DE KANAALTUNNEL KOMT Baarle’s Nieuws- en Advertentieblad Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken. Een stem uit China Herwaardering textiel Bekendmakingen. Gezonde huid vrij van allerlei onzuiverheden. Purol doet wonderen. Doos 30 ct. Adolf Hitler: Albion zelE dan later gemakkelijk weer worden ^^jge- pompt. Het bouwwerk blijft dan ook in de ergste nood, nog ongeschonden. Na Caesar, Napoleon en van d. Broek. Waakt voor de Coloradokever |43e EVANGELIE Matth. 28, 18-20 In dien tijd zeide Jezus aan zijn leerlingen: Mij is alle macht gegeven in den hemel en op aarde. Gaat dan, onderwijst alle volken en doopt hen in den naam van den Vader en den Zoon en den Heiligen Geest, en leert hen onderhouden alles- wat Ik u geboden heb. En zie, Ik ben met u alle dagen tot het ein de der wereld. de mannelijke geleerden een was aan mannen Lezers van ongeveer mijn leeftijd zullen zich nog levendig de diepe indruk herinneren die destijds te Baarle gemaakt werd door 't vertrek van Pater Joseph Jansen als missio- DE BESTRIJDING. van Amerikaanse Kruisbessenmeeldauw. Aangezien het vorig jaar op verscheidene plaatsen de kruisbessen zijn aangetast door de Amerikaanse kruisbessenmeeldauw, raadt de Plantenziektenkundige Dienst de telers van kruisbessen aan deze te bespuiten met Alcali- sche Bourgondische pap. Deze pap bevat 1,5 kg. kopersulfaat en 1,5 kg. watervrije soda (sodex) op 100 liter water. De bespuitingen moeten plaats hebben, zodra de bessen de grootte van een erwt bereikt hebben. Het is gewenst, dat vooral de bessen aan alle kanten flink bespoten worden, waartoe men de strui ken het best van onderen naar boven kan be spuiten. Rector v. OPROEPING Het Gemeentebestuur van Baarle-Nassau verzoekt van der Eerden, Franciscus Marti- nus, geboren te Boxtel op 4 Maart 1929, ge vestigd in deze gemeente op 26 April 1948, komende van Boxtel, zich zo spoedig mogelijk ter gemeentesecretarie te vervoegen. Het Gemeentebestuur van Baarle Nassau CHAAM BEKENDMAKINGEN. In verband met het nog steeds voorkomen van zwemmen en baden door toeristen in ven nen en plassen in de gemeente Chaam brengt het Hoofd van Politie ter algemene kennis van belanghebben, dat het verboden is buiten de inrichtingen of plaatsen, door B. en W. tot zwemmen of baden aangewezen, te zwemmen of te baden op plaatsen, zichtbaar: Puntenaantal gewijzigd. Het Ministerie van Economische Zaken deelt mede, dat aan de hand van de practijk enkele wijzigingen zijn aangebracht in de puntenwaardering van téxtielgoederen, waai door deze puntenwaardering meer in over eenstemming is gebracht met de hoeveelheio’ stof, welke bij het confectionneren der arti kelen is gebruikt. Enerzijds betekent dit voor bepaalde arti kelen enige verlaging der puntenwaarde. Zo wordt er bij de artikelen demi-saisons en r^knjassen rekening mede gehouden of deze g^^erd, half gevoerd of ongevoerd zijn. Was een demi-saison of regenjas voor per sonen van 15 jaar en ouder volgens de oude regeling steeds gewaardeerd op 45 punten thans geldt voor deze artikelen de volgende waardering Gevoerd: 45 punten, half-gevoerd 35 pun ten en ongevoerd 25 punten. Voorheen bedroeg de puntenwaarde voor deux-pieces voor de leeftijd van 10 tot en met 14 jaar en 15 jaar en ouder resp. 15 en 25 punten, thans resp. 13 en 20 punten. Slipovers zijn eveneens, wat de punten be treft, goedkoper geworden. Een slipover voor personen van 15 jaar en ouder was vroeger op15 en is thans op 9 punten ge waardeerd. De puntenwaardering van on geminderde, z.g. standaardkousen is ge bracht van 2 op 1 punt per paar. Voorts zijn enkele verlagingen in puntenwaardering v Ababy-artikelen waaronder luiers, vermel- dSrewaard. Voor luiers dient men voortaan 3 in plaats van 4 punten te geven. Anderzijds zijn er enkele categoriën arti kelen, waarvoor de puntenwaardering in verband met het stofverbruik enigszins ho ger is vastgesteld. Als voorbeelden worden genoemd: nachthemden en pyama's, voor welke artikelen voortaan 1 resp. 2 punten meer moeten worden gegeven. Tenslotte is voor een aantal artikelen, zo als heren- en jongenscostuums, overhemden, japonnen en mantels voor wat betreft de puntenwaardering de indeling naar leeftijds groepen vervangen door een indeling naar maten. HAAR EN SNOR. Dr. Armattoe, een Iers anthropoloog is naar een congres van het Engelse Genoot schap ter Bevordering der Natuurweten schappen gegaan en heeft daar de hoofden zijn mede-congressisten zitten te bekij ken. Hij kwam tot de conclusie dat 55 pet. van de mannelijke geleerden een kale kruin had en dat 22 pet. kaal was aan de slapen. De, meestal door kale mannen geciteerde, zegswijze: „Op hersens groeit geen haar” wordt hier dus bevestigd. Hij heeft, al rondkijkende, niet alleen op de mannen gelet. Van de vrouwelijke con gressisten tussen de 21 en de 45 hadden er 58 pet. een snor. Engeland’s isolement. Eigenlijk werd de eerste spade voor dit strategisch project reeds in 1880 in de grond gestoken. Toen is men namelijk te Dover aan de eerste schachten begonnen. Maar de militaire ontwikkeling heeft de uitvoering verhinderd en dat is in enkele opzichten een voordeel geweest. Nu zijn onze ingenieurs tenminste in staat een ontwerp uit te voeren, dat minstens en kele generaties méé kan. Met de gebrekkige middelen van de vorige eeuw hadden wij nu gezeten met een onbruikbaar en verouderd pijpje zonder uitbreidingsmogelijkheden. Er zou misschien geen auto of trein in kunnen rijden, veel aan de luchtverversing mankeren en geen verdediging mogelijk geweest zijn... Hitler’s snelle doorbraak naar het^jsuw van Calais had dan in Juni 1940 de Vrese lijkste gevolgen kunnen hebben! Ook in 1930 hoopte men nog op een ver wezenlijking van het project, dat drie En gelse ondernemingen indienden. Bijna kwam het plan er door. Maar het Lagerhuis ver wierp het met slechts 7 stemmen tegen. De militaire bezwaren deden de balans nog naar het Britse isolement doorslaan. „Wir fahren gegen England”.' Weinig is het bekend, dat ook Hitler ernstig gedacht heeft aan de bouw van een tunnel, om daardoor naar Engeland te ko men. De beste- ingenieurs van Berlijn arri veerden aan de Franse kust en rekenden uit hoe lang de Organisation Todt werk zou hebben en hoeveel arbeiders het moest kosten. Julius Caesar, Napoleon en Adolf Hitler gaven hun plannen op. Nu zal het zelfde idee, in groter afmetingen nog, uitgevoerd worden door Engeland en Frankrijk zelf. En wellicht zullen wij ons in 1954 in die sneltrein Londen-Parijs, zo zestig meter on der de zeebodem, alleen maar afvragen wan neer nu de tunnel van Europa naar Amerika eindelijk eens klaar komt... naris naar het verre China. „Sjefke Jansen nao de vrèmde” was weken lang het gesprek van de dag. Tegenwoordig kan men zich geen denkbeeld meer vormen van een der gelijke gebeurtenis. Toen bestonden er nog afstanden, en het was iets bizonders, als men een buitenlandse reis maakte, en men wist nauwkeurig te zeggen, wie b.v. in Lourdes was geweest. Na ruim twintig jaar missie werk keerde pater Jansen tijdelijk m^fcer- lof terug en is nu weer bijna dertig jWk- in de missie. Vorige maand mocht ik onder staand schrijven ontvangen, waarin de lezer waarschijnlijk wel belang zal stellen; het volgt hier zonder commentaar, omdat het voor zich spreekt; door omstandigheden is 't er niet van gekomen, deze stem uit China, die maar negen dagen nodig had om mij per luchtpost te bereiken, eerder te doen weer klinken in dit blad. Roosendaal. L.J.C. Scheut Mission. 2. Tai Ping Tsang. Peking (7), 21 Febr. '48. Zeer Eerw. Heer Rector. Ik zie Uwe verwondering bij ’t ontvangen van een brief uit China. Hij komt van een kennis van over 30 en meer jaren, die U zijnen dank komt betuigen voor al U hem over Baal te lezen geeft. Mijn nes^os. Dirven zond mij uw boek. Ik moest tot rn’n 76ste jaar wachten om raadsels opgelost te vinden, die ik flie in m’n kinderjaren stelde: die nonnenkuil, mayerskuil, tommel, geuzen kapel, wat betekent dat en wat is dat alle maal geweest? Wat moet dat een werk ge weest zijn al dat materiaal te vergaren. In mijn jongenstijd ben ik eens in de zaal van het Raadhuis te Baerle geweest en ik zag daar in een hoek een hoop oude handschrif ten met groote zegels eraan liggen. Dan dacht ik: spijtig dat die waardevolle docu menten niet beter bewaard worden; mocht en kon ik die eens ontcijferen. Dat is door U gedaan. De Baarlenaren zullen er U zeker dankbaar voor zijn. Ook het stichtend woord j ontbreekt niet in Uw waardevol boek. Bes- ten dank van mijnentwege. Mag ik een kleine lacune aanstippen? Bij de priesters uit Baerle gekomen zocht ik vruchteloos E. H. Denys Schurmans, broer van Modest, die lange jaren professor was in^h.Seminarie (of College) van Mechelen en later pastoor werd in ’t begijnhof dier stad. Wat spijtig die ruïnen door de oorlog aan gericht! Onherstelbaar! Bij dit bezoek in Uw rectoraat zult U me wel eens vragen hoe ik 't maak en wat ik hier uitricht. De gezondheid is goed, Goddank. Verleden jaar Juli vierde ik mijn gouden priesterjubilé, iets wat onder ons, missiona rissen, eerder een zeldzaamheid is. Na mijn vertrek uit t vaderland in 19 leefde ik in de „Eroussa” tot '25, jaar waarin ik benoemd werd in ons studiehuis te Tien tsin, waar onze jonge mannen hun eerste chinees leereh. Nu is dat huis te Peking gevestigd. In ’29 werd ik in ons centraal seminarie te Tatung aangesteld tot geestelij ken leider. Ik bleef daar tot we geconcen treerd werden door de Jappen in ’43. Toen we vrij kwamen hielden de Oversten mij hier w^^ als geestelijk leidsman van de 30 jonge kranten die zich hier gereed maken tot het missiewerk. O. L. Heer heeft mij in 't leven bewaard en zo moest ik de schijnbare vernietiging zien van mijn oude Jehoelmissie. Het deel waar meestal de chin, clerus werkte is gaijs rood. Van 5 priesters weten we dat ze ver moord zijn en van 5 anderen wordt hetzelfde gezegd, maar er zijn geen vaste bewijzen, De grens is gesloten. In ’t deel waar meestal Europeanen werkten werden er 15 in de gevangenis gezet. Buiten alle verwachting in, na maanden lijden zijn er 11 vrij gelaten. Twee stierven in de gevangenis van miserie. Véél christenen die nog in tijds konden weg komen hebben alles in den brand gelaten. Zo zijn er hier wel een paar honderd van onze missie en duizenden van andere missiën. Ze leven irt de grootste armoede, maar toch liever zo dan onder de knoet der commu nisten. Op 't eind van mijn epistel dank ik U nog eens harteliik voor de aangename uren die U mij bezorgd hebt en beveel ik mij zelf en het arme China aan in Uwe vrome ge beden. Eerbiedige groeten van Uw ouden dorpsgenoot J, JANSEN. Een klein berichtje in de Engelse en de Franse dagbladen heeft aangekondigd dat er sinds de ondertekening van het Vijfmogend- hedenverdrag te Brussel spoed gemaakt wordt met de voorbereidingen voor de Ka naaltunnel, die Engeland en Frankrijk in de nabije toekomst moet verbinden. Deze onderzeese weg wordt dringend noodzakelijk geacht in verband met de mili taire aaneensluiting van de beide grote mo gendheden en de Benelux. Indien thans de Franse Kamers en het Britse parlement het in détails uitgewerkte plan aanvaarden, kan komend jaar met de bouw worden begonnen. Zal de droom van Caèsar en Napoleon eerstdaags in vervulling gaan? Ontelbare malen in de wereldgeschiedenis hebben de grote veldheren aan de kust van het Kanaal gestaan, daar waar Engeland en Frankrijk slechts door een smalle zeestro- ming gescheiden zijn. Weliswaar nog 33 km. breed, maar toch de ideale plaats om een brug te slaan tussen de twee delen van het Westeuropese continent die zo lang geschei den bleven. Een brug, daaraan dachten reeds de Ro meinen toen hun legioenen Albion verover den. Maar de wens van Julius Caesar bleek in die dagen onuitvoerbaar. Zelfs een schip brug zou het met de gebrekkige constructie- middelen uit die tijd niet lang gehouden heb ben. Bekend zijn ook de opvattingen van Napoleon, die een aantal technici opdroeg een onderzoek in te stellen naar de moge lijkheid van een oeververbinding tussen beide landen. Doch de Engelsen voelden niet veel voor een Franse overheersing en trokken zich wijselijk terug achter hun natuurlijke borstwering, de zee. Het legerkamp bij Bou logne bleef zonder succes. Napoleon’s sprong naar 't Britse Imperium kon niet doorgaan. En nu: Sneltreinen Londen—Parijs. Vier jaar zal men er over doen om de proeftunnel aan te leggen, die 10 millioen pond sterling zal kosten. Van Engelse en Franse zijde wordt tegelijkertijd met de werkzaamheden begonnen. Als de ervaringen met dit eerste project gunstig zijn, begint men met de bouw van twee definitieve tunnels, waarin een autobaan en een dubbele electri- sche spoorweg geprojecteerd zijn. Deze ko men 60 m. beneden de zeebodem te liggen en zullen gevrijwaard worden tegen atoombom men en dergelijke. In 1954 hoopt men de eerste sneltreinen Londen-Parijs onder het Kanaal door te lei- den. Gerekend wordt op ongeveer twee mil lioen passagiers per jaar, die de kosten van de aanslag dezer spoorlijnen moeten vergoe den. De totale raming bedraagt ongeveer 60 millioen pond sterling, terwijl de inkomsten hoogstens een millioen per jaar zullen bedra gen met mederekening van de Amerikaanse toeristen, die de sensatie zullen komen bele ven om diep onder het Kanaal heen en weer te rijden. Doch als bezienswaardigheid is dit grootse bouwwerk niet bedoeld. De belangrijkste doelstelling blijft toch, om de Westerse mo gendheden militair en economisch dichter tot elkaar te brengen. De laatste wereldoorlog heeft bewezen, welk belang ook Albion heeft bij een vaste oeververbinding. Een tweede Duinkerken mag in de nabije toekomst niet meer voorkomen. De olieleiding via het Ka naal na de invasie verving ontelbare tank schepen. De aanvoer van materiaal, voedsel en brandstoffen is in elke oorlog een vitaal en kwetsbaar vraagstuk. Welk een strate gische waarde bezit dan een tunnel! (Atoom)bomvrij en vol water. Onbereikbaar voor elke vijandelijke aan val zullen straks diep onder de zeebodem tussen Dover en Sangatte (bij Calais) trein en autotransporten het continent kunnen be reiken. Mochten de Franse havens vanuit de lucht of ter zee bedreigd worden dan kun nen ergens in Noord of West Engeland de Amerikaanse schepen gelost worden. Dank zij zekere inlichtingen van de atoom deskundigen der Verenigde Staten konden de plannen zo wprden ingericht, dat de Ka naaltunnel onbereikbaar blijft voor de nieuw ste geheime wapens. Ten overvloede zullen er na de bouw van de proeftunnel nog waar nemingen gedaan worden op dit gebied, zo dat bij de bouw van de definitieve verbin ding met alle omstandigheden rekening kan worden gehouden. Mocht één der tunnelingangen ooit door een rechtstreekse vijandelijke aanval be dreigd worden dan is één druk op de knop voldoende om de uitgestrekte traverse vol ledig onder water te zeten. De tunnel kan i Jaargang Zaterdag 22 MEI 1948 Nummer 21 s DE NIEUWE BONNEN (Geldig van 23 Mei t.m. 5 Juni). BONKAARTEN KA, KB, KC 806 362 Melk liter melk (reeds aangewezen, geldig t.m. 22 Mei) 391 Melk 6 liter melk 393 Melk 7 liter melk 396 Vlees 100 gram vlees 397 Vlees 300 gram vlees 398, 399 Boter 250 gram boter of margarine of 200 gram vet 412 Algemeen 400 gram brood of 1 rantsoen vermi celli e.d. 414 Algemeen 200 gram brood (geldig t.m. 29 Mei) 416 Algemeen 1600 gram brood (geldig t.m. 29 Mei) 417 Algemeen 50 gram thee 418 Algemeen 200 gram kaas of 250 gram korstloze kaas 419 Algemeen 125 gram koffie 403 Reserve 200 gram kaas of 250 gram korstloze kaas 404 Reserve 800 gram brood (geldig t.m. 29 Mei) 406 Reserve 400 gram brood (geldig t.m. 29 Mei) BONKAARTEN KD, KE 806. 893 Melk 12 liter melk 896, 897 Vlees 100 gram vlees 898 Boter 250 gram boter of margarine of 200 gram vet 899 Boter 125 gram boter of margarine of 100 gram vet 912 Algemeen 400 gram brood of 1 rantsoen vermi celli e.d. 914 Algemeen 200 gram brood (geldig t.m. 29 Mei) 916 Algemeen 400 gram brood (geldig t.m. 29 Mei) 918 Algemeen 100 gram kaas of 125 gram korstloze kaas 903 Reserve 400 gram brood (geldig t.m. 29 Mei) BONKAARTEN ZA, ZB, ZC, ZD, ZE, MD, MP, MG, MH, 806 (bijz. arbeid, a.s. moeders en zieken). geldig zijn de bonnen van strook F. Een rantsoen vermicelli e.d. bedraagt: 300 gram vermicelli, macaroni, spaghetti, noedels, mie, tarwe- griesmeel en met tarwegriesmeel samengestelde pud dingpoeder of 400 gram vermicellisoep (d.i. droge soep, waarvan tenminste 75% uit vermicelli bestaat of de vermicellivorm heeft) Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f2.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per m. m. Redacteur: J. C. Rovers Chaam Uitgave: Wed. T. de Jong-Baumers, Baarle-Nassau.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1948 | | pagina 1