ux DeTilburgse Koerier MAX WOLFF dicht 1 De Zeearmen gaan ^en kleef BLAUPUNKT PRIJZENPOT f 35, iceki ll uwk HOBBY SHOP IMh ket qdd A. 19 ct. Firma J. Kuijsters v. d. Linde SPIJKERS II €%po SrusiseZ IMG VACATURES! M. KRUIJZEN \RCUM \Auro A.v.d.SANDE&Zn. Fietsen is gezond... en goedkoop Wij brengen steeds het beste, zowel In de goedkopere als de betere uitvoering. „DE WOLKAST" ■iBiBEimiaaiiial AAS!!! WEKELIJKS ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL TILBURG EN GOIRLE Telefoon 30783 - Postgiro 533946 2e JAARGANG No 81 VRIJDAG 3 OKT. 1958 Het moet AUTOBEDRIJF CHRYVERKE UNIVERSELE TELEVISIE 20098 VOLAUTOMATISCHE BEDIENING met vanaf 11295- COMPLEET MET UNIMAT ANTENNES Spoorlaan 6 Tel. 20812 een kkers lee oon 22474 Ie aloon 20431 tot nieti Noordstraat 64 Telefoon 25755 ncadrementen etalages. 'TENMAKERIJ SANTVOORD, II straat 25. I „Het Batavushuis” I Lee Xlll->traal 60 filburg Telefoon 21767 Het GOEDKOOPSTE adres EXPO BRUSSEL JLAAS JRGII I! f 1.20 doosje 11 JM 11II 14,- 12,— entree) met rondrit Brussel Zie dan onder Spoordijk 72-74 Tel. 25823 één artikel 'ENNEN daarom van met het allerb este. rSTRAAT 32 - 25719 pTR.9 TEL.25992 Ig no TEJ..20121 e lage ledingen Idig vrijdag lerafgehaa'd w nke s R0DUCT1E reidingscontrol». nuttig makenWij staan U en daad terzijde Een greep uit onze voorraad ROTAN - PITRIET - PLASTIC - KRALEN etc. iden ongf kwamf dijklenj l bijna 5 eheel 5 'nectar Ga Uw vrije uren graag met raad WEE# Assurantie- en Makelaarskantoor ËSSailHBlIBiaill GEWELDIG SUCCES III JLAAS 11 U ontvangt dan werkelijk iets fijns I gg voor aankoop van auto, motor, scooter of bromfiets en U betaalt ons per maand terug Omdat bij de puzzelinaendingen geen enkele JUISTE oplos sing was blijft de prijs ter waarde van f 10,staan. Voor de puzzel uit dit nunnner is eveneens f 10,bescltiknaar, zodat er deze week voor al onze puzzelaars een «rubbele kans be staat. Voor de onzinadvertentie is f gereserveerd. Oplossingen moeten uiterlijk «rmsdagavond 10 uur in ons be zit zijn. Vermeld dient ée worden bij wie van onze adverteer ders U het bedr«g wenst te besteden. Verder is voorwaarde dat oplo»e«gen moeten worden ingezonden per briefkaart. Vee> succes! hadden wij vorige week met onze VAR-PA BANKETBAKKERS SPECULAAS 11 IN KWALITEIT NIET TE OVERTREFFEN I Verpakt SPECUL 500 gram voorf 1.20 Vanaf 4 oktober t.m. -11 oktober a.s. 200 gram GOUDSCHE RONDIES van 70 ct. voor 60 ct. Woensdag 8 oktober REKLAME I l 5 HEERLHKE VERSE KRENTEBOLLEN van 50 cent voor Ook U kunt als broodklant profiteren voordelige reklames VAN ROOIJ-PAIJMANS' BROOD SMAAKT BETER!! Adres: JULlANAPARK ZES Telefoon 22712 vu pen een vakman, U gemakkelijk pen voor Uw U heeft jaren- rice van een >c lal 1st, Een 'aar schrifteiijke garantie f op al onze monturen DE BRILLENSPECIALIST HANS BERTENS VELDHOVENSTRAAT 30 - TEL. 23781 Korvtlteweg 1 35 Bijkantox,Enscho'sestraa* 195 Laat U vakkundig voorlichten. Ook ons personeel staat steeds voor U klaar. Vraagt vrijblijvend inlichtingen prijsfolders het verplicht U to MAAKT BREIEN EN HANDWERKEN TOT EEN WAAR GENOEGEN Beschrijvingen van elk gewenst model naar maat. Ook voor de machine. Zonder prijsverho ging wordt wol gereserveerd. Alle handwerk- stoffen voorradig. Alléénverkoop van de TURMTX BREIMACHINE. Deze breidt alle steken en garens. Fa OOSTENDORP NOORDSTRAAT 21 Tel. 22333 „NIEUWE ZAAK» in Tilburg Vandaag openen wij voor de Doe het zelvers een speciale afdeling in onze zaak Uitgever: J. de Beer. Advertenties kunnen ulterlijk tot dinsdagavond 10 uur worden aangenomen Jec. van Campenstraat 42, Tilburg (bij Pieter Postplein). Totaal oplaag: 31.600 exomp wat tra in aar toch s harde wer- werkelykheid, roordig van t""’ crd .wanneer 1. over de grote t bedreigde pun- nt” aan de gang jeduid wordt met 10 39 H van onze gg Ook onze rig doosje II KLAME ;n 39 d. ANS* ETER EENSIII i loon 2271 2 j ■■sial Onze ■*i*u'elen zijn w»i beter doch niet duurder zal niet T- ig vervagen. We het kaartj t de catastrofale Waterweg lang niet alge- open. De st oneindig veel grote have ingenieurs van gevaren van een ogen gezien, reeds i de bressen, die sn de zee waren episode ge- ran de Neder- Terwijl dit werd aangepakt, —smeed om een u.eramp te voor- Meer dan twintig eeuwen achtereen hebben de bewoners van ,,de lage landen bij de zee” met wisselend resultaat een vaak grimmige strijd moeten voeren te gen onze erfvijand, de waterwolf. Dat zinnetje klinkt misschien ws ditioneel en hoogdravend, i- geeft het een nuchtere, soms kelijkjieid weer. Een waaraan we ook tegenwc tet -tijd worden herinnerd krantenberichten lezen slag, die op de meest ten van ons „waterfront is en die kortweg aange de naam Deltaplan. Waarom is Nederland in deze tijd vol vraagtekens begonnen aan een dergelijk gigantisch project, dat tegen de 2.000 miljoen gulden gaat kosten, dat duizen den werkkrachten zal opeisen en dat eerst omstreeks 1980 geheel voltooid kan zijn? Hoe valt het te verklaren dat de Deltawet met haast algemene stemmen door onze volksvertegenwoordiging werd aangenomen? Het antwoord kan heel kort zijn: om dat het moét. Ons volk moét deze prijs voor zijn veiligheid betalen, willen we niet nog eens zo’n catastrofe doormaken als in de nacht van de eerste februari 1953 toen in Zeeland en op de Zuidhol- landse eilanden ongeveer 1800 mensen een om het leven kwamen, toen er van de de I 1100 kilometer dijklerigte in zuidweste lijk Nederland bijna 500 km werd be schadigd of geheel weggevaagd en on geveer 145.000 hectare vruchtbaar pol derland door het zoute water werd ver zwolgen. Die gruwelijke rampnacht gauw in onze herinnering weten nog heel goed wat J gevolgen waren, maar 1 o meen bekend is ,dat het oneindig veel erger had kunnen zijn en dat uitgestrek te poldergebieden waar anderhalf mil joen mensen wonen, als door een wonder gespaard zijn gebleven. De snelle dichting van in onze verdediging teger geslagen, is een grootse weest in de geschiedenis vs landse waterbouwkunde. r werk met alle energie wer werden ook plannen gesnr herhaling van de februariei komen. Reeds eerder hadden de Rijkswaterstaat de zware aanval onder Sollplaien erkende maat perstuk 6.52 7.80 9.20 10.40 12.61 13.97 lestgolfplaten 5% thuis in en tig Tilburg [MANS raat 130 a Tel. 20098 l eerder waren er ingewikkelde berekenin gen gemaakt en plannen opgesteld, maar de stormramp maakte duidelijk dat er zonder uitstel ingrijpende maatregelen moesten worden genomen. Al is ’t dus on juist te beweren, dat ’t Deltaplan pas na de le fabruari ’53 werd geboren, toch kunnen we wel zeggen, dat het de stormvloed is 'geweest, die ons volk „rijp” heeft gemaakt voor het enorme waterbouwkundige werk. Nadat zuid- west-Nederland een zwaar ongeluk was tijd overkomen, ging men algemeen inzien, we dat een grote operatie nodig zou zijn om rote herhaling te voorkomen en dat men met lapmiddelen hier niets zou uitrichten. Op 21 febr. ’53 nog geen 3 weken na de ramp installeerde de minister van Verkeer en Waterstaat de Delta commissie, die tot opdracht kreeg ant woord te geven op de vraag: wat moet er in het zuidwesten van ons land gebeuren om paraat te zijn tegen een zware aanval? De „generale staf” in de strijd tegen het water ging met grote voortvarend heid aan de slag. Kort na elkaar volg den verschillende adviezen, waarin onze knapste waterbouwkundige ingenieurs duidelijk aangaven hoe het krijgsplan moest worden opgezet: de zeearmen moete zo spoedig mogelijk worden afge sloten. De voornaamste onderdelen van het Deltaplan zijn: i beweegbare stormvloedkering in Hollandsche IJssel; vier hoofdafsluitdammen, n.l. in het Haringvliet, het Brouwerhavensche Gat, de Oosterschelde en het Veersche Gat; z.g. secundaire dammen in de Oude Maas, het Volkerak, de Grevelingen en de Zandkreek. Twee dingen vallen direct op als we ’•et kaartje bekijken. De Rotterdamse reg en de Westerschelde blijven scheepvaartbelangen van de wensteden Rotterdam en’ Ant werpen wegen zo zwaar, dat men van afsluiting van. deze twee drukke vaar wegen heeft afgezien en hier aange wezen is op verhoging van de bestaan de dijken. Verder blijkt dat door de dammen in de zeegaten een enorme frontverkorting wordt bereikt in de strijd tegen de zee. Wanneer de zeearmen niet dicht zou den gaan, was de enige andere oplossing geweest alle dijken in zuidwestelijk Ne derland, die bij elkaar een lengte hebben van ruim 1100 kilometer, 1,5 tot 2 meter te verhogen. Niet alleen zou dit een zeer kostbare geschiedenis zijn geworden, (Vervolg op pag. 4) ^OLA MASSIEF; ^^TBURG TELEFOON 30725 w' eN 00°* W^WONVERWOESTBAAR LOSSE lepels en VORKEN REEDS VANAF fl. 1.10 PER STUK

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1958 | | pagina 1