s en aoffi I Baarle's Nieuws- en Advertentieblad EEN STEM ZONNIGE ZUIDEN ■W^ traan weg. Het stofbrillen en de gasmaskers meetinstrumen- de bóm valt brillen opzetten ca LJ LL1 X bedding Langs ruw gebergte; stijl omhoog, de hemel. De anW/r.4 JSSSSJiaK Nog twee minuten vóór de bom valt... Nü Nog twee minuten vóór Alle brillen opzetten. Alle Opgelet!” afgeworpen 45 - 50 -- Weekblad voor Baarle-Nassan-Hertog en Omstreken. stratosfeer. Als deze reusachtige paddestoel- wolk door de eeuwige passaat inden ee eind is meegevoerd, zullen tv. ee marine- vliegboten de eerste voorzichtige pogingen doen om steeds lagere banen vliegend boven het doel te komen. Bij deze interessa i te kleine en gevaarloze" verkenning zouden Frank Larson en ik werden ingedeeld cm met onze Geiger-buizen de radio-activiteit te meten. Onze gegevens zouden doorgeseind worden aan de controle-schepen, waarna speciaal uitgeruste bemanningen met snelle boten zouden trachten de Dode Vloot te bereiken. UIT HET Het is dus op 14 Juli 1 >48, dat de Pastoor cp weg is naar Boule d’Amont. Hij is nu in Boule termère. Nog 13 km. langs een slin gerend, klimmend bergweg moest hij afleg gen. Het vrachtwagentje begint te puffen en de chauffeur heeft moeite om de scherpe bochten vlot te nemen. Op deze 13 km. vindt men geen recht stuk weg dat langer is dan 100 meter. Beneden langs de weg in de diepte, stroomt de Boules door een bedding van grote en kleine rotsblokken. Langs de andere kant van de weg is het nu eens rijst het bruusk en dan weer glooit het op naar kilometers paaltjes gaan traag voorbij; het een kf. 1500 meter lang is. Plot- selflK schiet een grasgroene hagedis van 5C^rn. lengte over de weg. De zon bakt op ’t water van de vracht- bruist. Ze moeten stoppen. De motor is te warm, hij trekt niet meer. Tien minuten pauze. Maar de Pastoor kan niet genieten van al het natuurschoon. Zijn hartje gaat van rikke tikke tik; hij is be nieuwd naar t eerste contact met de mensen, zijn mensen. Boule d’Amont! De weg zwaait in een [s 't dorpke, dat iets hoger voor ’t eerst d 1L zijn kerkske! Hij pinkt een t ,v. kerkske is oud, de leien van 't dak verweerd. Maar t ligt er schoon. De abside in zuiver Romaanse stijl geeft.rust aan ’t zoekend oog. Daar staat t Pastoorke. De mensen van 't dorp hebben al gehoord dat een auto stil bleef staan voor hun dorp. De meest nieuws gierigen komen kijken boven aan de reling, die het dorp scheidt van de diepte. De Pastoor gaat langzaam omhoog, de hobbelige dorpsstraat op en vraagt aan de eerste de beste vrouw, die zich niet verlegen omdraait als hij dichter bij komt, of zij hem zou kunnen zeggen wie de sleutel van de kerk en de pastorie in bewaring heeft, want hij is de nieuw benoemde Pastoor. En alvo rens antwoord te geven aan mijnheer Pastoor heeft ze dit nieuws in het dialect van de streek al door gegeven aan de anderen en het gaat nu van mond tot mond, van huis tot huis. En terwijl 't Pastoorke nu naar 't huis gaat van de sleutelbewaarster, wordt ie bege leid door een tiental nieuwsgierige en be langstellende vrouwen, die met hem naar binnengaan bij mejuffrouw Clotide Blane, de sleutelbewaarster. Tot volgende week mijn beste vrienden. J. SOMMEN Pr. Op Dinsdag 18 Juni, de dag waarop een generale repetitie door alle deelnemende vliegtuigen was voorgezien, stormde cn regende het zo hard, dat het feest werd uit gesteld. Frank Larson en ik namen deicot van Ebeye, het eiland waar de marine-fWg- basis was en wij waren ondergebracht, naar Kwajalein, het hoofdeiland. Wij wilden er eens een kijkje gaan nemen en een paar din gen kopen. Twee derde van het eiland werd ingenomen door gigantische startbanen. Aan een zijde van het vliegveld stond een kilo- meter-lange rij B-29’s, als gardesoldaten voor een parade. De photo-vliegtuigen waren ken- baar aan een zwarte P op een oranje onder grond. Daarnaast stonden de toestellen met I grote bocht lang: meetinstrumenten aan boord; op hun staart- ligt dan de weg. De Pastoor ziet roeren was een bliksemschicht geschilderd. Geheel apart stond de .Dave’s Dream", 1 - de nu beroemde bommenkist, wier beman ning al vier maanden voor deze ene vlucht geoefend had. Er was een stellage gebouwd om een gemakkelijker inladen van de atoom bom mogelijk te maken, vlak daarachter rezen enkele reusachtige beton-monsters op. Daar werd ons Nationale Geheim bewaard. In de paar houten gebouwtjes er om heen woonden de dienstdoende experts in strikte 3 fjnnAanlf'p TA«^r^--1 - 1 op de stellage geheven, lag als het ware klaar om in een vliegende start weg te dreunen zodra het „warme worstje” aan boord was. 1 Juli: Able Day De Geijkte Dag. Onze wekkers ratelden om 3.30 uur. De laatste weerberichten meldden dat de Geijkte Dag volgens plan begon aan te breken: het was precies het weer dat men had berekend. Wij struikelden in het pikdonker naar het Staf- kwartier van ons eskader, waar alle beman ningen samenstroomden. Ons vliegtuig had des nachts voor anker gelegen. Ik pakte enkele extra-vullingsbussen voor onze gas maskers en ging met de bemanning naar de sloep. Om 5.30. in het eerste licht van de dageraad, zaten we in de lucht en klommen langzaam naar 2500 meter, terwijl we naar het noord-westen wegdraaiden. Ik had het druk genoeg. Eerst en vooral waren daar mijn zes instrumenten op de na- vigatie-tafel. Ik schakelde ze in en testte ze met mijn zakformaat-radiumstraler. In de Geiger-teller kwam het bekende tikken 4p>r met een frequentie van ongeveer honderd per minuut. Vervolgens moest ik de zwarte stofbrillen en de gasmaskers aan iedereen uitdelen. Met de zwarte brillen op zouden de mannen op het ogenblik van de vurige bom explosie blind moeten vliegen, wat niemand leuk vond. Maar het nuttig effect van de gasmaskers tegen het eventueel inhaleren van microscopische kleine, maar dodelijke radio-actieve partikeltjes begrepen zij en ik geloof dat iedereen, ondanks alle last die zo’n varkenssnuit op je neus veroorzaakte, blij was het voor alle zekerheid op zijn ge zicht te kunnen vastmaken. Vijf kwartier vlogen voorbij. Wij aten biefstuk en patates- frites, spoelden ze naar beneden met een kop koffie en bliezen de rook van een sigaret over onze volle magen. Toen vlogen we in het wollige wolkendek boven Bikini. Onder ons dook de Task Fleet op en aan de honzon grijsden de silhouetten van de'Dode Vlc^^ Plotseling kwam kalm de stem van de bombardeur van „Dave s Dream door de boord-radio: „Hier Skylight 1, Skylight 1. Tien minuten vóór de eerste proef-bom. Op geletNüTien minuten voor eerste proefbom... Wij vliegen eerste doelvlucht. Instinctief keek iedereen omhoog, hoewel we wisten dat de Skylight 1 veel te hoog vloog om gezien te kunnen worden. Er .was radio stilte bevolen, zodat allen vliegtuigen en schepen de grote bommenwerper konden hoeren. „Hier Skylight 1, Skylight 1”, kwam de stem weer, „wij trekken op na de eerste proefbom... Opgelet... Nü einde van eerste oefenvluclit.” Wij voelden de slanke B-29 langzaam wegdraaien om haar vol gende doelvlucht te beginnen. Zou het nu 1 zover zijn? Het antwoord kwam: „Hier Sky- light 1, Skylight 1. Nog dertig minuten voor de bom valtnog dertig minuten tot wer- kelijke bombardement.” ff: Wij vlogen nogmaals over de vloot. De - bemanningen stonden aan de reling, in de richting van Bikini te staren. Er was slechts 1 het brullen van onze motoren; iedereen leek zijn adem in te houden. Toen we tenslotte '..uuy uuuuiui •“'--y vu.-. - 1 hadden gehoord, kreeg onze radio-man de bibbert. Stel je voor, dat we geen verbinding meer hadden, het ogenblik van zouden missen en dan allemaal stekeblind zouden worden! Hij begon zenuwachtig aan zijn knoppen te draaien. Wat een opluchting, I toen, even kalm als daarstraks, de stem zei: „Hier Skylight 1. Skylight 1. Nog vijf minu ten voor de bom valt... nü Nog vijf minu ten voor de bom valtOpgelet Vijf minuten nog! „Skylight 1 De proefnemingen bij Bikini zijn nooit in het juiste daglicht gesteld. De beschrijvingen van de explosies werden, dik gesausd met krankzinnige fantasterijen en bijgeloof, aan de goedgelovige en overdonderde lezers voorgeschoteld. De werkelijke resultaten lig gen veilig opgeborgen in de kluizen van het militaire hoofdkwartier en het publiek is langzamerhand onze kennis van de atoom bom gaan beschouwen als „dit is onze Ma- ginot-linie!” Men dient echter te weten, dat de hel die bij de Oparation Crossroads los barstte niet tegelijk met de dodelijk getroffen schepen in de Bikini-lagune tot zinken ge bracht kan worden, of weggesleept kan wor den om op de rede van Kwajalein weg te rotten en te roesten. De proeven van Bikini hebben bewezen hoe juist het verraderlijke karakter van de radio-actieve stralingen deze tot een ideaal wapen voor het gebruik tegen de burgerbevolking maakt. Aan het werpen van de eerste Bikini-bom waren acht maanden van voorbereiding voorafgegaan. De sterkte van de gecombi neerde Task Force groeide van 1000 tot 40.000 man. Een wetenschappelijke „labo- ratorium-proef” ontwikkelde zich tot een gigantisch ingewikkelde test van allerhande leger- en vlootmateriaal, waarbij voor het slotvuurwerk een vloot werd bijeengesleept van Amerikaanse, Duitse, en Japanse sche pen: onderzeeërs, slagschepen, kruisers, on- derzeebootjagers en vliegdekschepen, drij vende dokken en watervliegtuigen. Ikzelf maakte deel uit van de Radiolo gische Veiligheid Sectie, ofwel zoals wij door de soldaten en vliegers genoemd wer den de „Geigermannen”. Wij hadden met onze precisie-instrumenten, die scherp reage ren op de miniemste radio-actieve straling, er voor te zorgen, „dat op Bikini niemand iets zou overkomen”, zoals President Truman het in zijn orders aan Admiraal Blandy zei. Wij naderen BikinL een gele streep aan de horizon. Er achter rijzen de grijze silhouet ten van schepen op. Het eiland is omgeven met een ongeveer rechthoekige koraalbank van naar schatting tien mijl breedte en twintig mijl lengte. In t spiegelgladde tur kooizen water van de lagune liggen de ten dode gedoemde schepen: de grote vliegtuig- carrier Saratoga; de verouderde slagschepen New York, Pennsylvania en Arkansas; twee oude kruisers, de Pensacola en de Salt Lake City. Het vreemdst lijkt het reusachtige Ja panse slagschip Nagato, een gedrongen romp met een gedrochtelijke vuurleidingstoren. Midden in het doel ligt de legendarische Ne vada, een reliek uit de tijd na de Spaanse- Amerikaanse oorlog. Een fraai schip, dat op de eerste plaats voor schoonheid ontworpen schijnt, maar de soldaten, die bij Anzio en in Normandië met de steun van hare zware kanonnen aan land gingen, een staaltje van haar kracht heeft getoond. De Nevada is knalrood geschilderd. Om deze reuzen heen ligt een zeldzame collectie van kleinere schepen, waartussen het lichte vliegdekschip Independence en de gracieuze Duitse slagkruiser Prinz Eugen op- Er hangt iets van een kerkhofsfeer rond deze vloot, die in evenwijdige linie’s tegen de passaatwind in voor anker ligt, om haar laatste oordeelsdag af te wachten. Aan de verre horizon ligt de „levende” vloot waarop signaalvlaggen wapperen, morselampen flik keren en waaromheen snelle motor-sloepen de witte schuimbanen van hun kielzog trek ken. Het plan voor Able Day is in ruwe treu- ■ken als volgt. De bom wordt geworpen uit een B-29. De bombardeur zal via de radio een regelmatig verslag geven vanide vlucht en het afgooien van de bom. De lask-rleet zal twintig tot dertig mijl bovenwinds van Bikini voor anger gaan. Verschillende vlieg tuigen met fotoapparaten en ten zullen in de lucht zijn. Alle expeditie- deelnemers kunnen de gebeurtenissen via de radio volgen. Iedereen krijgt een sto bril met dikke zwarte glazen om beschermd te zijn tegen de machtige infrarode straling, die een tienmillioenste seconde na de ontploffing mei qrote reikwijdte optreedt. Men vertelt ons dat de kracht van de bom gelijk staat met 20.000 ton trotyl. Ik kan me dus op iets voor bereiden, want ik heb nog nooit zonder me half dood te schrikken een klein kistje trotyl in de lucht zien vliegen. De vuurbal boven het doel heeft een straal van een halve mijl en is vijftig keer zo heet als de zonnestraling. Deze vuurbal stijgt in de vorm een in rook en stoom gehulde hete luchtstroom met een snelheid van 3000 meter per minuut naar de naar de stratosfeer. Toen kwam bericht van mijn collega Lar son in het andere vliegtuig: „Baan 3 afgevlo gen. Geen radio-activiteit op baan 3”. Dat stelde ons gerust. Wij besloten onze volgen de banen zonde;’ gasmasker te vliegen. Onze piloot, luitenant Lower, trok onze kist aan het eind van de run verticaal op, liet hem over zijn vleugel glijden en begon aan de vol gende baan. Toen meldde Larson straling en wij, op geringer hoogte dan daareven over het doel vliegend, merkten hetzelfde. Met een nerveus getik begonnen mijn Geiger-tellers öp te leven. Telkens als we boven een der schepen vlogen werd de frequentie nog groter. Mid den boven het doel zongen de tellers hun bekende hoge toon. Toen wij het eerste con tact met de straling kregen, had ik de Skipper gewaarschuwd. Nu de Geiger s hun hoge fluittoon zongen vroeg ik: „Skipper, waar zijn we?” „We vliegen juist het centrum van het doelgebied binnenNu vliegen we boven de Nevadamoet ik afdraaien?” „Neen, het gaat nog best. Zo kunnen we hier nog wel vijf dagen rondtoeren, zon der dat er iets gebeurt.” De Nevada, het voorschip nog felrood en het achterschip flink gezengd, bleek niet helemaal in het middelpunt van de sterkste straling te liggen. „Dave s Dream had dus niet midden in de roos gegooid. Wij vlogen tamelijk laag over de schepen heen, zij flit sten onder ons door. De meesten stonden in brand, maar de aangerichte schade viel erg mee. Het vliegdekschip, de good old Sara toga was schoongeveegd. Enkele slagschepen en kruisers lagen dodelijk gewond met in eengeslagen bovenbouw, de lichte viiegtuig- In dien tijd zonden de Joden uit Jeruzalem priesters en levieten tot Joannes, om hem te vragen: Wie zijtgij? En hij beleed en ontveins de niet. En hij beleed: Niet ik ben de Christus En zij vroegen hem. Wat dan? Zijt gij Eiias? En hij zeide. Ik ben het niet. Zijt gij de profeet En hij antwoorde: Neen. Ze zeiden hem dan; Wie zijt ge? Dat wij antwoord geven_.aan_gjig Hij zeide, Ik ben „de stem van een roepende in de wildernis: Maak recht den weg des He- de explosie j ren, zoals Isaias, de profeet, gezegd heeft. En ze ondervroegen hem en zeiden hem:Waarom doopt ge dan, indien ge met de Christus zijt, j noch Elias' noch de profeet? Joannes ant woordde hun en zeidde, Ik doop in hetj»water Midden onder u staat Hij dien gij niet kent. Hij is het die na mij komen zal, die mij voor gekomen is, wiens schoenriem ik niet waardig ben te binden. Dit gebeurde te Bethania, over de Jordaan, waar Joannes toen het doopsel toediende. huid, En dan tenslotte: „Wij naderen het af- werp-puntOpgelet(Er leek een eeuwigheid te verlopen). ......Bom los.. Bom losBom losBom los Ik begon de sec. te tellen: 20 (ons vliegtuig vloog van het doel wég met ingeschakelde automatische piloot) 30 (je kon niets zien do^^die zwarte bril en door het kloppen van je^pt kon je bijna niet tellen) 35 40 (ik merkte dat ik, zonder het te weten, sinds het ogenblik dat de bom was afgeworpen mijn adem had ingehouden) 60. Er gebeurde niets. Voor óns ontplofte de bom in stilte. De vuurbal, die hectaren New-Mexicaans woes tijnzand in glas had omgesmolten en Hiros hima tot een symbool van menselijke onmen selijkheid had verwrongen, barste boven de oorlogsschepen uit elkaar, brandde de ven van haar dekken en deed de masten smelten, maar op twintig mijl afstand hoorden wc geen slag, zagen geen vuurflits en voelden geen schok. Zou het een blindganger geweest zijn? De boordradio zweeg. Toen zagen we het eens klaps -een reusachtige wolk rees met zijn paddestoel-kop boven het wolkendek uit en begon langzaam op de passant winden weg te jfcven. Wij draaiden, vlogen een ronde boW de Task Fleet om de senatoren en admiraals gerust te stellen, klommen tot de ons aangewezen hoogte en zetten koers naar Bikini. Lange tijd zagen we niets en iemand veronderstelde dat alle schepen gezonken waren. Langzaam trok de rook op. Plotseling riep onze piloot met een verbijsterde stem „Daar ligt de Saratoga alles in orde! Het lijkt of ze zo wegstomen kan.” Spoedig konden we nu de hele pode Vloot overzien. Er waren weinig of geen schepen gezonken. Op vele was brand uitgebroken. Wij vlogen nu precies onder de vale wolk- paraplu. Maar onze instrumenten kwamen niet in werking. Er zaten blijkbaar geen radio-actieve partikeltjes in’ de lucht, die waren hoogstwaarschijnlijk mee opgezogen lijkt wel of lengte over de asphaltweg en wagen kookt en ■I 43e Jaargang op Nummer 49 r<Mïi raag Zaterdag 11 December 1948 Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs 12.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per m. m. Redacteur: k C. Rovers Chasm Uitgave: Wed. T. de Jong-Baumers, Baarle-Nassau. 4 'r? Ruwe huid, Schrale lippen, PUROL verzacht en geneestl ff: EVANGELIE VAN DE ZONDAG

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1948 | | pagina 1