DE STRIJD TEGEN DE ONVEILIGHEID OP DE WEG
1
1
i
f
3
3
Baarle’s Nieuws- en Advertentieblad
DAM PO
I
b
Tuinbouwers
Bekendmakingen t
a
Opslag
Er
als regel zonder dop te pluk-
*t
er zo!
Beproefde hulp bij
verkoudheid voor Va
der, Moeder en kind.
‘t Leveringsseizoen is begonnen en iedereen
hoopt natuurlijk mooie prijzen te maken.
De laatste 10 jaren was er steeds ‘n vaste
prijs. Tiptop tuinders, die bv. hun zwarte bes
sen verzorgden tot en met de pluk, de verpak
king en de verzending kregen 90 cent, net als
de min of meer slordige tuinders.
De Burgemeester voornoemd,
DE GRAUW.
ANJER ACTIE
A. s. Zondag wordt er een collecte gehouden
ten bate van het Anjerfonds. Zoals U al in de
dagbladen hebt kunnen lezen of door de radio
hebt kunnen horen, worden uit dit fonds zeer
belangrijke giften gedaan aan culturele instel
lingen in onze provincie. Noemen we alleen
maar de schenkingen aan in oprichting zijnde
muziekgezelschappen.
Wij vertrouwen danook, dat men de collec-
trisen niet achteloos voorbij zal lopen, doch
een speldje zal kopen tot ondersteuning van
dit culturele fonds. Vele kleintjes maken een
grpte, Het Anjer Comité.
onderzoek11, om eens een zwaarwichtig
woord te gebruiken voor een zaak, die,
zoals de volgende week zal blijken, hele
maal niet zo zwaarwichtig behoeft te
worden opgevat. Er zal namelijk een
vriendelijk beroep worden gedaan op het
publiek om mee te doen aan de z.g.
O-proeven, teneinde het bij zichzelf eens
te laten vaststellen, of men in theorie en
practijkeen goed weggebruiker genoemd
mag worden. De bedoeling van een en
ander zou misschien nog wel het beste
kunnen worden weergegeven door een
variatie op een bekend gezegde: Verbeter
het verkeer, begin bij jezelf. Het Verbond
zou dan ook gaarne zien, dat men uit de
resultaten van dit “zelfonderzoek11 de
nodige, lering gaat trekken en bij het con
stateren van theoretische en practische
tekortkomingen ernstig er naar gaat stre
ven deze weg te werken, hetgeen dan In
0, 0, 0, 0, dat kan niet lang
Het zou wel heel merkwaardig zijn,
wanneer ervanavondeensgeen verkeers
ongevallen in de krant stonden vermeld.
Doch dat is eenvoudig niet denkbaar.
Of toch wel? In elk geval is het moge
lijk, het ontstellend aantal verkeersonge
vallen beduidend te verminderen. Want
het kan niet vaak genoeg worden her
haald, dat de meeste verkeersongelukken
ontstaan door tekortkomingen van de
weggebruikers zelf.
Wil men voorbeelden.
Wanneer een voetganger aangereden
wordt, die zonder uit te kijken de rijweg
oversteekt, dan ligt de schuld bij hem.
Als een fietser van richting verandert,
doch verzuimt op tijd en duidelijk het
vereiste teken te geven, dan is het aan
hemzelf te wijten, wanneer hij in botsing
komt met een auto En wanneereenauto-
mobilist, die zo onvoorzichtig is - of
moeten we zeggen: onwellevend - om ‘n het verkeer zal moeten blijken. Er komen
tegeligger de weg af te snijden zodanig, O-proeven voor lagere scholen, middel-
dat en de tegenligger en hij zelf met een
ziekenauto de weg moet vervolgen, dan
kan hij niet anders dan eigen schuld de
oorzaak van het drama noemen. Voorop
gesteld, dat hij nog tijd heeft gekregen
om daarover na tedenken...
Eigen schuld... eigen schuld... eiqen
schuld..., dat is de monotone les, die uit
het merendeel van de verkeersongeval
len te leren valt.
Had ik het maar geweten Had ik
maar opgelet- Was ik maar voorzichtiger
geweest - zo spreekt vaak het zelfverwijt
van hen, die bij verkeersongevallen zijn
betrokken.
Het aantal ongevallen - door-eigen-
schuld kan men veilig ramen op 80 pCt.
van het totaal. Men stelle zich eens voor,
welk een gevoel van veiligheid het zou
geven, indien het aantal verkeersonge
vallen eens met dit percentage vermin
derd zou kunnen worden!
Grote actie van „veilig verkeer” aan
de gang.
Nogmaals, het is mogelijk, mits... mits
iedereen zijn medewerking geeft en blijft
geven Op dit laatste komt het feitelijkaan
Het Verbond voor Veilig Verkeer te
Utrecht streeft er naar, alle weggebrui
kers zover te brengen. Het doet dit in sa
menwerking met zijn Consuls en de
plaatselijke Vereningen voor Veilig Ver
keer, daarbij gesteund door de Overheid
en haar organen.
Het zal ongetwijfeld aan niemands aan
dacht zijn ontsnapt, dat afgelopen week
door middel van de pers, radio, raam-
stroken en andere publiciteitsmiddelen
een slagzin de wereld is ingezonden zon
der ook maar iets, dat er op kon duiden,
dat deze slagzin van het Verbond voor
Veilig Verkeer afkomstig was.
Wij mogen vanavond wel wereldkundig
maken, dat de slagzin:
O, O, O, dat kan niet langer zo!“ de
aanloop is geweesttot de z.g. O-actie on
der de weggebruikers, die Maandag a.s.
in het gehele land intensief zal worden
voortgezet en duren zal tot 1 Juli a.s.
Overeenkomstig de bedoelingen van het
Verbond zal het weer een “Veilig Ver-
keersweek11 worden, waarin de wegge
bruikers: voetgangers, wielrijders, auto
mobilisten en anderen, in het middelpunt
van de activiteit zullen komen te slaan.
Dat zal gebeuren op weer eén ge
hele andere wijze dan het vorige jaar om
deze tijd, toen het Verbond gebruik heeft
gemaakt van de modernste propaganda
middelen zoals vliegtuigen, parachutes
en televisie, enz.
Ditmaal zal een andere weg worden in
geslagen, namelijk de weg van het “zelf-
Weekblad voor Baarle-Nassau-Herog en Omstreken.
Daar zat natuurlijk ‘n onrechtvaardigheid
in, die zo ineens maar niet weggewerkt kon
worden,
Dit jaar zal‘t echter gebeuren, tot groot na
deel van sommige minderwaardige tuinders.
Wie nu alles door elkaar plukt, groot en klein,
droog en vochtig, rijp en minder rijp, zuiver
en onzuiver, valt met z‘n hele partij in de laag
ste groep, wat hij heel hard zal voelen bij de
uitbetaling.
De hoge vaste prijzen zijn afgelopen.
Er komt meer vraag voor de binnenlandse
markt, voor de export, en voor de vriesinrich-
tingen Als wij deze drie klanten groepen wil
len bedienen, dan moeten wij onderscheid ma
ken in de geleverde producten. De keurmees
ters zullen, in ‘t belang van de toekomst, hier
streng de hand aan houden.
Voor export mag alleen verkocht worden,
wanneer de partijen voldoen aan de kwaliteits
eisen van het Uitvoer Controle Bureau (het U-
C. B.) Als wij deze eisen aanhouden zijn we
meteen gedekt voor levering aan diepvries en
binnenlandse mark.
Alles wat dus niet voldoet aan de strenge
eisen van ‘t U. C. B is dus niet geschikt voor
export, binnenlandse markt of diepvries en
wat niet geschikt is voor die drie groepen, zal
veel minder opbrengen. Baarlse tuinders,
CHAAM
De Burgemeester van Chaam brengt ter al
gemene kennis, dat er op 28 Juni a.s., dus
Woensdag om 3 uur des namiddags in het ge
bouwtje van het Wit Gele Kruis aan de Gil-
zerweg gelegenheid zal worden gegeven tot
kosteloze koepokinenting.
Chaam, 24 Juni 1950
De Burgemeester van Chaam,
A. SCHRAM.
BEKENDMAKING.
BAARLE-NASSAU
De Burgemeester van Baarle-Nassau
brengt ter kennis van belanghebbenden dat
door de gemeente-geneesheer gelegenheid zal
worden gegeven voor kosteloze inenting te
gen pokken e.w. te ULICOTEN op Woens
dag 28 Juni 1950 des namiddags om 4 uur in
de zaal van A B. Kusters, C.93 te Ulicoten.
Gelieve het trouwboekje mede te brengen.
Baarle-Nassau, 21 Juni 1950
De Burgemeester vooruoemd,
F.M.A. de Grauw.
HINDERWET.
van benzine, petroleum, rutvolie en
andere vluchtige stoffen.
Burgemeester en wethouders van Baarle-
van belanghebben
den, dat voor het opslaan van benzine, petro-
leum, ruwolie en andere vluchtige stoffen
een vergunning ingevolge de hinderwet ver
eist is. Er zijn terzake reeds enkele processen
verbaal opgemaakf.
Daarom worden belanghebbenden aange
raden de vereiste vergunning zo spoedig mo
gelijk aan te vragen. Formulieren zijn ten ge-
meentehuize kosteloos verkrijgbaar.
Baarle-Nassan, 19 Juni 1950
Burgemeester en Wethouders
De Secreteris De burgemeester
H.vanGompel F. M. A. de Grauw
VERLIES NEDERLANDERSCHAP.
Ter speciale attentie van Nederlanders woon
achtig te Baarle-Hertog en andere Belgische
gemeenten.
Reeds eerder werd de aandacht gevestigd
op artikel 7, le lid sub. 5°. van de Wet op
het Nederlanderschap. Daarin is bepaald, dat
het Nederlanderschap wordt verloren door
woonachtig te zijn in het buitenland geduren
de 10 jaren, tenzij men vóór het verstrijken
van deze termijn kennisgeving doet tot het
behouden van het Nederlanderschap bij de
burgemeester van de laatste woonplaats in
Nederland of bij de consul. Dit geldt uitslui
tend voor Nederlanders die in het buitenland
zijn geboren! Door deze bepaling waren ver
schillende Nederlanders in het buitenland
woonachtig statenloos geworden.
Bij de wet van 6 Augustus 1949, Staats
blad J. 359, houdende nadere voorzieningen
aangaande in de wet op het Nederlander
schap en het ingezetenschap gestelde termij
nen (Termijnenwet Nederlanderschap), is in
bovengemelde bepaling wijziging gebracht.
De voornaamste bepaling daaruit terzake is
de volgende:
De na 31 Augustus 1938 verstreken ter
mijnen (zoals hierboven bedoeld) worden
verlengt tot aan 1 Januari 1953.
Dit houdt dus in dat degenen die zich zou
den hebben moeten melden tussen 31 Augus
tus 1938 tot heden en zulks verzuimd hebben,
dit alsnog kunnen doen tot 1 Januari 1953.
Hiermede kan dus worden voorkomen dat
men het Nederlanderschap verliest.
De aandacht zij er nog op gevestigd, dat
deze melding kan geschieden bij de burge
meester van de laatste woonplaats in Neder
land of bij de Nederlandse consul (Antwer
pen). De Nederlanders die nooit in Neder
land woonachtig zijn geweest kunnen zich
dus uitsluitend melden bij de Nederlandse
Consul.
Nassau brengen ter kennis
uiteraard niet zo,n perfecte tuinders bent, past
op uw zaak. Leest deze richtlijnen aandachtig
door en houdt er terdege rekening mee.
zal menig tientje mee te verdienen zijn.
Wij raden aan
ken, dan kan men twee kanten uit
met dop is bestemd voor directe consump
tie in binnen- of buitenland.
zonder dop kan overal voor dienen.
Het kan dus dat U in 3 chips plukt: 1 met dop
U. C. B. eisen. 2 zonder dop LI. C. B. eisen.
3 in gebruikte chips: zonder de U. C B. eisen
Geen aardbeien of frambozen, die al ‘n dag
gestaan hebben, leveren.
Kwaliteitseisen: Aardbeien: Overdwars ge
meten plm. 20 m.m. doorsnee. Voldoende rijp
en gezond- Niet beschadigd of nat- Slechte
aardbeien verwijderen. Met of zonder dop.
Liefst in nieuwe chips. Als ze niet voldoen aan
LLC.B. eisen, dan mogen ze in gebruikte chips
geplukt worden.
Frambozen in doosjes: voldoende groot,
goed van klein, droog en ongekneusd, niet
overrijp, vrij van larven, vrij van blad en on
reinheden. Al 't andere is afwijkend en zal
minder opbrengen dan frambozen in tubs. Dit
brengt 60 et. per kg. op.
Frambozen in tubs: Getracht zal worden
in twee kwaliteiten te keuren. Hierover vol
gen nog nadere richtlijnen. De eerste kwali
teit moet natuurlijk vrij zijn van larven, gis
ting, schimmel en andere onreinheden.
Conclusie: Iedereen zal zonder veel moeite
inzien, dat we alleen door levering van prima
waar ‘n plaatsje op de wereldmarkt kunnen
veroveren en bewaren. Ook zal men begrijpen
dat de extra zorgen om prima producten te
leveren, beloond moeten worden. Partijen,
die dus voldoen aan de vrij hoog liggende LL
C B. eisen, moeten aanzienlijk duurder be
taald worden dan de rest.
Degenen, die met de tuinderij 'n boterham
willen verdienen, zullen zich dus moeten toe
leggen op vakkennis, die te verkrijgen is door
het volgen van ‘n tuinbouwcursus mee te ma
ken en door ‘t bijhouden van tuinbouw lectuur
Om dit jaar zo hoog mogelijke prijzen te
maken moet iedereen dus alle aandacht schen
ken aan de pluk en de sortering.
Het bestuur van Baarles Tuinbouwvereni
ging zal alle moeite doen om de vruchten vers
op de veiling te brengen.
Laat iedereen volledig meewerken wat le-
veringstijden, afhalen en terugbrengen van
chips, tubs, kisten, enz. betreft-Het is in
belang van de tuinderij van Baarle
Het bestuur.
bare scholen, nijverheidsscholen en ver
der voor fabrieken, kantoren enz. en ten
slotte voor wielrijders en automobilisteh.
Voor dezs laatste twee groepen is behal
ve een therotische, ook een practische
O-proef ontworpen, terwijl bovendien Is
gedacht aan het controleren van motor
rijtuigen door middel van z.g. veiligheids
lanen.
De verleiding is groot de actie in haar
geheel de revue te laten passeren en bij
verschillende onderdelen uitvoeriger stil
te staan. Dit zou ons echter te ver voeren.
Behalve door de z.g O-proeven zal eo'c
op andere manieren worden getracht het
publiek voor11 Veilig Verkeer11 te winnen
alles afhankelijk van plaatselijk initiatief
en voorhanden mogelijkheden. De ko
mende dagen zullen dat ongetwijfeld in
vele gemeenten van ons land duidelijk
doen uitkomen. Wanneer wordt bedacht,
dat het Verbond voor Veilig Verkeer ten
behoeve van deze actie meer dan twintig
verschillende drukwerken heeft beschik
baar gesteld, waaronder zelfs voor de
kleuterscholen, dan is het duidelijk, dat
hier sprake is vaneen groots opgezette
campagne voor een veilig verkeer op de
weg.
Of deze actie vrucht zal opleveren is
j een vraag, die spoedig beantwoord zal
worden Na de volgende week zal de po
litie overgaan tot een uitgebreide contro
le van de weggebruikers en daarbij in het
bijzonder letten op juiste naleving van de
verkeersregels en wat verder voor de be
vordering van een veilig verkeer in acht
moet worden genomen.
Wanneer men echter gevolg geeft aan
de slagzin, die het Verbond over enkele
dagen wereldkundig zal maken en die in
zeèr suggestieve bewoordingen gevat is,
dan geloven wij, dat én het Verbond én
de politie doch het publiek in niet minde
re mate, voldoening zullen hebben van
het veelomvattende werk, dat aan een ac
tie van zo grote afmetingen als deze ver
bonden is.
De nieuwsgierigheid van velen, die willen
weten wat die vier o,s precies betekenen,
zal weldra op pakkende wijze worden be
vredigd. Men zal er goed aan doen de
komende dagen nauwkeurig te letten op
de kranten, de radio en alle andere mid
delen van modere publiciteit.
31
Zaterdag 2 4 JUNI 1950
45t Jaargang
Nummer 26
r.'
s--:
m.
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau
f <2?»' ;.W
Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs 12.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per m.
Redactie: E. F. de Jong en J. C. Rovers