DeTilburgse Koerier blijft de 1 Inhalen bron is en een van Wees daarom niet RIJ ïn ERF ERS A. SPIJKERS De provincie Namen als toeristisch centrum X I - rne Interessante uitvindingen op Voorjaarsbeurs RIA VAN DIJK 2, gevaar op weg te „inhalig0 WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG EN GOIRLE d Telefoon 30783 - Postgiro 533946 3e JAARGANG No 153 VRIJDAG 26 FEBR. 1960 dan ook links kor 500 van Columbus gr. //EG) 150 gr. 150 gr. plenk men in- g voor rs op gevaar- HOBBY SHOP i 30723 beste Deze week NASI GORENG EN 95 en slechts jen bij STS 26794 Fietsen is 24967 ONZE RIJWIELEN bèoznjdLsj ils V. Hampastei Speklappen Braadvlees Poulet Cornedbief andij) it naak) ut n i 2.58 1,80 i 1,50 n ƒ0,98 i ƒ0,68 1 ƒ0,70 ankoop Fa. J. Kuijsters-v. d. Linde Noordstraat 64 Tel. 25755 ZIJN WEL BETER, DOCH NIET DUURDER i mt leiden. eerste „HET BATAVUSHUIS” Leo XHI-straat 60, TILBURG Telefoon 21767 de v van Jü BERT OOMS Noordstraat 93 ijtech- dMr- Het uit gen. S'?’ PIUSSTR. 9 TILBURG I kous landse ioodlopet w Van hersengymnastiek- automaat tot eieren crème poeder een BOLDOOT-PRODUCT HetTilburgse Instituut UW opleiding voor: Steno, Typen, Boekhouden, Talen, (Correspondentie en Conservatie), Middenstandsdiploma. SCHELLEN, Wilhelminapark 12, Tel. 21265 Drogisterij BOSSCHEWEG 508 - Tel. 2 2345 o Prima kwaliteit O Heerlijke geur O Mooie kleuren Een overzicht van de kabelbaan te Dinant met op de achtergrond de to ren en de grotten van Mont-Fat. gische Provincie Namen, een streek gezegend met en prachtig natuur schoon en en rijk historisch verleden. De Maas zoekt er haar weg door een arcadische vallei en op vele plaatsen verheffen zich de oude kastelen en bouwwerken, die de bezoeker kennis laten maken met die sfeer van groots heid en romantiek, die men in de 20ste eeuw niet meer zou verwachten. De stad Namen is het dynamische hart van de provincie. Het is een van 4.5 ten op 12.3 vroe~ rugke.. Niet al haler.” PRETTIGE HANDLEIDINGEI VOOR AL UW HOBBY’S Modeltechniek Flugtechnik Hobby Bulletin Maak 'het zelf Hobbyblad „Na Vijven” maken van t tot de meest wordt nanier komen we sluitende begrotir zijn, etc. etc. op originele v f 1,35 f 0,60 f 0,60 500 gr. f 1,20 500 gr. f 2,50 500 gr. kant en klaar Vooral met rijwielen rechtstreeks van de fabriek, met garantie en service via Uw handelaar. Alleen-verkoop voor Tilburg e.o. van de van ouds bekende Bato-rijwielen. Vraagt vrijblijvend inlichtingen of prijsfolders, het verplicht U tot niets. pet door inhalen zonder te let- p achteropkomend verkeer; 1 pet door inhalen en daarna te >eg naar de rechter zijkant te- fkeren („snijden’’). Utijd ligt de fout bij de „in- Uit hetzelfde onderzoek kwam vast te staan, dat óók zij die ingehaald worden dikwijls fatale fouten maken, zoals: het om welke reden dan ook on verwachts naar links komen (13.3%. een fout, waaraan veel al fietsers en bromfietsers, die in gehaald worden, zich nog al eens schuldig maken (16.5 resp. 16.6%). onvoldoende rechtslhouden (3.6%). Iets waaraan ook voetgangers, die noodgedwongen op de rijbaan lopen, zich schuldig maken als zij niet zo dicht mogelijk tegen de linker wegberm aan lopen (9.8%). r het (gevaarlijke en verboden) snelheid opvoeren terwijl men in gehaald wordt 0.4%). r zelf gaan inhalen, terwijl gehaald wordt (1.4%). Inhalen Is en blijft een bron van een gevaar op de weg. Gevaren, die met een beetje goede wil voor een belangrijk deel te voorkomen zijn. Is het niet veelzeggend, dat van de 10.208 hierboven genoemde „inhaal- ongelukken” 36.7 pet te wijten was aan het kiezen van een verkeerd tijdstip voor de inhaalmanoeuvre? Hier spreekt de mentaliteit van de weggebruiker en zijn vermogen tot dat 55.8 pet van de ongelukken te wijten was aan inhalen op een vol komen verantwoord tijdstip maar op een rijtechnisch onverantwoorde wij ze. Cijfers zijn geduldig, ze kunnen ons tóch iets leren. Het zijn vinger wijzingen bij de vraag, waar bij het inhalen de angeltjes onder het gras (Vervolg op pag. 2) l Moderne heien kopen bij ons De collectieve vindingen op de Vooi Gebruiksgoederen en met 5 maart beg n. Zoals’ gebruikt lijke stand zal in c diversiteit van de Uitgever: 1 de Beer. Advertenties kunnen uiterlijk tot dinsdagavond 10 uur worden aangenomen Jac. van Campenstraat 42, Tilburg (bij gieter Postpleln). Vrij voor oplaag- en verspreidingscontrol» Totaal oplaag: 32 900 exemplaren. voor slechts f 1,20 bij „De slager voor U” inzending voor uit- x Laii^ x>rj aarsbeurs voor waarvai van 29 febr. tot kan ïgint vorm te krjj- telijk op een der de eerste plaats e objekten opval- zelfbeheersing een woordje mee. Niet-inhalen in situaties, waarin men misschien popelt om het wél te doen, getuigt van een goede rij stijl. Nog altijd zijn er grote aantal len weggebruikers die zich niet op hun gemak voelen, zolang zij iemand vóór zich zien rijden. Ze halen dan in op een manier of op een ogen blik, waarop zij eigen en andermans leven in de waagschaal stellen om hun eigen superioriteitsgevoelens wie-weet-wat-andere-complexen te kunnen botvieren. Maar inhalen is niet alléén een kwestie van mentaliteit, het is óók een zaak van techniek. Het vlot en kwiek inhalen, zonder onnodig ge treuzel, op de juiste afstand, meteen verstandig gebruik van licht-of claxonsignaal, in de juiste versnel ling, enz. enz. is een zaak die men zich als onderdeel van de rijtech- niek eigen moet maken. Ook d" aan ontbreekt het nog wel eens. bovengenoemde onderzoek wees „Inhalig” zijn is geen fraaie ei genschap. Dat leren wij al vroeg. In het verkeer is het, wat dat be treft, al weer net als bij het spel: wie Al te vlug op wil schieten ten koste van anderen krijgt maar al te dikwijls de kous op zijn kop. Het goed-vaderlandse gezegde „hardlo pers zijn doodlopers” krijgt in het verkeer wel een heel macabere bij klank Inhalen dat is een bekend feit is één van de gedragingen in het verkeer, die tot de meeste en meest ernstige verkeersongevallen Dat geldt natuurlijk in de plaats voor het gemotoriseerde ver keer. Wat niet wil zeggen dat voor bromfietsers en fietsers, die op het rijwielpad inhalen, in feite niet de zelfde spelregels gelden als voor de weggebruiker op de rijweg. In Duitsland heeft men onlangs een onderzoek ingesteld naar oor zaak en verloop van 10.208 specifie ke „inhaal-ongelukken.” Daarbij ging het niet in de eerste plaats om vast te stellen wie de schuldige” was, maar om een beeld te krijgen van de situaties die bij het inhalen tot ongevallen leiden. Daarbij kwam vast te staan: 40.7 pet van de ongelukken ont stonden zonder voldoende uitwüken naar links; 27.6 pet door inhalen, niettegen staande de zichtbare nadering van een of meer tegenliggers; 6.5 pet door inhalen op nat of opge vroren wegdek; 2.5 pet door inhalen lijke kruisingen; 0.8 pet door inhalen voor een heu veltop gezond en goedkoop! voornaamste verkeersknooppunten n België en het provinciecentrum voor cultuur, handel, nijverheid en bestuur. Erg in trek in de provincie zijn de grotten van Han en Rochefort, de Kabelbaan van Dinant, de Franse Tuinen van Annevoie en het ridder slot van Spon tin. Ook ’t in de tweede wereldoorlog beroemd geworden stadje Bastogne wordt graag be zocht. De heer Jean Sévan, Secretaris Generaal voor Toerisme van de Pro vincie Namen, verklaarde op 'de pers- konferentie, die namens de stad Til burg werd bijgewoond door Wethou der Hoogers, dat het V.V.V. sinds enige tijd goodwillreizen onderneemt om Namen vooral ook als toeristisch centrum meer bekendheid te geven. Behalve aan Tilburg zijn inmiddels bezoeken gebracht aan Eindhoven en Valkenburg, van waaruit voor de tweede maal Duitsland zal worden bezocht. Behalve de heer Jean Sévan waren nog aanwezig de heren J. Hen ry de Frahan, direkteur van de Ka belbaan te Dinant en J. Sevenant, direkteur van de beroemde Franse Tuinen te Annevoie. Als gastvrouwe trad op mevrouw Gabizon, en in Duitsland wonende francaise. len, die variëren van een brainmas- ter tot de eieren van Columbus. De brainmaster is een hersengym- nastiek-automaat, ontwoipen door een uitvinder en constructeur, die daaraan zijn vrije tijd op suksesvolle wijze heeft besteed. Praktisch is et ran de huis Aan „ebben, mt de technische toepassingen z< deze groep behor netische span- er Een nieuwe sing wordt getoond in de een plastic kleerhang zelleniknoop in een mt matiger vorm wordt i monstreerd. Een voor pooltapijt, dat op zeer inge.. ze wordt gemaakt door ly" de pool en waarmee. de „Rotterdam” g~*—!- zal ter beurze op zijn kwa test kunnen worden. Archit kleinbehuisden zullen geïnt. zijn in een geheel opvouwt checel, die in de collectieve stan van uitvindingen in de Julianaht wordt geëxposeerd. Een door een Nederlands bedrijf uitgewerkte methode om het licht van neonbuizen te verlevendigen, speciaal voor waarschuwingsborden en rcklamedoeleinden zal voor vele vakmensen een gang naar de stand waard zijn. Een soortgelijke attractie biedt de om een verticale as draaien de klok, die voor benzinestations be stemd is. Daarnaast zullen de volgende uit vindingen gedemonstreerd worden een bandloze poedertransporteur, een gasinjecteur, een automatische pipet, een bijzondere tuinsproeier, een opvouwbare autobox en een spe ciale methode voor het verbeteren van steunzolen. een niveau-regelaar, „„isvrouw veel plezier maar die wellicht ook in 5 sektor nog ongekende zal kunnen vinden. Tot >ren ook enkele mag en klemapparaten. kunststoftoepas- vorm van iger; de vrijge- noderne en doel- eveneens gede- nbeeld van een r ingenieuze wij- door lijming van ede de lounge van geheel is belegd, zijn kwaliteit ge- ,«i. Architecten en ■Tteresseerd /bare dou- -stand bal Het maken van vakantieplannen behoort tot de meest gezellige bezig heden. Wat wordt het reisdoel, op welke manier komen we er, krijgen we een sluitende begroting, zou het goed weer zijn, etc. etc. Deze week is Tilburg op originele wijze herin nerd aan het bestaan van een ideaal vakantie-oord, dat door zijn ligging en mogelijkheden ook bij talrijke Tilburgers en Midden-Brabanters in trek is. Maandag stond op de Heuvel een 11 meter lange grijze wagen gepar keerd, waarin belangstellenden inlich tingen konden krijgen over de toe ristische mogelijkheden in de Bel-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1960 | | pagina 1