Advertentieblad
Omstreken.
Baarle's Nieuws- en
I
Het drukke seizoen...
en het bedrijfspensioenfonds
voor de landbouw
Het Bedrijfspensioenfonds
Landbouw is niet meer zulk een
kende instelling als een jaar geleden,
maar het zou bezijden de waarheid zijn
om te beweren, dat ieder al precies weet
wat hij ten opzichte van het Fonds te
doen of te laten heeft. Juist in deze tijd nu
de seizoenwerkzaamheden in de land
bouw weer in volle gang zijn, is het no
dig aan die misschien onbekende ver
plichtingen te herinneren. Want extra
werk eist het in dienst nemen van extra
hulp. Voor die losse hulp moet niet al
leen worden betaald, maar moeten even
als voor de vaste arbeiders, ook zegels w...
Een reis naar de
maan?
Jeruzalem-Jericho
1950
dan
aan
bij dag
mensen
Wist U
i de kor
meer
- vierde millioen gulden
pensioenen heeft uitgekeerd?
voor de
onbe-
geschieden door controlestations op de
grond. Dit probleem, de navigatie, maakt
dan ook hetgebruik van trans atlantische
raketwapens met atoomlading tamelijk
onwaarschijnlijk.
Indien men echter voortbouwt op de
fantasieën in de film „Destination Moon“
en daarbij gebruik maakt van de menin
gen der verschillende geleerden,zo kan
men zich ongeveer een voorstelling vor
men van een reis naar de maan, zoals
die wellicht binnen afzienbare tijd zal
worden ondernomen.
Om te beginnen moeten de maanrei-
zigers beschikken over een raket van
ongeveer 50 meter lengte en een gewicht
van 250 ton met inbegrip van de lading.
Van deze 250 ton moet 200 ton bestaan
uit gewoon water als reactie- massa in de
atoommotor. Hei gewicht van de raket is
40ton, terwijl 10 ton wordt betekend
voor passagiers, uitrusting en isolatie te
gen de uitstraling van de motor Hier
vormt de geweldige versnelling wel een
probleem, want de miniumsnelheid om
de zwaartekracht te overwinnen bedraagt
ongeveer 40.000 km per uur. Gedurende
de eerste vier minuten moet de raket een
hoogte bereiken van ongeveer 1300 km
Dan wordt de motor stopgezet en vliegt
de raket in 46 uur naar de maan. Een
zeer belangrijk vraagstuk is de koeling
van de motor. Reeds bij het gebruik van
raketten met gewone brandstof, zoals
vloeibare zuurstof, treden zeerhoge tem
perature ob, die men hoopt te kunnen
pestrijden door de zogenaamde ,,zweet-
koeling," waarbij onderdruk door de po
reuze wand van de motor een vloeistof
wordt geperst. Bij hetgebruik van een
atoommotor zijn de op tredende tempra-
turen echter belangrijk hoger. Na een
reis van dus bijna twee dagen, tijdens
welke de koersafwijkingen door het in
schakelen van de motor worden gecorri
geerd, bereikt de raket de maan. Met ge
bruikmaking van de motor moet nu de
raket omqedraaid worden, zodat de snel
heid want de raket valt a.h.w. op de
maan - wordtafgeremd en een landing
kan worden uitgevoerd, waarbij de staart
het eerst het maanoppervlak raakt.
lening, aan te schaffen
Christus zelf is Zondagmorgen Uw
Adviseur. Ga, en doe gij evenzo. Steunt
dit werk en als het mogelijk is, ga het
zelf beoefenen.
U krijgt Zondagmorgen een pleister,
het is een echte goede Hollandse ge
woonte als men iets krijgt, wat terug te
geven... daarom: Doe er Zondag zelf ook
een pleister op..,
Weekblad voor Baarle-Nassau-Herog en
Die weg bestaat nog! Vlak nabij onze
woning. Ook de verongelukte uit onze
dagen roept om hulp. Misschien is het de
Rijksweg.de nauwe straat, de werkplaats
en mogelijk is de moordenaar het snel
verkeer of de machine.
Duizenden uitgeschudden jaarlijkse
langs onze wegen, in bedrijven, maar
ook duizenden mannen en vrouwen die
en nacht gereed staan hun mede-
deskundig bij te staan bij het
verlenen van de allereerste hulp. De
Katholieke Nationale Bond voor Eerste
Hulp bij Ongelukken heeft de tekening
die Christus zelf maakte, en waarvan we
het verhaal Zondag in onze kerken weer
zullen beluisteren, leven oegeven.
Men vraagt Zondag Uw mede-hulp
Door Uw steun zat het mogelijk zijn het
werk nog meer uit te breiden, meerdere
snelle en deskundige hulp te verlenen,
meer materialen, nodig voor die huipver-
E. H. B. O. Collecte
Een van de grooiste problemen is dat
van de brandstof. In de film wordt de ra
ket voortbewogen door atoomkracht,
waardoor het mogelijk gemaakt wordt
ook weer naar de aarde terug te keren
Een dergelijke atoomraket is echter nog
niet te construeren, omdat men de
atoomkracht niet voldoende onder con-
j van de
moeilijkheid, waarmede Jules Verne
kampte: een zodanige aanvangssneiheid,
j dat de raket buiten de aantrekkings-
kracht van de aarde gebracht wordt, is ‘t
ook niet nodigaroomkracht te gebruiken.
Men is het er reeds lang over eens, dat
een mengsel van vloeibare zuurstof en
fluor of van vloeibare waterstof en fluor
de raket een aanvangssnelheid zai geven
van 11 km per seconde, voldoende om
bultende werking van de zwaartekracht
te komen. Iets anders is echter, dat 50
tot 90pCt. van het gewicht van de raket
zal moeten bestaan uit brandstof, die in
de eerste minuten van de opstijging reeds
verbruikt wordt. Er is geen luimte om
brandstof voor de terugtocht mede te ne
men
Dit houdt echter in, dat raketverkeer
tussen bepaalde punten op de aardbol
wel mogelijk is. Men heeft ook reeds be
rekend, dat het mogelijk moet zijn een
raket voor tien personen te bouwen, die
de afstand tussen New-York en Los An
geles- ruim 4000 km - in 45 minuten af
legt. Deze raket zou ongeveer 25 meter
lang zijn en een gewicht hebben van 48
ton, waarvan 36 ton zou bestaan uit
vloeibare waterstof en fluor. Deze brand
stof zou gedurende de eerste minuten
van de onder een hoek van plm 60 gr.
plaats vindende - opstijging geheel ver
bruikt worden, waardoor de raket aan ‘t
eind van deze 60 seconden een stijgsnel-
heid heeft van bijna 15.000 km. per uur.
Na het bereiken van een hoogte van
ongeveer 500 km keert de raket weer
met een boog naar de aarde terug en
zweeft op een hoogte van ongeveer 40
naar Los Angeles. Voor de landing al
daar wordt een hulpmotor ingeschakeld.
De passagiers zuilen van de grote
snelheid geen nadelige gevolgen onder
vinden. Op speciale rustbedden zullen
zij de krachten, die gedurende de eerste
minuut optreden en die zesmaal de
zwaartekracht bedragen, ondergaan.
Door die kracht zal het vlees in hun
gezicht a. h. w. weggedrukt worden, ter
wijl zij hun ledenmaten moeilijk zullen
kunnen bewegen. Anders is het met de
bestuurder van deze raket. De geweldi
ge snelheid van het projectiel zal het
hem ónmogelijk maken zo snel zijn be
rekeningen met betrekking tot de navi
gatie uit te voeren, dat een juiste koers
verzekerd is.
Daarom zal de navigatie-met de bijbe
horende berekingen-automatisch moeten
worden geplakt. Dat geldt voor alle soor- tr0|e heeft. Voor de oplossing
ten werkzaamheden, waarvoor arbeiders
worden ingeschakeld (zoals in de hooi-
bouw, de fruit- en erwtenpluk, de rooitij
den en in de overige drukke seizoen
werkzaamheden in het bedrijf). Ook de
aard van het dienstverband doet er niet
toe: voor de arbeider, die de rest van het
jaar in een geheel ander bedrijf werkt, of
voor degene, die de overige tijd zelfstan
dige is, zijn even goed premiën ver
schuldigd als voor de vaste of de losse
arbeider.
Niet alleen de boer en tuindei, maar
ook de pachter, de handelaar en de com-
missionnair, die in georganiseerde vorm
landbouwwerkzaamheden laten verrich
ten, zijn verplicht premie te betalen.
Ook degene, die inwonende knechts
in dienst heeft, of volontairs, of wiens
kinderen of familieleden tegen beloning
in zijn bedrijf werkzaam stelt moet voor
deze mensen premie betalen.
De premie is voorts verschuldigd on
geacht de hoogte van het loon en even
eens indien het loon geheel of gedeelte
lijk bestaat uit verstrekkingen in natura.
Uitgezonderd van de verplichting zijn
alleen arbeiders, die jonger zijn dan 17
jaar of ouder zijn dan 65 jaar.
Iedere werkgever doet verstandig zich
tijdig terdege op de hoogte te stellen van
wat hij precies te doen heeft. Hierdoor
voorkomt hij moeilijkheden achteraf,
want aan de plicht tot premiebetaling is
toch geen ontkomen. Hij kan tot het ver
krijgen van inlichtingen zich wenden tot
de Sociale Verzekeringscommissie,
plaatselijk te Baarle Nassau. H. Jansen,
Veldbraak, Leon Verhoeven B 88 Grens
Te Ulicoten: V. Boeren, Maalkant.
Tot slot nog een enkel feit,
dat het Bedrijfspensioenfonds in
te tijd van zijn bestaan reeds
een en een -
Nieuwe koers bij woningbouw
Bijdrage-ineens voor particulieren in
plaats van jaarlijkse bijdragen
Zaterdag 19 AUG.
Nummer 33
45t Jaargang
Hertog
l
m> m.
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau
Woningen met bedrijf.
Een belangrijke bepaling van de nieuwe pre
mieregeling is ook dat eveneens een bijdrage-
ineens kan worden verkregen voor woningen
met bedrijfsruimte indien het woongedeelte ten
hoogste 375 kub. meter bedraagt of 450 kub.
meter voor een gezin met meer dan zes kin
deren. Onder bedrijfsruimte wordt alleen ver
staan de ruimte voor een bedrijf (een winkel)
maar niet de ruimte die iemand nodig heeft voor
de uitoefening van zijn beroep (dokter, tandarts
enz,) want dan is niet gemakkelijk een grens te
Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f2.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per
Redactie: E. F. de Jong en J. C. Rovers
■miwiuwBiiiiiwiiurnh i j. iirnnr—nnunnamirr. i ri iinnTT r~n>~TT^iimnmiTn7inTrfiïirriinBT
Zondag 20 Augustus wordt overal de col
lecte gehouden ten bate der E.H B.O. vereni
gingen.
Voor alle H. Missen in Nassau en
zal daarom Zondag door de leden der plaatse
lijke afdeling een pleister te koop worden aan
geboden; d.w.z. U krijgt een pleister en U
stopt daartegenover Uw gift in de bus. Onze
leden hebben zich met veel opoffering aan het
E.H.B.O. werk gewijd en vertrouwen wij
daarom dat dit door U allen gewaardeerd
worden. Door pers en radio is U op deze col
lecte gewezen en vertrouwen wij daarom dat
deze collecte een succes zal zijn.
De Secretaris, A P. Denis.
Wie herinnert zich niet uit zijn jeugd het fantastische boek van Jules
Verne: De reis naar de maan? Enkele tientallen jaren geleden nog zou
men dit boek naar het rijk der absolute fantasieën hebben verwezen,
doch tegenwoordig helt men meer en meer over tot de mening, dat
ook deze fantasie van de geniale Jules Verne, evenals vele van zijn
andere bedenksels, vroeg of laat zal verwezenlijkt worden. Dit zou
mogelijk kunnen zijn door twee recente uitvindingen: van de atoom
energie en van het raket. Elseviers Weekblad gaf hierover een in
teressante beschouwing, waaraan we het volgende ontleenden.
tischer te bouwen, op ongeveer 6900.-—, ter
wijl een dergelijke woning volgens de normale
regeling in Juni j.l. 7820.— kostte. Gemiddeld
komen de Woningwet-woningen (die worden
gebouwd met rijksvoorschotten en jaarlijkse bij
dragen in de exploitatietekorten) nu op 7860,-,
nadat dit in Januari nog 9350.— was en in het
eerste kwartaal van 1949 10.660.—. De bij
dragen van het Rijk worden dus belangrijk min
der.
Ook voor woningen met een winkel.
Het systeem van de jaarlijkse bijdragen in
het exploitatie-tekort met een definitieve afre
kening na tien jaar, heeft Voor particuliere bou
wers weinig aantrekkelijks gehad omdat men
tien jaar lang in onzekerheid blijft waar men
eigenlijk aan toe is. Het Rijk gaf jaarlijks een
bijdrage van 4% van het bedrag waarvoor de
woning in verband met het huurpeil „te duur”
was gebouwd. Na tien jaar heeft men van het
Rijk dus 40% ontvangen van „het teveel be
taalde”, maar hoeveel men nog krijgt van de
resterende 60% moet men maar afwachten. Dat
hangt af van het huurpeil over tien jaar.
Die onzekerheid maakt de financieringsrege-
ling niet aantrekkelijker. Daarom zal nu 1 Sep
tember a.s. een premieregeling woningbouw
1950 in werking treden volgens welke particu
lieren een ééngezinswoning van 375 kub. meter
of étagewoningen van 325 kub. meter inhoud
kunnen bouwen, waarvoor het Rijk dan een bij-
drage-ineens verleent, die varieert tussen
3000..en 5600.per woning plus bijslagen
voor fundering en grondkosten. De ééngezins-
huizen mogen 450 kub. meter inhoud hebben in-
dien het een gezin betreft met meer dan zes
inwonende kinderen en de eigenaar het zelf be
woont. De nieuwe regeling vraagt wel een gro
ter bedrag ineens van het Rijk, maar zij komt
minister Lieftinck natuurlijk ten slotte toch
voordeliger.
De bijdrage-ineens wordt vastgesteld op basis
van het aantal personen dat in het huis kan wo
nen. De oppervlakte van de kamers moet aan
bepaalde eisen voldoen. De berekening van de
bijdrage-ineens lijkt heel even ingewikkeld, maar
wie wil bouwen, weet direct waar hij aan toe
is en hij is van verdere ambtelijke bemoeiing en
onzekerheid af.
Ofschoon het de bedoeling is met deze nieuwe
premieregeling de particuliere bouw aan te moe
digen, verwacht men niet dat zulks dit jaar al
het geval zal zijn, want er is reeds veel in aan
bouw en in verband met het beschikbare aantal
bouwvakarbeiders mag er niet te veel worden
gebouwd.
De nieuwe premieregeling maakt het echter
mogelijk, dat particulieren, die met minder dan
60% van de premie genoegen willen nemen, voor
rang krijgen dit jaar. Eenzelfde systeem dus als
de (aflopende) regeling met verminderde bij
drage voor woningwetwoningen.
Het bouwen van een woning is duur in deze
tijd. En hoe meer woningen er worden gebouwd,
hoe groter de strop wordt voor het Rijk. Want
ongeveer 80% van de woningen wordt gebouwd
met steun van het Rijk, dat een jaarlijkse bijdrage
verleent in het exploitatie-tekort omdat anders
de huren van nieuwe woningen voor de meeste
mensen onbetaalbaar zouden zijn. Reeds nu over
1950, moet het Rijk ƒ41 millioen bijpassen aan
jaarlijkse bijdragen en als dit zo door zou gaan,
zou het Rijk in 1960 een bijdrage moeten verle
nen van in totaal 200 millioen per jaar. En
dan is het nog volkomen onzeker hoeveel er bij
gepast moet worden bij de definitieve afreke
ning. Daarom moeten de bouwkosten omlaag.
In dit opzicht zijn met het systeem om gemeen
ten een extra aantal woningen te laten bouwen
indien zij genoegen nemen met een lagere rijks-
bijdrage dan normaal, reeds belangrijke succes
sen geboekt. Er zijn al aanvragen voor 7500
woningen goedgekeurd hetgeen een besparing
betekent van een millioen gulden per jaar -
en de kosten van zo’n woning komen, door prac-