14 Remmen die niet in orde zijn kunnen levens kosten LEKKER en GAUW KLAAR r r GEEF MÉÉR Met de „Bill of Rights” werd de I Technische en RHEUMA mcnselijke factor grondslag gelegd voor democratie T Dooreen andere bril.,. AROS Fa. P. VAN LOON Zn. 795 lis geld! uue Geheel nieuw! risselaar 197,50 PERS len dekens BOUMANS Dames- en Meisjes-vesten, Sporttruien, Kleuterartikelen, Pullovers, Weekenders, Terlenka-rokjes B. WARMERDAM Groeseindstraat 54 KHBWWN hJNlEKEN! (vijand van vriend en vijand) ZUNDAPP i 2,6 F.K. Gevonden voorwerpen )B BR - No. 233 7 co. 18 meter I km ruur Icq. 39meter 70 km peruur co. 6 9 meter 80km co. 1O6.meter, gel er ca.152meter; N VAN ÖE lea 178meter 85 Vj |c3.267met id! De meest sportieve bromfiets efQon 2 17 67 LIJNSHEIKE 94B TELEFOON 2 66 04 feestdag voorafgaat inkomsten gehou- Vrijblijvend inlichtingen bij: RIJWIEL- EN BROMFIETSHANDEL EDING HEERENLUX LAKKEN GLANSRIJK DE BESTE! 1959 1950 DE LUXE HEERENLUX LAKKEN GLANSRIJK DE BESTE! BERT OOMS Noordstr. 93, tel. 2 18 85 Uitneembare stalen HANG- EN LEGKASTEN JAN FRELING Kasteeldreef 1 - Tilburg Credietserviee aanwezig. Ook voor stoelen en tafels. Tel. 2 03 97 ïn o snellingën) ellingen) ngen) ?er tnjr tILLEN 'Tl TTOOkf J emt. zoveel jaren geleden de Virgin.» xx„. tijd ration of Rights werd aangenomen. wordt 1 krach. zijn in het Nee appè loterij-al kans op voor r - luk vc zocht 1 dagsdienst ’.al de dienst won de dokters: 25233 20505 21940 193 ;t tandarts ndag 8 oktober el. 25714 dierenarts lag 12.00—12.3Q u. g: 12.00—12.30 en tel. 241Q7 el. 20682 Lichtdienst |ca,128mete’-£ matig voorradig: I zuiver wollen ens met kleine I 'ijkingen m kwaliteitsfouten)| HNG 25 tot 40% cenmagazjjn MULDERS >rd Besterdstraat 61 2 36 99 Wij gaan met vacantie van 6 t.m. 13 augustus Onze zaak is a.s. zaterdag 5 augustus NA 1 UUR GESLOTEN! Fijngoedwasserij Korvelseweg 160 Tel. 2 38 90 den, dank zij een schenking van John D. die aan de grote Rockefeller Jr zo herschapen dat men zich feestelijkheden en samenkomsten gehou- *"J— -x den> waaraan vaai{ studenten uit ande re landen deelnemen. ’let hoogtepunt van de herdenkingsfees- -> ,mTOt de toespraak van een der Poulet 500 gram 1,40 Qehakte biefstuk per stuk 0,55 3 stuks 1,50 Gekookte worst 250 gram 0,60 Gebr. gehakt 150 gram 0,60 jen) DELEN van de DE I ILBURGSE KOERIER Vrijdag 4 augustus 1961 hieraan jr goede stand van de Sterappel en io™ man «en (ot willen kennen) 3 en 128 ProN«n«» en moeilijk! seizoen- ,°P„ N.®em Heren j’s ach- Jat zo lies zijn op zeker in de va neen uitzonde- en dank zijn Maar daar heb- l'ties waarbij zonder jodzaak files worden ca.8?meter lag voorrangsweg oprijden? Als uw remmen in niet inorde zijn kan het u uw leven kosten. Rijdt u op de „Autobahn”, op n weg naar uw vakantle-oord, dicht ach- l- ter uw voorganger, en die gaat plotse ling remmen; als,... In deze trant zijn er nor, tal van an dere -.eerbeelden te noemen. Als uw rem- i houdt om zó langzaam langs ’s 1 wegen te rijden dat hij een file auto’; ter zich kweekt die niet mts is, Nu kan het natuurlijk voorkomen dat iets niet te vermijden is. Files zijn onze overvolle wegen kantiemaanden helaas g« ring. File-rijders tegen wil we allemaal op z'n tijd, ben we het niet over, i Het gaat om situaties I enige aanwijsbare noo»^ x.ederland aan. Niemand mag op het appèl ontbreken. De strijd voor meer kli nieken voor rheuma-zieken wordt mede door uw medewerking gewonnen in de -- loterij-aktie voor puur levensgeluk. De nen is buit -P geluk voor uzelf en de zekerheid Er dient mer levensvreugde en levensge- zoor hen die door de rheuma be- werden of nog zullen worden. vele rassen is 1 luldig, waarbij vooral de mindei en plaatselijk zelfs slechte stand rassen Schone van Boskoop, £t;„ Yellow Transparant opvalt- In de seizoenjaren 1858-1959 en 1! bedroeg de produktle resp. 145 „i kg. Voor het afgelopen i iri kan de oogstgrootte op g voorlopige cijfers worden ges' •kant O01* bü do Peren dlent op een kleinere 1 worden gerekend, De oogst 't geschat op 125 miljoen de Nederlandse Staatsloterij enz. 1 baar aan rheuma-raambiljetten, verki baar. De opbrengst van de aktie is bestemd voor het bouwen van meer rheuma-kli- nieken voor rheuma-zieken. Wanneer men voor huisgenoten, vrien den en relatis tenminste 10 loten per giro bestelt (gironummer: 842 ten name van worden gelijktijdig weerstanden ingeseha- Rheuma Rotterdam) dan ontvangt men keld die in serie staan met de gloeidra- bij de loten een speciale medewerkers- den om de h x~ -.»_..x.„_ coupon. Aan deze coupon heeft het Ne- te verminder derlandse bedrijfsleven fraaie prijzen met Om het sys een totale waarde van 20.000 verbonden, halve een at De strijd tegen een genadeloze vijand-- vangt op zaterdag 5 augustus door geheel het is zo. Dan wordt er ingehaald op ge vaarlijke punten, er' wordt gefoeterd, er worden verwijtende blikken gewisseld op de bekende gebaren gemaakt. Allemaal begrijpelijk als „ontlading" van opge kropte ergernis. Maar allesbehalve be vorderlijk voor het goede „klimaat” op de weg, Daarom een raad voor een goede mo derne rijstijl: weet uw snelheid aan te passen niet alleen naar beneden maar óók naar boven. Bedenkt dat onnodig langzaamrijden het verkeer dikwijls hindert en tot ge vaarlijke manoeuvres van anderen provo ceert. En als er werkelijk langzaam gere der, moet worden; houdt ook dan afstand. truitjes echt tmitjéskife dragen bij dat als dd’mistslrer- f n hangen en de t- bben verzilvert, f rgrtjé met korte nt we willen de f ceus op bonne- u bepaald niet n maar eens op', s n verschillende J- 5K en steekjes in J t leboden. Naast i litje mêt pat en J len^Èie-^ verwetkl tot de waarvöót dé J idekoning zich is schuilt nooit t de vezel, maar J rki^ervamm-j van verzekerd J itjes huh goede J blijven behou- i e waptèurten'. HOE LANG IS UW REMWEG?? De afstand diellnodig heeft om veilig tot stilstand te komen Jpi (remweg plus 1 sec.reactietijd) 4/ lacnraicnst imen in orde? Deze vras /erbond voor Veilig Verkeer L_ van deze maand op talloze wij de orde. Komt er plotseling een ‘t een zijstraat? Als uw rem- orde z|jn kost het hém zijn ‘sn. Komt er op een onover- vrachtwageen uw I dere voorbet skefeller Jr zo herschapen dat men in die oude tijden waant en zieb niet zou verwonderen om de hoek de nota- beien van weleer tegen het lijf te lopen. Het Elk jaar worden meer dan een half ten vormt de toespraak van een der miljoen bezoekers door gidsen in het kos- bekende politici of diplomaten, die ge- tuum van die tijd door de oude stad rond- houden wordt in dezelfde zaal, waarin leid, die de sfeervan eeuwen-her ademt, zoveel jaren geleden de Virginia Decla- het stadje worden jaarlijks in de i -- Een niets en niemand ontziende vijand leeft onder ons volk. Een vijand die niet alleen volwassenen doch ook onze kinderen belaagt. Die de schoonheid van het men selijke lichaam op ontstellende wijze ver vormt. Een vijand, die niet alleen licha melijk maar vooral ook geestelijk leed teweg brengt. Een vijand, die de dood niet als metgezel heeft met als gevolg jarenlang onnoemelijk lijden. Groot is de schade die ons volk grond- toegebracht door het ontnemen van igen in ten aan het arbeidsproces. De I aan deze vreselijke ziekte lijf leen maar ook gezinsleden geestelijk Ijjden betrokken. Een controleerbare collecte in de vorm van een grote nationale loterij zal vanaf 5 augustus tot en met 29 september wor den gehouden. Op 29 september zullen hoofdprijzen en het resultaat in een spe ciaal radio-programma bekend worden laren. Daarop gemaakt. (19.40—20.40 Hilversum II 298 het koloniale m.). Het totaal prijzenbedrag bedraagt 250.000 waaronder 5 woonhuizen ieder ter waarde van 25000. De loten zijn door geheel Nederland in 5 verschillende kleuren a 1 per stuk op verkoopadres, sen, onder meer winkeliers, kantoren van voor diegenen, die juist van een conferen tie komen en die nog even hierover zit ten na te denken, en zij die' in druk ge- dat ze een sprek zijn met hun passagiers, en de be- len geniete stuurder die juist zijn lievelingsprogram- ma op zijn radio beluistert? Men mag de- sa ze periode veilig stellen op 1 seconde. En hc dan volgt onmiddelljjk de volgende -vraag: hoeveel meters legt uw voertuig eerbiedig gene iet tijds- af in één seconde bij een gegeven snel- lijk aan toeve jent van heid? Bij 20 km per uur is dat bijna '--x mo- 10 m, bij 50 km per uur bijna 14 m en itelt? bij 80 km per uur niet minder dan 22 En deze afstanden dient men op t len bij de berekende remweg. Uit gaande van de minimale, in de wet vast- men niet In orde zijn, speelt u met men senlevens. De koel-nuchtere statistieken geven an dat door onvoldoende of te- laat remmen veel mensen in een frac tie van een seconde de kille dood wer den ingezonden. Volgens het Wegenverkeersreglement moet de remvertraging van een voer tuig ten hoogste zijn 3,86 m per sec 2 bedragen. In meer huiselijke taal: de remweg van een voertuig mag in me ters maximaal bedragen uw snelheid In km per uur gedeeld door tien in het kwa draat. Dus bij een snelheid van 20 km per uur mag uw remweg ten hoogste be dragen (20:10) 2 is 4 m, bij 50 km per uur (50:10) 2 is 25 m, bij 80 km per uur (80:10) 2 is 64 m, enz. Uiteindelijk is dit maar een richtlijn, want bij ongunstige toestand van ’t weg dek kèn uw remweg aanmerkelijk langer zijn; men denke eens aan vallend gebla derte In de herfst, opvriezen In de win ter, hagelbuien in het voorjaar, regen in de zomer; voorts aan olievlekken en „kinderhoofdjes" enz. Bij dit alles is wel de technische fac tor, maar niet de menselijke in overwe ging genomen. Tot nu toe Werd uitslui tend gesproken over de remweg dus de afstand die uw voertuig af legt in de tijd die verloopt tussen het indrukken van het rempedaal en het stilstaan van uw voertuig, Maar hoe is het nu met de af stand die uw voertuig aflegt in het x:1J - bestek dat ligt tussen het momen. waarnemen van een obstakel en het la ment dat u de remmen in werking ste. De tijd die verloopt tussen het waarne men van een obstakel, het „vertalen” van deze zintuigelijke waarneming in de dachte „gevaar!”, het geven van L._, juiste „bevel” aan de ledematen, en het in werking komen van de desbetreffen de spieren? In het mobiel teststation v°" het Verbond voor Veilig Verkeer k... geen enkele „geëxamineerde” sneller rea geren dan 0,32 seconde dus 32-100e seconde verliep tussen het opflitsen van een rood lampje en het moment dat de rem werd ingedrukt. En deze onderzoch ten wisten wat hen te achten stond! Hoe veel langer zal dan deze reactietijd zijn priolen te ontwijken maar bovendien ook nog met zoiets als een remweg te ma ken heeft. Het is duidelijk waarom fiet sers en bromfietsers dikwijls zo slecht richting aangeven: ze zien er eenvoudig het nut niet van in. Zo u wilt: gebrek aan verkeersinzicht. Men realiseert zich -niet dat de ander onze tekens op de en bromfietsers, weg nodig heeft om zijn koers en vaart büsterd afvraagt: te bepalen. Hier speelt dus naast non- laatste in begrtp voor de problemen yan de medeweggebruiker te veranderen is slechts mogelijk als wij allemaal van -van de ander, In dat opzicht zou voor alle (brom)fietsende vaderlanders een ritje naast de autobestuurder door het met tweewielers drukbevolkte stede lijke spitsuur, bepaald heilzaam kunnen werken. Schatting van de appel en perenoogst ^Aan de hand van gegevens, verstrekt door de rijkstuinbouwqpnsulenten, heeft ■de directie tuinbouw van het mipisterie van landbouw en visserij een schatting gemaakt van de handelsproduktie va pelen en peren in het seizoen 1""" De oogst uit volks- en partikulii “?n is buiten beschouwing gelaten. -Jr dient rekening mede te worden ge houden, dat in dit stadium van het sei zoen de gevolgen van de junirui nog niet geheel zijn te bepalen. Bovendien kunnen in de komende maanden weersomstandig heden de grootte van de oogst nog belang rijk beïnvloeden. De oogstschatting wordt hieronder ver geleken met de omvang van de produktie in voorgaande jaren. Op 13 juni was het 185 jaar geleden, dat goedkeuring werd gehecht aan een document, dat van grote waarde is ge weest bij de ontwikkeling van de Ameri kaanse natie en van de allergrootste be tekenis is geweest voor de levenswijze der vrije volken in het algemeen. Op 12 juni 1776 vergaderde een aan- tal toegewjjde en vooruitziende mannen gele in het Huis van Afgevaardigden in Wil- In 1 llamsburg in de staat Virginia. Het wa- ren de afgevaardigden van deze staat, die met algemene stemmen de „Virginia Declaration of Rights” van George Ma son aannamen, een verklaring die later de grondslag zou worden voor de eerste 10 amendementen op de Federale Grond wet. Het is een der belangrijkste documen ten in de geschiedenis van de democra tie; hierin wordt het wettig karakter aan getoond van een aantal ideeën over de vrijheid, die zich in de loop der jaren hadden ontwikkeld. Niet alleen vormt het dccument de grondslag voor onze „Bill of Rights” maar het werd ook door de Fransen gebruikt toen zjj hun Ver klaring van de Rechten van de Mens op stelden. De gedachten, die daarin voor komen treft men thans aan in de grJ wetten van democratische regeringe de gehele wereld en in het Handvest van de Verenigde Naties. Op 15 mei, vier weken voor de aanne ming van dit document, had dezelfde Ver gadering van Afgevaardigden met alge mene stemmen de vermaarde Resolutie voor Onafhankelijkheid aangenomen, warin een beroep werd gedaan op het Continentale Coixgres de Koloniën „vrij en onafhankelijk” te verklaren. Daarop werd de Britse vlag van htx Kapitool neergehaald en vervangen door de „Grand Union", Amerika’s eerste na tionale vlag. Dit luidde een periode van 40 dagen in van grote activiteit op wetgevend gebied, waarin de grondslagen voor onze demo cratie werden gelegd. De Resolutie voor Onafhankelijkheid werd op 7 juni door Richard Henry Lee bij het Continentale Congres in Phila delphia ingediend en werd met grote meer, derheid aangenomen. Aan Thomas Jef ferson werd toen opdracht gegeven een onafhankelijkheidsverklaring voor de ver. eende kolonies op schrift te stellen. Zijn laatste ontwerp werd op 4 juli 1776 aange nomen, een datum die sedertdien de be langrijkste nationale feestdag van de Amerikanen aanduidt: Onafhankelijk heidsdag. In Virginia werd George Mason’s De claration of Rights aangenomen en de staatsgrondwet goedgekeurd, die als mo del zou dienen voor andere staten en men koos Patrick Henry tot eerste goeverneur van het nieuwe Gemenebest Virginia. De ze gehele periode uit onze geschiedenis kan men als het ware meebeleven in een van Amerika’s meest bekende „bede vaartplaatsen” het Koloniale Williams burg. De gebouwen van dit historische stad je heeft men in een tijd van 34 jaar zoda nig gerestaureerd, dat thans de 18-eeuw- se gratie en waardigheid van deze stad volledig tot hun recht komen. Op een oppervlak van 50 hectare zijn 400 gebou wen, omgeven door tuinen uit het verle- APPELEN Het slechte seizoen 1957-1958 werd ge volgd door het uitstekende oogstjaar 1958- 1959, waarbij de produktie een omvang had van 390 miljoen kg. In 1959-1960 was de oogst minder groot, n.l. 321 miljoen kg. Het afgelopen seizoen geeft als voor lopig resultaat 385 miljoen kg aan. Zoals de situatie thans is, moet 5"'"” het komende seizoen op een lagere appeloogst worden gerei. wacht wordt, dat de produktie de joen kg niet zal overschrijder!. L Nieuw veilig signaal- I systeem voor auto’s I Na zeer uitgebreide onderzoekingen te hebben verricht wat betreft de veiligheids, eisen die gesteld moeten worden aan de rem- en knipperlichten van automobie- len heeft de Britse firma Joseph Lucas gChuidiB waarbii een nieuw systeem ontwikkeld met llch- enhDiaaet’SB]iik ten die overdag helderder zyn dan ’s nachts. Bij daglicht moeten de knipper- f en remlichten sterker zjjn dan thans, vooral op snelle autowegen. Maar wan neer men hun helderheid opvoert wor- ken- den zij bjj avond verblindend. De firma crijg- heeft dit probleem opgelost door mid- del van een systeem waarbij de inter telt van de signaallichten aan de ach- terzijde van de auto (die aan de voorkant Droduktie (e Lo. neer de zijlichten worden ingeschal Kg. -j-'"^tijdig weerstanden ingescha- - serie staan niet de gloeidra- - -inteng|tejt van de verlichting verminderen- Om het systeem té installeren is er, be- -j een ander type lampen, slechts een relais nodig dat in de kofferruimte van de auto kan worden aangebracht. fnökm I I peruur ïfe— Iftpfo-Verb.v. Veilig Verkeer Zjjn uw remt Stelt het Verf de loop VBr zen aan de otu bromfiets uit men niet in Oi leven misschiet lichtelijk punt een Gevonden in de week van 23 tot een met 29 juli 1961. Inlichtingen hoofdba- reau van politie, Lange Schijfsttraat. 1 B.B. van 10; zonnebril met rood wit montuur; bril met bruin montuur; - -- herenbril met donker-bruin breed mon- gewikkeld zijn met een medepas- tuur van van Maaren; 2 lappen flanel- r, omdat ze menen ..hoe langzamer- len stof; uftlaat van bromfiets; zwarte eiliger”, of nou ja, zó maarrozenkrans; wieldop V.W.; 4 grammo foonplaten en B.B. van 10; wit-roode ball-point; rode vulpen, gevuld met rode inkt; groen gevlamde vulpen, met in scriptie 5 jan. 1956 H.T.M. Jub. fonds; doublé herenpolshorloge: grijze wollen pullover en blauw-wit gestreept over hemd; rok en cassabon, in papier van »l»Jw -x-Jn petje; zwarte plas- zwarte big-ben regenjas in ,ap. bruine stof; blauwe overall; nieuwe paraplue van V. en D„ nog in gepakt; bordeau-rode leren damesporte- monnaie met rits; Crèmekleurig kinder- tasje met portemonnaie; kleine blauwe vierkanten portemonnaie met armband je; oude bruine portemonnaie; witte por temonnaie; nieuwe bruine damesschoen met veter licht bruin, merk Sareno; bromfietssleutel TOK 3224; 2 huissleu tels waaronder 1 nr 11. i Al hebben we dit jaar wel niét zoveel droog, warm weer als de vorige zomer, er zullen toch zeker nog wat dagen overschieten, waarop we van zon en warmte kun- - nen profiteren en een voorraadje vitamine D kunnen opdoen. Dagen, dat we het 4 klaarmaken en eten van een geheel warme maaltijd echt te veel vinden, en het elleen-maar-brood-eten echt te weinig. Wat vindt u van een paar koude schotels, die niet veel werk vergen en er toch niet uitzien als of we ons al te gemakkelijk van het koken afgemaakt hebben? Denkt u vooral om wat fleurige garneringen en goede kleurcombinaties. Voor een koude, hartige schotel kunt u gebruik maken van door-en-door gebraden vlees, vleeswaren, gebakken of gekookte vis met mayonaise of visconserven (vis uit het zuur, vis uit blik), hard gekookte eieren, al of niet in combinatie met vlees óf vis. Een schotel van koud vlees kan bestaan uit één of verschillende vleessoorten. Wordt een gemengde vleeswarenschotel gekozen, dan staat het aardig om variatie te maken in kleur, vorm en smaak van het vlees: neem dus roze en meer rood- of bruingekleurde vleeswaren, gekookte en meer of minder gerookte soorten. Leg de plakjes niet zó uit het zakje op de schaal, maar maak ze alle los van elkaar, vouw er een paar dubbel, maak een paar rolletjes en leg ze in een patroon, dat mooi past bij de vorm van de schaal. Wat frisse slabladeren en plakjes tomaat of hardgekookt ei, een paar kleine takjes peterselie kunnen het geheel opvrolijken. Bij een koude visschotel van gakookte of gebakken vis is een mayonaise of slasaus met veel gehakt groen er door zeer smakelijk. Voor de groene slasaus kunt u rijke lijk peterselie en wat minder kervel en-of dragon en augurkjes zeer fijn hakken. Een klein beetje bieslook geeft er een zacht vleugje uiensmaak aan en een garne- ;ie van ap- rin8 van een weinig paprikapoeder staat bijzonder fleurig. Hebt u kleine tomaatjes 1961-1962. bii de hand, hol die dan uit en gebruik ze als bakje voor de slasaus. iiliere tui- vis uit blik vraagt als regel niet om extra slasaus, aangezien de meeste soorten aten. vet zÜn- Kies ook daarvoor van alles wat: haring in tomatensaus, makreel, sardines. zalm. Gerookte filets van bokking, schar of paling kunt u eveneens een plaats op de schotel geven en een garnering van komkommer, tomaat of gekookte, even aangemaakte, doperwtjes zal zeker niet misstaan. Wilt u een koud groentegerecht geven, denk dan ook eens aan een sla van rauwe én gekookte groente of van alleen gekookte groente. Lekkere combinatie» zijn b.v. kropsla met blokjes gekookte wortel (ook voor hen, die niet van warme worteltjes-bij-de-vis houden), tomaat met gekookte sperzie bonen, doperwten of bloemkool, komkommer met gekookte biet; deze laatste bij voorkeur echter niet dóór, maar naast elkaar en dan apart aangemaakt. Voor een sla van gekookte groente kunt u het best stevige groente uit blik nemen (doperwten, sperziebonen, worteltjes, schorseneren of asperges) of wanneer u hem koel bewaard hebt een rest gekookte groente. U kunt er zelf wat mee experimen teren, en vergeet de tuinkruiden niet. Wanneer u van een apart smaakje houdt is zeer fijn gesneden rauwe paprika of gehakte (zoet)zure augurk door de sla erg lekker. Als slasaus kunt u gebruiken een mengsel van olie en azijn met wat kruiden of een gebonden slasaus. Hebt u een flinke schaal of veel kleine schaaltjes of schoteltjes, dan kunt u diverse hapjes naast elkaar opdienen, als een „hors d’oeuvre”, die in dit geval niet als voorgerecht maar als hoofdbestanddeel van de maaltijd dienst doet. Desgewenst i, moet voor voorafgegaan door soep, begeleid door brood of toost of aardappelsla en gevolgd n belangrijk door een stevjg toetje. Vindt u dit gemakkelijk dan kunt u diverse koude hapjes rielqnn n' dlrect op de borden uitstallen. e de 300 mil- Neem voor deze koude maaltijden bijvoorbeeld gehalveerde gekookte eieren, De ma- aj of njet met mayonaise vis uit blik, naar keuze niet te dun gesneden schijfjes worst of kleine knakworstjes uit een blikje plakken tomaat en plakken kom kommer een schaaltje augurkjes of uitjes uit het zuur even opgekookte ringen paprika schijfjes banaan en appel met een sausje van citroensap en suiker of met slasaus. Ten overvloede willen wij nog erop wijzen, dat de koude schotels niet lang te voren klaargemaakt kunnen worden. De kans op bederf is daarvoor in de warmte te groot. Onbegrip jegens onze medemens spruit dikwijls voort uit het niet voldoende ken- wUlen ^ennen) van andermans «heden. Zo is het ipen seizoen- vvn ep de weg’ Neern nu het verande- o grond van ren van riPhting. Hoe vaak gebeurt het «Mii nn iw hhrt dat de automobilist van vandaag 1 137 zich vóór en opzij ziet ingesloten door een zwerm fietsers e- waarvan hij zich verbijsterd afvraagt: te bepalen. Hier speelt dus naast non- waar willen ze eigenlijk heen? Recht- chalance een grote dosis onbegrip. Dat door? Naar links? Rechtsaf? In dat soort laatste in begrip voor de problemen gevallen pleegt de tweewielige verkeers- van de medeweggebruiker te veranderen deelnemer zich weinig zorgen te maken is slechts mogelijk als wij allemaal v over de problemen van de automobilist, tijd tot tijd het verkeer leren zien dc Als het nog nét kan demonstreert hij de bril van de ander. In dat opzicht z op kwieke (maar gevaarlijke) wijze hoe - -- - - - wendbaar zijn tweewielig vervoermiddel i wel is zonder zich te realiseren dat een automobilist niet alleen minder kwiek I „uit de voeten" kan om des fietsers ca- capaciteR blijft te~ im i t gaat op l uur. Lans __,fs de ---stroming st is wel verwerpel niet is. Als dan ël "40 km per uur voói daar enigerlei reder r in de langzaar -xi van onrust. Don km per uur 9,6 m, werpelijk. Het i 1,9 m, bij 80 km per de constante d< r 86,2 m, en bij 110 km pr uur xMx,„ nv Rijdt dus geconcentreerd; houdt' u op een afstand! Neen, wij doelen niet op een soort ka- kelt zonder dat da merplant of splijtzwam. Het gaat om de is, dan broeit er u welbekende automobilist die ervan groeiende file iets ÜU Verb, v Veilig Verdeer gekweekt. Door automobilisten, die het er eens „stapvoets” van nemen, bijv, om- J„x-ens echt van de naluur Wjl_ ,en genieten, omdat ze in drukke conver satie gewikkeld zijn met een rnedej: sagler, 1„1. aoo-veiliger”, of nou ja, zo maar,,.... „Zondagsrijders” worden ze wel on- ’-‘-lig genoemd, maar laten we er ge- aan toevoegen dat men deze rijders niet alléén op zondag tegenkomt. Langzamer rijden kan bij druk ver- n 22 m. keer de capaciteit van een volle weg ver te tel- hogen, Verkeersingenieurs hebben bere- hemd; rok en cassabon,”in papier van Uit- kend dat de capaciteit van een moderne C, en A.; bruine sjaal; donker blauw ge- gaande van de minimale, in de wet vast- verkeersweg blijft toenemen indien de nylon hoesje en nylon petje; zwarte plas- het gelegde, remvertraging en een reactie verkeersstroom als geheel zijn snelheid tic regenjas; zw het tijd van één seconde, dient men bij e verlaagt. Dat gaat op bij een daling tot etui; lap bruir ;fea- volgende snelheden per uur rekening te 48 km per uur. Langzamer rijden is van houden met onderstaande remweg voor dus bij grote drukte op zichzelf niet ver- kon uw voertuig: bij 20 km per uur 9,6 m, werpelijk. Het kan zelfs de vlotheid van rea- bij 50 km per uur 38,9 m, bij 80 km per de constante doorstroming bevorderen. 100e uur^86,2 m, en bij 110 km pr uur 151,6 Maar het is wel verwerpelijk als die drukte er niet is. Als dan één automo bilist met 30 of 40 km per uur voórtsuk- ’■‘lt zonder dat daar enigerlei reden voor im aan- öl. Jom, maar groe BS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1961 | | pagina 7