IE
I
HE
De Tilburgse Koerier
at.
50
China
Voedsel
voor
^DO
L25
L5O
1.75
GOED
I.5O
Het gezichtsvermogen van de chauffeur uit Hongkong j kosten bedragen nog een ongeve
bepaalt zijn eigen veiligheid en die van anderen
f TILBURG BOUWT AAN ZIJN TOEKOMST
KJ
i
Uw auto
Uw
en
«SS/
'elevisie
van
ALS BOL NAAR AMERIKA
ALS BLOEM TERUG
Nieuw
A. SPIJKERS
Iele zoons willen het beroep
hun vader niet
Sfft
P. van LOON
L
vaM bg
J
I fiatclub
opgericht
JDKW
#0^LSv'uir
3 VERSNELLINGEN
verdovingsmiddel
-
ogen
6
I
WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG EN GOIRLE
Oplage Ó3.500 exempt
REDACTIE EN ADMINISTRATIEJAC. VAN CAMPENSTRAAT 42
TELEFOON 30783
4e JAARGANG
TILBURG
POSTGIRO 533946
UITGEVER J. DE BEER
■oo/cf
rsdienst
IARI
50 ct
i. 25714
WAT STAAT ONS TE DOEN?
de
Deskundige Service
gram
gram
Tel. 2 03 95
Zelf zoeken
'*w^****»«w-
Tel. 2 45 53
I TIL
zorm”.
un,-
irk,
van rijwielen!
Speciale modellen voor teenagers
KOMT ZIEN! VRIJE TOEGANG!
1
HET VERPLICHT U TOT NIETS!
van de
Gommers,
2 17 67
23
AME
AME
IACHT
IANS’
OkcuudLsj
OOGAFWIJKINGEN EN
WEGVERKEER /A
>nde
adat
r bij
iver-
EKEN
16 ct
N
44 ct
ETER
22712
LLEN
32 ct
)OD
30 ct
overvliegt, is
is dit sedert 14
Entrée vrij
WERKSCHOENEN v.a. 4,98
VERBOUWINGS-KOOPJES
in onze „zelf-bediening”
EXTRA REKLAME
De gehele week
250 gr. smeerieverworst 50 ct
100 gr. gebraden gehakt 35 ct
„Caspar Ratten"
Piusstraat 98
DROGIST
IEON™BERG0I’
RIJWIEL- en BROMFIETSHANDEL
Lijnsheike 94 B Telefoon 26604
ALITEITS-
IANDEIING
GEHEEL»
COMPLEET
indering.
f 4.90
P1USSTR. 9 TILBURQ
62 ct
rlasse A)
.OPA-be-
lijks vers
Zeer aparte
ook voor de
9 de dienst Wor»
de dokters:
«233
,20505
■940
93
minderd.
De hulpmiddelen
aspirant-chauffeu
nu ter bes-l.l„„l..
Veilig Verkeer t
HET ADRES
PIUSPLEIN 6.
XTILBURG/
Een trieste lijst van afschuwelijke ongevallen moet jaarlijks worden
opgemaakt. De oorzaak van vele van deze is toe te schrijven aan het
falen van de ogen op kritieke ogenblikken! Dat hebben onderzoekingen
uitgewezen. Daarmee staan we voor een verantwoordelijkheid, die zwaar
weegt. Temeer omdat een deel van de oplossing voor de hand ligt.
I schuilt r
Se vezel, i
Bnp ervar
Van verzê
tjes huh
Kijven be
wap Meurt
t tandarts
idag 8 oktober
dierenarts
fe 12.00-12.3Q u.
12.00—12.30 en
l®7‘
achtdienst
ZIJ KONDEN DE GEVAREN
NIET SCHATTEN.
Bij een onderzoek, ingesteld in de V.S.
door de California Motor Vehicle De
partment bleek, dat van de 70 automobi
listen, die aangehouden werden, omdat
[EXCLUSIEVE
ontvan-
I ger op het vasteland nog tot 10 aan in-
ind voerrechten per pakket moet betalen,
de Suiker kan vrij worden ingevoerd en het
recht op olie is laag, maar op vlees, vis
en levensmiddelen in blik is het invoer
recht bijzonder hoog.
rijden in Tilburg onge-
Fiat 500 en 600. Ruim
aangemeld. E_.
1 bij het Klein
Inlichtingen wor-
van de vol-
Jaarlijks worden ruim 135.000
mensen het slachtoffer van ver
keersongevallen, 2500 met dode
lijke afloop. Dat betekent 377
verkeersslachtoffers per dag, van
wie 4 doden.
munt
idings-
veer 3.
seider in-
Dit enorme bouwwerk in ,,’t Zand” ayn de Westermarkt is bestemd voor 72 flats en 17 winkels voor enkele grootbedrijven zoals C Jamin
Bata, Gruijter, Albert Heijn, Spar e.c., en diverse vooraanstaande middenstandszaken van Tilburg. Het opleveren van dit gigantische wer1-’
hetwelk wordt uitgevoerd door Zeebregt’s Aannemingsbedrijf n.v., is gepland op eind augustus.
Op 19 januari is er een Fiatclub opge-
“:“ht voor de modellen 500 en 600. Lid
cunnen worden bezitters van deze wa
gens in Tilburg en omgeving.Doel van
de club is het organiseren van oriënta-
tieritten en kaartleesoefeningen. Een
maal per drie maanden zal een techni
sche avond worden gehouden, waarop
instructies worden gegeven’voor de eer
ste technische hulp. Eenvoudige storin
gen kunnen in de meeste gevallen name
lijk met het boordgereedschap worden
verholpen.
- Naar 'schatting rijden
veer 200 wagens Fiat L
20 leden hebben zich
clubhuis is gevestigd
Speijck in Oisterwijk. I
den graag verstrekt op een
gende adressen: M. v. d. 1
Bleysstraat 18, Tilburg, J. L_
numentstraat 8, Tilburg, J.
Bremlaan 11 te Oisterwijk.
Reeds zeer binnenkort zal er een oriën-
tatierit worden gehouden in de omgeving
van Oisterwijk Het ka
m »n draagt voor leden
krij- 2,50. Het jaarlijkse c
.voor de Fiatclub is vastges
ranaf 1,50
2,48 i
0,98
0,98 I
gram 0.70 J
igerij
TriL 9. na as
Koeriertjes tot 12 woorden
1,elk woord meer f 0,10.
Voor advertenties met brieven
onder nummer wordt 25 cent
berekend. Advertenties kunnen
uiterlijk tot dinsdagavond 10
uur worden aangenomen. Vrij
voor oplaag- en verspreidings-
controle.
Het landelijk prijsindexcijfer van het
levensonderhoud van gezinnen van hand
en hoofdarbeiders, zoals dat maandelijks
door het Centraal Bureau voor de Statis
tiek wordt samengesteld op basis 1951
1100, vertoonde van medio november tot
medio december 1960 geen wijziging.
Het indexcijfer inclusief AOW bleef
staan op 127 en het indexcijfer exclusief
AOW op 122.
Binnen de sector „voeding” daalde het
indexcijfer voor aardappelen en voor
eieren, terwijl voor groenten en voor
fruit het indexcijfer een stijging te zien
gaf.
F o.a.
iu»„™,
ig< n)
Dat bloemen zich t
luchtvervoer, is voldoende, bekend en
1 dit wordt dan ook als de normaalste 'zaak
van de wereld beschouwd. Tot nog toe
vindt het meeste vervoer plaats- vanuit
Europa en met name vanuit Nederland
naar de Verenigde Staten van Amerika.
Dat de KLM tegenwoordig in omge
keerde richting bloemen
minder gewoon. En toch is
december j.l. het geval,
Dirk van der Horst, in 1937 naar Ame- i
rika geëmigreerd, verkocht als bloemen-
I verkoper in het groot- voor Florida’s
voornaamste gladiolenkwekers, Norman
Cox en Co., jaarlijks tussen 15 novem
ber en 30 mei zo’n 15 miljoen dozijn
gladiolen in de noordelijke staten van
Amerika. „Waarom niet in Europa”, zo
dacht hij, „waar ’s winters ook moei
lijk gladiolen te krijgen zijn?”
Hij ging op onderzoek uit en zijn ver
moedens werden bevestigd: Europa bood
interessante afzetmogelijkheden. Van
daar dat de KLM thans regelmatig be
langrijke gladiolentransporten te vër-
II zorgen (krijgt, voornamelijk naar Neder-
kleuren en aparte versnelling,
ouderen niet te versmaden.
„HET BATAVUSH 'iS
LEO XIII-STRAAT öO^tbeLBURG TEL. 21767
Showroom in GOIRLE; *->.,3‘-.LGRIETSTRAAT 57.
B.B.-
textiel verf-waswonder
Wast volmaakt en verft als nieuw.
Een totaal nieuwe manier om ver
schoten, vaal geworden kleuren en
'vergeeld witgoed als nieuw op te
frissen door het eenvoudig te was
sen met B. B. Dit geldt voor alle
stoffen, zelfs synthetische. Uw
handen, wasteil en wasmachine
blijven schoon.
75 ct. per pakje.
DROGISTERIJ R1A VAN DIJK.
Bosscheweg 508 Telefoon 22345
van de af
nadert, en
faalt bij
hoever een tegenligger van hem ver wij-
derd is is duidelijk. De laatste tijd is
gebleken, dat niet alléén de éénogige
chauffeur zichzelf en anderen blootstelt'
aan vreselijke gevaren.
Het vermogen tot schatten v:
stand waarop de tegenligger n;
de snelheid waarmee hij rijdt,
velen.
bij uitstek lenen voor land, België,-Zwitserland, Oostenrijk - en
oldoende. bekend en West Duitsland. richt
Door het snelle transatlantisch ver-
Voer per Douglas DC-8 straalvliegtuig (s Kunr
het mogelijk, dat de gladiolen ca 44 uur
Prijsindexcijfers van
1 her levensonderhoud
k Met succes is op een patiënt een nieu-
’u”? we vorm van algemeen verdovingsmid-
nei del toegepast; bewusteloosheid wordt
verkregen, wanneer bij een patiënt een
elektrische stroom door de hersenen ge-
T voerd wordt- De methode werd het eerst
Moffou m aan de universiteit van Mississippi bij
dieren toegepast, daarna gedurende 20
uommers, minuten bij een vrouw, die een proefope-
ratie aan de buik moest ondergaan. Vol-
- gens mededeling van de behandelende
•it worden gehouden in de omgeving doktoren, kwam ze enkele seconden naden
Oisterwijk. Het inschrijfgeld be- de stroom werd uitgeschakeld weer bij
’t voor leden 1,25, voor niet-Ieden kennis en ze yertoonde geen nevenver-
contributiegeld schijnselen, die vaak bij andere verdo-
esteld op 5,-. vingsmiddelen optreden.
steden van midden-Amerika, die het af
zetgebied vormen van het omringende
'and, en met weinig industrie” bleek
-n de vader op 23 procent der
aantrekkingskracht
eveneens te kie-
ileman, of hier
-..j.an stilstaan: in
men ten naaste bij het
leven aan van vroegere
uecepnia tóen de dynamische industri
ële ontwikkeling moest doorbreken.
Het is echter belangwekkend te ver-
s het melden dat op enkele van die kleine-
jlijk? stadsscholen de jongere leerlingen meer
- iging toonden het beroep van hun va-
__„T. 2.3 j. De meer-
„^....isj welke zij irr die paar jaar
verworven hebben, schijnt hun belangstel
ling ook op ander terrein te richten.
truitjes j
iehi truitjcskli-
arageti bij dal
s de mistslier- t
hangen en de
ien verzilvert,
rtje met korte J
.we willen de
Mnaar eems op
^verschillende
en steekjes in
gotten. Naast t
Verknolde
waarvoor de
dekoning zich
■sEi
nooit
maar J
in
irzekerd
.J1 goede f
behou-
rtert.
Vrijdag 3 februari 1961 no. 200
ISEN
er!
ste pasvorm”,
ortering.
traat 28 - 30
>n 2 4215
ttizeHienaiiufreurs.f,
vitzM wide oog-
•MMlit MMltamr.M
fttgtnlgnntugWtiiMnrlivtt- (Uk jaaUL
ramming o/tt
hxnr cm tigmliggtr tmhm Kr-
orerièt wirimd oog texMUar.Z^ oMmn InKiieitrkrM
2ijzKnaM r!aH tnHat.-Onc/tmeMigtii M/Kn uigaraoï.
gmm UootsMIm. Cm gmtptmnugt m
th dwltam Wt om oogiMJt/ngm. tüt o»
tHnttramoming mottijk of anogtlglc
uakm. Hit wrmogw tot sdiatten tm ote
afstmef, Hang tte ttgtntfggtr
«Hért en tk smM, waamee
njUt, faalt H) nfut.
flKhumlijke ongelukken en -
vele siachtoffm aijo daar fut
genfg n»7.~
maakt van een vernuftig apparaat, waar
mee binnen enkele minuten nagegaan kan
worden hoe het diepte-waamemingsver-
mogen van de onderzochte is. De test-
wagen komt ook in 1961 in vele
plaatsen van ons land. Wij hopen dat
velen de gelegenheid zullen aanpakken
zich te laten onderzoeken. Het kan nie
mand nadeel berokkenen, want een naam
behoeft niemand op te geven, noch vóór,
noch na de test.
Ogenonderzoek, geregeld en volledig,
lijkt voor iedere weggebruiker een on
verbiddelijke eis. Want het lot van velen
listen, die aangehouden werden, omdat op de weg hangt van onszelf van onze
zij „sneden” meer dan de helft van hen ogen af.
één oog minder dan de normale gezichts- Optische fouten kunnen door de oog-
sterkte had. Zij zouden het risico van arts worden opgespoord’en in verrewe"
heb- de meeste gevallen bestaat er een a»-
1 doend correctiemiddel voor.
Daarmee bestrijden wij „de dood op de geveer 65 maal
eg” en voorkomen we verdriet: in den. Dit betekc
~1 van de 135.000 gezinnen waarin.
ins, jaarlijks, verkeersslachtoffers val-
Tegenwoordig willen zoons veel meer i daan. Hij vroeg aan middelbare
dan vroeger andere wegen bewandelen wat voor werk ze zouden gaan aoen
dan hun vaders. Jongens in de grote ze hun opleiding zouden hebben volte
steden zullen, naar een recent onderzoek 1 en het bleek, dat in de grote steden meer
heeft uitgewezen, voor nog geen tien dan 90 procent van hen een ander beroep
procent de loopbaan van hun vaders vol- j ambieerden dan hun vaders beoefenen,
gen. Op het platteland en in de kleine j Nog geen tien procent wilde dus wel de-
steden is dit heel wat meer 23 pro-Izelfde loopbaan als bun vaders uitoefenen,
cent maar ook bier is een verhouding Op de middelbare scholen in „kleine
van één op vier veelzeggend. I steden van midden-Amerika. die het af-
Wanneer men jaren geleden een jon- zetgebied vormen van 1
gen vroeg wat hij wilde worden als hij platteland, en met weinir
groot was, dan antwoordde hij in de re- het beroep van de vad
gel „wat Pappie doet” of hij noemde leerlingen voldoende
een van de destijds in jongensogen be- te bezitten om dat later ev
geerlüke beroepen: machinist, brand- zed. Het is, aldus dr Col<
weerman, automonteur, baseballspeler. de tijd enigszins is blijver
Maar als men vandaag de dag de- deze steden treft men ten
zelfde vraag stelt dan krijgt men veeleer „gemiddelde” leven
ten antwoord ruimtevaartdeskundige, on- decennia tóen de d;
derzeeboot-commandant, raketontwerper,
bruggenbouwer of iets dergelijks. En dat
is ook geen wonder, want waar eens
aantal beroepen de honderd nauweL..._ -
overschreed, telt de Amerikaanse' sa- neiging toonden het beroep vai
menleving er nu zo’n 42.000. De jongelui ders te kiezen dan de pudere.
hebben dus keus te over. dere kennis, welke zij irr die
x Een Amerikaans socioloog heeft op dit
^terrein interessante onderzoekingen ge-
kind'
laat vol
brengen steeds het nieuwste op het gebied
V L 7 I Het totaal is meer dan een arbe
i Hongkong per dag verdient.
De verzending van voedselpakketten
J heeft zulke vormen aangenomen, dat de1 Suiker kan vrij worden ingevoei
Posterijen de pakketten niet langer per 1
trein, maar per boot verzenden.
Volgens de in Hongkong verschijnende
„Tiger Standard” ontvangen vluchtelin
gen voortdurend mededelingen van het I
vasteland, waarin „om voedsel wordt
gebeden”, maar ditmaal schijnt de situa-
tie veel erger te zyn geworden. Zelfs de
genen, die altijd geweigerd hebben iets
te vragen, schrijven nu naar Hongkong
om voedsel te zenden.
Volgens de Posterijen werden vier jaar I
geleden dagelijks 20 tot 30 zakken pakket
ten naar het vasteland gezonden. In 1958
toen de communes werden ingesteld, steeg I
het aantal tot ongeveer 200 per dag. Ver-
weg leden jaar steeg het aantal zakken tot i
af- 800 per dag en in de afgelopen week
waren het er niet minder dan 1600 on-
-- 6g maai zoveei ais drie jaar gele-
-Dit betekent een zodanige belasting'
voor de Posterijen, dat het niet langer
mogelijk was de pakketten per trein te i
verzenden: dit geschiedt nu per boot, j
Naar schatting bevatten deze 1600 zak-
Kj| ken rond 50.000 pakketten van ca. 1 kg.
H Dit is n.l. het hoogst toelaatbare gewicht
volgens communistisch Chinese bepalin-
gen. Zo wordt dus alleen al via de post
M 50 ton voedsel per dag naar het vaste-
land verzonden. Bovendien gaan per dag
via communistische leveranciers van le-
M vensmiddelen nog vijf tot tién ton van
M dergelijke pakketten in vrachtwagens
naar het Chinese vasteland.
M Voor de behoeftige gezinnen in Hongkong
betekent het zenden van pakketten aan
-88 hun vrienden of verwanten een offer. De
stellen wanneer we
ene wagen na de ar
En dan vragen we ons af:
Zijn alle chauffeurs zich bewust, dat
het inhalen op de grote weg, statistisch
zeker, de meeste gevaren met zich mee
brengt? Weten zij, dat ongelukken, die
dan gebeuren, de ongelukken zijn met het
grootste aantal slachtoffers? Ook al, om
dat een aanrijding, onder dergelijke om
standigheden, meestal niet tot twee auto’s
beperkt blijft?
Kennen zij de oorzaak Van het kwaad?
Het gevaarlijke „snijden” is vaak het
gevolg van een gebrek aan diëptewaar-
neming bij de automobilist. Hij kan niet
bepalen, hoever een tegenligger van hem
verwijderd is. Dit is b.v. het geval bij
mensen, die slechts over één werkend
zijn nog doen- Oog beschikken. Zij ontberen het diepte-
is in keiharde beeld. Zij zien alles vlak en plat. Welke
Vooruitlopend gevaren het met zich meebrengt, indien
zo iemand een voor hem rijdende auto
wil passeren en dus niet kan bepalen
nadat zij de kweek in Fort Meyers (Flo
rida) hebben verlaten, hun bestemming
in West Europa bereiken. Een transport,
dat overigens in Amerika zelf, naar de
noordelijke staten en Canada, in vele ge
vallen langer duurt.
Volgens de heer Van der Horst, die er
trots op is, dat de meeste gladiolenbol- Bl
len oorspronkelijk uit Nederland komen,
bevindt deze handel zich nog slechts in
een beginstadium. Naar zijn zegden,
moet men er nog aan wennen, dat i-
ook ’s winters verse gladiolen kan k
gen.
METRECAL
voor gewicht vermir
Onschadelijk.
Bijna een jaar lang is in Nederland een
ogentestwagen van de Vereniging „Vei
lig Verkeer” langs de weg. Dit teststation
is een uniek onderzoekcentrum waar
„slachtoffers” onderzocht worden naar
hetgeen er mogelijk aan hun gezichtsver
mogen hapert. De resultaten van het on
derzoek dat in de ogentest-wagen gehou
den wordt, zijn nog niet bekend. De Ver
eniging „Veilig Verkeer” en het „Centraal
Bureau voor de Statistiek” zijn nog doen
de de verworven gegevens - ’kaar
getallen vast te leggen. Vooruitlopend
op die resultaten is onmogelijk. Wel kun
nen wij het vermoeden uitspreken, dat
een groot percentage van de chauffeurs
op de weg, zoals eerder gebleken was bij
militaire keuringen, lijden aan oogafwij
kingen die dé diepte-waarneming moei
lijk of onmogelijk maken.
Eti vrut dat betekent kunnen we
sterkte had. Zij zouden hcl usilv
snijden op de weg nooit genómen heb
ben, als zij mét behulp van twee goede
ogen het gevaar hadden kunnen schat
ten. Vergelijkingen van 2 groepen auto- weg’
mobilisten met blanko ongeluksregis- véél
ter en met slechte toonden aan, dat het thans
j op de grote weg de percentage automobilisten met gebrekkige Jen.
mdere zien „snijden”, gezichtsscherpte veel hoger was bij de
groep slechte rijders dan bij de goede.
Wanneer wij zeker wisten dat alle
autobezitters en andere chauffeurs
zich lieten onderwerpen aan een goede
ogentest, dan kon het aantal verkeers-,
ongevallen, dat direkt met de gebreken
van het gezichtsvermogen verband
houdt, belangrijk kunnen worden ver-
minderd.
om het diepte-zicht van
-chauffeurs te testen, staan ons
eschikking. In de testwagen van
kerkeer b.v. wordt gebruik ge-