Advertentieblad Omstreken. Baarle's Nieuws- en I Het drukke seizoen... en het bedrijfspensioenfonds voor de landbouw Het Bedrijfspensioenfonds Landbouw is niet meer zulk een kende instelling als een jaar geleden, maar het zou bezijden de waarheid zijn om te beweren, dat ieder al precies weet wat hij ten opzichte van het Fonds te doen of te laten heeft. Juist in deze tijd nu de seizoenwerkzaamheden in de land bouw weer in volle gang zijn, is het no dig aan die misschien onbekende ver plichtingen te herinneren. Want extra werk eist het in dienst nemen van extra hulp. Voor die losse hulp moet niet al leen worden betaald, maar moeten even als voor de vaste arbeiders, ook zegels w... Een reis naar de maan? Jeruzalem-Jericho 1950 dan aan bij dag mensen Wist U i de kor meer - vierde millioen gulden pensioenen heeft uitgekeerd? voor de onbe- geschieden door controlestations op de grond. Dit probleem, de navigatie, maakt dan ook hetgebruik van trans atlantische raketwapens met atoomlading tamelijk onwaarschijnlijk. Indien men echter voortbouwt op de fantasieën in de film „Destination Moon“ en daarbij gebruik maakt van de menin gen der verschillende geleerden,zo kan men zich ongeveer een voorstelling vor men van een reis naar de maan, zoals die wellicht binnen afzienbare tijd zal worden ondernomen. Om te beginnen moeten de maanrei- zigers beschikken over een raket van ongeveer 50 meter lengte en een gewicht van 250 ton met inbegrip van de lading. Van deze 250 ton moet 200 ton bestaan uit gewoon water als reactie- massa in de atoommotor. Hei gewicht van de raket is 40ton, terwijl 10 ton wordt betekend voor passagiers, uitrusting en isolatie te gen de uitstraling van de motor Hier vormt de geweldige versnelling wel een probleem, want de miniumsnelheid om de zwaartekracht te overwinnen bedraagt ongeveer 40.000 km per uur. Gedurende de eerste vier minuten moet de raket een hoogte bereiken van ongeveer 1300 km Dan wordt de motor stopgezet en vliegt de raket in 46 uur naar de maan. Een zeer belangrijk vraagstuk is de koeling van de motor. Reeds bij het gebruik van raketten met gewone brandstof, zoals vloeibare zuurstof, treden zeerhoge tem perature ob, die men hoopt te kunnen pestrijden door de zogenaamde ,,zweet- koeling," waarbij onderdruk door de po reuze wand van de motor een vloeistof wordt geperst. Bij hetgebruik van een atoommotor zijn de op tredende tempra- turen echter belangrijk hoger. Na een reis van dus bijna twee dagen, tijdens welke de koersafwijkingen door het in schakelen van de motor worden gecorri geerd, bereikt de raket de maan. Met ge bruikmaking van de motor moet nu de raket omqedraaid worden, zodat de snel heid want de raket valt a.h.w. op de maan - wordtafgeremd en een landing kan worden uitgevoerd, waarbij de staart het eerst het maanoppervlak raakt. lening, aan te schaffen Christus zelf is Zondagmorgen Uw Adviseur. Ga, en doe gij evenzo. Steunt dit werk en als het mogelijk is, ga het zelf beoefenen. U krijgt Zondagmorgen een pleister, het is een echte goede Hollandse ge woonte als men iets krijgt, wat terug te geven... daarom: Doe er Zondag zelf ook een pleister op.., Weekblad voor Baarle-Nassau-Herog en Die weg bestaat nog! Vlak nabij onze woning. Ook de verongelukte uit onze dagen roept om hulp. Misschien is het de Rijksweg.de nauwe straat, de werkplaats en mogelijk is de moordenaar het snel verkeer of de machine. Duizenden uitgeschudden jaarlijkse langs onze wegen, in bedrijven, maar ook duizenden mannen en vrouwen die en nacht gereed staan hun mede- deskundig bij te staan bij het verlenen van de allereerste hulp. De Katholieke Nationale Bond voor Eerste Hulp bij Ongelukken heeft de tekening die Christus zelf maakte, en waarvan we het verhaal Zondag in onze kerken weer zullen beluisteren, leven oegeven. Men vraagt Zondag Uw mede-hulp Door Uw steun zat het mogelijk zijn het werk nog meer uit te breiden, meerdere snelle en deskundige hulp te verlenen, meer materialen, nodig voor die huipver- E. H. B. O. Collecte Een van de grooiste problemen is dat van de brandstof. In de film wordt de ra ket voortbewogen door atoomkracht, waardoor het mogelijk gemaakt wordt ook weer naar de aarde terug te keren Een dergelijke atoomraket is echter nog niet te construeren, omdat men de atoomkracht niet voldoende onder con- j van de moeilijkheid, waarmede Jules Verne kampte: een zodanige aanvangssneiheid, j dat de raket buiten de aantrekkings- kracht van de aarde gebracht wordt, is ‘t ook niet nodigaroomkracht te gebruiken. Men is het er reeds lang over eens, dat een mengsel van vloeibare zuurstof en fluor of van vloeibare waterstof en fluor de raket een aanvangssnelheid zai geven van 11 km per seconde, voldoende om bultende werking van de zwaartekracht te komen. Iets anders is echter, dat 50 tot 90pCt. van het gewicht van de raket zal moeten bestaan uit brandstof, die in de eerste minuten van de opstijging reeds verbruikt wordt. Er is geen luimte om brandstof voor de terugtocht mede te ne men Dit houdt echter in, dat raketverkeer tussen bepaalde punten op de aardbol wel mogelijk is. Men heeft ook reeds be rekend, dat het mogelijk moet zijn een raket voor tien personen te bouwen, die de afstand tussen New-York en Los An geles- ruim 4000 km - in 45 minuten af legt. Deze raket zou ongeveer 25 meter lang zijn en een gewicht hebben van 48 ton, waarvan 36 ton zou bestaan uit vloeibare waterstof en fluor. Deze brand stof zou gedurende de eerste minuten van de onder een hoek van plm 60 gr. plaats vindende - opstijging geheel ver bruikt worden, waardoor de raket aan ‘t eind van deze 60 seconden een stijgsnel- heid heeft van bijna 15.000 km. per uur. Na het bereiken van een hoogte van ongeveer 500 km keert de raket weer met een boog naar de aarde terug en zweeft op een hoogte van ongeveer 40 naar Los Angeles. Voor de landing al daar wordt een hulpmotor ingeschakeld. De passagiers zuilen van de grote snelheid geen nadelige gevolgen onder vinden. Op speciale rustbedden zullen zij de krachten, die gedurende de eerste minuut optreden en die zesmaal de zwaartekracht bedragen, ondergaan. Door die kracht zal het vlees in hun gezicht a. h. w. weggedrukt worden, ter wijl zij hun ledenmaten moeilijk zullen kunnen bewegen. Anders is het met de bestuurder van deze raket. De geweldi ge snelheid van het projectiel zal het hem ónmogelijk maken zo snel zijn be rekeningen met betrekking tot de navi gatie uit te voeren, dat een juiste koers verzekerd is. Daarom zal de navigatie-met de bijbe horende berekingen-automatisch moeten worden geplakt. Dat geldt voor alle soor- tr0|e heeft. Voor de oplossing ten werkzaamheden, waarvoor arbeiders worden ingeschakeld (zoals in de hooi- bouw, de fruit- en erwtenpluk, de rooitij den en in de overige drukke seizoen werkzaamheden in het bedrijf). Ook de aard van het dienstverband doet er niet toe: voor de arbeider, die de rest van het jaar in een geheel ander bedrijf werkt, of voor degene, die de overige tijd zelfstan dige is, zijn even goed premiën ver schuldigd als voor de vaste of de losse arbeider. Niet alleen de boer en tuindei, maar ook de pachter, de handelaar en de com- missionnair, die in georganiseerde vorm landbouwwerkzaamheden laten verrich ten, zijn verplicht premie te betalen. Ook degene, die inwonende knechts in dienst heeft, of volontairs, of wiens kinderen of familieleden tegen beloning in zijn bedrijf werkzaam stelt moet voor deze mensen premie betalen. De premie is voorts verschuldigd on geacht de hoogte van het loon en even eens indien het loon geheel of gedeelte lijk bestaat uit verstrekkingen in natura. Uitgezonderd van de verplichting zijn alleen arbeiders, die jonger zijn dan 17 jaar of ouder zijn dan 65 jaar. Iedere werkgever doet verstandig zich tijdig terdege op de hoogte te stellen van wat hij precies te doen heeft. Hierdoor voorkomt hij moeilijkheden achteraf, want aan de plicht tot premiebetaling is toch geen ontkomen. Hij kan tot het ver krijgen van inlichtingen zich wenden tot de Sociale Verzekeringscommissie, plaatselijk te Baarle Nassau. H. Jansen, Veldbraak, Leon Verhoeven B 88 Grens Te Ulicoten: V. Boeren, Maalkant. Tot slot nog een enkel feit, dat het Bedrijfspensioenfonds in te tijd van zijn bestaan reeds een en een - Nieuwe koers bij woningbouw Bijdrage-ineens voor particulieren in plaats van jaarlijkse bijdragen Zaterdag 19 AUG. Nummer 33 45t Jaargang Hertog l m> m. Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau Woningen met bedrijf. Een belangrijke bepaling van de nieuwe pre mieregeling is ook dat eveneens een bijdrage- ineens kan worden verkregen voor woningen met bedrijfsruimte indien het woongedeelte ten hoogste 375 kub. meter bedraagt of 450 kub. meter voor een gezin met meer dan zes kin deren. Onder bedrijfsruimte wordt alleen ver staan de ruimte voor een bedrijf (een winkel) maar niet de ruimte die iemand nodig heeft voor de uitoefening van zijn beroep (dokter, tandarts enz,) want dan is niet gemakkelijk een grens te Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f2.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per Redactie: E. F. de Jong en J. C. Rovers ■miwiuwBiiiiiwiiurnh i j. iirnnr—nnunnamirr. i ri iinnTT r~n>~TT^iimnmiTn7inTrfiïirriinBT Zondag 20 Augustus wordt overal de col lecte gehouden ten bate der E.H B.O. vereni gingen. Voor alle H. Missen in Nassau en zal daarom Zondag door de leden der plaatse lijke afdeling een pleister te koop worden aan geboden; d.w.z. U krijgt een pleister en U stopt daartegenover Uw gift in de bus. Onze leden hebben zich met veel opoffering aan het E.H.B.O. werk gewijd en vertrouwen wij daarom dat dit door U allen gewaardeerd worden. Door pers en radio is U op deze col lecte gewezen en vertrouwen wij daarom dat deze collecte een succes zal zijn. De Secretaris, A P. Denis. Wie herinnert zich niet uit zijn jeugd het fantastische boek van Jules Verne: De reis naar de maan? Enkele tientallen jaren geleden nog zou men dit boek naar het rijk der absolute fantasieën hebben verwezen, doch tegenwoordig helt men meer en meer over tot de mening, dat ook deze fantasie van de geniale Jules Verne, evenals vele van zijn andere bedenksels, vroeg of laat zal verwezenlijkt worden. Dit zou mogelijk kunnen zijn door twee recente uitvindingen: van de atoom energie en van het raket. Elseviers Weekblad gaf hierover een in teressante beschouwing, waaraan we het volgende ontleenden. tischer te bouwen, op ongeveer 6900.-—, ter wijl een dergelijke woning volgens de normale regeling in Juni j.l. 7820.— kostte. Gemiddeld komen de Woningwet-woningen (die worden gebouwd met rijksvoorschotten en jaarlijkse bij dragen in de exploitatietekorten) nu op 7860,-, nadat dit in Januari nog 9350.— was en in het eerste kwartaal van 1949 10.660.—. De bij dragen van het Rijk worden dus belangrijk min der. Ook voor woningen met een winkel. Het systeem van de jaarlijkse bijdragen in het exploitatie-tekort met een definitieve afre kening na tien jaar, heeft Voor particuliere bou wers weinig aantrekkelijks gehad omdat men tien jaar lang in onzekerheid blijft waar men eigenlijk aan toe is. Het Rijk gaf jaarlijks een bijdrage van 4% van het bedrag waarvoor de woning in verband met het huurpeil „te duur” was gebouwd. Na tien jaar heeft men van het Rijk dus 40% ontvangen van „het teveel be taalde”, maar hoeveel men nog krijgt van de resterende 60% moet men maar afwachten. Dat hangt af van het huurpeil over tien jaar. Die onzekerheid maakt de financieringsrege- ling niet aantrekkelijker. Daarom zal nu 1 Sep tember a.s. een premieregeling woningbouw 1950 in werking treden volgens welke particu lieren een ééngezinswoning van 375 kub. meter of étagewoningen van 325 kub. meter inhoud kunnen bouwen, waarvoor het Rijk dan een bij- drage-ineens verleent, die varieert tussen 3000..en 5600.per woning plus bijslagen voor fundering en grondkosten. De ééngezins- huizen mogen 450 kub. meter inhoud hebben in- dien het een gezin betreft met meer dan zes inwonende kinderen en de eigenaar het zelf be woont. De nieuwe regeling vraagt wel een gro ter bedrag ineens van het Rijk, maar zij komt minister Lieftinck natuurlijk ten slotte toch voordeliger. De bijdrage-ineens wordt vastgesteld op basis van het aantal personen dat in het huis kan wo nen. De oppervlakte van de kamers moet aan bepaalde eisen voldoen. De berekening van de bijdrage-ineens lijkt heel even ingewikkeld, maar wie wil bouwen, weet direct waar hij aan toe is en hij is van verdere ambtelijke bemoeiing en onzekerheid af. Ofschoon het de bedoeling is met deze nieuwe premieregeling de particuliere bouw aan te moe digen, verwacht men niet dat zulks dit jaar al het geval zal zijn, want er is reeds veel in aan bouw en in verband met het beschikbare aantal bouwvakarbeiders mag er niet te veel worden gebouwd. De nieuwe premieregeling maakt het echter mogelijk, dat particulieren, die met minder dan 60% van de premie genoegen willen nemen, voor rang krijgen dit jaar. Eenzelfde systeem dus als de (aflopende) regeling met verminderde bij drage voor woningwetwoningen. Het bouwen van een woning is duur in deze tijd. En hoe meer woningen er worden gebouwd, hoe groter de strop wordt voor het Rijk. Want ongeveer 80% van de woningen wordt gebouwd met steun van het Rijk, dat een jaarlijkse bijdrage verleent in het exploitatie-tekort omdat anders de huren van nieuwe woningen voor de meeste mensen onbetaalbaar zouden zijn. Reeds nu over 1950, moet het Rijk ƒ41 millioen bijpassen aan jaarlijkse bijdragen en als dit zo door zou gaan, zou het Rijk in 1960 een bijdrage moeten verle nen van in totaal 200 millioen per jaar. En dan is het nog volkomen onzeker hoeveel er bij gepast moet worden bij de definitieve afreke ning. Daarom moeten de bouwkosten omlaag. In dit opzicht zijn met het systeem om gemeen ten een extra aantal woningen te laten bouwen indien zij genoegen nemen met een lagere rijks- bijdrage dan normaal, reeds belangrijke succes sen geboekt. Er zijn al aanvragen voor 7500 woningen goedgekeurd hetgeen een besparing betekent van een millioen gulden per jaar - en de kosten van zo’n woning komen, door prac-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1950 | | pagina 1