ux
DeTilburgse Koerier
MAX WOLFF
dicht
1
De Zeearmen
gaan
^en kleef
BLAUPUNKT
PRIJZENPOT f 35,
iceki ll uwk
HOBBY SHOP
IMh
ket qdd
A.
19 ct.
Firma J. Kuijsters v. d. Linde
SPIJKERS
II
€%po SrusiseZ
IMG
VACATURES!
M. KRUIJZEN
\RCUM
\Auro
A.v.d.SANDE&Zn.
Fietsen is gezond...
en goedkoop
Wij brengen steeds het beste,
zowel In de goedkopere als de
betere uitvoering.
„DE WOLKAST"
■iBiBEimiaaiiial
AAS!!!
WEKELIJKS ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL TILBURG EN GOIRLE
Telefoon 30783 - Postgiro 533946
2e JAARGANG No 81
VRIJDAG 3 OKT. 1958
Het moet
AUTOBEDRIJF
CHRYVERKE
UNIVERSELE TELEVISIE
20098
VOLAUTOMATISCHE
BEDIENING
met
vanaf 11295-
COMPLEET
MET
UNIMAT
ANTENNES
Spoorlaan 6
Tel. 20812
een
kkers
lee oon 22474
Ie aloon 20431
tot nieti
Noordstraat 64 Telefoon 25755
ncadrementen
etalages.
'TENMAKERIJ
SANTVOORD,
II straat 25.
I „Het Batavushuis”
I Lee Xlll->traal 60 filburg Telefoon 21767
Het
GOEDKOOPSTE
adres
EXPO BRUSSEL
JLAAS
JRGII
I!
f 1.20
doosje 11
JM 11II
14,- 12,— entree) met rondrit Brussel
Zie dan onder
Spoordijk 72-74
Tel. 25823
één artikel
'ENNEN
daarom van
met het allerb
este.
rSTRAAT 32
- 25719
pTR.9 TEL.25992
Ig no TEJ..20121
e lage
ledingen
Idig vrijdag
lerafgehaa'd
w nke s
R0DUCT1E
reidingscontrol».
nuttig makenWij staan U
en daad terzijde
Een greep uit onze voorraad
ROTAN - PITRIET - PLASTIC - KRALEN
etc.
iden ongf
kwamf
dijklenj
l bijna 5
eheel 5
'nectar
Ga Uw vrije uren
graag met raad
WEE#
Assurantie- en
Makelaarskantoor
ËSSailHBlIBiaill
GEWELDIG SUCCES III
JLAAS 11 U ontvangt dan werkelijk iets fijns I gg
voor aankoop van
auto, motor, scooter
of bromfiets
en U betaalt ons
per maand terug
Omdat bij de puzzelinaendingen geen enkele JUISTE oplos
sing was blijft de prijs ter waarde van f 10,staan. Voor de
puzzel uit dit nunnner is eveneens f 10,bescltiknaar, zodat
er deze week voor al onze puzzelaars een «rubbele kans be
staat. Voor de onzinadvertentie is f gereserveerd.
Oplossingen moeten uiterlijk «rmsdagavond 10 uur in ons be
zit zijn. Vermeld dient ée worden bij wie van onze adverteer
ders U het bedr«g wenst te besteden. Verder is voorwaarde
dat oplo»e«gen moeten worden ingezonden per briefkaart.
Vee> succes!
hadden wij vorige week met onze
VAR-PA BANKETBAKKERS SPECULAAS 11
IN KWALITEIT NIET TE OVERTREFFEN I
Verpakt
SPECUL
500 gram voorf 1.20
Vanaf 4 oktober t.m. -11 oktober a.s.
200 gram GOUDSCHE RONDIES
van 70 ct. voor 60 ct.
Woensdag 8 oktober REKLAME I l
5 HEERLHKE VERSE KRENTEBOLLEN
van 50 cent voor
Ook U kunt als broodklant profiteren
voordelige reklames
VAN ROOIJ-PAIJMANS'
BROOD SMAAKT BETER!!
Adres: JULlANAPARK ZES Telefoon 22712
vu pen
een vakman,
U gemakkelijk
pen voor Uw
U heeft jaren-
rice van een
>c lal 1st,
Een 'aar schrifteiijke garantie f
op al onze monturen
DE BRILLENSPECIALIST
HANS BERTENS
VELDHOVENSTRAAT 30 - TEL. 23781
Korvtlteweg 1 35
Bijkantox,Enscho'sestraa* 195
Laat U vakkundig voorlichten. Ook ons
personeel staat steeds voor U klaar.
Vraagt vrijblijvend inlichtingen
prijsfolders het verplicht U to
MAAKT BREIEN EN HANDWERKEN
TOT EEN WAAR GENOEGEN
Beschrijvingen van elk gewenst model naar
maat. Ook voor de machine. Zonder prijsverho
ging wordt wol gereserveerd. Alle handwerk-
stoffen voorradig. Alléénverkoop van de
TURMTX BREIMACHINE. Deze breidt alle
steken en garens.
Fa OOSTENDORP
NOORDSTRAAT 21 Tel. 22333
„NIEUWE ZAAK» in Tilburg
Vandaag openen wij voor de Doe het zelvers een
speciale afdeling in onze zaak
Uitgever: J. de Beer.
Advertenties kunnen ulterlijk tot dinsdagavond 10 uur
worden aangenomen Jec. van Campenstraat 42, Tilburg
(bij Pieter Postplein).
Totaal oplaag: 31.600 exomp
wat tra
in aar toch
s harde wer-
werkelykheid,
roordig van t""’
crd .wanneer 1.
over de grote
t bedreigde pun-
nt” aan de gang
jeduid wordt met
10 39 H
van onze gg
Ook onze
rig doosje
II
KLAME
;n
39 d.
ANS*
ETER
EENSIII i
loon 2271 2 j
■■sial
Onze ■*i*u'elen zijn w»i beter
doch niet duurder
zal niet T-
ig vervagen. We het kaartj
t de catastrofale Waterweg
lang niet alge- open. De
st oneindig veel grote have
ingenieurs van
gevaren van een
ogen gezien, reeds
i de bressen, die
sn de zee waren
episode ge-
ran de Neder-
Terwijl dit
werd aangepakt,
—smeed om een
u.eramp te voor-
Meer dan twintig eeuwen achtereen
hebben de bewoners van ,,de lage landen
bij de zee” met wisselend resultaat een
vaak grimmige strijd moeten voeren te
gen onze erfvijand, de waterwolf.
Dat zinnetje klinkt misschien ws
ditioneel en hoogdravend, i-
geeft het een nuchtere, soms
kelijkjieid weer. Een
waaraan we ook tegenwc
tet -tijd worden herinnerd
krantenberichten lezen
slag, die op de meest
ten van ons „waterfront
is en die kortweg aange
de naam Deltaplan.
Waarom is Nederland in deze tijd vol
vraagtekens begonnen aan een dergelijk
gigantisch project, dat tegen de 2.000
miljoen gulden gaat kosten, dat duizen
den werkkrachten zal opeisen en dat
eerst omstreeks 1980 geheel voltooid kan
zijn? Hoe valt het te verklaren dat de
Deltawet met haast algemene stemmen
door onze volksvertegenwoordiging
werd aangenomen?
Het antwoord kan heel kort zijn: om
dat het moét. Ons volk moét deze prijs
voor zijn veiligheid betalen, willen we
niet nog eens zo’n catastrofe doormaken
als in de nacht van de eerste februari
1953 toen in Zeeland en op de Zuidhol-
landse eilanden ongeveer 1800 mensen een
om het leven kwamen, toen er van de de I
1100 kilometer dijklerigte in zuidweste
lijk Nederland bijna 500 km werd be
schadigd of geheel weggevaagd en on
geveer 145.000 hectare vruchtbaar pol
derland door het zoute water werd ver
zwolgen.
Die gruwelijke rampnacht
gauw in onze herinnering
weten nog heel goed wat J
gevolgen waren, maar 1 o
meen bekend is ,dat het oneindig veel
erger had kunnen zijn en dat uitgestrek
te poldergebieden waar anderhalf mil
joen mensen wonen, als door een wonder
gespaard zijn gebleven.
De snelle dichting van
in onze verdediging teger
geslagen, is een grootse
weest in de geschiedenis vs
landse waterbouwkunde. r
werk met alle energie wer
werden ook plannen gesnr
herhaling van de februariei
komen.
Reeds eerder hadden de
Rijkswaterstaat de
zware aanval onder
Sollplaien
erkende maat
perstuk
6.52
7.80
9.20
10.40
12.61
13.97
lestgolfplaten
5%
thuis in en
tig Tilburg
[MANS
raat 130 a
Tel. 20098
l eerder waren er ingewikkelde berekenin
gen gemaakt en plannen opgesteld, maar
de stormramp maakte duidelijk dat er
zonder uitstel ingrijpende maatregelen
moesten worden genomen. Al is ’t dus on
juist te beweren, dat ’t Deltaplan pas
na de le fabruari ’53 werd geboren, toch
kunnen we wel zeggen, dat het de
stormvloed is 'geweest, die ons volk
„rijp” heeft gemaakt voor het enorme
waterbouwkundige werk. Nadat zuid-
west-Nederland een zwaar ongeluk was
tijd overkomen, ging men algemeen inzien,
we dat een grote operatie nodig zou zijn om
rote herhaling te voorkomen en dat men met
lapmiddelen hier niets zou uitrichten.
Op 21 febr. ’53 nog geen 3 weken
na de ramp installeerde de minister
van Verkeer en Waterstaat de Delta
commissie, die tot opdracht kreeg ant
woord te geven op de vraag: wat
moet er in het zuidwesten van ons land
gebeuren om paraat te zijn tegen een
zware aanval?
De „generale staf” in de strijd tegen
het water ging met grote voortvarend
heid aan de slag. Kort na elkaar volg
den verschillende adviezen, waarin onze
knapste waterbouwkundige ingenieurs
duidelijk aangaven hoe het krijgsplan
moest worden opgezet: de zeearmen
moete zo spoedig mogelijk worden afge
sloten.
De voornaamste onderdelen van het
Deltaplan zijn:
i beweegbare stormvloedkering in
Hollandsche IJssel;
vier hoofdafsluitdammen, n.l. in het
Haringvliet, het Brouwerhavensche Gat,
de Oosterschelde en het Veersche Gat;
z.g. secundaire dammen in de Oude
Maas, het Volkerak, de Grevelingen en
de Zandkreek.
Twee dingen vallen direct op als we
’•et kaartje bekijken. De Rotterdamse
reg en de Westerschelde blijven
scheepvaartbelangen van de
wensteden Rotterdam en’ Ant
werpen wegen zo zwaar, dat men van
afsluiting van. deze twee drukke vaar
wegen heeft afgezien en hier aange
wezen is op verhoging van de bestaan
de dijken.
Verder blijkt dat door de dammen in
de zeegaten een enorme frontverkorting
wordt bereikt in de strijd tegen de zee.
Wanneer de zeearmen niet dicht zou
den gaan, was de enige andere oplossing
geweest alle dijken in zuidwestelijk Ne
derland, die bij elkaar een lengte hebben
van ruim 1100 kilometer, 1,5 tot 2 meter
te verhogen. Niet alleen zou dit een zeer
kostbare geschiedenis zijn geworden,
(Vervolg op pag. 4)
^OLA MASSIEF;
^^TBURG
TELEFOON 30725
w' eN 00°*
W^WONVERWOESTBAAR
LOSSE lepels en VORKEN
REEDS VANAF fl. 1.10 PER STUK