DeTilburgse Koerier
A< SPIJKERS
2
Prijswinnaars bij Max Wolff
KLM 40 jaar
54
175
56
80
W5
84
80
44
PRIJZENPOT
1T
KLMzegels
1959
19,75
17,50
WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG EN GOIRLE
Vrij voor opia
Totaal oplaag
VRIJDAG 21 AUG. 1959
3e JAARGANG No 126
*s Werelds oudste luchtvaart-
maatschappij jubileert
/es
>8132
goedkoop!
Laat U vakkundig voorlichten. Ook ons personeel staat steeds voor U klaar.
Vraagt vrijblijvend inlichtingen of prijsfolders het verplicht U to niets.
Twee schooltassen
Wij brengen steeds het beste zowel in de goedkopere als de betere uitvoering
ONZE RIJWIELEN ZIJN WEL BETER OOCH NIET DUURDER.
„HET BATAVUSHUIS”, LEO XIII-STRAAT 60, TILBURG, TEL. 21767
31 250
kijkers
in Nederland
P. F. Beljaars
4e Dan Judo Expert
ter wer
maatsc
een
- lijn-
1, die
ipppij
ge
stuks
all.
■L-
EN
el
207
igen
ti terwijl
ter de laa
wacht af H
afbraakp'-
het v
kermi
lauc
-de
Iburg delijke c
n de van het
Nog ruim, een week en voor de jeugd
zal de grote vakantie weer tot het ver
leden behoren. Waarschijnlijk tot grote
tevredenheid van vele moeders.
Wie ons de tekst van de onzinadverten-
tie voor dinsdagavond 10 uur stuurt,
dingt mee naar twee mooie prijzen, die
deze week bestaan uit schooltassen.
geani
- tot toch
Dan
re
Op 1 augustus 1959 bedroeg het aan
tal geregistreerde radio-ontvangtoestel-
len 2.563.223 tegen 2.556.469 op 1 juli 1959
In hetzelfde tijdvak steeg het aantal
aangegeven televisietoestellen van 489.650
tot 503.207 (t.m. 14 augustus: 509.504).
Op 1 augustus 1959 waren er 495.904
aangeslotenen op het draadomroepnet te
gen 498.522 op 1 juli 1959.
VS, vK'J?) T.I.UOO 30703 - Po.<ai,o 533946
de KLM
en 68 kg
srvoert de KLM
0 passagiers en
t. Onder de, 250
i van vandaag
vervoer van
per jaar de
-gelijking van
- staat
iglijst.
langste
steden in
start of
n der 95
Uitgever: J. de Beer.
Advertentie! kunnen ultertijk tot dinsdagavond 10 uur
worden aangenomen Jac. van Campenstraat 42. Tilburg
(bij Pintor Poilploln).
Ter gelegenheid van het
40-jarig bestaan van de
KLM zullen dit jaar twee
bijzondere franl
worden uitgej
plaats
51 okto-
1959, zo-
de voorraad strekt,
zegels blijven voor de
-'-ering geldig t.m. 31
De verkoop zal
vinden van 5 t.m. 31
ber en na 14 nov. 1
lang de voorraad
De zegels blijven i
frankering geldig
december 1960.
i van
jaar
ikeerzegels
sgeven welke
beide een afzonderlijke
voorstelling zullen dragen.
De ontwerpen en de gra
vures voor deze zegels zijn
gemaakt door de heer E.
Thorn Leeson te Weesp, zij
vertonen, voor het 12 ct.
zegel een vliegtuig op een
fond waarin in witte lijnen
ieelte van de we-
t is afgebeeld, met
daaronder 1919 KLM 1959,
voor het zegel van 30 cent
een vliegtuig op een effen
fond waarin opgenomen de
jaartallen 1919—1959 en het
embleem van de KLM.
De zegels worden gedrukt
by de N.V. Joh. Enschedé
en Zn., Grafische Inrich-
Hng te Haarlem in 2 kleu
ren plaatdruk, rood en
blauw voor de 12 ct. en
groen en blauw voor de 30
cent.
De Technische Commissie van de Ned.
Judo Jiu-JitsU Associatie (Kon. Erk.)
maakt beikend dat de heer P. Beljaar
judoleraar te Tilburg, is bevorderd x
de 4e Dan graad. Buiten de vele I
Graadhouders telt de Bond in de hogere
graden maar twee 4e Dans, namelijk de
Heer .D. Schilder, te Velp en onze st
genoot de Heer P. Beljaars. Als hoogst
De tweede prijs, een schitterend radiotoestel, kon
worden bezorgd in de Thomas van Aquinostraat 62
(’t Zand). De heer en mevrouw Van Dorssen, die
ongeveer een jaar geleden uit Indonesië in hun moe
derland zijn teruggekeerd, waren er bijzonder mee in
hun schik. Mevrouw Van Dorssen, die reeds op de
hoogte was gebracht, had het grote nieuws voor haar
rt ëii man geheim weten te houden en deze was dan ook
q.01{ hoogst verbaasd toen de heren Max Wolff en Van
van Erven hem het toestel kwamen brengen. „Dertien
,ji geluksgetal te zijn,” zei de heer Van
„Ik ben op de dertiende geboren, heb jaren
geleden al eens een prijs gewonnen in Indonesië (ook
een radiotoestel) en ook nu heeft het me geluk ge
bracht.”
„De kinderen hielden alsmaar aan om aan de prijs
vraag mee te doen en ’s zaterdags voor de kermis
ben ik de etalage van de firma Max Wolff gaan be
kijken.” Zo luidde het relaas van de heer Van Weel,
Van Maerlandstraat 16, die de derde prijs won. Ook
hier was men met het toestel erg blij. De radio die
zij gebruikten, dateerde van kort na de oorlog. Een
indrukwekkend groot apparaat, waarvan de kast
door de heer Van Weel zelf werd gebouwd. De fami
lie Van Weel bestaat uit man, vrouw en 7 kinderen
(5 jongens en 2 meisjes). Gepuzzeld wordt er veel.
Iedere week zoekt mevrouw Van Weel de onzinad-
vertentie in De Koerier en verder wordt er deelge
nomen aan talrijke loterijen. Vermeldenswaardig is
tenslotte, dat de familie Van Weel in oktober 1949 in
het nieuws was vanwege de geboorte van Tonny, de
120.000ste inwoner van Tilburg.
lucht in op weg naar het toenmalige
Batavia, op welke eerste intercontinen
tale lijn ter wereld de KLM reeds voor
de oorlog zulke triomfen vierde. Als eer
ste Europese maatschappij opende zij een
lijn over de Atlantische Oceaan naar
New-York. ’n Intensief bevlogen Europees
net werd na de oorlog opgebouwd, even
als lijnen naar alle werelddelen. In 1958
voltooide de KLM haar lijn rond de we
reld door de opening van een route over
de Noordpool tussen Amsterdam en
Tokio, welke laatste stad reeds het eind
punt was van de route via Zuid-Azië.
Aan de Londen-Christchurch race in 1953
nam de KLM ook deel: in de handicap-
sectie won zij met een met emigranten
volgeladen DC-6A de eerste prijs. De
KLM is een ongesubsidieerde, winstge
vende maatschappij met aandelen aan de
beurzen van New-York en Amsterdam.
De Nederlandse Staat heeft 51% van het
maatschappelijk kapitaal in handen.
De Nederlander heeft zich altijd sterk
tot het verkeer en het vervoer aangetrok
ken gevoeld. Dit maakte hem tot pionier
en ontdekkingsreiziger in de zeevaart
t<^t de vrachtvaarder van Europa. C
dé luchtvaart heeft de belangstelling van Erven hem
de natie. De KLM is een symbool van schijnt mijn
het initiatief en de ondernemingszin die Dorssen. Ik
ook een klein volk aan de dag kan leg- P Pn n c“c“
gen. Zij is uitgegroeid tot een onderne
ming, welke Nederland een aandeel in de
wereldluchtvaart heeft gegeven, dat ver
uitgaat boven de relatieve omvang van
het land.
Paleis Raadhuis te hijsen. De hostesses
droegen de vlag tot voor de Burgemees
ter, die zeer getroffen was door deze
geste en toezegde, dat de vlag met de
staande ,,B” in het liggende hart op de
vierde trans van het als een vesting aan
doende Paleis-Raadhuis zal wapperen.'
Met een Taptoe door de P.T.T.-Harmo-
nie uit Tilburg werd het „Hart van Bra
bant” muzikaal begraven. Terwijl de hon-
derden gasten in het ontvangstpaviljoen
applaudiseerden na de hartelijke speech
van de Burgemeester klonken als een dui-
onderstreping, de eerste knallen
van het vuurwerk dat het Leypark nog
éénmaal In het licht zetten. Langzamer
hand kwam het park verlaten te liggen
en terwijl de suppoosten de poorten ach-
aatste bezoekers sloten, werd de
ifgelost door de mannen van de
raakploegen, die snel en grondig aan fond waal
werk gingen. Triester dan een leeg <er Sede'
inisplein, zag toen het Leypark eruit, veldkaart
Fietsen is gezond en
gegradueerde in de Technische Commis
sie heeft zitting de Heer M.v. Nieuwen
huizen 5e Dan in Den Haag. Na een in
tensieve training zag onze stadgenoot
zich beloond met deze hoge onderschei
ding en is hiermede niet alleen Tilburgs
hoogst gegradueerde maar tevens van
geheel Zuid Nederland. Hij mag dan ook leJ™T^nin5
de promotor van Z. Nederland genoemd „H°.v
worden. Wy wensen onze stadgenoot nog L
veel succes met zijn te bouwen nieuwe ani
„Sport Akademie ^eljaars” aan de Lau-
rierstraat. (Ing. med.)
Veertig jaar geleden, op 7 oktober 1919,
kreeg Nederland zijn KLM. Tenminste
op papier. Er waren toen geen verkeers
vliegtuigen en geen burgerpiloten. Toch
vloog nog geen half jaar later de KLM
tussen Amsterdam en Londen met een
gecharterd Engels legertoestel. Dit lijn
tje is de oudste luchtlijn ter wereld, die
nog steeds door dezelfde maatschapppij
wordt bevlogen.
.In dat eerste jaar vervoerde
gemiddeld per dag 1 passagier
vracht en post. Thans vervoert
gemiddeld per dag 2700
82.000 kg vracht en post,
luchtvaartmaatschappijen
■bezet de KLM met een
266.100.000 ton/kilometers
achtste plaats. Bij een vergeli,_o
uitsluitend internationaal verkeer
de KLM zelfs als derde op de ranf
Haar luchtnet is op één na het
van alle netten en verbindt 105
74 landen. Iedere 4^ minuut
landt ergens op de aardbol een
toestellen van de KLM.
Aan de enorme ontwikkeling van de
KLM is blijvend de naam van dr. Albert
Plesman verbonden. Tot aan zijn dood
op oudejaarsdag 1953 heeft hij met brede
visie en grote stuwkracht de KLM om
hoog gevoerd, alle tegenslagen en de vrij
wel volledige vernietiging van het bedrjjf
door wereldoorlog II ten spijt. Nog geen
half jaar na het einde van de oorlog in
Europa ging de eerste Skymaster, door
Plesman in Amerika gekocht, weer de
In de Arent van ’s Gravezandestraat 33 wer
den de heren Max Wolff en Van Erven vorige
week met open armen ontvangen. Geen won
der, want het pak dat de heren bij zich hadden
bevatte een Blaupunkt televisie-ontvanger, die
door mevrouw Teurlings-van Keulen werd ge
wonnen met de prijsvraag, die door de firma
Max Wolff was uitgeschreven bij gelegenheid
van de opening van haar nieuwe zaak. Zoals
zovelen had ook mevrouw Teurlings-van Keu
len in de Koerier het prijsvraagformulier gezien
en was zij naar de zaak van de firma Max
Wolff gegaan om gegevens te verzamelen voor
het beantwoorden van de vragen. Het geluk
was met haar, hoewel zij het zelf nauwelijks
geloven kon. Zelfs niet, toen het fraaie appa
raat eenmaal opgesteld stond in hun modem
ingerichte woning. Veel geluk met loterijen en
prijsvragen hadden de heer en mevrouw Teur-
Hngs-van Keulen tot dan toe niet gehad, of
schoon, velen brengen het er slechter af. Niet
iedereen heeft immers al eens een tientje ge
wonnen
gemeester A. M. A. Steger uit Oir-
schot, secretaris drs. A. A. Stuurman,
penningmeester drs. H. M. Wiegerinck
en het bestuurslid ir. J. Kipperman.
„De onderscheiding wordt zó zelden
verleend, dat wij er maar één van
in voorraad hebben’”, zei de Burgemees
ter, die de heer Janssen als eerste de
penning overhandigde en de anderen
voorlopig de oorkonde uitreikte.
Voorzitter Janssen sprak ook van
prachtige geslaagde tentoonstelling,
heel in de geest van de bedoelingen i
het stichtingsbestuur, namelijk: Tilt
en Midden-Brabant in het hart van
belangstelling van ons land te plaatsen.
Een plechtig moment was het toen de
heer Janssen de „Hart van Brabant”-
vlag, die al die weken boven de tentoon
stelling heeft gewapperd, aan de Burge
meester overhandigde met het verzoek
de vlag bij officiële gebeurtenissen naast
de geeLblauwe Tilburgse vlag op het
Gepromoveerd in Judo Biina ^warf milj- bezoekers
op „Hart van Brabant”
Zondagavond om 9 uur was het offi
ciële sluitingsuur van de tentoonstelling
„Hart van Brabant” aangebroken. In
het Centrale Restaurant waren vele ge
nodigden daartoe samengekomen en hoè
"-janimeerd een en ander ook verliep,
ivvii was de weemoed om wat ging en
móest verdwijnen voelbaar.
Dat deze stemming aanwezig was, is
een bevestiging van, de uitermate grote
geest van samenwerking, collegialiteit en
sportiviteit die tijdens de héle tentoon
stelling heerste. Alleen deze teamgeest
kon de expositie „naar binnen” doen sla
gen.
En dan de winstpunten van 't „Hart”,
zoals deze manifestatie een deel van Til
burg en Midden-Brabant is geworden in
drie en twintig tentoonstellingsdagen.
Daarbij telt zeker niet als voornaamste
het bezoekersaantal van bijna een kwart
miljoen, dat in vrij onregelmatige stro
men door de toegangspoorten kwam om
kennis te maiken niet het ieyen, wonen
en werken in het Midden-Brabantse.
Burgemeester mr. C. J. G. Becht. die
met het gemeentebestuur van Tilburg
steeds zo volledig achter de plannen van
het Stichtingsbestuur heeft gestaan, zei
het zo duidelijk, op de sluitingsavond
„Het geloof in eigen kracht en de wil
om vooraan te staan en te blijven in de
rij zijn de belangrijkste winstpunten.” De
Burgemeester noemde het „Hart van
Brabant” een daverend sukses. Vijf be
stuursleden ontvingen de mededeling, dat
j waren met de grote zilveren
van de stad Tilburg. Het wa-
Stichtingsvoorzitter de Heer J. F.
Ch. M. Janssen, de vice-voorzitter Bur-
Luisteraars en