DeTilburgse Koerier I Fa. F. DE ROY-FRANKEN 1 KRUIJZEN 21694 MEUBELEN i 11 A. C. DEKKERS I KRUIJZEN Snel, sneller, snelst s DE LEEUW 1 A. SPIJKERS i i g o o 2 b s 1 j I 3 i w WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG EN GOIRLE Telefoon 30783 - Postgiro 533946 3e JAARGANG No 108 VRIJDAG 10 APRIL 1959 pers. ZONDER CHAUFFEUR SPOORDIJK 72-74 IEL. 25823 Droogschuim Het TELEFOONNUMMER van 3 is Jos Zoontjens’ Q DRO G1STERIJEN van Fietsen is gezond... 1,25 1,50 voor MAAND S2 .12 ct DINSDAI Terlenka rokken Ook in MEISJESMATEN DONDERI INSULINDEPLEIN 18 U ZIET ER Leo Xlll-rtreat 60 - Tilburg - T.l.foon 21767 slangrijk sis is da reclamemiddel zijn o.a. Lel vooral het juiste adres: op I Onze rijwielen zijn wel beter doch niet duurder. 1958-59 1958 59 1958 59 BANKSTELLEN HUISKAMERS SLAAPKAMERS „Het Batavushuis" SLECHTS 1,95 met SPONS GRATIS y st toe- 00 2 Q- ELKE AVOND ZIJN ONZE TOONZALEN GEOPEND TOT 9 UUR (ingang door de poort) Wij leveren zowel Nederlands als buitenlands fabrikaat. Verge ijk gerust de prijzenU zult zien dat Q o o C* CiJ toch de gróótste voordelen biedt. Alléén gevestigd KOESTRAAT 144 - TiLBURG ra „DE BRILLENSPECIALIST” HANS BERTENS Veldhovenstraat 30 Tel. 23781 I ideale reidlngjcontrol*. »mplar«n. 1ES sis en bij onze bezorgers. het i_. middel textiel. Zoals gordijnen, tapij ten, stoelbekleding, hoeden, kleding, etc. Fantastisch reinigend... in een wip oa, de gas- .ndré kop te- zijn, (dus Ier”. 1 not z w O z 2 N g w T a w 2 ft z S 2 w 4 s §5 □J 2 S □a Laat U vakkundig voorlichten. Ook ons personeel staat steeds voor U klaar Vraagt vrijblijvend inlichtingen of prijsleiders het verplicht U tot niets I j te spuien aan ABNORMAAL LAGE PRIJZEN r^Xp.,. als de betere uitvoering. s I ■S O O Uitgever: J. de Beer. Advertenties kunnen ulterlijk tot dinsdagavond 10 uur worden aangenomen Jac. van Campenstraat 42. Tilburg (bij Pieter Postpleln). Vrij voor oplaag- en verspre Totaal oplaag 32.100 exen AA ONTER UIT Am et een I I ONTUUR VAN e 4 o 6 pers. e 9 pers. V.W. busjes Voor het a.s. seizoen e Touringcars 13-48 pers. 1958-59 Esdoornstraat 13 Stuijvesantplein 19 Koestraat 230 t.o. overweg Heuvel De Loos van Dommelen - Bakkerijen Piusplein 47 Boomstraat 73 TIJDELIJKE RECLAMES in onze winkel A.S. ZATERDAG, CAKE van J >AG, VICTORIA’S van 15 ct. voor. LG, BRIOSJES van 14 ct voor 12 ct WOENSDAG, EIERKOEKEN voor 8 cent SPECIAAL ROND KRENTENBROOD echt iets bijzonders, voor 50 cent tDAG, VRUCHTEN CAKEBLOKKEN van 15 ct. voor 13 cent De Loos van Dommelen - Bakkerijen v/h J. Dekkers Zoon Opgericht 1908 Hendrik de Keijserstraat 1 Tilburg en goedkoopI reinlgings- voor al Uw Het is niet de snelhei essentieel is, maar h, manie speelt zich af i reinen, ook in de lucl Dat snelheid en en vuur zijn, is bes belangrijk beginsel gels is dat men heid aan te passen een we weer lezen van r >’s en nóg snellere vlieg straks superstraaljagers >.000 km per uur gaan vlie- -,.„{g meer verbazen. t verstrekkende en managers- meer voor. Helaas -neurose ook in het van leven en dood, I te graag wordt de itgeleefd op het gas- -- schrijver André i spijker op zijn 1 ateert dat „het er >m gaat snel te 2 altijd maar snelle Alvorens wij onze nieuwe MEU BE LTO ONZ ALEN heropenen wij verplicht onze gehele voorraad heden, dus o.a. aan het overige ver keer. Dit wil dus zeggen dat men niet alleen naar het snelverkeer moet kij ken, maar evengoed ook naar het lang zame verkeer, dus fietsers en voet gangers. Dat dit noodzakelijkerwijze be tekent dat men „langzaam” moet rij den is lang niet altijd waar. De „Krui pers” zijn evengoed een gevaar op de weg als de „snelheidsmaniakken”. Bo vendien schept een vlotte verkeersaf wikkeling meestal minder gevaren dan zorging. We hebben gestuntel. Om nu de gulden midden- sn sneldroogscheer- weg te vinden is een kwestie van men- snelbrommer. Elke taliteit en discipline. Er kan niet vaak nóg genoeg worden gewezen op de verant- lieg- woordelijkheid van de weggebruiker voor zijn medemensen. Haast is in de ze een slechte raadgever. Binnen de bebouwde kom, waar door beschikbaar wegoppervlak en de verkeersintensiteit daadwerkelijk moest worden opgetreden tegen de verkeers onveiligheid en het grote aantal onge lukken, is op 1 november 1957 de snel heidslimiet van 50 km ingevoerd. Hoe wel deze maatregel niet altijd even veel waardering ondervindt spreken de cijfers voor zich. Het eerste jaar van deze maatregel periode 1 november 1957- vielen er 1493 slachtoffers n de overeenkomstige perio- -1957. D.w.z. dat er 251 Inder vallen in een intensitiet eid als zodanig die het inhalen. Deze op alle levenster- :ht en op de weg. veiligheid als ws sslist niet waar. 1 in d e venkeersi verplicht is zijn aan de omsts Verander dit even op de nieuwe prijslijst hout, board, triplex en bouwpakketten die in ons vorige nummer werd gepubliceerd. Wie biedt U zulk een voor Uw auio's Maar vet keersveiligheid boven alles De rustige tjjd van de postkoets en de trekschuit is voorbij. Onze moderne tijd stelt geheel andeie eisen aan de verplaatsingssnelheid. Maar toch gaat het ons nog niet snel genoeg! Snelheid beheerst ons gehele leven van de wieg tot het graf. Voor de ba bies spelvoeding en voor de gestorve nen een snelle lijkbezorging. We hebben een snelkookpan, eer apparaat en een snelbro dag kunnen we weer le2 snellere auto’s en nóg tuigen. Dat straks suj meer dan 20.000 km p< gen kan ons nauwelijks Dit levenstempo heeft gevolgen. Hartkwalen ziekte komen steeds komt deze snelheids-i verkeer, een zaak i tot uiting. Maar al innerlijke onrust uit„ pedaal. De Franse Siegfried slaat de wanneer hij constat genwoordig niet on maar SNELLER, i voor zich eerste s in de p nov. 1958) tegen 1744 in de van 1956—1 slachtoffers mü keer, dat in omvang en nam Het aantal verkeersongevallen blijft stijgen. In 1957 waren het er 133.761. in 1958 echter 137.627. Maar deze toene ming heeft voor een belangrijk deel be trekking op het verkeer buiten de be bouwde kommen. En bovendien blijkt uit de statistieken, dat bij botsingen binnen de bebouwde kommen minder ernstige slachtoffers vielen. Een be wijs, dat de beperkte snelheid een gun stige invloed uitoefent op de verkeers afwikkeling in de dorpen en steden. Laten wij hopen, dat deze gunstige ontwikkeling zich zal blijven voortzetten. Dat kón als U en wij en iedereen op I snelheid weet te matigen. zo ergens, kan hier het woord van La Fontaine nuttig zijn „het baat niets, hard te lopen, men moet op de juiste tijd vertrekken”. i zodar ihalen. 11e levens de t /ater z’n tijd Een Maar tandig-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1959 | | pagina 1