kopen en
Clndrévan flitst
8S toch HM
Hgêliüpwi
MIS
APPELMOES 48
L’
DE KLM MAAKTE IN ’60 EEN GOEDE START
IN HET STRAALTIJDPERK
ERIJ
39
49
49
35
13
TONUN
PINK ZALM
BOUMANS
.ANT
85
Anton Wilke
A. MEIJERS
ps+al
6i i
’WUWW
L "-7.-59
200 39
biedt U extra
GROESEINDSIRAAI 54
BERT OOMS
Noordstr. 93
1.20
500
Poule!
gr.
256.000 MEER PASSAGIERS
0 85
Ruwe Ham 150
9r-
150
0.60
Leverkaas
gr-
Zult
500 gr. 0 75
Joon 30707
TAL VAN VERNIEUWINGEN
isstraat)
er 21932
ten van
256.000 passagiers meer
Aveha ONTBIJTKOEK
GELDERSE
ROOKWORST 70
250 |rte M' «*ub
GEKOOKTE HAM
PEETERS.
BLOEDWORST
WAARDEVOL
SIERAAD
ZUURKOOL
«pedaal aanbevolenj
VESTIGINGEN IN BUITENLAND
St. Annaplein 13
In het buitenland werden talrijke
Gevonden voorwerpen
efoon 23460
COCHT
HT.
galow
I België
voordelig Pullovers -
Vesten - Truien
if heden op
tonen toege-
n een geldig
eden en we-
jéén 18 jaar
i ten streng-
g en Zondag
Rijkswacht.
De reilen
volkomen
Korvelseweg 160
Tel. 23890
R
KWESTIE!
voor uw
FIJNE WAS
ƒ115.-
159.-
Het speciale WOLLEN BREIGOEDEREN B Warmerdam
adres in MET SPECIALE PRIJZEN
BLIK
Juwelier
Tel. 22359
4STBAAT3O
gevlogen, was pl.m.
dan in het jaar
NIEUWE
VOLDOEN
el op tec
ied, gehe
lopen. Ov
t voornamelijk
Tabije- en Middt
vlieg*
4E»o,
Trounlaan 40 E
100 mtr. v. St. Annaplein
wens op
aling.
>0 per week.
JZEN
is nu naar
De heropleving na de economische
onzekerheid van 1958, welke de ver
voer» resultaten van 1959 zo gunstig
heeft beïnvloed, heeft ook in 1960
mede de om vang van het vervoers-
beeld bepaald. Het aantal passa
giers, dat in 1960 met de KLM heeft
tar klant.
avergelijk
de prijzen.
VLIEGTUIGEN
f GOED
AyehaCHOCOLADEPUDDING 30
2 pakjes Afr'roor
handel
1. 23316
ik verenigde
*--”-, Nieuw
a. x4t vervoer
'jndiensten
jrden op een
buitenlandse
vervoerd t.b.v. de
'_?~*".l Committee for
igration (ICEM).
Aveha EIERBESCHUIT
2 rollM «M
WIJ MAKEN VAN UW
OUD GOUD WEER EEN
Taf 1,90
iaf 1,50
gr. 0,98
gr. 0,98
kje 0,55
KW SA
HELE MOOT 99
100 pim 39
Wij halen en bezorgen
door geheel Tilburg
en omstreken
ingen tot stand
werden 28 nieuwi
:ekantoren bet
aanzie
m.rp.t 7 9
500 (r»m
Magere
Stootlappen 500 gr 2.35
AUGURKEN I0ITZUÜR
De Teenagershow
Voor de teenagersshow die deae
maand wordt gehouden en waar
van de baten ten oede komen aan
het Maria Gorettihuis, hebben weer
een aantal deelnemers ingeschreven.
Dat zijn o.a. Kees van Zon, Pierre
van Ostade en Louis Pieters. Inlich
tingen over deelname worden ver
strekt door het secretariaat Past.
Schutjesstraat 2. Daar kunnen ook
plaatskaarten worden besteld.
Voor de gehele burgerluchtvaart
werd het jaar 1960 gekenmerkt door
kle introductie van straalvliegtuigen,
welke behalve een aanzienlijke ver
hoging van de snelheid en een ver
groting van het reiscomfort, ook een
belangrijk hogere produktie tot ge
volg had. In deze haast revolutio
naire ontwikkeling van de burger
luchtvaart, die ook in technisch or
ganisatorisch opzicht vérgaande con
sequenties meebracht, heeft ook de
KLM haar aandeel geleverd.
uitbreidingen tot stand gebracht. In
totaal werden 28 nieuwe passage- en
servicekantoren betrokken, of werden
bestaande aanzienlijk uitgebreid.
Nieuwe kantoren wei-den o.m. be
trokken in Beirut, Hongkong, Khar-
to'um, Rotterdam, Saigon. Tunis,
Lagos, Caracas, Mexico City en
Vancouver. In totaal beschikt de
KLM in 178 steden in 81 landen over
201 eigen kantoren.
Voor KOUSEN
en SOKKEN
'naar ’t
van ouds bekende adres.
VAN 9 TM. 14 JANUARI
SPECIALE
NYLON REKLAME
voor de HALVE PKIJS
0,98, 1,25, 1,49, 1,69.
NAADLOOS 1ste keus
SEN SATIE-PRI JZEN
1,49, 1,69, 1,98.
Donkere kleuren.
Verders alle soorten
DAMES MOUSSE NYLONS
tegen de halve prijs.
ZIET ONZE SPECIALE
NYLON ETALAGE’S.
Als eerste luchtvaartmaatschappij
buiten de Verenigde Staten, nam de
KLM het DC-8 straalvliegtuig in ge
bruik, van welk type er op het ogen
blik zeven (van een bestelling van
twaalf) in bedrijf zijn gesteld.
In de eerste helft van 1961 zullen
de overige vijf DC-8 vliegtuigen,
voorzien van z.g. turbo-fan motoren,
worden afgeleverd. De laatste van
de 12 bestelde Lockheed Electra
schroefturbine vliegtuigen kwam op
17 december j.l. op Schiphol aan.
Het aantal KLM employe’s is in
het afgelopen jaar met 7 pet toe
genomen tot 18.600 waarvan er ruim
6500 in het buitenland werkzaam
zijn. De sterkte van het vliegend
personeel bedraagt thans 2380 per
sonen, waarvan 840 vliegers, 460
boordwerktuigkundigen, 200 telegra
fisten, 580 pursers en hofmeesters
en 300 stewardessen.
igen.
iwuid er
-t ingang van
ienst in april -
geldende snelh
worden opgehei
beide nieuwe aanwir
vl- vloot tonen zowel
sagiers als de bemanningen zich
zonder tevreden
RUITJES ’o heerlijk banketkoekje
250 |'>m m J&0
TOFFEE’s laat de jauod maar snoepen
*tr tak 4-5" aast
Reukloze verf
Zelfs de gevoeligste neus trilt niet
meer wanneer hjj probeert de aan
wezigheid van een nieuwe verf te
ruiken die thans, na twee jaar weten
schappelijk onderzoek, in Groot-Brit-
tannië wordt genyiakt.
hiervoor is dat de verf
reukloos is, zowel voer als na het
gebruik. Deze verf betekent het einde
van de verflucht die weken blijft
hangen en aanleiding geeft tot zovele
klachten. De verf wordt al gebruikt
door Britse fabrikanten van etenswa
ren, ziekenhuizen, brouwerijen, tabaks
fabrikanten en zaken. De verf die ge
garandeerd een levensduur van vijf
tot zeven jaar heeft moet worden ge
bruikt met de bijbehorende speciale
grondverf en wordt zowel in hoog
glans als in matte tinten geleverd. De
verf geeft na vier uur niet meer af
en is in acht uur hard. De verf wordt
reeds in Noorwegen verkocht en
agenten in Griekenland, Angola, Duits
land, Zwitserland, Nederland, België
en andere landen hebben al monsters
aangevraagd.
voor DC-8
nieuwe instru
IV), in
enV 1 f
De overgang van de conventionele
voortstuwingstechniek op de straal-
techniek heeft uiteraard ook zijn in
vloed doen gelden op de organisatie
op de grond. O.a. had deze overgang
zijn consequenties in het technisch
bedrijf van de KLM op Schiphol,
waar reeds in het najaar van 1959
een geheel nieuwe motorenwerk
plaats, volledig afgestemd op de
nieuwe techniek, in gebruik werd ge
nomen. In 1960 kwamen daar nog bij
256.000 hoger
daarvoor t.w.
1.360.000. Uiteraard heeft de invoe
ring van lagere tarieven ook hierop
zijn grote invloed laten gelden.
Ook het emigrantenvervoer nam in
1960 toe. In totaal werden naar
schatting 23.500 Nederlandse emi
granten vervoerd naar de Verenigde
Staten, Canada, Australië,
Zeeland en Zuid Afrika. Dit
had hoofdzakelijk op lijn
plaats. Daarnaast werden
26-tal chartervluchten
Emigranten
Intergovernmental
European Migratio
een proefbank voor DC-8 straal
motoren, een nieuwe instrumenten-
werkplaats (lEFtA IV), in het bij-
1 zonder bedoeld voor revisie en testen
van pneumatische en hydraulische
accessoires van de nieuwe vloot,
een nieuw magazijn voor in hoofd
zaak vliegtuigmotorenonderdelen, ter
wijl het Civiele Dienstgebouw d^m.v.
een voorzetloods aanzienlijk werd uit
gebreid. Voorts werden door de
N.V. Luchthaven Schiphol tal van
bedrijfsgebouwen, welke de KLM in
huur heeft, of waarvan zij gebruik
maakt, aan de nieuwe situatie aan
gepast. Zoals de uitbreiding van
Hangar 8, welke nu voor het onder
houd van twee DC-8’s geschikt werd
gemaakt door de bouw van een
voorstuk van 14 meter lengte en
een hoogte van 15 meter. Ook het
vrachtgebouw moest aanzienlijk wor
den uitgebreid d.m.v. een voorzet
loods. terwijl in het stationsgebouw
de oppervlakte van de Europa Ver
trekhal en de aankomsthal bijna
werd verdubbeld. Een verbindings-
gang tussen de wachtkamer Europa
en de intercontinentale wachtkamer
t.b.v. transito passagiers, nadert
haar voltooiing.
Dankzij een grondige en jaren
lange voorbereiding is de introduc
tie van de DC-8 en de Lockheed
Electra bijzonder gunstig verlopen.
De DC-8, die in april op de route
naar New York werd ingezet en ver
volgens op de diensten naar
Montreal, Mexico City, Bangkok,
Singapore, Tokio, Biak en Sydney,
is geheel volgens de verwachting
een uitstekend vliegtuig gebleken.
Zowel het uurrendement als de
regelmaat in de dienstuitvoering zijn
zeer goed te noemen.
Ook de indienststelling van de
Lockheed Electra is, zowel op tech
nisch als operationeel gebied, geheel
volgens de plannen verlopen. Ook
dit vliegtuigtype, dat voornamelijk op
de lijnen naar het Nabije- en Midden
Oosten is ingezet, vliegt met een
nauwgezette regelmaat. In de loop
van 1960 bleek het noodzakelijk en
kele modificaties aan de Electra
aan te brengen. Zodra deze zullen
zijn voltooid en <üt zal het geval
zijn met ingang van de volgende
zomerdienst in april a.s. zal de
nog geldende snelheidsbeperking
kunnen worden opgeheven.
Over beide nieuwe aanwinstei
de KLM-vloot tonen zowel de
LAAN 53 a
X>N 20717
KELEN