DE KANAALTUNNEL KOMT
Baarle’s Nieuws- en Advertentieblad
Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken.
Een stem uit China
Herwaardering textiel
Bekendmakingen.
Gezonde huid
vrij van allerlei onzuiverheden.
Purol doet wonderen. Doos 30 ct.
Adolf Hitler: Albion zelE
dan later gemakkelijk weer worden ^^jge-
pompt. Het bouwwerk blijft dan ook in de
ergste nood, nog ongeschonden.
Na Caesar, Napoleon en
van
d. Broek.
Waakt voor de Coloradokever
|43e
EVANGELIE Matth. 28, 18-20
In dien tijd zeide Jezus aan zijn leerlingen: Mij
is alle macht gegeven in den hemel en op aarde.
Gaat dan, onderwijst alle volken en doopt hen in
den naam van den
Vader en den Zoon en den Heiligen Geest, en
leert hen onderhouden alles- wat Ik u geboden
heb. En zie, Ik ben met u alle dagen tot het ein
de der wereld.
de mannelijke geleerden een
was aan
mannen
Lezers van ongeveer mijn leeftijd zullen
zich nog levendig de diepe indruk herinneren
die destijds te Baarle gemaakt werd door 't
vertrek van Pater Joseph Jansen als missio-
DE BESTRIJDING.
van Amerikaanse Kruisbessenmeeldauw.
Aangezien het vorig jaar op verscheidene
plaatsen de kruisbessen zijn aangetast door de
Amerikaanse kruisbessenmeeldauw, raadt de
Plantenziektenkundige Dienst de telers van
kruisbessen aan deze te bespuiten met Alcali-
sche Bourgondische pap. Deze pap bevat 1,5
kg. kopersulfaat en 1,5 kg. watervrije soda
(sodex) op 100 liter water. De bespuitingen
moeten plaats hebben, zodra de bessen de
grootte van een erwt bereikt hebben. Het is
gewenst, dat vooral de bessen aan alle kanten
flink bespoten worden, waartoe men de strui
ken het best van onderen naar boven kan be
spuiten.
Rector v.
OPROEPING
Het Gemeentebestuur van Baarle-Nassau
verzoekt van der Eerden, Franciscus Marti-
nus, geboren te Boxtel op 4 Maart 1929, ge
vestigd in deze gemeente op 26 April 1948,
komende van Boxtel, zich zo spoedig mogelijk
ter gemeentesecretarie te vervoegen.
Het Gemeentebestuur van Baarle Nassau
CHAAM
BEKENDMAKINGEN.
In verband met het nog steeds voorkomen
van zwemmen en baden door toeristen in ven
nen en plassen in de gemeente Chaam brengt
het Hoofd van Politie ter algemene kennis
van belanghebben, dat het verboden is buiten
de inrichtingen of plaatsen, door B. en W. tot
zwemmen of baden aangewezen, te zwemmen
of te baden op plaatsen, zichtbaar:
Puntenaantal gewijzigd.
Het Ministerie van Economische Zaken
deelt mede, dat aan de hand van de practijk
enkele wijzigingen zijn aangebracht in de
puntenwaardering van téxtielgoederen, waai
door deze puntenwaardering meer in over
eenstemming is gebracht met de hoeveelheio’
stof, welke bij het confectionneren der arti
kelen is gebruikt.
Enerzijds betekent dit voor bepaalde arti
kelen enige verlaging der puntenwaarde. Zo
wordt er bij de artikelen demi-saisons en
r^knjassen rekening mede gehouden of deze
g^^erd, half gevoerd of ongevoerd zijn.
Was een demi-saison of regenjas voor per
sonen van 15 jaar en ouder volgens de oude
regeling steeds gewaardeerd op 45 punten
thans geldt voor deze artikelen de volgende
waardering
Gevoerd: 45 punten, half-gevoerd 35 pun
ten en ongevoerd 25 punten.
Voorheen bedroeg de puntenwaarde voor
deux-pieces voor de leeftijd van 10 tot en
met 14 jaar en 15 jaar en ouder resp. 15 en
25 punten, thans resp. 13 en 20 punten.
Slipovers zijn eveneens, wat de punten be
treft, goedkoper geworden. Een slipover
voor personen van 15 jaar en ouder was
vroeger op15 en is thans op 9 punten ge
waardeerd. De puntenwaardering van on
geminderde, z.g. standaardkousen is ge
bracht van 2 op 1 punt per paar. Voorts
zijn enkele verlagingen in puntenwaardering
v Ababy-artikelen waaronder luiers, vermel-
dSrewaard. Voor luiers dient men voortaan
3 in plaats van 4 punten te geven.
Anderzijds zijn er enkele categoriën arti
kelen, waarvoor de puntenwaardering in
verband met het stofverbruik enigszins ho
ger is vastgesteld. Als voorbeelden worden
genoemd: nachthemden en pyama's, voor
welke artikelen voortaan 1 resp. 2 punten
meer moeten worden gegeven.
Tenslotte is voor een aantal artikelen, zo
als heren- en jongenscostuums, overhemden,
japonnen en mantels voor wat betreft de
puntenwaardering de indeling naar leeftijds
groepen vervangen door een indeling naar
maten.
HAAR EN SNOR.
Dr. Armattoe, een Iers anthropoloog is
naar een congres van het Engelse Genoot
schap ter Bevordering der Natuurweten
schappen gegaan en heeft daar de hoofden
zijn mede-congressisten zitten te bekij
ken. Hij kwam tot de conclusie dat 55 pet.
van de mannelijke geleerden een kale kruin
had en dat 22 pet. kaal was aan de slapen.
De, meestal door kale mannen geciteerde,
zegswijze: „Op hersens groeit geen haar”
wordt hier dus bevestigd.
Hij heeft, al rondkijkende, niet alleen op
de mannen gelet. Van de vrouwelijke con
gressisten tussen de 21 en de 45 hadden er
58 pet. een snor.
Engeland’s isolement.
Eigenlijk werd de eerste spade voor dit
strategisch project reeds in 1880 in de grond
gestoken. Toen is men namelijk te Dover
aan de eerste schachten begonnen. Maar de
militaire ontwikkeling heeft de uitvoering
verhinderd en dat is in enkele opzichten een
voordeel geweest.
Nu zijn onze ingenieurs tenminste in staat
een ontwerp uit te voeren, dat minstens en
kele generaties méé kan. Met de gebrekkige
middelen van de vorige eeuw hadden wij nu
gezeten met een onbruikbaar en verouderd
pijpje zonder uitbreidingsmogelijkheden. Er
zou misschien geen auto of trein in kunnen
rijden, veel aan de luchtverversing mankeren
en geen verdediging mogelijk geweest zijn...
Hitler’s snelle doorbraak naar het^jsuw
van Calais had dan in Juni 1940 de Vrese
lijkste gevolgen kunnen hebben!
Ook in 1930 hoopte men nog op een ver
wezenlijking van het project, dat drie En
gelse ondernemingen indienden. Bijna kwam
het plan er door. Maar het Lagerhuis ver
wierp het met slechts 7 stemmen tegen. De
militaire bezwaren deden de balans nog naar
het Britse isolement doorslaan.
„Wir fahren gegen England”.'
Weinig is het bekend, dat ook Hitler
ernstig gedacht heeft aan de bouw van een
tunnel, om daardoor naar Engeland te ko
men. De beste- ingenieurs van Berlijn arri
veerden aan de Franse kust en rekenden uit
hoe lang de Organisation Todt werk zou
hebben en hoeveel arbeiders het moest
kosten.
Julius Caesar, Napoleon en Adolf Hitler
gaven hun plannen op. Nu zal het zelfde
idee, in groter afmetingen nog, uitgevoerd
worden door Engeland en Frankrijk zelf.
En wellicht zullen wij ons in 1954 in die
sneltrein Londen-Parijs, zo zestig meter on
der de zeebodem, alleen maar afvragen wan
neer nu de tunnel van Europa naar Amerika
eindelijk eens klaar komt...
naris naar het verre China. „Sjefke Jansen
nao de vrèmde” was weken lang het gesprek
van de dag. Tegenwoordig kan men zich
geen denkbeeld meer vormen van een der
gelijke gebeurtenis. Toen bestonden er nog
afstanden, en het was iets bizonders, als men
een buitenlandse reis maakte, en men wist
nauwkeurig te zeggen, wie b.v. in Lourdes
was geweest. Na ruim twintig jaar missie
werk keerde pater Jansen tijdelijk m^fcer-
lof terug en is nu weer bijna dertig jWk- in
de missie. Vorige maand mocht ik onder
staand schrijven ontvangen, waarin de lezer
waarschijnlijk wel belang zal stellen; het
volgt hier zonder commentaar, omdat het
voor zich spreekt; door omstandigheden is 't
er niet van gekomen, deze stem uit China,
die maar negen dagen nodig had om mij per
luchtpost te bereiken, eerder te doen weer
klinken in dit blad.
Roosendaal.
L.J.C.
Scheut Mission. 2. Tai Ping Tsang.
Peking (7), 21 Febr. '48.
Zeer Eerw. Heer Rector.
Ik zie Uwe verwondering bij ’t ontvangen
van een brief uit China. Hij komt van een
kennis van over 30 en meer jaren, die U
zijnen dank komt betuigen voor al U
hem over Baal te lezen geeft. Mijn nes^os.
Dirven zond mij uw boek. Ik moest tot rn’n
76ste jaar wachten om raadsels opgelost te
vinden, die ik flie in m’n kinderjaren stelde:
die nonnenkuil, mayerskuil, tommel, geuzen
kapel, wat betekent dat en wat is dat alle
maal geweest? Wat moet dat een werk ge
weest zijn al dat materiaal te vergaren. In
mijn jongenstijd ben ik eens in de zaal van
het Raadhuis te Baerle geweest en ik zag
daar in een hoek een hoop oude handschrif
ten met groote zegels eraan liggen. Dan
dacht ik: spijtig dat die waardevolle docu
menten niet beter bewaard worden; mocht en
kon ik die eens ontcijferen. Dat is door U
gedaan. De Baarlenaren zullen er U zeker
dankbaar voor zijn. Ook het stichtend woord j
ontbreekt niet in Uw waardevol boek. Bes-
ten dank van mijnentwege.
Mag ik een kleine lacune aanstippen? Bij
de priesters uit Baerle gekomen zocht ik
vruchteloos E. H. Denys Schurmans, broer
van Modest, die lange jaren professor was
in^h.Seminarie (of College) van Mechelen
en later pastoor werd in ’t begijnhof dier
stad.
Wat spijtig die ruïnen door de oorlog aan
gericht! Onherstelbaar!
Bij dit bezoek in Uw rectoraat zult U me
wel eens vragen hoe ik 't maak en wat ik hier
uitricht. De gezondheid is goed, Goddank.
Verleden jaar Juli vierde ik mijn gouden
priesterjubilé, iets wat onder ons, missiona
rissen, eerder een zeldzaamheid is.
Na mijn vertrek uit t vaderland in 19
leefde ik in de „Eroussa” tot '25, jaar waarin
ik benoemd werd in ons studiehuis te Tien
tsin, waar onze jonge mannen hun eerste
chinees leereh. Nu is dat huis te Peking
gevestigd. In ’29 werd ik in ons centraal
seminarie te Tatung aangesteld tot geestelij
ken leider. Ik bleef daar tot we geconcen
treerd werden door de Jappen in ’43. Toen
we vrij kwamen hielden de Oversten mij hier
w^^ als geestelijk leidsman van de 30 jonge
kranten die zich hier gereed maken tot het
missiewerk.
O. L. Heer heeft mij in 't leven bewaard
en zo moest ik de schijnbare vernietiging
zien van mijn oude Jehoelmissie. Het deel
waar meestal de chin, clerus werkte is gaijs
rood. Van 5 priesters weten we dat ze ver
moord zijn en van 5 anderen wordt hetzelfde
gezegd, maar er zijn geen vaste bewijzen, De
grens is gesloten. In ’t deel waar meestal
Europeanen werkten werden er 15 in de
gevangenis gezet. Buiten alle verwachting in,
na maanden lijden zijn er 11 vrij gelaten.
Twee stierven in de gevangenis van miserie.
Véél christenen die nog in tijds konden weg
komen hebben alles in den brand gelaten.
Zo zijn er hier wel een paar honderd van
onze missie en duizenden van andere missiën.
Ze leven irt de grootste armoede, maar toch
liever zo dan onder de knoet der commu
nisten.
Op 't eind van mijn epistel dank ik U
nog eens harteliik voor de aangename uren
die U mij bezorgd hebt en beveel ik mij zelf
en het arme China aan in Uwe vrome ge
beden.
Eerbiedige groeten van
Uw ouden dorpsgenoot
J, JANSEN.
Een klein berichtje in de Engelse en de
Franse dagbladen heeft aangekondigd dat er
sinds de ondertekening van het Vijfmogend-
hedenverdrag te Brussel spoed gemaakt
wordt met de voorbereidingen voor de Ka
naaltunnel, die Engeland en Frankrijk in
de nabije toekomst moet verbinden.
Deze onderzeese weg wordt dringend
noodzakelijk geacht in verband met de mili
taire aaneensluiting van de beide grote mo
gendheden en de Benelux. Indien thans de
Franse Kamers en het Britse parlement het
in détails uitgewerkte plan aanvaarden, kan
komend jaar met de bouw worden begonnen.
Zal de droom van Caèsar en Napoleon
eerstdaags in vervulling gaan?
Ontelbare malen in de wereldgeschiedenis
hebben de grote veldheren aan de kust van
het Kanaal gestaan, daar waar Engeland en
Frankrijk slechts door een smalle zeestro-
ming gescheiden zijn. Weliswaar nog 33 km.
breed, maar toch de ideale plaats om een
brug te slaan tussen de twee delen van het
Westeuropese continent die zo lang geschei
den bleven.
Een brug, daaraan dachten reeds de Ro
meinen toen hun legioenen Albion verover
den. Maar de wens van Julius Caesar bleek
in die dagen onuitvoerbaar. Zelfs een schip
brug zou het met de gebrekkige constructie-
middelen uit die tijd niet lang gehouden heb
ben. Bekend zijn ook de opvattingen van
Napoleon, die een aantal technici opdroeg
een onderzoek in te stellen naar de moge
lijkheid van een oeververbinding tussen beide
landen. Doch de Engelsen voelden niet veel
voor een Franse overheersing en trokken
zich wijselijk terug achter hun natuurlijke
borstwering, de zee. Het legerkamp bij Bou
logne bleef zonder succes. Napoleon’s sprong
naar 't Britse Imperium kon niet doorgaan.
En nu: Sneltreinen Londen—Parijs.
Vier jaar zal men er over doen om de
proeftunnel aan te leggen, die 10 millioen
pond sterling zal kosten. Van Engelse en
Franse zijde wordt tegelijkertijd met de
werkzaamheden begonnen. Als de ervaringen
met dit eerste project gunstig zijn, begint men
met de bouw van twee definitieve tunnels,
waarin een autobaan en een dubbele electri-
sche spoorweg geprojecteerd zijn. Deze ko
men 60 m. beneden de zeebodem te liggen en
zullen gevrijwaard worden tegen atoombom
men en dergelijke.
In 1954 hoopt men de eerste sneltreinen
Londen-Parijs onder het Kanaal door te lei-
den. Gerekend wordt op ongeveer twee mil
lioen passagiers per jaar, die de kosten van
de aanslag dezer spoorlijnen moeten vergoe
den. De totale raming bedraagt ongeveer 60
millioen pond sterling, terwijl de inkomsten
hoogstens een millioen per jaar zullen bedra
gen met mederekening van de Amerikaanse
toeristen, die de sensatie zullen komen bele
ven om diep onder het Kanaal heen en weer
te rijden.
Doch als bezienswaardigheid is dit grootse
bouwwerk niet bedoeld. De belangrijkste
doelstelling blijft toch, om de Westerse mo
gendheden militair en economisch dichter tot
elkaar te brengen. De laatste wereldoorlog
heeft bewezen, welk belang ook Albion heeft
bij een vaste oeververbinding. Een tweede
Duinkerken mag in de nabije toekomst niet
meer voorkomen. De olieleiding via het Ka
naal na de invasie verving ontelbare tank
schepen. De aanvoer van materiaal, voedsel
en brandstoffen is in elke oorlog een vitaal
en kwetsbaar vraagstuk. Welk een strate
gische waarde bezit dan een tunnel!
(Atoom)bomvrij en vol water.
Onbereikbaar voor elke vijandelijke aan
val zullen straks diep onder de zeebodem
tussen Dover en Sangatte (bij Calais) trein
en autotransporten het continent kunnen be
reiken. Mochten de Franse havens vanuit de
lucht of ter zee bedreigd worden dan kun
nen ergens in Noord of West Engeland de
Amerikaanse schepen gelost worden.
Dank zij zekere inlichtingen van de atoom
deskundigen der Verenigde Staten konden
de plannen zo wprden ingericht, dat de Ka
naaltunnel onbereikbaar blijft voor de nieuw
ste geheime wapens. Ten overvloede zullen
er na de bouw van de proeftunnel nog waar
nemingen gedaan worden op dit gebied, zo
dat bij de bouw van de definitieve verbin
ding met alle omstandigheden rekening kan
worden gehouden.
Mocht één der tunnelingangen ooit door
een rechtstreekse vijandelijke aanval be
dreigd worden dan is één druk op de knop
voldoende om de uitgestrekte traverse vol
ledig onder water te zeten. De tunnel kan i
Jaargang
Zaterdag 22 MEI 1948
Nummer 21
s
DE NIEUWE BONNEN
(Geldig van 23 Mei t.m. 5 Juni).
BONKAARTEN KA, KB, KC 806
362 Melk liter melk (reeds aangewezen, geldig t.m.
22 Mei)
391 Melk 6 liter melk
393 Melk 7 liter melk
396 Vlees 100 gram vlees
397 Vlees 300 gram vlees
398, 399 Boter 250 gram boter of margarine of 200
gram vet
412 Algemeen 400 gram brood of 1 rantsoen vermi
celli e.d.
414 Algemeen 200 gram brood (geldig t.m. 29 Mei)
416 Algemeen 1600 gram brood (geldig t.m. 29 Mei)
417 Algemeen 50 gram thee
418 Algemeen 200 gram kaas of 250 gram korstloze
kaas
419 Algemeen 125 gram koffie
403 Reserve 200 gram kaas of 250 gram korstloze kaas
404 Reserve 800 gram brood (geldig t.m. 29 Mei)
406 Reserve 400 gram brood (geldig t.m. 29 Mei)
BONKAARTEN KD, KE 806.
893 Melk 12 liter melk
896, 897 Vlees 100 gram vlees
898 Boter 250 gram boter of margarine of 200 gram vet
899 Boter 125 gram boter of margarine of 100 gram vet
912 Algemeen 400 gram brood of 1 rantsoen vermi
celli e.d.
914 Algemeen 200 gram brood (geldig t.m. 29 Mei)
916 Algemeen 400 gram brood (geldig t.m. 29 Mei)
918 Algemeen 100 gram kaas of 125 gram korstloze
kaas
903 Reserve 400 gram brood (geldig t.m. 29 Mei)
BONKAARTEN ZA, ZB, ZC, ZD, ZE, MD, MP,
MG, MH, 806 (bijz. arbeid, a.s. moeders en zieken).
geldig zijn de bonnen van strook F.
Een rantsoen vermicelli e.d. bedraagt: 300 gram
vermicelli, macaroni, spaghetti, noedels, mie, tarwe-
griesmeel en met tarwegriesmeel samengestelde pud
dingpoeder of 400 gram vermicellisoep (d.i. droge soep,
waarvan tenminste 75% uit vermicelli bestaat of de
vermicellivorm heeft)
Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f2.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per m. m.
Redacteur: J. C. Rovers Chaam Uitgave: Wed. T. de Jong-Baumers, Baarle-Nassau.