GODS GROOTHEID IN HET GROTE
AUTOBESTURING DOOR INVALIDEN
o
Baade’s Nieuws- en
Advertentieblad
Mocht mijn zoon ooit
X 2
van Indonesië
Koning worden
I
INGEZONDEN
Indonesië
Balinees.
Velerlei berichten bereiken ons nu
weken over deze, we zouden haast zeggen,
ALLEEN GEBRUIK VAN DE HANDEN NODIG
WESTERLING
bijzondere kenmerken; het ligt per saldo voor
de hand, op het daartoe enigszins gewijzigde
koppelingspedaal een naar boven lopende
drukstang te zetten, die via een scharnier-
overbrenging aan haar boveneinde wordt
bewogen met behulp van een segment aan
het stuurwiel. Dit segment bestrijkt on
geveer een derde van de stuurcirkel, zodat
men het, met de linkerhand aan het stuurwiel,
bij verschillende standen van dit wiel, zon
der handverplaatsing met de vingers kan
grijpen en omhoogstrekken. Rechts onder het
stuurwiel bevindt zich een lange stevige
stang, die een draaiende gashandel zoals
bij motorrijwielen op haar uiteinde heeft
en die bij het naar beneden drukken eerst
ook de koppeling bedient (door middel van
ren!
En al die miilioenen en tnillioenen ge
weldige hemelbollen reizen en zwieren
door het luchtruim met grote snelheden.
Hoe is dat mogelijk denkt u allicht. Daar
kan toch haast geen ruimte voor zijn.
Wat een vergissing! Met al die milliarden
werelden van sterren in zijn ruimte is het
heelal... bijna leeg. Zo groot zijn de af
standen tussen de steiren, dat een reis
door het luchtruim een tocht deer hoofd
zakelijk „leegte” zou zijn. I. Leuz in zijn
prachtig boek: „Het lied van de hemel”,
maakt ons dat duidelijker door deze ver
gelijking: denk u een bal in zo groot als
onze aarde, plaats in die bal hier en daar
een tennis balletje, samen een twintigtal
en u hebt net beeld van het luchtruim
met zijn sterren! Hoe ontzettend groot
moei dan die ruimte niet zijn! Verbijs
terend gewoonweg. De menselijke geest
kan er geen grenzen aan ontdekken. De
moderne wetenschap schat de gekende
grote van het luchtruim op 400.000.000
lichtjaren. Wat is een lichtjaar? U weet
dat het licht een snelheid heeft van 300.
000 km. per seconde (in een seconde
schiethet licht dus meer dan 7 maal rond
de aardbol!) Welnu, de afstand die het
licht met de genoemde snelheid aflegt
in een heel jaar, noemt meneen lichtjaar.
Een jaar telt 31 536.000 seconden.
Vermenigvuldig dat getal met 300.000
en u hebt het aantal kilometers van één
lichtjaa .Vermenigvuldig dat enorm getal
dan nog met 400.000.000, en ge hebt de
tot nu toe gekende middellijn van het
luchtruim. Probeer maar niet het u voor
te stellen, u zou er tureluurs van worden.
Ontzaglijke ruimte, eindeloos voor de
menselijke geest! Neen, niet oneindig
want het is een schepsel. En het schep
sel is niets in ver
houding tot de Schepper, ook dat verbijs
terend heelal niet. Oneindig groter dan
het eindeloos heelal is Hij die van nie
mand en niets zijn bestaan ontving en
dus van niemand en niets afhankelijk is,
maar diealles uit het niet riep, met één
enkele akte van zijn almachtige wil. Wel
mogen we met de psalmist uitroepen:
Hos ontzaglijk zijn u werken, o Jahweh:
Gij hebt ze allen met wijsheid gewrocht!
(Ps. 103, vers 24-25)
De hemelen verhalen de glorie van God,
Het firmament verkondigt het werk zijner handen;
De dag roept het toe aan de andere dag.
En de nacht meldt het weer aan de nacht.
Geen taal en geen woorden,
Hun stem hoort men niet;
Toch galmen over heel de aarde hun klanken,
Tot aan de grenzen der wereld hun tonen.
Ps. 18, vers 2-6
Broeder Bernard.
het in de kleinste groep dan deserteurs?
Bidden we, dat deze moeilijkheden door
eendrachtige samenwerking overwonnen mo
gen worden en dat niet opnieuw Nederlan
ders en anderen slachtoffer zullen worden
van een krankzinnige strijd, die slechts tot
nadeel kan strekken voor Indonesië en zijn
bevolking, waarover wij een drie en een halve
eeuw hebben geregeerd en waaraan Neder
land naast vele baten ook vele leegten te dan
ken heeft.
„Ik geloof in God, de almachtige Va
der”. Dat bidden en belijden wij dage
lijks. En wij bedoelen dat God* alles kan.
Heel juist gezegd is dat niet. Juister is:
God kan alles wat hij kan willen. En Hij
kan alleen maar willen wat in zichzelf
geen tegenspraak is, wat dus in zich ver
wezenlijkt kan worden. Tegensprakelijk
is bijv, dat een schepsel oneindig zou
zijn, dat iets tegelijk is en niet is, rond en
niet rond is; datiets dat gebeurd is niet
gebeurd zou zijn, enz. Dergelijk dingen
zijn uiteraard onmogelijk en God kan ze
dus ook niet willen. Gods macht wordt
dus alleen begrensd door het onmoge
lijke, dus door het „niets”. Ze isdaarom
onbegrensd.
Tot ons, mensen spreekt Gods macht
het sterkst in zijn stoffelijke schepping,
en daarin nog het overweldigends! door
het „grote”.
Over dat grote wil ik dan even spreken
zakeiijk, maar des te overtuigender.
Op onze aarde staan geweldige berg
reuzen. De grootste is de Himalaya, in
Centraal-Azië, eigenlijk een bergketen
met meer dan 40 toppen van 7000 meter,
waarvan de hoogste, de Mount Everest er
8800 is. Een enorme knaap dus, een ont
zaglijke puist op moeder aarde! Stapel
de toren van Baarle Hertog 150 keren op
elkaar, en ge hebt de hoogte van die berg
reus. Daar is de mens een zandkorel bij.
De Himalaya is geweldigen toch is
hij niets! De aarde waarop hij staat is,
met haar middellijn van bijna 13.000
km., nog heel wat anders! Stellen wij de
.aarde voor als een bol van een meter
middellijn, dan is de hele kolossale Hi
malaya daar niet meer op dan een vol
maakt nietig pukkeltje van twee derde
mm.
Ja, Ja, de aarde is een enorme bol....en
toch is zij niets!
Daar schittert onze levensbron, de on
volprezen zon! Ze is zo ontzettend groot,
dat onze hele aarde er maar eventjes
1.300.000 keren in gaat! Weet u wat een
millioen is? Als u een miliioen gulden zou
willen aftellen en iedere seconde zo'n
zilveren muntstuk tussen uw vingers liet
glijden, dan hebt u daar bijna 12 dagen
en nachten ononderbroken voor nodig!
Als u een millioen vellen papier van een
tiende mm. dikte opeenstapelde, dan
kreeg u een toren van 100 m. hoogte!
En dan een millioen aardbollen! En nog
veel meer! Dat is onze zon. Ais men onze
aardbol in het midden van de zon plaatste
en men zette er de maan bij, maar dan
nog eens zo ver van de aarde af als ze er
in werkelijkheid vanaf is (en deze afstand
bedraagt 384400 km dan kon de maan
nog precies binnen de zon om de aarde
cirkelen! Zo een ontzaglijke bol is die
zon, dat ze zich de weelde kan veroor
loven, door haar warmte-uitstraling, per
minuut250.000.000.000 (250 milliard)
kilo aan gewicht te verliezen; dat doet ze
nu al vele duizenden jaren lang zonder
dat ze zichtbaar kleiner wordt en ze kan
dat nog zeer veleduizenden jaren volhou
den.
Onze zon is inderdaad iets onbe
schrijfelijk grootsen toch is zij niets!
Ze is maar een van de ontelbaar vele
hemellichamen, waarvan ei een massa
groter zijn. Naar schatting van de weten
schap wentelen er in het luchtruim zo
maar 3. 000.000.000.000.000 tot 45.
000.000.000.000 000 (3000 tot 45000
billioen) zonnemassa's. In slechtseen ge
deelte van het heelal heeft men tot 30.
000.000 spiraalnevels ontdekt; dat zijn
enorme massa's zonnen, die er elk mii
lioenen bevatten. Onze melkweg is er zo
een; hij telt meer dan 200 milliard ster-
Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog
De Ronde van Nederland
Naar aanleiding van enige stukken in de
Tilburgse Courant, schreef iemand uit Baarle
onderstaand ingezonden stuk in genoemd dag
blad.
Dat het grote Tilburg jaloers is geworden
op die „Balinezen" verwondert ons niet, en
dat de „Ronde van Nederland" de eerste aan
leiding daartoe is, weten we uit ervaring der
laatste jaren wel beter. Het uitwrijven van
ogen is bovendien een kenmerkende eigen
schap van langslapers.
Wij weten niets van de organisatie noch
van het financiële resultaat van het vorige
jaar, toen de aankomst van een étappe wèl in
Tilburg was. „Baol" weet alleen dat het kan
bogen op een rijke ervaring op gebied van
wielersport. Want een jaarlijks terugkerend
sportfestijn als „Baol Draaiom" is iets, waar
men in Tilburg tot nog toe geen kaas van ge
geten heeft.
Wat de huisvesting en verzorging der ren
ners met hun gevolg betreft dit is een kopzorg
voor Baol en niet voor Tilburg, wanneer de
aanvankelijke plannen doorgaan-
Dat „Baol Draaiom" verreden wordt on
der reglement en jury van de Belgische Wie
lerbond is geen bezwaar, want Brussel is nog
altijd een aankomstpunt van een rit uit de
Ronde van Frankrijk. En toch is Brussel de
hoofdstad van Belgie en is Baarle-Nassau nog
altijd een stukje van Nederland.
Maar mochten wij de gelukkige gastheren
moeten zijn, dan zullen wij ook Tilburg zeer
gastvrij en met vreuge begroeten.
en Omstreken.
Weer heeft een praktische uitvinding
nieuwe wegen opgelegd voor hen, die gehan
dicapt in het gebruik van hun benen, ook in
het gebruik van auto als vervoermiddel van
anderen afhankelijk waren. Dat dit van
enorme betekenis is voor de groep van men
sen, zal iedereen kunnen begrijpen, die het
morele aspect van invaliditeit ook maar in
het minste kan aanvoelen. De Haagse moto
renhandel van de ex-motorrenner Jan Rijk
in Den Haag, is er reeds lang op uit een
auto construeren, die alleen met de handen
te besturen is. Zij is er reeds in geslaagd
enige wagens van verschillende merken met
goed gevolg van een daartoe dienende appa
ratuur te voorzien.
In beginsel vertoont zijn installatie geen
een verbinding met het linker segment), en
vervolgens de rem in werking stelt met be
hulp van een drukstang op het rempedaal.
Ingevolge de lange arm van deze hefboom
gaat hiermee het afkoppelen zeer gemakkelijk
en is voor 't remmen een slechts matige
kracht nodig. Tegelijkertijd kan de bestuur
der het gas bedienen, zodat er drie manipu-
latie’s in één orgaan verenigd zijn.
Zoals men ziet, geen erg grote nieuwig
heden, maar zuiver listige en doelmatige uit
voering, die, zelfs geprobeerd op een Citroën
niet de gemakkelijkste opgave overigens
in verband met nogal „zware” koppeling
tot grote tevredenheid opwekte. De pedalen
blijven bruikbaar, al zal nog een waarschijn
lijk niet zo moeilijke oplossing gevonden
moeten worden voor het gebruik van deze
in verband met het overstappen van gas- op
rempedaal vice versa.
Het spreekt vanzelf, dat de diverse typen
een aparte toepassing wat betreft plaatsing
van stangen en toebehoren vragen, maar dit
blijkt geen moeilijkheden op te leveren in
de praktijk.
De gemiddelde prijs van 500.— mag in
deze zeker geen bezwaar opleveren, daar het
hier onderdelen betreft, die niet in de handel
verkrijgbaar gesteld kunnen worden, maar
ieder apart voor iedere wagen en type spe
ciaal voor dit doel worden gemaakt.
Eenmaal meer bekend kan deze vinding
veel bijdragen om aan velen weer meer be
staansmogelijkheden en levensvreugde te
verschaffen en om een handicap van been
amputatie of dergelijke weer veel minder op
de betreffende persoon te doen drukken.
reeds landers zouden worden ingezet, ook al zijn
magische figuur, die zovele problemen schept, I
dat 't niet mogelijk is nu reeds de consequen
ties van zijn acties te kunnen trekken.
Wanneer we heel eerlijk zouden zijn, dan
zouden vele Nederlanders mogelijk, uitgaand
van een gevoelsbewustzijn, willen instemmen
met deze dappere, die het waagt om een rege
ring, die beweert heeft en nog steeds blijft
beweren, dat zij in staat is om aan alle moei
lijkheden het hoofd te bieden, om zo’n rege
ring te dwarsbomen en in de weg te staan.
Het gevoel is echter een gevaarlijke graad
meter en we doen verstandig om dit hier bui
ten te sluiten.
Alleen het verstand kan hier een uitweg
vinden en conclusies trekken, die steekhou
dend zijn. En als we daar van uitgaan, dan
kunnen we werkelijk niet anders, dan het
optreden van deze TURK afkeuren in alle
toonaarden. Het broze gebouw van de Unie
tussen Nederland en Indonesië is gemakkelijk
vatbaar voor breuken en bersten en Wester
ling is één van die personen, die het gebouw
in groot gevaar kunnen brengen.
Nederland heeft partij te kiezen en heeft
dat ook gedaan, uitdrukkelijk. Wij moeten
Westerling zien als een vijand van De Unie,
doordat hij de ontwikkeling van
remt en tegenhoudt.
Het is wel duidelijk, dat wij moeilijk onze
instemming kunnen betuigen met de metho
den, welke de Ind. Regering toepast om de
in de R.T. Conferentie vastgelegde zelfstan
digheid van de deelstaten te breken en deze
deelstaten dwingt zich te scharen in het grote
lichaam van de Republiek. Maar dat wil niet
zeggen, dat de eerste de beste het recht heeft
om, al of niet om deze zelfstandigheid van
deelstaten te garanderen, zelfstandig een
leger op te bouwen en de Wettige Regering
in deze te gaan bestrijden.
Het is momenteel nog niet mogelijk om een
duidelijk beeld te krijgen van de aanhang van
deze ex-kapitein. We kunnen zijn dapperheid
niet loochenen, bewezen als die is door zijn
verrichtingen onmiddellijk na de bevrijding,
maar we moeten onder ogen zien de conse
quenties, die voortvloeien uit het Uni-Statuut.
Wanneer op ons een beroep gedaan zal wor
den om mede deze rebel te bedwingen, dan
eerst komen de grootste moeilijkheden.
Hoe immers zal de reactie zijn van de Ned.
Militairen in Indonesië, als zij opgeroepen
zouden worden om, ook al is het niet tegen
Westerling, nu nog eens, nu zij de zaak als
verloren beschouwen, hun jonge leven in te
zetten voor iets, waaraan zij geen deel meer
hebben. Hoe veel moeilijker wordt het, wan
neer Westerling zelf de inzet wordt van deze
strijd en Nederlanders daardoor tegen Neder-
45e Jaartjana
Zaterdag 18 FEBRUARI 1950
Nummer 7
V
I
I
Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs 12.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent
Redactie: E. F. de Jong en J. C. Rovers I Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau
«lil Mim lil U llanmi■I^I■HI^■I^■IIIHIIIIIH■IH»|| HIIWllIMMMlMUIII—l^—UmilMaj
per m. m.
v VVV. A.V.V.UV x.vyyvxi,