EPOS DER EENZAAMHEID EEN STEM s I ZONNIGE ZUIDEN Baade's Nieuws- en Advertentieblad 4 Duitsland naar Eén van de drie, naar persoonlijke smaak, want alle drie zijn goed tegen ruwe, rode handen en schrale huid: Purol (balsem) - Hamea (crème) Hamea (gelei). In prijzen van 30-75 ct. Hoe de eerste straaljagers overgebracht zijn van Amerika UiT HET Distributie Nieuws MHMGHMBMM Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken. 43e Jaargang Zaterdag 4 December 1948 Nummer 48 van de Nachtmerrie J. SOMMEN Pr. De sprong ogelijk, zeiden de Engel- Zilveren Zwaard dolk, Uitreiking coupures bakkers Aan de bakkers zullen op onderstaande da- icxie rs_ce I zonder brandstof te en kwam een narrow escape: zijn kompas raakte en ondanks een hardhandige en van zijn kant zeer nerveuze radio-discussie met uitgerekend, afge- >n tot de con- In het vervolg zullen een vliegdekschip naar in gezelschap naar Boule Pci er allen heelhuids op EVANGELIE VAN DE ZONDAG In dien tijd toen Joannes in de gevangenis de werken van Christus vernomen had, zond hij twee van zijn leerlingen en liet Hem vra gen: Zijt Gij het, die komen moet of hebben wij een anderen te verwachten? En Jezus ant woordde hun: Gaat en boodschapt aan Joan nes, wat gij hoort en ziet. Blinden zien, kreu pelen gaan, melaatschen worden gereinigd, doven horen, doden verrijzen, aan armen wordt het Evangelie verkondigd. En zalig, wie in Mij niet geërgerd wordt. Terwijl zij heengingen, begon Jezus tot de scharen over Joannes te spreken: Wat zijt gij in de woestijn gaan zien? een riet, dat door de wind bewogen wordt? Doch wat zijt gaan zien? een mens, in zachte klederen gedorst? Zie, die in zachte klederen gedorst gaan, zijn in de paleizen der koningen. Doch wat zij gij gaan zien? een pro feet? Ja, zeg Ik u, en meer dan een profeet. Want deze is het, van wien geschreven staat: Zie, ik zend voor uw aanschijn mijn gezant, die u de weg bereiden zal. en dan in zilverdoch als - een vlieger ziet met dit insigne, deze badge der nieuwe; élite, neig dan het hoofd, want hij is ea kerel. Ook het gevoel om boven de’—, te suizen in een reddingsgordel die lek isj draagt niet bij tot kalmering. Deze na-oorlogse terreur is een reden waarom er bij de verkiezingen in die kleine dorpen slechts de communistische lijst is. Vele mensen, die anders aan het hoofd van een tweede lijst zouden staan, durven nu geen leiding te nemen, want ze hebben kennis gemaakt met de concentratiekampen en de communisten moesten eens aan ’t bewind komen in Frankrijk nee dan liever bange Piet dan dooie Piet. In de gro tere dorpen en in de steden is het anders, daar vindt men meer principiële moéd. Het is vooral in deze plaatsen dat de commu nisten hun klappen krijgen bij de verkie zingen. Het is dus 14 Juli 1948. De jonge Pastoor staat klaar voor zijn eerste tocht naar Boule d’Amont. In Phuiz, zijn kapelaans-plaats, heeft hij iemand gevonden, die hem er met de vrachtwagen naar toe wil brengen. Want een bus gaat er zelden en de trein is er onbe kend. Volgende week gaan we van t Pastoorke allemaal d’Amont. Tot volgende week dus, mijn beste vrien den. van de F-80 heeft alle comfort geotterd aan lichtheid. Het toestel is te ver gelijken met een athleet die alleen uit. spieren bestaat, trained down. Er is weinig plaats om uitgebreid te zitten. Het hoofd van de piloot is slechts enkple inches van de plastic kap. die zijn kamer en plafond vormt. Daar om moet hij een soort helm dragen, cm de schokken en stoten op te vangen. Om zijn, hals hangt de traditionele Mae West (de rubber- reddingsgordel, aldus genoemd naar de vette welgevormde filmster van vóór 1940), die echterbij hoogten van 10.000 meter en meer plotseling de kuur vertonen kan. geweldig uit te zetten, als een ballon. De piloot wordt dan ofwel naar achteren gedrukt, of vóórover.op zijn stuur en instru menten gekwakt. Stelt u zich voor dat een man in een heel enge telefooncel plotseling moet gaan worstelen tegen efen ballon die hem. tracht te verstikken en heb daar bij de zekerheid dat die cel in razend tempo door de lucht klieft. De jet-boys hebben daarom de volgende oplossing gevonden: boven op de linker mouw van hun overall zit een klein zakje met een smalle zilveren dolk. Blaast de „Mae West” hun plotseling omver, dan grijpen zc het zwaard en prikken de ballon dóet. De oplossing is typisch Amerikaans: een Bij de Voorbereiding van deze tocht kwa men tal van andere merkwaardige problemen te voorschijn. De cockpit geofferd Maar wie wist iets af van deze jet-machi- nes, wie had hen onder wisselende omstan digheden en lasten getest wie, behalve deze knapen, jongens bijna nog? Ze zouden protesteren als ze knapen genoemd werden doch wat waren ze anders, deze piloten van rond de 20 uit alle hoeken van Amerika, uit verre dorpjes en chaotische steden. Hun operajie-officier was een oude man 26 jaar oud, een majoor Donavon Smith die onder de oorlog vanuit Engeland 138 keer met zijn P-47 opgestegen was een Captain die Ray Dauphin heette en die de pessimis tische overpeinzingen van zijn jongens altijd met een korte kwinkslag wist af te breken. Als hij hen 's morgens kwam wekken (slie pen in slaapzakken) klonk het altijd: Okay fellas, de zak uit en de sok in. Risico’s Ook de landingsterreinen en het landen zelf waren een bron van zelfkwelling. Alle standaard-transportvliegtuigen, tot zware bommenwerpers toe, kunnen nog aan de grond komen met zich van 100 meter. Als het erg mistig is, halen ze hun snelheid zo. naar beneden dat ze bijna de contróle-toren van het vliegveld aaien en de baan kunnen zien. Doch een F-80 landt zoals hij vliegt: zeer snel. Zijn bestuurder moet goed en ver kunnen kijken én een ruime uitloop kunnen nemen om naar de grond te tasten. Het is duidelijk dat je, bij een landingssnelheid die 2 a 3 keer zo groot is als die van een normaal vliegtuig, ook beter moet kunnen kijken en schatten, hoewel je denk-tijd evenlang duurt als die van een „langzame” piloot. Het kan net even te lang zijn en dan hang je te pletter tegen een bergwand oflichtmast. Bovendien is het Noorden van de Oceaan geen zonnig Texas, en kan een enkele minuten vol dikke mist trekken. Toen alles klaar leek zo „klaar” ten minste als iets zijn kan dat nog nooit klaar geweest was werd bekendgemaakt dat dé tocht ondernomen zou worden door het 56ste Squadron van de AAF (een groep die be faamd was wegens haar Mustang-vdegen vanuit Engeland tijdens de oorlog) en dat de bevelhebber zijn zou luitenant-kolonel. D^ici Schilling. Dit is een der bekendste Ai|^- kaanse oorlogsvliegers, die boven Europa 23 vijandelijke toestellen afschoot en. met lauwe ren overladen was thuisgekomen. Zijn .F-80 draagt als motto twee vuurstralen, waaron der de text Ready and Waiting De jongens kregen enkele films voorge draaid van landschappen en landingsbanen op Groenland en Ijsland (het was misschien geen goede smaak, ook de vele ruïnes van uitgebrande of verongelukte legertoestellen naast deze strips te vertonen) en moesten wenken aanhoren hoe bij noodlanding op een ijsberg wild te schieten en dit. te braden op olie uit de motoren, vooral véél vet eten bij grote koude, niet bang zijn om dood te vriezen tijdens het slapen omdat je, behou dens in geval van totale uitputting, altijd éérst wakker wordt voordat je' bevriest...... Van Michigan over Maine naar Labrador, waar de springplank Goose Bay lagizie kaart) was kinderspel. De begeleidenc^^ae- stellen sleepten zich door de troposfeer, ter wijl de 16 jets dartel en pijlsnel, hoog daar boven, door de stratosfeer sneden. Op de basis Goose Bay stapte het lot, het noodlot of de fortuin, aan boord van de zestien. Drie dagen moest men wachten op beter weer. Intussen arriveerden daar 6 Britse RAF- piloten met hun straaljagers, de beroemde Vampires; zij hadden voor het eerst de route van Oost naar West gevlogen, op weg van Londen naar New-York voor - een demon stratie, en kruisten dus hun Amerikaanse Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f2.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per tn. m. Redacteur: J. C. Rovers Chaarn Uitgave: Wed. T. de Jong-Baumers, Baarie-Nassau. makkers. Over en weer werden ervaringen en i ven een demonstratie met hun apparaten. Zoals gezegd bestond de grootste handi-! cap in het meevoeren van de vereiste hoe- van 700 mijl moest le F-80 ongeveer 3 ton ker.cse- bij zich hebben, want op kruissnelheid ver bruikt zulk een jager circa 500 gallon per uur. Week hij van de koers af, dan was hij verlo ren: hij kon zich niet permiteren. extra-af- standen te maken-en daarbij- meer vloeistof op te slurpen. Het was hier erop of eronder. By Guess, By God. Aan het leger van risico’s en onzekerheden werd zoveel mogeiijk tegemoet gekemen;' doordat met de wilde karavaan twee grote „trage” toestellen meevlogen, een Superfort en een B-17. Een diende als navigatiestation. het andere als vliegend vliegveld: daarmee reisden het grondpersoneel, de pees, reset ve- motoren, speciale filterpompen voor de brandstof, speciale start-aggregaten (om de accu’s van de F-80 te sparen: een jet kan in de lucht bij pech éénmaal opnieuw starten, geen tweemaal), speciale radiozenders om bij te springen indien so'ms de signaalstations. op de ijsvelden hun werk niet konden vol brengen. Kortom, alles was „speciaal”^bo vendien trokken met het convooi mee 3 sporttoestellen. Het Vliegend Fort was uit gerust met een levensgrote reddingsboot, die aan de romp hing en in geval van nood in zee gelaten kon worden. Doch hij zou weinig solaas brengen, overwegend dat een schip- drenkeling in het ijskoude water gemiddeld niet langer dan 11 minuten in leven kan blijven. In totaal waren er, met inbegrip van spe cialisten. een arts, ravitailleringshelpers, commandanten etc. 16 jet-vliegers, 20 offi cieren, 56 manschappen en gasten. De kara vaan werd gevormd door 16 schroefloze en: 5 schroeftoestellen. strip op Groenland binnen “Et tzzhhzn. cap in het meevoeren van De jet-vlieger is, essentieel, een eenzame. veelheid brandstof. Voor 'n sprong Hij trekt door de hemel zeer snel en zeer eenzaam. Raakt, hij de koers kwijt, dan moet hij maar zien hoe hij zich hervindt. Nie mand heeft er een idee van hoe eenzaam je je kunt voelen, daarboven, 33000 voet hoog voortbriesend, zei een van deze jongens, - je voelt je soms 150% verloren, ja 150% Natuurlijk is er de radio, die (als hij het goed doet) de voornaamste hulp bieden kan. i Boven vertrouwde aardbodem geloof je het wel, maar ver boven koude eenzame zeeën bezorgt deze radio je hartkloppingen. Het heeft niets te maken met persoonlijke moed. Slechts een dwaas kan beweren, geen angst te kennen. Als men daarbij nog bedenkt, dat de details van navigatie en radiogeleide prima uitgewerkt zijn voor hoogten van 5000 meter doch minder prima en solide voor 10000 meter, en dat de normale factoren van het „rekenen in de lucht” een speciale be klemming veroorzaken indien je’moet reke nen bij enorme snelheden, je brein kan de wilde vaart nauwelijks bijhouden, dan zal een simpel beeld gevormd, worden van de nieuwe dimensie, waarin deze knapen vertoeven. gen coupures d 115, d 186, d 179, d 187, d 182 d 190 d 1 83 en d 1919 voor W-bloem gedu rende het tijdvak van 19 Dec. 1948 t. m. 12 Febr. 1949 Baarle-Nassau, Dinsdag 15 Dec. AlphetiVrijdag v m 17 Dec. DISTRIBUTIENÏEUWS CHAAM. Zowel LI misschien reeds vernomen zult hebben is het thans wederom mogelijk werk kleding aan te vragen. De tijd, waarop deze formulieren afgehaald kunnen worden is ge steld op Maandag tussen 9 en 12.00 uur. Dus niet ’s middags, aangezien de zituren dan verstreken zijn en U onverrichter zaken weer naar huis kunt. Dus buiten de winkeliers is er veer het publiek slechts één zitdag meer en v. cl van 9.00 tot 12.00 's Maandags. koers, voldoende om sneuvelen. Hij had echter geluk met de hakken over de sloot. Het resultaat van dit experiment een der grootste uit de luchtvaartgeschiedenis i was vruchtbaar negatief. Men had de moei- - ten en risico’s opgeteld, 1 r der 16 jet-vliecersvan de Lockheed -woep, wogen, en kwam in Washing to: de bekwaamste van allen nog wel, mompelde - -- - verbaasd: Dit is de grootste stunt, die ik -ooit gezien heb. De Engelsen vlogen hun toestellen niet, zij droomden en vuurden hen door de hemel. Zij hanteerden deze demo nische apparaten zoals een bezeten musicus een sonate speelt. B.W.L De laatste avond voor het vertrek naar Groenland zaten de straalvliegers van de Amerikaanse en Engelse luchtmacht bijeen, rokend en grapjassend, doch wat betreft de zestien, op een vulkaan van nauwelijks be dwongen angst en dreiging. Het gesprek liep quasi-achteloos over de landing op Groen land, op een fantastisch strookje in ijs en rotsen uitgekapte landingsbodem. Het is de meest beruchte basis van de Noordelijke |Btte. met de vreemde naam Bluie West' I. Alle vliegers van de Poolstreek kennen hem als BWI. A propos, vroegen de Amerikanen, hoe was die strook? Volslagen onm< sen, het is murder. Maar jullie zijn geland? Dat zijn we. Zou je het nog eens over willen doen? Nooit van ons leven, riepen de Engel sen. De Amerikanen zwegen en dachten .aan morgen. Drie morgens dus vertrok het vliegend weerstation vooruit, cirkelde uren rond, sein de terug: -Niet starten. De vierde morgén bleek het weer boven Greenland's zuidkust (Kaap Desolatie en Kaak Vaarwel!)' schit terend. De 16 scheurden weg in eenstralend- bl^ve ochtend. Waarom verzwijgen, dat bij allen het hart bonsde van dat wat met een onvermogende term vrees of,angst heet? i Alle 16 kwamen heelhuids op BWI aan de grond. Doch de landing was een fantoom. Het vliegveld lag aan het einde van een grillige, rotsachtige fjord, in een ravijn als het waren. Normale toestellen hadden reeds moeite met afremmen, dalen en naar binnen laveren om op juiste snelheid en hoogte de korte strip aan te raken (die zo kort was dat men hem hellend moest maken bij wijze van rem). Voor deze snelle, moeilijk te tem men straaljagers scheen het zelfmoord. Doch waarom na-kaarten nu het waagstuk lukte? Die avond sliepen de jongens met een klein, gerust hart. Weer “eesten zt vier dagen cp zicht wachten, dan volgde de sprong naar Ijsland. Vandaar naar Prestwick ging het bijna in een overmoedige bui. Slechts één van de 16 clusie: Dat nooit meer, de straaljagers op Engeland varen. Maar kolonel Dave Schilling kon aan het einde van de trip, in de aanhef van zijn ver slag over het uitvoeren der orders, de‘ klas sieke vliegerwoorden schrijven: MISSION ACCOMPLISHED. „Opdracht vervuld A. M. Beste vrienden, Jj,et is 14 Juli 1948 en de jonge Pastoor o het eerst naar Boule d’Amont. Hij wit daar kennis gaan maken met de mensen; bij zal er zijn pastorijke gaan zien. Ge begrijpt dat het Pastoorke benieuwd is. Hij heeft ondertussen al vernomen, dat de burgemeesters van zijn parochiedorpen op één na allen communist zijn. In de meeste dorpen was bij de verkiezingen slechts één lijst: de communistische. Dus daar is heel het college van burgemeester en wethouders rood getint. U hebt natuurlijk allang gehoord dat er in Frankrijk na de bevrijding door de „Ma quis” heel wat gruweldaden gepleegd zijn. Flier in de Pyreneën zijn enkele Pastoors door de .Maquis” vermcccd. Deze „Maquis” vormden de verzetsgroepen en bestond hier in t Zuiden hoofdzakelijk uit communisten. Na de bevrijding'hebben hier heel wat men sen in doodsangst gezeten voor deze benden. Veel vooraanstaande katholieken zijn toen fl|) de concentratiekampen terechtgekomen. De Pastoor van Wingrau (een dorpje van 't diocees Perpignam) werd eerst gemarteld en de ogen uitgestoken en daarna doodge maakt. Ja mijn beste vrienden, dit gebeurt in de 20ste eeuw in beschaafd West-Europa. had impressies uitgewisseld. De Engelsen ga- defect, ven een demonstratie met hun apparaten. 1'~ Ademloos zagen de yanks toe. Een Vampire bet moedervliegtuig raakt hij 60 mijl uit de dook van 10.000 meter omlaag. Op 2500 kon men hem pas waarnemen, als een dreunende pijl die neerstortte met de bedoeling, een paar kilometer in de bodem te dringen. De man ving zijn toestel op in een maniakale bocht'en begon als een dronkaard om zijn as te wentelen. Captain Russel Westfall, een

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1948 | | pagina 1