GODS GROOTHEID IN HET GROTE AUTOBESTURING DOOR INVALIDEN o Baade’s Nieuws- en Advertentieblad Mocht mijn zoon ooit X 2 van Indonesië Koning worden I INGEZONDEN Indonesië Balinees. Velerlei berichten bereiken ons nu weken over deze, we zouden haast zeggen, ALLEEN GEBRUIK VAN DE HANDEN NODIG WESTERLING bijzondere kenmerken; het ligt per saldo voor de hand, op het daartoe enigszins gewijzigde koppelingspedaal een naar boven lopende drukstang te zetten, die via een scharnier- overbrenging aan haar boveneinde wordt bewogen met behulp van een segment aan het stuurwiel. Dit segment bestrijkt on geveer een derde van de stuurcirkel, zodat men het, met de linkerhand aan het stuurwiel, bij verschillende standen van dit wiel, zon der handverplaatsing met de vingers kan grijpen en omhoogstrekken. Rechts onder het stuurwiel bevindt zich een lange stevige stang, die een draaiende gashandel zoals bij motorrijwielen op haar uiteinde heeft en die bij het naar beneden drukken eerst ook de koppeling bedient (door middel van ren! En al die miilioenen en tnillioenen ge weldige hemelbollen reizen en zwieren door het luchtruim met grote snelheden. Hoe is dat mogelijk denkt u allicht. Daar kan toch haast geen ruimte voor zijn. Wat een vergissing! Met al die milliarden werelden van sterren in zijn ruimte is het heelal... bijna leeg. Zo groot zijn de af standen tussen de steiren, dat een reis door het luchtruim een tocht deer hoofd zakelijk „leegte” zou zijn. I. Leuz in zijn prachtig boek: „Het lied van de hemel”, maakt ons dat duidelijker door deze ver gelijking: denk u een bal in zo groot als onze aarde, plaats in die bal hier en daar een tennis balletje, samen een twintigtal en u hebt net beeld van het luchtruim met zijn sterren! Hoe ontzettend groot moei dan die ruimte niet zijn! Verbijs terend gewoonweg. De menselijke geest kan er geen grenzen aan ontdekken. De moderne wetenschap schat de gekende grote van het luchtruim op 400.000.000 lichtjaren. Wat is een lichtjaar? U weet dat het licht een snelheid heeft van 300. 000 km. per seconde (in een seconde schiethet licht dus meer dan 7 maal rond de aardbol!) Welnu, de afstand die het licht met de genoemde snelheid aflegt in een heel jaar, noemt meneen lichtjaar. Een jaar telt 31 536.000 seconden. Vermenigvuldig dat getal met 300.000 en u hebt het aantal kilometers van één lichtjaa .Vermenigvuldig dat enorm getal dan nog met 400.000.000, en ge hebt de tot nu toe gekende middellijn van het luchtruim. Probeer maar niet het u voor te stellen, u zou er tureluurs van worden. Ontzaglijke ruimte, eindeloos voor de menselijke geest! Neen, niet oneindig want het is een schepsel. En het schep sel is niets in ver houding tot de Schepper, ook dat verbijs terend heelal niet. Oneindig groter dan het eindeloos heelal is Hij die van nie mand en niets zijn bestaan ontving en dus van niemand en niets afhankelijk is, maar diealles uit het niet riep, met één enkele akte van zijn almachtige wil. Wel mogen we met de psalmist uitroepen: Hos ontzaglijk zijn u werken, o Jahweh: Gij hebt ze allen met wijsheid gewrocht! (Ps. 103, vers 24-25) De hemelen verhalen de glorie van God, Het firmament verkondigt het werk zijner handen; De dag roept het toe aan de andere dag. En de nacht meldt het weer aan de nacht. Geen taal en geen woorden, Hun stem hoort men niet; Toch galmen over heel de aarde hun klanken, Tot aan de grenzen der wereld hun tonen. Ps. 18, vers 2-6 Broeder Bernard. het in de kleinste groep dan deserteurs? Bidden we, dat deze moeilijkheden door eendrachtige samenwerking overwonnen mo gen worden en dat niet opnieuw Nederlan ders en anderen slachtoffer zullen worden van een krankzinnige strijd, die slechts tot nadeel kan strekken voor Indonesië en zijn bevolking, waarover wij een drie en een halve eeuw hebben geregeerd en waaraan Neder land naast vele baten ook vele leegten te dan ken heeft. „Ik geloof in God, de almachtige Va der”. Dat bidden en belijden wij dage lijks. En wij bedoelen dat God* alles kan. Heel juist gezegd is dat niet. Juister is: God kan alles wat hij kan willen. En Hij kan alleen maar willen wat in zichzelf geen tegenspraak is, wat dus in zich ver wezenlijkt kan worden. Tegensprakelijk is bijv, dat een schepsel oneindig zou zijn, dat iets tegelijk is en niet is, rond en niet rond is; datiets dat gebeurd is niet gebeurd zou zijn, enz. Dergelijk dingen zijn uiteraard onmogelijk en God kan ze dus ook niet willen. Gods macht wordt dus alleen begrensd door het onmoge lijke, dus door het „niets”. Ze isdaarom onbegrensd. Tot ons, mensen spreekt Gods macht het sterkst in zijn stoffelijke schepping, en daarin nog het overweldigends! door het „grote”. Over dat grote wil ik dan even spreken zakeiijk, maar des te overtuigender. Op onze aarde staan geweldige berg reuzen. De grootste is de Himalaya, in Centraal-Azië, eigenlijk een bergketen met meer dan 40 toppen van 7000 meter, waarvan de hoogste, de Mount Everest er 8800 is. Een enorme knaap dus, een ont zaglijke puist op moeder aarde! Stapel de toren van Baarle Hertog 150 keren op elkaar, en ge hebt de hoogte van die berg reus. Daar is de mens een zandkorel bij. De Himalaya is geweldigen toch is hij niets! De aarde waarop hij staat is, met haar middellijn van bijna 13.000 km., nog heel wat anders! Stellen wij de .aarde voor als een bol van een meter middellijn, dan is de hele kolossale Hi malaya daar niet meer op dan een vol maakt nietig pukkeltje van twee derde mm. Ja, Ja, de aarde is een enorme bol....en toch is zij niets! Daar schittert onze levensbron, de on volprezen zon! Ze is zo ontzettend groot, dat onze hele aarde er maar eventjes 1.300.000 keren in gaat! Weet u wat een millioen is? Als u een miliioen gulden zou willen aftellen en iedere seconde zo'n zilveren muntstuk tussen uw vingers liet glijden, dan hebt u daar bijna 12 dagen en nachten ononderbroken voor nodig! Als u een millioen vellen papier van een tiende mm. dikte opeenstapelde, dan kreeg u een toren van 100 m. hoogte! En dan een millioen aardbollen! En nog veel meer! Dat is onze zon. Ais men onze aardbol in het midden van de zon plaatste en men zette er de maan bij, maar dan nog eens zo ver van de aarde af als ze er in werkelijkheid vanaf is (en deze afstand bedraagt 384400 km dan kon de maan nog precies binnen de zon om de aarde cirkelen! Zo een ontzaglijke bol is die zon, dat ze zich de weelde kan veroor loven, door haar warmte-uitstraling, per minuut250.000.000.000 (250 milliard) kilo aan gewicht te verliezen; dat doet ze nu al vele duizenden jaren lang zonder dat ze zichtbaar kleiner wordt en ze kan dat nog zeer veleduizenden jaren volhou den. Onze zon is inderdaad iets onbe schrijfelijk grootsen toch is zij niets! Ze is maar een van de ontelbaar vele hemellichamen, waarvan ei een massa groter zijn. Naar schatting van de weten schap wentelen er in het luchtruim zo maar 3. 000.000.000.000.000 tot 45. 000.000.000.000 000 (3000 tot 45000 billioen) zonnemassa's. In slechtseen ge deelte van het heelal heeft men tot 30. 000.000 spiraalnevels ontdekt; dat zijn enorme massa's zonnen, die er elk mii lioenen bevatten. Onze melkweg is er zo een; hij telt meer dan 200 milliard ster- Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog De Ronde van Nederland Naar aanleiding van enige stukken in de Tilburgse Courant, schreef iemand uit Baarle onderstaand ingezonden stuk in genoemd dag blad. Dat het grote Tilburg jaloers is geworden op die „Balinezen" verwondert ons niet, en dat de „Ronde van Nederland" de eerste aan leiding daartoe is, weten we uit ervaring der laatste jaren wel beter. Het uitwrijven van ogen is bovendien een kenmerkende eigen schap van langslapers. Wij weten niets van de organisatie noch van het financiële resultaat van het vorige jaar, toen de aankomst van een étappe wèl in Tilburg was. „Baol" weet alleen dat het kan bogen op een rijke ervaring op gebied van wielersport. Want een jaarlijks terugkerend sportfestijn als „Baol Draaiom" is iets, waar men in Tilburg tot nog toe geen kaas van ge geten heeft. Wat de huisvesting en verzorging der ren ners met hun gevolg betreft dit is een kopzorg voor Baol en niet voor Tilburg, wanneer de aanvankelijke plannen doorgaan- Dat „Baol Draaiom" verreden wordt on der reglement en jury van de Belgische Wie lerbond is geen bezwaar, want Brussel is nog altijd een aankomstpunt van een rit uit de Ronde van Frankrijk. En toch is Brussel de hoofdstad van Belgie en is Baarle-Nassau nog altijd een stukje van Nederland. Maar mochten wij de gelukkige gastheren moeten zijn, dan zullen wij ook Tilburg zeer gastvrij en met vreuge begroeten. en Omstreken. Weer heeft een praktische uitvinding nieuwe wegen opgelegd voor hen, die gehan dicapt in het gebruik van hun benen, ook in het gebruik van auto als vervoermiddel van anderen afhankelijk waren. Dat dit van enorme betekenis is voor de groep van men sen, zal iedereen kunnen begrijpen, die het morele aspect van invaliditeit ook maar in het minste kan aanvoelen. De Haagse moto renhandel van de ex-motorrenner Jan Rijk in Den Haag, is er reeds lang op uit een auto construeren, die alleen met de handen te besturen is. Zij is er reeds in geslaagd enige wagens van verschillende merken met goed gevolg van een daartoe dienende appa ratuur te voorzien. In beginsel vertoont zijn installatie geen een verbinding met het linker segment), en vervolgens de rem in werking stelt met be hulp van een drukstang op het rempedaal. Ingevolge de lange arm van deze hefboom gaat hiermee het afkoppelen zeer gemakkelijk en is voor 't remmen een slechts matige kracht nodig. Tegelijkertijd kan de bestuur der het gas bedienen, zodat er drie manipu- latie’s in één orgaan verenigd zijn. Zoals men ziet, geen erg grote nieuwig heden, maar zuiver listige en doelmatige uit voering, die, zelfs geprobeerd op een Citroën niet de gemakkelijkste opgave overigens in verband met nogal „zware” koppeling tot grote tevredenheid opwekte. De pedalen blijven bruikbaar, al zal nog een waarschijn lijk niet zo moeilijke oplossing gevonden moeten worden voor het gebruik van deze in verband met het overstappen van gas- op rempedaal vice versa. Het spreekt vanzelf, dat de diverse typen een aparte toepassing wat betreft plaatsing van stangen en toebehoren vragen, maar dit blijkt geen moeilijkheden op te leveren in de praktijk. De gemiddelde prijs van 500.— mag in deze zeker geen bezwaar opleveren, daar het hier onderdelen betreft, die niet in de handel verkrijgbaar gesteld kunnen worden, maar ieder apart voor iedere wagen en type spe ciaal voor dit doel worden gemaakt. Eenmaal meer bekend kan deze vinding veel bijdragen om aan velen weer meer be staansmogelijkheden en levensvreugde te verschaffen en om een handicap van been amputatie of dergelijke weer veel minder op de betreffende persoon te doen drukken. reeds landers zouden worden ingezet, ook al zijn magische figuur, die zovele problemen schept, I dat 't niet mogelijk is nu reeds de consequen ties van zijn acties te kunnen trekken. Wanneer we heel eerlijk zouden zijn, dan zouden vele Nederlanders mogelijk, uitgaand van een gevoelsbewustzijn, willen instemmen met deze dappere, die het waagt om een rege ring, die beweert heeft en nog steeds blijft beweren, dat zij in staat is om aan alle moei lijkheden het hoofd te bieden, om zo’n rege ring te dwarsbomen en in de weg te staan. Het gevoel is echter een gevaarlijke graad meter en we doen verstandig om dit hier bui ten te sluiten. Alleen het verstand kan hier een uitweg vinden en conclusies trekken, die steekhou dend zijn. En als we daar van uitgaan, dan kunnen we werkelijk niet anders, dan het optreden van deze TURK afkeuren in alle toonaarden. Het broze gebouw van de Unie tussen Nederland en Indonesië is gemakkelijk vatbaar voor breuken en bersten en Wester ling is één van die personen, die het gebouw in groot gevaar kunnen brengen. Nederland heeft partij te kiezen en heeft dat ook gedaan, uitdrukkelijk. Wij moeten Westerling zien als een vijand van De Unie, doordat hij de ontwikkeling van remt en tegenhoudt. Het is wel duidelijk, dat wij moeilijk onze instemming kunnen betuigen met de metho den, welke de Ind. Regering toepast om de in de R.T. Conferentie vastgelegde zelfstan digheid van de deelstaten te breken en deze deelstaten dwingt zich te scharen in het grote lichaam van de Republiek. Maar dat wil niet zeggen, dat de eerste de beste het recht heeft om, al of niet om deze zelfstandigheid van deelstaten te garanderen, zelfstandig een leger op te bouwen en de Wettige Regering in deze te gaan bestrijden. Het is momenteel nog niet mogelijk om een duidelijk beeld te krijgen van de aanhang van deze ex-kapitein. We kunnen zijn dapperheid niet loochenen, bewezen als die is door zijn verrichtingen onmiddellijk na de bevrijding, maar we moeten onder ogen zien de conse quenties, die voortvloeien uit het Uni-Statuut. Wanneer op ons een beroep gedaan zal wor den om mede deze rebel te bedwingen, dan eerst komen de grootste moeilijkheden. Hoe immers zal de reactie zijn van de Ned. Militairen in Indonesië, als zij opgeroepen zouden worden om, ook al is het niet tegen Westerling, nu nog eens, nu zij de zaak als verloren beschouwen, hun jonge leven in te zetten voor iets, waaraan zij geen deel meer hebben. Hoe veel moeilijker wordt het, wan neer Westerling zelf de inzet wordt van deze strijd en Nederlanders daardoor tegen Neder- 45e Jaartjana Zaterdag 18 FEBRUARI 1950 Nummer 7 V I I Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs 12.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent Redactie: E. F. de Jong en J. C. Rovers I Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau «lil Mim lil U llanmi■I^I■HI^■I^■IIIHIIIIIH■IH»|| HIIWllIMMMlMUIII—l^—UmilMaj per m. m. v VVV. A.V.V.UV x.vyyvxi,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1950 | | pagina 1