kopen en Clndrévan flitst 8S toch HM Hgêliüpwi MIS APPELMOES 48 L’ DE KLM MAAKTE IN ’60 EEN GOEDE START IN HET STRAALTIJDPERK ERIJ 39 49 49 35 13 TONUN PINK ZALM BOUMANS .ANT 85 Anton Wilke A. MEIJERS ps+al 6i i ’WUWW L "-7.-59 200 39 biedt U extra GROESEINDSIRAAI 54 BERT OOMS Noordstr. 93 1.20 500 Poule! gr. 256.000 MEER PASSAGIERS 0 85 Ruwe Ham 150 9r- 150 0.60 Leverkaas gr- Zult 500 gr. 0 75 Joon 30707 TAL VAN VERNIEUWINGEN isstraat) er 21932 ten van 256.000 passagiers meer Aveha ONTBIJTKOEK GELDERSE ROOKWORST 70 250 |rte M' «*ub GEKOOKTE HAM PEETERS. BLOEDWORST WAARDEVOL SIERAAD ZUURKOOL «pedaal aanbevolenj VESTIGINGEN IN BUITENLAND St. Annaplein 13 In het buitenland werden talrijke Gevonden voorwerpen efoon 23460 COCHT HT. galow I België voordelig Pullovers - Vesten - Truien if heden op tonen toege- n een geldig eden en we- jéén 18 jaar i ten streng- g en Zondag Rijkswacht. De reilen volkomen Korvelseweg 160 Tel. 23890 R KWESTIE! voor uw FIJNE WAS ƒ115.- 159.- Het speciale WOLLEN BREIGOEDEREN B Warmerdam adres in MET SPECIALE PRIJZEN BLIK Juwelier Tel. 22359 4STBAAT3O gevlogen, was pl.m. dan in het jaar NIEUWE VOLDOEN el op tec ied, gehe lopen. Ov t voornamelijk Tabije- en Middt vlieg* 4E»o, Trounlaan 40 E 100 mtr. v. St. Annaplein wens op aling. >0 per week. JZEN is nu naar De heropleving na de economische onzekerheid van 1958, welke de ver voer» resultaten van 1959 zo gunstig heeft beïnvloed, heeft ook in 1960 mede de om vang van het vervoers- beeld bepaald. Het aantal passa giers, dat in 1960 met de KLM heeft tar klant. avergelijk de prijzen. VLIEGTUIGEN f GOED AyehaCHOCOLADEPUDDING 30 2 pakjes Afr'roor handel 1. 23316 ik verenigde *--”-, Nieuw a. x4t vervoer 'jndiensten jrden op een buitenlandse vervoerd t.b.v. de '_?~*".l Committee for igration (ICEM). Aveha EIERBESCHUIT 2 rollM «M WIJ MAKEN VAN UW OUD GOUD WEER EEN Taf 1,90 iaf 1,50 gr. 0,98 gr. 0,98 kje 0,55 KW SA HELE MOOT 99 100 pim 39 Wij halen en bezorgen door geheel Tilburg en omstreken ingen tot stand werden 28 nieuwi :ekantoren bet aanzie m.rp.t 7 9 500 (r»m Magere Stootlappen 500 gr 2.35 AUGURKEN I0ITZUÜR De Teenagershow Voor de teenagersshow die deae maand wordt gehouden en waar van de baten ten oede komen aan het Maria Gorettihuis, hebben weer een aantal deelnemers ingeschreven. Dat zijn o.a. Kees van Zon, Pierre van Ostade en Louis Pieters. Inlich tingen over deelname worden ver strekt door het secretariaat Past. Schutjesstraat 2. Daar kunnen ook plaatskaarten worden besteld. Voor de gehele burgerluchtvaart werd het jaar 1960 gekenmerkt door kle introductie van straalvliegtuigen, welke behalve een aanzienlijke ver hoging van de snelheid en een ver groting van het reiscomfort, ook een belangrijk hogere produktie tot ge volg had. In deze haast revolutio naire ontwikkeling van de burger luchtvaart, die ook in technisch or ganisatorisch opzicht vérgaande con sequenties meebracht, heeft ook de KLM haar aandeel geleverd. uitbreidingen tot stand gebracht. In totaal werden 28 nieuwe passage- en servicekantoren betrokken, of werden bestaande aanzienlijk uitgebreid. Nieuwe kantoren wei-den o.m. be trokken in Beirut, Hongkong, Khar- to'um, Rotterdam, Saigon. Tunis, Lagos, Caracas, Mexico City en Vancouver. In totaal beschikt de KLM in 178 steden in 81 landen over 201 eigen kantoren. Voor KOUSEN en SOKKEN 'naar ’t van ouds bekende adres. VAN 9 TM. 14 JANUARI SPECIALE NYLON REKLAME voor de HALVE PKIJS 0,98, 1,25, 1,49, 1,69. NAADLOOS 1ste keus SEN SATIE-PRI JZEN 1,49, 1,69, 1,98. Donkere kleuren. Verders alle soorten DAMES MOUSSE NYLONS tegen de halve prijs. ZIET ONZE SPECIALE NYLON ETALAGE’S. Als eerste luchtvaartmaatschappij buiten de Verenigde Staten, nam de KLM het DC-8 straalvliegtuig in ge bruik, van welk type er op het ogen blik zeven (van een bestelling van twaalf) in bedrijf zijn gesteld. In de eerste helft van 1961 zullen de overige vijf DC-8 vliegtuigen, voorzien van z.g. turbo-fan motoren, worden afgeleverd. De laatste van de 12 bestelde Lockheed Electra schroefturbine vliegtuigen kwam op 17 december j.l. op Schiphol aan. Het aantal KLM employe’s is in het afgelopen jaar met 7 pet toe genomen tot 18.600 waarvan er ruim 6500 in het buitenland werkzaam zijn. De sterkte van het vliegend personeel bedraagt thans 2380 per sonen, waarvan 840 vliegers, 460 boordwerktuigkundigen, 200 telegra fisten, 580 pursers en hofmeesters en 300 stewardessen. igen. iwuid er -t ingang van ienst in april - geldende snelh worden opgehei beide nieuwe aanwir vl- vloot tonen zowel sagiers als de bemanningen zich zonder tevreden RUITJES ’o heerlijk banketkoekje 250 |'>m m J&0 TOFFEE’s laat de jauod maar snoepen *tr tak 4-5" aast Reukloze verf Zelfs de gevoeligste neus trilt niet meer wanneer hjj probeert de aan wezigheid van een nieuwe verf te ruiken die thans, na twee jaar weten schappelijk onderzoek, in Groot-Brit- tannië wordt genyiakt. hiervoor is dat de verf reukloos is, zowel voer als na het gebruik. Deze verf betekent het einde van de verflucht die weken blijft hangen en aanleiding geeft tot zovele klachten. De verf wordt al gebruikt door Britse fabrikanten van etenswa ren, ziekenhuizen, brouwerijen, tabaks fabrikanten en zaken. De verf die ge garandeerd een levensduur van vijf tot zeven jaar heeft moet worden ge bruikt met de bijbehorende speciale grondverf en wordt zowel in hoog glans als in matte tinten geleverd. De verf geeft na vier uur niet meer af en is in acht uur hard. De verf wordt reeds in Noorwegen verkocht en agenten in Griekenland, Angola, Duits land, Zwitserland, Nederland, België en andere landen hebben al monsters aangevraagd. voor DC-8 nieuwe instru IV), in enV 1 f De overgang van de conventionele voortstuwingstechniek op de straal- techniek heeft uiteraard ook zijn in vloed doen gelden op de organisatie op de grond. O.a. had deze overgang zijn consequenties in het technisch bedrijf van de KLM op Schiphol, waar reeds in het najaar van 1959 een geheel nieuwe motorenwerk plaats, volledig afgestemd op de nieuwe techniek, in gebruik werd ge nomen. In 1960 kwamen daar nog bij 256.000 hoger daarvoor t.w. 1.360.000. Uiteraard heeft de invoe ring van lagere tarieven ook hierop zijn grote invloed laten gelden. Ook het emigrantenvervoer nam in 1960 toe. In totaal werden naar schatting 23.500 Nederlandse emi granten vervoerd naar de Verenigde Staten, Canada, Australië, Zeeland en Zuid Afrika. Dit had hoofdzakelijk op lijn plaats. Daarnaast werden 26-tal chartervluchten Emigranten Intergovernmental European Migratio een proefbank voor DC-8 straal motoren, een nieuwe instrumenten- werkplaats (lEFtA IV), in het bij- 1 zonder bedoeld voor revisie en testen van pneumatische en hydraulische accessoires van de nieuwe vloot, een nieuw magazijn voor in hoofd zaak vliegtuigmotorenonderdelen, ter wijl het Civiele Dienstgebouw d^m.v. een voorzetloods aanzienlijk werd uit gebreid. Voorts werden door de N.V. Luchthaven Schiphol tal van bedrijfsgebouwen, welke de KLM in huur heeft, of waarvan zij gebruik maakt, aan de nieuwe situatie aan gepast. Zoals de uitbreiding van Hangar 8, welke nu voor het onder houd van twee DC-8’s geschikt werd gemaakt door de bouw van een voorstuk van 14 meter lengte en een hoogte van 15 meter. Ook het vrachtgebouw moest aanzienlijk wor den uitgebreid d.m.v. een voorzet loods. terwijl in het stationsgebouw de oppervlakte van de Europa Ver trekhal en de aankomsthal bijna werd verdubbeld. Een verbindings- gang tussen de wachtkamer Europa en de intercontinentale wachtkamer t.b.v. transito passagiers, nadert haar voltooiing. Dankzij een grondige en jaren lange voorbereiding is de introduc tie van de DC-8 en de Lockheed Electra bijzonder gunstig verlopen. De DC-8, die in april op de route naar New York werd ingezet en ver volgens op de diensten naar Montreal, Mexico City, Bangkok, Singapore, Tokio, Biak en Sydney, is geheel volgens de verwachting een uitstekend vliegtuig gebleken. Zowel het uurrendement als de regelmaat in de dienstuitvoering zijn zeer goed te noemen. Ook de indienststelling van de Lockheed Electra is, zowel op tech nisch als operationeel gebied, geheel volgens de plannen verlopen. Ook dit vliegtuigtype, dat voornamelijk op de lijnen naar het Nabije- en Midden Oosten is ingezet, vliegt met een nauwgezette regelmaat. In de loop van 1960 bleek het noodzakelijk en kele modificaties aan de Electra aan te brengen. Zodra deze zullen zijn voltooid en <üt zal het geval zijn met ingang van de volgende zomerdienst in april a.s. zal de nog geldende snelheidsbeperking kunnen worden opgeheven. Over beide nieuwe aanwinstei de KLM-vloot tonen zowel de LAAN 53 a X>N 20717 KELEN

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1961 | | pagina 7