Baarle’s Nieuws
Advertentieblad
en
VAN WEEK
A
WEEK
DRIEKONINGEN
tot
Oiwipo in het gezin
Gezondheid komt in.
Zaterdag 22 Dec. 1951
No. 51
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
zijn oude luister
nog het intieme familiefeest van het
Broeder Bernard.
9 Dec.
16 Dec. 1951
£C
LU
UJ
T
ook nu
christenvolk.
Kerk Christus
van zo'n ster
een bijzondere
ze sloegen het
v. Zw.
Bij hoofd-, neus- en borstverkoudheid
I «en zeldzaam schoon voorbeeld van sterk ge-
l en eerlijke
een legende stierven ze
elkaar tijdens de maand
denke, dat de grote tegenstellingen tussen de
westelijke en Rusland nog bestaan. Immers de
Verenigde Staten hebben te kennen gegeven,
dat zij blijven vasthouden aan het Westerse
ontwapeningsplan.
driessen zei bij de opening zeer behartens-
waardige woorden. Ernstig bezwaar maakte
hij tegen de voorstelling, als zou er in Neder
land slechts een socialistische of een niet-
socialistische politiek kunnen worden gevoerd.
O
-
GEKOZEN
De heer J, P. A. Schoenmakers loco-
burgemeester der gemeente Chaam is
gekozen tot bestuurslid in het Hoofdbe
stuur van de Noord-Brabantse Christe
lijke Boerenbond (N.C. B.). De Redac
tie van Ons Weekblad brengt langs
deze weg haar gelukwensen aan het
nieuwe bestuurslid over met de hoop,
dat hij nog vele jaren het algemene be
lang zal kunnen dienen.
BAARLE-NASSAU
KOSTELOZE POKINENTING
De Burgemeester der gemeente B.-Nassau
brengt ter kennis van belanghebbenden, dat
gelegenheid zal worden gegeven voor koste
loze inenting tegen pokken e.w. te B.-Nassau
op Donderdag 27 Dec. 1951 des namiddags
in het Hollands Patronaat, om 3 uur.
Gelieve trouwboekje mede te brengen.
Baarle-Nassau, 18 Dec. 1951
De Burgemeester voornoemd,
F. M. A. de Grauw.
BEKENDMAKING.
De belanghebbenden worden er op gewezen
dat vanaf heden cadavers van dood vee niet
meer in het houten cadaverhuisje mogen ge
deponeerd worden, doch in het nieuwe stenen
huisje.
De sleutel is te verkrijgen bij J. v. d. Brandt
en F. L. Jasten-
feest van
naam 1
betekent. Vanouds immers vierde de Kerk
op 6 Januari de Openbaring van
Jezus, de God-Koning, aan
Kerstmis was Hij in alle stilte geboren en
aan enkele eenvoudige Joodse mensen, de
herders, bekend gemaakt. Kerstmis is dan
«..V ke(- intieme familiefeest van het j
Maar op 6 Januari heeft de
aan de hele wereld, dat is
hoofdzakelijk aan de uit het grote heidendom
voortgekomen mensheid, plechtig willen open
baren. Ze zingt daarom al terstond in het
Introïtus van de feestmis: „Ziet aangekomen
is de Heerser de Heer; in zijn hand berust
de koninklijke waardigheid, macht en wereld
heerschappij.”
Wat op Kerstdag begon, bereikt op 6 Jan.
een stralend hoogtepunt. Daarom werd die
dag eeuwenlang luisterrijk gevierd, als het
„wereldfeest van de Katholieke Kerk”.
Die openbaring des Heren betrof zijn aan
bidding door de Oosterse Wijzen (bekend
making aan en huldiging door vooraanstaan
de heidenen), zijn Doopsel in de Jordaan
(plechtige openbaring door God de Vader
zelf: Deze is mijn welbeminde Zoon...) en
het wijnwonder op de bruiloft te Kana (eerste
schittering van Jezus’ goddelijke macht). In
de antifoon bij het Benedictus van de Lau- I
den op 6 Januari vat de Kerk die drie open
baringen prachtig samen als volgt:
Heden is met de Hemelse Bruidegom
gehuwd de Kerk;
Want in de Jordaan wies
Christus haar zonden af;
Met geschenken ijlen
Wijzen naar de koninklijke bruiloft
En water wordt in wijn veranderd
En de gasten verblijden zich. Alleluja.
Vat deze antifoon het leven van de Kerk,
dus ook van de christelijke ziel, niet als een
mooi sluitende ring samen? Doopsel (wassing
in de Jordaan), Offergang (geschenken),
Offermaal (verblijde gasten).
Zoals u ziet, beste lezer, was de Christus-
hulde door de Drie Koningen te Bethlehem,
maar een onderdeel van het Epiphania-feest
op 6 Januari, een van de drie panelen van
die liturgische triptiek. De Oosterse Kerk
geeft ook nu nog aan Christus’ openbaring
bij zijn H. Doopsel de voornaamste plaats in
haar feestviering op 6 Januari, die zij daarom
het Jordaanfeest noemt. In de Westerse Kerk
dus ook in ons land, is het andere beeld, dat
van de Aanbidding der Wijzen, geleidelijk
op de voorgrond gekomen, zo zelfs dat heel
veel mensen op 6 Januari alleen nog aan die
Bethlehemse gebeurtenis denken.
Die zo populair geworden Drie Koningen
waren intussen geen koningen, tenminste daar
weet men niets van. Het Evangelie spreekt
van Magi, d.w.z. wijzen, magiërs, geleerde
mannen die o.a. de sterrenkunde beoefenden
en zeer belezen waren in velerlei eigen en
vreemde geschriften. Toen ze op zekere nacht
een buitengewoon grote en schone ster zagen,
hebben ze zich herinnerd dat er in de oude
boeken over de verschijning
als teken van de geboorte van
Koning geschreven werd. En
Joodse boek der Getallen op, en lazen er in
het 24e hoofdstuk, vers 17 tot 20, het be
roemde orakel van de profeet Balaam: ,,Ik zie
Hem, maar niet in het begin, ik aanschouw
Hem, maar niet van nabij: een ster rijst om
hoog uit Jacob, een schepter komt uit Israël
op.” Al lezende werd het ook licht in hun
geest.
God schonk die drie oprecht naar Hem
verlangende mannen de grote genade zich
door geen enkele moeilijkheid te laten af
schrikken, om in het verre onbekende, door
woestijnen en over bergen, de nieuwe Koning
te gaan zoeken en Hem te huldigen, Hem die
het Licht der wereld is, de Weg, de Waar
heid en het Leven.
Niemand weet hoe die Wijzen heetten. De
traditie noemt hen Kaspar, Balthazar en Mel
chior en beweert dat ze koning waren over
drie gebieden, die de drie oeroude takken van
het menselijk ras na de zondvloed vertegen
woordigen, de drie nageslachten van Noé’s
zonen Sem, Japhet en Cham.
Evenmin weet iemand of ze tezamen hun
West-Duitsland, in verband met de vorming
van Europees leger o.a. het navolgende: „De
tijd is kort. Het volk vraagt met ongeduld van
ons, dat wij tot concrete resultaten komen.
Wij moeten ons afvragen, of wij werkelijk
alles hebben gedaan, wat wij konden. Mor
gen kan het te laat zijn.” Italie's Minister van
Buitenlandse Zaken, de Gasperi sprak, als
volgt: „Er moet eerst een door de Europese
landen gezamenlijk gekozen beraadslagend
lichaam komen, dat over bevoegdheden van
beslissing en toezicht beschikt, voordat we
kunnen overgaan tot de instelling van
een Europees leger. Bij dit alles is
spoed vereist.” Zijn collega van België,
van Zeeland, zei: „Het is een gebiedende
noodzaak, dat in de komende twee maanden
wordt begonnen met het instellen van een
Europees leger. Onze verantwoordelijkheid
is loodzwaar. Wij moeten slagen en vlug, de
tijd dringt, en de Franse Minister Schuman
zei: „Als Europa niet tijdig beslissingen zou
nemen, zou het de laatste gelegenheid kunnen
missen. Er moeten een gemeenschappelijk
parlementen gemeenschappelijke hulpbronnen
komen." Een opzienbarend besluit nam de
voorzitter van de raad. Hij bedankte als voor
zitter van de raadgevende vergadering. Hij
verneemt, dat de mogelijkheden van de As
semblee zo goed als uitgeput zijn, De oplos
sing van de Europese eenheid moet daarom
elders liggen. Hij wenste daarom zijn vrijheid
te hernemen en zich te plaatsen tussen zijn
werkelijke metgezellen, personen, die werke
lijk voor deze gedachte strijden.
BUITENLAND.
Na Nederland heeft nu ook de Franse
volksvertegenwoordiging het plan Schuman
goedgekeurd. Men verwacht, dat nu Duits
land spoedig zal volgen.
De vier grote mogendheden (Amerika, En
geland, Frankrijk en Rusland), die deelnemen
aan de subcommissie voor de ontwapening,
hebben in het rapport aan de politieke com
missie van de Verenigde Naties verklaard,
dat zij zullen deelnemen aan een commissie
voor de ontwapening, bestaande uit alle leden
van de Veiligheidsraad plus Canada. Dit
klinkt op zichzelf erg hoopvol, maar men be-
Een politieke partij, die zich zelf respecteert,
wenst niet in de hoek van het negativisme te
worden gedrukt. Aan een positieve instelling
is meer dan ooit behoefte. Afweer kan nodig
zijn, maar meer nodig is de eigen daad, het
eigen geluid, de positieve instelling. De
K.V.P laat zich niet indelen in een cocktail-
gezelschap, waartoe de meest heterogene
groepen kunnen behoren. Ook sprak de voor
zitter over de partijfinanciën. Wanneer de
inkomsten van de centrale partijkas niet wor
den opgevoerd, dan dreigt de partij terug te
vallen tot louter verkiezingsapparaat. Verho
ging van de contributieafdracht is daarvoor
hard nodig. Vervolgens kwam aan de orde
het ontwerp-algemeen staatkundig program.
Hiertegen rezen nog al bezwaren. Het werd
dan ook terugverwezen naar de programcom-
missie, die nog met enige mensen zal worden
aangevuld. Het Kiesreglement werd aange
nomen, zoals het Partijbestuur had voorqe-
steld.
In tegenwoordigheid van hoge kerkelijke-
en wereldlijke autoriteiten vierde het Aarts
broederschap der Heilige Familie in Neder
land te ’s-Hertogenbosch het honderd-jarig
bestaan. Mgr. Féron hield de feestrede. Ver
der spraken o.a. de Pauselijke Nuntius, Mgr.
P. Giobbe, en de bisschep van ’s-Hertogen
bosch Mgr. W. Mutsaers. Ook Minister
Teurlingsgetuigdenamens de regering en zijn
katholieke ambtsgenoten van waardering en
dankbaarheid, omdat mede door de H. Fa
milie de geestelijke waarden in ons volk be
houden zijn gebleven, die een hechte grond
slag vormen om op te bouwen.
BENELUX.
De jongste bespreking te Brussel bracht
weinig goed nieuws. België houdt vast aan
een uitvoerpremie en Nederland ziet zich dan
verplicht een invoerbelasting te heffen. Bij
een dergelijke geestesgesteldheid is het on
mogelijk een economische unie tot stand te
brengen. De echte Beneluxgeest is er nog
niet. Dit blijkt ook uit andere uitlatingen, als
b.v. die uit de mond van de Voorzitter van
de Antwerpse scheepvaartverenigingen neer
komende op: „of Moerdijkkanaal of geen
Benelux’.
RAAD VAN EUROPA.
Grote politieke figuren voerden deze week
het woord in de Assemblee te Straatsburg.
Zo zei Dr. Adenauer, Bondskanselier van
BINNENLAND.
Ook deze week zette de Tweede Kamer
haar begrotingsarbeid flink voort. Die van
Wederopbouw en Volkshuisvesting, Sociale
Zaken en Volksgezondheid, als die van
Economische Zaken kwamen aan de orde.
Bij de eerste waren vooral woningbouw en
het huurprobleem de belangrijkste punten.
Men gewaagde zelfs van onrust in de lande
over de bouw van volkswoningen en met het
huurprobleem zou de regering geen raad
weten. Ook de financiering van particuliere
bouwers zou vergemakkelijkt moeten worden.
Minister In t Veld daarentegen was niet zo
pessimistisch. Hij had de hoop, dat in 1952
toch 52.000 woningen zouden worden ge
bouwd in plaats van 40.000. Gelet op hetgeen
er reeds is gebouwd, vond hij toch wel enige
reden aanwezig voor voldoening. Ook geloof
de hij niet, dat de werkloosheid in het bouw
bedrijf een onrustbarende omvang zou aan
nemen. En huiverig was hij voor de verho
ging van de rentevoet voor woningbouwle-
ningen, daar ieder half procent rente meer
een huurverhoging van ƒ1.— per week zou
betekenen. Na verwerping van een motie der
communisten tot het verstrekken van voor
schotten aan gemeenten, die bij de financie
ring van woningwetwoningen in moeilijkhe
den komen te verkeren, werd de begroting
zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Bij
de behandeling van de begroting van Sociale
Zaken en Volksgezondheid deelde Minister
Joekes een en ander mee, dat de moete waard
is, hier gereleveerd te worden. Een voor
ontwerp inzake kinderbijslag voor zelfstan
digen is gereed. Een rapport van de commis
sie Cobbenhagen inzake de winstdeling zal
spoedig worden gepubliceerd. Een ontwerp
Landbouwarbeidswet staat op stapel.
Een uit de Kamer gekomen denkbeeld
(Welten) om emigratie naar Zuid-Amerika
in kolonieverband wilde Minister overwegen.
Ook Staatssecretaris Van Rhijn deed hierbij
een duit in het zakje, door te verklaren, dat
er op het ogenblik geen reden is, om nodeloos
alarm te maken over de werkeloosheid. Niet
temin moet men in deze dilligent zijn. Zo
vond hij een openbare werken-politiek zeer
wenselijk en hierbij verwachtte hij wel veel
van de provinciale commissies voor werkge
legenheid. Ook werd deze week nog een be
gin gemaakt met begroting van Economische
Zaken. De Ministers van den Brink en Al-
bregts hadden daarbij zeer veel lof te incas
seren. Mogelijk hebben deze heren bij hun
antwoord nog het een en ander te vertellen.
De Partijraad van de K.V.P. kwam dit
weekend weer bijeen. Partijvoorzitter An-
Zo heet sinds eeuwen in de volksmond het reis ondernamen of waar ze elkaar ontmoeten.
6 Januari. De kerkelijk-liturgische Het Evangelie zegt ons alleen dat ze samen
luidt Epiphania, wat Godsverschijning Jeruzalem binnen gingen en samen bij Koning
Herodes inlichtingen over de nieuw geboren
de Heer Koning gingen vragen. Ze vonden eindelijk
de wereld. Met het Kind Jezus te Bethlehem, maar zeker niet
meer in de geboortestal. Het was immers toen
al bijna twee jaar na Christus’ geboorte en
we zouden de goede, zorgzame Sint Jozef erg
affronteren als we veronderstelden dat hij
zijn gezin (en welk een hoogverheven gezin!)
bijna twee jaar lang in een.vuile, vieze, koude
stal heeft laten huizen. Die stal of spelonk
was maar een armzalig noodgeval geweest,
waarschijnlijk voor één of hoogstens een
paar nachten. Het Evangelie zegt dan ook
niet dat de Ster stilstond boven een stal, maar
boven „de plaats waar het Kind was’’, en
dat de Wijzen „het huis” (domus) binnen
traden. Dat het gebruik de Drie Wijzen in
de geboortestal voorstelt is de bestendiging
van een vergissing, die wel heel aardig en
dichterlijk aandoénlijk is, vooral als men als
tegenhanger van die fonkelende praal, de
sjofelheid van die arme drommels van her
ders er naast zet. Kan het treffender, maar
ook onmogelijker?
De Wijzen huldigden Jezus als koning met
hun goud, als God met hun wierook en als
mens met hun bitter mirrekruid. Ze zijn ons
l -loof, moedige offervaardigheid
j nederigheid. Volgens een legenc
i alle drie kort na
i Januari van het jaar 54. Na veel omzwervin-
gen berusten hun heilige gebeenten eindelijk
in de Dom te Keulen;
l Veel heeft 6 Januari van
verloren, maar goddank niet alles. Nog is het
een dubbel eerste klas-feest, met een vigilie,
èen octaaf en een nakring van zes Zondagen.
Uit de liturgische plechtigheden van Kerst
mis en Driekoningen ontwikkelde zich in de
imddeleeuwen geestelijke toneelspelen, eerst
in het latijn, daarna in de volkstaal. Zo heb
ben wij uit het begin van de 12e eeuw een
goed kerstspel, afkomstig van een klooster te
Muntserbilsen (Belgisch Limburg), geschre
ven in het latijn en met muzikale gedeelten.
Het is een versmelting van twee kleine delen:
een spel van de herders en een spel van de
Drie Koningen. In 1398 werd er te Damme,
bij Brugge, en in 1490 te Leuven een Drie
koningenspel op de markt opgevoerd. Uit de
zelfde rijke kerkelijk-liturgische bodem bloei
den nog tal van andere schone volksgebrui
ken op, die de vreugde van vele geslachten
geweest zijn. Al is er veel van die oude, chris
telijke levenspoëzie verdwenen of verbasterd,
toch zijn er wonderlijk taai als ze zijn, geluk
kig nog schone bloesems van overgebleven.
Daarover nog een praatje de volgende week.
(Wordt vervolgd).
ONS WEEKBLAD
46 Jaargang
CQ