s
PATRIARCHEN
PROGRAMMA
IN HET OFFENSIEF
Baade's Nieuws- en Advertentieblad
BONNENLIJST.
Moskou dwingt Orthodoxe
Conferentie
tot aanval op Rome
Vanzelfsprekend zullen
de
Grote R.KJ.B.-Sportdag
W.D.
Distributie Nieuws
800 gram brood (geldig t.m.
het Moskouse Patriarchaat na te
175 Algemeen
B 189, C 191
Seraphims ver-.
Vergeleken bij vorige keer is dit een
kleine optocht. We hopen echter dat de-
warm
alle
om alle be-
Moge door onderlinge samenwerking
deze feesten er toe bij dragen de een-
dracht in ons dorp te bevorderen. Dan
zullen zowel volwassenen als kinderen
aangename dagen doormaken.
Laten wij in deze feesten zien een eer
betoon en een dankbaarheidsbetuiging
zien aan het Vorstenhuis van Oranje dat
in de afgelopen vijftig jaren in de persoon
j vanH.M. Koningin Wilhelmina zoveel
I voor ons volk heeft gedaan.
Namens het Comité
J. Laurijssen.
EVANGELIE VAN DEZONDAC
In dien tijd ging Jezus naar een stad, met name
Nairn, en met Hem gingen zijn leerlingen en een
grote schare. Toen Hij nu de stadspoort naderde,
zie daar werd een overledene uitgedragen, een
eenige zoon zijne moeder en deze was weduwe;
en een groote menigte uit de stad was bij haar.
En toen de Heer haar zag, had hij medelijden
met haar en zeide tot haar: Ween niet. En toe
getreden raakte Hij de baar aan de dragers
stonden intussen stil en zeide: Jongeling, ik
zeg u: Sta op. En de doode ging overeind zitten
en begon te spreken, en Hij gaf hem aan zijn
moederiVrees nu beving allen: en ze loofden
God en zeiden: Een groot profeet is onder ons
opgestaan en God heeft zijn volk bezocht.
zoekers te herbergen, maar daar is op gere
kend.
Vele sportdagen hebben we al meegemaakt
maar we geloven zeker dat Chaam de beste
van alle gaat worden.
Aan allen, die de jonge boerensport ‘n
hart toedragen ‘n hartelijk welkom en
sporters veel succes-
Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken.
proefd recept, „een scherp onderscheid te
maken tussen de hiërarchie der R.K. Kerk,
met de Paus van Rome aan het hoofd en de
massa der R.K. gelovigen, die niet schuldig
is aan de door het Vaticaan begane mis-
De resolutie spreekt voor zichzelf. Gelijk
Hitler zijn zondebok gevonden had in de
Joden en de vrijmetselaars, zo spuit hier Sta
lin zijn leugenachtig gift op de Rooms-katho-
lieke Kerk. Want het is het Kremlin zelf,
dat hier aan het woord is daaraan behoeft
men, bij de allesdoordringende macht van
het Politbureau, niet te twijfelen.
Daarna aubade door harmonie
schoolkinderen,
‘s Namiddags kinderspelen.
6 SEPTEMBER
9 uur Plechtige H. Mis
‘s Namiddags feestelijke optocht.
Tot nu toe zijn voor deze optocht de
voor de a.s. Jubileumfeesten
- BAARLE
<^fc?ondag 29 Aug. vindt ‘n groot sportge
beuren plaats in ‘t vriendelijke dorp Chaam-
Daar komen 600 jonge boeren en boerinnen
bij elkaar om in faire kamp elkaar te bestrij
den.
De kampioenen van de kring Breda komen
daar te voorschijn.
Voor de oningewijden is het goed even een
uiteenzetting te geven van dat sportgebeuren.
16 afdelingen jonge boeren voeren afzon
derlijk voor de jury ‘n oefening uit.
Officieel begint daarna de sportdag om 2 u.
met een plechtig openluchtlof, na ‘t lof opent
de edelachtbare Heer Burgemeester de sport
dag officieel. Hierna volgt een massa demon
stratie waarin de jonge boeren en boerinnen
gezamelijk hun oefeningen uitvoeren.
^‘t Is ondoenlijk U te gaan beschrijven het
■Wrloop van alle nummers. Met ‘n korte op
somming ervan kan ik volstaan. We krijgen
dan hoogspringen, verspringen, kogelstoten,
100 m. sprint, 1500 m. loop, touwtrekken,
pyramide bouw, en demonstratie vrije oefe
ningen, Hier kunt U ‘t eigen werk der afde-
lingsleden bewonderen.-
U ziet, dat ‘t programma van zo'n sportdag
„Elk wat wils" biedt.
Daarnaast ziet U, de misschien voor U on
bekende Engelse Volksdansen, uitgevoerd
door onze jonge Boerinnen.
Chaam wacht een sportgebeurtenis van
groot formaat.
‘t Voetbalveld zal te klein zijn
trek uit Parijs naar Moskou de aartsbisschop
Photius van Odessa in de Franse hoofdstad
arriveerde. Ter zake goed-ingelicht^^ingen
zien in deze Photius de nieuwe Iciuer van
het Parijse exarchaat.
Patriarch Alexei heeft als organisator van
de jubileum-conferentie veel moeite gedaan
om zijn concurrerende collega in Constanti-
nopel tot de heis naar Moskou te bewegen:
maar, zoals te begrijpen is, mocht hij daarin
niet slagen. Alexei heeft zich tevreden moe
ten stellen met een zeer officieuze afvaardi
ging uit Constantinopel alsmede uit Antio-
chië, Alexandrië en Athene.
Maar niet alleen de historische hoofdstad
van het oude Byzantijnse Rijk zette zich
schrap; de functionarissen in Warschau cn
Boecarest bleken al evenmin volgzaam ge
noeg, zodat slaafsere lieden dan zij de tocht
naar Moskou moesten ondernemen. Niko-
demus, Patriarch van Roemenië, had xveli; -
waar in 1947 nog met veel zwier Alexei van
Moskou ontvangen, maar blijkbaar kon hij
de koers van zijn land naar de inli^fcig a's
Sovjet-republiek niet zo van gansS^har.e
volgen als zijn opvolger Justinianus.
Meer feest dan conferentie.
Toen dan eindelijk een aantal genoegzaaip
trouwe aanhangers bij elkaar waren getrom
meld. kon Alexei op 8 Juli het congres feeste
lijk openen. Want al kregen enkele heren
reprimandes en al was het blijkbaar nodig,
hun een hart onder de riem te steken, het
feestelijk karakter mocht aan deze herden
king van de 500ste verjaardag der onafhan
kelijke moederkerk zeker niet ontbreken.
Daarom trokken allen met Alexei mee naar
Leningrad, om de heldhaftige burgers te roe
men. Van de partij waren Justinianus (Roe
menië), Calistratus (Georgië), Gabriël (Ser
vië), Stephanus (Bulgarije), Eleutherius
(Tsjechoslowakije)Timotheus (Polen) en
Paisi (Albanië). Teneinde vooral de nadruk
te leggen op de onbeperkte godsdienstvrij
heid in de U.S.S.R., legde Justinianus -
tevens als bewijs van beter gedrag dan zijn
voorganger had getoond tegenover een
correspondent van het Russische agentschap
Tass de volgende verklaring af: „In Lening
rad zowel als in Moskou werden wij over
tuigd van de volledige godsdienstvrijheid in
de Sovjet-Unie. Drommen kerkgangers na
men deel aan de diensten, waarbij wij waren
uitgenodigd.”
Deze verklaring is sprekend genoeg om de
propaganda te zien, die moet verbergen, dat
iedere geestelijke verplicht is de tekst van
zijn preek te laten censureren: dat herhaal
delijk photo’s worden gemaakt van degenen
die de kerkdiensten bijwonen; en de spionnen
achter zuilen en in verborgen hoeken van de
kerk op de loer liggen.
Tot belangrijk werk is dit jubileumcongres
niet gekomen; wij zouden bijna zeggen: dat
spreekt vanzelf. Het was meer bed^Jd ter
versteviging van de band met Moj^Pj. In
dat kader past oolj altijd goed het gezamen
lijk afbreuk doen aan een ander.
Aanval op het Vaticaan
Unaniem (wie heeft de moed, met mee te
doen?) veroordeelde men het Vaticaan we
gens „zijn actieve rol om tot een nieuwe oor
log op te hitsen en zijn politieke strijd tegen
de werelddemocratie in het algemeen." Zo
luidt de tekst in de officiële Russische bron.
En de resolutie gaat verder:
„De Pausen van Rome hebben altijd ge
staan aan de zijde van „de machten van het
ogenblik” tegen de zwakken en misbruikten.
Gelijk vroeger is de werkzaamheid van het
Vaticaan gericht tegen het werkende volk.
Het Vaticaan is een centrum van internatio
nale intrigue tegen de belangen van het volk,
tegen de Slavische volken ih het bijzonder.
Het is een centrum van internationaal facis-
me. Ieder Christen, onafhankelijk ^n zijn
nationaliteit of godsdienstige belijdt^, kan
de politiek van het Vaticaan slechts Brand
merken als anti-Christelijk, anti-democratisch
en anti-nationaal.”
Wel wenste ‘de conferentie, volgens be-
Een van de grootste hindernissen voor
nazisme en fascisme is steeds de R.K. Kerk
geweest. Maar de weerstand, die kardinaal
Mindszent en zijn getrouwen in Hongarije
tegen de sovjetisering van het onderwijs bie
den, en het verzet in Polen en nog steeds ook
in Roemenië, dat al het verst de weg van
Sovjetstaat is opgegaan: al dat kloeke, god
deloze communisme wordt doodeenvoudig als
fascisme gebrandmerkt! Het is dezelfde
waanzin als de leuze -onzaliger gedach
tenis Mussert of Moskou.
Door te onderstrepen, dat het de leiders
en niet de volgelingen zijn, tracht Moskou
zijn deels Rooms-katholieke bevolking in het
Westen te paaien. Boven dit regionale be
lang staat het Pan-Slavische: daarom wordt
Rome de verrader van alle Slaven geschol
den.
Nooit genoeg kan men leren van de ge
vaarlijke heren in Moskou: nooit kan genoeg
gewaarschuwd worden.
(Geldig tot 11 September).
BONNEN VOOR BROOD EN VLEES.
164, 166 Vlees 100 gram vlees (geldig t.m.
18 Sept.)
165 Vlees 300 gram vlees (geldig t.m. 18
Sept.)
167-1 Brood
4 Sept.)
168 Brood 400 gram brood (geldig t.m.
4 Sept.)
ALLE -BONKAARTEN.
169 Algemeen 400 gram brood of één rant-"
soen vermicelli e.d.
170 Algemeen 250 gram boter of margarine
of 200 gram vet.
171 Algemeen 100 gram bloem of zelfrij
zend bakmeel of kindermeel.
172 Algemeen 500 gram suiker, boterham-
strooisel enz., öf 1000 gram jam, stroop
enz., öf 500 gram versnaperingen.
BONKAARTEN KA, KB. KC 810.
177 Algemeen 225' gram huishoudzeep öf
180 gram toiletzeep.
176 Algemeen 200 gram kaas öf 250 gram
korstloze kaas.
250 gram boter of margarine
öf 200 gram vet.
500 gram boter of margarine
öf 400 gram vet.
BONKAARTEN KD, KE 810.
183 Algemeen 450 gram huishoudzeep of
360 gram toiletzeep.
182 Algemeen 100 gram kaas öf 125 gram
korstloze kaas.
181 Algemeen 125 gram boter of margarine
Ter gelegenheid van de 500ste verjaardag
van de onafhankelijke Russisch-Orthodoxe
Kerk heeft Patriarch Alexei al zijn trouwe
en volgzame hoogwaardigheidsbekleders de
vorige maand in Moskou weten te verzame
len, nadat er, bij de voorbereidingen voor
deze internationale kerkelijke conferentie (8
tot 18 Juli),’heel wat moeilijkheden uit de
weg waren geruimd.
De „Patriarch van Moskou”, tevens Pa
triarch aller Russen, staat in menig opzicht
op een sleutelpositie. Immers, het Russische
volk is van nature niet alleen diep gods
dienstig, doch bovendien ook zeer kerkelijk;
daardoor hebben de kerkelijke leiders in Rus
land steeds een aanzienlijke invloed gehad.
Vóór de Tweede Wereldoorlog bezaten de
geestelijken in de Sovjet-Unië niet eens het
burgerrecht. Sedert de bolsjewistische bur
geroorlog bestond namelijk een uiterst ge
spannen verhouding tussen staat en Kerk,
welke laatste niettemin de eerste aanvaardde
als het feitelijk bestaande gezag. Pas met de
concessies, die Patriarch Sergius in 1943 van
Stalin had weten los te krijgen de vrijheid
van kerkelijke organisatie, erkende het
Moskouse Patriarchaat het bolsjewistische
bewind van het Kremlin ook als wettige
overheid.
Stalin heeft in de oorlogsjaren zijn toezeg
gingen aan Sergius gestand gedaan en wel
om twee redenen:
1. De regering in Moskou had de mede
werking van alle Russen nodig, om deze mid-
den-phase van de oorlog met succes te door
staan; een verbod van kerkgang zou ook de
Russische soldaat zeer hebben gegriefd.
2. Door doeltreffende controle op de ker
kelijke diensten wist het regerings apparaat
„defaitistische propaganda” te voorkomen.
Orthodoxe tegenspelers.
Na de oorlog ontstond meer dan eens wrij
ving tussen staat en Kerk, niet zozeer binnen
de grenzen van Rusland zelf als wel op het
gebied, dat tot de sfeer van politieke en cul
turele Sovjetinvloed behoort.
De grootste tegenspeler van de Patriarch
van Moskou door de eeuwen heen is altijd
zijn collega in Constantinopel geweest. De
hier zetelende .oecumenische Kerk” dateert
al uit de eerste eeuwen der Christenheid
Toen nu de in Parijs gevestigde metropoliet
van alle Russische kerken in West-Europa
dé politieke verandering van zijn vaderland
in 1917 niet kon aanvaarden, stelde hij zich
onder de hoede van Constantinopel. Tot in
Januari 1945 Eulogius, metropoliet in Parijs,
zich eigener beweging losmaakte van Con
stantinopel om zich weer onder de schutse
der Moskouse moederkerk te steljen; hij
argumenteerde dit aldus: de garantie van
Stalin aan Sergius, aangaande vrije uitoe
fening der kerkelijke behoeften, maakte het
gezag in het Kremlin weer aanvaardbaar.
Uiteraard gaf dit besluit de nodige beroe
ring in de Westeuropese Russische kerken.
Nog groter werd' de deining, toen, bij het
overlijden van Eulogius in Augustus 1946.
zijn waarnemer Wladimir, aartsbisschop van
Nizza, de verklaring aflegde, dat hij zich pas
onder Moskou zou kunnen stellen, wanneer
hij formeel ontslagen zou zijn uit de purisdic-
tie van de Oecumenisch Patriarch in Con
stantinopel. Typerend voor de kracht van de
Russische Kerk bijna zouden wij zeggen:
van de onaantastbaarheid, ook voor een Sta
linistisch bewind was het feit, dat Alexei
(Sergius’ opvolger in Moskou), die een uit
voerige toelichting van Wladimir had ont
vangen, deze niet in de ban deed, doch hem
uitsluitend dringend verzocht, de beschikkin
gen van het Moskouse Patriarchaat na te
leven.
Toen Wladimir hieraan uiteraard niet vol
deed, maar zelfs zijn benoeming tot metro
poliet van het Westen uit Constantinopel
aanvaardde, stuurde Moskou de metropoliet
Seraphim naar Parijs, om Wladimir’s plaats
in te nemen. -
Interessant is nu, dat op de jongste Pan-
Orthodoxe bijeenkomst te Moskou ook Sera
phim, als hoofd van alle aan het moeder-Pa-
triarchaat onderhorige West-Europese Rus
sische kerken, aanwezig was. KIen had name
lijk verwacht, dat Seraphim in ongenade was
gevallen, wegens zijn falen in de opdracht
om Wlandimirs aanhangers in het oude
gareel terug te brengen. In ieder geval trok
het de aandacht, dat even na f
^Het is nu als volgt samengesteld:
W 31 AUGUSTUS
1 om eendrachtig samen te werken, zodat
Door omstandigheden biebben wij het we nog vele opgave mogen ontvangen.
- I Er kan op korte tijd in Baarle iets
Dat is reeds meermalen bewezen.
Laat dan ook ieder zijn best doen om de
f
oorspronkelijke programma voor de a.s.
feestelijkheden drast sch moeten inkorten j moois‘to;‘st’and komen'
9 uur Plechtige H. Mis uit dankbaarheid 1 a.s. feesten ten volle te doen slagen.
10,30 u. Buitengewone raadsvergadering Vanzelfsprekend zullen overal
en driekleuren wapperen. We dringen ech-
ter ook aan op een mooie, s emmige
straatversiering. Deze zou klaar moeten
i zijn voor 4 September. We zullen ons
I best doen ook voor 4 September nog een
1 goed programma samen te stellen in de
vorm van volksspelen e.d.
volgende wagens en groepen opgegeven:
èluisvennen 3 wagens
Bakkersvereniging 1 groep
Molenstraat 1 wagen
Kapelstraat 1 wagen
Gloria 1 wagen
A Kajotters 1 wagen
Chaamseweg (le deel) 1 wagen
Verkenners 1 wagen
Ook de Rijvereniging en harmo
nie nemen er aan deel.
Vergeleken bij vorige keer
ze laatste dagen nog benut zullen worden L
Zaterdag 28 Augustus 1948
I
Nummer 34
te Chaam, op
ZONDAG 29
Augustus '48.
43 e Jaargang
Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f 2.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per m. m.
Redacteur: J. C. Rovers Chaam Uitgave: Wed. T. de Jong-Baumers, Baarle-Nassau.