s I I PETROLEUM Grootste modelschip ter wereld Oceaanreus in zakformaat 1 BEHAAGLIJKE WARMTE voor moderne mensen zö^ITnIjnzemanieren^ Hoe zal het leven in het jaar 2000 uitzien? er Mutsaers H Jalouzieën-bril Voor de vrouw EET VAAK TOMATEN - GEZOND EN LEKKER 1 van held im men I Opening Fa. Dusee- Meisjes van plan Everest te wni TSNie Wereldtentoonstelling in Seattle brengt „DE WERELD VAN MORGEN” DOLMANS Was dat nodig? „Zie goed- Rijd beter!’7 Vrijdag 5 Vrijdag 5 oktober 1962 DE TTI.Bl RGSE KOERIER Pagina 6 )annin<g, hebben natuurlijk een oliehaard gestookt met OLIEHANDEL J. H. SPEIJERS Buitenstraat 7 - TILBURG - Tel. 04250-33753 Uitkomst voor automobilisten jaar VAN Korvelplein 46 en Operakoor viel achter toneel Ongeluk met een komisch effect Veghel Tilburg Innocents), de film. zijn zulks openl weg. te n. Desgewe riebonen er I van zijn tren- i plastic-hou- ?rbaar is. De aart waardoor send igen het deze 5 wegge- leen heer ïging gezet elke 2 caror legging. ma Dusee-Mut- sr v. d. Mortel en zeer moder- I doch i.v.i. ander pan*. men een Burgemeest ingezet, evenals van eertijds. De - ^.OOO ko- inwen- i behal- lUUAtjZ ótf Uu> PER 3/4 LITERFLES^ irbraak- oorgang ■ad men (be- ngwet- enden! plm. 3 ine, plm. rotmuska margarin >els bloei dateert gedaan. e graaf- afstand ge- rail »n en aan ich even- *en dat rachten groet is dddr relint toepas- „inten- dl „Overwinnen i 75 beurde het. De ►kaat, trine, als tweede «groente geven. Fijngoedwasserij als Uw fijne was Vlug en goed klaar moet zijn Korvelseweg 160 - Tel. 23890 als in de uit ifden keer massaver- omdat de iddelen og steeds luizingen 1 en in plakken kleine partjes klein appel en tomaat door et de tomatenketchup, ker. De cocktail over schaalt j es of glazen --c cocktail garneren met een >otmuskaat en een klein toefje ontmoet- aan de slaggever 'e klei- aiuö han- ide. „De t," riep de man terug. Hij r goed oppas- -erende bewe- overboord windkracht telen, zout, of margarir peper, not boter of i 2 eetlepel Drogisterij Ria van Dijk Bosscheweg 508 - Tel. 22345 Voor baby-verzorging Ook weegschalenverhuur per maand zijn SCHOON ZUINIG WARM Met in de hoofdrol de bekende ster „De Onschuldigen" (The Deborah Kerr wordt deze week in het Bij de foto: een scène uit Noorderlicht-Theater de film vertoond Twee Britse meisjes, die dezer dagen het Himalaya-gebergte zijn terugge- ;rd, zijn van plan de berg Everest te beklimmen wanneer zij teruggaan. Jo Scarr en Barbara Spark, beiden 24 jaar oud, hebben een tot op heden naam loze 6.600 meter hoge top van het 1 malaya-gebergte beklommen een hoogte die nog niet eerder door vrouwen is bereikt. Jo Scarr verklaarde in Londen dat zij de top „Axehead” hadden gedoopt vanwege de messcherpe rand die langs vrijwel de gehele berg wand naar de top loopt. De meisjes er voeren dat zij niet zoveel konden dra gen als mannen, maar dat was het enige nadeel dat zij ondervonden. Zij willen de Everest beklimmen zodra zij genoeg geld voor deze onderneming hebben op gespaard. H ERWAARDEN’S WONINGINRICHTING jroot assortime t pand onderc, collectie lev irma Dusee-Mr verzorgde groente opening mocht riling ontvangen, welijks liep geen der neergestorte personen ernstig letsel op. Slechts drie zangers moesten met beenbreuken naar het ziekenhuis worden vervoerd. De an dere koorleden worden door bloeduit- -andere kleine verwondin- belemmerd bij de uitoefening «au uuu muzikale beroep. Totdat de -geheel'opgebouwd is zal men vuu uet operakoor in haar volle bezet ting moeten afzien. „Overwinnen of sterven" zal voor het ensemble van het Mannheimer National theater een lied met „diepe” betekenis blijven. Het vervoer, de industrie, de levensmid- delenproduktie en de automatisering vra gen daarop de aandacht. Het belangrijk ste feit is misschien wel dat de mens „het weer" geheel in de hand heeft en dat daardoor de oogsten tot het vier voudige zijn gestegen. De fabrieken ver werken nieuwe grondstoffen en leveren produkten af, die thans nog nauwelijks in het researchstadium zijn de zeeën voorzien de mensheid ook volop van plantaardige voedingsmiddelen. Ook op het gebied van onderwijs, ver bindingsmiddelen, ontspanning, ambach ten, kunst en vermaak hebben nieuwe opvattingen, die thans nog in het experi mentele stadium verkeren, vaste vorm aangenomen. Zo zal de toepassing van elektronische hulpmiddelen bij het on derwijs het mogelijk maken het lesroos ter uit te breiden en tegelijkertijd het aantal docenten te beperken. Monorail spoortrein vormt grote attractie dT Toen de spoorwegen een eeuw geleden Hij hun zegetocht over de wereld noq moes- "u cii ingenieurs en - r reeds over of trok zijn met behulp I lag 'n een goedko- "•'nd te bren- uUn grote fa- r omheen zich te woongebie- Rijst met kippepoelet en tomaat 500 gkippepoelet, plm. 1 water, zout, foelie, peper, 400 g droogkokende rijst, plm. 1 kg tomaten, 250 g ui, ongeveer 14 teentje knoflook, plm. 30 g (3 eet lepels) boter of margarine. Het poelet wassen en opzetten met ko kend water, zout en een stukje foelie. De kip zachtjes gaarkoken in plm. 214 uur. Het kippevlees van de botjes halen en in stukjes snijden. De bouillon me ten en indien nodig aanvullen tot 6 dl. De bouillon aan de kook brengen. De gehele werek rijst wassen en in de bouillon gaarko- putatie. Niet - - ken in plm. 14 uur. De tomaten even kale kwaliteit, maar ook wegens de per- boven de gasvlam houden of in kokend fecte technische uitvoering. Slechts zei- water dompelen en de velletjes eraf ha- den doen zich in de meestal gesubsi- J len. De tomaten in plakjes snijden. De deerde schouwburgen storende inciden- uit en een klein stukje knoflook schoon- ten voor. Niettegenstaande dat, komt maken, fijn snijden en in een braadpan het zo nu en dan toch voor, dat bet in de boter of margarine fruiten. Het verloop van een voorstelling storend ol kippevlees toevoegen en even meebak- °P komische wijze beïnvloed wordt ken. De tomaten erbij doen en heel even J smoren. De gare rijst goed met de mas sa vermengen. Het gerecht desgewenst 1 op smaak afmaken met zout en peper. i van hun vrije tijd hebben festduitse knutselaars Günter inter Bos in de afgelopen 15 de bouw van dit grootste idel ter wereld opgeofferd. Er reeds lang een dat de naam van uiaagt- de vijfde *-ip is echter tot kracht gelijk aan de schlD :haal 1 25. Het sg tot achter een breedte kiel tot het >ogte van ■n-reus dieselmi Wat er aan werk in het schip steekt, is onbetaalbaar. Er moesten 30.400 ko- peren klinknagels met de hand geklon- op 1- doordat requisieten ontbreken, coulissen niet zorgvuldig genoeg zijn bevestigd of het doek te vroeg of te laat valt. Een zeer bijzonder incident deed zich onlangs voor in het Mannheimer Natio naltheater. Men bracht de „Troubadour” van Giuseppe Verdi. In het vijfde ta fereel zingt het koor het heroïsche .Overwinnen of sterven”. En toen ge- vouidc «ei. De naar het toneel voeren de noodtrap zakte in elkaar onder het gewicht van de zangers, waarvan de meesten allesbehalve slank waren. Acht tien koorleden stortten in de diepte en met een belangrijk verzwakte koorzang •noest de uitvoering ten einde worden gebracht. Gelukkig personen zangers a het ziekenhuis v dere koorleden vrucht- stortingen en andere kleir tef wrij- gen niet belemmerd bij c toevoe- van hun muzikale beroe lepel trap weer geheel bin- van het operakoc Duitse opera-uitvoeringen kunnen in de hele wereld bogen op een goede ie- - t alleen wegens hun muzi- roeren. De puree goed heet laten wor den en luchtig roeren. 4 tomaten vul len met puree, de andere 4 met nier- ragout. De kapjes schuin op de toma ten zetten. De gevulde tomaten in een vaar- vuurvaste schotel of pan zetten met een siteit. beetje water en een klontje boter of margarine. De pan sluiten en de tomaten gaar, maar niet te zacht laten worden in plm. 10 a 15 minuten. De rest van de puree (en de ragout) warm houden en apart erbij geven. Wanneer men in het bezit van een oven is, dan de rest van de puree in een vuurvaste schotel doen. Hierop om en om de met ragout en puree gevulde tomaten zetteifcDe oven voorveryrarmen. Dè’^ch^tel’lïf Mfe oven plaatsen en de to maten gaar laten worden in 10 a 15 mi nuten. Desgewenst sperciebonen erbij Tomatencocktail (1) 4 tomaten, 1 appel, 50 g magere ham, 1 eetlepel mayonaise, ui (knoflook), zout, peper, peterselie. De tomaten wassen, de appel schillen en de vruchten in kleine stukjes snijden. De ham eveneens in kleine stukjes ver delen en aan de klein gesneden vrucl ten toevoegen. Dit mengsel voorzichtig vermengen met mayonaise, een weinig zeer fijn gesneden ui (heel weinig fijn gesneden of geraspte knoflook), zout en peper. De cocktail overdoen in kleine, glazen schaaltjes of glazen coupes. De cocktail garneren met zeer fijn gesne- I den peterselie. ken worden, 3.225 patrijspoorten en ra- T men werden waterdicht ingezet, evenals Ton,atencocklal* (2) op de echte „Bremen" van eertij." planken aan dek werden met 23.C vroe- peren spijkers bevestigd. In het i itsche dige van het model bevinden zich j ve de machinekamer en de stuurhut een snijden. De pl kajuit voor vier personen en een kook- verdelen De 1 nis- snijden. De Recepten voor 4 personen Twee voorbeelden van tomaten-cocktc Deze kunnen als eerste gerecht aan warme maaltijd of bij de koffietafel geven worden. zonder te grote vertraging te verwer- 1 ken. Daarom is het een goed idee van i de organisatoren van de Wereldtentoon- I stelling in Seattle geweest een mono- railbaan aan te leggen van het hart van de stad naar het tentoonstelling waarmee de afstand van 1,9 1 in 96 seconden wordt afgelegd, j Het blijkt nu reeds, kort na de opening, dat deze monorailspoortrein een der gro te attracties is van de tentoonstelling, die een beeld wil geven van leven en wer ken in de 21ste eeuw. Er zijn twee gestroomlijnde treinen, elk werkza. van vier wagons, die een topsnelheid schouwburg kunnen bereiken van 100 km. per uur kunn“" en waarmee bij elke rit 450 passagiers *ets kunnen worden vervoerd. De glanzende ‘er - aluminium treinen rijden geruisloos op 9ew* rubber luchtbanden, ze bevinden zich on- ®*eC*1 geveer 7,5 meter boven de grond. De beide monorails rusten op liggers van gewapend beton, die worden gestut door slanke T-vormige pilaren.Deze opstelling maakt dat het daglicht vrijelijk tot op de grond kan doordringen en het straatver keer slechts weinig wordt gehinderd. De monorailspoorweg in Seattle werd ontworpen en uitgevoerd door de Zweed se firma Alweg Monorail, die in het bekende Californische amusementspark „Disneyland" reeds een monorailbaan heeft aangelegd van 1100 meter lengte, doch waarmee slechts met snelheden van 25 tot 40 km. per uur wordt gereden, omdat men daar geen haast heeft en de trein zich door heuvelachtig terrein be- 1 geeft. ouds 1882 werd schap Ken van 15,2 1 J Als bij de stapelloop van een echte oceaanreus, barstte een fles champagne stuk tegen de boeg van het model van de „Bremen", voordat een grote kraan deze verkleinde uitgave van het gere vlaggeschip van de „Norddeut Lloyd" in het water zette. sn de spoorwegen een i zegetocht over de wei ten aanvangen piekerden vervoersdeskundigen er het niet mogelijk zou i van een monorailspoortrein een pe en snelle verbinding tot stand gen tussen de steden met hun brieksterreinen en de daar I uitstrekkende dichtbevolkte den. Het probleem van het snelle voer bestaat ook thans nog, auto en de openbare vervoermit niet in staat zijn gebleken de not zijn toenemende dagelijkse volksverhi) iden tail, de ge- Groente-ratjetoe kg soeptomaten, 1 groene paprika, 14 groene komkommer 1 ui (Vi teentje knoflook), olie, tijm, laurierblad, peper, zout. De tomaten in kokend water dompelen ol even boven de gasvlam houden. De vel letjes eraf halen en de tomaten met pe- ver- per en zout bestrooien. De komkommer •uch- Wassen en in plakjes snijden. De paprika -uto, wassen en zaad en zaadlijsten verwijde ren. De paprika in smalle reepjes snijden De ui (en knoflook) schoonmaken, fijn- snipperen en in een bodempje olie licht bruin vakken. De paprika en komkom mer, een paar tomaten, in stukjes ge sneden, de tijm, het laurierblad, peper en zout toevoegen en het geheel gaar smoren in 5 a 10 minuten. Op het laatst de hele tomaten erdoor scheppen en «.won ma» verwarmen. smaakt goed bij rijst of ma- warme of koude broodbe- De „Norddeutsche Uoyd" heeft het Bre- men-model voor de tijd van twee jaar gecharterd om het in verschillende lan- te tonen. Eerst zal het de Atlan- e Oceaan oversteken naar de Ver- ie Staten. Echter niet op eigen kracht, maar aan boord van een vracht schip. Daarna zal de kleine oceaanreus als bijzondere attractie de Duitse rivie ren gaan bevaren. Van verschillende zijden wordt de vraag t nart van geOpperd of het nu wel persé nodig is ’gsterrein, dat de woningen aan de Bredaseweg kilometer van het kerkhof komende aan de linker zijde gesloopt worden. Het zijn toch een aantal woningen, eigendom van de gemeente, die voor een bepaalde tijd be trokken hadden kunnen worden voor „noodgevallen". r._ -aamheden aan de doorbri burg hadden dan toch doo»-" kunnen vinden. In het voorjaar hau i s ruimer in de woningvoorraad gezegd dan was het tekort iets mii weest) komen zitten. Nu heeft chts 24 woningen in de wonlnc klasse kunnen verdelen en dit bij aantal van ruim 6000 woning-zoeker Gevulde tomaten met aardappelpuree en nierraoüt. 114 kg aardappe melk, 15 g boter g geraspte kaas, 300 g nier, 20 g boter zout, peper, suiker, 2 er 8 grote tomaten. De aardappelen schillen, wassen en gaar koken in weinig water met zout. De nier moe am- met ruim koud water en zout aan de gebi Hi- kook brengen. Het water afgieten. De een nier in kleine stukjes verdelen en in boter of margarine in plm. 10 minuten zachtjes gaar bakken. De tomaten wassen Een kapje eraf snij den en de tomaten uithollen. Het vrucht vlees uit de tomaten door een zeef ven en aan de gebakken nier toevoe gen. De bloem aanmengen met een lep-' water. Met dit papje het niermengsel t.„- den. De nierragoüt op smaak afmaken met zout, peper en suiker. De gare aardappelen afgieten, droogstomen en fijnstampen, De melk, boter of marga rine, peper, nootmuskaat en kaas erdoor De bezoekers van de Wereld- te maken en tenslotte - 30 tentoonstelling in Seattle meter hoog - boven in een krijgen daarop een onderhou- „drijvende stad” aankomt, dend, sensationeel en tot na- Het ruimtegevoel wordt ver denken stemmend antwoord kregen door gebruik te ma- bij hun bezoek aan het pavil- ken van elektronisch opge- joen „World of Tomorrow”, wekte geluids- en lichteffec- een tentoonstelling die onge- ten, bovendien draait de lift onder het stijgen. Bij het verlaten van de lift bevindt men zich in „de ruimte". Via een spiraalvor mig verlopende tunnel, die is opge bouwd uit 3250 in elkaar grijpende aluminium kubussen, met ribben van 1,20 meter, die in groepen zijn gerangschikt: hier trekt de toe komst door middel van elektronische geluids- en kleureffecten aan de ■.„^schouwer voorbij. Een duidelijke torgt er voor dat wat men mdergaat ook begrepen Tomaten behoren, met aardappelen, tot de planten, die wij aan de opvolgers van Columbus te danken hebben. Zij stammen namelijk uit Amerika. Pas in de 16e eeuw worden zij in Europa aan getroffen en daar soms alleen gewaar deerd als sierplant en ^ls curiositeit. Heel anders dan nu: wij vinden niet de bladeren en de bloemen hoofd zaak, maar de vruchten. En wij waar deren de vrucht niet aUeen om zijn mooi-rode kleur, maar om zijn heerlijke smaak en vele mogelijkheden in de keuken. Dat de tomaat vitaminerijk is nemen wij graag als extra voordeeltje mee. Eet vaak tomaten zij zijn ge zond en lekker. veer 1,6 hectare inneemt. Wanneer de bezoekers het gebouw binnenkomen wan delen ze langs de stands van helling komt men in een Amerikaanse ondernemin- mig verl°pende tunnel, di gen, waar de produkten te b°uwd.uit ‘n elkaar gi aluminium kubussen, zien zgn, die volgens hen in de komende eeuw zullen wor den gebruikt, b.v. auto's zon der wielen. Bij het passeren 9elui van een mooi aangelegde toes.< y 3 explicatie zt vijver komt men in een ziet en on prachtige tuin - het terrein kan worden, vanwaar de reis naar de 21ste eeuw wordt begonnen. Deze reis duurt 21 minuten en wendi< kan door 100 personen tege lijk worden ondernomen. De tocht begint in de „Bubble-ator”, een doorzich tige, bolvormige pneuma- band op het tische lift, waarin men het w«« gevoel krijgt een ruimtereis Dezer dagen opende de firma saers aan het Burgemeester plein (t.o. winkelgalerij) eer ne zelfbedieningswinkel. Een ruime zuivel- en vleeswarenafdeling met groot assortiment werd links achter in het pand ondergebracht. Behalve een j grote collectie levensmiddelen beschikt de firma Dusee-Mutsaers over een keu- rig verzorgde groenten-en-fruit-afdeling. Bij de opening mocht men zeer veel be langstelling ontvangen. Een schat van bloemen kon nauwelijks geplaatst worden tussen de moderne opstanden. De inrichting van deze winkel is zeer mo dem. Binnenkort hoopt de firma haar 100 jarig bestaan te vieren. Voorheen was het bedrijf gevestigd aan de Berksedijk doch i.v.m. de sanering moest naar een -and uitgezien worden. Nu heeft prachtig zakenpand aan het Ster v. d. Mortelplein. Van 1320 oktober a s. organiseert de Stichting „Oog en Bril in nauwe sa menwerking met het Verbond voor Vei- Rpj->etey"- het onmeetbare belang van goede ogen in het wegverkeer. Men zal zich niet alleen richten tot de gemotoriseerde weggebruikers alleen. Zo zullen de Middelbare Scholen een in structieve filmstrio over dit onderwerp i aangeboden krijgen. De automobilisten krijgen in diverse rij- j dende en vaste test-stations de gelegen- j heid gratis hun gezichtsvermogen te doen controleren. Aan deze tests ver leent, naast het Verbond voor Veilig Verkeer, ook de Duitse organisatie op dit gebied, door het uitlenen van enkele testwagens, welkome medewerking. De belangrijke groep voor het verkeer van morgen, de leerlingen van de auto rijscholen, zullen een populair boekje over goed zien in het verkeer ontvangen. I We kennen het allemaal, het aardige liedje dat onze ouders vroeger voor ons zongen. Misschien zingen wjj het zélf van tijd tot tjjd voor ons kind. Zo iets blijft van generatie op generatie hetzelfde. De weg naar Rome ligt nog steeds tussen Keulen en Parijs en nog altijd moet „al wie met ons mee wil gaan” terdege „onze manieren verstaan”. In dèt op zicht is er weinig veranderd Maar op de weg naar Rome is er wèl wat veranderd: het verkeer is er ette- l(jke malen drukker geworden. En het- i zelfde geldt voor de weg naar Amster- i dam, Beesterzwaag of Krimpen aan de t IJssel. Dat heeft consequenties, ook voor onze manieren. Want niet alleen zullen i die in de vorm van ons verkeersge drag inderdaad „verstaanbaar” moe- ten zijn voor iedereen Maar manieren alleen zijn niet voldoende op de weg. Wat wij meer dan ooit nodig hebben is gemanierdheid, wellevendheid. Welle vendheid jegens onze naaste, onze mede mens, wordt op de weg bepaald door i onze gemanierdheid, door de wijze waar op wij onze medeweggebruiker „tege- moettreden” Het gezegde „wees heer in het verkeer’ heeft in ons land opgeld gemaakt. Maar met het incidenteel in praktijk brenf ervan zijn wij er niet. Daarom doet Verbond voor Veilig Verkeer in <i maanden een beroep op iedere bruiker in het verkeer niet alle te zijn maar ook te blijven. In de vakantie tijd, wanneer onze levens blijheid extra groot en onze zorgen extra klein zijn en wij herademen door het wegvallen van de druk die klok en plicht anders op ieder van ons uitoefenen, zijn wij méér dan ooit in de gelegenheid on ze goede wil jegens de medemens op de weg te demonstreren. Als automobilist ten. „W jegens de overstekende voetganger, als schoorste bromfietser jegens de rustzoekende wan- delaar, als fietser jegens het spelende kind, als Nederlander jegens de buiten lander Wie „heer” wil zijn heeft geen betere gelegenheid zulks openlijk te demonstreren dan op de - Laten wij niet vergeten dat die wij daar ontzien en we,», handelen dezelfde zijn waarvan de vaderlandse liedje zegt dat kleur van onze das bepalen” Nu mo ge de kleur van onze das ons koud la- ten, gemanierd willen we wèl zijn. Laten we daarom ook in het verkeer tracl-‘ heer te zijn... en blijven. Want niet juist het woord van Ruskin selijk dat „heer zijn” bestaat in se menselijkheid...?” mdste monorailspoorweg oó2 en heeft 36 jaar dienst g aangelegd in het Ierse rry en overbrugde een afst km. De treintjes werden jkken door stoomlocomotieven. De J op ijzeren A-vornuge steunen m de beide zijkanten bevonden ziel, c eens nog rails, die er voor zorgden de trein zijn evenwicht behield. Een zeer bekende monorailspoorweg is aangelegd boven de rivier in het Wup pertal in Duitsland. Deze spoorweg is al meer dan een halve eeuw oud en is nog steeds in gebruik. Hoewel de trei nen niet al te snel zijn worden toch dagelijks rond 50.000 passagiers vervoerd over het 13,2 km. lange traject. 3,52 wordt j lotoren J I Juist op het ogenblik, dat de 32.000 ton j J metende „Bremen" 5 uit New York in I de thuishaven terugkeerde, liep de klei- ne „Bremen" uit voor haar maiden-trip. Film, televisie en pers waren er getuige van, toen de zusters beide gepavoi- seerd elkaar op het water - .Waarom houdt u zich .„teen vast?" riep een verslage de man toe, die oo het dek van de ne „Bremen" stond en met beide den de schoorsteen omklemde, schoorsteen houdt mij vast,” een van de bouwers - moest inderdaad bijzonder g d de mensen sen. da,t hij door de slingen zellevend be- ging«n van het schip niet i het goe- geworpen werd. Meer dan it zij „de 4 kan h6t schip niet verdragen en stond op deze dag windkracht 5. Na 15 jaar van onderzoekingen en expe rimenteren is de heer H. R. Doorenbos uit Rijswijk erin geslaagd een bril te ^^i^’istrue^r^ automobiliste^ blindende-Jicliten van tegenliggers. Men 91 Wan de hW beste iihV duiden als een jalouzieënbril. Aan een metalen montuur, ontwerp een vooraanstaande brillenindustrie, smalle dotzwarte jalouzieën van veri staal bevestigd, gevat in een plastic-h( der die in alle kleuren leverbaar is. neussteunen zijn verstelbaar, waarde de bril voor een ieder passend te maken is. Het totale gewicht bedraagt slechts 29 gram. De belangrijkste werking van de bril is de straalbreking en absorptie van licht waardoor het oog als het ware in de schaduw komt te liggen. Het op deze vinding rustende octrooi is verleend op het optische verschijnsel dat men langs strips kijkt zonder deze waar te nemen. In het verkeer zal de bril over dag grote diensten kunnen bewijzen als bescherming tegen de laagstaande zon, en 's avonds tegen schijnwerpers van te gemoetkomend verkeer en door de ach teruitkijkspiegel weerkaatst licht. Behal ve in het verkeet is de bril ook heel goed te gebruiken bij die gelegenheden waar men langdurig aan het licht is blootgesteld, zoals bij sportevenementen, televisie-repetities, e.d. De nieuwe bril helt een aantal nadelen van de traditionele zonnebril op; zo blij ven b.v. kleuren volkomen natuurlijk. In Nederland zal de bril verkrijgbaar zijn bij de opticiens en autodealers. De uit vinding is behalve in ons land gepaten teerd in België, Frankrijk, Italië, Enge land, Zuid-Airika, Amerika en Canada. Elke kubus brengt ook nog eigen verhaal: sommige geven „c..dig een deel weer van een drie dimensionaal filmbeeld, andere mo dellen van allerlei aard of stereogra- fisch weergegeven statistieken. Al deze afzonderlijke elementen worden door middel van een elektronische juiste moment in be- of verlicht zo er elke 2 minuten en 40 seconu 500 verschillende effecten. Bij het verder gaan komt de bezoeker bij een komvormige diepte, waarin zich een model van de stad der toekomst bevindt. Daarin ziet men de ingenieuze stadsaan leg, het ingewikkelde verkeer, de ruim aangelegde fabrieken, een ideaal stads- I centrum en woonwijken, waar volop licht en ruimte is. Voetgangers en gemotori- I seerd verkeer zijn streng gescheiden. i Vervolgens ziet men de woning der toe- komst. Deze is draaibaar opgesteld om I ten volle van het zonlicht te kunnen ge nieten. De keuken is voorzien van for nuizen die op zonne-energie werken en taan thermo-elektrische koelkasten, ran warmte direct in stroom wordt ezet. Snoerloze strijkijzers en stofzui- vergemakkelijken de huishoudelijke i Driemaal liet de grote „Bremen" groet een diepe bromtoon horen. Aar reling stonden de passagiers en wuif naar de gelijknamige notedop. Het drie- malige pieptoontje, dat het model als beantwoording van de groet produceer de, hebben zij waarschijnlijk niet eens gehoord. Nadat nog een fles champagne en een heel klein model van de „Bre men" 5 uitgewisseld waren, was de ce remonie voorbij. Zo gauw mogelijk brachten de twee modelbouwers de boot in veiligheid. Ze wilden het schip, dat «alleen aan materiaal al 70.000 gulden ge- [kost heeft, niet onnodig aan de gevaren van de golfslag in de haven blootstel len. 2 sinaasappelen, 6 tomaten, tomatenketchup, zout, j nootmuskaat, peterselie. De sinaasappelen schillen j>e plakken in Lr. tien. De tomaten wassen en snijden. De sinaasappel en tomaat elkaar mengen met de tomatenket zout, peper en suiker. De cocktail doen in glazen s coupes. De coc1'*-- weinig noc peterselie. f gi met 76.000 uren de twee Wt Buse en Günt jaar voor scheepsmodel bestaat ondertussen nieuw passagiersschip, dat de Duitse havenstad dra< „Bremen". Het inodelschip in de kleinste details g-11 „Bremen" 4 op een sch„,„ weegt 12 ton, meet van boet steven twaalf meter, heeft van 1,73 meter en van de topje van de mast een hoot meter. De miniatuur-oceaar aangedreven door twee van eik 38 PK. tijd laars afgelopt dit gro opgeof Bds

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1962 | | pagina 6