Baarle's Nieuws- en Advertentieblad
Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken.
1
j De Rundveehouderij
Bekendmakingen»
De KNAC doet een dringend
beroep op de weggebruikers
in Noord-Brabant
Augustus 1946.
EVANGELIE VAN DEN ZONDAG.
Hoofdstuk 10, 23-37
In dien tijd zeide Jezus tot zijn leerlingen; Zalig
de oogen die zien wat gij ziet. Want Ik zeg u:
veel profeten en koningen begeerden te zien wat
gij ziet, en zagen het niet, en te hooren wat gij
hoort, en hoorden het niet. En zie, zeker wetge
leerde stond op om Hem op de proef te stellen,
en zeide; Leeraar, wat moet ik doen om het eeu
wig leven te beërven? Doch Hij zeide tot hem:
Wat staat in de Wet geschreven? Wat leest ge
daar? Hij antwoordde en zeide; Ge zult den Heer
uw God beminnen met geheel uw hart, en met
geheel uw ziel, met geheel uw kracht, en met ge
heel uw verstand,en uw naaste gelijk uzelf. Toen
zeide Hij hem; Gij hebt juist geantwoord; doe dit
en ge zult leven. Hij echter wilde zich rechtvaar
digen en zeide tot Jezus; En wie is mijn naaste
Jezus hernam en zeide; Zeker mensch daalde af
van Jeruzalum naar Jericho, en viel in de handen
van roovers, die hem niet enkel uitschudden,
maar ook met slagen overlaadden, en halfdood
lieten liggen, en heengingen Toevallig nu ging
zeker priester denzelfde weg af, en zag hem
en ging voorbij. En eveneens een Leviet kwam
ter plaatse, naderde, zagen ging voorbij. Maar
zeker Samaritaan kwam op zijn reisweg langs
hem heen, en zag hem, en had medelijden. En
hij naderde en Verbond zijn wonden, en goot er
olie en wijn in, en zette hem op zijn eigen rijdier
en bracht hem naar een herberg, en droeg zorg
voor hem. En den volgenden dag haalde hij twee
tienlingen te voorschijn, en gaf die den herber
gier, en zeide: Draag zorg voor hem, en wat ge
meer ten koste legt, dat zal ik u, bij mijn terug
komst, vergoeden. Wie van die drie, denkt u, was
de naaste van hem, die in de handen der
roovers viel? Hij nu zeide; Die hem barmhartig
heid deed. Doch Jezus zeide hem: Ga en doe gij
evenzoo.
Begin van dit jaar leek het wegver
keer in ons land relatief minder onveilig
te zijn geworden. Per maand werden ge
middeld 62 dooden en 364 gewonden ge
teld, tegenover 103 dooden en 386
zwaargewonden in 1945, afgezien van de
zeer vele lichtere gewonden en de groote
materieele schade.
Het aantal en de hevigheid van de on
gelukken op den weg zijn echter tijdens
de laatste maanden zeer teleurstellend.
Het peil van het vorige jaar, n.l. ongeveer
500 dooden en zwaar gewonden per mnd
dat is 17 per dag, is weer bereikt, zij het
dat het aantal fatale ongevallen iets klei
ner, het aantal ernstig gewonden even
veel grooter is dan vorig jaar. In de resi
dentie vier dooden op den weg in een
week!
Deze cijfers zijn verbijsterend en tra
gisch. Onzegbaar veel leed en rouw hou
den zij in. Zij zijn zelfs aanmerkelijk
hooger dan voor den oorlog. Zij vormen
een aanklacht tegen de overheid, die niet
straf genoeg het naleven van haar wetten
en voorschriften handhaafd en controleert
tegen allen, die de noodzakelijke veilig-
verkeerspropaganda bagatelllseeren, het
meest echter tegen de verkeersdeelne
mers zelf, die veelal tegen beter weten in
de eenvoudige verkeersbepalingen dage
lijks veelvuldig en doodgemoedereerd en
zich blijkbaar van geen doodsgevaar be
wust met voeten treden. En wel in een
mate, die ongelooflijk zou zijn, indien
langdurigen eigen waarnemingen van de
KNAC het bewijs niet hadden geleverd.
Het kan ook anders! Aan de zelfmoord-
poglng-epidemie moet een einde kunnen
komen! Het overgroote deel der verkeers
ongevallen is vermijdbaar! Derhalve
moet met goeden en vrijen wil en met
Hollandsche nuchterheid deze droevige
periodiciteit kunnen worden doorbroken.
Van alle verkeersdeelnemers wordt ge
vraagd: meer zin voor werkelijkheid, ge
duld en verdraagzaamheid en een nauw
gezet en plichtsgetrouw opvolgen van de
verkeersbepalingen (gepopulariseerd in
de KNAC wegcode). Voorts minder haast
en lichtzinnigheid, minder slordigheid,
eigengereidheid en egoisme.
Het is dikwijls mogelijk rekening te
houden met vergissingen van anderen,
waardoor misverstanden en calamiteiten
beperkt kunnen worden. Het betrachten
van voorzichtigheid en wellevendheid in
het verkeer wordt ook in de Engelse weg
code met nadruk gevraagd.
Mede uit eigen belang kan iedereen
meehelpen aan eigen loutering en het
hijschen van het stormsein, waarvoor,
naar de KNAC meent, de hoogste tijd ge
komen is.
Uit verschillende factoren kan men af
leiden, dat de rundveehouderij voor de
zandbedrijven onmisbaar is. De stalmest
is onontbeerlijk, terwijl het twee-weke-
lijks terugkeerende melkgeld een hoofd
bron vormt van het benoodigde huishoud
en bedrijfsgeld. De ambitie voor het hou
den van rundvee is in de zandstreken
groot. Alleen in de westelijke zeeklei-
streken zullen wat minder koeien gehou
den worden door gebrek aan melkperso-
neel. Vooral het melken op Zaterdagmid
dag en Zondag vormt het groote struikel
blok.
In Noord-Brabant kent men 2 rundvee
rassen, n.l. het zwartbonte Friesche-Hol-
landsche en het roodbonte.
Ir. A. Th. Arfens, Rijksveeteeltconsu-
lent, constateerde in zijn radiocauserie
van Maandagavond j.l. in de Rubriek ten
behoeve van den Landbouw, verzorgd
door de Afdeeling Voorlichting van het
Ministerie van Landbouw, Visscherij en
Voedselvoorziening, dat men in Noord-
Brabant tevreden kan zijn over den be
reikten vooruitgang bijde rundveehoude
rij, waar .stilzitten” achteruitgang zou
beteekenen, Al is de rendabiliteit van de
melkerij op het oogenblik bevredigend,
toch zal in de komende jaren nog wel
eens onder scherpere omstandigheden
gemolken moeten worden. De thans be
staande regeeringstoeslag op de melk is
volgens spreker abnormaal en ongezond
Productiekosten en consumentenprijs
zullen elkaar moeten dekken. De melk-
controlezal zoodanig moeten worden uit
gebreid, dat binnenenkele jaren minstens
de helft van de koeien onder controle
komt. Het melkkwantum moet, evenals
het vetgehalte nog opgevoerd worden. Er
zijn thans ruim 160 vereenigingen, die
zich toeleggen op melkcontrole. Onge
veer een vierde van den melkveestapel
wordt momenteel gecontroleerd. Volgens
Ir Ariens moet men zelf de goede melk
koeien fokken door meer jongvee op de
zandbedrijven te gaan houden.
Ten aanzien van de voeding kan nog
veel meer bereikt worden. Het bestaan
de hooi tekort dient men niet te vervan
gen door stroo. Het tekort aan hooi kan
men verhelpen door het zaaien van een
perceel kunstwelde, opdat men door
vroegtijdig maaien en het gebruiken van
ruiters meer hooi kan winnen van betere
kwaliteit. De stoppelknollen verbouw
brengt een massa goedkoop voeder. Te
veel stoppelknollen is echter niet goed
voor den melkgift. Daarom geeft men bij
eiken maaltijd om te beginnen een voer
hooi.
Ir. Ariens besloot zijn causerie met de
woorden: Werkt allen mede aan de ver
laging van den kostprijs van den melk.
Dit zal voor het geheele land en voor de
melkveehouders gewenscht zijn.
BAARLE-NASSAU
BEKENDMAKING
De Burgemeester van Baarle-Nassau brengt ter
kennis van belanghebbenden, dat bij hem bericht
is ingekomen dat de Najaarskeuring van stieren,
welke tenminste een jaar oud zijn voor de
gemeente Baarle- Nassau zal plaats hebben te
Gilze op Woensdag 10 September 1946 des voor
middags om 9 uur. De houders van stieren moe
ten bij de aanbieding der dieren ter keuring de
vroeger afgegeven certificaten van goedkeuring
meebrengeu.
Baarle- Nassau. 23 Augustus 1946.
De Burgemeester voornoemd
F.M.A de Grauw wnd.
BEKENDMAKING.
De Burgemeester van Baarle-Nassau brengt
te openbare kennis dat de Raad dier gemeente
in openbare vergadering zal bijeenkomen op
Dinsdag 3 September a.s. des namiddags te 15
uur in het noodgemeentehuis.
Baarle-Nassau, 28 Aug. ‘46
De Burgemeester F. M. A. de Grauw.
CHAAM
Keuring van stieren
Burgemeester en wethouders van Chaam
brengen ter kennis van belanghebbenden, dat
de algemeene najaarskeuring, bedoeld in art. 3
van het reglement op het houden van stieren
in Noordbrabant (prov. blad 1937, nr. 36), in
dit jaar, voor zooveel deze gemeente betreft,
Nummer 35.
Uitgave: Drukkerij E, de Jong, Baarle-Nassau.
41 e Jaargang.Zaterdag 31 Aug. 1946.
Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f 2.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent per m. m.
Redacteur: Emiel de Jong.I