Advertentieblad
en
MEER DAN 100.000 AUTO'S
VAN WEEK
WEEK
Baarle’s Nieuws-
tot
Grondonderzoek
worden in de Verenigde Staten per jaar gestolen
to
No. 25
Uitgave: Drukkerij de Jong^Baarle-Nassau - Tei. 231
Gewasonder-
Wat de huid geneest, maakt de huid ook gezond-mooi. PUROL doet beide.
17 Juni 1951
10 Juni
advies
gegeven
De prijs van het
kocht kon de hele ploeg worden opgerold
Zij had 243 auto's gestolen waarvan er
nog 230 konden worden opgespoord.
Slordige bestuurders
De specialisten-brigade strijdt echter
niet alleen tegen de autodieven doch ook
tegen de slordige bestuurders, die één en
ander soms ongewild in de hand werken.
Bestuurders, die hun contactsleuteltje in
het dashbord laten steken worden niet
alleen beboet, maar in dien hun auto
wordt weggehaald, stelt het gerecht hen
overal aansprakelijk voor, zelfs voor de
ongevallen die met hun wagen door de
dieven worden gemaakt. Ook de lieden,
die een auto kopen en zich niet tevoren
overtuigen, dat motor en chassisnum
mer kloppen met hetnationaliteitsbewijs
zijn, strafbaar. Men is zelfs nog verder
willen gaan, voor valse nummers, doch
aangezien de „wetenschap der valse
nummers" in Amerika zo ver is gevor
derd, dat zelfs specialisten van de politie
niet altijd kunnen vast stellen of het mo
tornummer vals of echt is heeft men dit
niet gedaan.
De uitkomst voor de Amerikaanse
autodieven is de Mexicaanse grens.
Honderden gestolen auto’s worden Mexi
co binnen gesmokkeld waar ze meer dan
het dubbele van de Amerikaanse prijs
opbrengen en waar opsporing vrijwel on-
FRANSE ONDERSCHEIDING
VOOR J. v. GORP
Aan de heer v. Gorp, B.-Nassau, is door ‘t
Franse gouvernement het Oorlogskruis 1939-
1945 met zilveren ster toegekend wegens zijn
moedig en doortastend optreden onder ge
vaarlijke omstandigheden bij het helpen van
Franse en geallieerde krijgsgevangen die
ontsnapt waren uit hun kampen in Duits
land. Hij heeft tevens hun ontsnapping tot aan
de Belgische grens mogelijk gemaakt dank zij
zijn functie als buschauffeur.
Beroepskeuze
In het rapport dat het Economisch
Technologisch Instituut voor Noordbra-
bant om de drie maanden uitbrengt over
de sociaal-economische toestand in
Noord-Brabant, wordt weer eens ge
constateerd, dat verreweg het hoogste
cijfer van de werklozen te vinden is in
de groep: Personen in algemenen dienst.
Dat zijn dus zij, die niet over bepaalde
valkennis beschikken of een bepaald be
roep uitoefenen., maar die als losse
scharrelaars of duivelstoejagers met alle
mogelijke en onmogelijke baantjes en
karweitjes worden belast. De werkeloos
heid onder deze groep is inmiddels ge
stegen tot 22,3 pCt. bij een gemiddeld
werkloosheidscijfer van 14,5 pCt
Het rapport wijst dan ook nu weer
met de grootste nadruk op de noodzake
lijkheid van een doelmatiger beroeps
keuze en van een gedegen scholing in
een of ander beroep van de opgroeien
de jeugd.
Dit is vooral van belang nu het weer
stilaan tegen Augustus gaat lopen, en
vele ouders nu de vraag wordt gesteld,
wat zij met hun kinderen die van de
school komen, zullen gaan aan vangen.
Laten zij dan toch vooral bedenken,
dat het steeds de ongeschoolden zijn, die
het eerst het kind van de rekening wor
den in tijden van neergang en depressie-
en scholing
De prijs van het grondonderzoek wordt be
paald door de kosten voor chemicaliën, in
strumenten en diverse matrialen, terwijl de
loonfactor ook een belangrijke rol speelt, aan
gezien ons laboratorium arbeidsintensief is.
Sinds 1947 zijn de kosten voor matrialen,in
strumenten en chemicaliën met plm.30 pCt.
gestegen terwijl, zoals bekend, per 1 Januari
1950, 1 September 1950 en 19 Maart 1951
de lonen telkens met 5 pCt. omhoog zijn ge
gaan.
Doordat het aantal te onderzoeken monsters
toenam, hebben wij tot nu toe geen prijsver
hoging behoeven in te voeren. Thans zien wij
ons genoodzaakt, teneinde onze kosten te dek
ken, de prijs van het onderzoek met ingang
van 25 Juli a.s. met plm 11 pCt. te verhogen.
Wellicht ten overvloede wijze wij er op dat
het Bedrijfslaboratorium voor grond- en ge-
wassenonderzoek (met laboratoria te Ooster-
beek, Groningen, Geldrop en Goes) eigendom
is van de georganiseerde landbouw, te weten
de Stichting voor de Landbouw en tegen kost
prijs het onderzoek verricht. Het maken van
winst wordt hierbij niet beoogd.
Tussen het Bedrijfslaboratorium voor
Grond- en Gewasonderzoek en de Rijkland-
bouw- en Rijkstuinbouwvoorlichtingsdienst
en de Onderzoekingsinstututen voor de land
bouw (Landbouwproefstation en Bodemkun-
dig Instutuut T. N. O., Centraal Instutuut
voor Landbouwkundigonderzoek enz.) bestaat
een zeer nauwe samenwerking. In dit verband
zij er nog eens opgewezen, teneinde teleur
stelling te voorkomen, dat alleen op de analy-
secijfers van het bedrijfslaboratorium voor
grond- en gewasonderzoek door de Rijkstand
en tuinbouwvoorlichtingsdienst een
inzake de bemesting wordt
en kan gegeven worden, omdat een
25 jarige ervaring, gebaseerd op honderden
proefvelden en honderdduizenden monsters
uit de praktijk hen in staat stelt een goed ge
fundeerd bemestingadvies op te stellen.
Voor de monstername kunt U zich wenden
tot de Rijkstand- of Rijkstuinbouwconsulent
van Uw streek of diens assitenten.
De Directeur van het Bedrijfstabora-
torium voor grond en
zoek: F Dechering.
van
maanden over Indianenpolisspoelde. Cox.'
bleek z.g. van handel in gebruikte auto’s
te leven, doch in werkelijkheid was hij
de leider van één dier vermaarde auto-
bendens. Een paar dagen later zat Cox
weer achter en slot grendel wegens dief
stal van tweehonderd automobielen.
Parkeerplaatsen
De auto-benden werken steeds volgens
een vast omlijnd schema. Ze stelen b.v.
slechts wagens, waarvan er veel lopen.
In Parijs kan men een gloednieuwe Pon
tiac b.v. rustig enige dagen onafgesloten
laten staan. Citroens, Renaults en Peu
geots daarentegen, waaruit in grote trek
ken het Franse autopark bestaat, ver
dwijnen om een haverklap. Zo is het ook
in Amerika. Alhen natuurlijk metandere
merken. Ford en Chevrolet zijn de
meest gereden maar ook de meest gesto
len wagens.
Merendeels opereren de benden op
parkeerplaatsen of in de buurt van
nachtbars, teneinde verzekerd te zijn van
een flinke voorsprong. De handlangers
slenteren in de omgeving en indien ze
een wagen op het oog hebben schadu-
I wen ze de bestuurder, teneinde uit de vis
sen hoe lang hij weg zal blijven. Weten
ze hem in een gezellige nachtbar of in
zijn werk op kantoor of in fabriek dan
wordt de wagen gestolen. Het slot force
ren is een werk van een seconde en zelfs
al is er een parkeerwachter in de buurt
kan dit niet worden geconstateerd. Daar
na gaat men naar een bepaalde garage
waar de motor- en chassisnummers
worden veranderd, terwijl onmiddeilijk
andere (valse) papieren in orde worden
gemaakt. Vaak is een uur na de diefstal
de auto alverkocht. In New York
opereerde ‘n bende, die men pas na acht
maanden kon ontdekken.Tevergeefs was
men reeds alle handelaren In tweehands
onderdelen afgeweest daar men meende,
dat deze bende de wagens geheeel gede
monteerd verkocht. Toen echter één der
leden, zorgeloos werd en een gestolen
wagen zonder veranderde nummers ver-
Binnenland:
Het meest belangrijke binnenlandse ge
beuren, dat ditmaal voor vermelding in deze
kolommen in aanmerking komt, is het con
gres van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten dat op 6 en 7 Juni 1951 te
Utrecht werd gehouden. En wel om het feit,
dat dit congres geheel in het teken stond
van een herdenken van het 100-jarig bestaan
der gemeentewet. In Tivoli was het Neder
landse bestuur in zijn drie geledingen: rijk,
provinciën en gemeenten, in ruime mate ver
tegenwoordigd. Naast de zeer vele gemeen
telijke vertegenwoordigers waren een viertal
ministers, onder wie de Minister-President,
vele Commissarissen der Koningin, leden
van Gedeputeerde Staten en Griffiers der
Staten als gasten tegenwoordig. De Minister-
President, Dr. Drees, alsmede de Minister
van Binnenlandse Zaken, Mr. Maarseveen,
spraken het congres toe en getuigden met
veel lof van Thorbecke’s oeuvre. De eigen
lijke herdenkingsrede werd gehouden door
Duizenden ongelukken
veroorzaakt door jonge autodieven
Enige weken geleden parkeerde een
politie-agent zijn auto in het hartje van
New-York, zonder de wagen af te slui
ten. Twee jongens van zeventien en acht
tien jaar zagen het en nauwelijks was de
agent bij vrienden binnen getreden, of hij
zag, dat ze zijn wagen stalen. Hij rende
naar beneden, alarmeerde collega's en
geen twee volle minuten tater was de
achtervolging begonnen. De autodieven
r^den met een vaart van honderd en
twintig kilometer door het hart van New
York, In vier minuten tijd beschadigden
ze zestien andere auto's, doodden drie
voetgangers, terwijl zeven anderen
zwaar of licht gewond in het ziekenhuis
moesten worden opgenomen. Ze reden
enige malen door rode stoplichien heen
en stieten vervolgens in volle vaart op ‘n
winkelruit. Een der knapen werd op stag
gedood; de andere bekwam geen letsel.
Hij sprong uit de gestolen auto en nam
de vlucht-Twee maal losten de achter-
volgens waarschuwingsschoten. Het
derde schot trof de jonge dief dodelijk.
De schade in de radiowinkel, die ze via
de etalage waren binnen gereden, be
droeg ongeveer veertig duizend dollar-...
V
Over het jaar 1950 werden er in de
Ver. Staten 116.687 automobielen ge
stolen. Het jaar tevoren waren er 87.000
en het gemiddelde over de na-oorlogse
jaren schommelt rond de honderddui
zend. Men heeft in Amerika een speci
aal politiecorps voor de autodiefstallen
dat al 36 jaar bestaat en de laatste jaren
gemiddeld 80 pCt. der gestolen auto's
weet op te sporen. Maar al is hierdoor de
risicofactor voor de dieven groot gewor
den, toch neemt het aantal diefstallen
nog niet af De gevaarlijkste dieven zijn
de jongelui, die meer stelen uit lust tot
avontuur dan uit winstbejag. Duizenden
dodelijke ongevallen veroorzaakt door
jonge autodieven, die de droom een auto
te besturen, te machtig was geworden,
zijn sedert 1944 genoteerd.
De uitstekend georganiseerde beroeps
autodieven vinden echter in de „auto-
specialisten" van de Amerikaanse politie
geduchte tegenstanders, hetgeen trou
wens al uit de cijfers is gebleken. Vaak
zijn het toevalligheden, waardoor een
auto gang kan worden opgerold. Zo las
b.v. één der agenten in een krant, dat
tegen een zekere Mister Cox een onder
zoek was geopend wegens oplichting.
Harrison, zo heette de agent, was onmid
dellijk klaarwakker. Enige jaren geleden
had hij een zekere Cox, toevallig ook uit
Indianenpolisgegrepen wegens tientallen
autodiefstallen. De man had tien jaar
gekregen, doch hij was eerder vrij geko
men wegens goed gedrag. Nu had Harri
son een aanknopingspunt voor de golf
autodiefstallen die sedert enige mogelijk is, omdat de Mexicaanse wetge-
j-i-j, i, u. vgr bepaald, dat gestolen goed,
Indien het te goeder trouw is gekocht, na
ontdekking van de diefstal niet behoeft te
worden terug gegeven.
Prof. Dr. L. Scholten, die op sublieme wijze
uiteenzette, dat onze gemeentewet is „Van
Nederlandsen Stam”. Het hoogtepunt van
deze dagen was de verschijning van Hare
Majesteit de Koningin en Haar toespraak,
die ook door de radio kon worden beluisterd.
In Haar rede gaf Hare Majesteit blijk van
een treffend inzicht in de taak en de moei
lijkheden der bestuurders. Haar rede was als
het ware een oproep aan bestuurders en
ambtenaren om zich met de inzet van hun
gehele persoon en ter zijde stelling van elk
eigen belang aan hun zware, maar mooie
taak te geven. Gij behoort te zijn, zo sprak
de Koningin: de dienaar, niet de slaaf; de
vader, niet de directeur; het voorbeeld, niet
het afgietsel. En hoe sterkend klonken Haar
slotwoorden: „Wij behoeven niet te desespe-
reren, in het plaatselijke bestel zal veel goeds
kunnen geschieden, zo niet veel groots. God
zegene ons aller arbeid Ja, 6 en 7 Juni
waren grote dagen voor de Nederlandse Ge
meenten.
ONS WEEKBLAD
46e Jaargang
Zaterdag 23 Juni 1951
T