0 De Tilburgse Koerier van een nm> De gang van een mens is vaak stuk van zijn karakter IS D IER! IELK OOR N! !ÏE UK1EN Tj VLA URT zijn zijn aan van allen Dank aan I k Rl.flT7EI.EN A. SPIJKERS „KRAS” biljarts - weinstube ■J. toekomst Tilburg bouwt Koerier-rit sloeg alle oriëntatieritten dit jaar Dank aan allen w'7 ra Brabantse 180 RIJDERS AAN DE START Poulet 1,25 Stootlappen U5 De Wolkast .HLenkh F Joan Haanappel werd in de ,w PvLOON&ZOON/ ?WILD RFRT OOMS ■J operettespelers brengen ..Die Fledermaus” bloemetjes gezet De prij zenpot Pagina 8 WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG EN GOIRLE REDACTIE EN ADMINISTRATIE: JAC. VAN CAMPENSTRAAT 42 TILBURG TELEFOON 30783 POSTGIRO 533946 5e JAARGANG JITGEVER J. DE BEER VRIJDAG 27 OKTOBER - No. 23« OESTERS TFissel Tel. 2 54 82 he lives, een mens gen: a man loopt zoals ioch liever naar 1 500 gr. 500 gr. Prijswinnaars auto’s, Opening Fa. W. Jacobs-van Wees WestermarM ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦J k S-port prijzen k zuitf zuivel! J (foto Frans van Aarle) [EXCLUSIEVE SCHOENEN u merkt: vérser. En Versheid - de béste gezin. Ge ste samen rijven! Uw waliteit! i weet wel: lat is goed, r de aller- n het zui- i Grote kollektie pantoffels Piusstraat 9 Bosscheweg 500 Prijwinnaars bromfietsen SERVICE SPANT DE KROON T PIUSPLEIN 55 NOORDSTRAAT 21 Brabantse t tot Koeriertjes tot 12 woorden 1,-, tik woord meer 0,10. Voor advertenties met brieven onder nummer wordt 25 cent berekend. Advertenties kunnen niterlijk tot dinsdagavond 10 uur worden aangenomen. Vrij voor oplaag- en verspreidings- controle. Oplage 34.350 exempt. I „nei gen Berk len 1 aring varen land Klachte zijn reten de ge- verdfc,, mdagmor- De c pand opening van het gehele markt op 15 november. Noordstraat 93 - Tel. 21885 heerlijke ‘de-verse PINGOUIN CHASSEUR in herfsttinten. Benodigd voor damesvest of pullover: 8 bollen a ƒ2,05 w 16,40 rste aan de 1 Jami r)Mwr e Wügj MM Aim wW BF rtegenwoor- zigheid van grond gesto- Burgemees- betreedt. café kras heuvel 113 Zonder de spontane medewerking van velen zou de 2de Koerierrit niet geworden zijn en ook niet het resultaat gehad hebben zoals dat nu het geval was. Daarom willen we de zakenmensen die een prijs beschikbaar stelden en al degenen, die op welke wijze dan ook, hebben medegewerkt aan het welslagen, danken voor de steun die we mochten ondervinden. Speciaal willen we noemen BP en Heineken, die bekers beschikbaar stelden en Coca Cola, die voor een verfrissing zorgde. BP was ons bovendien een goede raadgever bij technisch/organisatorische kwesties. de categorie mot... de fraaie BP-beker en een radio- HERENSCHOENEN in de nieuwste kleurén Komt U eens passen? DAMESPUMPS Zwart lak, donkerrood, enz. Diabolo hak. De heer naar in i ontving c toestel. om pos bedoeling |v.MAAREN [BRILLEN Qoeókoper en Beter dan waar ook! Mam, 32 Tilburg eerste auto liet toen ook niet geen stopcontact nodic op zich wachten. De chauffeur luidversterkend werkte ledeloos op ons finish-tafeltje mars afgeroepen, b het maar opgegeven", zei hij. „Succes me* J 4 vl< "w“r walks as hij leeft. motoren en scooters Straf- punten 21 21 32 32 52 54 55 58 58 58 60 62 62 69 84 86 91 95 96 108 I 110 111 120 123 136 in moderne kleuren en verschillende BATAVUS BATO LOCOMOTIEF LOCOSTAR PEERLESS^ Alles onder bekende garantie en GRATIS SERVICE- BONNEN!! „HET BATAVUSHUIS” Leo XHI-straat 60 - Tel. '2 17 67 SHOW”TN GOTPTF. Mararietstraat 5. tel. (04247) 623. (links) werd win- 17 motorrijtuigen. Hij 18 ”19 Mevr, d 20 J. Broei. In totaal waren er 30 prijswinnaars. In verband met Allerheili gen kunnen wij uiterlijk tot dinsdagmiddag 12 uur advertenties voor ons vol gende nummer aannemen. Gelieve tijdig de adverten- tie-teksten aan ons op te geven. Tel. 30783 Straf- punten 20 22 25 98 131 151 153 165 169 172 174 207 210 211 213 214 214 216 216 220 Laat Verhoeven taal waren er 48 prijswinnaars. tionsgebouw zien. Tilburg krijgt het eerste station T r__j Nederland met roltrappen. Via een grote hal komen de 4. geloper reizigers in een uitbouw, waar winkeltjes voor verkoop iang m van lectuur, bloemen en chocolaterie gepland zijn. Bij 4 stapte de Spoorwegen heeft de dakconstructie reeds de naam af. „Ik van kroepoek-dak gekregen (Foto: Fr. v. Aarle) 4 4 j***M-**M-**>*****»***********************^^ gezicht- stgangers kunnen te- ^ÉOH,«BERGEli' Uit het uitgebreide operette-repertoire hebben de Brabantse Operettespelers dit jaar een charmante keuze gemaakt. Op 29 en 31 oktober brengen zij in de Stads schouwburg uitvoeringen van een der bekendste operettes van Johan Strausz „Die Fledermaus". De zwierige muziek brengt deze operette geheel in ’n Weense sfeer en een keur van bekende solisten zal ongetwijfeld voor een goede vertol king zorgdragen. De talenten van de directeur, Bertus van Vliet, staan daar borg voor. Muzikale medewerking wordt verleend door een keur van bekende musici. De talrijke operetteliefhebbers die er in onze stad zijn kunnen een onbezorgde avond tegemoet zien. erhout! zijn het er lijke melk- ZM-keur- Belangrijk Josterhout, ïste zuivel! De firma W. Jacobs-van Wees, gevestigd Rosmolenplein 2, opende zaterdag een filiaal aan de Westermark't 16.‘In e~- smaakvol ingericht bedrijfspand werd zelf-keuze-idee toegepast. De aspirant- koper heeft hierdoor een duidelijk over zicht op de aanwezige artikelen terwijl waj de maten en soorten J— duidelijk zijn aangegeven De heer Jacobs heeft er naar gestreefd kwaliteitsprodukten te brengen in de middenklasse. Het „algemeen-textiel" voor alle dag is door redelijke prijs en door de prima kwaliteit voor elke beurs beschikbaar. Ook goedkopere kwaliteitsprodukten zijn er aanwezig. Voor iedereen draagbaar-voor iedereen koopbaar is de leuze drie de firma W. Jacobs-van Wees in haar beide zaken toepast. Hoewel hij Europees kampioen is had'onze stadgenoot Jan van Ierland nog geen Ne derlandse titel be haald. Zondag was he! dan zo ver. Van Ierland werd kampioen van Nederland 2e Dan. De foto met Jan van Ierland en zijn echt genote werd genomen bij de glorieuze in tocht in Tilburg bij het behalen van zijn Europese titel. 3,50 p. st. 3.25 p. st. 4.25 p. st. vanaf 5, FAZANTEN GEMZEN loplossingen als -i nooit duidelijk geworden twe .s-u-jd van wel- en niet-beschermde ze- „aden hebben hier te lande de ver- keersbeschaving op het stuk van over steken bepaald niet in de hand gewerkt. - Dat wordt nu anders lingenverkeer Maar laten wij niet juichen voordat daar buitenlanders toe werkelijk reden is. Want een wette- -lijk voorschrift alléén brengt nog geen verkeersbeschaving. Daar is meer voor nodig, nl. een bij ieder van ons spon taan opkomende bereidheid om positief aan het welslagen van de bedoeling van s PINGOUI1M TAS EED de „grote” mode Benodigd voor damesvest of pullover: 8 bollen a 1,90 15,20 t deuren smijtende mijnn< mingjan het gehele complex Wester- prociran)ina de weense Eisrevue wanklankje. ___t kunnen de organisatoren 9 en de uitzetters terugzien op een rit, die 1 fl met zijn 180 deelnemers een record haal- B de in Tilburg. Een middag, waarin de rijders, op de televisie de voetbalwed- strijd HongarijeNederland hebben ge mist, maar waarin dat gemis werd goed gemaakt door een spannende, leerzame en gezellige oriëntatierit. lies begon al op de voorinschrijvings- Jag-avondss werden 74 deelnemers genoteerd. En op zor Ook al heeft de denker Sirius bij het I schrijven van dit wijze woord waar- schijnlijk alleen het oog gehad op het I fysieke aspect van de manier waarop iemand loopt fier, veerkrachtig, ge- I bogen, behoedzaam, gejaagd hij heeft Dit niettemin een waarheid verkondigd die pbet I zonder meer opgaat voor de wijze waar- -- I op de mens van vandaag aan het ver- keer per pedes apostolorum deelneemt- II Voetganger zijn is een bezigheid, die wij 91 niet alleen allemaal van tijd tot tijd be- 1 drijven, maar we doen dat bovendien al- 11 lemaal op onze eigen wijze. Met een klei- j ne parodie op een bekende uitlating van de Amerikaanse verkeerspsycholoog Mac Farland zou men zelfs kunnen zeg- zinepompen rechtsaf". Velen ^->4-»»>T>><->«->T*>t->H<->>T**X-»**>»»>4-******************************* te lezen, want op de derde por duidelijk, dat er Diesel-olie in had dus verder door moeten r J~N 7 77 het volgend benzine pompstation Zonder de spontane medewerking van welen enu de 2de Koerierrit niet J J geworden zijn en ook niet het resultaat gehad hebben zoals dat nu het geval J was. Daarom willen we de zakenmensen die een prijs beschikbaar stelden en al degenen, die op welke wijze dan ook, hebben medegewerkt aan het 4 welslagen, danken voor de steun die we mochten ondervinden. Speciaal j willen we noemen BP en Heineken, die bekers beschikbaar stelden en Coca 4 rtikëlen terwijl Cola, die voor een verfrissing zorgde. BP was ons bovendien een goede J n betreft deze raadgever bij technisch/organisatorische kwesties. i t tc+*t<t<-»<-><-K-(c-»<-»<-»<*k*-k-k-Kk*-»c-K**k*-Kkk*-K*********+**k************-» de wetgever mee te werken. Wie op an dere terreinen van de menselijke samen leving de povere resultaten ziet van het speculeren op een dergelijke bereidheid, begrijpt dat velen de resultaten van de nieuwe voetgangersregeling voorlopig sceptisch bekijken. Maar ook hier geldt: wie niet waagt die niet wint. De nieuwe regeling is in zekere zin een waagstuk. 1 H. van Gerwen 2 G. de Vries 3 H. van Gasteren 4 J. de Veer 5 B. Beckers 6 B. van Gooi 7 V. Kuipers 8 A. Kouwenberg 9 M. Hendriks 10 Van Os 11 P. Zoontjens 12 W. van Hal 13 C- Stads 14 Walsmits 15 W. Timmers 16 Ton v.d. Avoirt 17 Jongmans 18 Den Boer 19 J. Schapendonk 20 P. Korst 21 A. Hetterschuit 22 Schenkbril 23 J. Matthijssen 24 J. Tuerlings 25 E. Koning 26 G. Weydinger 27 J. v-d. Meerendonk 28 H. Wierikx 29 De 30 Vei In tota 1 M. de Bruyn 2 A. Appels 3 A. Oomen 4 Walsmits 5 Van Lieshout 6 A. van Hest 7 J. Weegberg 8 De Leeuw 9 Th. van Riel 10 J. van Mierde 11 H. v.d. Wal 12 G. van de Mierde 13 W. Senders 14 L. Bruyelle 15 J. de Groot 16 J. de Rooy H. Elisen G. Mommers Mevr, de Rooy Want er wordt een wissel getrokken op de bereidheid tot samenspel en de op- de voor offeringsgezindheid van het rollende en leeslach- het lopende verkeer jegens elkaar. De voetganger zal met verstand hpt tijd stip van oversteken moeten kiezen, het gemotoriseerde verkeer en het fietsver- keer zal het woord van Victor Hugo in gedachten moeten houden.dat „de gedul dige de sterkste is." Of de wissel die wij nu trekken gehonoreerd zal worden met een beschaafder en veiliger verkeer zal de tijd moeten leren. In elk geval is het experiment belangrijk genoeg dat ieder van ons met de beste voornemens het nieuwe zebrapad Een aantal Nederlandse en Belgische persvertec digers heeft deze week dinsdag in aanwezi Burgemeester Becht de eerste spaden in de ken voor Tilburg's nieuwe stationsgebouw. ter Becht maakte er een „persfoto" van. De tweede (smalle) foto laat de maquette van het sta- Wie ons de tekst van de onzinad- 4 vertentie voor MAANDAGAVOND 10 uur stuurt, dingt mee naar een J prijs ter waarde van 20,— te be- 4 J steden bij een van onze adverteer. ders. Behalve de volledige tekst J dient uw oplossing tevens de naam van de zaak van uw keuze te ver- 4 melden. Veel succes. 4 HET ADRES K PIUSPLEIN 6 Xtilburg/ H I BABYARTIKELEN VITAMINEN H J LEVERTRAAN 1 draagit. Hoe dikwijls horen wij niet: in gebleven. Tussenop Engeland gaat het stijlvol, in Frankrijk velen nooit duidelijl zo geïmproviseerd, in Italië zo romme- tigheid van lig, in Duitsland zo gedisciplineerd. En., brapaden he in Nederland zo ongedisciplineerd! Is 't niet veelzeggend, dat in de enquêtefor- die de Algemene Nederlandse _rr Vreemdelinge-1- mate van motorisering ieder jaar uitreikt aan buitc 1, tot de bottle-neck van die Nederland bezochten, steevast weer jrkeer is geworden: het de klacht wordt geuit over de vele ge- van 't oversteken in Nederland? ten van beide „partijen". Van de voetganger over de ongedisciplineerde rijders, van de rijders over de ongedisci plineerde overstekers... 1 november 1961 betekent in 't Neder landse verkeersbeleid 'n nieuw en laten wij hopen, lichtpunt: voet die zich op zebra’s bevinden, voortaan ongehinderd oversteken. 1 stap die Nederland zet waar recht jarenlang om geroepen is. Wat de bescherming van de voetgangers 4 betreft is ons land in vergelijking tot andere landen ter wereld bepaald achter een groot aantal mensen gen werd het om 11 uur in café ,,'t Mo- verk af, want de Koerier- lentje" direct al een gezellige drukte, r een jaar achter de rug. Na de inschrijving wilde iedereen een werpen op de keur van prijzen, die op lange tafels stonden tentoongesteld. tners, die wij spraken Die waren dan ook de moeite waard, medewerk aar hun mening vroe? tOp de goede afloop werd hier en daar de milde tijdens de rit, waren, een glaasje gedronken. Iedereen was vol leen roerend eens, dat goede moed en het weer, weliswaar fris, maar droog, hielp eraan mee, dat alles succesvol kon verlopen. Vanwege het grote aantal inschrijvers werd vanaf 1.01 uur elke minuut met 3 deelnemers tegelijk gestart. Dat ging lilcu vlot en er kwam geen kinkje in de ka- de Elektrische mixer g bel. Met een PIVADO-microfoon, die de Bruijn naar Baarle ----ha(J en t0<,h gg, --v-- - te, werden de num- ^o^ê^enTzeïhij: ."Suc.c« rit", was de wens, die el- stokken blijven han- ke riJder meekreeg bij de start, ledelijdend, want in Later zou blijken, dat iedereen dat suc- hem aan die 4 stok- ces hard nodig zou hebben. v, rd leek ons dat, on- De geleerden achter de schermen had- gezei eeq echter weer wat den uitgerekend, dat de eerste aan het paaid a andere rijder,’ die sportpark om 2 minuten over half vier dag binnen zou kunnen komen. Vanzelfspre kend stonden wij op de afgesproken tijd prompt voorop om dit vermeldenswaar- dige feit vast te leggen. Hierboven heb ben wij u echter reeds omstandig ver teld, dat dit veel later, om 4 min. voor mi hadden valse controle- -«„gedaan of hadden posten over- “r waren in totaal ongeveer 20 valse en goede controleurs, die hun werk bewonderenswaardig hebben ver richt. Behalve in Tilburg, stonden er b.v. .e.n Qdjir. in Haaren, in Loon op Zand, Udenhout van aat en jn Oisterwijk Eén rijder vond dit wens de blijkbaar niet ver genoeg, want die is in Breda geweest. De rit had voor auto's een lengte van 70 km, maar 's avonds vertelde ons een leuke juffrouw, dat zij 160 km had verslonden. Naast frisse wind ondervonden onze con troleurs hier en daar ook meeleven van omwonenden, want verschillenden van deze dames en heren werd koffie of thee aangeboden.-Een kreeg zelfs een zak ver se eieren mee naar huis. Achter in het café van mijnheer de Nies was een aparte rekenkamer ingericht, compleet met tel- en schrijfmachines. Onder leiding van de expert S. A. v. Rijswijk kwam daar de staf tot' de eind uitslagen, die langzamerhand op een lijst verschenen. Wij kletsten maar wat, maar voor de rest was iedereen druk bezig. Het res taurant bleek inmiddels te klein gewor den, want de mensen bleven komen. Om half negen kon er geen kip meer bij. Het programma van de Weense Eisrevue wanklankje. „Kapriolen" in het Sportpaleis in Ant- Voor de rest werpen werd op vrijdagavond 20 oktober en de uitzetter bij hoge uitzondering enkele minuten rn“t ’"n 1Rn d‘ onderbroken voor een bloemenhulde aan de ster van deze revue, de Nederlandse Joan Haanappel. Die bloemenhulde werd haar gebracht door de directie van Reisbureau „De Luxe" uit Tilburg, die hiermede de waar dering van de talrijke Nederlandse toe- Alles begon al op schouwers voor Joan Haanappel wilde adressen 's Zaterdac vertolken. Zo, er zijn dus s van een hoop wc rit is weer voor een jaar achter de rug. Na i Ondanks de frisse zondag is er toch blik menig zweetdruppeltje gevallen, want 1 de diverse deelnemers, die wij spraken en aan de finish naar -- gen over de opgave ---- het over het algemeen roerend eens, dat het geheel prima in elkaar zat. „Het was trouwens wel moeilijk", vond de heer Marienus. Deze reed de eerste rit van zijn leven met zijn bromfiets. Hij kwam ook als eerste aan de finish. Dat was om 3.56 uur. Jammer, dat hij geen in J prijs had. Hij had te veel strafpunten op- de 4 gelopen. De eerste auto liet toen ook niet meer on 7 stapte moedeloos op af. „Ik heb het maar c „Ik ben bij 4 vlaggest gen”. Wij knikten mee gedachten zagen wij he ken hangen. Benauwd danks de kou. Hij kreeg echter weer wat meer hoop door een andere rijder,’ die inmiddels ook binnen was gekomen. Die had met een stel figuurlijke vissen in de knoop gezeten. Wij dachten aan de foto van de vorige week. „Hebt u de 3 pompen gevonden?" vroe- gen wij. Nee en later bleek, dat in de Berkdijksestraat veel slachtoffers geval- v^l km^idater len waren. De opgave was n.l. „na 3 ben- ten - - Velen^ergaten ^slagen fr •olie in zat. Men ^erkalblwom loeten rijden tot het volgend benzine pompstation en daar na pas rechtsai móeten slaan. Vein laatste station drukten wij trouwt vorige week een foto af. Dat wa_ verrassing. Iedereen had het kunnen zien, 's Avonds in het restaurant van mijnheer de Nies vertelden enkele slim- melingen ons overigens, da<t ze het door hadden gehad. Wij feliciteerden ze, net zoals wij trouwens ook de vele prijs winnaars feliciteren. Ze hebben het dit jaar niet voor niets gekregen. Bepaald sneu was voor een der deelne mers, dat hij de eerste prijs misliep, om dat hij 45 strafpunten toegewezen kreeg, vanwege het feit, dat hij bang was te vroeg binnen te komen. Óm dit te voor komen bleef hij enige tijd in het zicht van een tijdcontrole staan wachten. Iedere deelnemer aan ritten weet, dat dit streng gestraft wordt. Zijn heftige protesten, na afloop, hielpen vanzelfspre kend niets meer. Jammer, dat deze met deuren smijtende mijnheer, sportief be- 7io«. ■m uro.niz» in„asserings vermogen an ook het enige Bonneterie en ondergoed in de afdeling heren is er voorhandig in het moderne genre. Zeer gespecialiseerd is deze firma Voor huisnaaisters waarvoor alle bruik bare fournituren voorradig zijn. Het oversteken alles geldt a fortiori voor dat as- - - t van het voetganger-zijn, dat wel- mulleren die de haast in alle landen, waar de „bescha- Vereniging voor ving" aan de mate van motorisering ieder jaar uitre wordt afgemeten, het moderne verkeer is oversteken. Het is een bekende ervai van mensen die veel buiten eigen 1 vertoeven, dat zij al gauw geneigd de beschaving van een volk af te me aan de wijze waarop men zich op weg en met name bij het oversteken c Gelukkig had die ene controleur zijn eieren al naar huis gebracht, anders wa ren ze in die kolkende massa gebroken of gekookt. Om de tijd te korten bestelde iedereen nog wat bij de obers en om de griep te verdrijven deden wij mee. Eindelijk ver scheen de directie met de einduitslag. De heer De Beer dankte eerst de vele merkers voor het verrichte werk en uulde gevers voor de prijzen. Toen -eerst werd bekend, dat in de categorie auto's, de heer H. v. Gerwen en in de categorie bromfietsers, de heer de Bruijn de eerste prijzen had behaald. De autowinnaar had slechts 7 strafpun ten en de brommer 20. De radio bleef dus met de heer v. Gerwen in Tilburg, maar Elektrische mixer ging met de heer naar Baarle Nassau. De netto-opbrengst van de rit gaat vol gens afspraak naar Huize „De Bocht", maar bij het ter perse gaan van dit ar tikel waren de resultaten nog niet be kend. Verder vindt u de juiste uitslagenlijst. De verdere avond werd besloten met een "“zellig samenzijn, waarin nogmaals be- „__lde evenementen van de afgelopen dag werden besproken. En toen de laatste bezoekers hun reke ningen met het bedienend personeel ver effenden, lagen wij reeds enkele uren onder de wol om een reeds 10 dagen plagende griep te onderdrukken J. L. M. UIJTTILBURGH. de denker Sirii dit wijze woo.u oog gehad de manier veerkrachtig

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1961 | | pagina 1