L I »SMS«S»Sgra««SaS«SS«SM«««*S«aW«« I 7/tx> J l S*« een De muziek van „Stille Nacht” ontstond in een klein Oostenrijks dorpje Engelse klokkenluiders hebben rijke traditie 182 SlöSI 1 y= VREDE OP AARDE? «Og» Koerier - Weekblad geheel Tilburg en Goirle voor gd JE De Tilburgse Kerstmis Pagina 8 20922 DE KERSTKLOKKEN ien ier Oude tradities J S& HHIHHH Oi Aard te zèn valiteit! Oplage 34.450 exemplaren Redactie en administratie: Jac. van Campenstraat 42 Tilburg Telefoon 30783 Postgiro 533946 Uitgever J. de Beer 5e jaargang Vrijdag 22 decemberNo. 244 Straks zullen hil de wéreld deur In alle sóórten taanden Wir stallekes en kribkes staon En kerstbóom-lichjes braanden. In Kongo waor gevochten wordt Waor moord en doodslag drógen En waor meljoenen kènderkes Mar half te eten kregen. En zodde in Zuid-Airika Ok vredesliekes heuren? Of zèn ze teveul in de wèr Mee d'r verschil in kleuren? gespleten stad, muur van kaaien sr stuk 00 gr. 00 gr. 00 gr. 00 gr. 00 gr. Mar tochc Zal ieder veui Paté in gelei marrons ongen t in aanmerking. Hol- West- van St.- inddienst, zodra d LECHIM Zón in Kongo de kènderkes Ok rond de kerstboom zingen? Of hèdde mee 'n lege maog Gin zin mir in die dingen? tenor- paro- erouw Zón de meensen in Oost Berlijn Ok deez' jaor wir Weihnaachten? Of hebben ze van Vree op Vort aandere gedaachten? Ok in Berlijn, gt Waor deur 'n n Aawers en kónd, zuster en bruur Van mekaar zen geschaaien. Nick een gedaantewisseling onderging. „Zgn ogen schitterden, zijn wangen wa ren glanzend rood, zgn neus leek een kers en hij lachte vrolijk”. Naar deze beschrijving tekende de bekende 19e eeuwse cartoonist Thomas Nast het por tret van de goed Heiligman en sindsdien is Santa Claus rondwangig, blozend en vrolijk. Een heel bijzondere Amerikaanse kerst- traditie is het hoofdartikel in Je krant. In 1897 schreef een achtjarig meisje, - Virginia, een brief aan de redactie van de Ne^ York Sun, waarin ze vroeg; Bestaat de Kerstman?” Redacteut Francis P. Church beantwoordde haar brief in een hoofdartikel, dat beroemd is geworden en tegen Kerstmis nog steeds In tal van Amerikaanse kranten her drukt wordt. Zijn antwoord luidde: ten dele: „Ja, Virginia, de Kerstman bestaat. Hij bestaat even zeker als liefde, edelmoe digheid en vroomheid. Hoe naargeestig zou de wereld zijn zonder de Kerstman. Niemand ziet de Kerstman, maar dat wil niet zeggen dat er geen Kerstman is. Gode zij dank leeft hij en voor eeuwig. Over duizend jaar, nee, Virginia, over tienmaal tienduizend jaar zal hij nog altijd kinderharten vreugde schenken”. De mooiste kerstgeschenken zijn de mensheid zonder fleurige ver pakking aangeboden: denk slechts aan de prachtige woorden en mu ziek van „Stille Nacht", een lied dat in de Kersttijd over de gehele wereld gezongen wordt. Het werd 143 jaar geleden in een kleine Oostenrijkse kerk geschreven omdat de kerk last van muizen had. In 1818, enkele dagen voor Kerst mis, drongen muizen door in het orgel van een kerk bij Arnsdorf en knaagden gaatjes in de blaasbalg, zodat het orgel niet meer be speeld kon worden. De priester, de eerwaarde Josef Mohr, wilde zijn beminde gelovigen een grote teleurstelling besparen <en vond dat hij de mis van Kerstavond een bijzonder karakter moest ge ven. Die avond wandelde pater Mohr buiten het dorp en stond boven op een heuvel even stil. Het was er rustig en vredig en de sterren en de maan fonkelden helder aan de hemel. Hij trachtte zich voor de geest te brengen hoe Bethlehem erj zoveel jaren geleden wel zou hebben uitgezien. Bij die gedach te welden de woorden in zijn geest op: „Stille Nacht, Heilige Nacht.." Toen hij in zijn kerk was terugge keerd schreef hij deze woorden en nog veel meer op. De volgende morgen liet hij zijn gedicht aan de koorleider, Franz Gruber, zien en vroeg hem er passende muziek bij te componeren. me, clenly, klokken igen in rtmis aan agge haor 't kribke gaot ur z'n ège, Die toont van goeie wil n Bietje vrede krègen. ix mém FOTO: FR4.NS VAN AARI Ok giender in Zuid-Afrika Waor 't bestuur zó hard is En denkt dè zullie beter zèn As unne meens die zwart is. Kerstavond kwam en, orgel of geen or gel, de gemeente kreeg in die kleine dorpskerk een van de meest geliefde van alle kerstgeschenken te horen. Na beëindiging van het lied, zei de vrouw van de koorleider: „Wij allen zullen ster ven maar ’Stille Nacht’ zal nog gezon gen worden, wanneer wij zijn heenge gaan”. En zij heeft gelijk gekregen. De meeste kerstgebruiken zijn evenals „Stille Nacht” als bij toeval gemeengoed van de mensheid geworden. De kerstkaarten deden in 1843 in Enge land hun intree. Sir Henry Cole droeg John Horsley op een kaart te ontwerpen om aan zijn vrienden te zenden. De kaart toonde een gelukkig gezin dat met een dronk een heilwens uitbracht. Maar die volle glazen hadden het gedaan, want by velen stuitte die kaart op verzet. De opwinding bereikte zelfs zo’n hoogte, dat de kranten er vol van 'stonden. Andere mensen zagen echter wel wat in die kerstkaarten en zo ontstond de tradi tie elkaar voor Kerstmis een kaart met zegenwens toe te zenden. De kerstzegels stammen t ken. postbeambte, Einar richting ELEFOON 22437 boll, kwam op de idee in Kersttijd wat voor de talrijke lijders aan tuberculose te doen. De koning van Denemarken steunde hem bij zijn campagne en zo gebeurde het dat in 1904 de eerste sluit- zegels ter bestrijding van deze volks ziekte werd verkocht. Het duurde niet lang of deze mooie ge dachte werd door de meeste landen over genomen en jaarlijks worden er miljoe nen zegels voor dit goede doel verkocht. Ofschoon de geschiedenis van de kerst boom even wazig is als de boom zelf in de winterse mist, wordt vrij algemeen aangenomen, dat Maarten Luther in de 16de eeuw de stoot gegeven heeft aan dit gebruik. Toen Luther op Kerstavond door een dennebos wandelde en de dui zenden sterren door de bomen zag schit teren, werd hij zo door dit schouwspel aangegrepen dat hij een klein boompje kapte, het mee naar huis nam en er kaarsen in zette, opdat zijn kinderen er van konden genieten. Sindsdien is de kerstboom het zinnebeeld geworden van hoop, leven, vrede en gepaste vrolijk heid. Door Duitse immigranten werd het gebruik van de kerstboom in het kolo niale tijdperk in de Verenigde Staten ingevoerd. En de Kerstman? Ook hij is in de loop der jaren een ander mens geworden. Toen de Hollanders in oude tijden Sint Nicolaas naar Amerika brachten werd hij afgebeeld als een oude heer met een zwarte tabberd, die, op een schimmel ge zeten, op 6 december zijn opwachting in het gezin maakte. Omstreeks 1825 schreef echter dr. Clement Moore voor zijn vijf kinderen een gedicht, waarin St. not lend keep me t at all, with small. vulden de klokkeluiders goed betaald waren voor van de klokken tijdens een Op kersmis vulde de her- de „Eight Bells Inn” te zoonlijk de kruik met een dat „Good King Wil- Te Crowland, in het Fen district van Lincolnshire nemen de klokkeluiders deel aan de kerstceremonie in de Abbey Church. Op kerstavond begeeft het koor zich naar de oude kantelen en begroet de kersttijd met geliefde gezangen. Als het gezang afgelopen is zenden de klok ken hun eigen lied de nacht in. De klokken van Magdalen College in Ox- fold, luiden op kerstavond om midder nacht als de traditionele bijeenkomst in de collegehal, waar een groot open vuur brandt en een zeven meter hoge kerst boom staat, op zjjn eind loopt. De feeste lijkheden worden besloten met het uit brengen van een Kerst-toast uit een zil veren feestbokaal, door de leden van het college en hun vrienden. En dan, nadat de koorknapen enige traditionele „carols” ten gehore hebben gebracht zo als „The First Nowell” en het klage lijke „Conventry Carol”, luiden de klok ken van de 15de-eeuws klokketoren. Sommige klokkeluiders zijn de laatsten die hun bed kunnen opzoeken op kerst avond, anderen moeten heel vroeg uit de veren op kerstmorgen. Te Bristol b.v. begeven de klokkeluiders van de be roemde St.-Marykerk zich op weg naar de klokketoren als het nog donker is. Reeds om zes uur verheffen de klok ken hun stemmen over de stad en het ge lui houdt een uur lang aan. Onder dege- nen die dit jaar weer van de partij hopen te zijn is Fred Leasker, die nu tachtig jaar oud is en die de klokken van de Redcliffetoren zestig jaar lang geluid heeft. Het grootste deel van deze periode was hij „Ringing Master” en later werd hg benoemd tot „Steeple Keeper”. Ook in Newbury in Berkshire worden reeds om 6 uur ’s ochtends de kerstklokken ge luid. Hier is het traditie dat burgemees ter en wethouders de elf-uurdienst bijwo nen, Deze hoogwaardigheidsbekleders komen in processie de kerk binnen. Te Hadleigh in Suffolk worden eveneens vroeg in de ochtend de klokken geluid en deze gewoonte dateert van 1715. Om dit te bewijzen zullen de klokkeluiders u de datum aanwijzen als deel van de inscriptie op hun massieve „Ringer’s Jug,” die in de kerk wordt bewaard. Het is een grote kruik van aardewerk met een inhoud van 9 liter. Behalve de namen van acht klokkeluiders staat er een gedicht opgeschreven dat aan dui delijkheid niets te wensen overlaat. De klokken van St.-Paul’s kathedraal kondigen in Londen de komst van Kerstmis aan op de middag voor kerst, met een half uur durend Mokgelui dat uitklinkt over de daken van de City. Het verhoogt de Kerstverwachting in de laatste koortsachtige uren voor de winkels en kantoren hun deuren sluiten. Kort nadat St.-Paul’s zjjn stem ver heft, volgen de klokken van minster Abbey. De klokken v Paul’s zwjjgen tijdens de avonddienst, om het gelui te vervolgen zodra de dienst afgelopen is. Op kerstmorgen, om tien uur, worden de klokken nog maals een half uur lang geluid tegen één uur laten de klokken van Westmin ster zich eveneens weer horen. Sommige delen van het land hebben hun eigen traditie bjj het klokluiden op Kerstmis. Het meest opmerkelijke gebruik wordt wel gehandhaafd te Dewsbury in Yorkshire, waar men op kerstavond te middernacht de „Devil’s Knell” de doodsklok van de duivel luidt. Deze speciale „knell” of aan kondiging van de dood, verkondigt dat de duivel is gestorven bij de geboorte van het Heilige Kind. De ceremonie werd vele eeuwen geleden ingesteld door Thomas de Sothill, die een - klok ten geschenke gaf aan de chiekerk van AU Saints. Hij deed schenking als een bewijs van bei en wroeging voor het vermoorden van een bediende en hij maakte bekend, dat de klok elk jaar met Kerstmis een „Devil’s Knell” moest luiden, één slag voor ieder jaar van de Christe lijke jaartelling. De klok zelf staat be kend als „Black Tom.” Behalve in de jaren van de laatste wereldoorlog, toen het dagelijkse luiden van kerkklokken verboden was (ze zou den alleen worden geluid als waarschu wing voor een invasie), schjjnt het dat men zich trouw gehouden heeft aan de wens van Thomas de Sothill. Vele jaren bestond er bijgeloof betreffende de „Devil’s Knell” en tot aan de tegenwoor dige eeuw waren er nog mensen in Dews bury die er heel vast van overtuigd wa ren dat de „knell” weer een jaar lang de duivel uit de stad weghield. Dit jaar zal de doodsklok worden geluid tijdens de nachtmis en het aantal slagen zal precies eenduizend negenhonderd eenen zestig bedragen. Groot-Brittannië staat reeds eeuwenlang bekend om zjjn vele klokketorens en de jjver van de klokkeluiders. De affectie van de Engelsman voor zjjn kerk komt vaak tot uitdrukking in de naam van de dorpsherberg. Te Kelsale in Suffolk b.v. hangen acht klokken in de kerktoren en er is dan ook een „Eight Bells” herberg. De klokkeluiders van tegenwoordig zjjn even enthousiast als hun voorzaten en een van de meest karakteristieke geluiden op het platteland is de mollige toon van een aantal klokken, die vanuit een oude dorpskerk over de velden klinkt. De luiders houden zich nog steeds aan de oude regels van de luidkunst en in vele plaatsen draagt degene die de leiding heeft nog de oude titel van „Captain of the Ringers”. December is verreweg hun drukste maand want de kerstklokken spelen een be. langrijke rol in de feestelijkheden in Groot-Brittannië. If you love me, due Euse me ofton and i Fill me full, or not If it be strong, and not Jaren geleden de kruik als ze het luiden grote bruiloft, bergier van Hadleigh gewc zwaar soort bier liam” heet. Ver in het zuidwesten van Engeland is een dorp waar heel vroeg de kerstklok ken klinken, waarna de klokkeluiders te zamen ontbijten. Dit gebeurt te St.- Keveme bij Helston in Cornwall. De kerk, op de top van een steile heuvel, heeft een toren, die beroemd is als baken voor de schepen in Het Kanaal. De klokken luiden van zes tot zeven en als de laatste slag weerklonken heeft, begeven de klokkeluiders zich naar de pastorie, waar een lekker vuur brandt, een kerstboom staat en waar hen het traditionele kerstontbjjt wacht. Na het ontbjjt gaat het weer terug naar de klokketoren om nog een half uur te lui den, voordat de vroegdienst begint. Daarna wordt er weer geluid voor de morgendienst en avonddienst op kerst dag. Het luiden van kerstklokken blijft echter niet beperkt tot de klokketoren. In som mige parochies worden kerstliederen ge speeld op handklokken door mensen die de streek doortrekken in de laatste week voor kerstmis. In het oude stadje Laven ham in Suffolk, bekend om de schilder achtige halfhouten huizen en mooie kerk, maken de handbel-luiders er altijd een gewoonte van op kerstavond een bezoek te brengen aan het Swan Hotel, om hun traditionele muziek voor de gasten ten gehore te brengen. Een harmonieus groepje handklokluiders kunt u aantreffen in Wadhurst in het graafschap Sussex, waar ze door de straten trekken en naar de geest van Kerstmis nodigen de dorpelingen ze in hun huizen om ze geschenken, meest etenswaren, te geven. Op kerstavond be sluiten zjj hun jaarlijks programma met, wandelend door het dorp, hun kerst liederen te luiden. Een kerstmis in „The Ringling Isle”, zo als Groot-Brittannië in de kersttijd wel wordt genoemd, is een vreugde voor iedereen, die houdt van de muziek van de klokken en daarbjj moeten we de carillons niet vergeten, welke in som mige steden het verstrijken van het uur aangeven met de melodie van een hymne of volkslied. De carillons klinken natuurlijk het hele jaar door en Kerst mis is voor hen een gewone werkdag. Maar als we de bekende melodieën horen, kunnen we alleen maar dankbaar zjjn, dat ze niet rusten in de kerstdagen, zoals de meerderheid van ons.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1961 | | pagina 1