Baarle’s Nieuws Advertentieblad en VAN WEEK A WEEK DRIEKONINGEN tot Oiwipo in het gezin Gezondheid komt in. Zaterdag 22 Dec. 1951 No. 51 Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 zijn oude luister nog het intieme familiefeest van het Broeder Bernard. 9 Dec. 16 Dec. 1951 £C LU UJ T ook nu christenvolk. Kerk Christus van zo'n ster een bijzondere ze sloegen het v. Zw. Bij hoofd-, neus- en borstverkoudheid I «en zeldzaam schoon voorbeeld van sterk ge- l en eerlijke een legende stierven ze elkaar tijdens de maand denke, dat de grote tegenstellingen tussen de westelijke en Rusland nog bestaan. Immers de Verenigde Staten hebben te kennen gegeven, dat zij blijven vasthouden aan het Westerse ontwapeningsplan. driessen zei bij de opening zeer behartens- waardige woorden. Ernstig bezwaar maakte hij tegen de voorstelling, als zou er in Neder land slechts een socialistische of een niet- socialistische politiek kunnen worden gevoerd. O - GEKOZEN De heer J, P. A. Schoenmakers loco- burgemeester der gemeente Chaam is gekozen tot bestuurslid in het Hoofdbe stuur van de Noord-Brabantse Christe lijke Boerenbond (N.C. B.). De Redac tie van Ons Weekblad brengt langs deze weg haar gelukwensen aan het nieuwe bestuurslid over met de hoop, dat hij nog vele jaren het algemene be lang zal kunnen dienen. BAARLE-NASSAU KOSTELOZE POKINENTING De Burgemeester der gemeente B.-Nassau brengt ter kennis van belanghebbenden, dat gelegenheid zal worden gegeven voor koste loze inenting tegen pokken e.w. te B.-Nassau op Donderdag 27 Dec. 1951 des namiddags in het Hollands Patronaat, om 3 uur. Gelieve trouwboekje mede te brengen. Baarle-Nassau, 18 Dec. 1951 De Burgemeester voornoemd, F. M. A. de Grauw. BEKENDMAKING. De belanghebbenden worden er op gewezen dat vanaf heden cadavers van dood vee niet meer in het houten cadaverhuisje mogen ge deponeerd worden, doch in het nieuwe stenen huisje. De sleutel is te verkrijgen bij J. v. d. Brandt en F. L. Jasten- feest van naam 1 betekent. Vanouds immers vierde de Kerk op 6 Januari de Openbaring van Jezus, de God-Koning, aan Kerstmis was Hij in alle stilte geboren en aan enkele eenvoudige Joodse mensen, de herders, bekend gemaakt. Kerstmis is dan «..V ke(- intieme familiefeest van het j Maar op 6 Januari heeft de aan de hele wereld, dat is hoofdzakelijk aan de uit het grote heidendom voortgekomen mensheid, plechtig willen open baren. Ze zingt daarom al terstond in het Introïtus van de feestmis: „Ziet aangekomen is de Heerser de Heer; in zijn hand berust de koninklijke waardigheid, macht en wereld heerschappij.” Wat op Kerstdag begon, bereikt op 6 Jan. een stralend hoogtepunt. Daarom werd die dag eeuwenlang luisterrijk gevierd, als het „wereldfeest van de Katholieke Kerk”. Die openbaring des Heren betrof zijn aan bidding door de Oosterse Wijzen (bekend making aan en huldiging door vooraanstaan de heidenen), zijn Doopsel in de Jordaan (plechtige openbaring door God de Vader zelf: Deze is mijn welbeminde Zoon...) en het wijnwonder op de bruiloft te Kana (eerste schittering van Jezus’ goddelijke macht). In de antifoon bij het Benedictus van de Lau- I den op 6 Januari vat de Kerk die drie open baringen prachtig samen als volgt: Heden is met de Hemelse Bruidegom gehuwd de Kerk; Want in de Jordaan wies Christus haar zonden af; Met geschenken ijlen Wijzen naar de koninklijke bruiloft En water wordt in wijn veranderd En de gasten verblijden zich. Alleluja. Vat deze antifoon het leven van de Kerk, dus ook van de christelijke ziel, niet als een mooi sluitende ring samen? Doopsel (wassing in de Jordaan), Offergang (geschenken), Offermaal (verblijde gasten). Zoals u ziet, beste lezer, was de Christus- hulde door de Drie Koningen te Bethlehem, maar een onderdeel van het Epiphania-feest op 6 Januari, een van de drie panelen van die liturgische triptiek. De Oosterse Kerk geeft ook nu nog aan Christus’ openbaring bij zijn H. Doopsel de voornaamste plaats in haar feestviering op 6 Januari, die zij daarom het Jordaanfeest noemt. In de Westerse Kerk dus ook in ons land, is het andere beeld, dat van de Aanbidding der Wijzen, geleidelijk op de voorgrond gekomen, zo zelfs dat heel veel mensen op 6 Januari alleen nog aan die Bethlehemse gebeurtenis denken. Die zo populair geworden Drie Koningen waren intussen geen koningen, tenminste daar weet men niets van. Het Evangelie spreekt van Magi, d.w.z. wijzen, magiërs, geleerde mannen die o.a. de sterrenkunde beoefenden en zeer belezen waren in velerlei eigen en vreemde geschriften. Toen ze op zekere nacht een buitengewoon grote en schone ster zagen, hebben ze zich herinnerd dat er in de oude boeken over de verschijning als teken van de geboorte van Koning geschreven werd. En Joodse boek der Getallen op, en lazen er in het 24e hoofdstuk, vers 17 tot 20, het be roemde orakel van de profeet Balaam: ,,Ik zie Hem, maar niet in het begin, ik aanschouw Hem, maar niet van nabij: een ster rijst om hoog uit Jacob, een schepter komt uit Israël op.” Al lezende werd het ook licht in hun geest. God schonk die drie oprecht naar Hem verlangende mannen de grote genade zich door geen enkele moeilijkheid te laten af schrikken, om in het verre onbekende, door woestijnen en over bergen, de nieuwe Koning te gaan zoeken en Hem te huldigen, Hem die het Licht der wereld is, de Weg, de Waar heid en het Leven. Niemand weet hoe die Wijzen heetten. De traditie noemt hen Kaspar, Balthazar en Mel chior en beweert dat ze koning waren over drie gebieden, die de drie oeroude takken van het menselijk ras na de zondvloed vertegen woordigen, de drie nageslachten van Noé’s zonen Sem, Japhet en Cham. Evenmin weet iemand of ze tezamen hun West-Duitsland, in verband met de vorming van Europees leger o.a. het navolgende: „De tijd is kort. Het volk vraagt met ongeduld van ons, dat wij tot concrete resultaten komen. Wij moeten ons afvragen, of wij werkelijk alles hebben gedaan, wat wij konden. Mor gen kan het te laat zijn.” Italie's Minister van Buitenlandse Zaken, de Gasperi sprak, als volgt: „Er moet eerst een door de Europese landen gezamenlijk gekozen beraadslagend lichaam komen, dat over bevoegdheden van beslissing en toezicht beschikt, voordat we kunnen overgaan tot de instelling van een Europees leger. Bij dit alles is spoed vereist.” Zijn collega van België, van Zeeland, zei: „Het is een gebiedende noodzaak, dat in de komende twee maanden wordt begonnen met het instellen van een Europees leger. Onze verantwoordelijkheid is loodzwaar. Wij moeten slagen en vlug, de tijd dringt, en de Franse Minister Schuman zei: „Als Europa niet tijdig beslissingen zou nemen, zou het de laatste gelegenheid kunnen missen. Er moeten een gemeenschappelijk parlementen gemeenschappelijke hulpbronnen komen." Een opzienbarend besluit nam de voorzitter van de raad. Hij bedankte als voor zitter van de raadgevende vergadering. Hij verneemt, dat de mogelijkheden van de As semblee zo goed als uitgeput zijn, De oplos sing van de Europese eenheid moet daarom elders liggen. Hij wenste daarom zijn vrijheid te hernemen en zich te plaatsen tussen zijn werkelijke metgezellen, personen, die werke lijk voor deze gedachte strijden. BUITENLAND. Na Nederland heeft nu ook de Franse volksvertegenwoordiging het plan Schuman goedgekeurd. Men verwacht, dat nu Duits land spoedig zal volgen. De vier grote mogendheden (Amerika, En geland, Frankrijk en Rusland), die deelnemen aan de subcommissie voor de ontwapening, hebben in het rapport aan de politieke com missie van de Verenigde Naties verklaard, dat zij zullen deelnemen aan een commissie voor de ontwapening, bestaande uit alle leden van de Veiligheidsraad plus Canada. Dit klinkt op zichzelf erg hoopvol, maar men be- Een politieke partij, die zich zelf respecteert, wenst niet in de hoek van het negativisme te worden gedrukt. Aan een positieve instelling is meer dan ooit behoefte. Afweer kan nodig zijn, maar meer nodig is de eigen daad, het eigen geluid, de positieve instelling. De K.V.P laat zich niet indelen in een cocktail- gezelschap, waartoe de meest heterogene groepen kunnen behoren. Ook sprak de voor zitter over de partijfinanciën. Wanneer de inkomsten van de centrale partijkas niet wor den opgevoerd, dan dreigt de partij terug te vallen tot louter verkiezingsapparaat. Verho ging van de contributieafdracht is daarvoor hard nodig. Vervolgens kwam aan de orde het ontwerp-algemeen staatkundig program. Hiertegen rezen nog al bezwaren. Het werd dan ook terugverwezen naar de programcom- missie, die nog met enige mensen zal worden aangevuld. Het Kiesreglement werd aange nomen, zoals het Partijbestuur had voorqe- steld. In tegenwoordigheid van hoge kerkelijke- en wereldlijke autoriteiten vierde het Aarts broederschap der Heilige Familie in Neder land te ’s-Hertogenbosch het honderd-jarig bestaan. Mgr. Féron hield de feestrede. Ver der spraken o.a. de Pauselijke Nuntius, Mgr. P. Giobbe, en de bisschep van ’s-Hertogen bosch Mgr. W. Mutsaers. Ook Minister Teurlingsgetuigdenamens de regering en zijn katholieke ambtsgenoten van waardering en dankbaarheid, omdat mede door de H. Fa milie de geestelijke waarden in ons volk be houden zijn gebleven, die een hechte grond slag vormen om op te bouwen. BENELUX. De jongste bespreking te Brussel bracht weinig goed nieuws. België houdt vast aan een uitvoerpremie en Nederland ziet zich dan verplicht een invoerbelasting te heffen. Bij een dergelijke geestesgesteldheid is het on mogelijk een economische unie tot stand te brengen. De echte Beneluxgeest is er nog niet. Dit blijkt ook uit andere uitlatingen, als b.v. die uit de mond van de Voorzitter van de Antwerpse scheepvaartverenigingen neer komende op: „of Moerdijkkanaal of geen Benelux’. RAAD VAN EUROPA. Grote politieke figuren voerden deze week het woord in de Assemblee te Straatsburg. Zo zei Dr. Adenauer, Bondskanselier van BINNENLAND. Ook deze week zette de Tweede Kamer haar begrotingsarbeid flink voort. Die van Wederopbouw en Volkshuisvesting, Sociale Zaken en Volksgezondheid, als die van Economische Zaken kwamen aan de orde. Bij de eerste waren vooral woningbouw en het huurprobleem de belangrijkste punten. Men gewaagde zelfs van onrust in de lande over de bouw van volkswoningen en met het huurprobleem zou de regering geen raad weten. Ook de financiering van particuliere bouwers zou vergemakkelijkt moeten worden. Minister In t Veld daarentegen was niet zo pessimistisch. Hij had de hoop, dat in 1952 toch 52.000 woningen zouden worden ge bouwd in plaats van 40.000. Gelet op hetgeen er reeds is gebouwd, vond hij toch wel enige reden aanwezig voor voldoening. Ook geloof de hij niet, dat de werkloosheid in het bouw bedrijf een onrustbarende omvang zou aan nemen. En huiverig was hij voor de verho ging van de rentevoet voor woningbouwle- ningen, daar ieder half procent rente meer een huurverhoging van ƒ1.— per week zou betekenen. Na verwerping van een motie der communisten tot het verstrekken van voor schotten aan gemeenten, die bij de financie ring van woningwetwoningen in moeilijkhe den komen te verkeren, werd de begroting zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Bij de behandeling van de begroting van Sociale Zaken en Volksgezondheid deelde Minister Joekes een en ander mee, dat de moete waard is, hier gereleveerd te worden. Een voor ontwerp inzake kinderbijslag voor zelfstan digen is gereed. Een rapport van de commis sie Cobbenhagen inzake de winstdeling zal spoedig worden gepubliceerd. Een ontwerp Landbouwarbeidswet staat op stapel. Een uit de Kamer gekomen denkbeeld (Welten) om emigratie naar Zuid-Amerika in kolonieverband wilde Minister overwegen. Ook Staatssecretaris Van Rhijn deed hierbij een duit in het zakje, door te verklaren, dat er op het ogenblik geen reden is, om nodeloos alarm te maken over de werkeloosheid. Niet temin moet men in deze dilligent zijn. Zo vond hij een openbare werken-politiek zeer wenselijk en hierbij verwachtte hij wel veel van de provinciale commissies voor werkge legenheid. Ook werd deze week nog een be gin gemaakt met begroting van Economische Zaken. De Ministers van den Brink en Al- bregts hadden daarbij zeer veel lof te incas seren. Mogelijk hebben deze heren bij hun antwoord nog het een en ander te vertellen. De Partijraad van de K.V.P. kwam dit weekend weer bijeen. Partijvoorzitter An- Zo heet sinds eeuwen in de volksmond het reis ondernamen of waar ze elkaar ontmoeten. 6 Januari. De kerkelijk-liturgische Het Evangelie zegt ons alleen dat ze samen luidt Epiphania, wat Godsverschijning Jeruzalem binnen gingen en samen bij Koning Herodes inlichtingen over de nieuw geboren de Heer Koning gingen vragen. Ze vonden eindelijk de wereld. Met het Kind Jezus te Bethlehem, maar zeker niet meer in de geboortestal. Het was immers toen al bijna twee jaar na Christus’ geboorte en we zouden de goede, zorgzame Sint Jozef erg affronteren als we veronderstelden dat hij zijn gezin (en welk een hoogverheven gezin!) bijna twee jaar lang in een.vuile, vieze, koude stal heeft laten huizen. Die stal of spelonk was maar een armzalig noodgeval geweest, waarschijnlijk voor één of hoogstens een paar nachten. Het Evangelie zegt dan ook niet dat de Ster stilstond boven een stal, maar boven „de plaats waar het Kind was’’, en dat de Wijzen „het huis” (domus) binnen traden. Dat het gebruik de Drie Wijzen in de geboortestal voorstelt is de bestendiging van een vergissing, die wel heel aardig en dichterlijk aandoénlijk is, vooral als men als tegenhanger van die fonkelende praal, de sjofelheid van die arme drommels van her ders er naast zet. Kan het treffender, maar ook onmogelijker? De Wijzen huldigden Jezus als koning met hun goud, als God met hun wierook en als mens met hun bitter mirrekruid. Ze zijn ons l -loof, moedige offervaardigheid j nederigheid. Volgens een legenc i alle drie kort na i Januari van het jaar 54. Na veel omzwervin- gen berusten hun heilige gebeenten eindelijk in de Dom te Keulen; l Veel heeft 6 Januari van verloren, maar goddank niet alles. Nog is het een dubbel eerste klas-feest, met een vigilie, èen octaaf en een nakring van zes Zondagen. Uit de liturgische plechtigheden van Kerst mis en Driekoningen ontwikkelde zich in de imddeleeuwen geestelijke toneelspelen, eerst in het latijn, daarna in de volkstaal. Zo heb ben wij uit het begin van de 12e eeuw een goed kerstspel, afkomstig van een klooster te Muntserbilsen (Belgisch Limburg), geschre ven in het latijn en met muzikale gedeelten. Het is een versmelting van twee kleine delen: een spel van de herders en een spel van de Drie Koningen. In 1398 werd er te Damme, bij Brugge, en in 1490 te Leuven een Drie koningenspel op de markt opgevoerd. Uit de zelfde rijke kerkelijk-liturgische bodem bloei den nog tal van andere schone volksgebrui ken op, die de vreugde van vele geslachten geweest zijn. Al is er veel van die oude, chris telijke levenspoëzie verdwenen of verbasterd, toch zijn er wonderlijk taai als ze zijn, geluk kig nog schone bloesems van overgebleven. Daarover nog een praatje de volgende week. (Wordt vervolgd). ONS WEEKBLAD 46 Jaargang CQ

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1951 | | pagina 1