EPOS DER EENZAAMHEID
EEN STEM
s
I
ZONNIGE ZUIDEN
Baade's Nieuws- en Advertentieblad
4
Duitsland
naar
Eén van de drie,
naar persoonlijke smaak, want
alle drie zijn goed tegen ruwe,
rode handen en schrale huid:
Purol (balsem) - Hamea (crème)
Hamea (gelei). In prijzen van 30-75 ct.
Hoe de eerste straaljagers
overgebracht zijn
van Amerika
UiT HET
Distributie Nieuws
MHMGHMBMM
Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken.
43e Jaargang
Zaterdag 4 December 1948
Nummer 48
van de
Nachtmerrie
J. SOMMEN Pr.
De sprong
ogelijk, zeiden de Engel-
Zilveren Zwaard
dolk,
Uitreiking coupures bakkers
Aan de bakkers zullen op onderstaande da-
icxie
rs_ce
I
zonder brandstof te
en kwam
een narrow escape: zijn kompas raakte
en ondanks een hardhandige en van
zijn kant zeer nerveuze radio-discussie met
uitgerekend, afge-
>n tot de con-
In het vervolg zullen
een vliegdekschip naar
in gezelschap
naar Boule
Pci
er allen heelhuids op
EVANGELIE VAN DE ZONDAG
In dien tijd toen Joannes in de gevangenis
de werken van Christus vernomen had, zond
hij twee van zijn leerlingen en liet Hem vra
gen: Zijt Gij het, die komen moet of hebben
wij een anderen te verwachten? En Jezus ant
woordde hun: Gaat en boodschapt aan Joan
nes, wat gij hoort en ziet. Blinden zien, kreu
pelen gaan, melaatschen worden gereinigd,
doven horen, doden verrijzen, aan armen
wordt het Evangelie verkondigd. En zalig,
wie in Mij niet geërgerd wordt. Terwijl zij
heengingen, begon Jezus tot de scharen over
Joannes te spreken: Wat zijt gij in de woestijn
gaan zien? een riet, dat door de wind bewogen
wordt? Doch wat zijt gaan zien? een mens, in
zachte klederen gedorst? Zie, die in zachte
klederen gedorst gaan, zijn in de paleizen der
koningen. Doch wat zij gij gaan zien? een pro
feet? Ja, zeg Ik u, en meer dan een profeet.
Want deze is het, van wien geschreven staat:
Zie, ik zend voor uw aanschijn mijn gezant,
die u de weg bereiden zal.
en dan in zilverdoch als - een vlieger
ziet met dit insigne, deze badge der nieuwe;
élite, neig dan het hoofd, want hij is ea
kerel. Ook het gevoel om boven de’—,
te suizen in een reddingsgordel die lek isj
draagt niet bij tot kalmering.
Deze na-oorlogse terreur is een
reden waarom er bij de verkiezingen in die
kleine dorpen slechts de communistische lijst
is. Vele mensen, die anders aan het hoofd
van een tweede lijst zouden staan, durven
nu geen leiding te nemen, want ze hebben
kennis gemaakt met de concentratiekampen
en de communisten moesten eens aan
’t bewind komen in Frankrijk nee dan
liever bange Piet dan dooie Piet. In de gro
tere dorpen en in de steden is het anders,
daar vindt men meer principiële moéd. Het
is vooral in deze plaatsen dat de commu
nisten hun klappen krijgen bij de verkie
zingen.
Het is dus 14 Juli 1948. De jonge Pastoor
staat klaar voor zijn eerste tocht naar Boule
d’Amont. In Phuiz, zijn kapelaans-plaats,
heeft hij iemand gevonden, die hem er met
de vrachtwagen naar toe wil brengen. Want
een bus gaat er zelden en de trein is er onbe
kend.
Volgende week gaan we
van t Pastoorke allemaal
d’Amont.
Tot volgende week dus, mijn beste vrien
den.
van de F-80 heeft alle comfort
geotterd aan lichtheid. Het toestel is te ver
gelijken met een athleet die alleen uit. spieren
bestaat, trained down. Er is weinig plaats
om uitgebreid te zitten. Het hoofd van de
piloot is slechts enkple inches van de plastic
kap. die zijn kamer en plafond vormt. Daar
om moet hij een soort helm dragen, cm de
schokken en stoten op te vangen. Om zijn,
hals hangt de traditionele Mae West (de
rubber- reddingsgordel, aldus genoemd naar
de vette welgevormde filmster van vóór
1940), die echterbij hoogten van 10.000
meter en meer plotseling de kuur vertonen
kan. geweldig uit te zetten, als een ballon.
De piloot wordt dan ofwel naar achteren
gedrukt, of vóórover.op zijn stuur en instru
menten gekwakt. Stelt u zich voor dat een
man in een heel enge telefooncel plotseling
moet gaan worstelen tegen efen ballon die
hem. tracht te verstikken en heb daar bij
de zekerheid dat die cel in razend tempo door
de lucht klieft.
De jet-boys hebben daarom de volgende
oplossing gevonden: boven op de linker
mouw van hun overall zit een klein zakje
met een smalle zilveren dolk. Blaast de „Mae
West” hun plotseling omver, dan grijpen zc
het zwaard en prikken de ballon dóet. De
oplossing is typisch Amerikaans: een
Bij de Voorbereiding van deze tocht kwa
men tal van andere merkwaardige problemen
te voorschijn.
De cockpit
geofferd
Maar wie wist iets af van deze jet-machi-
nes, wie had hen onder wisselende omstan
digheden en lasten getest wie, behalve
deze knapen, jongens bijna nog? Ze zouden
protesteren als ze knapen genoemd werden
doch wat waren ze anders, deze piloten
van rond de 20 uit alle hoeken van Amerika,
uit verre dorpjes en chaotische steden. Hun
operajie-officier was een oude man 26
jaar oud, een majoor Donavon Smith die
onder de oorlog vanuit Engeland 138 keer
met zijn P-47 opgestegen was een Captain
die Ray Dauphin heette en die de pessimis
tische overpeinzingen van zijn jongens altijd
met een korte kwinkslag wist af te breken.
Als hij hen 's morgens kwam wekken (slie
pen in slaapzakken) klonk het altijd:
Okay fellas, de zak uit en de sok in.
Risico’s
Ook de landingsterreinen en het landen
zelf waren een bron van zelfkwelling. Alle
standaard-transportvliegtuigen, tot zware
bommenwerpers toe, kunnen nog aan de
grond komen met zich van 100 meter. Als
het erg mistig is, halen ze hun snelheid zo.
naar beneden dat ze bijna de contróle-toren
van het vliegveld aaien en de baan kunnen
zien. Doch een F-80 landt zoals hij vliegt:
zeer snel. Zijn bestuurder moet goed en ver
kunnen kijken én een ruime uitloop kunnen
nemen om naar de grond te tasten. Het is
duidelijk dat je, bij een landingssnelheid die
2 a 3 keer zo groot is als die van een normaal
vliegtuig, ook beter moet kunnen kijken en
schatten, hoewel je denk-tijd evenlang duurt
als die van een „langzame” piloot. Het kan
net even te lang zijn en dan hang je te pletter
tegen een bergwand oflichtmast. Bovendien
is het Noorden van de Oceaan geen zonnig
Texas, en kan een
enkele minuten vol dikke mist trekken.
Toen alles klaar leek zo „klaar” ten
minste als iets zijn kan dat nog nooit klaar
geweest was werd bekendgemaakt dat dé
tocht ondernomen zou worden door het 56ste
Squadron van de AAF (een groep die be
faamd was wegens haar Mustang-vdegen
vanuit Engeland tijdens de oorlog) en dat de
bevelhebber zijn zou luitenant-kolonel. D^ici
Schilling. Dit is een der bekendste Ai|^-
kaanse oorlogsvliegers, die boven Europa 23
vijandelijke toestellen afschoot en. met lauwe
ren overladen was thuisgekomen. Zijn .F-80
draagt als motto twee vuurstralen, waaron
der de text Ready and Waiting
De jongens kregen enkele films voorge
draaid van landschappen en landingsbanen
op Groenland en Ijsland (het was misschien
geen goede smaak, ook de vele ruïnes van
uitgebrande of verongelukte legertoestellen
naast deze strips te vertonen) en moesten
wenken aanhoren hoe bij noodlanding op
een ijsberg wild te schieten en dit. te braden
op olie uit de motoren, vooral véél vet eten
bij grote koude, niet bang zijn om dood te
vriezen tijdens het slapen omdat je, behou
dens in geval van totale uitputting, altijd
éérst wakker wordt voordat je' bevriest......
Van Michigan over Maine naar Labrador,
waar de springplank Goose Bay lagizie
kaart) was kinderspel. De begeleidenc^^ae-
stellen sleepten zich door de troposfeer, ter
wijl de 16 jets dartel en pijlsnel, hoog daar
boven, door de stratosfeer sneden. Op de
basis Goose Bay stapte het lot, het noodlot
of de fortuin, aan boord van de zestien. Drie
dagen moest men wachten op beter weer.
Intussen arriveerden daar 6 Britse RAF-
piloten met hun straaljagers, de beroemde
Vampires; zij hadden voor het eerst de route
van Oost naar West gevlogen, op weg van
Londen naar New-York voor - een demon
stratie, en kruisten dus hun Amerikaanse
Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f2.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per tn. m.
Redacteur: J. C. Rovers Chaarn Uitgave: Wed. T. de Jong-Baumers, Baarie-Nassau.
makkers. Over en weer werden ervaringen
en i
ven een demonstratie met hun apparaten.
Zoals gezegd bestond de grootste handi-!
cap in het meevoeren van de vereiste hoe-
van 700
mijl moest le F-80 ongeveer 3 ton ker.cse-
bij zich hebben, want op kruissnelheid ver
bruikt zulk een jager circa 500 gallon per uur.
Week hij van de koers af, dan was hij verlo
ren: hij kon zich niet permiteren. extra-af-
standen te maken-en daarbij- meer vloeistof
op te slurpen. Het was hier erop of eronder.
By Guess, By God.
Aan het leger van risico’s en onzekerheden
werd zoveel mogeiijk tegemoet gekemen;'
doordat met de wilde karavaan twee grote
„trage” toestellen meevlogen, een Superfort
en een B-17. Een diende als navigatiestation.
het andere als vliegend vliegveld: daarmee
reisden het grondpersoneel, de pees, reset ve-
motoren, speciale filterpompen voor de
brandstof, speciale start-aggregaten (om de
accu’s van de F-80 te sparen: een jet kan in
de lucht bij pech éénmaal opnieuw starten,
geen tweemaal), speciale radiozenders om
bij te springen indien so'ms de signaalstations.
op de ijsvelden hun werk niet konden vol
brengen. Kortom, alles was „speciaal”^bo
vendien trokken met het convooi mee 3
sporttoestellen. Het Vliegend Fort was uit
gerust met een levensgrote reddingsboot, die
aan de romp hing en in geval van nood in
zee gelaten kon worden. Doch hij zou weinig
solaas brengen, overwegend dat een schip-
drenkeling in het ijskoude water gemiddeld
niet langer dan 11 minuten in leven kan
blijven.
In totaal waren er, met inbegrip van spe
cialisten. een arts, ravitailleringshelpers,
commandanten etc. 16 jet-vliegers, 20 offi
cieren, 56 manschappen en gasten. De kara
vaan werd gevormd door 16 schroefloze en:
5 schroeftoestellen.
strip op Groenland binnen
“Et tzzhhzn. cap in het meevoeren van
De jet-vlieger is, essentieel, een eenzame. veelheid brandstof. Voor 'n sprong
Hij trekt door de hemel zeer snel en zeer
eenzaam. Raakt, hij de koers kwijt, dan moet
hij maar zien hoe hij zich hervindt. Nie
mand heeft er een idee van hoe eenzaam je
je kunt voelen, daarboven, 33000 voet hoog
voortbriesend, zei een van deze jongens, -
je voelt je soms 150% verloren, ja 150%
Natuurlijk is er de radio, die (als hij het
goed doet) de voornaamste hulp bieden kan. i
Boven vertrouwde aardbodem geloof je het
wel, maar ver boven koude eenzame zeeën
bezorgt deze radio je hartkloppingen. Het
heeft niets te maken met persoonlijke moed.
Slechts een dwaas kan beweren, geen angst
te kennen. Als men daarbij nog bedenkt, dat
de details van navigatie en radiogeleide
prima uitgewerkt zijn voor hoogten van 5000
meter doch minder prima en solide voor
10000 meter, en dat de normale factoren van
het „rekenen in de lucht” een speciale be
klemming veroorzaken indien je’moet reke
nen bij enorme snelheden, je brein kan de
wilde vaart nauwelijks bijhouden, dan zal een
simpel beeld gevormd, worden van de nieuwe
dimensie, waarin deze knapen vertoeven.
gen coupures d 115, d 186, d 179, d 187, d 182
d 190 d 1 83 en d 1919 voor W-bloem gedu
rende het tijdvak van 19 Dec. 1948 t. m. 12
Febr. 1949
Baarle-Nassau, Dinsdag 15 Dec.
AlphetiVrijdag v m 17 Dec.
DISTRIBUTIENÏEUWS CHAAM.
Zowel LI misschien reeds vernomen zult
hebben is het thans wederom mogelijk werk
kleding aan te vragen. De tijd, waarop deze
formulieren afgehaald kunnen worden is ge
steld op Maandag tussen 9 en 12.00 uur. Dus
niet ’s middags, aangezien de zituren dan
verstreken zijn en U onverrichter zaken weer
naar huis kunt. Dus buiten de winkeliers is
er veer het publiek slechts één zitdag meer
en v. cl van 9.00 tot 12.00 's Maandags.
koers, voldoende om
sneuvelen. Hij had echter geluk
met de hakken over de sloot.
Het resultaat van dit experiment een
der grootste uit de luchtvaartgeschiedenis
i was vruchtbaar negatief. Men had de moei-
- ten en risico’s opgeteld, 1 r
der 16 jet-vliecersvan de Lockheed -woep, wogen, en kwam in Washing to:
de bekwaamste van allen nog wel, mompelde - -- -
verbaasd: Dit is de grootste stunt, die ik
-ooit gezien heb. De Engelsen vlogen hun
toestellen niet, zij droomden en vuurden hen
door de hemel. Zij hanteerden deze demo
nische apparaten zoals een bezeten musicus
een sonate speelt.
B.W.L
De laatste avond voor het vertrek naar
Groenland zaten de straalvliegers van de
Amerikaanse en Engelse luchtmacht bijeen,
rokend en grapjassend, doch wat betreft de
zestien, op een vulkaan van nauwelijks be
dwongen angst en dreiging. Het gesprek liep
quasi-achteloos over de landing op Groen
land, op een fantastisch strookje in ijs en
rotsen uitgekapte landingsbodem. Het is de
meest beruchte basis van de Noordelijke
|Btte. met de vreemde naam Bluie West' I.
Alle vliegers van de Poolstreek kennen hem
als BWI.
A propos, vroegen de Amerikanen, hoe
was die strook?
Volslagen onm<
sen, het is murder.
Maar jullie zijn
geland?
Dat zijn we.
Zou je het nog eens over willen doen?
Nooit van ons leven, riepen de Engel
sen.
De Amerikanen zwegen en dachten .aan
morgen.
Drie morgens dus vertrok het vliegend
weerstation vooruit, cirkelde uren rond, sein
de terug: -Niet starten. De vierde morgén
bleek het weer boven Greenland's zuidkust
(Kaap Desolatie en Kaak Vaarwel!)' schit
terend. De 16 scheurden weg in eenstralend-
bl^ve ochtend. Waarom verzwijgen, dat bij
allen het hart bonsde van dat wat met een
onvermogende term vrees of,angst heet? i
Alle 16 kwamen heelhuids op BWI aan de
grond. Doch de landing was een fantoom.
Het vliegveld lag aan het einde van een
grillige, rotsachtige fjord, in een ravijn als het
waren. Normale toestellen hadden reeds
moeite met afremmen, dalen en naar binnen
laveren om op juiste snelheid en hoogte de
korte strip aan te raken (die zo kort was
dat men hem hellend moest maken bij wijze
van rem). Voor deze snelle, moeilijk te tem
men straaljagers scheen het zelfmoord. Doch
waarom na-kaarten nu het waagstuk lukte?
Die avond sliepen de jongens met een
klein, gerust hart.
Weer “eesten zt vier dagen cp zicht
wachten, dan volgde de sprong naar Ijsland.
Vandaar naar Prestwick ging het bijna in
een overmoedige bui. Slechts één van de 16
clusie: Dat nooit meer,
de straaljagers op
Engeland varen.
Maar kolonel Dave Schilling kon aan het
einde van de trip, in de aanhef van zijn ver
slag over het uitvoeren der orders, de‘ klas
sieke vliegerwoorden schrijven: MISSION
ACCOMPLISHED. „Opdracht vervuld
A. M.
Beste vrienden,
Jj,et is 14 Juli 1948 en de jonge Pastoor
o het eerst naar Boule d’Amont. Hij
wit daar kennis gaan maken met de mensen;
bij zal er zijn pastorijke gaan zien.
Ge begrijpt dat het Pastoorke benieuwd is.
Hij heeft ondertussen al vernomen, dat de
burgemeesters van zijn parochiedorpen op
één na allen communist zijn. In de meeste
dorpen was bij de verkiezingen slechts één
lijst: de communistische. Dus daar is heel het
college van burgemeester en wethouders
rood getint.
U hebt natuurlijk allang gehoord dat er
in Frankrijk na de bevrijding door de „Ma
quis” heel wat gruweldaden gepleegd zijn.
Flier in de Pyreneën zijn enkele Pastoors
door de .Maquis” vermcccd. Deze „Maquis”
vormden de verzetsgroepen en bestond hier
in t Zuiden hoofdzakelijk uit communisten.
Na de bevrijding'hebben hier heel wat men
sen in doodsangst gezeten voor deze benden.
Veel vooraanstaande katholieken zijn toen
fl|) de concentratiekampen terechtgekomen.
De Pastoor van Wingrau (een dorpje van
't diocees Perpignam) werd eerst gemarteld
en de ogen uitgestoken en daarna doodge
maakt. Ja mijn beste vrienden, dit gebeurt in
de 20ste eeuw in beschaafd West-Europa.
had
impressies uitgewisseld. De Engelsen ga- defect,
ven een demonstratie met hun apparaten. 1'~
Ademloos zagen de yanks toe. Een Vampire bet moedervliegtuig raakt hij 60 mijl uit de
dook van 10.000 meter omlaag. Op 2500 kon
men hem pas waarnemen, als een dreunende
pijl die neerstortte met de bedoeling, een
paar kilometer in de bodem te dringen. De
man ving zijn toestel op in een maniakale
bocht'en begon als een dronkaard om zijn
as te wentelen. Captain Russel Westfall, een