DE STRIJD TEGEN DE ONVEILIGHEID OP DE WEG 1 1 i f 3 3 Baarle’s Nieuws- en Advertentieblad DAM PO I b Tuinbouwers Bekendmakingen t a Opslag Er als regel zonder dop te pluk- *t er zo! Beproefde hulp bij verkoudheid voor Va der, Moeder en kind. ‘t Leveringsseizoen is begonnen en iedereen hoopt natuurlijk mooie prijzen te maken. De laatste 10 jaren was er steeds ‘n vaste prijs. Tiptop tuinders, die bv. hun zwarte bes sen verzorgden tot en met de pluk, de verpak king en de verzending kregen 90 cent, net als de min of meer slordige tuinders. De Burgemeester voornoemd, DE GRAUW. ANJER ACTIE A. s. Zondag wordt er een collecte gehouden ten bate van het Anjerfonds. Zoals U al in de dagbladen hebt kunnen lezen of door de radio hebt kunnen horen, worden uit dit fonds zeer belangrijke giften gedaan aan culturele instel lingen in onze provincie. Noemen we alleen maar de schenkingen aan in oprichting zijnde muziekgezelschappen. Wij vertrouwen danook, dat men de collec- trisen niet achteloos voorbij zal lopen, doch een speldje zal kopen tot ondersteuning van dit culturele fonds. Vele kleintjes maken een grpte, Het Anjer Comité. onderzoek11, om eens een zwaarwichtig woord te gebruiken voor een zaak, die, zoals de volgende week zal blijken, hele maal niet zo zwaarwichtig behoeft te worden opgevat. Er zal namelijk een vriendelijk beroep worden gedaan op het publiek om mee te doen aan de z.g. O-proeven, teneinde het bij zichzelf eens te laten vaststellen, of men in theorie en practijkeen goed weggebruiker genoemd mag worden. De bedoeling van een en ander zou misschien nog wel het beste kunnen worden weergegeven door een variatie op een bekend gezegde: Verbeter het verkeer, begin bij jezelf. Het Verbond zou dan ook gaarne zien, dat men uit de resultaten van dit “zelfonderzoek11 de nodige, lering gaat trekken en bij het con stateren van theoretische en practische tekortkomingen ernstig er naar gaat stre ven deze weg te werken, hetgeen dan In 0, 0, 0, 0, dat kan niet lang Het zou wel heel merkwaardig zijn, wanneer ervanavondeensgeen verkeers ongevallen in de krant stonden vermeld. Doch dat is eenvoudig niet denkbaar. Of toch wel? In elk geval is het moge lijk, het ontstellend aantal verkeersonge vallen beduidend te verminderen. Want het kan niet vaak genoeg worden her haald, dat de meeste verkeersongelukken ontstaan door tekortkomingen van de weggebruikers zelf. Wil men voorbeelden. Wanneer een voetganger aangereden wordt, die zonder uit te kijken de rijweg oversteekt, dan ligt de schuld bij hem. Als een fietser van richting verandert, doch verzuimt op tijd en duidelijk het vereiste teken te geven, dan is het aan hemzelf te wijten, wanneer hij in botsing komt met een auto En wanneereenauto- mobilist, die zo onvoorzichtig is - of moeten we zeggen: onwellevend - om ‘n het verkeer zal moeten blijken. Er komen tegeligger de weg af te snijden zodanig, O-proeven voor lagere scholen, middel- dat en de tegenligger en hij zelf met een ziekenauto de weg moet vervolgen, dan kan hij niet anders dan eigen schuld de oorzaak van het drama noemen. Voorop gesteld, dat hij nog tijd heeft gekregen om daarover na tedenken... Eigen schuld... eigen schuld... eiqen schuld..., dat is de monotone les, die uit het merendeel van de verkeersongeval len te leren valt. Had ik het maar geweten Had ik maar opgelet- Was ik maar voorzichtiger geweest - zo spreekt vaak het zelfverwijt van hen, die bij verkeersongevallen zijn betrokken. Het aantal ongevallen - door-eigen- schuld kan men veilig ramen op 80 pCt. van het totaal. Men stelle zich eens voor, welk een gevoel van veiligheid het zou geven, indien het aantal verkeersonge vallen eens met dit percentage vermin derd zou kunnen worden! Grote actie van „veilig verkeer” aan de gang. Nogmaals, het is mogelijk, mits... mits iedereen zijn medewerking geeft en blijft geven Op dit laatste komt het feitelijkaan Het Verbond voor Veilig Verkeer te Utrecht streeft er naar, alle weggebrui kers zover te brengen. Het doet dit in sa menwerking met zijn Consuls en de plaatselijke Vereningen voor Veilig Ver keer, daarbij gesteund door de Overheid en haar organen. Het zal ongetwijfeld aan niemands aan dacht zijn ontsnapt, dat afgelopen week door middel van de pers, radio, raam- stroken en andere publiciteitsmiddelen een slagzin de wereld is ingezonden zon der ook maar iets, dat er op kon duiden, dat deze slagzin van het Verbond voor Veilig Verkeer afkomstig was. Wij mogen vanavond wel wereldkundig maken, dat de slagzin: O, O, O, dat kan niet langer zo!“ de aanloop is geweesttot de z.g. O-actie on der de weggebruikers, die Maandag a.s. in het gehele land intensief zal worden voortgezet en duren zal tot 1 Juli a.s. Overeenkomstig de bedoelingen van het Verbond zal het weer een “Veilig Ver- keersweek11 worden, waarin de wegge bruikers: voetgangers, wielrijders, auto mobilisten en anderen, in het middelpunt van de activiteit zullen komen te slaan. Dat zal gebeuren op weer eén ge hele andere wijze dan het vorige jaar om deze tijd, toen het Verbond gebruik heeft gemaakt van de modernste propaganda middelen zoals vliegtuigen, parachutes en televisie, enz. Ditmaal zal een andere weg worden in geslagen, namelijk de weg van het “zelf- Weekblad voor Baarle-Nassau-Herog en Omstreken. Daar zat natuurlijk ‘n onrechtvaardigheid in, die zo ineens maar niet weggewerkt kon worden, Dit jaar zal‘t echter gebeuren, tot groot na deel van sommige minderwaardige tuinders. Wie nu alles door elkaar plukt, groot en klein, droog en vochtig, rijp en minder rijp, zuiver en onzuiver, valt met z‘n hele partij in de laag ste groep, wat hij heel hard zal voelen bij de uitbetaling. De hoge vaste prijzen zijn afgelopen. Er komt meer vraag voor de binnenlandse markt, voor de export, en voor de vriesinrich- tingen Als wij deze drie klanten groepen wil len bedienen, dan moeten wij onderscheid ma ken in de geleverde producten. De keurmees ters zullen, in ‘t belang van de toekomst, hier streng de hand aan houden. Voor export mag alleen verkocht worden, wanneer de partijen voldoen aan de kwaliteits eisen van het Uitvoer Controle Bureau (het U- C. B.) Als wij deze eisen aanhouden zijn we meteen gedekt voor levering aan diepvries en binnenlandse mark. Alles wat dus niet voldoet aan de strenge eisen van ‘t U. C. B is dus niet geschikt voor export, binnenlandse markt of diepvries en wat niet geschikt is voor die drie groepen, zal veel minder opbrengen. Baarlse tuinders, CHAAM De Burgemeester van Chaam brengt ter al gemene kennis, dat er op 28 Juni a.s., dus Woensdag om 3 uur des namiddags in het ge bouwtje van het Wit Gele Kruis aan de Gil- zerweg gelegenheid zal worden gegeven tot kosteloze koepokinenting. Chaam, 24 Juni 1950 De Burgemeester van Chaam, A. SCHRAM. BEKENDMAKING. BAARLE-NASSAU De Burgemeester van Baarle-Nassau brengt ter kennis van belanghebbenden dat door de gemeente-geneesheer gelegenheid zal worden gegeven voor kosteloze inenting te gen pokken e.w. te ULICOTEN op Woens dag 28 Juni 1950 des namiddags om 4 uur in de zaal van A B. Kusters, C.93 te Ulicoten. Gelieve het trouwboekje mede te brengen. Baarle-Nassau, 21 Juni 1950 De Burgemeester vooruoemd, F.M.A. de Grauw. HINDERWET. van benzine, petroleum, rutvolie en andere vluchtige stoffen. Burgemeester en wethouders van Baarle- van belanghebben den, dat voor het opslaan van benzine, petro- leum, ruwolie en andere vluchtige stoffen een vergunning ingevolge de hinderwet ver eist is. Er zijn terzake reeds enkele processen verbaal opgemaakf. Daarom worden belanghebbenden aange raden de vereiste vergunning zo spoedig mo gelijk aan te vragen. Formulieren zijn ten ge- meentehuize kosteloos verkrijgbaar. Baarle-Nassan, 19 Juni 1950 Burgemeester en Wethouders De Secreteris De burgemeester H.vanGompel F. M. A. de Grauw VERLIES NEDERLANDERSCHAP. Ter speciale attentie van Nederlanders woon achtig te Baarle-Hertog en andere Belgische gemeenten. Reeds eerder werd de aandacht gevestigd op artikel 7, le lid sub. 5°. van de Wet op het Nederlanderschap. Daarin is bepaald, dat het Nederlanderschap wordt verloren door woonachtig te zijn in het buitenland geduren de 10 jaren, tenzij men vóór het verstrijken van deze termijn kennisgeving doet tot het behouden van het Nederlanderschap bij de burgemeester van de laatste woonplaats in Nederland of bij de consul. Dit geldt uitslui tend voor Nederlanders die in het buitenland zijn geboren! Door deze bepaling waren ver schillende Nederlanders in het buitenland woonachtig statenloos geworden. Bij de wet van 6 Augustus 1949, Staats blad J. 359, houdende nadere voorzieningen aangaande in de wet op het Nederlander schap en het ingezetenschap gestelde termij nen (Termijnenwet Nederlanderschap), is in bovengemelde bepaling wijziging gebracht. De voornaamste bepaling daaruit terzake is de volgende: De na 31 Augustus 1938 verstreken ter mijnen (zoals hierboven bedoeld) worden verlengt tot aan 1 Januari 1953. Dit houdt dus in dat degenen die zich zou den hebben moeten melden tussen 31 Augus tus 1938 tot heden en zulks verzuimd hebben, dit alsnog kunnen doen tot 1 Januari 1953. Hiermede kan dus worden voorkomen dat men het Nederlanderschap verliest. De aandacht zij er nog op gevestigd, dat deze melding kan geschieden bij de burge meester van de laatste woonplaats in Neder land of bij de Nederlandse consul (Antwer pen). De Nederlanders die nooit in Neder land woonachtig zijn geweest kunnen zich dus uitsluitend melden bij de Nederlandse Consul. Nassau brengen ter kennis uiteraard niet zo,n perfecte tuinders bent, past op uw zaak. Leest deze richtlijnen aandachtig door en houdt er terdege rekening mee. zal menig tientje mee te verdienen zijn. Wij raden aan ken, dan kan men twee kanten uit met dop is bestemd voor directe consump tie in binnen- of buitenland. zonder dop kan overal voor dienen. Het kan dus dat U in 3 chips plukt: 1 met dop U. C. B. eisen. 2 zonder dop LI. C. B. eisen. 3 in gebruikte chips: zonder de U. C B. eisen Geen aardbeien of frambozen, die al ‘n dag gestaan hebben, leveren. Kwaliteitseisen: Aardbeien: Overdwars ge meten plm. 20 m.m. doorsnee. Voldoende rijp en gezond- Niet beschadigd of nat- Slechte aardbeien verwijderen. Met of zonder dop. Liefst in nieuwe chips. Als ze niet voldoen aan LLC.B. eisen, dan mogen ze in gebruikte chips geplukt worden. Frambozen in doosjes: voldoende groot, goed van klein, droog en ongekneusd, niet overrijp, vrij van larven, vrij van blad en on reinheden. Al 't andere is afwijkend en zal minder opbrengen dan frambozen in tubs. Dit brengt 60 et. per kg. op. Frambozen in tubs: Getracht zal worden in twee kwaliteiten te keuren. Hierover vol gen nog nadere richtlijnen. De eerste kwali teit moet natuurlijk vrij zijn van larven, gis ting, schimmel en andere onreinheden. Conclusie: Iedereen zal zonder veel moeite inzien, dat we alleen door levering van prima waar ‘n plaatsje op de wereldmarkt kunnen veroveren en bewaren. Ook zal men begrijpen dat de extra zorgen om prima producten te leveren, beloond moeten worden. Partijen, die dus voldoen aan de vrij hoog liggende LL C B. eisen, moeten aanzienlijk duurder be taald worden dan de rest. Degenen, die met de tuinderij 'n boterham willen verdienen, zullen zich dus moeten toe leggen op vakkennis, die te verkrijgen is door het volgen van ‘n tuinbouwcursus mee te ma ken en door ‘t bijhouden van tuinbouw lectuur Om dit jaar zo hoog mogelijke prijzen te maken moet iedereen dus alle aandacht schen ken aan de pluk en de sortering. Het bestuur van Baarles Tuinbouwvereni ging zal alle moeite doen om de vruchten vers op de veiling te brengen. Laat iedereen volledig meewerken wat le- veringstijden, afhalen en terugbrengen van chips, tubs, kisten, enz. betreft-Het is in belang van de tuinderij van Baarle Het bestuur. bare scholen, nijverheidsscholen en ver der voor fabrieken, kantoren enz. en ten slotte voor wielrijders en automobilisteh. Voor dezs laatste twee groepen is behal ve een therotische, ook een practische O-proef ontworpen, terwijl bovendien Is gedacht aan het controleren van motor rijtuigen door middel van z.g. veiligheids lanen. De verleiding is groot de actie in haar geheel de revue te laten passeren en bij verschillende onderdelen uitvoeriger stil te staan. Dit zou ons echter te ver voeren. Behalve door de z.g O-proeven zal eo'c op andere manieren worden getracht het publiek voor11 Veilig Verkeer11 te winnen alles afhankelijk van plaatselijk initiatief en voorhanden mogelijkheden. De ko mende dagen zullen dat ongetwijfeld in vele gemeenten van ons land duidelijk doen uitkomen. Wanneer wordt bedacht, dat het Verbond voor Veilig Verkeer ten behoeve van deze actie meer dan twintig verschillende drukwerken heeft beschik baar gesteld, waaronder zelfs voor de kleuterscholen, dan is het duidelijk, dat hier sprake is vaneen groots opgezette campagne voor een veilig verkeer op de weg. Of deze actie vrucht zal opleveren is j een vraag, die spoedig beantwoord zal worden Na de volgende week zal de po litie overgaan tot een uitgebreide contro le van de weggebruikers en daarbij in het bijzonder letten op juiste naleving van de verkeersregels en wat verder voor de be vordering van een veilig verkeer in acht moet worden genomen. Wanneer men echter gevolg geeft aan de slagzin, die het Verbond over enkele dagen wereldkundig zal maken en die in zeèr suggestieve bewoordingen gevat is, dan geloven wij, dat én het Verbond én de politie doch het publiek in niet minde re mate, voldoening zullen hebben van het veelomvattende werk, dat aan een ac tie van zo grote afmetingen als deze ver bonden is. De nieuwsgierigheid van velen, die willen weten wat die vier o,s precies betekenen, zal weldra op pakkende wijze worden be vredigd. Men zal er goed aan doen de komende dagen nauwkeurig te letten op de kranten, de radio en alle andere mid delen van modere publiciteit. 31 Zaterdag 2 4 JUNI 1950 45t Jaargang Nummer 26 r.' s--: m. Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau f <2?»' ;.W Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs 12.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per m. Redactie: E. F. de Jong en J. C. Rovers

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1950 | | pagina 1