s PATRIARCHEN PROGRAMMA IN HET OFFENSIEF Baade's Nieuws- en Advertentieblad BONNENLIJST. Moskou dwingt Orthodoxe Conferentie tot aanval op Rome Vanzelfsprekend zullen de Grote R.KJ.B.-Sportdag W.D. Distributie Nieuws 800 gram brood (geldig t.m. het Moskouse Patriarchaat na te 175 Algemeen B 189, C 191 Seraphims ver-. Vergeleken bij vorige keer is dit een kleine optocht. We hopen echter dat de- warm alle om alle be- Moge door onderlinge samenwerking deze feesten er toe bij dragen de een- dracht in ons dorp te bevorderen. Dan zullen zowel volwassenen als kinderen aangename dagen doormaken. Laten wij in deze feesten zien een eer betoon en een dankbaarheidsbetuiging zien aan het Vorstenhuis van Oranje dat in de afgelopen vijftig jaren in de persoon j vanH.M. Koningin Wilhelmina zoveel I voor ons volk heeft gedaan. Namens het Comité J. Laurijssen. EVANGELIE VAN DEZONDAC In dien tijd ging Jezus naar een stad, met name Nairn, en met Hem gingen zijn leerlingen en een grote schare. Toen Hij nu de stadspoort naderde, zie daar werd een overledene uitgedragen, een eenige zoon zijne moeder en deze was weduwe; en een groote menigte uit de stad was bij haar. En toen de Heer haar zag, had hij medelijden met haar en zeide tot haar: Ween niet. En toe getreden raakte Hij de baar aan de dragers stonden intussen stil en zeide: Jongeling, ik zeg u: Sta op. En de doode ging overeind zitten en begon te spreken, en Hij gaf hem aan zijn moederiVrees nu beving allen: en ze loofden God en zeiden: Een groot profeet is onder ons opgestaan en God heeft zijn volk bezocht. zoekers te herbergen, maar daar is op gere kend. Vele sportdagen hebben we al meegemaakt maar we geloven zeker dat Chaam de beste van alle gaat worden. Aan allen, die de jonge boerensport ‘n hart toedragen ‘n hartelijk welkom en sporters veel succes- Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken. proefd recept, „een scherp onderscheid te maken tussen de hiërarchie der R.K. Kerk, met de Paus van Rome aan het hoofd en de massa der R.K. gelovigen, die niet schuldig is aan de door het Vaticaan begane mis- De resolutie spreekt voor zichzelf. Gelijk Hitler zijn zondebok gevonden had in de Joden en de vrijmetselaars, zo spuit hier Sta lin zijn leugenachtig gift op de Rooms-katho- lieke Kerk. Want het is het Kremlin zelf, dat hier aan het woord is daaraan behoeft men, bij de allesdoordringende macht van het Politbureau, niet te twijfelen. Daarna aubade door harmonie schoolkinderen, ‘s Namiddags kinderspelen. 6 SEPTEMBER 9 uur Plechtige H. Mis ‘s Namiddags feestelijke optocht. Tot nu toe zijn voor deze optocht de voor de a.s. Jubileumfeesten - BAARLE <^fc?ondag 29 Aug. vindt ‘n groot sportge beuren plaats in ‘t vriendelijke dorp Chaam- Daar komen 600 jonge boeren en boerinnen bij elkaar om in faire kamp elkaar te bestrij den. De kampioenen van de kring Breda komen daar te voorschijn. Voor de oningewijden is het goed even een uiteenzetting te geven van dat sportgebeuren. 16 afdelingen jonge boeren voeren afzon derlijk voor de jury ‘n oefening uit. Officieel begint daarna de sportdag om 2 u. met een plechtig openluchtlof, na ‘t lof opent de edelachtbare Heer Burgemeester de sport dag officieel. Hierna volgt een massa demon stratie waarin de jonge boeren en boerinnen gezamelijk hun oefeningen uitvoeren. ^‘t Is ondoenlijk U te gaan beschrijven het ■Wrloop van alle nummers. Met ‘n korte op somming ervan kan ik volstaan. We krijgen dan hoogspringen, verspringen, kogelstoten, 100 m. sprint, 1500 m. loop, touwtrekken, pyramide bouw, en demonstratie vrije oefe ningen, Hier kunt U ‘t eigen werk der afde- lingsleden bewonderen.- U ziet, dat ‘t programma van zo'n sportdag „Elk wat wils" biedt. Daarnaast ziet U, de misschien voor U on bekende Engelse Volksdansen, uitgevoerd door onze jonge Boerinnen. Chaam wacht een sportgebeurtenis van groot formaat. ‘t Voetbalveld zal te klein zijn trek uit Parijs naar Moskou de aartsbisschop Photius van Odessa in de Franse hoofdstad arriveerde. Ter zake goed-ingelicht^^ingen zien in deze Photius de nieuwe Iciuer van het Parijse exarchaat. Patriarch Alexei heeft als organisator van de jubileum-conferentie veel moeite gedaan om zijn concurrerende collega in Constanti- nopel tot de heis naar Moskou te bewegen: maar, zoals te begrijpen is, mocht hij daarin niet slagen. Alexei heeft zich tevreden moe ten stellen met een zeer officieuze afvaardi ging uit Constantinopel alsmede uit Antio- chië, Alexandrië en Athene. Maar niet alleen de historische hoofdstad van het oude Byzantijnse Rijk zette zich schrap; de functionarissen in Warschau cn Boecarest bleken al evenmin volgzaam ge noeg, zodat slaafsere lieden dan zij de tocht naar Moskou moesten ondernemen. Niko- demus, Patriarch van Roemenië, had xveli; - waar in 1947 nog met veel zwier Alexei van Moskou ontvangen, maar blijkbaar kon hij de koers van zijn land naar de inli^fcig a's Sovjet-republiek niet zo van gansS^har.e volgen als zijn opvolger Justinianus. Meer feest dan conferentie. Toen dan eindelijk een aantal genoegzaaip trouwe aanhangers bij elkaar waren getrom meld. kon Alexei op 8 Juli het congres feeste lijk openen. Want al kregen enkele heren reprimandes en al was het blijkbaar nodig, hun een hart onder de riem te steken, het feestelijk karakter mocht aan deze herden king van de 500ste verjaardag der onafhan kelijke moederkerk zeker niet ontbreken. Daarom trokken allen met Alexei mee naar Leningrad, om de heldhaftige burgers te roe men. Van de partij waren Justinianus (Roe menië), Calistratus (Georgië), Gabriël (Ser vië), Stephanus (Bulgarije), Eleutherius (Tsjechoslowakije)Timotheus (Polen) en Paisi (Albanië). Teneinde vooral de nadruk te leggen op de onbeperkte godsdienstvrij heid in de U.S.S.R., legde Justinianus - tevens als bewijs van beter gedrag dan zijn voorganger had getoond tegenover een correspondent van het Russische agentschap Tass de volgende verklaring af: „In Lening rad zowel als in Moskou werden wij over tuigd van de volledige godsdienstvrijheid in de Sovjet-Unie. Drommen kerkgangers na men deel aan de diensten, waarbij wij waren uitgenodigd.” Deze verklaring is sprekend genoeg om de propaganda te zien, die moet verbergen, dat iedere geestelijke verplicht is de tekst van zijn preek te laten censureren: dat herhaal delijk photo’s worden gemaakt van degenen die de kerkdiensten bijwonen; en de spionnen achter zuilen en in verborgen hoeken van de kerk op de loer liggen. Tot belangrijk werk is dit jubileumcongres niet gekomen; wij zouden bijna zeggen: dat spreekt vanzelf. Het was meer bed^Jd ter versteviging van de band met Moj^Pj. In dat kader past oolj altijd goed het gezamen lijk afbreuk doen aan een ander. Aanval op het Vaticaan Unaniem (wie heeft de moed, met mee te doen?) veroordeelde men het Vaticaan we gens „zijn actieve rol om tot een nieuwe oor log op te hitsen en zijn politieke strijd tegen de werelddemocratie in het algemeen." Zo luidt de tekst in de officiële Russische bron. En de resolutie gaat verder: „De Pausen van Rome hebben altijd ge staan aan de zijde van „de machten van het ogenblik” tegen de zwakken en misbruikten. Gelijk vroeger is de werkzaamheid van het Vaticaan gericht tegen het werkende volk. Het Vaticaan is een centrum van internatio nale intrigue tegen de belangen van het volk, tegen de Slavische volken ih het bijzonder. Het is een centrum van internationaal facis- me. Ieder Christen, onafhankelijk ^n zijn nationaliteit of godsdienstige belijdt^, kan de politiek van het Vaticaan slechts Brand merken als anti-Christelijk, anti-democratisch en anti-nationaal.” Wel wenste ‘de conferentie, volgens be- Een van de grootste hindernissen voor nazisme en fascisme is steeds de R.K. Kerk geweest. Maar de weerstand, die kardinaal Mindszent en zijn getrouwen in Hongarije tegen de sovjetisering van het onderwijs bie den, en het verzet in Polen en nog steeds ook in Roemenië, dat al het verst de weg van Sovjetstaat is opgegaan: al dat kloeke, god deloze communisme wordt doodeenvoudig als fascisme gebrandmerkt! Het is dezelfde waanzin als de leuze -onzaliger gedach tenis Mussert of Moskou. Door te onderstrepen, dat het de leiders en niet de volgelingen zijn, tracht Moskou zijn deels Rooms-katholieke bevolking in het Westen te paaien. Boven dit regionale be lang staat het Pan-Slavische: daarom wordt Rome de verrader van alle Slaven geschol den. Nooit genoeg kan men leren van de ge vaarlijke heren in Moskou: nooit kan genoeg gewaarschuwd worden. (Geldig tot 11 September). BONNEN VOOR BROOD EN VLEES. 164, 166 Vlees 100 gram vlees (geldig t.m. 18 Sept.) 165 Vlees 300 gram vlees (geldig t.m. 18 Sept.) 167-1 Brood 4 Sept.) 168 Brood 400 gram brood (geldig t.m. 4 Sept.) ALLE -BONKAARTEN. 169 Algemeen 400 gram brood of één rant-" soen vermicelli e.d. 170 Algemeen 250 gram boter of margarine of 200 gram vet. 171 Algemeen 100 gram bloem of zelfrij zend bakmeel of kindermeel. 172 Algemeen 500 gram suiker, boterham- strooisel enz., öf 1000 gram jam, stroop enz., öf 500 gram versnaperingen. BONKAARTEN KA, KB. KC 810. 177 Algemeen 225' gram huishoudzeep öf 180 gram toiletzeep. 176 Algemeen 200 gram kaas öf 250 gram korstloze kaas. 250 gram boter of margarine öf 200 gram vet. 500 gram boter of margarine öf 400 gram vet. BONKAARTEN KD, KE 810. 183 Algemeen 450 gram huishoudzeep of 360 gram toiletzeep. 182 Algemeen 100 gram kaas öf 125 gram korstloze kaas. 181 Algemeen 125 gram boter of margarine Ter gelegenheid van de 500ste verjaardag van de onafhankelijke Russisch-Orthodoxe Kerk heeft Patriarch Alexei al zijn trouwe en volgzame hoogwaardigheidsbekleders de vorige maand in Moskou weten te verzame len, nadat er, bij de voorbereidingen voor deze internationale kerkelijke conferentie (8 tot 18 Juli),’heel wat moeilijkheden uit de weg waren geruimd. De „Patriarch van Moskou”, tevens Pa triarch aller Russen, staat in menig opzicht op een sleutelpositie. Immers, het Russische volk is van nature niet alleen diep gods dienstig, doch bovendien ook zeer kerkelijk; daardoor hebben de kerkelijke leiders in Rus land steeds een aanzienlijke invloed gehad. Vóór de Tweede Wereldoorlog bezaten de geestelijken in de Sovjet-Unië niet eens het burgerrecht. Sedert de bolsjewistische bur geroorlog bestond namelijk een uiterst ge spannen verhouding tussen staat en Kerk, welke laatste niettemin de eerste aanvaardde als het feitelijk bestaande gezag. Pas met de concessies, die Patriarch Sergius in 1943 van Stalin had weten los te krijgen de vrijheid van kerkelijke organisatie, erkende het Moskouse Patriarchaat het bolsjewistische bewind van het Kremlin ook als wettige overheid. Stalin heeft in de oorlogsjaren zijn toezeg gingen aan Sergius gestand gedaan en wel om twee redenen: 1. De regering in Moskou had de mede werking van alle Russen nodig, om deze mid- den-phase van de oorlog met succes te door staan; een verbod van kerkgang zou ook de Russische soldaat zeer hebben gegriefd. 2. Door doeltreffende controle op de ker kelijke diensten wist het regerings apparaat „defaitistische propaganda” te voorkomen. Orthodoxe tegenspelers. Na de oorlog ontstond meer dan eens wrij ving tussen staat en Kerk, niet zozeer binnen de grenzen van Rusland zelf als wel op het gebied, dat tot de sfeer van politieke en cul turele Sovjetinvloed behoort. De grootste tegenspeler van de Patriarch van Moskou door de eeuwen heen is altijd zijn collega in Constantinopel geweest. De hier zetelende .oecumenische Kerk” dateert al uit de eerste eeuwen der Christenheid Toen nu de in Parijs gevestigde metropoliet van alle Russische kerken in West-Europa dé politieke verandering van zijn vaderland in 1917 niet kon aanvaarden, stelde hij zich onder de hoede van Constantinopel. Tot in Januari 1945 Eulogius, metropoliet in Parijs, zich eigener beweging losmaakte van Con stantinopel om zich weer onder de schutse der Moskouse moederkerk te steljen; hij argumenteerde dit aldus: de garantie van Stalin aan Sergius, aangaande vrije uitoe fening der kerkelijke behoeften, maakte het gezag in het Kremlin weer aanvaardbaar. Uiteraard gaf dit besluit de nodige beroe ring in de Westeuropese Russische kerken. Nog groter werd' de deining, toen, bij het overlijden van Eulogius in Augustus 1946. zijn waarnemer Wladimir, aartsbisschop van Nizza, de verklaring aflegde, dat hij zich pas onder Moskou zou kunnen stellen, wanneer hij formeel ontslagen zou zijn uit de purisdic- tie van de Oecumenisch Patriarch in Con stantinopel. Typerend voor de kracht van de Russische Kerk bijna zouden wij zeggen: van de onaantastbaarheid, ook voor een Sta linistisch bewind was het feit, dat Alexei (Sergius’ opvolger in Moskou), die een uit voerige toelichting van Wladimir had ont vangen, deze niet in de ban deed, doch hem uitsluitend dringend verzocht, de beschikkin gen van het Moskouse Patriarchaat na te leven. Toen Wladimir hieraan uiteraard niet vol deed, maar zelfs zijn benoeming tot metro poliet van het Westen uit Constantinopel aanvaardde, stuurde Moskou de metropoliet Seraphim naar Parijs, om Wladimir’s plaats in te nemen. - Interessant is nu, dat op de jongste Pan- Orthodoxe bijeenkomst te Moskou ook Sera phim, als hoofd van alle aan het moeder-Pa- triarchaat onderhorige West-Europese Rus sische kerken, aanwezig was. KIen had name lijk verwacht, dat Seraphim in ongenade was gevallen, wegens zijn falen in de opdracht om Wlandimirs aanhangers in het oude gareel terug te brengen. In ieder geval trok het de aandacht, dat even na f ^Het is nu als volgt samengesteld: W 31 AUGUSTUS 1 om eendrachtig samen te werken, zodat Door omstandigheden biebben wij het we nog vele opgave mogen ontvangen. - I Er kan op korte tijd in Baarle iets Dat is reeds meermalen bewezen. Laat dan ook ieder zijn best doen om de f oorspronkelijke programma voor de a.s. feestelijkheden drast sch moeten inkorten j moois‘to;‘st’and komen' 9 uur Plechtige H. Mis uit dankbaarheid 1 a.s. feesten ten volle te doen slagen. 10,30 u. Buitengewone raadsvergadering Vanzelfsprekend zullen overal en driekleuren wapperen. We dringen ech- ter ook aan op een mooie, s emmige straatversiering. Deze zou klaar moeten i zijn voor 4 September. We zullen ons I best doen ook voor 4 September nog een 1 goed programma samen te stellen in de vorm van volksspelen e.d. volgende wagens en groepen opgegeven: èluisvennen 3 wagens Bakkersvereniging 1 groep Molenstraat 1 wagen Kapelstraat 1 wagen Gloria 1 wagen A Kajotters 1 wagen Chaamseweg (le deel) 1 wagen Verkenners 1 wagen Ook de Rijvereniging en harmo nie nemen er aan deel. Vergeleken bij vorige keer ze laatste dagen nog benut zullen worden L Zaterdag 28 Augustus 1948 I Nummer 34 te Chaam, op ZONDAG 29 Augustus '48. 43 e Jaargang Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f 2.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per m. m. Redacteur: J. C. Rovers Chaam Uitgave: Wed. T. de Jong-Baumers, Baarle-Nassau.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1948 | | pagina 1