0
De Tilburgse Koerier
van
een
nm>
De gang van een mens is vaak
stuk van zijn karakter
IS
D
IER!
IELK
OOR
N!
!ÏE
UK1EN
Tj
VLA
URT
zijn
zijn
aan
van
allen
Dank
aan
I
k
Rl.flT7EI.EN
A. SPIJKERS
„KRAS”
biljarts - weinstube
■J.
toekomst
Tilburg bouwt
Koerier-rit sloeg alle oriëntatieritten
dit jaar
Dank aan allen
w'7
ra
Brabantse
180 RIJDERS AAN DE START
Poulet
1,25
Stootlappen
U5
De Wolkast
.HLenkh
F
Joan Haanappel
werd in de
,w PvLOON&ZOON/
?WILD
RFRT OOMS
■J
operettespelers
brengen
..Die Fledermaus”
bloemetjes gezet
De prij zenpot
Pagina 8
WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG EN GOIRLE
REDACTIE EN ADMINISTRATIE: JAC. VAN CAMPENSTRAAT 42
TILBURG
TELEFOON 30783
POSTGIRO 533946
5e JAARGANG
JITGEVER J. DE BEER
VRIJDAG 27 OKTOBER - No. 23«
OESTERS
TFissel
Tel. 2 54 82
he lives, een mens
gen: a man
loopt zoals
ioch liever naar
1
500 gr.
500 gr.
Prijswinnaars auto’s,
Opening
Fa. W. Jacobs-van Wees
WestermarM
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦J
k
S-port
prijzen
k
zuitf zuivel!
J
(foto Frans van Aarle)
[EXCLUSIEVE SCHOENEN
u merkt:
vérser. En
Versheid
- de béste
gezin. Ge
ste samen
rijven! Uw
waliteit!
i weet wel:
lat is goed,
r de aller-
n het zui-
i
Grote
kollektie
pantoffels
Piusstraat 9
Bosscheweg 500
Prijwinnaars
bromfietsen
SERVICE SPANT DE KROON T
PIUSPLEIN 55
NOORDSTRAAT 21
Brabantse
t tot
Koeriertjes tot 12 woorden 1,-,
tik woord meer 0,10.
Voor advertenties met brieven
onder nummer wordt 25 cent
berekend. Advertenties kunnen
niterlijk tot dinsdagavond 10
uur worden aangenomen. Vrij
voor oplaag- en verspreidings-
controle.
Oplage 34.350 exempt.
I
„nei
gen
Berk
len 1
aring varen
land Klachte
zijn
reten
de
ge-
verdfc,,
mdagmor-
De c
pand
opening van het gehele
markt op 15 november.
Noordstraat 93 - Tel. 21885
heerlijke
‘de-verse
PINGOUIN CHASSEUR
in herfsttinten.
Benodigd voor damesvest of
pullover: 8 bollen a ƒ2,05 w
16,40
rste aan de 1
Jami
r)Mwr
e Wügj MM Aim wW BF
rtegenwoor-
zigheid van
grond gesto-
Burgemees-
betreedt.
café kras
heuvel 113
Zonder de spontane medewerking van velen zou de 2de Koerierrit niet
geworden zijn en ook niet het resultaat gehad hebben zoals dat nu het geval
was. Daarom willen we de zakenmensen die een prijs beschikbaar stelden
en al degenen, die op welke wijze dan ook, hebben medegewerkt aan het
welslagen, danken voor de steun die we mochten ondervinden. Speciaal
willen we noemen BP en Heineken, die bekers beschikbaar stelden en Coca
Cola, die voor een verfrissing zorgde. BP was ons bovendien een goede
raadgever bij technisch/organisatorische kwesties.
de categorie mot...
de fraaie BP-beker en een radio-
HERENSCHOENEN
in de nieuwste kleurén
Komt U eens passen?
DAMESPUMPS
Zwart lak, donkerrood, enz.
Diabolo hak.
De heer
naar in i
ontving c
toestel.
om pos
bedoeling
|v.MAAREN [BRILLEN
Qoeókoper en
Beter dan waar ook!
Mam, 32 Tilburg
eerste auto liet toen ook niet geen stopcontact nodic
op zich wachten. De chauffeur luidversterkend werkte
ledeloos op ons finish-tafeltje mars afgeroepen,
b het maar opgegeven", zei hij. „Succes me* J
4 vl< "w“r
walks as
hij leeft.
motoren en scooters
Straf-
punten
21
21
32
32
52
54
55
58
58
58
60
62
62
69
84
86
91
95
96
108 I
110
111
120
123
136
in moderne kleuren en verschillende
BATAVUS BATO
LOCOMOTIEF LOCOSTAR
PEERLESS^
Alles onder bekende garantie en GRATIS
SERVICE- BONNEN!!
„HET BATAVUSHUIS”
Leo XHI-straat 60 - Tel. '2 17 67
SHOW”TN GOTPTF. Mararietstraat 5. tel. (04247) 623.
(links) werd win- 17
motorrijtuigen. Hij 18
”19 Mevr, d
20 J. Broei.
In totaal waren er 30 prijswinnaars.
In verband met Allerheili
gen kunnen wij uiterlijk
tot dinsdagmiddag 12 uur
advertenties voor ons vol
gende nummer aannemen.
Gelieve tijdig de adverten-
tie-teksten aan ons op te
geven. Tel. 30783
Straf-
punten
20
22
25
98
131
151
153
165
169
172
174
207
210
211
213
214
214
216
216
220
Laat
Verhoeven
taal waren er 48 prijswinnaars.
tionsgebouw zien. Tilburg krijgt het eerste station T r__j
Nederland met roltrappen. Via een grote hal komen de 4. geloper
reizigers in een uitbouw, waar winkeltjes voor verkoop iang m
van lectuur, bloemen en chocolaterie gepland zijn. Bij 4 stapte
de Spoorwegen heeft de dakconstructie reeds de naam af. „Ik
van kroepoek-dak gekregen (Foto: Fr. v. Aarle)
4
4
j***M-**M-**>*****»***********************^^
gezicht-
stgangers
kunnen
te-
^ÉOH,«BERGEli'
Uit het uitgebreide operette-repertoire
hebben de Brabantse Operettespelers dit
jaar een charmante keuze gemaakt. Op
29 en 31 oktober brengen zij in de Stads
schouwburg uitvoeringen van een der
bekendste operettes van Johan Strausz
„Die Fledermaus". De zwierige muziek
brengt deze operette geheel in ’n Weense
sfeer en een keur van bekende solisten
zal ongetwijfeld voor een goede vertol
king zorgdragen. De talenten van de
directeur, Bertus van Vliet, staan daar
borg voor.
Muzikale medewerking wordt verleend
door een keur van bekende musici. De
talrijke operetteliefhebbers die er in onze
stad zijn kunnen een onbezorgde avond
tegemoet zien.
erhout!
zijn het er
lijke melk-
ZM-keur-
Belangrijk
Josterhout,
ïste zuivel!
De firma W. Jacobs-van Wees, gevestigd
Rosmolenplein 2, opende zaterdag een
filiaal aan de Westermark't 16.‘In e~-
smaakvol ingericht bedrijfspand werd
zelf-keuze-idee toegepast. De aspirant-
koper heeft hierdoor een duidelijk over
zicht op de aanwezige artikelen terwijl
waj de maten en soorten J—
duidelijk zijn aangegeven
De heer Jacobs heeft er naar gestreefd
kwaliteitsprodukten te brengen in de
middenklasse. Het „algemeen-textiel"
voor alle dag is door redelijke prijs en
door de prima kwaliteit voor elke beurs
beschikbaar.
Ook goedkopere kwaliteitsprodukten zijn
er aanwezig.
Voor iedereen draagbaar-voor iedereen
koopbaar is de leuze drie de firma W.
Jacobs-van Wees in haar beide zaken
toepast.
Hoewel hij Europees
kampioen is had'onze
stadgenoot Jan van
Ierland nog geen Ne
derlandse titel be
haald.
Zondag was he! dan
zo ver. Van Ierland
werd kampioen van
Nederland 2e Dan.
De foto met Jan van
Ierland en zijn echt
genote werd genomen
bij de glorieuze in
tocht in Tilburg bij
het behalen van zijn
Europese titel.
3,50 p. st.
3.25 p. st.
4.25 p. st.
vanaf 5,
FAZANTEN
GEMZEN
loplossingen als
-i nooit duidelijk geworden twe
.s-u-jd van wel- en niet-beschermde ze-
„aden hebben hier te lande de ver-
keersbeschaving op het stuk van over
steken bepaald niet in de hand gewerkt.
- Dat wordt nu anders
lingenverkeer Maar laten wij niet juichen voordat daar
buitenlanders toe werkelijk reden is. Want een wette-
-lijk voorschrift alléén brengt nog geen
verkeersbeschaving. Daar is meer voor
nodig, nl. een bij ieder van ons spon
taan opkomende bereidheid om positief
aan het welslagen van de bedoeling van
s
PINGOUI1M TAS EED
de „grote” mode
Benodigd voor damesvest of
pullover: 8 bollen a 1,90
15,20
t deuren smijtende mijnn<
mingjan het gehele complex Wester- prociran)ina de weense Eisrevue wanklankje.
___t kunnen de organisatoren 9
en de uitzetters terugzien op een rit, die 1 fl
met zijn 180 deelnemers een record haal- B
de in Tilburg. Een middag, waarin de
rijders, op de televisie de voetbalwed-
strijd HongarijeNederland hebben ge
mist, maar waarin dat gemis werd goed
gemaakt door een spannende, leerzame
en gezellige oriëntatierit.
lies begon al op de voorinschrijvings-
Jag-avondss werden 74
deelnemers genoteerd. En op zor
Ook al heeft de denker Sirius bij het
I schrijven van dit wijze woord waar-
schijnlijk alleen het oog gehad op het
I fysieke aspect van de manier waarop
iemand loopt fier, veerkrachtig, ge-
I bogen, behoedzaam, gejaagd hij heeft Dit
niettemin een waarheid verkondigd die pbet
I zonder meer opgaat voor de wijze waar- --
I op de mens van vandaag aan het ver-
keer per pedes apostolorum deelneemt-
II Voetganger zijn is een bezigheid, die wij
91 niet alleen allemaal van tijd tot tijd be-
1 drijven, maar we doen dat bovendien al-
11 lemaal op onze eigen wijze. Met een klei-
j ne parodie op een bekende uitlating van
de Amerikaanse verkeerspsycholoog
Mac Farland zou men zelfs kunnen zeg-
zinepompen rechtsaf". Velen
^->4-»»>T>><->«->T*>t->H<->>T**X-»**>»»>4-******************************* te lezen, want op de derde por
duidelijk, dat er Diesel-olie in
had dus verder door moeten r
J~N 7 77 het volgend benzine pompstation
Zonder de spontane medewerking van welen enu de 2de Koerierrit niet J
J geworden zijn en ook niet het resultaat gehad hebben zoals dat nu het geval
J was. Daarom willen we de zakenmensen die een prijs beschikbaar stelden
en al degenen, die op welke wijze dan ook, hebben medegewerkt aan het 4
welslagen, danken voor de steun die we mochten ondervinden. Speciaal j
willen we noemen BP en Heineken, die bekers beschikbaar stelden en Coca 4
rtikëlen terwijl Cola, die voor een verfrissing zorgde. BP was ons bovendien een goede J
n betreft deze raadgever bij technisch/organisatorische kwesties.
i t
tc+*t<t<-»<-><-K-(c-»<-»<-»<*k*-k-k-Kk*-»c-K**k*-Kkk*-K*********+**k************-»
de wetgever mee te werken. Wie op an
dere terreinen van de menselijke samen
leving de povere resultaten ziet van het
speculeren op een dergelijke bereidheid,
begrijpt dat velen de resultaten van de
nieuwe voetgangersregeling voorlopig
sceptisch bekijken. Maar ook hier geldt:
wie niet waagt die niet wint. De nieuwe
regeling is in zekere zin een waagstuk.
1 H. van Gerwen
2 G. de Vries
3 H. van Gasteren
4 J. de Veer
5 B. Beckers
6 B. van Gooi
7 V. Kuipers
8 A. Kouwenberg
9 M. Hendriks
10 Van Os
11 P. Zoontjens
12 W. van Hal
13 C- Stads
14 Walsmits
15 W. Timmers
16 Ton v.d. Avoirt
17 Jongmans
18 Den Boer
19 J. Schapendonk
20 P. Korst
21 A. Hetterschuit
22 Schenkbril
23 J. Matthijssen
24 J. Tuerlings
25 E. Koning
26 G. Weydinger
27 J. v-d. Meerendonk
28 H. Wierikx
29 De
30 Vei
In tota
1 M. de Bruyn
2 A. Appels
3 A. Oomen
4 Walsmits
5 Van Lieshout
6 A. van Hest
7 J. Weegberg
8 De Leeuw
9 Th. van Riel
10 J. van Mierde
11 H. v.d. Wal
12 G. van de Mierde
13 W. Senders
14 L. Bruyelle
15 J. de Groot
16 J. de Rooy
H. Elisen
G. Mommers
Mevr, de Rooy
Want er wordt een wissel getrokken op
de bereidheid tot samenspel en de op-
de voor offeringsgezindheid van het rollende en
leeslach- het lopende verkeer jegens elkaar. De
voetganger zal met verstand hpt tijd
stip van oversteken moeten kiezen, het
gemotoriseerde verkeer en het fietsver-
keer zal het woord van Victor Hugo in
gedachten moeten houden.dat „de gedul
dige de sterkste is." Of de wissel die
wij nu trekken gehonoreerd zal worden
met een beschaafder en veiliger verkeer
zal de tijd moeten leren. In elk geval
is het experiment belangrijk genoeg dat
ieder van ons met de beste voornemens
het nieuwe zebrapad
Een aantal Nederlandse en Belgische persvertec
digers heeft deze week dinsdag in aanwezi
Burgemeester Becht de eerste spaden in de
ken voor Tilburg's nieuwe stationsgebouw.
ter Becht maakte er een „persfoto" van.
De tweede (smalle) foto laat de maquette van het sta-
Wie ons de tekst van de onzinad- 4
vertentie voor MAANDAGAVOND
10 uur stuurt, dingt mee naar een J
prijs ter waarde van 20,— te be- 4
J steden bij een van onze adverteer.
ders. Behalve de volledige tekst
J dient uw oplossing tevens de naam
van de zaak van uw keuze te ver- 4
melden. Veel succes. 4
HET ADRES K
PIUSPLEIN 6
Xtilburg/
H I BABYARTIKELEN
VITAMINEN
H J LEVERTRAAN 1
draagit. Hoe dikwijls horen wij niet: in gebleven. Tussenop
Engeland gaat het stijlvol, in Frankrijk velen nooit duidelijl
zo geïmproviseerd, in Italië zo romme- tigheid van
lig, in Duitsland zo gedisciplineerd. En., brapaden he
in Nederland zo ongedisciplineerd! Is 't
niet veelzeggend, dat in de enquêtefor-
die de Algemene Nederlandse
_rr Vreemdelinge-1-
mate van motorisering ieder jaar uitreikt aan buitc
1, tot de bottle-neck van die Nederland bezochten, steevast weer
jrkeer is geworden: het de klacht wordt geuit over de vele ge-
van 't oversteken in Nederland?
ten van beide „partijen". Van de
voetganger over de ongedisciplineerde
rijders, van de rijders over de ongedisci
plineerde overstekers...
1 november 1961 betekent in 't Neder
landse verkeersbeleid 'n nieuw
en laten wij hopen, lichtpunt: voet
die zich op zebra’s bevinden,
voortaan ongehinderd oversteken. 1
stap die Nederland zet waar
recht jarenlang om geroepen is.
Wat de bescherming van de voetgangers
4 betreft is ons land in vergelijking tot
andere landen ter wereld bepaald achter
een groot aantal mensen gen werd het om 11 uur in café ,,'t Mo-
verk af, want de Koerier- lentje" direct al een gezellige drukte,
r een jaar achter de rug. Na de inschrijving wilde iedereen een
werpen op de keur van prijzen, die
op lange tafels stonden tentoongesteld.
tners, die wij spraken Die waren dan ook de moeite waard, medewerk
aar hun mening vroe? tOp de goede afloop werd hier en daar de milde
tijdens de rit, waren, een glaasje gedronken. Iedereen was vol
leen roerend eens, dat goede moed en het weer, weliswaar fris,
maar droog, hielp eraan mee, dat alles
succesvol kon verlopen.
Vanwege het grote aantal inschrijvers
werd vanaf 1.01 uur elke minuut met
3 deelnemers tegelijk gestart. Dat ging lilcu
vlot en er kwam geen kinkje in de ka- de Elektrische mixer g
bel. Met een PIVADO-microfoon, die de Bruijn naar Baarle
----ha(J en t0<,h gg, --v-- -
te, werden de num-
^o^ê^enTzeïhij: ."Suc.c« rit", was de wens, die el-
stokken blijven han- ke riJder meekreeg bij de start,
ledelijdend, want in Later zou blijken, dat iedereen dat suc-
hem aan die 4 stok- ces hard nodig zou hebben. v,
rd leek ons dat, on- De geleerden achter de schermen had- gezei
eeq echter weer wat den uitgerekend, dat de eerste aan het paaid
a andere rijder,’ die sportpark om 2 minuten over half vier dag
binnen zou kunnen komen. Vanzelfspre
kend stonden wij op de afgesproken tijd
prompt voorop om dit vermeldenswaar-
dige feit vast te leggen. Hierboven heb
ben wij u echter reeds omstandig ver
teld, dat dit veel later, om 4 min. voor
mi hadden valse controle-
-«„gedaan of hadden posten over-
“r waren in totaal ongeveer
20 valse en goede controleurs, die hun
werk bewonderenswaardig hebben ver
richt. Behalve in Tilburg, stonden er b.v.
.e.n Qdjir. in Haaren, in Loon op Zand, Udenhout
van aat en jn Oisterwijk Eén rijder vond dit
wens de blijkbaar niet ver genoeg, want die is
in Breda geweest. De rit had voor auto's
een lengte van 70 km, maar 's avonds
vertelde ons een leuke juffrouw, dat zij
160 km had verslonden.
Naast frisse wind ondervonden onze con
troleurs hier en daar ook meeleven van
omwonenden, want verschillenden van
deze dames en heren werd koffie of thee
aangeboden.-Een kreeg zelfs een zak ver
se eieren mee naar huis.
Achter in het café van mijnheer de Nies
was een aparte rekenkamer ingericht,
compleet met tel- en schrijfmachines.
Onder leiding van de expert S. A. v.
Rijswijk kwam daar de staf tot' de eind
uitslagen, die langzamerhand op een lijst
verschenen.
Wij kletsten maar wat, maar voor de
rest was iedereen druk bezig. Het res
taurant bleek inmiddels te klein gewor
den, want de mensen bleven komen. Om
half negen kon er geen kip meer bij.
Het programma van de Weense Eisrevue wanklankje.
„Kapriolen" in het Sportpaleis in Ant- Voor de rest
werpen werd op vrijdagavond 20 oktober en de uitzetter
bij hoge uitzondering enkele minuten rn“t ’"n 1Rn d‘
onderbroken voor een bloemenhulde aan
de ster van deze revue, de Nederlandse
Joan Haanappel.
Die bloemenhulde werd haar gebracht
door de directie van Reisbureau „De
Luxe" uit Tilburg, die hiermede de waar
dering van de talrijke Nederlandse toe- Alles begon al op
schouwers voor Joan Haanappel wilde adressen 's Zaterdac
vertolken.
Zo, er zijn dus s
van een hoop wc
rit is weer voor een jaar achter de rug. Na i
Ondanks de frisse zondag is er toch blik
menig zweetdruppeltje gevallen, want 1
de diverse deelnemers, die wij spraken
en aan de finish naar --
gen over de opgave ----
het over het algemeen roerend eens, dat
het geheel prima in elkaar zat.
„Het was trouwens wel moeilijk", vond
de heer Marienus. Deze reed de eerste
rit van zijn leven met zijn bromfiets. Hij
kwam ook als eerste aan de finish. Dat
was om 3.56 uur. Jammer, dat hij geen
in J prijs had. Hij had te veel strafpunten op-
de 4 gelopen. De eerste auto liet toen ook niet
meer on 7
stapte moedeloos op
af. „Ik heb het maar c
„Ik ben bij 4 vlaggest
gen”. Wij knikten mee
gedachten zagen wij he
ken hangen. Benauwd
danks de kou. Hij kreeg echter weer wat
meer hoop door een andere rijder,’ die
inmiddels ook binnen was gekomen. Die
had met een stel figuurlijke vissen in
de knoop gezeten. Wij dachten aan de
foto van de vorige week.
„Hebt u de 3 pompen gevonden?" vroe-
gen wij. Nee en later bleek, dat in de
Berkdijksestraat veel slachtoffers geval- v^l km^idater
len waren. De opgave was n.l. „na 3 ben- ten -
- Velen^ergaten ^slagen fr
•olie in zat. Men ^erkalblwom
loeten rijden tot
het volgend benzine pompstation en daar
na pas rechtsai móeten slaan. Vein
laatste station drukten wij trouwt
vorige week een foto af. Dat wa_
verrassing. Iedereen had het kunnen
zien, 's Avonds in het restaurant van
mijnheer de Nies vertelden enkele slim-
melingen ons overigens, da<t ze het door
hadden gehad. Wij feliciteerden ze, net
zoals wij trouwens ook de vele prijs
winnaars feliciteren. Ze hebben het dit
jaar niet voor niets gekregen.
Bepaald sneu was voor een der deelne
mers, dat hij de eerste prijs misliep, om
dat hij 45 strafpunten toegewezen kreeg,
vanwege het feit, dat hij bang was te
vroeg binnen te komen. Óm dit te voor
komen bleef hij enige tijd in het zicht
van een tijdcontrole staan wachten.
Iedere deelnemer aan ritten weet, dat
dit streng gestraft wordt. Zijn heftige
protesten, na afloop, hielpen vanzelfspre
kend niets meer. Jammer, dat deze met
deuren smijtende mijnheer, sportief be-
7io«. ■m uro.niz» in„asserings vermogen
an ook het enige
Bonneterie en ondergoed in de afdeling
heren is er voorhandig in het moderne
genre. Zeer gespecialiseerd is deze firma
Voor huisnaaisters waarvoor alle bruik
bare fournituren voorradig zijn.
Het oversteken
alles geldt a fortiori voor dat as- - -
t van het voetganger-zijn, dat wel- mulleren die de
haast in alle landen, waar de „bescha- Vereniging voor
ving" aan de mate van motorisering ieder jaar uitre
wordt afgemeten,
het moderne verkeer is
oversteken. Het is een bekende ervai
van mensen die veel buiten eigen 1
vertoeven, dat zij al gauw geneigd
de beschaving van een volk af te me
aan de wijze waarop men zich op
weg en met name bij het oversteken c
Gelukkig had die ene controleur zijn
eieren al naar huis gebracht, anders wa
ren ze in die kolkende massa gebroken
of gekookt.
Om de tijd te korten bestelde iedereen
nog wat bij de obers en om de griep te
verdrijven deden wij mee. Eindelijk ver
scheen de directie met de einduitslag.
De heer De Beer dankte eerst de vele
merkers voor het verrichte werk en
uulde gevers voor de prijzen. Toen
-eerst werd bekend, dat in de categorie
auto's, de heer H. v. Gerwen en in de
categorie bromfietsers, de heer de
Bruijn de eerste prijzen had behaald.
De autowinnaar had slechts 7 strafpun
ten en de brommer 20. De radio bleef dus
met de heer v. Gerwen in Tilburg, maar
Elektrische mixer ging met de heer
naar Baarle Nassau.
De netto-opbrengst van de rit gaat vol
gens afspraak naar Huize „De Bocht",
maar bij het ter perse gaan van dit ar
tikel waren de resultaten nog niet be
kend.
Verder vindt u de juiste uitslagenlijst.
De verdere avond werd besloten met een
"“zellig samenzijn, waarin nogmaals be-
„__lde evenementen van de afgelopen
dag werden besproken.
En toen de laatste bezoekers hun reke
ningen met het bedienend personeel ver
effenden, lagen wij reeds enkele uren
onder de wol om een reeds 10 dagen
plagende griep te onderdrukken
J. L. M. UIJTTILBURGH.
de denker Sirii
dit wijze woo.u
oog gehad
de manier
veerkrachtig