eo
Advertentieblad
Baarle’s Nieuws-
'Hl
DE LANGSTE SPOORBRUG
i
VAN NEDERLAND VOORLOOPIG HERSTELD.
ten wijken en tienduizenden menschen
Aanvankelijk was er een draaibaar ge-
den de totale kosten óp 8 millioen gulden
geraamd, waarbij de.brug voor enkel
ver beneden de raming, én gaf ongeveer
5,5 milioen gulden uit waarbij voor de
brug totaai f3.878.iC6 n.i. 1
pijlers zoo solide waren gebouwd, dat zij
dubbelspoor kunnen dragen. Van den
noodzaak, de brug te moeten herstellen,
is dan ook gebruik gemaakt voor het aan
brengen van breedere kragen om de pij-
dingsdammen van 700 m. in het Noorden
en 400 m. in het Zuiden. Tien pijlers
werden gefundeerd op beton en gebouwd
deor D. en A. Volker I zn. te Slieerecht.
De overige drie, die in het diepste ge
deelte moesten worden aangelegd, wer
den gefundeerd met behulp van lucht
druk, z.g. pneumatisch en gebouwd door
de firma Gouin en Cie te Parijs. De bo
venbouw werd uilgevoerd door Paul van
Vlissingen en Dudek van Heel te Am
sterdam, thans de N.V. Werkspoor. De
kosten per meter brug bedroegen f 2639.
Het ontwerp van de brug werd opge
maakt en de uitvoering geschiedde onder
leiding van een commissie, bestaande uit
de hoofdingenieurs J.A.A. Waldorp en J.
A. Kool en de eerstaanwezende ingenie
urs N. Th. Michaelis en j. G. van den
Bergh.
Op 27 Dec. 1871 werd de brug be
proefd en goedgekeurd en reeds op 1 Jan
1872 werd zij voor het verkeer in ge
bruik gesteld. De tijd tot voorbereiding
van feestelijkheden op grooten schaal
kwamen in het water terecht. Twee pij
lers werden volkomen vernield, evenals
landhoofd werd eveneens beschadigd,
doch minder ernstig. Bij het herstel,
waarmee in Juli van het vorige jaar werd
begonnen, is rekening gehouden met het
plan, in de toekomst tiendubbelsporige
ningen rustten op 13 pijlers en 2 verbin- bruggen aan te leggen. Vier bogen aan
i de Noordzijde, waarvan twee zodanig
werden vernield dat men ze op den bo
dem heeft laten kantelen, zijn vervangen
dooreen aarden baan, Twee der over
spanningen, die tijdelijk aan den Rijks
waterstaat waren uitgeleend ten behoeve
van de verkeersbrug, werden op 20 Juli
en 2 Augustus teruggevaren en weer in
de spoorbrug geplaatst.
De brug, die thans voorloopig hersteld
is, telt nu van hen landhoofd aan het ein
de van den aarden baan de volgende de
len: een Engelsch aanbrugje van 30 m.,
een z.g. E.S.T.B.-brug, een Callendar
j Hamiltonbrug van 54 m., een deel van
de Waterloobrug uit Londen van 45 m.,
gemonteerd te Dordrecht, een gerepa
reerde normale overspanning. 2 Callen
dar Hamiltonbruggen van 50.40 m. elk
en 7 herstelde oude overspanningen. Er
werden 2 hulppijIers gebouwd, teneinde
als steun te dienen voor de kortere En-
nelsche bruggen. Het herstellen van den
derden pijler aan den Zuidkant leverde
vrij groote moeilijkheden op. De kop
Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken.
gevonden, ontstond het water, dat met de j Zuiden met het Noorden en westen moes
groote rivieren ons land in twee delen ten worden verbonden, terwijl tevens het
sneed en dat daarom eeuwen later aan
leiding werd tot een feilen strijd, de Bies-
bosch. Nadat in de loop der jaren, na el
lenlange debatten, in de tweede helft v.d.
19e eeuw het aantal spoorwegen in Noord
en Zuid Nederland was toegenomen,
deed zich de vraag voor, deze lijnen on
derling met elkaar te verbinden door mid
del van spoorbruggen over de groote wa
teren. Had de aanleg van spoorwegen tot
veel geschrijf en geredetwist aanleiding
gegeven, met de bruggen was dit in niet
mindere mate het geval. Bruggen werden
uitgescholden voor ,,dijkbreukwerktuigen
men zag er levenslustige roofdieren in,
die zich als Zuid-Amerikaanse vampyrs
aan de schatkist zouden hechten en deze
leegzuigen en vooral in den winter voor
zag men groote rampen in verband met
het kruiende ijs, dat de bruggen zou mee
sleuren en het omringende land zou over
stromen.
Niet alleen leeken, ook deskundigen
waren zeer pessimistisch bestemd. Zoo
verklaarde een Engels ingenieur, die in
ternationale vermaardheid genoot, dat in
een land als het onze geen bruggen ge
bouwd koneen worden. Toch kwamen er
bruggen, want men begreep dat men zon
der deze noodzakelijke hulpmiddelen in
Nederland nooit tot een goed spoorwegnet
zou kunnen komen. In 1856 waren twee
bruggen gereedgekomen en geopend, n.l.
die te Maastricht van den Aken-Maas-
tricht spoorweg en de brug te Westervoort
van den Nederlandse Rhijnspoorweg.
Het ministerie van Hall-van Heemstra,
dat vele knopen op spoorweggebied door
bakte en terecht den naam ,,spoorweg-
cabinet“ verwierf, nam ook den bruggen
bouw krachtig ter hand. Onder zijn be
wind werd den eerste stap gedaan tot
aanleg van een staatsspoorweg en in en
kele jaren verscheidene bruhgen ge
bouwd. In 1864 Hattemerbroek, 1865
Zutphen, 1866 Venlo, 1868 Culemborg,
1869 Zaltbommel.
Het behoeft niet te verwonderen, dat
de plannen tot overbrugging van het Hol
lands Diep, teneinde de Noorder-en Zui-
derlijnen met elkaar te verbinden, op
nieuw de gemoederen heftig in beroering
brachten. Immers dit was maar niet zo'n
rivier, het betrof een breed en op som
mige plaatsen diep water, waar het bo
vendien geducht kon spoken en dat in
den loop der eeuwen reeds vele mensen
het leven had gekost, die zich per schip
doen van grondboringen aanbesteed. Vijf
jaar hebben honderdefden arbeiders
verschillende maatschappijen aan de
brug gewerkt, die de langste spoorbrug in
bovenbouw. Gelukkig I is bij de herstel
werkzaamheden than.-, gebleken, dat de
was wat kort en bovendien waren vele
Europa zou worden. Aanvankelijk wer autoriteiten verhinderd in verband met de
jaarwisseling, zoodat van een grootsche
plechtigheid, een belangrijke verbinding
spoor werd ontworpen Men. bleef echter als deze waardig, geen sprake kon zijn.
- -
deelte in de brug, doch in 1936 werden 2
f2.407.339 overspanningen aanzienlijk verhoogd en
I de draaibrug werd vaste brug.
In de winter van‘44 op ‘45, toen het
Toen op 18 November 1421 de dijken op het vaak woelige water waagden. Wel
van de Groote Zuidhollandse Waard voor zag men in, dat de grote industrien in het
de kracht van het woedende water moes- Westen met een verbinding naar het Zui-
den ten zeerste gediend zouden zijn en
een ellendigen dood in de golven hadden dat omgekeerd de kolengebieden in het
/oor den onder en fl'.4:70.-767 voor den
De bruq, die in de jaren 1866 tot 1872
werd gebouwd, telde 14 opening van 100
meter. Er waren 14 overspanningen van
1 elk 103 m. 25 en de totale lengte van de
brug bedroeg 146h.3O m. De overspan-
gevaar bestond dat deZuiderlijnen steeds
meer in buitenlandse handen zouden ge- I slaakt> en hij sprak goed. En Hij gebood hun, het
raken.
Tenslotte besloot men de groote stap
te wagen en op 22 Maart 1866 werd het
doet Hij hooren en de stommen spreken.
EVANGELIE VAN DEN ZONDAG.
Hoofdstuk 7, 31-37
In dien tijd weer vertrekkende uit het gebied
van Tyrus, ging Jezus over Sidon naar de zee
van Galilea, midden in de landstreek der De-
capaiis En men bracht een doofstomme bij Hem
en bad Hem om hem de hand op te leggen, En
hij nam hem buiten het volk afzonderlijk, legde
zijn vingeren in zijn ooren spuwde uit en raakte
daarmede zijn tong aan. En opziende naar den
hemel, verzuchtte Hij sprak tot hem jEffeta,
dat is jwordt geopend. En terstond werden zijn
ooren geopend, er. de band zijner tong werd ge-
aan niemand te zeggeu Doch hoezeer Hij het hun
ook verbood, zij maakten het nog meer bekend.
En zij waren ten hoogste verbaasd, terwijl zij
i zeiden Hij heeft alles wel gedaan, en de dooden
van
I
Nummer 34.
§41e Jaargang. Zaterdag 24 Aug. 1946.
Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f2.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent
Redacteur: Emiel de Jong.
111 Ut WU1LV1 VO.11 T-t up -1U, IUC11 11CI
Zuiden reeds door de geallieerde troepen
bezel was, hebben de Duitsers de brug
op verschillende tijdstippen door opbla-
zing vernield. Zes van de 14 overspan
ningen werden zoodanig beschadigd, dat
zij niet meer hersteld konden worden. Zij
Iers, zodat t.z.t. zonder verdere moeilijk
heden tot aanleg van dubbelspoor zal
kunnen worden overgegaan. het Noordelijk landhoofd. Het Zuidelijk
per m. m.
Uitgave: Drukkerij E. de Jong, Baarie-Nassau.