14
Remmen die niet in orde zijn
kunnen levens kosten
LEKKER en GAUW KLAAR
r
r GEEF
MÉÉR
Met de „Bill of Rights” werd de I
Technische en
RHEUMA
mcnselijke factor
grondslag gelegd voor democratie
T
Dooreen andere bril.,.
AROS
Fa. P. VAN LOON Zn.
795
lis geld!
uue
Geheel nieuw!
risselaar
197,50
PERS
len dekens
BOUMANS
Dames- en Meisjes-vesten, Sporttruien, Kleuterartikelen, Pullovers,
Weekenders, Terlenka-rokjes B. WARMERDAM Groeseindstraat 54
KHBWWN
hJNlEKEN!
(vijand van vriend en vijand)
ZUNDAPP i 2,6 F.K.
Gevonden voorwerpen
)B BR - No. 233
7
co. 18 meter
I km
ruur
Icq. 39meter
70 km
peruur
co. 6 9 meter
80km
co. 1O6.meter,
gel
er
ca.152meter;
N VAN ÖE
lea 178meter
85 Vj
|c3.267met
id!
De meest sportieve bromfiets
efQon 2 17 67
LIJNSHEIKE 94B
TELEFOON 2 66 04
feestdag voorafgaat
inkomsten gehou-
Vrijblijvend inlichtingen bij:
RIJWIEL- EN BROMFIETSHANDEL
EDING
HEERENLUX
LAKKEN
GLANSRIJK DE BESTE!
1959 1950
DE LUXE
HEERENLUX
LAKKEN
GLANSRIJK DE BESTE!
BERT OOMS
Noordstr. 93, tel. 2 18 85
Uitneembare stalen
HANG- EN
LEGKASTEN
JAN FRELING
Kasteeldreef 1 - Tilburg
Credietserviee aanwezig.
Ook voor stoelen en tafels.
Tel. 2 03 97
ïn o
snellingën)
ellingen)
ngen)
?er tnjr
tILLEN
'Tl
TTOOkf
J
emt. zoveel jaren geleden de Virgin.» xx„.
tijd ration of Rights werd aangenomen.
wordt
1 krach.
zijn in het
Nee
appè
loterij-al
kans op
voor r -
luk vc
zocht 1
dagsdienst
’.al de dienst won
de dokters:
25233
20505
21940
193
;t tandarts
ndag 8 oktober
el. 25714
dierenarts
lag 12.00—12.3Q u.
g: 12.00—12.30 en
tel. 241Q7
el. 20682
Lichtdienst
|ca,128mete’-£
matig voorradig: I
zuiver wollen
ens met kleine I
'ijkingen
m kwaliteitsfouten)|
HNG 25 tot 40%
cenmagazjjn
MULDERS
>rd Besterdstraat 61
2 36 99
Wij gaan met vacantie
van 6 t.m. 13 augustus
Onze zaak is a.s.
zaterdag 5 augustus
NA 1 UUR GESLOTEN!
Fijngoedwasserij
Korvelseweg 160 Tel. 2 38 90
den, dank zij een schenking van John D. die aan de grote
Rockefeller Jr zo herschapen dat men zich feestelijkheden en samenkomsten gehou-
*"J— -x den> waaraan vaai{ studenten uit ande
re landen deelnemen.
’let hoogtepunt van de herdenkingsfees-
-> ,mTOt de toespraak van een der
Poulet 500 gram 1,40
Qehakte biefstuk per stuk 0,55
3 stuks 1,50
Gekookte worst 250 gram 0,60
Gebr. gehakt 150 gram 0,60
jen)
DELEN van de
DE I ILBURGSE KOERIER Vrijdag 4 augustus 1961
hieraan
jr goede
stand van de
Sterappel en
io™ man «en (ot willen kennen)
3 en 128 ProN«n«» en moeilijk!
seizoen- ,°P„ N.®em
Heren
j’s ach-
Jat zo
lies zijn op
zeker in de va
neen uitzonde-
en dank zijn
Maar daar heb-
l'ties waarbij zonder
jodzaak files worden
ca.8?meter
lag voorrangsweg oprijden? Als uw remmen
in niet inorde zijn kan het u uw leven
kosten. Rijdt u op de „Autobahn”, op
n weg naar uw vakantle-oord, dicht ach-
l- ter uw voorganger, en die gaat plotse
ling remmen; als,...
In deze trant zijn er nor, tal van an
dere -.eerbeelden te noemen. Als uw rem-
i houdt om zó langzaam langs ’s 1
wegen te rijden dat hij een file auto’;
ter zich kweekt die niet mts is,
Nu kan het natuurlijk voorkomen dat
iets niet te vermijden is. Files zijn
onze overvolle wegen
kantiemaanden helaas g«
ring. File-rijders tegen wil
we allemaal op z'n tijd,
ben we het niet over,
i Het gaat om situaties
I enige aanwijsbare noo»^
x.ederland aan. Niemand mag op het
appèl ontbreken. De strijd voor meer kli
nieken voor rheuma-zieken wordt mede
door uw medewerking gewonnen in de --
loterij-aktie voor puur levensgeluk. De nen is buit
-P geluk voor uzelf en de zekerheid Er dient
mer levensvreugde en levensge-
zoor hen die door de rheuma be-
werden of nog zullen worden.
vele rassen is 1
luldig, waarbij vooral de mindei
en plaatselijk zelfs slechte stand
rassen Schone van Boskoop, £t;„
Yellow Transparant opvalt-
In de seizoenjaren 1858-1959 en 1!
bedroeg de produktle resp. 145
„i kg. Voor het afgelopen i
iri kan de oogstgrootte op g
voorlopige cijfers worden ges'
•kant O01* bü do Peren dlent op een kleinere
1 worden gerekend, De oogst
't geschat op 125 miljoen
de Nederlandse Staatsloterij enz. 1
baar aan rheuma-raambiljetten, verki
baar.
De opbrengst van de aktie is bestemd
voor het bouwen van meer rheuma-kli-
nieken voor rheuma-zieken.
Wanneer men voor huisgenoten, vrien
den en relatis tenminste 10 loten per giro
bestelt (gironummer: 842 ten name van worden gelijktijdig weerstanden ingeseha-
Rheuma Rotterdam) dan ontvangt men keld die in serie staan met de gloeidra-
bij de loten een speciale medewerkers- den om de h x~ -.»_..x.„_
coupon. Aan deze coupon heeft het Ne- te verminder
derlandse bedrijfsleven fraaie prijzen met Om het sys
een totale waarde van 20.000 verbonden, halve een at
De strijd tegen een genadeloze vijand--
vangt op zaterdag 5 augustus door geheel
het is zo. Dan wordt er ingehaald op ge
vaarlijke punten, er' wordt gefoeterd, er
worden verwijtende blikken gewisseld op
de bekende gebaren gemaakt. Allemaal
begrijpelijk als „ontlading" van opge
kropte ergernis. Maar allesbehalve be
vorderlijk voor het goede „klimaat” op
de weg,
Daarom een raad voor een goede mo
derne rijstijl: weet uw snelheid aan te
passen niet alleen naar beneden maar
óók naar boven.
Bedenkt dat onnodig langzaamrijden
het verkeer dikwijls hindert en tot ge
vaarlijke manoeuvres van anderen provo
ceert. En als er werkelijk langzaam gere
der, moet worden; houdt ook dan afstand.
truitjes
echt tmitjéskife
dragen bij dat
als dd’mistslrer- f
n hangen en de t-
bben verzilvert, f
rgrtjé met korte
nt we willen de f
ceus op bonne-
u bepaald niet
n maar eens op', s
n verschillende J- 5K
en steekjes in J t
leboden. Naast i
litje mêt pat en J
len^Èie-^
verwetkl tot de
waarvöót dé J
idekoning zich
is schuilt nooit t
de vezel, maar J
rki^ervamm-j
van verzekerd J
itjes huh goede J
blijven behou- i
e waptèurten'.
HOE LANG IS UW REMWEG??
De afstand diellnodig heeft om veilig tot stilstand te komen Jpi
(remweg plus 1 sec.reactietijd) 4/
lacnraicnst
imen in orde? Deze vras
/erbond voor Veilig Verkeer L_
van deze maand op talloze wij
de orde. Komt er plotseling een
‘t een zijstraat? Als uw rem-
orde z|jn kost het hém zijn
‘sn. Komt er op een onover-
vrachtwageen uw I dere voorbet
skefeller Jr zo herschapen dat men
in die oude tijden waant en zieb niet
zou verwonderen om de hoek de nota-
beien van weleer tegen het lijf te lopen. Het
Elk jaar worden meer dan een half ten vormt de toespraak van een der
miljoen bezoekers door gidsen in het kos- bekende politici of diplomaten, die ge-
tuum van die tijd door de oude stad rond- houden wordt in dezelfde zaal, waarin
leid, die de sfeervan eeuwen-her ademt, zoveel jaren geleden de Virginia Decla-
het stadje worden jaarlijks in de i --
Een niets en niemand ontziende vijand
leeft onder ons volk. Een vijand die niet
alleen volwassenen doch ook onze kinderen
belaagt. Die de schoonheid van het men
selijke lichaam op ontstellende wijze ver
vormt. Een vijand, die niet alleen licha
melijk maar vooral ook geestelijk leed
teweg brengt. Een vijand, die de dood
niet als metgezel heeft met als gevolg
jarenlang onnoemelijk lijden.
Groot is de schade die ons volk
grond- toegebracht door het ontnemen van
igen in ten aan het arbeidsproces. De I
aan deze vreselijke ziekte lijf
leen maar ook gezinsleden
geestelijk Ijjden betrokken.
Een controleerbare collecte in de vorm
van een grote nationale loterij zal vanaf
5 augustus tot en met 29 september wor
den gehouden. Op 29 september zullen
hoofdprijzen en het resultaat in een spe
ciaal radio-programma bekend worden
laren. Daarop gemaakt. (19.40—20.40 Hilversum II 298
het koloniale m.). Het totaal prijzenbedrag bedraagt
250.000 waaronder 5 woonhuizen ieder
ter waarde van 25000. De loten zijn door
geheel Nederland in 5 verschillende
kleuren a 1 per stuk op verkoopadres,
sen, onder meer winkeliers, kantoren van
voor diegenen, die juist van een conferen
tie komen en die nog even hierover zit
ten na te denken, en zij die' in druk ge- dat ze een
sprek zijn met hun passagiers, en de be- len geniete
stuurder die juist zijn lievelingsprogram-
ma op zijn radio beluistert? Men mag de- sa
ze periode veilig stellen op 1 seconde. En hc
dan volgt onmiddelljjk de volgende
-vraag: hoeveel meters legt uw voertuig eerbiedig gene
iet tijds- af in één seconde bij een gegeven snel- lijk aan toeve
jent van heid? Bij 20 km per uur is dat bijna
'--x mo- 10 m, bij 50 km per uur bijna 14 m en
itelt? bij 80 km per uur niet minder dan 22
En deze afstanden dient men op t
len bij de berekende remweg. Uit
gaande van de minimale, in de wet vast-
men niet In orde zijn, speelt u met men
senlevens. De koel-nuchtere statistieken
geven an dat door onvoldoende of te-
laat remmen veel mensen in een frac
tie van een seconde de kille dood wer
den ingezonden.
Volgens het Wegenverkeersreglement
moet de remvertraging van een voer
tuig ten hoogste zijn 3,86 m per sec 2
bedragen. In meer huiselijke taal: de
remweg van een voertuig mag in me
ters maximaal bedragen uw snelheid In
km per uur gedeeld door tien in het kwa
draat. Dus bij een snelheid van 20 km
per uur mag uw remweg ten hoogste be
dragen (20:10) 2 is 4 m, bij 50 km per uur
(50:10) 2 is 25 m, bij 80 km per uur
(80:10) 2 is 64 m, enz.
Uiteindelijk is dit maar een richtlijn,
want bij ongunstige toestand van ’t weg
dek kèn uw remweg aanmerkelijk langer
zijn; men denke eens aan vallend gebla
derte In de herfst, opvriezen In de win
ter, hagelbuien in het voorjaar, regen in
de zomer; voorts aan olievlekken en
„kinderhoofdjes" enz.
Bij dit alles is wel de technische fac
tor, maar niet de menselijke in overwe
ging genomen. Tot nu toe Werd uitslui
tend gesproken over de remweg dus de
afstand die uw voertuig af legt in de tijd
die verloopt tussen het indrukken van
het rempedaal en het stilstaan van uw
voertuig, Maar hoe is het nu met de af
stand die uw voertuig aflegt in het x:1J -
bestek dat ligt tussen het momen.
waarnemen van een obstakel en het la
ment dat u de remmen in werking ste.
De tijd die verloopt tussen het waarne
men van een obstakel, het „vertalen” van
deze zintuigelijke waarneming in de
dachte „gevaar!”, het geven van L._,
juiste „bevel” aan de ledematen, en het
in werking komen van de desbetreffen
de spieren? In het mobiel teststation v°"
het Verbond voor Veilig Verkeer k...
geen enkele „geëxamineerde” sneller rea
geren dan 0,32 seconde dus 32-100e
seconde verliep tussen het opflitsen van
een rood lampje en het moment dat de
rem werd ingedrukt. En deze onderzoch
ten wisten wat hen te achten stond! Hoe
veel langer zal dan deze reactietijd zijn
priolen te ontwijken maar bovendien ook
nog met zoiets als een remweg te ma
ken heeft. Het is duidelijk waarom fiet
sers en bromfietsers dikwijls zo slecht
richting aangeven: ze zien er eenvoudig
het nut niet van in. Zo u wilt: gebrek
aan verkeersinzicht. Men realiseert zich
-niet dat de ander onze tekens op de
en bromfietsers, weg nodig heeft om zijn koers en vaart
büsterd afvraagt: te bepalen. Hier speelt dus naast non-
laatste in begrtp voor de problemen
yan de medeweggebruiker te veranderen
is slechts mogelijk als wij allemaal van
-van de ander, In dat opzicht zou
voor alle (brom)fietsende vaderlanders
een ritje naast de autobestuurder door
het met tweewielers drukbevolkte stede
lijke spitsuur, bepaald heilzaam kunnen
werken.
Schatting van de appel
en perenoogst
^Aan de hand van gegevens, verstrekt
door de rijkstuinbouwqpnsulenten, heeft
■de directie tuinbouw van het mipisterie
van landbouw en visserij een schatting
gemaakt van de handelsproduktie va
pelen en peren in het seizoen 1"""
De oogst uit volks- en partikulii
“?n is buiten beschouwing gelaten.
-Jr dient rekening mede te worden ge
houden, dat in dit stadium van het sei
zoen de gevolgen van de junirui nog niet
geheel zijn te bepalen. Bovendien kunnen
in de komende maanden weersomstandig
heden de grootte van de oogst nog belang
rijk beïnvloeden.
De oogstschatting wordt hieronder ver
geleken met de omvang van de produktie
in voorgaande jaren.
Op 13 juni was het 185 jaar geleden,
dat goedkeuring werd gehecht aan een
document, dat van grote waarde is ge
weest bij de ontwikkeling van de Ameri
kaanse natie en van de allergrootste be
tekenis is geweest voor de levenswijze
der vrije volken in het algemeen.
Op 12 juni 1776 vergaderde een aan-
tal toegewjjde en vooruitziende mannen gele
in het Huis van Afgevaardigden in Wil- In 1
llamsburg in de staat Virginia. Het wa-
ren de afgevaardigden van deze staat,
die met algemene stemmen de „Virginia
Declaration of Rights” van George Ma
son aannamen, een verklaring die later
de grondslag zou worden voor de eerste
10 amendementen op de Federale Grond
wet.
Het is een der belangrijkste documen
ten in de geschiedenis van de democra
tie; hierin wordt het wettig karakter aan
getoond van een aantal ideeën over de
vrijheid, die zich in de loop der jaren
hadden ontwikkeld. Niet alleen vormt
het dccument de grondslag voor onze
„Bill of Rights” maar het werd ook door
de Fransen gebruikt toen zjj hun Ver
klaring van de Rechten van de Mens op
stelden. De gedachten, die daarin voor
komen treft men thans aan in de grJ
wetten van democratische regeringe
de gehele wereld en in het Handvest
van de Verenigde Naties.
Op 15 mei, vier weken voor de aanne
ming van dit document, had dezelfde Ver
gadering van Afgevaardigden met alge
mene stemmen de vermaarde Resolutie
voor Onafhankelijkheid aangenomen,
warin een beroep werd gedaan op het
Continentale Coixgres de Koloniën „vrij
en onafhankelijk” te verklaren. Daarop
werd de Britse vlag van htx
Kapitool neergehaald en vervangen door
de „Grand Union", Amerika’s eerste na
tionale vlag.
Dit luidde een periode van 40 dagen in
van grote activiteit op wetgevend gebied,
waarin de grondslagen voor onze demo
cratie werden gelegd.
De Resolutie voor Onafhankelijkheid
werd op 7 juni door Richard Henry Lee
bij het Continentale Congres in Phila
delphia ingediend en werd met grote meer,
derheid aangenomen. Aan Thomas Jef
ferson werd toen opdracht gegeven een
onafhankelijkheidsverklaring voor de ver.
eende kolonies op schrift te stellen. Zijn
laatste ontwerp werd op 4 juli 1776 aange
nomen, een datum die sedertdien de be
langrijkste nationale feestdag van de
Amerikanen aanduidt: Onafhankelijk
heidsdag.
In Virginia werd George Mason’s De
claration of Rights aangenomen en de
staatsgrondwet goedgekeurd, die als mo
del zou dienen voor andere staten en men
koos Patrick Henry tot eerste goeverneur
van het nieuwe Gemenebest Virginia. De
ze gehele periode uit onze geschiedenis
kan men als het ware meebeleven in een
van Amerika’s meest bekende „bede
vaartplaatsen” het Koloniale Williams
burg.
De gebouwen van dit historische stad
je heeft men in een tijd van 34 jaar zoda
nig gerestaureerd, dat thans de 18-eeuw-
se gratie en waardigheid van deze stad
volledig tot hun recht komen. Op een
oppervlak van 50 hectare zijn 400 gebou
wen, omgeven door tuinen uit het verle-
APPELEN
Het slechte seizoen 1957-1958 werd ge
volgd door het uitstekende oogstjaar 1958-
1959, waarbij de produktie een omvang
had van 390 miljoen kg. In 1959-1960 was
de oogst minder groot, n.l. 321 miljoen
kg. Het afgelopen seizoen geeft als voor
lopig resultaat 385 miljoen kg aan.
Zoals de situatie thans is, moet 5"'"”
het komende seizoen op een
lagere appeloogst worden gerei.
wacht wordt, dat de produktie de
joen kg niet zal overschrijder!.
L Nieuw veilig signaal-
I systeem voor auto’s
I Na zeer uitgebreide onderzoekingen te
hebben verricht wat betreft de veiligheids,
eisen die gesteld moeten worden aan de
rem- en knipperlichten van automobie-
len heeft de Britse firma Joseph Lucas gChuidiB waarbii
een nieuw systeem ontwikkeld met llch- enhDiaaet’SB]iik
ten die overdag helderder zyn dan
’s nachts. Bij daglicht moeten de knipper-
f en remlichten sterker zjjn dan thans,
vooral op snelle autowegen. Maar wan
neer men hun helderheid opvoert wor-
ken- den zij bjj avond verblindend. De firma
crijg- heeft dit probleem opgelost door mid-
del van een systeem waarbij de inter
telt van de signaallichten aan de ach-
terzijde van de auto (die aan de voorkant Droduktie (e Lo.
neer de zijlichten worden ingeschal Kg.
-j-'"^tijdig weerstanden ingescha-
- serie staan niet de gloeidra- -
-inteng|tejt van de verlichting
verminderen-
Om het systeem té installeren is er, be-
-j een ander type lampen, slechts
een relais nodig dat in de kofferruimte
van de auto kan worden aangebracht.
fnökm
I I peruur
ïfe—
Iftpfo-Verb.v. Veilig Verkeer
Zjjn uw remt
Stelt het Verf
de loop VBr
zen aan de otu
bromfiets uit
men niet in Oi
leven misschiet
lichtelijk punt een
Gevonden in de week van 23 tot een
met 29 juli 1961. Inlichtingen hoofdba-
reau van politie, Lange Schijfsttraat.
1 B.B. van 10; zonnebril met rood
wit montuur; bril met bruin montuur;
- -- herenbril met donker-bruin breed mon-
gewikkeld zijn met een medepas- tuur van van Maaren; 2 lappen flanel-
r, omdat ze menen ..hoe langzamer- len stof; uftlaat van bromfiets; zwarte
eiliger”, of nou ja, zó maarrozenkrans; wieldop V.W.; 4 grammo
foonplaten en B.B. van 10; wit-roode
ball-point; rode vulpen, gevuld met rode
inkt; groen gevlamde vulpen, met in
scriptie 5 jan. 1956 H.T.M. Jub. fonds;
doublé herenpolshorloge: grijze wollen
pullover en blauw-wit gestreept over
hemd; rok en cassabon, in papier van
»l»Jw
-x-Jn petje; zwarte plas-
zwarte big-ben regenjas in
,ap. bruine stof; blauwe overall;
nieuwe paraplue van V. en D„ nog in
gepakt; bordeau-rode leren damesporte-
monnaie met rits; Crèmekleurig kinder-
tasje met portemonnaie; kleine blauwe
vierkanten portemonnaie met armband
je; oude bruine portemonnaie; witte por
temonnaie; nieuwe bruine damesschoen
met veter licht bruin, merk Sareno;
bromfietssleutel TOK 3224; 2 huissleu
tels waaronder 1 nr 11.
i Al hebben we dit jaar wel niét zoveel droog, warm weer als de vorige zomer, er
zullen toch zeker nog wat dagen overschieten, waarop we van zon en warmte kun- -
nen profiteren en een voorraadje vitamine D kunnen opdoen. Dagen, dat we het 4
klaarmaken en eten van een geheel warme maaltijd echt te veel vinden, en het
elleen-maar-brood-eten echt te weinig.
Wat vindt u van een paar koude schotels, die niet veel werk vergen en er toch
niet uitzien als of we ons al te gemakkelijk van het koken afgemaakt hebben?
Denkt u vooral om wat fleurige garneringen en goede kleurcombinaties. Voor een
koude, hartige schotel kunt u gebruik maken van door-en-door gebraden vlees,
vleeswaren, gebakken of gekookte vis met mayonaise of visconserven (vis uit het
zuur, vis uit blik), hard gekookte eieren, al of niet in combinatie met vlees óf vis.
Een schotel van koud vlees kan bestaan uit één of verschillende vleessoorten.
Wordt een gemengde vleeswarenschotel gekozen, dan staat het aardig om variatie te
maken in kleur, vorm en smaak van het vlees: neem dus roze en meer rood- of
bruingekleurde vleeswaren, gekookte en meer of minder gerookte soorten. Leg de
plakjes niet zó uit het zakje op de schaal, maar maak ze alle los van elkaar, vouw
er een paar dubbel, maak een paar rolletjes en leg ze in een patroon, dat mooi past
bij de vorm van de schaal. Wat frisse slabladeren en plakjes tomaat of hardgekookt
ei, een paar kleine takjes peterselie kunnen het geheel opvrolijken.
Bij een koude visschotel van gakookte of gebakken vis is een mayonaise of slasaus
met veel gehakt groen er door zeer smakelijk. Voor de groene slasaus kunt u rijke
lijk peterselie en wat minder kervel en-of dragon en augurkjes zeer fijn hakken.
Een klein beetje bieslook geeft er een zacht vleugje uiensmaak aan en een garne-
;ie van ap- rin8 van een weinig paprikapoeder staat bijzonder fleurig. Hebt u kleine tomaatjes
1961-1962. bii de hand, hol die dan uit en gebruik ze als bakje voor de slasaus.
iiliere tui- vis uit blik vraagt als regel niet om extra slasaus, aangezien de meeste soorten
aten. vet zÜn- Kies ook daarvoor van alles wat: haring in tomatensaus, makreel, sardines.
zalm. Gerookte filets van bokking, schar of paling kunt u eveneens een plaats op
de schotel geven en een garnering van komkommer, tomaat of gekookte, even
aangemaakte, doperwtjes zal zeker niet misstaan.
Wilt u een koud groentegerecht geven, denk dan ook eens aan een sla van rauwe
én gekookte groente of van alleen gekookte groente.
Lekkere combinatie» zijn b.v. kropsla met blokjes gekookte wortel (ook voor hen,
die niet van warme worteltjes-bij-de-vis houden), tomaat met gekookte sperzie
bonen, doperwten of bloemkool, komkommer met gekookte biet; deze laatste bij
voorkeur echter niet dóór, maar naast elkaar en dan apart aangemaakt.
Voor een sla van gekookte groente kunt u het best stevige groente uit blik nemen
(doperwten, sperziebonen, worteltjes, schorseneren of asperges) of wanneer u hem
koel bewaard hebt een rest gekookte groente. U kunt er zelf wat mee experimen
teren, en vergeet de tuinkruiden niet. Wanneer u van een apart smaakje houdt is
zeer fijn gesneden rauwe paprika of gehakte (zoet)zure augurk door de sla erg
lekker. Als slasaus kunt u gebruiken een mengsel van olie en azijn met wat kruiden
of een gebonden slasaus.
Hebt u een flinke schaal of veel kleine schaaltjes of schoteltjes, dan kunt u diverse
hapjes naast elkaar opdienen, als een „hors d’oeuvre”, die in dit geval niet als
voorgerecht maar als hoofdbestanddeel van de maaltijd dienst doet. Desgewenst
i, moet voor voorafgegaan door soep, begeleid door brood of toost of aardappelsla en gevolgd
n belangrijk door een stevjg toetje. Vindt u dit gemakkelijk dan kunt u diverse koude hapjes
rielqnn n' dlrect op de borden uitstallen.
e de 300 mil- Neem voor deze koude maaltijden bijvoorbeeld gehalveerde gekookte eieren,
De ma- aj of njet met mayonaise vis uit blik, naar keuze niet te dun gesneden schijfjes
worst of kleine knakworstjes uit een blikje plakken tomaat en plakken kom
kommer een schaaltje augurkjes of uitjes uit het zuur even opgekookte ringen
paprika schijfjes banaan en appel met een sausje van citroensap en suiker of
met slasaus.
Ten overvloede willen wij nog erop wijzen, dat de koude schotels niet lang te
voren klaargemaakt kunnen worden. De kans op bederf is daarvoor in de warmte
te groot.
Onbegrip jegens onze medemens spruit
dikwijls voort uit het niet voldoende ken-
wUlen ^ennen) van andermans
«heden. Zo is het
ipen seizoen- vvn ep de weg’ Neern nu het verande-
o grond van ren van riPhting. Hoe vaak gebeurt het
«Mii nn iw hhrt dat de automobilist van vandaag
1 137 zich vóór en opzij ziet ingesloten door
een zwerm fietsers e-
waarvan hij zich verbijsterd afvraagt: te bepalen. Hier speelt dus naast non-
waar willen ze eigenlijk heen? Recht- chalance een grote dosis onbegrip. Dat
door? Naar links? Rechtsaf? In dat soort laatste in begrip voor de problemen
gevallen pleegt de tweewielige verkeers- van de medeweggebruiker te veranderen
deelnemer zich weinig zorgen te maken is slechts mogelijk als wij allemaal v
over de problemen van de automobilist, tijd tot tijd het verkeer leren zien dc
Als het nog nét kan demonstreert hij de bril van de ander. In dat opzicht z
op kwieke (maar gevaarlijke) wijze hoe - -- - - -
wendbaar zijn tweewielig vervoermiddel
i wel is zonder zich te realiseren dat een
automobilist niet alleen minder kwiek
I „uit de voeten" kan om des fietsers ca-
capaciteR
blijft te~
im i
t gaat op l
uur. Lans
__,fs de
---stroming
st is wel verwerpel
niet is. Als dan ël
"40 km per uur voói
daar enigerlei reder
r in de langzaar
-xi van onrust. Don
km per uur 9,6 m, werpelijk. Het i
1,9 m, bij 80 km per de constante d<
r 86,2 m, en bij 110 km pr uur xMx,„
nv Rijdt dus geconcentreerd; houdt' u op
een afstand!
Neen, wij doelen niet op een soort ka- kelt zonder dat da
merplant of splijtzwam. Het gaat om de is, dan broeit er
u welbekende automobilist die ervan groeiende file iets
ÜU Verb, v Veilig Verdeer
gekweekt. Door automobilisten, die het
er eens „stapvoets” van nemen, bijv, om-
J„x-ens echt van de naluur Wjl_
,en genieten, omdat ze in drukke conver
satie gewikkeld zijn met een rnedej:
sagler, 1„1.
aoo-veiliger”, of nou ja, zo maar,,....
„Zondagsrijders” worden ze wel on-
’-‘-lig genoemd, maar laten we er ge-
aan toevoegen dat men deze rijders
niet alléén op zondag tegenkomt.
Langzamer rijden kan bij druk ver-
n 22 m. keer de capaciteit van een volle weg ver
te tel- hogen, Verkeersingenieurs hebben bere- hemd; rok en cassabon,”in papier van
Uit- kend dat de capaciteit van een moderne C, en A.; bruine sjaal; donker blauw
ge- gaande van de minimale, in de wet vast- verkeersweg blijft toenemen indien de nylon hoesje en nylon petje; zwarte plas-
het gelegde, remvertraging en een reactie verkeersstroom als geheel zijn snelheid tic regenjas; zw
het tijd van één seconde, dient men bij e verlaagt. Dat gaat op bij een daling tot etui; lap bruir
;fea- volgende snelheden per uur rekening te 48 km per uur. Langzamer rijden is
van houden met onderstaande remweg voor dus bij grote drukte op zichzelf niet ver-
kon uw voertuig: bij 20 km per uur 9,6 m, werpelijk. Het kan zelfs de vlotheid van
rea- bij 50 km per uur 38,9 m, bij 80 km per de constante doorstroming bevorderen.
100e uur^86,2 m, en bij 110 km pr uur 151,6 Maar het is wel verwerpelijk als die
drukte er niet is. Als dan één automo
bilist met 30 of 40 km per uur voórtsuk-
’■‘lt zonder dat daar enigerlei reden voor
im aan-
öl. Jom, maar
groe
BS