DeTilburgse Koerier
I
Fa. F. DE ROY-FRANKEN
1
KRUIJZEN
21694
MEUBELEN
i
11
A. C. DEKKERS
I
KRUIJZEN
Snel, sneller, snelst
s
DE LEEUW
1
A. SPIJKERS
i
i
g
o
o
2
b
s
1
j
I
3
i
w
WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG EN GOIRLE
Telefoon 30783 - Postgiro 533946
3e JAARGANG No 108
VRIJDAG 10 APRIL 1959
pers.
ZONDER CHAUFFEUR
SPOORDIJK 72-74 IEL. 25823
Droogschuim
Het TELEFOONNUMMER
van
3
is
Jos Zoontjens’
Q
DRO G1STERIJEN
van
Fietsen is gezond...
1,25
1,50 voor
MAAND
S2
.12 ct
DINSDAI
Terlenka rokken
Ook in MEISJESMATEN
DONDERI
INSULINDEPLEIN 18
U ZIET ER
Leo Xlll-rtreat 60 - Tilburg - T.l.foon 21767
slangrijk
sis is da
reclamemiddel
zijn
o.a.
Lel vooral
het juiste adres:
op
I
Onze rijwielen zijn wel beter
doch niet duurder.
1958-59
1958 59
1958 59
BANKSTELLEN
HUISKAMERS
SLAAPKAMERS
„Het Batavushuis"
SLECHTS 1,95 met
SPONS GRATIS
y
st toe-
00
2
Q-
ELKE AVOND ZIJN ONZE TOONZALEN GEOPEND TOT 9 UUR
(ingang door de poort)
Wij leveren zowel Nederlands als buitenlands fabrikaat.
Verge ijk gerust de prijzenU zult zien dat
Q
o
o
C*
CiJ
toch de gróótste voordelen biedt.
Alléén gevestigd KOESTRAAT 144 - TiLBURG
ra
„DE BRILLENSPECIALIST”
HANS BERTENS
Veldhovenstraat 30 Tel. 23781
I
ideale
reidlngjcontrol*.
»mplar«n.
1ES
sis en bij onze bezorgers.
het i_.
middel
textiel.
Zoals gordijnen, tapij
ten, stoelbekleding,
hoeden, kleding, etc.
Fantastisch reinigend...
in een wip
oa,
de
gas-
.ndré
kop
te-
zijn, (dus
Ier”. 1 not
z
w
O
z
2
N
g
w
T
a
w
2
ft
z
S
2
w
4
s
§5
□J
2 S
□a
Laat U vakkundig voorlichten.
Ook ons personeel staat
steeds voor U klaar Vraagt
vrijblijvend inlichtingen of
prijsleiders het verplicht U
tot niets
I
j te spuien aan
ABNORMAAL
LAGE PRIJZEN
r^Xp.,.
als de
betere uitvoering.
s
I
■S
O O
Uitgever: J. de Beer.
Advertenties kunnen ulterlijk tot dinsdagavond 10 uur
worden aangenomen Jac. van Campenstraat 42. Tilburg
(bij Pieter Postpleln).
Vrij voor oplaag- en verspre
Totaal oplaag 32.100 exen
AA ONTER UIT
Am et een
I I ONTUUR VAN
e 4
o 6 pers.
e 9 pers. V.W. busjes
Voor het a.s. seizoen
e Touringcars 13-48 pers. 1958-59
Esdoornstraat 13
Stuijvesantplein 19
Koestraat 230 t.o.
overweg Heuvel
De Loos van Dommelen - Bakkerijen
Piusplein 47 Boomstraat 73
TIJDELIJKE RECLAMES
in onze winkel
A.S. ZATERDAG,
CAKE van J
>AG,
VICTORIA’S van 15 ct. voor.
LG,
BRIOSJES van 14 ct voor 12 ct
WOENSDAG,
EIERKOEKEN voor 8 cent
SPECIAAL ROND KRENTENBROOD
echt iets bijzonders, voor 50 cent
tDAG,
VRUCHTEN CAKEBLOKKEN
van 15 ct. voor 13 cent
De Loos van Dommelen - Bakkerijen
v/h J. Dekkers Zoon Opgericht 1908
Hendrik de Keijserstraat 1 Tilburg
en goedkoopI
reinlgings-
voor al Uw
Het is niet de snelhei
essentieel is, maar h,
manie speelt zich af i
reinen, ook in de lucl
Dat snelheid en
en vuur zijn, is bes
belangrijk beginsel
gels is dat men
heid aan te passen
een
we weer lezen van r
>’s en nóg snellere vlieg
straks superstraaljagers
>.000 km per uur gaan vlie-
-,.„{g meer verbazen.
t verstrekkende
en managers-
meer voor. Helaas
-neurose ook in het
van leven en dood,
I te graag wordt de
itgeleefd op het gas-
-- schrijver André
i spijker op zijn 1
ateert dat „het er
>m gaat snel te 2
altijd maar snelle
Alvorens wij onze nieuwe MEU BE LTO ONZ ALEN heropenen
wij verplicht onze gehele voorraad
heden, dus o.a. aan het overige ver
keer. Dit wil dus zeggen dat men niet
alleen naar het snelverkeer moet kij
ken, maar evengoed ook naar het lang
zame verkeer, dus fietsers en voet
gangers. Dat dit noodzakelijkerwijze be
tekent dat men „langzaam” moet rij
den is lang niet altijd waar. De „Krui
pers” zijn evengoed een gevaar op de
weg als de „snelheidsmaniakken”. Bo
vendien schept een vlotte verkeersaf
wikkeling meestal minder gevaren dan
zorging. We hebben gestuntel. Om nu de gulden midden-
sn sneldroogscheer- weg te vinden is een kwestie van men-
snelbrommer. Elke taliteit en discipline. Er kan niet vaak
nóg genoeg worden gewezen op de verant-
lieg- woordelijkheid van de weggebruiker
voor zijn medemensen. Haast is in de
ze een slechte raadgever.
Binnen de bebouwde kom, waar
door beschikbaar wegoppervlak en de
verkeersintensiteit daadwerkelijk moest
worden opgetreden tegen de verkeers
onveiligheid en het grote aantal onge
lukken, is op 1 november 1957 de snel
heidslimiet van 50 km ingevoerd. Hoe
wel deze maatregel niet altijd even
veel waardering ondervindt spreken de
cijfers voor zich.
Het eerste jaar van deze maatregel
periode 1 november 1957-
vielen er 1493 slachtoffers
n de overeenkomstige perio-
-1957. D.w.z. dat er 251
Inder vallen in een
intensitiet
eid als zodanig die
het inhalen. Deze
op alle levenster-
:ht en op de weg.
veiligheid als ws
sslist niet waar. 1
in d e venkeersi
verplicht is zijn
aan de omsts
Verander dit even op de nieuwe prijslijst
hout, board, triplex en bouwpakketten die in ons
vorige nummer werd gepubliceerd.
Wie biedt U zulk een
voor Uw auio's
Maar vet keersveiligheid
boven alles
De rustige tjjd van de postkoets en
de trekschuit is voorbij. Onze moderne
tijd stelt geheel andeie eisen aan de
verplaatsingssnelheid. Maar toch gaat
het ons nog niet snel genoeg!
Snelheid beheerst ons gehele leven
van de wieg tot het graf. Voor de ba
bies spelvoeding en voor de gestorve
nen een snelle lijkbezorging. We hebben
een snelkookpan, eer
apparaat en een snelbro
dag kunnen we weer le2
snellere auto’s en nóg
tuigen. Dat straks suj
meer dan 20.000 km p<
gen kan ons nauwelijks
Dit levenstempo heeft
gevolgen. Hartkwalen
ziekte komen steeds
komt deze snelheids-i
verkeer, een zaak i
tot uiting. Maar al
innerlijke onrust uit„
pedaal. De Franse
Siegfried slaat de
wanneer hij constat
genwoordig niet on
maar SNELLER, i
voor zich
eerste
s in de p
nov. 1958)
tegen 1744 in
de van 1956—1
slachtoffers mü
keer, dat in omvang en
nam
Het aantal verkeersongevallen blijft
stijgen. In 1957 waren het er 133.761.
in 1958 echter 137.627. Maar deze toene
ming heeft voor een belangrijk deel be
trekking op het verkeer buiten de be
bouwde kommen. En bovendien blijkt
uit de statistieken, dat bij botsingen
binnen de bebouwde kommen minder
ernstige slachtoffers vielen. Een be
wijs, dat de beperkte snelheid een gun
stige invloed uitoefent op de verkeers
afwikkeling in de dorpen en steden.
Laten wij hopen, dat deze gunstige
ontwikkeling zich zal blijven voortzetten.
Dat kón als U en wij en iedereen op
I snelheid weet te matigen.
zo ergens, kan hier het woord
van La Fontaine nuttig zijn „het baat
niets, hard te lopen, men moet op de
juiste tijd vertrekken”.
i zodar
ihalen.
11e levens
de t
/ater z’n tijd
Een Maar
tandig-