Voorrang voor snelverkeer a Baarle's Nieuws- en Advertentieblad 1 ALS UW SPIJS- verteringsorganen van streek zijn, dan is CARBO VIT (Mijnhardt) een uitkomst. Carbovit: actieve absorbtiekool dragees, volkomen onschadelijk. Doos 40 ct en 1 gld. zegening opheffing maximumsnelheid in de stad Komt er weer een ijsbaan? en Motor- Bekendmakingen, 1950 C5 O bekomen ten ge- S Onder auspiciën van de Auto- en Mo- m I dag 5 November 1950 de jaarlijkse Auto- en Motor-Zegening gehouden, direct na afloop van de Hoogmis aan de ingang vandeSt. Remigiuskerk. Om 10. - uur wordt de Hoogmis opgedragen aan St. Christoffel om zijn bijzondere bescher ming te verkrijgen voor de auto-en mo torrijders. Wij verzoeken iedere auto- of motor rijder aan deze zegening deel te nemen en rekening te houded met onderstaande regeling. De auto- en motorrijtuigen worden voor en tijdens de Hoogmis als volgt op gesteld: Motoren: in de kerkstraat vanaf het kerkhek tot het gemeentehuis. Luxe auto's: in de Kerkstraat vanaf de Meisjesschool tot de overweg. Vrachtauto's in de Katerstraat vanaf de overweg in de richting Loveren. Landbouwtractoren en jeeps: in de Stationsstraat. Iedereen wordt beleefd verzocht de te geven aanwijzingen stipt op te volgen teneinde een vlot verloop Ie verzekeren. Vanwege de auto-en motor-club zul len wimpels verkrijgbaar worden gesteld. Degenen die eventueel geen persoonlijke aanschrijving hebben ontvangen worden bij deze alsnog uitgenodigd- Ook rijwielen met hulpmotoren worden verwacht- Deze stellen zich op bij de andere motorrijwielen, alzo in de Kerkstraat vanaf het kerkhek tot het ge meentehuis. Nieuw verkeersreglement Wegenverkeerswet en wegenverkeers reglement zijn beide reeds lang in nieu we vorm in sluimerende toestand. Zul len beiden nu per 1 Januari 1951 uit hun sluimer ontwaken? Sinds de verouderde motor- en rijwielwet van 1905 in werking trad heeft het verkeer een totaal ander aanzien gekregen. Het snelverkeer heeft een enorme vaartgenomen en het is hard nodig, dat vele kwesties afdoend worden geregeld en in wet en voorschriften vast gelegd. Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken. Wielrijders. Deze talrijke wegberijders krijgen en kele voorrechten te genieten. Hij zal kleine voertuigen mogen mee trekken. Hij zal een hond of een paard mogen laten meelopen. Het verplichte zitje om iemand mee te vervoeren zal slechts gelden voor kinde ren beneden tien jaar. (Tenzij een Ge meenteverordening anders beschikt!) Bromfietsers. Er is een strijd gevoerd om de rechten van deze weggebruikers er rijden mo menteel al een 60.000 van deze voer tuigen in- Nederland vast te leggen door hen gebruik te laten maken van de rijwielpaden. De nieuwe maatregel ech ter voorziet in een slordige 2000 K.M. rijwielpad voor de klapfietsen, tenzij de motor wordt afgezet. Dit zou nl. gelden voor al die rijwielpaden, aangeduid door de zwarte bordjes met in witte letters „rijwielpad" erop. Dit zal bij velen op qrote bezwaren stuiten, als wc alleen maai eens denken aan fietsjongens, aan verplegend personeel van W. G. Kruis, Schaatsliefhebbers attentie Vorig jaar kwam Baarles Bloei met het ini tiatief voor de dag om aan de Stationstraat een ijsbaan aan te leggen. De uitvoering van het plan werd later overgedragen aan de R. K. S-V. Gloria en de Vrijwillige Brand weer. Daar deze overdracht eerst op het laat ste nippertje plaats vond, toen het al enkele dagen stevig gevroren had, konden niet alle voorbereidselen worden genomen, die de aan leg van een goede ijsbaan nu eenmaal moeten voorafgaan. Desondanks werd er toch een 5- tal dagen prettig geschaatst en nu reeds zijn er schaatsliefhebbers, die met de vraag voor de dag komen: het gebeurt toch zeker dit jaar ook wel! Beide bovengenoemde verenigingen zijn, onder auspiciën van Baarles Bloei, inderdaad wederom bereid tot de aanleg en exploitatie van een ijsbaan over te gaan, doch willen daarmede zo gauw mogelijk beginnen. Be doeling is de baan aan te leggen op dezelfde knusse plaats als verleden jaar, doch dan be duidend groter. Dit kan, als wij in staat worden gesteld nu reeds de voorbereidende werkzaamheden uit te voeren. Deze nu zijn velerlei. Zo zal het ter rein moeten worden geëgaliseerd, stenen en putten zullen moeten worden verwijderd of afgedamd, er zal een aarden dam omheen moe ten worden gelegd, afrasteringen gemaakt, verlichting, muziek enz. enz. LI begrijpt dat dit alles veel geld kost en dat de ondernemende verenigen niet alleen het ri sico mogen of kunnen aanvaarden. Idereen wordt daarom thans in de gelegenheid gesteld een abonnemt op de ijsbaan te nemen voor de prijs van f 2.50 per persoon. Dit abonnement geeft recht op vrije, toe gang, zolang de ijsbaan geopend is, behalve wanneer op de ijsbaan wedstrijden of demon straties zouden worden georganiseerd. De mogelijkheid tot het verkrijgen van een abonnement staat slechts open tot Zondag 12 November. Nadien worden geen abonne's I meer voor genoemde prijs aangenomen, ter wijl zij, die geen abonné zijn alleen toegang tot de ijsbaan zullen krijgen tegen betaling van 50 cent per keer. Daarmede wordt beoogd te bereiken dat de baan niet „overbevolkt" wordt zodat de abonné's prettig kunnen rij den. Zij toch hebben het meeste recht omdat zij bereid zijn een ricico te nemen en per slot van rekening de aanleg van de baan mogelijk zullen maken. Schoolkinderen kunnen abonné worden voorfl-, doch deze mogen des avonds niet zonder geleide op de baan. De entree voor de kinderen zal hetzelfde zijn als vorig jaar. Schaatsliefhebbers en liefhebsters, aan U is thans het woord! Het zal van U afhangen of de ijsbaan er al dan niet komt. Bij te geringe deelname zullen de gelden worden geresti tueerd en wordt niet tot de aanleg overgegaan Men kan zich mondeling of schriftelijk op geven bij de secretaris van beide bovenbe doelde verenigingen: J. M. Sonnemans, Bur gemeester de Grauwstraat A 325 (4 e huis rechts). Let wel: voor 12 November a. s- Gehoorzaamheid 3 Gebied niet méér dan nodig is, maar eis ‘n stipte gehoorzaamheid. Deze grondregel sluit ‘n zekere toegevendheid niet uit U zegt bij voorbeeld:Om 8 uur naar bed," „Niet met Zondagse schoenen naar school". „Na 5 uur niet meer op straat". „Zondags naar'tlof", enz. U mag gerust afwijken van de door U gegeven normen, maar dit mag niet gebeuren op aandringen, dwingen of zeuren van ‘n kind! ‘n Zeer voornaam punt is ‘t volgende: Leer uw kind vroegtijdig gewennen aan 'n prompte gehoorzaamheid. Meen niet, dat ouders die hun kinderen vroegtijdig gehoorzaamheid le ren, niet genoeg van hun kinderen houden. Die ouders beminnen hun kinderen met ‘n bo vennatuurlijke liefde Die ouders denken aan 't toekomstig aardsgeluk en nog veel meer aan ‘t eeuwig hemels geluk- In ‘t belang van ‘t kind, leer ‘t kind vroeg tijdig gehoorzamen. Denk hier aan ‘t woord van Vondel: „De kleinen treden op het kleed, de groten trappen op het hart.. Bij het aanschouwen van ‘t nieuwe verkeersreglement zijn er enkele aspec ten, die een bijzondere aandacht van alle weggebruikers verlangen, naast vele kleinere voorschriften, welke beiden te zamen een einde zullen maken aan de minder gelukkige geldende regels en de vele twijfelgevallen. Snelverkeer voorrang Dit is oud nieuws en geldt reeds sedert 1941. Echter te Genève wist men het beter. Daar werd vastgesteld: Rechts gaat voor. Deze regel zou voor ons land met zijn enorm aantal wielrijders ‘n Wij hopen, dat tegelijk met het inwer kingtreden van dit nieuwe verkeersregle ment ook voorschriften bekend gemaakt _rworden, waarin wordt voorzien in een links, recht heeft op voorrang, terwijl het verplichtstellen van voorlichting hierover verkeer, in iedere vorm, op voorrangs- Op a||e lagere en middelbare scholen. Waar immers altijd en overal zal blij ven gelden het voorschrift, dat iedereen CHAAM BEKENDMAKING. De Burgermeester der gemeente Chaam brengt het hierondervolgende ter kennis van alle inwoners dezer gemeente. Vanwege de Plantenziektekundige Dienst te Wageningen, zal gedurende deze winter wederom een streekactie worden georgani seerd ter bestrijding van ratten. Voor deze gemeente is hiervoor de periode BAARLE-HERTOG KEUZE VAN NATIONALITEIT Het Schepen college van Baarle-Hertog vestigt de aandacht van de belanghebbenden op de volgende bepaling van de samengeor dende wet van 14 Dec. 1932 op de verwer ving, het verlies en de wederbekoming van de nationaliteit: tuisen zestien en twee en twintig jaar de staat van Belg door keuze verkrijgen: 1) - Het kind in Belgie geboren, indien het aldaar zijn gewoon verblijf gehad heeft, hetzij sinds de leeftijd van veertien jaar tot die van achttien jaar, hetzij gedurende ten minsten negen jaar, en in ieder geval gedurende het jaar, dat aan de verklaring zijner keuze is voorafgegaan. 2) Het kind in een vreemd land geboren uit ouders waarvan een de staat van Belg bezit of bezat, indien dit kind zijn gewone verblijf plaats in Belgie heeft gehad gedurende het jaar, dat aan de verklaring zijner keuze is voorafgegaan." Nadere inlichtingen te meentesecretarie Bij bevel: De Secretaris, De Burgemeester J. Van Haeren. J. Loots. Gloria loterij 1950 Alweer een loterij, zult U vragen! Ja, beste lezers, ditmaal is het Gloria dat een grote tombola organiseert. Het is thans 5 jaren ge leden dat onze sportvei eniging zijn laatste lo terij organiseerde en het was toendertijd niet moeilijk een aantal loten aan de man te bren gen. Er was destijds immers geld in ovorvloed en de waarde ervan was maar zeer betrekke lijk. Thans ligt de zaak gans anders. Een flinke sportvereniging, zoals Gloria, kan nu eenmaal niet uitsluitend bestaan van Rijbewijs Medische keuring zal normaliter niet meer nodig zijn. Dit heeft wel wat voeten In aarde gehad, maar is er toch door. De indeling van rijbewijzen wordt ge wijzigd en de duur gebracht van twee op vijf jaar. Tenslotte wordt een kente kenbewijs ingevoerd, dat als een soort „persoonsbewijs" van het motorvoertuig kan worden beschouwd, dat bij verwisse ling van eigenaar mede overgaat op de nieuwe bezitter. In geval van mist moet overdag met volle lichten worden gereden. Ook de trams zullen van richtingaan wijzers moeten worden voorzien. De kleur van de overwegsignaallichten die wit-flikkerend veiligsignaal aandui- ■den, zullen groen worden. en niet mag en wat de rechten zijn van iedere weggebruiker. chaos bete- verpleegsters, doktoren, wijkverpleeg- kenen. Zeer zeker gaat in regel van voor- j stsrs e rang het verkeer van rechts ook hier te lande voor, echter met deze beperking, dat het snelverkeer, ook al komt dat ten opzichte van het langzame verkeer van Baarle-Nassau, 26 October 1950 De burgemeester, DE GRAUW. Trams hebben altijd voorrang en is te vermijden, zullen ook de kinderen vol- dus geen kwestie meer van beleefdheid I ]edig ingelicht moeten zijn over wat mag of noodzaak. Rouwstoeten, brandweer, politie en militaire colonnes behouden hun recht van voorrang ook in de nieuwe voor- AlltO- schriften. Geen maximumsnelheid in kom Wanneer men van Breda naar den Haag j rijdt door Rotterdam en diens tunnel rijdt men lange tijd over‘n weg, midden in deze drukke stad, waarbij het zich houden aan de regel van maximum snel heid 40 Km. een marteling is. Doordat immers overal oversteekplaatsen zijn, duidelijk zichtbaar aangeduid en de weg voldoende breed is, is een harder van 40 km. rijden aldaar alleszins verantwoord. Zo is het in vele gevallen. Ook andersom dwingt het verkeer soms tot veel langza mer dan 40 km. Daarom is het een geluk kig besluit om deze maatregelen onge daan te maken, met dien verstande: Dat iedere weggebruiker zich dusdanig dient te gedragen, dat hij geen gevaar oplevert voor het andere verkeer. Dit geldt voor berijders van voertuigen zowel als voor voetgangers, die immers ook weggebrui kers zijn. BAARLE-NASSAU BESTRIJDING VAN DE BRUINE RAT De plantenziektenkundige dienst heeft het plan opgevat tot massale bestrijding van de bruine rat over het gehele land. Daarom wordt eenieder verzocht ten ge- meentehuize opgave te doen waar bruine rat ten voorkomen en wel vóór 15 November a.s. aangewezen van 12 t. m 15 Januari 1951. De bestrijding der ratten geschiedt door het Uitleggen van geheel voor het gebruik gereed zijnde lokaastabletten. Dit lokaas bestaat uit tabletten van een be paalde samenstelling die uitgelegd moeten worden. Gemiddeld kan men rekenen dat men per woonhuis 10 tabletten en per boerderij 30 tabletten nodig heeft. De kosten per tablet be dragen f. 0,25. De bestelling van dit lokaas moet door mij geschieden voor 1 Decenber 1950. Opdat door mij niet onnodig teveel bestrij- dingsmateriaal wordt besteld, verzoek ik alle belanghebbenden, voor 1 December 1950 op te geven, hoeveel tabletten lokaas voor ieder besteld moet worden. Opgaven hiervoor kunnen worden gedaan ter gemeente-secretarie van 9-12 uur. Chaam, 30 October 1950. De Burgemeester van Chaam, A. SCHRAM. Nummer 44 Zaterdag 4 Nov. 45e Jaargang jr w.’ Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f 2.50 per ha» jaar. Advertentie prijs 4 cent per m. m. Redactie: E. F. de Jong en J. C. Rovers I Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau j I 1 wegen, altijd voorrang heeft, (dit geldt tevens op wegen, die verhard zijn tegen onverharde wegen) i het verkeer in-gevaar brengen zal dienen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1950 | | pagina 1