DeTilburgse Koerier A< SPIJKERS 2 Prijswinnaars bij Max Wolff KLM 40 jaar 54 175 56 80 W5 84 80 44 PRIJZENPOT 1T KLMzegels 1959 19,75 17,50 WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG EN GOIRLE Vrij voor opia Totaal oplaag VRIJDAG 21 AUG. 1959 3e JAARGANG No 126 *s Werelds oudste luchtvaart- maatschappij jubileert /es >8132 goedkoop! Laat U vakkundig voorlichten. Ook ons personeel staat steeds voor U klaar. Vraagt vrijblijvend inlichtingen of prijsfolders het verplicht U to niets. Twee schooltassen Wij brengen steeds het beste zowel in de goedkopere als de betere uitvoering ONZE RIJWIELEN ZIJN WEL BETER OOCH NIET DUURDER. „HET BATAVUSHUIS”, LEO XIII-STRAAT 60, TILBURG, TEL. 21767 31 250 kijkers in Nederland P. F. Beljaars 4e Dan Judo Expert ter wer maatsc een - lijn- 1, die ipppij ge stuks all. ■L- EN el 207 igen ti terwijl ter de laa wacht af H afbraakp'- het v kermi lauc -de Iburg delijke c n de van het Nog ruim, een week en voor de jeugd zal de grote vakantie weer tot het ver leden behoren. Waarschijnlijk tot grote tevredenheid van vele moeders. Wie ons de tekst van de onzinadverten- tie voor dinsdagavond 10 uur stuurt, dingt mee naar twee mooie prijzen, die deze week bestaan uit schooltassen. geani - tot toch Dan re Op 1 augustus 1959 bedroeg het aan tal geregistreerde radio-ontvangtoestel- len 2.563.223 tegen 2.556.469 op 1 juli 1959 In hetzelfde tijdvak steeg het aantal aangegeven televisietoestellen van 489.650 tot 503.207 (t.m. 14 augustus: 509.504). Op 1 augustus 1959 waren er 495.904 aangeslotenen op het draadomroepnet te gen 498.522 op 1 juli 1959. VS, vK'J?) T.I.UOO 30703 - Po.<ai,o 533946 de KLM en 68 kg srvoert de KLM 0 passagiers en t. Onder de, 250 i van vandaag vervoer van per jaar de -gelijking van - staat iglijst. langste steden in start of n der 95 Uitgever: J. de Beer. Advertentie! kunnen ultertijk tot dinsdagavond 10 uur worden aangenomen Jac. van Campenstraat 42. Tilburg (bij Pintor Poilploln). Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de KLM zullen dit jaar twee bijzondere franl worden uitgej plaats 51 okto- 1959, zo- de voorraad strekt, zegels blijven voor de -'-ering geldig t.m. 31 De verkoop zal vinden van 5 t.m. 31 ber en na 14 nov. 1 lang de voorraad De zegels blijven i frankering geldig december 1960. i van jaar ikeerzegels sgeven welke beide een afzonderlijke voorstelling zullen dragen. De ontwerpen en de gra vures voor deze zegels zijn gemaakt door de heer E. Thorn Leeson te Weesp, zij vertonen, voor het 12 ct. zegel een vliegtuig op een fond waarin in witte lijnen ieelte van de we- t is afgebeeld, met daaronder 1919 KLM 1959, voor het zegel van 30 cent een vliegtuig op een effen fond waarin opgenomen de jaartallen 1919—1959 en het embleem van de KLM. De zegels worden gedrukt by de N.V. Joh. Enschedé en Zn., Grafische Inrich- Hng te Haarlem in 2 kleu ren plaatdruk, rood en blauw voor de 12 ct. en groen en blauw voor de 30 cent. De Technische Commissie van de Ned. Judo Jiu-JitsU Associatie (Kon. Erk.) maakt beikend dat de heer P. Beljaar judoleraar te Tilburg, is bevorderd x de 4e Dan graad. Buiten de vele I Graadhouders telt de Bond in de hogere graden maar twee 4e Dans, namelijk de Heer .D. Schilder, te Velp en onze st genoot de Heer P. Beljaars. Als hoogst De tweede prijs, een schitterend radiotoestel, kon worden bezorgd in de Thomas van Aquinostraat 62 (’t Zand). De heer en mevrouw Van Dorssen, die ongeveer een jaar geleden uit Indonesië in hun moe derland zijn teruggekeerd, waren er bijzonder mee in hun schik. Mevrouw Van Dorssen, die reeds op de hoogte was gebracht, had het grote nieuws voor haar rt ëii man geheim weten te houden en deze was dan ook q.01{ hoogst verbaasd toen de heren Max Wolff en Van van Erven hem het toestel kwamen brengen. „Dertien ,ji geluksgetal te zijn,” zei de heer Van „Ik ben op de dertiende geboren, heb jaren geleden al eens een prijs gewonnen in Indonesië (ook een radiotoestel) en ook nu heeft het me geluk ge bracht.” „De kinderen hielden alsmaar aan om aan de prijs vraag mee te doen en ’s zaterdags voor de kermis ben ik de etalage van de firma Max Wolff gaan be kijken.” Zo luidde het relaas van de heer Van Weel, Van Maerlandstraat 16, die de derde prijs won. Ook hier was men met het toestel erg blij. De radio die zij gebruikten, dateerde van kort na de oorlog. Een indrukwekkend groot apparaat, waarvan de kast door de heer Van Weel zelf werd gebouwd. De fami lie Van Weel bestaat uit man, vrouw en 7 kinderen (5 jongens en 2 meisjes). Gepuzzeld wordt er veel. Iedere week zoekt mevrouw Van Weel de onzinad- vertentie in De Koerier en verder wordt er deelge nomen aan talrijke loterijen. Vermeldenswaardig is tenslotte, dat de familie Van Weel in oktober 1949 in het nieuws was vanwege de geboorte van Tonny, de 120.000ste inwoner van Tilburg. lucht in op weg naar het toenmalige Batavia, op welke eerste intercontinen tale lijn ter wereld de KLM reeds voor de oorlog zulke triomfen vierde. Als eer ste Europese maatschappij opende zij een lijn over de Atlantische Oceaan naar New-York. ’n Intensief bevlogen Europees net werd na de oorlog opgebouwd, even als lijnen naar alle werelddelen. In 1958 voltooide de KLM haar lijn rond de we reld door de opening van een route over de Noordpool tussen Amsterdam en Tokio, welke laatste stad reeds het eind punt was van de route via Zuid-Azië. Aan de Londen-Christchurch race in 1953 nam de KLM ook deel: in de handicap- sectie won zij met een met emigranten volgeladen DC-6A de eerste prijs. De KLM is een ongesubsidieerde, winstge vende maatschappij met aandelen aan de beurzen van New-York en Amsterdam. De Nederlandse Staat heeft 51% van het maatschappelijk kapitaal in handen. De Nederlander heeft zich altijd sterk tot het verkeer en het vervoer aangetrok ken gevoeld. Dit maakte hem tot pionier en ontdekkingsreiziger in de zeevaart t<^t de vrachtvaarder van Europa. C dé luchtvaart heeft de belangstelling van Erven hem de natie. De KLM is een symbool van schijnt mijn het initiatief en de ondernemingszin die Dorssen. Ik ook een klein volk aan de dag kan leg- P Pn n c“c“ gen. Zij is uitgegroeid tot een onderne ming, welke Nederland een aandeel in de wereldluchtvaart heeft gegeven, dat ver uitgaat boven de relatieve omvang van het land. Paleis Raadhuis te hijsen. De hostesses droegen de vlag tot voor de Burgemees ter, die zeer getroffen was door deze geste en toezegde, dat de vlag met de staande ,,B” in het liggende hart op de vierde trans van het als een vesting aan doende Paleis-Raadhuis zal wapperen.' Met een Taptoe door de P.T.T.-Harmo- nie uit Tilburg werd het „Hart van Bra bant” muzikaal begraven. Terwijl de hon- derden gasten in het ontvangstpaviljoen applaudiseerden na de hartelijke speech van de Burgemeester klonken als een dui- onderstreping, de eerste knallen van het vuurwerk dat het Leypark nog éénmaal In het licht zetten. Langzamer hand kwam het park verlaten te liggen en terwijl de suppoosten de poorten ach- aatste bezoekers sloten, werd de ifgelost door de mannen van de raakploegen, die snel en grondig aan fond waal werk gingen. Triester dan een leeg <er Sede' inisplein, zag toen het Leypark eruit, veldkaart Fietsen is gezond en gegradueerde in de Technische Commis sie heeft zitting de Heer M.v. Nieuwen huizen 5e Dan in Den Haag. Na een in tensieve training zag onze stadgenoot zich beloond met deze hoge onderschei ding en is hiermede niet alleen Tilburgs hoogst gegradueerde maar tevens van geheel Zuid Nederland. Hij mag dan ook leJ™T^nin5 de promotor van Z. Nederland genoemd „H°.v worden. Wy wensen onze stadgenoot nog L veel succes met zijn te bouwen nieuwe ani „Sport Akademie ^eljaars” aan de Lau- rierstraat. (Ing. med.) Veertig jaar geleden, op 7 oktober 1919, kreeg Nederland zijn KLM. Tenminste op papier. Er waren toen geen verkeers vliegtuigen en geen burgerpiloten. Toch vloog nog geen half jaar later de KLM tussen Amsterdam en Londen met een gecharterd Engels legertoestel. Dit lijn tje is de oudste luchtlijn ter wereld, die nog steeds door dezelfde maatschapppij wordt bevlogen. .In dat eerste jaar vervoerde gemiddeld per dag 1 passagier vracht en post. Thans vervoert gemiddeld per dag 2700 82.000 kg vracht en post, luchtvaartmaatschappijen ■bezet de KLM met een 266.100.000 ton/kilometers achtste plaats. Bij een vergeli,_o uitsluitend internationaal verkeer de KLM zelfs als derde op de ranf Haar luchtnet is op één na het van alle netten en verbindt 105 74 landen. Iedere 4^ minuut landt ergens op de aardbol een toestellen van de KLM. Aan de enorme ontwikkeling van de KLM is blijvend de naam van dr. Albert Plesman verbonden. Tot aan zijn dood op oudejaarsdag 1953 heeft hij met brede visie en grote stuwkracht de KLM om hoog gevoerd, alle tegenslagen en de vrij wel volledige vernietiging van het bedrjjf door wereldoorlog II ten spijt. Nog geen half jaar na het einde van de oorlog in Europa ging de eerste Skymaster, door Plesman in Amerika gekocht, weer de In de Arent van ’s Gravezandestraat 33 wer den de heren Max Wolff en Van Erven vorige week met open armen ontvangen. Geen won der, want het pak dat de heren bij zich hadden bevatte een Blaupunkt televisie-ontvanger, die door mevrouw Teurlings-van Keulen werd ge wonnen met de prijsvraag, die door de firma Max Wolff was uitgeschreven bij gelegenheid van de opening van haar nieuwe zaak. Zoals zovelen had ook mevrouw Teurlings-van Keu len in de Koerier het prijsvraagformulier gezien en was zij naar de zaak van de firma Max Wolff gegaan om gegevens te verzamelen voor het beantwoorden van de vragen. Het geluk was met haar, hoewel zij het zelf nauwelijks geloven kon. Zelfs niet, toen het fraaie appa raat eenmaal opgesteld stond in hun modem ingerichte woning. Veel geluk met loterijen en prijsvragen hadden de heer en mevrouw Teur- Hngs-van Keulen tot dan toe niet gehad, of schoon, velen brengen het er slechter af. Niet iedereen heeft immers al eens een tientje ge wonnen gemeester A. M. A. Steger uit Oir- schot, secretaris drs. A. A. Stuurman, penningmeester drs. H. M. Wiegerinck en het bestuurslid ir. J. Kipperman. „De onderscheiding wordt zó zelden verleend, dat wij er maar één van in voorraad hebben’”, zei de Burgemees ter, die de heer Janssen als eerste de penning overhandigde en de anderen voorlopig de oorkonde uitreikte. Voorzitter Janssen sprak ook van prachtige geslaagde tentoonstelling, heel in de geest van de bedoelingen i het stichtingsbestuur, namelijk: Tilt en Midden-Brabant in het hart van belangstelling van ons land te plaatsen. Een plechtig moment was het toen de heer Janssen de „Hart van Brabant”- vlag, die al die weken boven de tentoon stelling heeft gewapperd, aan de Burge meester overhandigde met het verzoek de vlag bij officiële gebeurtenissen naast de geeLblauwe Tilburgse vlag op het Gepromoveerd in Judo Biina ^warf milj- bezoekers op „Hart van Brabant” Zondagavond om 9 uur was het offi ciële sluitingsuur van de tentoonstelling „Hart van Brabant” aangebroken. In het Centrale Restaurant waren vele ge nodigden daartoe samengekomen en hoè "-janimeerd een en ander ook verliep, ivvii was de weemoed om wat ging en móest verdwijnen voelbaar. Dat deze stemming aanwezig was, is een bevestiging van, de uitermate grote geest van samenwerking, collegialiteit en sportiviteit die tijdens de héle tentoon stelling heerste. Alleen deze teamgeest kon de expositie „naar binnen” doen sla gen. En dan de winstpunten van 't „Hart”, zoals deze manifestatie een deel van Til burg en Midden-Brabant is geworden in drie en twintig tentoonstellingsdagen. Daarbij telt zeker niet als voornaamste het bezoekersaantal van bijna een kwart miljoen, dat in vrij onregelmatige stro men door de toegangspoorten kwam om kennis te maiken niet het ieyen, wonen en werken in het Midden-Brabantse. Burgemeester mr. C. J. G. Becht. die met het gemeentebestuur van Tilburg steeds zo volledig achter de plannen van het Stichtingsbestuur heeft gestaan, zei het zo duidelijk, op de sluitingsavond „Het geloof in eigen kracht en de wil om vooraan te staan en te blijven in de rij zijn de belangrijkste winstpunten.” De Burgemeester noemde het „Hart van Brabant” een daverend sukses. Vijf be stuursleden ontvingen de mededeling, dat j waren met de grote zilveren van de stad Tilburg. Het wa- Stichtingsvoorzitter de Heer J. F. Ch. M. Janssen, de vice-voorzitter Bur- Luisteraars en

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1959 | | pagina 1