en AFRIKA VRAAGT UW AANDACHT Baarle's Nieuws- FATIMA Advertentieblad en Omstreken. Huwelijk en huwelijksproblemen Aardappelmoeheid reeds in alle percelen doorgedrongen aj gezette controle echtgenoot aan de familie van zijn uit verkorene. De te betalen som is in ons vikariaat tige paartje zat voor het altaar. De Pa ter naderde en begon met de gewichtige De loop der bevolking Chaam Tussen de jaren 1850-1950 zijn in de ge meenten Chaam 4443 geboorten ge weest. Hiervan waren 2255 mannen en 2188 vrouwen. Het bevolkingscijfer der gemeente Chaam was op 31 December 1950 - 2520 - namelijk 1268 mannen en 1252 vrouwen. OPROEP Er bestaat bij onze Harmonie een groot te kort aan spelende leden. Er moet absoluut iets gebeuren om nieuwe leden aan te werven, wil het voorbestaan der Harmonie ook voor de toekomst verzekerd zijn. Er zou binnenkort een zo groot mogelijk aantal nieuwe leden moeten worden opgeleid, onder leiding van onze vriend Jac. Brouwers die Zich hiervoor nog eens beschikbaar wil vraag „Johannes wilt gij Anna tot Uw I wettige vrouw?" en dapper klonk het antwoord JA Ik WIL. En een zelfde vraag werd gericht tot de bruid: Anna wilt gij Jan tot uw wettige echtgenoot? En even i dapper klonk het antwoord van de bruid NEE IK WIL NIET. En zo bleef het An na was niet opgewassen tegen het krake len van haar hele familie maar wist nog heel goed dat als ze in de kerk NEE zei, hei nee zou blijven en daar de Pater er alles van wist nu het krakelen ook wel een eind zou nemen. De familieleden vreesden inderdaad om Anna nog langer te kwellen en thans leeft Anna reeds lang met een andere jongeman voor wie ze een bescheiden maar oprecht gemeend Ja” woordje heeft uitgesproken Br. Ananias - C. S. Sp. Ook hier weer: Het geloof alleen is niet voldoende! Daden!! de 50 tot 60 gulden, Verkering is een onbekend woord in de negertaal en is ook niet in praktijk. De jongen gaat als hij eenmaal ene keus heeft gedaan even informeren of het meisje ook van plan is om ja te zeggen en stelt daarna zijn vader eti Oom offici eel in kennis dat hij van plan is om met laat ik maar zeggen-Maria te gaan trou wen. De beidefamilies komen dan bij el- Vooruitzichten. Een algemeen toegepaste vruchtwisseling, gepaard aan een verbod van langere duur voor de aardappelteelt op besmet bevonden percelen, zal echter binnen 10 jaren (of 3 vruchtwisselingsperioden) de aardappelmoe- heid kunnen stabiliseren. Het verlenen van ontheffingen van het vruchtwisselingsvoor- schrift voor bepaalde streken of bedrijven zal tot een minimum moeten worden beperkt, hoezeer dit ook in de directe economische belangen van vele telers dreigt in te grijpen. Nauwlettend zal het naleven van de vrucht- wisselingsplicht moeten worden gecontro leerd. rugkomst een boek schreef: Schoonheid en bijgeloof in Oost Afrika. Het boek is verkiijgbaar in de boekhandel. Dit alles in aanmerking genomen is het wel te begrijpen dat het aantal kinde ren dat op jeugdige leeftijd sterft enorm hoog is. Hoe kom ik aan mijn bruidje? In tegenstelling met Europa behoeven de trouwlustigen in Afrika niet veel tijd te verliezen met de aankoop van het no dige huisgerief, zoals U wel zult hebben kunnen bemerken in mijn voorgaand ar tikeltje. Er is echter voor de jongeman een grote zorg voorbehouden die hier in i Europa niet aan de kraam te pas komt n. 1. hij moet zijn toekomstige bruid „Ko- is op 12 of 13 jarige pen". In onze stammen is er n. I. een Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog voor die bepaalde Maria betaald moet worden. Is een som bepaald waarmede beiden instemmen, dan is het de taak voor de jongen zo spoedig mogelijk dit bedrag bijeen te krijgen, immers nadat voldoende is betaald kan het huwelijk doorgaan. Gedurende de tijd dat de jongeman hieraan werkt, ziet hij zijn ge liefde niet, en gaat haar ook niet opzoe ken. Wil hij aan haar iets vragen of haar een kleinigheid ten geschenke aanbieden dat zal dit altijd moeten gebeuren door middel van een van de zusters van zijn meisje. Het kan, althans bij ons, niet gezegd worden dat het meisje of de vrouw, abso luut niets in t~ brengen heeft aangaande de jongeman die haar wil trouwen. Als het meisje -neen- zegt en zich daarbij houdt, zal het huwelijk gerust niet door gaan. Wel is het waar, dat als de familie van het meisje het huwelijk gaarne zien doorgaan en zij zelf niet, dat hare fami lieleden alles in het werk zullen stellen om haar tot toestemmen te zetten en hiervoor zich ook niet schamen om bang makerijen te gebruiken. U begrijpt als Vader en Moeder, Ooms en Tantes allen samen spannen tegen een meisje van 15 of 16 jaar, dit al een heldin moet zijn om haar eigen zin door tedrijven. Deze prak tijk heeft natuurlijk nog al eens een spoe dige echtscheiding ten gevolge. Ik wil eindigen met een voorbeeldje van een 16 jarig meisje. Anna was ten huwelijk gevraagd door Jan, maar Anna wist dat Jan een drinker was en een ruwe kerel en zei daarom heel kordaat NEE. Dit bracht hare hele familie in rep en roer en dagen achter een mo st het arme kind het horen hoe slecht en dom ze was om zo een huwe lijk te durven weigeren. Op het laatst kon het arme kind het niet meer houden en zei JA. De families togen naar de mis sie en het huwelijk werd ingeschreven. Anna was echter niet bedroefd en een guitig lachje bleef om haar mondje spe len wat zoiets zei als: „Ik krijg jullie wel„ De grote dag naderde en het trouwlus- 5 In ‘t visioen van 13 Juli openbaarde O. L. Vrouw aan de drie kinderen verschillende toekomstige dingen met ‘t uitdrukkelijk ver bod het aan iemand te vertellen. Gedurend 25 jaar is het verborgen gebleven Op 31 Aug, 1941 heeft Lucia aan de Bisschop van Leiria „uit pure gehoorzaamheid en met verlof van de Hemel" ‘n groot gedeelte ervan bekend gemaakt. De kinderen zagen de hel. „Bid veel, om de mensen uit de hel te houden. Ook voor die intentie moet de devotie tot ‘t Onbevlekte Hart van Maria groeien. Als dat allemaal gebeurt, zullen er veel zielen ge red worden en zal vrede komen. Rusland zal zich bekeren maar, als men niet luisterd naar mij, dan Er bestaat natuurlijk geen grotere ramp dan naar de hel gaan. Op grond van verkregen gegevens omtrent het verloop van de aardappelmoeheid in ons land en met inachtneming van de ernstige besmettingsmogelijkheden kan worden aan genomen, dat in vele percelen bouwland de kaar en’b espreken lang en breed hoeveel^ eerste verwekkers van deze hardnekkige H ziekte reeds aanwezig zijn, aldus de Minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoor ziening in een rapport over de aardappel moeheid in ons land in 1950, aangeboden aan de leden van de Staten-Generaal. Dit betekent, aldus vervolgt de Bewindsman, dat slechts nauwkeurige naleving van de één op drie vruchtwisselingsverplichting een verdere ontwikkeling van het aardappelaaltje in de aangetaste percelen kan voorkomen. Ge beurt dit niet, dan zullen over enige jaren op dergelijke percelen niet meer dan één maal in de 4 of 5 jaren aardappelen kunnen worden geteeld, omdat de ziekte hiertoe zal dwingen. HOOFDPUNT - Contróleregistratie. In 1950 werd de proef genomen, de aard appeltelers zelf te doen opgeven, welke per celen dit jaar voor de aardappelteelt werden gebruikt. Hoewel hieruit vele belangrijke ge gevens werden verkregen, bleek deze vorm van registratie toch onvoldoende als basis voor de vruchtwisselingscontröle in de ko mende jaren. Het bedrijfsleven en de Plan- tenziektenkundige Dienst waren het er una niem over eens, dat alleen een kartering van de aardappelpercelen, zoals in 1950 reeds in enige gebieden werd ingevoerd, een nauw- Bemoeilijking export. Mocht deze toestand onverhoopt ontstaan, dap zal ook de uitvoer van producten van land- en tuinbouw, waaraan grond blijft han gen, naar alle landen ernstig worden bemoei lijkt. Thans is het nog mogelijk, alle poot- aardappelen, bloembollen en boomkwekerij producten bij uitvoer de garantie mede te geven, dat zij afkomstig zijn van grond, waarin bij voorafgaand grondmonsteronder- zoek geen cysten van het aardappelaaltje zijn aangetoond. Het is dan ook zaak, alles op alles te zetten teneinde deze toestand te kunnen bestendigen. aan de Paters vaak veel zoeken en vra j gen oplegt, daar van een burgerlijke j stand om de geboorte datum na te gaan geen sprake is. Het wordt gemakkelijk als het kind in de kerkelijke doopboeken is ingeschreven, en kort na de geboorte is gedoopt. Ik ben eigenlijk al veel te ver gevor derd, daar we hier al spreken over perso nen die van plan zijn om te gaan trou wen. In het huwelijks leven zijn echter enorm veel praktijken die aan de kinde ren beletten om eenmaal in hun leven slechts aan trouwen te kunnen denken. Enige voorbeelden zullen U hiervan een beter inzicht geven. Vooreerst dient de lezer wel te weten dat de kindersterfte berekening in Tanganyika een resultaat gaf van boven de 80 pCt terwijl dit in Holland slechts ‘n 2pCt bedraagt. U zult U wellicht afvragen hoe dit mogelijk is. Dit vindt zijn oorzaak in vqle omstandig heden die met het klimaat, hygiene en huwelijksleven samenhangen. Vooreerst moet U alle maar dan ook alle goede zorgen voor moeder en kind uitschake len zoals U die kent hierin Europa. Ver der kunt U zelfs bezoek van een gewone dokter er welbij vergeten. Ook dient U in aanmerking te nemen de ongezonde omgeving waarin moeder en kind zich begeven en dit zal U niet moelijk vallen als u zich even herinnert hoe hun wonin gen zijn ingericht. Vooral echter moet ik hier aanstippen de vele bijgelovige ge bruiken der stammen, die het kind doen sterven, ofschoon het zelfs in deze moei lijke omstandigheden toch nog best had kunnen blijven leven. Hiervan wil ik U enige voorbeeldjes geven. Een vrouw wordt door God gezegend met een tweeling. Heel mooi, maar de bijgelovige gewoonte gebieden nu een maal dat tweelingen niet door de „Gees ten” gewenst zijn en derhalve moeten de beide stumpers uit de weg worden ge ruimd, wat gewoonlijk geschied door as in neus en mond te stoppen, waardoor de kleinen aldra zijn verstikt. Ook al wordt er slechts één kind ge boren dan zijn er nog vele voorschiften waaraan de geboorte moet voldoen c f het kind moet sterven. Niet alleen bij de ge boorte maar ook op latere leeftijd zijn er nog mogelijkheden genoeg om uit de weg te worden geruimd. De plaatsruimte laat mij hier niet toe om van allen voor beelden te geven, maar mochten er on der de lezers zijn die er graag wat meer van wilde weten dan kunnen zij op de dag van vandaag een keurig versierd boek bestellen, geschreven door Dr. A. Melchior, die drie maanden in ons Vika riaat heeft doorgebracht en na zijn te- gezette controle mogelijk maakt. Besloten is, dat hiertoe in geheel Nederland, voor geza menlijke kosten van de Stichting voor de Landbouw en het Rijk, te beginnen in 1951, de aardappelpercelen op kaarten zullen wor den ingeschetst. Om deze noodzakelijke werkzaamheden te kunnen financieren, zal de controle op de naleving van de Colorado- keverwet op andere wijze en met verder gaande adviserende hulp van het bedrijfs leven zelf worden uitgevoerd, zonder dat de intensiteit van de bestrijding zal vermin deren Particuliere teelten een ernstig bezwaar. Een groot probleem, aldus de Minister, vormen de vele tuinen, waarin voor eigen gebruik aardappelen worden geteeld. Ook in het buitenland blijken vooral deze de haarden te zijn, van waaruit de verspreiding van de aardappelmoeheid plaats heeft. Het verbieden van de aardappelteelt in de ge hele omgeving van tuinen, waarin cysten van het aardappelaaltje zijn aangetoond, zal dan ook met gestrengheid moeten worden voortgezet. De controle op de vruchtwisseling in par ticuliere- en volkstuinen wordt uitgeoefend door de politie. De geringe oppervlakte van de aardappelpercelen, de zeer verspreide ligging en het grote aantal jaarlijks wordt dit op 5 a 600.000 tuinen en stukjes grond geschat maken het opnemen van deze gevallen in de kartering van de bedrijven zeer bezwaarlijk. Door de politie wordt in elke gemeente huis aan huis en per complex volkstuinen nagegaan en op schetskaarten aangetekend, waar jaarlijks door particulieren aardappelen worden verbouwd. Voor tuinen kleiner dan 10 are mag volgens de Wet jaarlijks niet meer dan een derde deel met aardappelen worden beteeld, hetgeen de controle ver eenvoudigt en tot een juiste vrucht wisseling leidt. De aardappelmoeheid moet een halt wor den toegeroepen, en wel thans reeds! Elk jaar uitstel betekent groter moeilijkheden door verder voortwoekeren van de ziekte. In Nederland zijn een stabilisatie en terug dringen van de ziekte mogelijk, wanneer iedere aardappelteler, groot en klein, zich stipt houdt aan de vruchtwisseling van één op drie jaar. BAARLE-NASSAU-HERTOG 3 Destap in het huwelijskbootje is voor eenieder een grote stap, en voor de ne ger van Oost-Afrika al niet minder. Ik zou liever willen zeggen vooral voor de neger is dit de grootste stap van zijn gehe le leven, maar tevens ook de vervulling van zijn wensen en idealen. Immers alle gewoonten ën gebruiken zowel als dan sen en bijgelovige praktijken staan bijna alle op een of andere manier in verband met het huwelijksleven. Vanzelf sprekend komen huwelijken op zeer jonge leeftijd heel gewoon voor en is dit in het oog van de neger ook niets bijzonders, Volgens hun begrippen mag een meisje trouwen, zodra ze voor het huwelijksleven geschikt is, wat voor de neger al vaak zo i“ 10 «r iq leeftijd. Voor de christen meisjes geldt bruidschat te betalen door detoekomstige natuurlijk altijd de kerkelijke wet, wat Zaterdag 20 Januari 1951 •A 6 Jaargang Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f2.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per Redactie: E. F. de Jong en J. C. Rovers I Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau Zondere krachtige bestrijding teelverbod gedurende 4 of 5 jaren Mijnhardt Hoofdpijnpoeders. Doos 45 ct. Mijnhardt Hoofdpijntabletten. Koker 75 ct. m. m. Nummer 3 L7C ICUCldlGU OUill 1O Hl Ulia vuxuiiuui I op de dag van heden gewoonlijk zo rond i de 50 tot 60 aulden,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1951 | | pagina 1