s
I
I
PETROLEUM
Grootste modelschip ter wereld
Oceaanreus in zakformaat
1
BEHAAGLIJKE WARMTE
voor moderne mensen
zö^ITnIjnzemanieren^
Hoe zal het leven
in het jaar 2000 uitzien?
er
Mutsaers
H
Jalouzieën-bril
Voor de
vrouw
EET VAAK TOMATEN - GEZOND
EN LEKKER
1
van
held im men
I
Opening
Fa. Dusee-
Meisjes van plan
Everest te
wni
TSNie
Wereldtentoonstelling in Seattle brengt
„DE WERELD VAN MORGEN”
DOLMANS
Was dat nodig?
„Zie goed-
Rijd beter!’7
Vrijdag 5
Vrijdag 5 oktober 1962
DE TTI.Bl RGSE KOERIER
Pagina 6
)annin<g,
hebben
natuurlijk een oliehaard gestookt met
OLIEHANDEL J. H. SPEIJERS
Buitenstraat 7 - TILBURG - Tel. 04250-33753
Uitkomst
voor
automobilisten
jaar
VAN
Korvelplein 46
en
Operakoor viel achter
toneel
Ongeluk met een
komisch effect
Veghel
Tilburg
Innocents),
de film.
zijn
zulks openl
weg.
te
n. Desgewe
riebonen er
I
van
zijn
tren-
i plastic-hou-
?rbaar is. De
aart waardoor
send
igen
het
deze
5 wegge-
leen heer
ïging gezet
elke 2
caror
legging.
ma Dusee-Mut-
sr v. d. Mortel
en zeer moder- I
doch i.v.i.
ander pan*.
men een
Burgemeest
ingezet, evenals
van eertijds. De
- ^.OOO ko-
inwen-
i behal-
lUUAtjZ ótf Uu>
PER 3/4
LITERFLES^
irbraak-
oorgang
■ad men
(be-
ngwet-
enden!
plm. 3
ine, plm.
rotmuska
margarin
>els bloei
dateert
gedaan.
e graaf-
afstand
ge-
rail
»n en aan
ich even-
*en dat
rachten groet
is dddr relint
toepas-
„inten-
dl „Overwinnen i
75 beurde het. De
►kaat,
trine,
als tweede «groente
geven.
Fijngoedwasserij
als Uw fijne was
Vlug en goed
klaar moet zijn
Korvelseweg 160 - Tel. 23890
als
in de uit
ifden keer
massaver-
omdat de
iddelen
og steeds
luizingen
1 en in plakken
kleine partjes
klein
appel en tomaat door
et de tomatenketchup,
ker. De cocktail over
schaalt j es of glazen
--c cocktail garneren met een
>otmuskaat en een klein toefje
ontmoet-
aan de
slaggever
'e klei-
aiuö han-
ide. „De
t," riep de man
terug. Hij
r goed oppas-
-erende bewe-
overboord
windkracht
telen, zout,
of margarir
peper, not
boter of i
2 eetlepel
Drogisterij
Ria van Dijk
Bosscheweg 508 - Tel. 22345
Voor baby-verzorging
Ook weegschalenverhuur
per maand
zijn
SCHOON ZUINIG WARM
Met in de hoofdrol de bekende ster „De Onschuldigen" (The
Deborah Kerr wordt deze week in het Bij de foto: een scène uit
Noorderlicht-Theater de film vertoond
Twee Britse meisjes, die dezer dagen
het Himalaya-gebergte zijn terugge-
;rd, zijn van plan de berg Everest
te beklimmen wanneer zij teruggaan.
Jo Scarr en Barbara Spark, beiden 24
jaar oud, hebben een tot op heden naam
loze 6.600 meter hoge top van het 1
malaya-gebergte beklommen een
hoogte die nog niet eerder door
vrouwen is bereikt. Jo Scarr verklaarde
in Londen dat zij de top „Axehead”
hadden gedoopt vanwege de messcherpe
rand die langs vrijwel de gehele berg
wand naar de top loopt. De meisjes er
voeren dat zij niet zoveel konden dra
gen als mannen, maar dat was het enige
nadeel dat zij ondervonden. Zij willen
de Everest beklimmen zodra zij genoeg
geld voor deze onderneming hebben op
gespaard.
H ERWAARDEN’S
WONINGINRICHTING
jroot assortime
t pand onderc,
collectie lev
irma Dusee-Mr
verzorgde groente
opening mocht
riling ontvangen,
welijks
liep geen der neergestorte
personen ernstig letsel op. Slechts drie
zangers moesten met beenbreuken naar
het ziekenhuis worden vervoerd. De an
dere koorleden worden door bloeduit-
-andere kleine verwondin-
belemmerd bij de uitoefening
«au uuu muzikale beroep. Totdat de
-geheel'opgebouwd is zal men
vuu uet operakoor in haar volle bezet
ting moeten afzien.
„Overwinnen of sterven" zal voor het
ensemble van het Mannheimer National
theater een lied met „diepe” betekenis
blijven.
Het vervoer, de industrie, de levensmid-
delenproduktie en de automatisering vra
gen daarop de aandacht. Het belangrijk
ste feit is misschien wel dat de mens
„het weer" geheel in de hand heeft en
dat daardoor de oogsten tot het vier
voudige zijn gestegen. De fabrieken ver
werken nieuwe grondstoffen en leveren
produkten af, die thans nog nauwelijks
in het researchstadium zijn de zeeën
voorzien de mensheid ook volop van
plantaardige voedingsmiddelen.
Ook op het gebied van onderwijs, ver
bindingsmiddelen, ontspanning, ambach
ten, kunst en vermaak hebben nieuwe
opvattingen, die thans nog in het experi
mentele stadium verkeren, vaste vorm
aangenomen. Zo zal de toepassing van
elektronische hulpmiddelen bij het on
derwijs het mogelijk maken het lesroos
ter uit te breiden en tegelijkertijd het
aantal docenten te beperken.
Monorail spoortrein
vormt grote attractie dT
Toen de spoorwegen een eeuw geleden Hij
hun zegetocht over de wereld noq moes- "u
cii ingenieurs en -
r reeds over of trok
zijn met behulp I lag
'n een goedko-
"•'nd te bren-
uUn grote fa-
r omheen zich
te woongebie-
Rijst met kippepoelet en tomaat
500 gkippepoelet, plm. 1 water, zout,
foelie, peper, 400 g droogkokende rijst,
plm. 1 kg tomaten, 250 g ui, ongeveer
14 teentje knoflook, plm. 30 g (3 eet
lepels) boter of margarine.
Het poelet wassen en opzetten met ko
kend water, zout en een stukje foelie.
De kip zachtjes gaarkoken in plm. 214
uur. Het kippevlees van de botjes halen
en in stukjes snijden. De bouillon me
ten en indien nodig aanvullen tot 6 dl.
De bouillon aan de kook brengen. De gehele werek
rijst wassen en in de bouillon gaarko- putatie. Niet - -
ken in plm. 14 uur. De tomaten even kale kwaliteit, maar ook wegens de per-
boven de gasvlam houden of in kokend fecte technische uitvoering. Slechts zei-
water dompelen en de velletjes eraf ha- den doen zich in de meestal gesubsi-
J len. De tomaten in plakjes snijden. De deerde schouwburgen storende inciden-
uit en een klein stukje knoflook schoon- ten voor. Niettegenstaande dat, komt
maken, fijn snijden en in een braadpan het zo nu en dan toch voor, dat bet
in de boter of margarine fruiten. Het verloop van een voorstelling storend ol
kippevlees toevoegen en even meebak- °P komische wijze beïnvloed wordt
ken. De tomaten erbij doen en heel even J
smoren. De gare rijst goed met de mas
sa vermengen. Het gerecht desgewenst
1 op smaak afmaken met zout en peper.
i van hun vrije tijd hebben
festduitse knutselaars Günter
inter Bos in de afgelopen 15
de bouw van dit grootste
idel ter wereld opgeofferd. Er
reeds lang een
dat de naam van
uiaagt- de vijfde
*-ip is echter tot kracht
gelijk aan de schlD
:haal 1 25. Het
sg tot achter
een breedte
kiel tot het
>ogte van
■n-reus
dieselmi
Wat er aan werk in het schip steekt,
is onbetaalbaar. Er moesten 30.400 ko-
peren klinknagels met de hand geklon-
op 1-
doordat requisieten ontbreken, coulissen
niet zorgvuldig genoeg zijn bevestigd
of het doek te vroeg of te laat valt.
Een zeer bijzonder incident deed zich
onlangs voor in het Mannheimer Natio
naltheater. Men bracht de „Troubadour”
van Giuseppe Verdi. In het vijfde ta
fereel zingt het koor het heroïsche
.Overwinnen of sterven”. En toen ge-
vouidc «ei. De naar het toneel voeren
de noodtrap zakte in elkaar onder het
gewicht van de zangers, waarvan de
meesten allesbehalve slank waren. Acht
tien koorleden stortten in de diepte en
met een belangrijk verzwakte koorzang
•noest de uitvoering ten einde worden
gebracht.
Gelukkig
personen
zangers a
het ziekenhuis v
dere koorleden
vrucht- stortingen en andere kleir
tef wrij- gen niet belemmerd bij c
toevoe- van hun muzikale beroe
lepel trap weer geheel
bin- van het operakoc
Duitse opera-uitvoeringen kunnen in de
hele wereld bogen op een goede ie-
- t alleen wegens hun muzi-
roeren. De puree goed heet laten wor
den en luchtig roeren. 4 tomaten vul
len met puree, de andere 4 met nier-
ragout. De kapjes schuin op de toma
ten zetten. De gevulde tomaten in een
vaar- vuurvaste schotel of pan zetten met een
siteit. beetje water en een klontje boter of
margarine. De pan sluiten en de tomaten
gaar, maar niet te zacht laten worden
in plm. 10 a 15 minuten. De rest van
de puree (en de ragout) warm houden
en apart erbij geven.
Wanneer men in het bezit van een
oven is, dan de rest van de puree in een
vuurvaste schotel doen. Hierop om en
om de met ragout en puree gevulde
tomaten zetteifcDe oven voorveryrarmen.
Dè’^ch^tel’lïf Mfe oven plaatsen en de to
maten gaar laten worden in 10 a 15 mi
nuten. Desgewenst
sperciebonen erbij
Tomatencocktail (1)
4 tomaten, 1 appel, 50 g magere ham,
1 eetlepel mayonaise, ui (knoflook),
zout, peper, peterselie.
De tomaten wassen, de appel schillen en
de vruchten in kleine stukjes snijden.
De ham eveneens in kleine stukjes ver
delen en aan de klein gesneden vrucl
ten toevoegen. Dit mengsel voorzichtig
vermengen met mayonaise, een weinig
zeer fijn gesneden ui (heel weinig fijn
gesneden of geraspte knoflook), zout en
peper. De cocktail overdoen in kleine,
glazen schaaltjes of glazen coupes. De
cocktail garneren met zeer fijn gesne-
I den peterselie.
ken worden, 3.225 patrijspoorten en ra- T
men werden waterdicht ingezet, evenals Ton,atencocklal* (2)
op de echte „Bremen" van eertij."
planken aan dek werden met 23.C
vroe- peren spijkers bevestigd. In het i
itsche dige van het model bevinden zich
j ve de machinekamer en de stuurhut een snijden. De pl
kajuit voor vier personen en een kook- verdelen De 1
nis- snijden. De
Recepten voor 4 personen
Twee voorbeelden van tomaten-cocktc
Deze kunnen als eerste gerecht aan
warme maaltijd of bij de koffietafel
geven worden.
zonder te grote vertraging te verwer- 1
ken. Daarom is het een goed idee van i
de organisatoren van de Wereldtentoon- I
stelling in Seattle geweest een mono-
railbaan aan te leggen van het hart van
de stad naar het tentoonstelling
waarmee de afstand van 1,9 1
in 96 seconden wordt afgelegd,
j Het blijkt nu reeds, kort na de opening,
dat deze monorailspoortrein een der gro
te attracties is van de tentoonstelling, die
een beeld wil geven van leven en wer
ken in de 21ste eeuw.
Er zijn twee gestroomlijnde treinen, elk werkza.
van vier wagons, die een topsnelheid schouwburg
kunnen bereiken van 100 km. per uur kunn“"
en waarmee bij elke rit 450 passagiers *ets
kunnen worden vervoerd. De glanzende ‘er -
aluminium treinen rijden geruisloos op 9ew*
rubber luchtbanden, ze bevinden zich on- ®*eC*1
geveer 7,5 meter boven de grond. De
beide monorails rusten op liggers van
gewapend beton, die worden gestut door
slanke T-vormige pilaren.Deze opstelling
maakt dat het daglicht vrijelijk tot op de
grond kan doordringen en het straatver
keer slechts weinig wordt gehinderd.
De monorailspoorweg in Seattle werd
ontworpen en uitgevoerd door de Zweed
se firma Alweg Monorail, die in het
bekende Californische amusementspark
„Disneyland" reeds een monorailbaan
heeft aangelegd van 1100 meter lengte,
doch waarmee slechts met snelheden van
25 tot 40 km. per uur wordt gereden,
omdat men daar geen haast heeft en de
trein zich door heuvelachtig terrein be-
1 geeft.
ouds
1882
werd
schap Ken
van 15,2 1
J Als bij de stapelloop van een echte
oceaanreus, barstte een fles champagne
stuk tegen de boeg van het model van
de „Bremen", voordat een grote kraan
deze verkleinde uitgave van het
gere vlaggeschip van de „Norddeut
Lloyd" in het water zette.
sn de spoorwegen een
i zegetocht over de wei
ten aanvangen piekerden
vervoersdeskundigen er
het niet mogelijk zou i
van een monorailspoortrein een
pe en snelle verbinding tot stand
gen tussen de steden met hun
brieksterreinen en de daar
I uitstrekkende dichtbevolkte
den.
Het probleem van het snelle
voer bestaat ook thans nog,
auto en de openbare vervoermit
niet in staat zijn gebleken de not
zijn toenemende dagelijkse volksverhi)
iden
tail,
de
ge-
Groente-ratjetoe
kg soeptomaten, 1 groene paprika,
14 groene komkommer 1 ui (Vi teentje
knoflook), olie, tijm, laurierblad, peper,
zout.
De tomaten in kokend water dompelen ol
even boven de gasvlam houden. De vel
letjes eraf halen en de tomaten met pe-
ver- per en zout bestrooien. De komkommer
•uch- Wassen en in plakjes snijden. De paprika
-uto, wassen en zaad en zaadlijsten verwijde
ren. De paprika in smalle reepjes snijden
De ui (en knoflook) schoonmaken, fijn-
snipperen en in een bodempje olie licht
bruin vakken. De paprika en komkom
mer, een paar tomaten, in stukjes ge
sneden, de tijm, het laurierblad, peper
en zout toevoegen en het geheel gaar
smoren in 5 a 10 minuten. Op het laatst
de hele tomaten erdoor scheppen en
«.won ma» verwarmen.
smaakt goed bij rijst of ma-
warme of koude broodbe-
De „Norddeutsche Uoyd" heeft het Bre-
men-model voor de tijd van twee jaar
gecharterd om het in verschillende lan-
te tonen. Eerst zal het de Atlan-
e Oceaan oversteken naar de Ver-
ie Staten. Echter niet op eigen
kracht, maar aan boord van een vracht
schip. Daarna zal de kleine oceaanreus
als bijzondere attractie de Duitse rivie
ren gaan bevaren.
Van verschillende zijden wordt de vraag
t nart van geOpperd of het nu wel persé nodig is
’gsterrein, dat de woningen aan de Bredaseweg
kilometer van het kerkhof komende aan de linker
zijde gesloopt worden. Het zijn toch
een aantal woningen, eigendom van de
gemeente, die voor een bepaalde tijd be
trokken hadden kunnen worden voor
„noodgevallen".
r._ -aamheden aan de doorbri
burg hadden dan toch doo»-"
kunnen vinden. In het voorjaar hau i
s ruimer in de woningvoorraad
gezegd dan was het tekort iets mii
weest) komen zitten. Nu heeft
chts 24 woningen in de wonlnc
klasse kunnen verdelen en dit bij
aantal van ruim 6000 woning-zoeker
Gevulde tomaten met aardappelpuree
en nierraoüt.
114 kg aardappe
melk, 15 g boter
g geraspte kaas,
300 g nier, 20 g boter
zout, peper, suiker, 2 er
8 grote tomaten.
De aardappelen schillen, wassen en gaar
koken in weinig water met zout. De nier moe
am- met ruim koud water en zout aan de gebi
Hi- kook brengen. Het water afgieten. De
een nier in kleine stukjes verdelen en in
boter of margarine in plm. 10 minuten
zachtjes gaar bakken.
De tomaten wassen Een kapje eraf snij
den en de tomaten uithollen. Het vrucht
vlees uit de tomaten door een zeef
ven en aan de gebakken nier toevoe
gen. De bloem aanmengen met een lep-'
water. Met dit papje het niermengsel t.„-
den. De nierragoüt op smaak afmaken
met zout, peper en suiker. De gare
aardappelen afgieten, droogstomen en
fijnstampen, De melk, boter of marga
rine, peper, nootmuskaat en kaas erdoor
De bezoekers van de Wereld- te maken en tenslotte - 30
tentoonstelling in Seattle meter hoog - boven in een
krijgen daarop een onderhou- „drijvende stad” aankomt,
dend, sensationeel en tot na- Het ruimtegevoel wordt ver
denken stemmend antwoord kregen door gebruik te ma-
bij hun bezoek aan het pavil- ken van elektronisch opge-
joen „World of Tomorrow”, wekte geluids- en lichteffec-
een tentoonstelling die onge- ten, bovendien draait de lift
onder het stijgen.
Bij het verlaten van de lift bevindt
men zich in „de ruimte". Via een
spiraalvor
mig verlopende tunnel, die is opge
bouwd uit 3250 in elkaar grijpende
aluminium kubussen, met ribben
van 1,20 meter, die in groepen zijn
gerangschikt: hier trekt de toe
komst door middel van elektronische
geluids- en kleureffecten aan de
■.„^schouwer voorbij. Een duidelijke
torgt er voor dat wat men
mdergaat ook begrepen
Tomaten behoren, met aardappelen, tot
de planten, die wij aan de opvolgers
van Columbus te danken hebben. Zij
stammen namelijk uit Amerika. Pas in
de 16e eeuw worden zij in Europa aan
getroffen en daar soms alleen gewaar
deerd als sierplant en ^ls curiositeit.
Heel anders dan nu: wij vinden niet
de bladeren en de bloemen hoofd
zaak, maar de vruchten. En wij waar
deren de vrucht niet aUeen om zijn
mooi-rode kleur, maar om zijn heerlijke
smaak en vele mogelijkheden in de
keuken. Dat de tomaat vitaminerijk is
nemen wij graag als extra voordeeltje
mee. Eet vaak tomaten zij zijn ge
zond en lekker.
veer 1,6 hectare inneemt.
Wanneer de bezoekers het
gebouw binnenkomen wan
delen ze langs de stands van helling komt men in een
Amerikaanse ondernemin- mig verl°pende tunnel, di
gen, waar de produkten te b°uwd.uit ‘n elkaar gi
aluminium kubussen,
zien zgn, die volgens hen in
de komende eeuw zullen wor
den gebruikt, b.v. auto's zon
der wielen. Bij het passeren 9elui
van een mooi aangelegde toes.<
y 3 explicatie zt
vijver komt men in een ziet en on
prachtige tuin - het terrein kan worden,
vanwaar de reis naar de
21ste eeuw wordt begonnen.
Deze reis duurt 21 minuten en wendi<
kan door 100 personen tege
lijk worden ondernomen.
De tocht begint in de
„Bubble-ator”, een doorzich
tige, bolvormige pneuma- band op het
tische lift, waarin men het w««
gevoel krijgt een ruimtereis
Dezer dagen opende de firma
saers aan het Burgemeester
plein (t.o. winkelgalerij) eer
ne zelfbedieningswinkel.
Een ruime zuivel- en vleeswarenafdeling
met groot assortiment werd links achter
in het pand ondergebracht. Behalve een j
grote collectie levensmiddelen beschikt
de firma Dusee-Mutsaers over een keu-
rig verzorgde groenten-en-fruit-afdeling.
Bij de opening mocht men zeer veel be
langstelling ontvangen. Een schat van
bloemen kon nauwelijks geplaatst worden
tussen de moderne opstanden.
De inrichting van deze winkel is zeer mo
dem. Binnenkort hoopt de firma haar 100
jarig bestaan te vieren. Voorheen was
het bedrijf gevestigd aan de Berksedijk
doch i.v.m. de sanering moest naar een
-and uitgezien worden. Nu heeft
prachtig zakenpand aan het
Ster v. d. Mortelplein.
Van 1320 oktober a s. organiseert de
Stichting „Oog en Bril in nauwe sa
menwerking met het Verbond voor Vei-
Rpj->etey"-
het onmeetbare belang van goede ogen
in het wegverkeer.
Men zal zich niet alleen richten tot de
gemotoriseerde weggebruikers alleen. Zo
zullen de Middelbare Scholen een in
structieve filmstrio over dit onderwerp i
aangeboden krijgen.
De automobilisten krijgen in diverse rij- j
dende en vaste test-stations de gelegen- j
heid gratis hun gezichtsvermogen te
doen controleren. Aan deze tests ver
leent, naast het Verbond voor Veilig
Verkeer, ook de Duitse organisatie op
dit gebied, door het uitlenen van enkele
testwagens, welkome medewerking.
De belangrijke groep voor het verkeer
van morgen, de leerlingen van de auto
rijscholen, zullen een populair boekje
over goed zien in het verkeer ontvangen. I
We kennen het allemaal, het aardige
liedje dat onze ouders vroeger voor ons
zongen. Misschien zingen wjj het zélf van
tijd tot tjjd voor ons kind. Zo iets blijft
van generatie op generatie hetzelfde. De
weg naar Rome ligt nog steeds tussen
Keulen en Parijs en nog altijd moet „al
wie met ons mee wil gaan” terdege
„onze manieren verstaan”. In dèt op
zicht is er weinig veranderd
Maar op de weg naar Rome is er wèl
wat veranderd: het verkeer is er ette-
l(jke malen drukker geworden. En het-
i zelfde geldt voor de weg naar Amster-
i dam, Beesterzwaag of Krimpen aan de
t IJssel. Dat heeft consequenties, ook voor
onze manieren. Want niet alleen zullen
i die in de vorm van ons verkeersge
drag inderdaad „verstaanbaar” moe-
ten zijn voor iedereen Maar manieren
alleen zijn niet voldoende op de weg.
Wat wij meer dan ooit nodig hebben is
gemanierdheid, wellevendheid. Welle
vendheid jegens onze naaste, onze mede
mens, wordt op de weg bepaald door
i onze gemanierdheid, door de wijze waar
op wij onze medeweggebruiker „tege-
moettreden”
Het gezegde „wees heer in het verkeer’
heeft in ons land opgeld gemaakt. Maar
met het incidenteel in praktijk brenf
ervan zijn wij er niet. Daarom doet
Verbond voor Veilig Verkeer in <i
maanden een beroep op iedere
bruiker in het verkeer niet alle
te zijn maar ook te blijven.
In de vakantie tijd, wanneer onze levens
blijheid extra groot en onze zorgen extra
klein zijn en wij herademen door het
wegvallen van de druk die klok en plicht
anders op ieder van ons uitoefenen, zijn
wij méér dan ooit in de gelegenheid on
ze goede wil jegens de medemens op de
weg te demonstreren. Als automobilist ten. „W
jegens de overstekende voetganger, als schoorste
bromfietser jegens de rustzoekende wan-
delaar, als fietser jegens het spelende
kind, als Nederlander jegens de buiten
lander Wie „heer” wil zijn heeft
geen betere gelegenheid zulks openlijk te
demonstreren dan op de -
Laten wij niet vergeten dat
die wij daar ontzien en we,»,
handelen dezelfde zijn waarvan
de vaderlandse liedje zegt dat
kleur van onze das bepalen” Nu mo
ge de kleur van onze das ons koud la-
ten, gemanierd willen we wèl zijn. Laten
we daarom ook in het verkeer tracl-‘
heer te zijn... en blijven. Want
niet juist het woord van Ruskin
selijk dat „heer zijn” bestaat in
se menselijkheid...?”
mdste monorailspoorweg
oó2 en heeft 36 jaar dienst g
aangelegd in het Ierse
rry en overbrugde een afst
km. De treintjes werden
jkken door stoomlocomotieven. De
J op ijzeren A-vornuge steunen m
de beide zijkanten bevonden ziel, c
eens nog rails, die er voor zorgden
de trein zijn evenwicht behield.
Een zeer bekende monorailspoorweg is
aangelegd boven de rivier in het Wup
pertal in Duitsland. Deze spoorweg is al
meer dan een halve eeuw oud en is
nog steeds in gebruik. Hoewel de trei
nen niet al te snel zijn worden toch
dagelijks rond 50.000 passagiers vervoerd
over het 13,2 km. lange traject.
3,52
wordt j
lotoren J
I
Juist op het ogenblik, dat de 32.000 ton j J
metende „Bremen" 5 uit New York in I
de thuishaven terugkeerde, liep de klei-
ne „Bremen" uit voor haar maiden-trip.
Film, televisie en pers waren er getuige
van, toen de zusters beide gepavoi-
seerd elkaar op het water -
.Waarom houdt u zich
.„teen vast?" riep een verslage
de man toe, die oo het dek van de
ne „Bremen" stond en met beide
den de schoorsteen omklemde,
schoorsteen houdt mij vast,”
een van de bouwers -
moest inderdaad bijzonder g
d de mensen sen. da,t hij door de slingen
zellevend be- ging«n van het schip niet
i het goe- geworpen werd. Meer dan
it zij „de 4 kan h6t schip niet verdragen en
stond op deze dag windkracht 5.
Na 15 jaar van onderzoekingen en expe
rimenteren is de heer H. R. Doorenbos
uit Rijswijk erin geslaagd een bril te
^^i^’istrue^r^ automobiliste^
blindende-Jicliten van tegenliggers. Men
91 Wan de hW beste iihV
duiden als een jalouzieënbril.
Aan een metalen montuur, ontwerp
een vooraanstaande brillenindustrie,
smalle dotzwarte jalouzieën van veri
staal bevestigd, gevat in een plastic-h(
der die in alle kleuren leverbaar is.
neussteunen zijn verstelbaar, waarde
de bril voor een ieder passend te maken
is. Het totale gewicht bedraagt slechts
29 gram.
De belangrijkste werking van de bril
is de straalbreking en absorptie van
licht waardoor het oog als het ware
in de schaduw komt te liggen. Het op
deze vinding rustende octrooi is verleend
op het optische verschijnsel dat men
langs strips kijkt zonder deze waar te
nemen. In het verkeer zal de bril over
dag grote diensten kunnen bewijzen als
bescherming tegen de laagstaande zon,
en 's avonds tegen schijnwerpers van te
gemoetkomend verkeer en door de ach
teruitkijkspiegel weerkaatst licht. Behal
ve in het verkeet is de bril ook heel
goed te gebruiken bij die gelegenheden
waar men langdurig aan het licht is
blootgesteld, zoals bij sportevenementen,
televisie-repetities, e.d.
De nieuwe bril helt een aantal nadelen
van de traditionele zonnebril op; zo blij
ven b.v. kleuren volkomen natuurlijk.
In Nederland zal de bril verkrijgbaar zijn
bij de opticiens en autodealers. De uit
vinding is behalve in ons land gepaten
teerd in België, Frankrijk, Italië, Enge
land, Zuid-Airika, Amerika en Canada.
Elke kubus brengt ook nog
eigen verhaal: sommige geven
„c..dig een deel weer van een drie
dimensionaal filmbeeld, andere mo
dellen van allerlei aard of stereogra-
fisch weergegeven statistieken. Al
deze afzonderlijke elementen worden
door middel van een elektronische
juiste moment in be-
of verlicht zo
er elke 2 minuten en 40 seconu
500 verschillende effecten.
Bij het verder gaan komt de bezoeker bij
een komvormige diepte, waarin zich een
model van de stad der toekomst bevindt.
Daarin ziet men de ingenieuze stadsaan
leg, het ingewikkelde verkeer, de ruim
aangelegde fabrieken, een ideaal stads- I
centrum en woonwijken, waar volop licht
en ruimte is. Voetgangers en gemotori-
I seerd verkeer zijn streng gescheiden. i
Vervolgens ziet men de woning der toe-
komst. Deze is draaibaar opgesteld om
I ten volle van het zonlicht te kunnen ge
nieten. De keuken is voorzien van for
nuizen die op zonne-energie werken en
taan thermo-elektrische koelkasten,
ran warmte direct in stroom wordt
ezet. Snoerloze strijkijzers en stofzui-
vergemakkelijken de huishoudelijke
i Driemaal liet de grote „Bremen"
groet een diepe bromtoon horen. Aar
reling stonden de passagiers en wuif
naar de gelijknamige notedop. Het drie-
malige pieptoontje, dat het model als
beantwoording van de groet produceer
de, hebben zij waarschijnlijk niet eens
gehoord. Nadat nog een fles champagne
en een heel klein model van de „Bre
men" 5 uitgewisseld waren, was de ce
remonie voorbij. Zo gauw mogelijk
brachten de twee modelbouwers de boot
in veiligheid. Ze wilden het schip, dat
«alleen aan materiaal al 70.000 gulden ge-
[kost heeft, niet onnodig aan de gevaren
van de golfslag in de haven blootstel
len.
2 sinaasappelen, 6 tomaten,
tomatenketchup, zout, j
nootmuskaat, peterselie.
De sinaasappelen schillen
j>e plakken in Lr.
tien. De tomaten wassen en
snijden. De sinaasappel en tomaat
elkaar mengen met de tomatenket
zout, peper en suiker. De cocktail
doen in glazen s
coupes. De coc1'*--
weinig noc
peterselie.
f gi
met
76.000 uren
de twee Wt
Buse en Günt
jaar voor
scheepsmodel
bestaat ondertussen
nieuw passagiersschip, dat
de Duitse havenstad dra<
„Bremen". Het inodelschip
in de kleinste details g-11
„Bremen" 4 op een sch„,„
weegt 12 ton, meet van boet
steven twaalf meter, heeft
van 1,73 meter en van de
topje van de mast een hoot
meter. De miniatuur-oceaar
aangedreven door twee
van eik 38 PK.
tijd
laars
afgelopt
dit gro
opgeof
Bds