IE I HE De Tilburgse Koerier at. 50 China Voedsel voor ^DO L25 L5O 1.75 GOED I.5O Het gezichtsvermogen van de chauffeur uit Hongkong j kosten bedragen nog een ongeve bepaalt zijn eigen veiligheid en die van anderen f TILBURG BOUWT AAN ZIJN TOEKOMST KJ i Uw auto Uw en «SS/ 'elevisie van ALS BOL NAAR AMERIKA ALS BLOEM TERUG Nieuw A. SPIJKERS Iele zoons willen het beroep hun vader niet Sfft P. van LOON L vaM bg J I fiatclub opgericht JDKW #0^LSv'uir 3 VERSNELLINGEN verdovingsmiddel - ogen 6 I WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG EN GOIRLE Oplage Ó3.500 exempt REDACTIE EN ADMINISTRATIEJAC. VAN CAMPENSTRAAT 42 TELEFOON 30783 4e JAARGANG TILBURG POSTGIRO 533946 UITGEVER J. DE BEER ■oo/cf rsdienst IARI 50 ct i. 25714 WAT STAAT ONS TE DOEN? de Deskundige Service gram gram Tel. 2 03 95 Zelf zoeken '*w^****»«w- Tel. 2 45 53 I TIL zorm”. un,- irk, van rijwielen! Speciale modellen voor teenagers KOMT ZIEN! VRIJE TOEGANG! 1 HET VERPLICHT U TOT NIETS! van de Gommers, 2 17 67 23 AME AME IACHT IANS’ OkcuudLsj OOGAFWIJKINGEN EN WEGVERKEER /A >nde adat r bij iver- EKEN 16 ct N 44 ct ETER 22712 LLEN 32 ct )OD 30 ct overvliegt, is is dit sedert 14 Entrée vrij WERKSCHOENEN v.a. 4,98 VERBOUWINGS-KOOPJES in onze „zelf-bediening” EXTRA REKLAME De gehele week 250 gr. smeerieverworst 50 ct 100 gr. gebraden gehakt 35 ct „Caspar Ratten" Piusstraat 98 DROGIST IEON™BERG0I’ RIJWIEL- en BROMFIETSHANDEL Lijnsheike 94 B Telefoon 26604 ALITEITS- IANDEIING GEHEEL» COMPLEET indering. f 4.90 P1USSTR. 9 TILBURQ 62 ct rlasse A) .OPA-be- lijks vers Zeer aparte ook voor de 9 de dienst Wor» de dokters: «233 ,20505 ■940 93 minderd. De hulpmiddelen aspirant-chauffeu nu ter bes-l.l„„l.. Veilig Verkeer t HET ADRES PIUSPLEIN 6. XTILBURG/ Een trieste lijst van afschuwelijke ongevallen moet jaarlijks worden opgemaakt. De oorzaak van vele van deze is toe te schrijven aan het falen van de ogen op kritieke ogenblikken! Dat hebben onderzoekingen uitgewezen. Daarmee staan we voor een verantwoordelijkheid, die zwaar weegt. Temeer omdat een deel van de oplossing voor de hand ligt. I schuilt r Se vezel, i Bnp ervar Van verzê tjes huh Kijven be wap Meurt t tandarts idag 8 oktober dierenarts fe 12.00-12.3Q u. 12.00—12.30 en l®7‘ achtdienst ZIJ KONDEN DE GEVAREN NIET SCHATTEN. Bij een onderzoek, ingesteld in de V.S. door de California Motor Vehicle De partment bleek, dat van de 70 automobi listen, die aangehouden werden, omdat [EXCLUSIEVE ontvan- I ger op het vasteland nog tot 10 aan in- ind voerrechten per pakket moet betalen, de Suiker kan vrij worden ingevoerd en het recht op olie is laag, maar op vlees, vis en levensmiddelen in blik is het invoer recht bijzonder hoog. rijden in Tilburg onge- Fiat 500 en 600. Ruim aangemeld. E_. 1 bij het Klein Inlichtingen wor- van de vol- Jaarlijks worden ruim 135.000 mensen het slachtoffer van ver keersongevallen, 2500 met dode lijke afloop. Dat betekent 377 verkeersslachtoffers per dag, van wie 4 doden. munt idings- veer 3. seider in- Dit enorme bouwwerk in ,,’t Zand” ayn de Westermarkt is bestemd voor 72 flats en 17 winkels voor enkele grootbedrijven zoals C Jamin Bata, Gruijter, Albert Heijn, Spar e.c., en diverse vooraanstaande middenstandszaken van Tilburg. Het opleveren van dit gigantische wer1-’ hetwelk wordt uitgevoerd door Zeebregt’s Aannemingsbedrijf n.v., is gepland op eind augustus. Op 19 januari is er een Fiatclub opge- “:“ht voor de modellen 500 en 600. Lid cunnen worden bezitters van deze wa gens in Tilburg en omgeving.Doel van de club is het organiseren van oriënta- tieritten en kaartleesoefeningen. Een maal per drie maanden zal een techni sche avond worden gehouden, waarop instructies worden gegeven’voor de eer ste technische hulp. Eenvoudige storin gen kunnen in de meeste gevallen name lijk met het boordgereedschap worden verholpen. - Naar 'schatting rijden veer 200 wagens Fiat L 20 leden hebben zich clubhuis is gevestigd Speijck in Oisterwijk. I den graag verstrekt op een gende adressen: M. v. d. 1 Bleysstraat 18, Tilburg, J. L_ numentstraat 8, Tilburg, J. Bremlaan 11 te Oisterwijk. Reeds zeer binnenkort zal er een oriën- tatierit worden gehouden in de omgeving van Oisterwijk Het ka m »n draagt voor leden krij- 2,50. Het jaarlijkse c .voor de Fiatclub is vastges ranaf 1,50 2,48 i 0,98 0,98 I gram 0.70 J igerij TriL 9. na as Koeriertjes tot 12 woorden 1,elk woord meer f 0,10. Voor advertenties met brieven onder nummer wordt 25 cent berekend. Advertenties kunnen uiterlijk tot dinsdagavond 10 uur worden aangenomen. Vrij voor oplaag- en verspreidings- controle. Het landelijk prijsindexcijfer van het levensonderhoud van gezinnen van hand en hoofdarbeiders, zoals dat maandelijks door het Centraal Bureau voor de Statis tiek wordt samengesteld op basis 1951 1100, vertoonde van medio november tot medio december 1960 geen wijziging. Het indexcijfer inclusief AOW bleef staan op 127 en het indexcijfer exclusief AOW op 122. Binnen de sector „voeding” daalde het indexcijfer voor aardappelen en voor eieren, terwijl voor groenten en voor fruit het indexcijfer een stijging te zien gaf. F o.a. iu»„™, ig< n) Dat bloemen zich t luchtvervoer, is voldoende, bekend en 1 dit wordt dan ook als de normaalste 'zaak van de wereld beschouwd. Tot nog toe vindt het meeste vervoer plaats- vanuit Europa en met name vanuit Nederland naar de Verenigde Staten van Amerika. Dat de KLM tegenwoordig in omge keerde richting bloemen minder gewoon. En toch is december j.l. het geval, Dirk van der Horst, in 1937 naar Ame- i rika geëmigreerd, verkocht als bloemen- I verkoper in het groot- voor Florida’s voornaamste gladiolenkwekers, Norman Cox en Co., jaarlijks tussen 15 novem ber en 30 mei zo’n 15 miljoen dozijn gladiolen in de noordelijke staten van Amerika. „Waarom niet in Europa”, zo dacht hij, „waar ’s winters ook moei lijk gladiolen te krijgen zijn?” Hij ging op onderzoek uit en zijn ver moedens werden bevestigd: Europa bood interessante afzetmogelijkheden. Van daar dat de KLM thans regelmatig be langrijke gladiolentransporten te vër- II zorgen (krijgt, voornamelijk naar Neder- kleuren en aparte versnelling, ouderen niet te versmaden. „HET BATAVUSH 'iS LEO XIII-STRAAT öO^tbeLBURG TEL. 21767 Showroom in GOIRLE; *->.,3‘-.LGRIETSTRAAT 57. B.B.- textiel verf-waswonder Wast volmaakt en verft als nieuw. Een totaal nieuwe manier om ver schoten, vaal geworden kleuren en 'vergeeld witgoed als nieuw op te frissen door het eenvoudig te was sen met B. B. Dit geldt voor alle stoffen, zelfs synthetische. Uw handen, wasteil en wasmachine blijven schoon. 75 ct. per pakje. DROGISTERIJ R1A VAN DIJK. Bosscheweg 508 Telefoon 22345 van de af nadert, en faalt bij hoever een tegenligger van hem ver wij- derd is is duidelijk. De laatste tijd is gebleken, dat niet alléén de éénogige chauffeur zichzelf en anderen blootstelt' aan vreselijke gevaren. Het vermogen tot schatten v: stand waarop de tegenligger n; de snelheid waarmee hij rijdt, velen. bij uitstek lenen voor land, België,-Zwitserland, Oostenrijk - en oldoende. bekend en West Duitsland. richt Door het snelle transatlantisch ver- Voer per Douglas DC-8 straalvliegtuig (s Kunr het mogelijk, dat de gladiolen ca 44 uur Prijsindexcijfers van 1 her levensonderhoud k Met succes is op een patiënt een nieu- ’u”? we vorm van algemeen verdovingsmid- nei del toegepast; bewusteloosheid wordt verkregen, wanneer bij een patiënt een elektrische stroom door de hersenen ge- T voerd wordt- De methode werd het eerst Moffou m aan de universiteit van Mississippi bij dieren toegepast, daarna gedurende 20 uommers, minuten bij een vrouw, die een proefope- ratie aan de buik moest ondergaan. Vol- - gens mededeling van de behandelende •it worden gehouden in de omgeving doktoren, kwam ze enkele seconden naden Oisterwijk. Het inschrijfgeld be- de stroom werd uitgeschakeld weer bij ’t voor leden 1,25, voor niet-Ieden kennis en ze yertoonde geen nevenver- contributiegeld schijnselen, die vaak bij andere verdo- esteld op 5,-. vingsmiddelen optreden. steden van midden-Amerika, die het af zetgebied vormen van het omringende 'and, en met weinig industrie” bleek -n de vader op 23 procent der aantrekkingskracht eveneens te kie- ileman, of hier -..j.an stilstaan: in men ten naaste bij het leven aan van vroegere uecepnia tóen de dynamische industri ële ontwikkeling moest doorbreken. Het is echter belangwekkend te ver- s het melden dat op enkele van die kleine- jlijk? stadsscholen de jongere leerlingen meer - iging toonden het beroep van hun va- __„T. 2.3 j. De meer- „^....isj welke zij irr die paar jaar verworven hebben, schijnt hun belangstel ling ook op ander terrein te richten. truitjes j iehi truitjcskli- arageti bij dal s de mistslier- t hangen en de ien verzilvert, rtje met korte J .we willen de Mnaar eems op ^verschillende en steekjes in gotten. Naast t Verknolde waarvoor de dekoning zich ■sEi nooit maar J in irzekerd .J1 goede f behou- rtert. Vrijdag 3 februari 1961 no. 200 ISEN er! ste pasvorm”, ortering. traat 28 - 30 >n 2 4215 ttizeHienaiiufreurs.f, vitzM wide oog- •MMlit MMltamr.M fttgtnlgnntugWtiiMnrlivtt- (Uk jaaUL ramming o/tt hxnr cm tigmliggtr tmhm Kr- orerièt wirimd oog texMUar.Z^ oMmn InKiieitrkrM 2ijzKnaM r!aH tnHat.-Onc/tmeMigtii M/Kn uigaraoï. gmm UootsMIm. Cm gmtptmnugt m th dwltam Wt om oogiMJt/ngm. tüt o» tHnttramoming mottijk of anogtlglc uakm. Hit wrmogw tot sdiatten tm ote afstmef, Hang tte ttgtntfggtr «Hért en tk smM, waamee njUt, faalt H) nfut. flKhumlijke ongelukken en - vele siachtoffm aijo daar fut genfg n»7.~ maakt van een vernuftig apparaat, waar mee binnen enkele minuten nagegaan kan worden hoe het diepte-waamemingsver- mogen van de onderzochte is. De test- wagen komt ook in 1961 in vele plaatsen van ons land. Wij hopen dat velen de gelegenheid zullen aanpakken zich te laten onderzoeken. Het kan nie mand nadeel berokkenen, want een naam behoeft niemand op te geven, noch vóór, noch na de test. Ogenonderzoek, geregeld en volledig, lijkt voor iedere weggebruiker een on verbiddelijke eis. Want het lot van velen listen, die aangehouden werden, omdat op de weg hangt van onszelf van onze zij „sneden” meer dan de helft van hen ogen af. één oog minder dan de normale gezichts- Optische fouten kunnen door de oog- sterkte had. Zij zouden het risico van arts worden opgespoord’en in verrewe" heb- de meeste gevallen bestaat er een a»- 1 doend correctiemiddel voor. Daarmee bestrijden wij „de dood op de geveer 65 maal eg” en voorkomen we verdriet: in den. Dit betekc ~1 van de 135.000 gezinnen waarin. ins, jaarlijks, verkeersslachtoffers val- Tegenwoordig willen zoons veel meer i daan. Hij vroeg aan middelbare dan vroeger andere wegen bewandelen wat voor werk ze zouden gaan aoen dan hun vaders. Jongens in de grote ze hun opleiding zouden hebben volte steden zullen, naar een recent onderzoek 1 en het bleek, dat in de grote steden meer heeft uitgewezen, voor nog geen tien dan 90 procent van hen een ander beroep procent de loopbaan van hun vaders vol- j ambieerden dan hun vaders beoefenen, gen. Op het platteland en in de kleine j Nog geen tien procent wilde dus wel de- steden is dit heel wat meer 23 pro-Izelfde loopbaan als bun vaders uitoefenen, cent maar ook bier is een verhouding Op de middelbare scholen in „kleine van één op vier veelzeggend. I steden van midden-Amerika. die het af- Wanneer men jaren geleden een jon- zetgebied vormen van 1 gen vroeg wat hij wilde worden als hij platteland, en met weinir groot was, dan antwoordde hij in de re- het beroep van de vad gel „wat Pappie doet” of hij noemde leerlingen voldoende een van de destijds in jongensogen be- te bezitten om dat later ev geerlüke beroepen: machinist, brand- zed. Het is, aldus dr Col< weerman, automonteur, baseballspeler. de tijd enigszins is blijver Maar als men vandaag de dag de- deze steden treft men ten zelfde vraag stelt dan krijgt men veeleer „gemiddelde” leven ten antwoord ruimtevaartdeskundige, on- decennia tóen de d; derzeeboot-commandant, raketontwerper, bruggenbouwer of iets dergelijks. En dat is ook geen wonder, want waar eens aantal beroepen de honderd nauweL..._ - overschreed, telt de Amerikaanse' sa- neiging toonden het beroep vai menleving er nu zo’n 42.000. De jongelui ders te kiezen dan de pudere. hebben dus keus te over. dere kennis, welke zij irr die x Een Amerikaans socioloog heeft op dit ^terrein interessante onderzoekingen ge- kind' laat vol brengen steeds het nieuwste op het gebied V L 7 I Het totaal is meer dan een arbe i Hongkong per dag verdient. De verzending van voedselpakketten J heeft zulke vormen aangenomen, dat de1 Suiker kan vrij worden ingevoei Posterijen de pakketten niet langer per 1 trein, maar per boot verzenden. Volgens de in Hongkong verschijnende „Tiger Standard” ontvangen vluchtelin gen voortdurend mededelingen van het I vasteland, waarin „om voedsel wordt gebeden”, maar ditmaal schijnt de situa- tie veel erger te zyn geworden. Zelfs de genen, die altijd geweigerd hebben iets te vragen, schrijven nu naar Hongkong om voedsel te zenden. Volgens de Posterijen werden vier jaar I geleden dagelijks 20 tot 30 zakken pakket ten naar het vasteland gezonden. In 1958 toen de communes werden ingesteld, steeg I het aantal tot ongeveer 200 per dag. Ver- weg leden jaar steeg het aantal zakken tot i af- 800 per dag en in de afgelopen week waren het er niet minder dan 1600 on- -- 6g maai zoveei ais drie jaar gele- -Dit betekent een zodanige belasting' voor de Posterijen, dat het niet langer mogelijk was de pakketten per trein te i verzenden: dit geschiedt nu per boot, j Naar schatting bevatten deze 1600 zak- Kj| ken rond 50.000 pakketten van ca. 1 kg. H Dit is n.l. het hoogst toelaatbare gewicht volgens communistisch Chinese bepalin- gen. Zo wordt dus alleen al via de post M 50 ton voedsel per dag naar het vaste- land verzonden. Bovendien gaan per dag via communistische leveranciers van le- M vensmiddelen nog vijf tot tién ton van M dergelijke pakketten in vrachtwagens naar het Chinese vasteland. M Voor de behoeftige gezinnen in Hongkong betekent het zenden van pakketten aan -88 hun vrienden of verwanten een offer. De stellen wanneer we ene wagen na de ar En dan vragen we ons af: Zijn alle chauffeurs zich bewust, dat het inhalen op de grote weg, statistisch zeker, de meeste gevaren met zich mee brengt? Weten zij, dat ongelukken, die dan gebeuren, de ongelukken zijn met het grootste aantal slachtoffers? Ook al, om dat een aanrijding, onder dergelijke om standigheden, meestal niet tot twee auto’s beperkt blijft? Kennen zij de oorzaak Van het kwaad? Het gevaarlijke „snijden” is vaak het gevolg van een gebrek aan diëptewaar- neming bij de automobilist. Hij kan niet bepalen, hoever een tegenligger van hem verwijderd is. Dit is b.v. het geval bij mensen, die slechts over één werkend zijn nog doen- Oog beschikken. Zij ontberen het diepte- is in keiharde beeld. Zij zien alles vlak en plat. Welke Vooruitlopend gevaren het met zich meebrengt, indien zo iemand een voor hem rijdende auto wil passeren en dus niet kan bepalen nadat zij de kweek in Fort Meyers (Flo rida) hebben verlaten, hun bestemming in West Europa bereiken. Een transport, dat overigens in Amerika zelf, naar de noordelijke staten en Canada, in vele ge vallen langer duurt. Volgens de heer Van der Horst, die er trots op is, dat de meeste gladiolenbol- Bl len oorspronkelijk uit Nederland komen, bevindt deze handel zich nog slechts in een beginstadium. Naar zijn zegden, moet men er nog aan wennen, dat i- ook ’s winters verse gladiolen kan k gen. METRECAL voor gewicht vermir Onschadelijk. Bijna een jaar lang is in Nederland een ogentestwagen van de Vereniging „Vei lig Verkeer” langs de weg. Dit teststation is een uniek onderzoekcentrum waar „slachtoffers” onderzocht worden naar hetgeen er mogelijk aan hun gezichtsver mogen hapert. De resultaten van het on derzoek dat in de ogentest-wagen gehou den wordt, zijn nog niet bekend. De Ver eniging „Veilig Verkeer” en het „Centraal Bureau voor de Statistiek” zijn nog doen de de verworven gegevens - ’kaar getallen vast te leggen. Vooruitlopend op die resultaten is onmogelijk. Wel kun nen wij het vermoeden uitspreken, dat een groot percentage van de chauffeurs op de weg, zoals eerder gebleken was bij militaire keuringen, lijden aan oogafwij kingen die dé diepte-waarneming moei lijk of onmogelijk maken. Eti vrut dat betekent kunnen we sterkte had. Zij zouden hcl usilv snijden op de weg nooit genómen heb ben, als zij mét behulp van twee goede ogen het gevaar hadden kunnen schat ten. Vergelijkingen van 2 groepen auto- weg’ mobilisten met blanko ongeluksregis- véél ter en met slechte toonden aan, dat het thans j op de grote weg de percentage automobilisten met gebrekkige Jen. mdere zien „snijden”, gezichtsscherpte veel hoger was bij de groep slechte rijders dan bij de goede. Wanneer wij zeker wisten dat alle autobezitters en andere chauffeurs zich lieten onderwerpen aan een goede ogentest, dan kon het aantal verkeers-, ongevallen, dat direkt met de gebreken van het gezichtsvermogen verband houdt, belangrijk kunnen worden ver- minderd. om het diepte-zicht van -chauffeurs te testen, staan ons eschikking. In de testwagen van kerkeer b.v. wordt gebruik ge-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1961 | | pagina 1