Voorrang voor snelverkeer
a
Baarle's Nieuws- en Advertentieblad
1
ALS UW SPIJS-
verteringsorganen van streek zijn, dan
is CARBO VIT (Mijnhardt) een uitkomst.
Carbovit: actieve absorbtiekool dragees,
volkomen onschadelijk. Doos 40 ct en 1 gld.
zegening
opheffing maximumsnelheid in de stad
Komt er weer een ijsbaan?
en Motor-
Bekendmakingen,
1950
C5
O
bekomen ten ge-
S
Onder auspiciën van de Auto- en Mo-
m
I
dag 5 November 1950 de jaarlijkse Auto-
en Motor-Zegening gehouden, direct na
afloop van de Hoogmis aan de ingang
vandeSt. Remigiuskerk. Om 10. - uur
wordt de Hoogmis opgedragen aan St.
Christoffel om zijn bijzondere bescher
ming te verkrijgen voor de auto-en mo
torrijders.
Wij verzoeken iedere auto- of motor
rijder aan deze zegening deel te nemen
en rekening te houded met onderstaande
regeling.
De auto- en motorrijtuigen worden
voor en tijdens de Hoogmis als volgt op
gesteld:
Motoren: in de kerkstraat vanaf het
kerkhek tot het gemeentehuis.
Luxe auto's: in de Kerkstraat vanaf de
Meisjesschool tot de overweg.
Vrachtauto's in de Katerstraat vanaf
de overweg in de richting Loveren.
Landbouwtractoren en jeeps: in de
Stationsstraat.
Iedereen wordt beleefd verzocht de te
geven aanwijzingen stipt op te volgen
teneinde een vlot verloop Ie verzekeren.
Vanwege de auto-en motor-club zul
len wimpels verkrijgbaar worden gesteld.
Degenen die eventueel geen persoonlijke
aanschrijving hebben ontvangen worden bij
deze alsnog uitgenodigd- Ook rijwielen met
hulpmotoren worden verwacht- Deze stellen
zich op bij de andere motorrijwielen, alzo in
de Kerkstraat vanaf het kerkhek tot het ge
meentehuis.
Nieuw verkeersreglement
Wegenverkeerswet en wegenverkeers
reglement zijn beide reeds lang in nieu
we vorm in sluimerende toestand. Zul
len beiden nu per 1 Januari 1951 uit hun
sluimer ontwaken? Sinds de verouderde
motor- en rijwielwet van 1905 in werking
trad heeft het verkeer een totaal ander
aanzien gekregen. Het snelverkeer heeft
een enorme vaartgenomen en het is hard
nodig, dat vele kwesties afdoend worden
geregeld en in wet en voorschriften vast
gelegd.
Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken.
Wielrijders.
Deze talrijke wegberijders krijgen en
kele voorrechten te genieten.
Hij zal kleine voertuigen mogen mee
trekken.
Hij zal een hond of een paard mogen
laten meelopen.
Het verplichte zitje om iemand mee te
vervoeren zal slechts gelden voor kinde
ren beneden tien jaar. (Tenzij een Ge
meenteverordening anders beschikt!)
Bromfietsers.
Er is een strijd gevoerd om de rechten
van deze weggebruikers er rijden mo
menteel al een 60.000 van deze voer
tuigen in- Nederland vast te leggen
door hen gebruik te laten maken van de
rijwielpaden. De nieuwe maatregel ech
ter voorziet in een slordige 2000 K.M.
rijwielpad voor de klapfietsen, tenzij de
motor wordt afgezet. Dit zou nl. gelden
voor al die rijwielpaden, aangeduid door
de zwarte bordjes met in witte letters
„rijwielpad" erop. Dit zal bij velen op
qrote bezwaren stuiten, als wc alleen
maai eens denken aan fietsjongens, aan
verplegend personeel van W. G. Kruis,
Schaatsliefhebbers attentie
Vorig jaar kwam Baarles Bloei met het ini
tiatief voor de dag om aan de Stationstraat
een ijsbaan aan te leggen. De uitvoering van
het plan werd later overgedragen aan de
R. K. S-V. Gloria en de Vrijwillige Brand
weer. Daar deze overdracht eerst op het laat
ste nippertje plaats vond, toen het al enkele
dagen stevig gevroren had, konden niet alle
voorbereidselen worden genomen, die de aan
leg van een goede ijsbaan nu eenmaal moeten
voorafgaan. Desondanks werd er toch een 5-
tal dagen prettig geschaatst en nu reeds zijn er
schaatsliefhebbers, die met de vraag voor de
dag komen: het gebeurt toch zeker dit jaar ook
wel! Beide bovengenoemde verenigingen zijn,
onder auspiciën van Baarles Bloei, inderdaad
wederom bereid tot de aanleg en exploitatie
van een ijsbaan over te gaan, doch willen
daarmede zo gauw mogelijk beginnen. Be
doeling is de baan aan te leggen op dezelfde
knusse plaats als verleden jaar, doch dan be
duidend groter.
Dit kan, als wij in staat worden gesteld nu
reeds de voorbereidende werkzaamheden uit
te voeren. Deze nu zijn velerlei. Zo zal het ter
rein moeten worden geëgaliseerd, stenen en
putten zullen moeten worden verwijderd of
afgedamd, er zal een aarden dam omheen moe
ten worden gelegd, afrasteringen gemaakt,
verlichting, muziek enz. enz.
LI begrijpt dat dit alles veel geld kost en dat
de ondernemende verenigen niet alleen het ri
sico mogen of kunnen aanvaarden. Idereen
wordt daarom thans in de gelegenheid gesteld
een abonnemt op de ijsbaan te nemen voor de
prijs van f 2.50 per persoon.
Dit abonnement geeft recht op vrije, toe
gang, zolang de ijsbaan geopend is, behalve
wanneer op de ijsbaan wedstrijden of demon
straties zouden worden georganiseerd.
De mogelijkheid tot het verkrijgen van een
abonnement staat slechts open tot Zondag 12
November. Nadien worden geen abonne's
I meer voor genoemde prijs aangenomen, ter
wijl zij, die geen abonné zijn alleen toegang tot
de ijsbaan zullen krijgen tegen betaling van
50 cent per keer. Daarmede wordt beoogd te
bereiken dat de baan niet „overbevolkt"
wordt zodat de abonné's prettig kunnen rij
den. Zij toch hebben het meeste recht omdat
zij bereid zijn een ricico te nemen en per slot
van rekening de aanleg van de baan mogelijk
zullen maken. Schoolkinderen kunnen abonné
worden voorfl-, doch deze mogen des
avonds niet zonder geleide op de baan. De
entree voor de kinderen zal hetzelfde zijn als
vorig jaar.
Schaatsliefhebbers en liefhebsters, aan U is
thans het woord! Het zal van U afhangen of
de ijsbaan er al dan niet komt. Bij te geringe
deelname zullen de gelden worden geresti
tueerd en wordt niet tot de aanleg overgegaan
Men kan zich mondeling of schriftelijk op
geven bij de secretaris van beide bovenbe
doelde verenigingen: J. M. Sonnemans, Bur
gemeester de Grauwstraat A 325 (4 e huis
rechts).
Let wel: voor 12 November a. s-
Gehoorzaamheid
3
Gebied niet méér dan nodig is, maar eis ‘n
stipte gehoorzaamheid. Deze grondregel sluit
‘n zekere toegevendheid niet uit U zegt bij
voorbeeld:Om 8 uur naar bed," „Niet met
Zondagse schoenen naar school". „Na 5 uur
niet meer op straat". „Zondags naar'tlof",
enz. U mag gerust afwijken van de door U
gegeven normen, maar dit mag niet gebeuren
op aandringen, dwingen of zeuren van ‘n
kind!
‘n Zeer voornaam punt is ‘t volgende: Leer
uw kind vroegtijdig gewennen aan 'n prompte
gehoorzaamheid. Meen niet, dat ouders die
hun kinderen vroegtijdig gehoorzaamheid le
ren, niet genoeg van hun kinderen houden.
Die ouders beminnen hun kinderen met ‘n bo
vennatuurlijke liefde Die ouders denken aan
't toekomstig aardsgeluk en nog veel meer
aan ‘t eeuwig hemels geluk-
In ‘t belang van ‘t kind, leer ‘t kind vroeg
tijdig gehoorzamen. Denk hier aan ‘t woord
van Vondel: „De kleinen treden op het kleed,
de groten trappen op het hart..
Bij het aanschouwen van ‘t nieuwe
verkeersreglement zijn er enkele aspec
ten, die een bijzondere aandacht van alle
weggebruikers verlangen, naast vele
kleinere voorschriften, welke beiden te
zamen een einde zullen maken aan de
minder gelukkige geldende regels en de
vele twijfelgevallen.
Snelverkeer voorrang
Dit is oud nieuws en geldt reeds sedert
1941. Echter te Genève wist men het
beter. Daar werd vastgesteld: Rechts
gaat voor.
Deze regel zou voor ons land met zijn
enorm aantal wielrijders ‘n
Wij hopen, dat tegelijk met het inwer
kingtreden van dit nieuwe verkeersregle
ment ook voorschriften bekend gemaakt
_rworden, waarin wordt voorzien in een
links, recht heeft op voorrang, terwijl het verplichtstellen van voorlichting hierover
verkeer, in iedere vorm, op voorrangs- Op a||e lagere en middelbare scholen.
Waar immers altijd en overal zal blij
ven gelden het voorschrift, dat iedereen
CHAAM
BEKENDMAKING.
De Burgermeester der gemeente Chaam
brengt het hierondervolgende ter kennis van
alle inwoners dezer gemeente.
Vanwege de Plantenziektekundige Dienst
te Wageningen, zal gedurende deze winter
wederom een streekactie worden georgani
seerd ter bestrijding van ratten.
Voor deze gemeente is hiervoor de periode
BAARLE-HERTOG
KEUZE VAN NATIONALITEIT
Het Schepen college van Baarle-Hertog
vestigt de aandacht van de belanghebbenden
op de volgende bepaling van de samengeor
dende wet van 14 Dec. 1932 op de verwer
ving, het verlies en de wederbekoming van de
nationaliteit:
tuisen zestien en twee en twintig jaar de staat
van Belg door keuze verkrijgen:
1) - Het kind in Belgie geboren, indien het
aldaar zijn gewoon verblijf gehad heeft, hetzij
sinds de leeftijd van veertien jaar tot die van
achttien jaar, hetzij gedurende ten minsten
negen jaar, en in ieder geval gedurende het
jaar, dat aan de verklaring zijner keuze is
voorafgegaan.
2) Het kind in een vreemd land geboren
uit ouders waarvan een de staat van Belg bezit
of bezat, indien dit kind zijn gewone verblijf
plaats in Belgie heeft gehad gedurende het
jaar, dat aan de verklaring zijner keuze is
voorafgegaan."
Nadere inlichtingen te
meentesecretarie
Bij bevel:
De Secretaris, De Burgemeester
J. Van Haeren. J. Loots.
Gloria loterij 1950
Alweer een loterij, zult U vragen! Ja, beste
lezers, ditmaal is het Gloria dat een grote
tombola organiseert. Het is thans 5 jaren ge
leden dat onze sportvei eniging zijn laatste lo
terij organiseerde en het was toendertijd niet
moeilijk een aantal loten aan de man te bren
gen. Er was destijds immers geld in ovorvloed
en de waarde ervan was maar zeer betrekke
lijk. Thans ligt de zaak gans anders.
Een flinke sportvereniging, zoals Gloria,
kan nu eenmaal niet uitsluitend bestaan van
Rijbewijs
Medische keuring zal normaliter niet
meer nodig zijn. Dit heeft wel wat voeten
In aarde gehad, maar is er toch door.
De indeling van rijbewijzen wordt ge
wijzigd en de duur gebracht van twee
op vijf jaar. Tenslotte wordt een kente
kenbewijs ingevoerd, dat als een soort
„persoonsbewijs" van het motorvoertuig
kan worden beschouwd, dat bij verwisse
ling van eigenaar mede overgaat op de
nieuwe bezitter.
In geval van mist moet overdag met
volle lichten worden gereden.
Ook de trams zullen van richtingaan
wijzers moeten worden voorzien.
De kleur van de overwegsignaallichten
die wit-flikkerend veiligsignaal aandui-
■den, zullen groen worden.
en niet mag en wat de rechten zijn van
iedere weggebruiker.
chaos bete- verpleegsters, doktoren, wijkverpleeg-
kenen. Zeer zeker gaat in regel van voor- j stsrs e
rang het verkeer van rechts ook hier te
lande voor, echter met deze beperking,
dat het snelverkeer, ook al komt dat ten
opzichte van het langzame verkeer van
Baarle-Nassau, 26 October 1950
De burgemeester,
DE GRAUW.
Trams hebben altijd voorrang en is te vermijden, zullen ook de kinderen vol-
dus geen kwestie meer van beleefdheid I ]edig ingelicht moeten zijn over wat mag
of noodzaak.
Rouwstoeten, brandweer, politie en
militaire colonnes behouden hun recht
van voorrang ook in de nieuwe voor- AlltO-
schriften.
Geen maximumsnelheid in kom
Wanneer men van Breda naar den Haag j
rijdt door Rotterdam en diens tunnel
rijdt men lange tijd over‘n weg, midden
in deze drukke stad, waarbij het zich
houden aan de regel van maximum snel
heid 40 Km. een marteling is. Doordat
immers overal oversteekplaatsen zijn,
duidelijk zichtbaar aangeduid en de weg
voldoende breed is, is een harder van 40
km. rijden aldaar alleszins verantwoord.
Zo is het in vele gevallen. Ook andersom
dwingt het verkeer soms tot veel langza
mer dan 40 km. Daarom is het een geluk
kig besluit om deze maatregelen onge
daan te maken, met dien verstande: Dat
iedere weggebruiker zich dusdanig dient
te gedragen, dat hij geen gevaar oplevert
voor het andere verkeer. Dit geldt voor
berijders van voertuigen zowel als voor
voetgangers, die immers ook weggebrui
kers zijn.
BAARLE-NASSAU
BESTRIJDING VAN DE BRUINE
RAT
De plantenziektenkundige dienst heeft het
plan opgevat tot massale bestrijding van de
bruine rat over het gehele land.
Daarom wordt eenieder verzocht ten ge-
meentehuize opgave te doen waar bruine rat
ten voorkomen en wel vóór 15 November
a.s.
aangewezen van 12 t. m 15 Januari 1951.
De bestrijding der ratten geschiedt door het
Uitleggen van geheel voor het gebruik gereed
zijnde lokaastabletten.
Dit lokaas bestaat uit tabletten van een be
paalde samenstelling die uitgelegd moeten
worden. Gemiddeld kan men rekenen dat men
per woonhuis 10 tabletten en per boerderij 30
tabletten nodig heeft. De kosten per tablet be
dragen f. 0,25.
De bestelling van dit lokaas moet door mij
geschieden voor 1 Decenber 1950.
Opdat door mij niet onnodig teveel bestrij-
dingsmateriaal wordt besteld, verzoek ik alle
belanghebbenden, voor 1 December 1950 op
te geven, hoeveel tabletten lokaas voor ieder
besteld moet worden.
Opgaven hiervoor kunnen worden gedaan
ter gemeente-secretarie van 9-12 uur.
Chaam, 30 October 1950.
De Burgemeester van Chaam,
A. SCHRAM.
Nummer 44
Zaterdag 4 Nov.
45e Jaargang
jr
w.’
Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f 2.50 per ha» jaar. Advertentie prijs 4 cent per m. m.
Redactie: E. F. de Jong en J. C. Rovers I Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau
j I
1
wegen, altijd voorrang heeft, (dit geldt
tevens op wegen, die verhard zijn tegen
onverharde wegen) i het verkeer in-gevaar brengen zal dienen