en Baarle’s Nieuws- en Advertentieblad DE RASSENWAAN EEN GEWETENSVRAAG PU RO L in huis! D AM l»O Kindje verkouden? Wetenswaardigheden over de gemeente Chaam* (Wordt vervolgd) De Burgemeester J. Loots Dan rug, keel en borstje inwrijven met blanken en katholieke negers met elkan- der van gedachten hebben gewisseld’ over het rassenvraagstuk. Pater john La Farge S. J. was moderator van deze groep. Hij had jaren lang onder de Negers van het Zuidelijke deel van de staaf MarYiand gewerkt een van oudsher Katholieke streek en was daar tot de grondbeginselen gekomen, die de New Yorkse organisatie op zijn advies tot de hare maakte. Het eerste van deze beginselen is dat het rassenvraagstuk met in de eerste: plaats van politieke of economische aard is, maar van morele aard. Het christelijk geweten is er bij betrokken en dat gewe ten moet en kan het juiste antwoord, vinden, want er bestaat geen onoplos baar moreel probleem. De Kath. Interra ciale Raad heeft in hoofdzaak een opvoe dende en voorlichtende functie. Zijn eerste taak is, het publieke geweten, en vooral het katholieke geweten, wakker te schudden, zodat de mensen hun vei. antwoordelijkheid in deze kwestie gaan’ beseffen. Daarbij wordt vooral de nadruk gelegd op het fundamentele feit, dat de Neger, evenals alle andere mensen, be kleed is met de waardigheid van de dooi God geschapen mens, verlost door het Bloed van Ghristus en, in werkelijkheid of potentieel, lidmaat van het Mystieke Lichaam van Christus en bestemd vooti een eeuwig leven bij God. Het is ontoe laatbaar, dat, om opportunistische rede nen van politieke, sociale of econom sche aard, deze grondwaarheden worden verduisterd. FONDS DER MEESTBEGAAFDEN De aanvragen tot het bekomen van een studiebeurs op de Arrondissementsfonds der Meestbegaafden voor het schooljaar 1950- 1951, moeten uiterlijk voor 15 Februari 1950 aan de Heer Gouverneur der Provincie Ant werpen gezonden worden. Zij moeten uitgaan van de ouders of voog den der kinderen en de volgende stukken be vatten: 1 de aanvraag waarin moet worden aange geven: Naam en voornamen van de belang hebbende, juist en volledig adres, aard der beoogde studiën en beoogd beroep. 2) een inlichtingsbulletijn nopens de studie- uitslagen der drie laatste jaren, van de instel ling waar de aanvragers de lessen heeft ge volgd. Deze formulieren zijn op het gemeentebe stuur te verkrijgen. Vermits de belanghebben de de zedelijke verbintenis aangaan de toege- stane studiebeurs volledig terug.te betalen zo dra hun geldmiddelen dit zullen toelaten, zal de aanvraag niet alleen ondertekend worden door de ouders of voogden, maar ook de per soon die de gunst aanvraagt Het is nochtans wel verstaan dat de verplichting tot terugga ve geen burgerlijk-rechterlijke verplichting is. De aandacht wordt er op gevestigd dat de aanvragen voor een studiebeurs op de Fond sen der Meestbegaafden slechts mogen inge diend worden voor de kinderen welke als bij zonder begaafd kunnen beschouwd worden. Kunnen in aanmerking komen de j kinderen welke, niet enkel door de in de school beko men uitslagen, hun karakter en hun wil, en eindelijk wegens hun gedrag uitmunten. Eveneens dient in overweging genomen dat de hulp slechts verleend wordt aan kinderen, die uit hoofd van de geldelijke toestand van hun ouders, hun studiën niet zouden kunnen voortzetten, De aanvragers zullen opgeroepen worden om een examen te doorgaan De schifting zal met de nodige strengheid geschieden. De kin deren die werkelijk de van de élite vereiste verstandelijke en zedelijke hoedanigheden be zitten, zullen enktl in aanmerking komen voor het genot der studiebeurzen. Geen enkele aanvraag na 15 Februari 1950 ingediend zal in aanmerking genomen worden Geen nieuwe aanvraag dient ingezonden door de kinderen waaraan een studiebeurs werd toegestaan tijdens het verlopen jaar. Bij bevel: De Secretaris J. Van Haeren Liast van zenuwen? Mijnhardt'i Zenuwtabletten helpen U er overheen. Zaterd UAr7'1950 Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog Bij brand- en snijwonden, Pijnlijke kloven, ___.Ruwe handen en Schrale huid.— Noodwet Ouderdomsvoorziening De Secretaris van de Commissie Noodwet Ouderdomsvoorziening der gemeente Chaam brengt ter algemene kennis van belangheb benden, dat binnenkort de afkondiging van een K.B. is te verwachten tot wijziging van het K.B. d.d. 9 November 1947, Staatsblad H 368, tot vaststelling van een algemene maatregel van Bestuur, als bedoeld in artikel 4, 2e lid der Noodwet Ouderdomsvoorzie ning. Reeds meerdere malen hebben lezers van ons blad de vraag gesteld, wanneer er nu eens een stukje over Chaam in het weekblad „De Chaamse Koerier” zou verschijnen. Na verschillende stukken in het archief ter plaatse te hebben geraadpleegd is men dan eindelijk zover gekomen om de nieuwsgierige lezers over Chaam enige bijzonderheden te vertellen. ,,De gemeente Chaam bevatte destijds eveneens als nu het dorp Chaam benevens de gehuchten Snijders—Chaam, Heikant, Houtgoor met Legge, Chaamdijk en Dasse- mis met Ginderdoor. Haar oppervlakte be sloeg 2913 bunder, telde 198 huizen en onge veer 1350 inwoners, die merendeels hun be staan vonden in de landbouw en zich tevens toelegden op het vetmesten van kapoenen (jonge hanen) en hoenders. Ook had men in Chaam een tweetal veldsteenovens, twee brouwerijen en een graanmolen, gebouwd in plaats van die, welke 1 Januari 1838 af brandde. De gemeente was zeer houtrijk (vele wouden) en men vond er talrijke vis vijvers, waarin de karper zeer weelderig tierde. De Rooms-Katholieken, ongeveer 1500 ten getale, maakten met enige huizen der burgerlijke gemeente Gilze en Rijen (ge naamd Valkenburg en het Veer) de peer van Chaam uit, dat behoorde tot het Deke naat van Breda. Het werd bediend door een pastoor. De Hervormden waren ten getale van 50 en behoorden tot de gemeenten Chaam, Baarle-Nassau en Alphen. Weer veel vroeger hadden de hervorm den dezer gemeente een afzonderlijke ge meente uitgemaakt, welke gemeenschap van af 1638 bestond. De eerste die alhier het leraarambt bekleedde was Paulus Episcopius, doch deze vertrok in het jaar 1648 naar aldus Charles Keenan S Redactiechef van „America” in de Linie. Wie een onderzoek instelt naar de be trekkingen van de Katholieke Kerk tot de Negers in de Verenigde Staten, zal al dadelijk worden getroffen door twee op merkelijke feiten. In de eerste plaats zal hij zien dat, terwijl er op iedere vijf inwo ners van de Verenigde Staten, een Katholiek wordt gevonden, slechts één katholiek van de 70 een Neger is, of schoon de Negers een tiende deel van de gehele bevolking uitmaken. Het tweede opmerkelijk feit is, dat (althans tot voor weinige jaren) de kat holieken zich niet door enige speciaal katholieke houding in zake het rassen vraagstuk van de andere blanken hebben onderscheiden. Tweeërlei verklaring. Het eerste feit kan wellicht voldoende worden verklaard uit de historische ach tergrond. Tot aan het midden van de ne gentiende eeuw was de Kerk in de Ver enigde Staten niet stei k en tot op heden is zij het zwakst, waar de Negers het tal rijkst zijn, n. 1. in de Zuidelijke Staten. In de dagen van de slavernij waren kerkelijke samenkomsten de enige vorm van maatschappelijk leven, die voor Negers was toegestaan en omdat destijds aan de Katholieke Kerk allerlei belem meringen in de weg werden gelegd, wa ren het de protestantse kerkgenootschap pen, die de Neger hebben gekerstend. Ook nu nog zijn de Negers in de Verenig de Staten over het algemeen protestant. Voor het tweede feit- (een merkwaard} ge blindheid, ook van de katholieken, ten aanzien van de morele problemen die de positie van de Neger meebrengt) moet de verklaring rneer in psycholo ■.gische factoren worden gezocht. En die factoren werken blijkbaar nog steeds door, te oordelen naar de houding van priesters, die uit het buitenland in de Ver enigde Staten komen en daar critiek loc s de mythe,aanvaarden, die is uitgedacht om de wetten en gebruiken te rechtvaar digen, welke ten doel hebben ,,de Neger op zijn plaats re houden”, wat natuurlijk slechts zeggen wik op ‘n ondergeschikte plaats. Er schijnt nu eenmaal iets in de rassenwaan te zitten, dat het vermogen van de mens om redelijk te denken, ondermijnt. Kentering In de periode van ongeveer vijftien jaar, die thans achter ons ligt, is daarin echter veel veranderd. Steeds meer pries- wijden zich aan het bekeringswerk onder de negers. De paters van St. Jozef werken reeds lang op dit gebied; de paters van ‘t Goddelijk Woord hebben seminaries voor negers geopend en die van de Afrikaanse Missies stellen priesters beschikbaar voor Neger. Parochies in de Verenigde Staten. Enkele jaren geleden heb ik op een avond in September in de New Yorkse St. Carolus Borromeus Kerk een doop plechtigheid bijgewoond, waarbij 110 's Gravenmoer. Na het overlijden van de predikant Hendrik Jacobus van Nauhuis in 1807 werd deze gemeente met die vanBaarle- Nassau verenigd. Jacobus Jansen was de i eerste predikant die in deze vereniging het eerste als leraar fungeerde. Men had in die gemeente eveneens een school. Weer veel vroeger was Chaam slechts een heerlijkheid, en maakte als zodanig een ge deelte van het land van Breda uit. Doch in het jaar 1243 gaf Godevaard IV, Heer van Breda, de landbouwing Chaam ten erfe- lijken regte, aan een zekere Willem, door Godevaart, „Den brenger van den brief” genoemd, op voorwaarde van jaarlijks, onder de naam van bede, aan den Heer van Breda te betalen, twee vestern (ruim 3 mudden) rogge, vier vestern (ruim 7 mudden) gerst en zes schillingen Lovens (70 cents); terwijl Willem verplicht was, evenals de andere lie den van het land van Breda, Godevaart en zijn nakomelingen, te helpen in de krijgs tochten, dan wanneer hij in oorlog zou ge raken, wanneer hij zijn dochter ten huwelijk zou geven of wanneer hij in de gevangenis zou worden opgesloten. Uit de verschillende stukken blijkt niet hoe lang de heerlijkheid Chaam door Willem en zijne nakomelingen in erfpacht is geweest; immers bij de schei ding die in het jaar 1290 tussen Raso van Gaveren en Gerard van Wisemale plaats had, werd Chaam nog niet bij de dorpen van het Land van Breda genoemd. Zeker ging het evenwel, dat het in latere tijden bij dit land is ingelijfd en tegelijk met de andere dorpen verheven is geworden. Het dorp Chaam, bij de oude schrijvers ook wel Kam- be of Cham Kaam of Ham geheten, lag 2J4 uur Z. Z. O. van Breda en 2 uur Z. O. van Ginneken heette in vroegere tijden een vermakelijk oord, en was een der oudste dor pen van deze landstreek, want in de Salische wetten was het reeds bekend als een der maalsteden of plaatsen, waar de Franken, nadat zij in de 5e eeuw hun vergaderingen hielden, werd in het jaar 422 als zodanig vermeld. Toen telde de kom van het dorp Chaam 400 inwoners met 49 huizen. Het dorpshuis werd gesticht in het jaar 1823. De kerk was voor de Reformatie aan de H. Antonius toegewijd en werd destijds bediend door een afgezondene van de Abdij van Tongerloo, welke stichting aldaar veie goederen bezat. De naburige kerk van Alphen had Chaam tot moederkerk. Het was een ruim gebouw met een zware toren, waar van de spits geheel van metselsteen was op getrokken. In het jaar 1815 was aan het inwendige der kerk enige verandering gebracht en werd zij door vrijwillige bijdragen van een orgel voorzien. Ook in het jaar 1836 had zij door het verplaatsen van de preekstoel, het restaureren van de oude en het bij maken van nieuwe banken enige verbetering onder gaan. De R. K. Kerk van de H. Antonius Abt stond op uur afstands van het dorp in het gehucht Heikant langs een eikenlaan „De Kerkdreef” geheten. Dit gebouw werd echter in 1842 door een R.K. Kerk met toren ver vangen. Dit zijn wel de voornaamste wetens waardigheden die men uit de oude stukken heeft kunnen putten, terwijl de hoop wordt uitgesproken de verschillende lezers hier mede van dienst te zijn geweest. In laatstgenoemd besluit was bepaald dat voor de toepassing van artikel 4, le lid van de Noodwet Ouderdomsvoorziening, niet- Nederlands met Nederlanders worden gelijk gesteld, indien zij sedert het bereiken van de 45-jarige leeftijd onafgebroken hier te lande hun woonplaats hebben gehad. De strekking van het af te kondigen besluit zal zijn, dat voor de toepassing van de Nood wet, personen van Belgische nationaliteit geheel op één lijn worden gesteld met Neder landers, zulks in het kader van het op 29 Augustus 1947 tussen Nederland en België gesloten verdrag betreffende de toepassing der wederzijdse wetgeving, met betrekking tot de sociale verzekering. Dit houdt in, dat Belgen in Nederland woonachtig, slechts be hoeven te voldoen aan de voorwaarde ge steld in artikel 5, sub a, der Noodwet (6 jaar in Nederland woonachtig). Het besluit zal terugwerkende kracht heb ben tot 1 October 1949, de datum van in werkingtreding van bovengenoemd verdrag. Chaam, 9 Januari 1950. Secretaris N. O.V., Chaam. BAARLE-HERTOG en Omstreken. volwassen Negers in de Katolieken Kerk werden opgenomen. En dat was niets ongewoons in die parochie. Wat het ontwaken van het katholieke geweten betreft, de leiders van Neger volk in de Verenigde Staten verklaren tegenwoordig, dat de Katholieken Kerk hard op weg is om een van de beste kam pioenen voor een rechtvaardige oplos sing van het rassenvraagstuk te worden. Voor een groot deel is dit te danken aan het werk van de Katholieke Interra ciale Raden (Catholic Interraciale Cou cils). De eerste van deze organisaties is in 1934 in New York voortgekomen uit enkele bijeenkomsten, waar katholieke Als U een fout mankt in ‘t verkeer, dan doet U vaak ook and'ren „zeer” Nummer 2 45e Jaargang A 1 Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f2.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per Redactie: E. F. de Jong en J. C. Rovers Katholieke actie tegen achteruitzetting der negers in de USA m. m. Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-i "arsau

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1950 | | pagina 1