Advertentieblad en MEER DAN 100.000 AUTO'S VAN WEEK WEEK Baarle’s Nieuws- tot Grondonderzoek worden in de Verenigde Staten per jaar gestolen to No. 25 Uitgave: Drukkerij de Jong^Baarle-Nassau - Tei. 231 Gewasonder- Wat de huid geneest, maakt de huid ook gezond-mooi. PUROL doet beide. 17 Juni 1951 10 Juni advies gegeven De prijs van het kocht kon de hele ploeg worden opgerold Zij had 243 auto's gestolen waarvan er nog 230 konden worden opgespoord. Slordige bestuurders De specialisten-brigade strijdt echter niet alleen tegen de autodieven doch ook tegen de slordige bestuurders, die één en ander soms ongewild in de hand werken. Bestuurders, die hun contactsleuteltje in het dashbord laten steken worden niet alleen beboet, maar in dien hun auto wordt weggehaald, stelt het gerecht hen overal aansprakelijk voor, zelfs voor de ongevallen die met hun wagen door de dieven worden gemaakt. Ook de lieden, die een auto kopen en zich niet tevoren overtuigen, dat motor en chassisnum mer kloppen met hetnationaliteitsbewijs zijn, strafbaar. Men is zelfs nog verder willen gaan, voor valse nummers, doch aangezien de „wetenschap der valse nummers" in Amerika zo ver is gevor derd, dat zelfs specialisten van de politie niet altijd kunnen vast stellen of het mo tornummer vals of echt is heeft men dit niet gedaan. De uitkomst voor de Amerikaanse autodieven is de Mexicaanse grens. Honderden gestolen auto’s worden Mexi co binnen gesmokkeld waar ze meer dan het dubbele van de Amerikaanse prijs opbrengen en waar opsporing vrijwel on- FRANSE ONDERSCHEIDING VOOR J. v. GORP Aan de heer v. Gorp, B.-Nassau, is door ‘t Franse gouvernement het Oorlogskruis 1939- 1945 met zilveren ster toegekend wegens zijn moedig en doortastend optreden onder ge vaarlijke omstandigheden bij het helpen van Franse en geallieerde krijgsgevangen die ontsnapt waren uit hun kampen in Duits land. Hij heeft tevens hun ontsnapping tot aan de Belgische grens mogelijk gemaakt dank zij zijn functie als buschauffeur. Beroepskeuze In het rapport dat het Economisch Technologisch Instituut voor Noordbra- bant om de drie maanden uitbrengt over de sociaal-economische toestand in Noord-Brabant, wordt weer eens ge constateerd, dat verreweg het hoogste cijfer van de werklozen te vinden is in de groep: Personen in algemenen dienst. Dat zijn dus zij, die niet over bepaalde valkennis beschikken of een bepaald be roep uitoefenen., maar die als losse scharrelaars of duivelstoejagers met alle mogelijke en onmogelijke baantjes en karweitjes worden belast. De werkeloos heid onder deze groep is inmiddels ge stegen tot 22,3 pCt. bij een gemiddeld werkloosheidscijfer van 14,5 pCt Het rapport wijst dan ook nu weer met de grootste nadruk op de noodzake lijkheid van een doelmatiger beroeps keuze en van een gedegen scholing in een of ander beroep van de opgroeien de jeugd. Dit is vooral van belang nu het weer stilaan tegen Augustus gaat lopen, en vele ouders nu de vraag wordt gesteld, wat zij met hun kinderen die van de school komen, zullen gaan aan vangen. Laten zij dan toch vooral bedenken, dat het steeds de ongeschoolden zijn, die het eerst het kind van de rekening wor den in tijden van neergang en depressie- en scholing De prijs van het grondonderzoek wordt be paald door de kosten voor chemicaliën, in strumenten en diverse matrialen, terwijl de loonfactor ook een belangrijke rol speelt, aan gezien ons laboratorium arbeidsintensief is. Sinds 1947 zijn de kosten voor matrialen,in strumenten en chemicaliën met plm.30 pCt. gestegen terwijl, zoals bekend, per 1 Januari 1950, 1 September 1950 en 19 Maart 1951 de lonen telkens met 5 pCt. omhoog zijn ge gaan. Doordat het aantal te onderzoeken monsters toenam, hebben wij tot nu toe geen prijsver hoging behoeven in te voeren. Thans zien wij ons genoodzaakt, teneinde onze kosten te dek ken, de prijs van het onderzoek met ingang van 25 Juli a.s. met plm 11 pCt. te verhogen. Wellicht ten overvloede wijze wij er op dat het Bedrijfslaboratorium voor grond- en ge- wassenonderzoek (met laboratoria te Ooster- beek, Groningen, Geldrop en Goes) eigendom is van de georganiseerde landbouw, te weten de Stichting voor de Landbouw en tegen kost prijs het onderzoek verricht. Het maken van winst wordt hierbij niet beoogd. Tussen het Bedrijfslaboratorium voor Grond- en Gewasonderzoek en de Rijkland- bouw- en Rijkstuinbouwvoorlichtingsdienst en de Onderzoekingsinstututen voor de land bouw (Landbouwproefstation en Bodemkun- dig Instutuut T. N. O., Centraal Instutuut voor Landbouwkundigonderzoek enz.) bestaat een zeer nauwe samenwerking. In dit verband zij er nog eens opgewezen, teneinde teleur stelling te voorkomen, dat alleen op de analy- secijfers van het bedrijfslaboratorium voor grond- en gewasonderzoek door de Rijkstand en tuinbouwvoorlichtingsdienst een inzake de bemesting wordt en kan gegeven worden, omdat een 25 jarige ervaring, gebaseerd op honderden proefvelden en honderdduizenden monsters uit de praktijk hen in staat stelt een goed ge fundeerd bemestingadvies op te stellen. Voor de monstername kunt U zich wenden tot de Rijkstand- of Rijkstuinbouwconsulent van Uw streek of diens assitenten. De Directeur van het Bedrijfstabora- torium voor grond en zoek: F Dechering. van maanden over Indianenpolisspoelde. Cox.' bleek z.g. van handel in gebruikte auto’s te leven, doch in werkelijkheid was hij de leider van één dier vermaarde auto- bendens. Een paar dagen later zat Cox weer achter en slot grendel wegens dief stal van tweehonderd automobielen. Parkeerplaatsen De auto-benden werken steeds volgens een vast omlijnd schema. Ze stelen b.v. slechts wagens, waarvan er veel lopen. In Parijs kan men een gloednieuwe Pon tiac b.v. rustig enige dagen onafgesloten laten staan. Citroens, Renaults en Peu geots daarentegen, waaruit in grote trek ken het Franse autopark bestaat, ver dwijnen om een haverklap. Zo is het ook in Amerika. Alhen natuurlijk metandere merken. Ford en Chevrolet zijn de meest gereden maar ook de meest gesto len wagens. Merendeels opereren de benden op parkeerplaatsen of in de buurt van nachtbars, teneinde verzekerd te zijn van een flinke voorsprong. De handlangers slenteren in de omgeving en indien ze een wagen op het oog hebben schadu- I wen ze de bestuurder, teneinde uit de vis sen hoe lang hij weg zal blijven. Weten ze hem in een gezellige nachtbar of in zijn werk op kantoor of in fabriek dan wordt de wagen gestolen. Het slot force ren is een werk van een seconde en zelfs al is er een parkeerwachter in de buurt kan dit niet worden geconstateerd. Daar na gaat men naar een bepaalde garage waar de motor- en chassisnummers worden veranderd, terwijl onmiddeilijk andere (valse) papieren in orde worden gemaakt. Vaak is een uur na de diefstal de auto alverkocht. In New York opereerde ‘n bende, die men pas na acht maanden kon ontdekken.Tevergeefs was men reeds alle handelaren In tweehands onderdelen afgeweest daar men meende, dat deze bende de wagens geheeel gede monteerd verkocht. Toen echter één der leden, zorgeloos werd en een gestolen wagen zonder veranderde nummers ver- Binnenland: Het meest belangrijke binnenlandse ge beuren, dat ditmaal voor vermelding in deze kolommen in aanmerking komt, is het con gres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten dat op 6 en 7 Juni 1951 te Utrecht werd gehouden. En wel om het feit, dat dit congres geheel in het teken stond van een herdenken van het 100-jarig bestaan der gemeentewet. In Tivoli was het Neder landse bestuur in zijn drie geledingen: rijk, provinciën en gemeenten, in ruime mate ver tegenwoordigd. Naast de zeer vele gemeen telijke vertegenwoordigers waren een viertal ministers, onder wie de Minister-President, vele Commissarissen der Koningin, leden van Gedeputeerde Staten en Griffiers der Staten als gasten tegenwoordig. De Minister- President, Dr. Drees, alsmede de Minister van Binnenlandse Zaken, Mr. Maarseveen, spraken het congres toe en getuigden met veel lof van Thorbecke’s oeuvre. De eigen lijke herdenkingsrede werd gehouden door Duizenden ongelukken veroorzaakt door jonge autodieven Enige weken geleden parkeerde een politie-agent zijn auto in het hartje van New-York, zonder de wagen af te slui ten. Twee jongens van zeventien en acht tien jaar zagen het en nauwelijks was de agent bij vrienden binnen getreden, of hij zag, dat ze zijn wagen stalen. Hij rende naar beneden, alarmeerde collega's en geen twee volle minuten tater was de achtervolging begonnen. De autodieven r^den met een vaart van honderd en twintig kilometer door het hart van New York, In vier minuten tijd beschadigden ze zestien andere auto's, doodden drie voetgangers, terwijl zeven anderen zwaar of licht gewond in het ziekenhuis moesten worden opgenomen. Ze reden enige malen door rode stoplichien heen en stieten vervolgens in volle vaart op ‘n winkelruit. Een der knapen werd op stag gedood; de andere bekwam geen letsel. Hij sprong uit de gestolen auto en nam de vlucht-Twee maal losten de achter- volgens waarschuwingsschoten. Het derde schot trof de jonge dief dodelijk. De schade in de radiowinkel, die ze via de etalage waren binnen gereden, be droeg ongeveer veertig duizend dollar-... V Over het jaar 1950 werden er in de Ver. Staten 116.687 automobielen ge stolen. Het jaar tevoren waren er 87.000 en het gemiddelde over de na-oorlogse jaren schommelt rond de honderddui zend. Men heeft in Amerika een speci aal politiecorps voor de autodiefstallen dat al 36 jaar bestaat en de laatste jaren gemiddeld 80 pCt. der gestolen auto's weet op te sporen. Maar al is hierdoor de risicofactor voor de dieven groot gewor den, toch neemt het aantal diefstallen nog niet af De gevaarlijkste dieven zijn de jongelui, die meer stelen uit lust tot avontuur dan uit winstbejag. Duizenden dodelijke ongevallen veroorzaakt door jonge autodieven, die de droom een auto te besturen, te machtig was geworden, zijn sedert 1944 genoteerd. De uitstekend georganiseerde beroeps autodieven vinden echter in de „auto- specialisten" van de Amerikaanse politie geduchte tegenstanders, hetgeen trou wens al uit de cijfers is gebleken. Vaak zijn het toevalligheden, waardoor een auto gang kan worden opgerold. Zo las b.v. één der agenten in een krant, dat tegen een zekere Mister Cox een onder zoek was geopend wegens oplichting. Harrison, zo heette de agent, was onmid dellijk klaarwakker. Enige jaren geleden had hij een zekere Cox, toevallig ook uit Indianenpolisgegrepen wegens tientallen autodiefstallen. De man had tien jaar gekregen, doch hij was eerder vrij geko men wegens goed gedrag. Nu had Harri son een aanknopingspunt voor de golf autodiefstallen die sedert enige mogelijk is, omdat de Mexicaanse wetge- j-i-j, i, u. vgr bepaald, dat gestolen goed, Indien het te goeder trouw is gekocht, na ontdekking van de diefstal niet behoeft te worden terug gegeven. Prof. Dr. L. Scholten, die op sublieme wijze uiteenzette, dat onze gemeentewet is „Van Nederlandsen Stam”. Het hoogtepunt van deze dagen was de verschijning van Hare Majesteit de Koningin en Haar toespraak, die ook door de radio kon worden beluisterd. In Haar rede gaf Hare Majesteit blijk van een treffend inzicht in de taak en de moei lijkheden der bestuurders. Haar rede was als het ware een oproep aan bestuurders en ambtenaren om zich met de inzet van hun gehele persoon en ter zijde stelling van elk eigen belang aan hun zware, maar mooie taak te geven. Gij behoort te zijn, zo sprak de Koningin: de dienaar, niet de slaaf; de vader, niet de directeur; het voorbeeld, niet het afgietsel. En hoe sterkend klonken Haar slotwoorden: „Wij behoeven niet te desespe- reren, in het plaatselijke bestel zal veel goeds kunnen geschieden, zo niet veel groots. God zegene ons aller arbeid Ja, 6 en 7 Juni waren grote dagen voor de Nederlandse Ge meenten. ONS WEEKBLAD 46e Jaargang Zaterdag 23 Juni 1951 T

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1951 | | pagina 1