Baade Advertentieblad en EUROPESE EENHEID VAN WEEK Nieuws- s WEEK tot Premie-lening Dé T. B. C. bestrijding onder het rundvee. VESTIGINGSEISEN zes in- - 23 Sept. 1951 16 Sept. ook naar eigen aard te boetseren. Juist omdat het hier om de jeugd gaat, lijkt ons dit een bemoedigende baken in de troosteloze woestenij.... Spaien voor de woningbouw, zegt minister In 't Veld: minder roken, drin ken en snoepen. Besparing kan men op velerlei manieren bereiken. Bijvoorbeeld door borrel, sigaret en snoep tegen normale prijs op bon te doen en de over maat extra te belasten. Daar voelt bijvoorbeeld de Partij van de Arbeid wel iets voor. Sympathieker echter lijkt de premie-lening, zó opgezet, dat ook de kleine man eraan kan deelnemen. Die lening prikkelt een vorm van spaarzaam heid met winstkans. En met de zekerheid dat de uiting van burgerzin bijdraagt tot leniging van de woningnood, een der grootste kwalen van de dag. Om niet te zeggen: van vele jaren. Onder „ten gelelde" schrijft de Volkskrant: De burgerzin gaat zijn nationale kans krijgen; de terwille van ’s lands vrijheid beknibbelde woningbouw eveneens. Het plan tot uitschrijven van een nationale premie-lening voor de woningbouw is namelijk wat de voorbereiding betreft - in kannen en kruiken. Het zal aan minister In ‘t Veld, en door zijn bemidde- I ling, aan de ministerraad worden voorge zegd. Nu met de dag méér gemeenten .■teleurgesteld door een krappe kapitaal markt trachten onder de eigen ingezetenen geld voor woningbouw te denen, is voor de regering spoed geboden om een inderdaad nationale premie- ilening haar kans te geven. Voor een lootje in de vorm van een obligatie is zelfs de kleine man te porren. Dat is wel gebleken bij twee soortgelijke leningen welke in Nedei land na de eerste wereldoorlog zijn uitgeschreven. De eerste was die voor het concertgebouw en Artis te Amsterdam ter beurze nu nog bekend als notering ,,C en A en de in 1926 door de gemeente Amsterdam uitgeschreven premie-lening ter finan ciering van de Olympische Spelen. De obligaties daarvoor vlogen destijds weg en staan op de beurs (als: Asd. 01. 100) nog genoteerd aan de goede koers van speurt men ook nu weer een sterke drang naar een hechte Europese een heid. De vele PAN-Europese bewegin gen van toen zijn een ontijdige dood ge storven. Op het ogenblik leven er een zestal grote internationale groeperingen, die tesamen de Europese beweging vor men. WinstO: Churchill, Paul Henri Spaak, Robert Schuman en Alcide de Gasperi zijn er de ere-voorzitters van. Ondanks de vijf jaren dat deze organisa ties werken, ondanks de Europese parle menten en wat niet al, is er practlsch nog niet bereikt. Een Europapas die gel dig is voor alle Europese landen, een Europese Economie, een vrij Europees goederenverkeer, één Europese levens standaard op hoog niveau,één Europese regering, het zijn allemaal nog wensdro men, die zó ver verwijderd liggen in de toekomst, dat wij er hartgrondig aan twijfelen, of wij de realisering ervan nog wel zullen beleven. Als men ziet welk een enorme lijdensweg bewandeld moet worden in de Benelux, die men toch al gemeen aanziet voor de toetssteen van de Europese eenheid, dan zou men het eigenlijk niemand euvel mogen duiden, dat men deze eenheid als een onbereik bare utopie verwerpt. Van de andere kant is Het echter weer zo, dat er meer dan ooit tevoren het begrip gegroeid is voor de noodzaak van eenheid. Men ziet in, dat het om het zijn of niet zijn of min stens om het behoud van het eigen aan schijn van Europa gaat. Dr. Eugen Ko gon, de voorzitter van de (West) Duitse Europa Union formuleert het zo: „Twee wereldoorlogen, die in het midden van Evenals na de eerste wereldoorlog be- Europa ontbrandden en die in haar kern landen het felst hebben gewoed; gees telijke en stoffelijke grondslagen van ons continent aan het wankelen gebracht. Het tijdperk van de politieke machtsuit breiding van Europa over de wereld is afgesloten. Het gaat nu enkel nog om het naakte leven van haar 400 millioen in woners en om de toekomst van de Euro- pese cultuur Of zij een Amerikaans, een Russisch of een eigen merkteken zal dragen, daarover wordt nu beslist."' Waar de inzet zo hoog is, zou men brandend enthousiasme en tomeloze werklust moeten verwachten. Dezeech- tertreft men zelden aan. We vonden de ze elementen in het materiaal, dat ons van bevriende zijde werd ter hand ge steld overhet kamp der Europese jeugd, dat aan de Lorelei In Duitsland gehou den werd. Daar heerste vertrouwen in de toekomst en de vaste wil deze toekomst 122. Zouden b.v. de laatste 500.000.000 extra voor militaire uitgaven niet nodig zijn ge weest, dan zou aan belastingverlaging ge dacht kunnen zijn. Es war so schön gewesen! Wat ons bijzonder aan het hart gaat is de beknotting op de uitgaven voor woningbouw en het achterwege laten van een raming voor subsidiëring van het kleuteronderwijs. Voor woningbouw is op de begroting ƒ480.000.000.— geraamd voor de bouw van 40.000 woningen en wel 15.000 woningwet woningen, 15.000 premiewoningen, 4000 her- bouwingen en 6000 woningen in de vrije sectordus zonder rijkssteun). Ja, uit beide stukken, troonrede en mil- lioenennota, blijkt overduidelijk de precaire financieel-economische positie van ons land. Minister Lieftinck heeft dan ook de gelegen heid aangegrepen, toen hij in Ottawa de ver gadering van de Atlantische Raad bijwoon de, de Amerikaanse autoriteiten onder de aandacht te brengen, dat ons land aan de grens van zijn financieel-economisch kun nen is. Onmiddellijk na de opening van het nieuwe parlementaire jaar zijn onze volks vertegenwoordigers aan het werk getrokken. De Tweede Kamer Mr. Kortenhorst werd weer haar voorzitter behandelde het ont- werp-winkelsluitingswet. Een groot aantal amendementen werd ingediend en na enige belangrijke wijzigingen zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Daarin krijgt de ge meenteraad de bevoegdheid een verkoop- avond vast te stellen met uitzondering van j Zaterdag, terwijl hij tevens kan besluiten tot pen halve-dagsluiting. Et zijn reeds verschillende veehouders die hun veestapel voor de vastgestelde datum willen saneren, (hiermede bedoel ik dan die bedrijven die pas één Nov. '52 of later vrij moeten zijn) dit mag en wordt zelfs zoveel mogelijk door de Gezondheidsdienst in de hand gewerkt. Doch dan moet de veehouder met het volgende rekening houden. De veehouder moet zelf, of via de bedrijfs- voorlichter, hiervan schriftelijk kennis geven aan de Gezondheidsdienst onder vermelding van de uiterste datum waarop hij zijn bedrijf vrij van tuberculose wenst te maken. Deze datum mag niet later liggen dan weken na de dagtekening der schriftelijke kennisgeving. Wat nu volgt geldt ook voor die bedrijven die voor 1 Nov. ’51 nog vrij moeten zijn. Het al of niet gesaneerd zijn wordt vastge steld door onderzoek van de gehele veestapel door of namens de Gezondheidsdienst, welk onderzoek zalplaats hebben zo spoedig moge lijk, nadat zes weken zijn verstreken, sinds de veehouder kennis heeft gegeven van het defi nitief van zijn bedrijf verwijderen van het laatste reagerend rund. Die termijn van zes weken wordt genomen omdat; als b v. het laatste reactiedier de laatste dagen voor het van het bedrijf is afgevoerd, nog besmetting onder het vrije vee zou hebben gebracht, dit nog zes weken duurt voor het dan besmette dier daarop reageerd. Is na dit laatste onder zoek geen enkele reageerder meer gevonden dan volgt dadelijk de uitkering van de slacht- premie en de heffingen die zijn ingehouden op het melkgeld. Mochten echter nog wel reageerders gevon den worden na dit laatste onderzoek, dan wordt opnieuw een datum vasgesteld waarop dan deze dieren van hec bedrijf moeten zijn afgevoerd, waarna dan de uitkeringen pas volgen. Tenslotte nog enkele mededelingen Ondergetekende zal voor het geven van lichtingen zitdag houden op de volgende da gen, in Zuivelfabrieken van ‘s morgens 8 uur tot‘s middags half twaalf. Baarle-Nassau iedere Dinsdag, Ulicoten iedere Woensdag, Chaam iedere Donderdag. Verder is hij iede re Maandag telefonisch bereikbaar van ‘s morgens 6 tot 9 u. onder no. 224 B -Nassau Bedrijfsvoorlichter. C. Peters. Door het Centrum voor Staatkundige Vorming is een rapport uitgegeven, dat handelt over de voorontwerpen Ves tigingswet en bedrijfsvergunningswet 1951Het rapport bespreekt diverse as pecten ervan, zoals bijvoorbeeld de ves tigingseisen, de afbakening van de on derscheiden branches en de eisen van credietwaardigheid van hen, die een bedrijf willen gaan vestigen. Wij willen ons hier beperken tot de vestigingseisen Het is een algemeen bekend feit dat deze eisen in de loop der jaren al maar zwaarder zijn geworden en het rapport zegt daar zeer behartenswaardige dingen over. Dat er eisen zijn valt toe te juichen, maar langzaamaan zijn de eisen zo hoog geworden, dat men het ronduit belachelijk kan noemen. Jaarlijks zitten tienduizend middenstandskinderen te zwoegen over hun boeken, die veel te zware en voor 75 procent volstrekt on- practische kost bevatten. De waren kennis is uitgestrekt over terreinen, waar de toekomstige handelslieden vol strekt niets te maken zullen krijgen en deze overbelasting van de „pratijk” moet noodwendig ten laste komen van... de praktijk I Wat werkelijk grondig behandeld zou moeten worden, komt door de overtol lige ballast niet aan zijn trekken. Men wil het allemaal veel te perfect doen met het gevolg, dat het kind met het badwa ter weggesmeten wordt. Wat meer gezond verstand zou hier wonderen kunnen doen.... Binnenland: In deze week viel de derde Dinsdag van September, dus Prinsjesdag. Uiteraard vraagt daarom dit overzicht ook enige aan- dacht voor troonrede en millioenennota. De troonrede was ongewoon lang, vermelde bemoedigende verschijnselen maar gewaag- de ook van toenemende zorgen, terwijl zij tevens een uitgebreide taak aankondigde voor de Staten-Generaal. De persbeoordelin- gen liepen natuurlijk nogal uiteen, al waren zij het allen hierover eens, dat de omstandig heden voor ons land en zijn inwoners uiterst moeilijk liggen. Mogen wij daarom volstaan met enkele slotpassages uit deze troonrede hier aan te halen en onze lezers op te wekken dienovereenkomstig zoveel in hun vermogen is daarnaar te handelen en te leven. Hare Majesteit zei dan: „Veel wordt gevraagd van heel ons volk, veel aan persoonlijke en financiële lasten, veel tevens aan bereidheid tot nieuwe krachtsinspanning. Ik doe daarom een drin gend beroep op de eensgezindheid der natie. Als onze democratie zich in haar bestuurs organen en vertegenwoordigende lichamen krachtig, besluitvaardig en rechtvaardig toont, als in ons volk eenieder naar vermo gen medewerkt aan het beschermen van de vrede en het handhaven van de vrijheid, aan het versterken van onze geestelijke krachten en aan de versteviging van onze economie en verbetering van onze sociale verhoudingen, mogen wij de toekomst met vertrouwen tege moet zien.” De millioenen-nota de taal der cijfers - laat een even ernstig geluid horen. Uit de ontwerp-rijksbegroting blijkt overduidelijk, dat door de Nederlanders ook in 1952 zeer zware financiële offers zullen moeten worden gebracht, terwijl bepaalde hoognodige voor zieningen toch geheel of gedeeltelijk achter- wege moeten blijven. Zo zullen o.m. de strijd tegen het verziltingsproces voorlopig moeten worden stopgezet, de uitkeringen wegens oorlogsschade worden vertraagd, voor het bouwplan 1952 aanzienlijk minder worden uitgegeven dan in 1951 zodat niet veel meer dan 40000 woningen zullen kunnen worden gebouwd en andere vitale belangen der volkshuishouding minder kunnen behartigen als men dat zou wensen. Moge de begroting op zich zelf reëel zijn, zij is alleen te reali seren door het maximale van de belasting betalers te eisen en ten koste van grote offers aan consumptie en investering. Hier volgen dan enkele cijfers om dit nader te illustreren. Aan belastingen moeten ruim 5 milliard gulden worden opgebracht d.i. gemiddeld per gezin 2080.en komt neer op 30% van het volksinkomen. Alleen defensie vergt hiervan lJ/j milliard of 600.per gezin. Hier wringt dus vooral de schoen. Van de inkomsten wordt verder besteed voor: onderwijs en cultuur 452.000.000 of 10,3% I sociale voorzieningen 556.000.000 of 12,6% I 144.000.000 of 3,3% i 561.000.000 of 12,7% volkshuisvesting rente nat. schuld pensioenen en wachtgelden 88.000.000 of 2 herstel oorlogsschade 381.000.000 of 8,6% politie en justitie 212.000.000 of 4,8% handel en nijverheid 43.000.000 of 1 waterstaat 98.000.000 of 2 verkeer 56.000.000 of 1,3% Op de gehele begroting, dus inclusief de kapitaalsuitgaven (de nationale schuld be draagt 25 milliard gulden), moet een tekort worden geraamd van 267.000.000. SM KBLAD 46e Jaargang Zaterdag 29 Sept. 1951 ’No. 39 Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 rmwMBiMrvTHi wwmii - m KMSMMHMMMMMZagaM——w— O G) DAMPO keert en weert elke verkoudheid en pijn ■H1H in spier en gewicht

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1951 | | pagina 1