Baade
Advertentieblad
en
EUROPESE EENHEID
VAN WEEK
Nieuws-
s
WEEK
tot
Premie-lening
Dé T. B. C. bestrijding
onder het rundvee.
VESTIGINGSEISEN
zes
in-
- 23 Sept. 1951
16 Sept.
ook
naar eigen aard te boetseren.
Juist omdat het hier om de jeugd gaat,
lijkt ons dit een bemoedigende baken in
de troosteloze woestenij....
Spaien voor de woningbouw, zegt
minister In 't Veld: minder roken, drin
ken en snoepen. Besparing kan men op
velerlei manieren bereiken. Bijvoorbeeld
door borrel, sigaret en snoep tegen
normale prijs op bon te doen en de over
maat extra te belasten. Daar voelt
bijvoorbeeld de Partij van de Arbeid wel
iets voor. Sympathieker echter lijkt de
premie-lening, zó opgezet, dat ook de
kleine man eraan kan deelnemen. Die
lening prikkelt een vorm van spaarzaam
heid met winstkans. En met de zekerheid
dat de uiting van burgerzin bijdraagt tot
leniging van de woningnood, een der
grootste kwalen van de dag. Om niet te
zeggen: van vele jaren.
Onder „ten gelelde" schrijft de
Volkskrant:
De burgerzin gaat zijn nationale kans
krijgen; de terwille van ’s lands vrijheid
beknibbelde woningbouw eveneens. Het
plan tot uitschrijven van een nationale
premie-lening voor de woningbouw is
namelijk wat de voorbereiding betreft
- in kannen en kruiken. Het zal aan
minister In ‘t Veld, en door zijn bemidde-
I ling, aan de ministerraad worden voorge
zegd. Nu met de dag méér gemeenten
.■teleurgesteld door een krappe kapitaal
markt trachten onder de eigen
ingezetenen geld voor woningbouw te
denen, is voor de regering spoed geboden
om een inderdaad nationale premie-
ilening haar kans te geven.
Voor een lootje in de vorm van een
obligatie is zelfs de kleine man te porren.
Dat is wel gebleken bij twee soortgelijke
leningen welke in Nedei land na de eerste
wereldoorlog zijn uitgeschreven. De
eerste was die voor het concertgebouw
en Artis te Amsterdam ter beurze nu
nog bekend als notering ,,C en A en
de in 1926 door de gemeente Amsterdam
uitgeschreven premie-lening ter finan
ciering van de Olympische Spelen. De
obligaties daarvoor vlogen destijds weg
en staan op de beurs (als: Asd. 01. 100)
nog genoteerd aan de goede koers van
speurt men ook nu weer een sterke
drang naar een hechte Europese een
heid. De vele PAN-Europese bewegin
gen van toen zijn een ontijdige dood ge
storven. Op het ogenblik leven er een
zestal grote internationale groeperingen,
die tesamen de Europese beweging vor
men. WinstO: Churchill, Paul Henri
Spaak, Robert Schuman en Alcide de
Gasperi zijn er de ere-voorzitters van.
Ondanks de vijf jaren dat deze organisa
ties werken, ondanks de Europese parle
menten en wat niet al, is er practlsch
nog niet bereikt. Een Europapas die gel
dig is voor alle Europese landen, een
Europese Economie, een vrij Europees
goederenverkeer, één Europese levens
standaard op hoog niveau,één Europese
regering, het zijn allemaal nog wensdro
men, die zó ver verwijderd liggen in de
toekomst, dat wij er hartgrondig aan
twijfelen, of wij de realisering ervan nog
wel zullen beleven. Als men ziet welk
een enorme lijdensweg bewandeld moet
worden in de Benelux, die men toch al
gemeen aanziet voor de toetssteen van
de Europese eenheid, dan zou men het
eigenlijk niemand euvel mogen duiden,
dat men deze eenheid als een onbereik
bare utopie verwerpt. Van de andere
kant is Het echter weer zo, dat er meer
dan ooit tevoren het begrip gegroeid is
voor de noodzaak van eenheid. Men ziet
in, dat het om het zijn of niet zijn of min
stens om het behoud van het eigen aan
schijn van Europa gaat. Dr. Eugen Ko
gon, de voorzitter van de (West) Duitse
Europa Union formuleert het zo: „Twee
wereldoorlogen, die in het midden van
Evenals na de eerste wereldoorlog be- Europa ontbrandden en die in haar kern
landen het felst hebben gewoed; gees
telijke en stoffelijke grondslagen van ons
continent aan het wankelen gebracht.
Het tijdperk van de politieke machtsuit
breiding van Europa over de wereld is
afgesloten. Het gaat nu enkel nog om het
naakte leven van haar 400 millioen in
woners en om de toekomst van de Euro-
pese cultuur Of zij een Amerikaans, een
Russisch of een eigen merkteken zal
dragen, daarover wordt nu beslist."'
Waar de inzet zo hoog is, zou men
brandend enthousiasme en tomeloze
werklust moeten verwachten. Dezeech-
tertreft men zelden aan. We vonden de
ze elementen in het materiaal, dat ons
van bevriende zijde werd ter hand ge
steld overhet kamp der Europese jeugd,
dat aan de Lorelei In Duitsland gehou
den werd. Daar heerste vertrouwen in de
toekomst en de vaste wil deze toekomst
122.
Zouden b.v. de laatste 500.000.000 extra
voor militaire uitgaven niet nodig zijn ge
weest, dan zou aan belastingverlaging ge
dacht kunnen zijn. Es war so schön gewesen!
Wat ons bijzonder aan het hart gaat is de
beknotting op de uitgaven voor woningbouw
en het achterwege laten van een raming
voor subsidiëring van het kleuteronderwijs.
Voor woningbouw is op de begroting
ƒ480.000.000.— geraamd voor de bouw van
40.000 woningen en wel 15.000 woningwet
woningen, 15.000 premiewoningen, 4000 her-
bouwingen en 6000 woningen in de vrije
sectordus zonder rijkssteun).
Ja, uit beide stukken, troonrede en mil-
lioenennota, blijkt overduidelijk de precaire
financieel-economische positie van ons land.
Minister Lieftinck heeft dan ook de gelegen
heid aangegrepen, toen hij in Ottawa de ver
gadering van de Atlantische Raad bijwoon
de, de Amerikaanse autoriteiten onder de
aandacht te brengen, dat ons land aan de
grens van zijn financieel-economisch kun
nen is.
Onmiddellijk na de opening van het
nieuwe parlementaire jaar zijn onze volks
vertegenwoordigers aan het werk getrokken.
De Tweede Kamer Mr. Kortenhorst werd
weer haar voorzitter behandelde het ont-
werp-winkelsluitingswet. Een groot aantal
amendementen werd ingediend en na enige
belangrijke wijzigingen zonder hoofdelijke
stemming aangenomen. Daarin krijgt de ge
meenteraad de bevoegdheid een verkoop-
avond vast te stellen met uitzondering van
j Zaterdag, terwijl hij tevens kan besluiten tot
pen halve-dagsluiting.
Et zijn reeds verschillende veehouders die
hun veestapel voor de vastgestelde datum
willen saneren, (hiermede bedoel ik dan die
bedrijven die pas één Nov. '52 of later vrij
moeten zijn) dit mag en wordt zelfs zoveel
mogelijk door de Gezondheidsdienst in de
hand gewerkt. Doch dan moet de veehouder
met het volgende rekening houden.
De veehouder moet zelf, of via de bedrijfs-
voorlichter, hiervan schriftelijk kennis geven
aan de Gezondheidsdienst onder vermelding
van de uiterste datum waarop hij zijn bedrijf
vrij van tuberculose wenst te maken.
Deze datum mag niet later liggen dan
weken na de dagtekening der schriftelijke
kennisgeving.
Wat nu volgt geldt ook voor die bedrijven
die voor 1 Nov. ’51 nog vrij moeten zijn.
Het al of niet gesaneerd zijn wordt vastge
steld door onderzoek van de gehele veestapel
door of namens de Gezondheidsdienst, welk
onderzoek zalplaats hebben zo spoedig moge
lijk, nadat zes weken zijn verstreken, sinds de
veehouder kennis heeft gegeven van het defi
nitief van zijn bedrijf verwijderen van het
laatste reagerend rund. Die termijn van zes
weken wordt genomen omdat; als b v. het
laatste reactiedier de laatste dagen voor het
van het bedrijf is afgevoerd, nog besmetting
onder het vrije vee zou hebben gebracht, dit
nog zes weken duurt voor het dan besmette
dier daarop reageerd. Is na dit laatste onder
zoek geen enkele reageerder meer gevonden
dan volgt dadelijk de uitkering van de slacht-
premie en de heffingen die zijn ingehouden
op het melkgeld.
Mochten echter nog wel reageerders gevon
den worden na dit laatste onderzoek, dan
wordt opnieuw een datum vasgesteld waarop
dan deze dieren van hec bedrijf moeten zijn
afgevoerd, waarna dan de uitkeringen pas
volgen.
Tenslotte nog enkele mededelingen
Ondergetekende zal voor het geven van
lichtingen zitdag houden op de volgende da
gen, in Zuivelfabrieken van ‘s morgens 8 uur
tot‘s middags half twaalf. Baarle-Nassau
iedere Dinsdag, Ulicoten iedere Woensdag,
Chaam iedere Donderdag. Verder is hij iede
re Maandag telefonisch bereikbaar van
‘s morgens 6 tot 9 u. onder no. 224 B -Nassau
Bedrijfsvoorlichter. C. Peters.
Door het Centrum voor Staatkundige
Vorming is een rapport uitgegeven, dat
handelt over de voorontwerpen Ves
tigingswet en bedrijfsvergunningswet
1951Het rapport bespreekt diverse as
pecten ervan, zoals bijvoorbeeld de ves
tigingseisen, de afbakening van de on
derscheiden branches en de eisen van
credietwaardigheid van hen, die een
bedrijf willen gaan vestigen. Wij willen
ons hier beperken tot de vestigingseisen
Het is een algemeen bekend feit dat
deze eisen in de loop der jaren al maar
zwaarder zijn geworden en het rapport
zegt daar zeer behartenswaardige dingen
over. Dat er eisen zijn valt toe te
juichen, maar langzaamaan zijn de eisen
zo hoog geworden, dat men het ronduit
belachelijk kan noemen. Jaarlijks zitten
tienduizend middenstandskinderen te
zwoegen over hun boeken, die veel te
zware en voor 75 procent volstrekt on-
practische kost bevatten. De waren
kennis is uitgestrekt over terreinen,
waar de toekomstige handelslieden vol
strekt niets te maken zullen krijgen en
deze overbelasting van de „pratijk”
moet noodwendig ten laste komen van...
de praktijk I
Wat werkelijk grondig behandeld zou
moeten worden, komt door de overtol
lige ballast niet aan zijn trekken. Men
wil het allemaal veel te perfect doen met
het gevolg, dat het kind met het badwa
ter weggesmeten wordt.
Wat meer gezond verstand zou
hier wonderen kunnen doen....
Binnenland:
In deze week viel de derde Dinsdag van
September, dus Prinsjesdag. Uiteraard
vraagt daarom dit overzicht ook enige aan-
dacht voor troonrede en millioenennota. De
troonrede was ongewoon lang, vermelde
bemoedigende verschijnselen maar gewaag-
de ook van toenemende zorgen, terwijl zij
tevens een uitgebreide taak aankondigde
voor de Staten-Generaal. De persbeoordelin-
gen liepen natuurlijk nogal uiteen, al waren
zij het allen hierover eens, dat de omstandig
heden voor ons land en zijn inwoners uiterst
moeilijk liggen. Mogen wij daarom volstaan
met enkele slotpassages uit deze troonrede
hier aan te halen en onze lezers op te wekken
dienovereenkomstig zoveel in hun vermogen
is daarnaar te handelen en te leven. Hare
Majesteit zei dan:
„Veel wordt gevraagd van heel ons volk,
veel aan persoonlijke en financiële lasten,
veel tevens aan bereidheid tot nieuwe
krachtsinspanning. Ik doe daarom een drin
gend beroep op de eensgezindheid der natie.
Als onze democratie zich in haar bestuurs
organen en vertegenwoordigende lichamen
krachtig, besluitvaardig en rechtvaardig
toont, als in ons volk eenieder naar vermo
gen medewerkt aan het beschermen van de
vrede en het handhaven van de vrijheid, aan
het versterken van onze geestelijke krachten
en aan de versteviging van onze economie en
verbetering van onze sociale verhoudingen,
mogen wij de toekomst met vertrouwen tege
moet zien.”
De millioenen-nota de taal der cijfers -
laat een even ernstig geluid horen. Uit de
ontwerp-rijksbegroting blijkt overduidelijk,
dat door de Nederlanders ook in 1952 zeer
zware financiële offers zullen moeten worden
gebracht, terwijl bepaalde hoognodige voor
zieningen toch geheel of gedeeltelijk achter-
wege moeten blijven. Zo zullen o.m. de strijd
tegen het verziltingsproces voorlopig moeten
worden stopgezet, de uitkeringen wegens
oorlogsschade worden vertraagd, voor het
bouwplan 1952 aanzienlijk minder worden
uitgegeven dan in 1951 zodat niet veel meer
dan 40000 woningen zullen kunnen worden
gebouwd en andere vitale belangen der
volkshuishouding minder kunnen behartigen
als men dat zou wensen. Moge de begroting
op zich zelf reëel zijn, zij is alleen te reali
seren door het maximale van de belasting
betalers te eisen en ten koste van grote offers
aan consumptie en investering. Hier volgen
dan enkele cijfers om dit nader te illustreren.
Aan belastingen moeten ruim 5 milliard
gulden worden opgebracht d.i. gemiddeld per
gezin 2080.en komt neer op 30% van
het volksinkomen.
Alleen defensie vergt hiervan lJ/j milliard
of 600.per gezin. Hier wringt dus
vooral de schoen. Van de inkomsten wordt
verder besteed voor:
onderwijs en cultuur 452.000.000 of 10,3% I
sociale voorzieningen 556.000.000 of 12,6% I
144.000.000 of 3,3% i
561.000.000 of 12,7%
volkshuisvesting
rente nat. schuld
pensioenen en
wachtgelden 88.000.000 of 2
herstel oorlogsschade 381.000.000 of 8,6%
politie en justitie 212.000.000 of 4,8%
handel en nijverheid 43.000.000 of 1
waterstaat 98.000.000 of 2
verkeer 56.000.000 of 1,3%
Op de gehele begroting, dus inclusief de
kapitaalsuitgaven (de nationale schuld be
draagt 25 milliard gulden), moet een
tekort worden geraamd van 267.000.000.
SM
KBLAD
46e Jaargang
Zaterdag 29 Sept. 1951 ’No. 39
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
rmwMBiMrvTHi wwmii - m KMSMMHMMMMMZagaM——w—
O
G)
DAMPO keert en weert
elke verkoudheid en pijn ■H1H
in spier en gewicht