Tussenwanden
schuimrubber, omkastingen van de
warming, verlichtingsomamenten,
- - bekleding, zittingen, bagagenette
zes wagens handgrepen en zelfs de v’
de motor- zijn vervaardigd van
a r-Homici on kunststoffen. Deze dieselt
duurder dan een trein van het
kelijke type en wanneer men tot serie- ffl
produktie overgaat, zal de prijs vermoe- H
delijk zelfs gunstiger liggen.
Gewichtsbesparing en de mogelijk
heid van fabricage volgens het bouw-
doossysteem met geprefabriceerde
elementen zijn bijzonder rationele
voordelen van de nieuwe kunststof
trein.