De Tilburgse Koerier
r
en
ek
1
KRUIJZEN
A. SPIJKERS
Veiliger Verkeer door beter licht
ens
JERLE”
zstr. 62
irdiger
SS
VEN-
BERS
I
Geef blindelings
WASMACHINEFABRIEK
levert gloednieuwe wasmachines en centrifuges, tegen sterk ver
laagde prijaen, met originele fabrieksgarantie.
WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG EN GOIRLE
Telefoon 30783 - Postgiro 533946
3e JAARGANG No 133
VRIJDAG 9 OKT. 1959
ar
Verbond voor Veilig Verkeer
Men schrijft ons:
ER
•MATIG
.GIN AL
)S
per
WINTERTARIEVEN VANAF 1 OKTOBER
ATTENTIEI
34
Het oog op de weg:
Optreden van de tapi jt-
kever niet onrustbarend
Wilt U volgend jaar mooie rozen
in Uw tuin’ Bestelt deze dan nu!
al-
te
OPELS REKORD en
VOLKSWAGENS
CHEVROLET 1954
CHEVROLET en FORD ’56
V W.-BUSJES ’58—’59
EENVOUDIGE
BESTRIJDINGSWIJZE
ROZENKWEKERIJ
Fa. Koetsenruyter Zn.
HAVENDIJK ZUID 34
natuurlijk
Glijders,
ti op pas
kenteken
s bedek-
gemakkelijke
per week
e.o.
24923
tKKWsMir;
A************************************************1
jure 1
van 1
VER J
die met
gaan
verste
dwo'
°VDs
LASWERK
wordt eventueel
bracht of ter pla
Bel no. 30428.
Tilburgse Lasinrichting
J. POOS
Paul Krügerstraat 19 - Tilburg
wij
slecht
eren.
;n tegel
t van g
-rlicht
2,50 1
2.70
1.50
0,98 I
0,98 1
0,68
RIJ]
zJ
>•••9 31 350 •«•mplurun.
Wij hebben een prachtige sortering
in STAM-, STRUIK- en KLIM
ROZEN. Ook is ons bekend
Bloembollen-aasortiment aangeko
men- Deze kunnen na half oktober
geplant worden.
Ultgurer: J. du Buur.
Advertentie* kunnen ulturlijli tot dinsdagavond 10 uur
worden aanganoman Jec. ven Campanslraal 42, Tilburg
(bij Pleter Portplaln).
Vrij voor I
Totaal opli
voor uw auto's
zonder chauffeur.
goede
ser nog
Desgewenst verkrijgbaar op
betaling vanaf 2.50 p
Attentie
BLOEMISTERIJ-
e proeftelling
vragenlijsten
getoetst, ter-
de mogelijkheid
meest efficiënte
voor de be
llet f
briefka
Veel
al gehaald en ge-
laatse uitgevoerd.
s
raad:
ie ver
in de
ite in een
idelingen.
voor
hel ver-
j ontdekking
zijn wegge-
bjektieve in-
FIETSEN IS GEZOND....
EN GOEDKOOP
LAAT U VAKKUNDIG VOORLICHTEN.
Ook ons personeel staat steeds voor U klaar
Vraagt vrijblijvend inlichtingen of prijsfolders, het ver
plicht U tot niets.
W<j brengen steeds HET BESTE, zowel in de goed
kopere als de betere uitvoering.
ONZE RIJWIELEN ZIJN
WEL BETER
DOCH NIET DUURDER.
.Het Batavushuls" Leo Xlll-straat 60, Tilburg, Tel. 51767
Depots voor Tilburg:
laat
ig kontroleren
dampen beslist
- anderzijds is
dat hij zo-
een kapotte
daartoe re-
genoten, die het best kunnen gebrui
ken, te gerieven en blij te maken.
Geef daarom wat U kunt missen
en kijk niet te nauw of dat- nog wel
eens van pas kan komen, maar...
sehertk het weg aan mensen, die ook
graag warme kleding en schoeisel
willen hebben en het zelf door
minder gunstige omstandigheden
niet kunnen kopen. Denk vooral niet
dat er geen arme mensen meer zijn.
Wij moeten het tot onze sociale
plicht rekenen de minder bedeelden
te helpen en indien enigszins moge-
lijk ook hen een normaal leven laten
leiden.
schemering uiteraard zolang de
t dit toelaat het best zonder
verlichting rijden. Schemering
t eohter op een gegeven mo-
het wegbeeld onvolledig, door-
kontrasten.
licht te ont-
van andere
men ge-
gang van
ing nog niet
Geef daarom veel! Bruikbare kle
ding, beddengoed, linnengoed, schoei
sel, tafels, stoelen kortom alles wat
in een goed gezin nodig is kan het
Centraal Magazijn gebruiken om het
weer aan andere Tilburgse inge
zetenen uit te geven.
Bij een eventuele gift aan schoenen
wilt U de paren echter wel bij el
kaar binden, want zoals begrijpelijk
is het onbegonnen werk om de ver
schillende maten later nog bij elkaar
te krijgen.
Evenals in voorgaande jaren zul
len de klokken van alle kerken in
Tilburg het begin van deze bliksem
actie aankondigen en als U dan
zaterdagmiddag hun gebeier over de
gehele stad hoort, zorg er voor te
kunnen zeggen: Laat ze maar
komen, mijn bijdrage ligt klaar! Til-
burgenaren, het Dagelijks Bestuur
van het Centraal Magazijn rekent op
Uw liefdadigheid en medewerking.
Het is niet alleen onze plicht om
-‘en moeten hel-
alen, mogen niet
*ten bij helder
1 van 200 meter
-«n. Zondér nu
lat de goede
.c, uc centi-
het toch een
om wél
ten en om
5,— per dag en
8 ct. per km,
11 ct. per km.
15 ct. per km.
20 ct. per km-
voor de behoeftigen te zorgen, het
is ook de liefde, die ons dwingt om
voor hen klaar te staan.
Dat God U lone is de wens van
hen, die Uw gave mogen ontvangen.
TELEFOON 22390
merae zonaer eigemieiae. up iv ok-
zons- tober trekken traditiegetrouw weer
vele vrachtwagens door Tilburgs
straten om allerlei goederen, die in
de loop van het jaar bij U overtol
lig zijn geworden te komen ophalen
want hiermede zijn nog vele stad-
kost
Een be
stelt deze
"-B levens-
->aar.
de tekst van de onzin-
voor dinsdagavond 10
dingt mee naar deze
prijs, die voor u een
itje kan betekenen.
oral op uw oplossing
,i te zenden!
succes.
een
kan verwissc.
onderdelen
De koplamp.
zijn van glc
of nagenoeg g
,,voor het -
duidelijk zichtbaar blijvend
wit 6f helder geel licht
Nog maar al te veel ziet
••■Vs rijden met één geel en ii
it: dit is misleidend en
Geef blindelings is de leus waar
onder dit Jaar de grote jaarlijkse
ophaalactie door het Centraal Maga
zijn van de St. Vincentiusvereniging
wordt gehouden.
Geef uit liefde, want allen weten
wij dat dit het voornaamste gebod
is van onze Moeder de H. Kerk.
Liefde zonder eigenliefde. Op 10 ok-
eiger
Een pakket
levensmiddelen
Een keertje „feest-eten”
extra geld en dikwijls laat
zinsbegroting dat niet toe.
kende zaak in Tilburg t
week een pakket heerlijke
middelen als prijs beschikba
Wie ons de tekst van
advertentie
uur stuurt
praktische
heerlijk etent
er voor
raart in
kan men op deze wijze kontroleren.
reali- De stoplichten zijn gemakkelijk van border
deur tijd tot tijd te kontroleren als men Te
-voor een andere wagen geparkeerd
staat. Even de rem intrappen en chtln_ bi
duidelijk zal men op de wagen achter
zich de reflektie van het rode licht
kunnen waarnemen. Tenminste als
alles in orde is.
Belangrijk is c
achterlichten regel
een
schemerperiode geeft in
•r dikwijls aanleiding tot
geen storen
men in die
De Plantenziektenkundige Dienst
te Wageningen deelt mede, dat er
geen reden tot ongerustheid behoeft
te zijn over het optreden van de
zgn. tapijtkever. Dit insekt komt ook
in normale jaren overal in huizen
voor. Wellicht is door de warme
zomer de ontwikkeling van de tapijt-
kerver enigszins bevorderd. Een an
der gevolg van de warme zomer is
echter het geringe gebruik dat ge
maakt is van wollen kleding, waar
door deze iets meer is aangetast dan
in andere jaren. Ter bestrijding van
de tapijtkever wordt aangeraden de
wollen kledingstukken uit te klop
pen, enige tijd in de zon te leggen
en vervolgens in te pakken in
plasticzakken. In elke zak dient enig
paradichloorbenzol of 404 gevoegd te
worden. Deze stoffen zgn bij diverse
zaken verkrijgbaar. Op deze wij
ze ingepakte kleren worden in een
goed sluitende klerenkast opgebor
gen. Men dient niet in de damp van
paradichloorbenzol te gaan slapen!
Het inwendige van klerenkasten en
laden kan, nadat de kleren er uit
zijn genomen, worden bespoten met
een gewoon huishoud insekten-
bestrijdingsmiddel.
voorbeeld
WASMACHINE:
waarde 185.nu 115.
LANGZAAMWASSER MET OLIEBAD:
waarde 320.nu 215.
CENTRIFUGE:
waarde 195.nu 159.
(OMBIVWASMACHINES
waarde 695.nu 595.
B. van lerlant, Vondelplein 3, Tel, 23460
W. de Kuyer, Min. Mutsaersstraat 5
groter licht dan stadslicht
i rijden, wordt de oogaanpassing
toord en wordt men wel ge
zongen zelf ook op groter licht
er te gaan.
Daarom is het zo noodzakelijk, dat
"'itomobilisten hun stadslichten
daar waar de verlichting
bebouwde kom voldoende
t voeren van stadslichten
>n wordt aangegeven
Tenslotte nog een goede ri
maak van het ontstaken van de
lichting bij het wegrijden
duisternis een vaste gewoonte
vaste opeenvolging van hand.
Dan zal het minder gauw
komen, dat men in een hel
lichte winkelstraat tot de
at, zonder licht te
len, louter door de subjektieve in
druk ,,er is nog voldoende (dag)
licht”.
Proefonderzoek
volkstelling
In het kader van de voorbereiding
van de a.s. Volkstelling organiseert
het Centraal Bureau voor de Sta
tistiek met medewerking van de ge
meentebesturen een proeftelling op
steekproefbasis naar de toestand
tussen 31 oktober en 1 november
Op ongeveer 10.000 huishoudens en
alleenstaanden, gespreid over alle
gemeenten van ons land, zal een
beroep tot medewerking worden
gedaan.
Door middel van deze
kunnen de ontworpen
aan de praktijk worden
wijl hierdoor tevens -- a
wordt geschapen de meest efficiënte
werkwijze te vinden voor de be
werking van het zeer omvangrijke
materiaal van de definitieve telling.
De plaatselijke leiders in de ge
meenten raken nu in een vroeg sta
dium vertrouwd met de materie,
hetgeen van groot belang is voor
een goede uitvoering van de telling
in 1960.
Bij de proeftelling worden boven
dien enige extra vragen gesteld,
welke bij de eigenlijke telling
achterwege zullen blijven. De uit
komsten van de proeftelling zullen
een globaal beeld geven van de voor
Nederland als geheel geldende
situatie.
ook, de kop- en
jelmatig schoon te
dun modderlaagje
itensiteit van het licht al (1p)]V
rminderen. Bovendien doen
„e achterlichten Tegelijk als reflekto-
-•sn dienst wat van groot belang is
_jj b.v. onverlicht parkeren. De
lengte driehoeken op aanhang
wagens en opleggers, die eveneens
'lecterend werken, zgn veelal door
_._f onvoldoende zichtbaar.
Het bovenstaande geldt nat
ook voor motor- en scooterbei
die bovendien moeten letten
sagiers, die achterlicht en ko
soms met de mantel of jas
ken en daarmee zonder het zelf te
weten een levensgevaarlijke situatie
scheppen.
Niet alleen het hébben van
verlichting is van belang, mee
het juiste gebruik ervan.
Sedert 1 oktober jl. geldt de
verkieselijk een ver- gemene verplichting om licht
mobilist laat b.v. het voeren gedurende de periode
gen tussen een kwartier na
ondergang en een kwartier
zonsopgang.
Juist de -
het verkeei
verwarring. Wanneer er
de lichtbronnen zijn kan
Voor een beter zicht, dus een vol
maakter wegbeeld, is het voeren
van goede verlichting onontbeerlijk.
Het is nodig, zich dat eens te r“'!
seren, nu de wintertijd voor de d<___
staat. De zorg van de wielrijder en
de bromfietser is daarbij minder
omvangrijk dan die van de automo
bilist. Maar niet minder belangrijk.
Stellig niet!
Elke fiets of bromfiets moet voor
zien zijn van één koplamp, die een
duidelijk helder wit of geel licht uit
straalt. Bovendien moet de lamp zo- poetsen, want
danig zijn afgesteld, dat hij niet kan kan de itens
verblinden. Iedere (brom)fietser, die steric verr’-J
geen bekeuring wil riskeren, dient de achter!
er dus op te letten, dat de licht- ren
bundel voldoet aan het wettelgk kri- bg
terlum „voorwaarts en kennelijk
omlaag gericht”. Het achterlicht
moet helder rood zgn, mag niet refle
hoger dan 60 centimeter boven het stof
wegdek zijn bevestigd (op het witte
gedeelte) en moet tevens als reflek-
tor zijn ingericht. En dan niet te
vergeten het achterspaübord, dat
over tenminste 30 centimeter (van
onder af gemeten) wit geverfd moet
zijn. Ook dat is een punt, waar velen
een loopje mee nemen tot dat
De automobilist heeft wat de ver
lichting betreft méér aan zijn hoofd
of beter zijn wagen. En al is het
zélf ingrijpen hierbij even moeilgker
en minder ve
standig automG„,„ov
regelen én regelmatig
van de stand der koplE
aan vaklieden over
het toch noodzakelijk,
nodig een zekering of e
lamp kan verwisselen en d
serve onderdelen altgd in de wagen
heeft. De koplampen moeten voor
zien zijn van gloeilampen van ge
lijke of nagenoeg gelijke sterkte, die
beide „voor het tegemoetkomend
verkeer duidelijk zichtbaar bliji
helder wit
stralen”. Nog maar al
men auto’s rijden met
één wit licht: dit is
daarom verboden
De twee achterlichter
der rood licht uitstralei
verblinden en moet
weer op een afstand
duidelijk zichtbaar zijn,
direkt te verwachten, da
automobilist iedere morgen voor
trek die 200 meter met de c
meter gaat uitmeten, is
beginsel van veilig rijden,
even de lichten aan te zette
elaat het
□gen verlichting rijden,
maakt eohter op een gegeve
ment het wegbeeld onvolledig
dat het arm wordt aan
DAn wordt het tijd het li
steken, ook ten behoeve i
weggebruikers en al kan
meten aan de zonsondergE
een wettelijke verplichting
spreken.
Als men daarbij met stadslichten
wil beginnen, best. Maar dan niet
vergeten, op groter licht over te
schakelen voordat het te laat is
Het rijden met stadslichten vergt
in de meeste gevallen al gauw een
speciale inspanning en dat is het te
ken om over te schakelen op méér
licht. Trouwens, zodra er auto’s zgn,