eo Advertentieblad Baarle’s Nieuws- 'Hl DE LANGSTE SPOORBRUG i VAN NEDERLAND VOORLOOPIG HERSTELD. ten wijken en tienduizenden menschen Aanvankelijk was er een draaibaar ge- den de totale kosten óp 8 millioen gulden geraamd, waarbij de.brug voor enkel ver beneden de raming, én gaf ongeveer 5,5 milioen gulden uit waarbij voor de brug totaai f3.878.iC6 n.i. 1 pijlers zoo solide waren gebouwd, dat zij dubbelspoor kunnen dragen. Van den noodzaak, de brug te moeten herstellen, is dan ook gebruik gemaakt voor het aan brengen van breedere kragen om de pij- dingsdammen van 700 m. in het Noorden en 400 m. in het Zuiden. Tien pijlers werden gefundeerd op beton en gebouwd deor D. en A. Volker I zn. te Slieerecht. De overige drie, die in het diepste ge deelte moesten worden aangelegd, wer den gefundeerd met behulp van lucht druk, z.g. pneumatisch en gebouwd door de firma Gouin en Cie te Parijs. De bo venbouw werd uilgevoerd door Paul van Vlissingen en Dudek van Heel te Am sterdam, thans de N.V. Werkspoor. De kosten per meter brug bedroegen f 2639. Het ontwerp van de brug werd opge maakt en de uitvoering geschiedde onder leiding van een commissie, bestaande uit de hoofdingenieurs J.A.A. Waldorp en J. A. Kool en de eerstaanwezende ingenie urs N. Th. Michaelis en j. G. van den Bergh. Op 27 Dec. 1871 werd de brug be proefd en goedgekeurd en reeds op 1 Jan 1872 werd zij voor het verkeer in ge bruik gesteld. De tijd tot voorbereiding van feestelijkheden op grooten schaal kwamen in het water terecht. Twee pij lers werden volkomen vernield, evenals landhoofd werd eveneens beschadigd, doch minder ernstig. Bij het herstel, waarmee in Juli van het vorige jaar werd begonnen, is rekening gehouden met het plan, in de toekomst tiendubbelsporige ningen rustten op 13 pijlers en 2 verbin- bruggen aan te leggen. Vier bogen aan i de Noordzijde, waarvan twee zodanig werden vernield dat men ze op den bo dem heeft laten kantelen, zijn vervangen dooreen aarden baan, Twee der over spanningen, die tijdelijk aan den Rijks waterstaat waren uitgeleend ten behoeve van de verkeersbrug, werden op 20 Juli en 2 Augustus teruggevaren en weer in de spoorbrug geplaatst. De brug, die thans voorloopig hersteld is, telt nu van hen landhoofd aan het ein de van den aarden baan de volgende de len: een Engelsch aanbrugje van 30 m., een z.g. E.S.T.B.-brug, een Callendar j Hamiltonbrug van 54 m., een deel van de Waterloobrug uit Londen van 45 m., gemonteerd te Dordrecht, een gerepa reerde normale overspanning. 2 Callen dar Hamiltonbruggen van 50.40 m. elk en 7 herstelde oude overspanningen. Er werden 2 hulppijIers gebouwd, teneinde als steun te dienen voor de kortere En- nelsche bruggen. Het herstellen van den derden pijler aan den Zuidkant leverde vrij groote moeilijkheden op. De kop Weekblad voor Baarle-Nassau-Hertog en Omstreken. gevonden, ontstond het water, dat met de j Zuiden met het Noorden en westen moes groote rivieren ons land in twee delen ten worden verbonden, terwijl tevens het sneed en dat daarom eeuwen later aan leiding werd tot een feilen strijd, de Bies- bosch. Nadat in de loop der jaren, na el lenlange debatten, in de tweede helft v.d. 19e eeuw het aantal spoorwegen in Noord en Zuid Nederland was toegenomen, deed zich de vraag voor, deze lijnen on derling met elkaar te verbinden door mid del van spoorbruggen over de groote wa teren. Had de aanleg van spoorwegen tot veel geschrijf en geredetwist aanleiding gegeven, met de bruggen was dit in niet mindere mate het geval. Bruggen werden uitgescholden voor ,,dijkbreukwerktuigen men zag er levenslustige roofdieren in, die zich als Zuid-Amerikaanse vampyrs aan de schatkist zouden hechten en deze leegzuigen en vooral in den winter voor zag men groote rampen in verband met het kruiende ijs, dat de bruggen zou mee sleuren en het omringende land zou over stromen. Niet alleen leeken, ook deskundigen waren zeer pessimistisch bestemd. Zoo verklaarde een Engels ingenieur, die in ternationale vermaardheid genoot, dat in een land als het onze geen bruggen ge bouwd koneen worden. Toch kwamen er bruggen, want men begreep dat men zon der deze noodzakelijke hulpmiddelen in Nederland nooit tot een goed spoorwegnet zou kunnen komen. In 1856 waren twee bruggen gereedgekomen en geopend, n.l. die te Maastricht van den Aken-Maas- tricht spoorweg en de brug te Westervoort van den Nederlandse Rhijnspoorweg. Het ministerie van Hall-van Heemstra, dat vele knopen op spoorweggebied door bakte en terecht den naam ,,spoorweg- cabinet“ verwierf, nam ook den bruggen bouw krachtig ter hand. Onder zijn be wind werd den eerste stap gedaan tot aanleg van een staatsspoorweg en in en kele jaren verscheidene bruhgen ge bouwd. In 1864 Hattemerbroek, 1865 Zutphen, 1866 Venlo, 1868 Culemborg, 1869 Zaltbommel. Het behoeft niet te verwonderen, dat de plannen tot overbrugging van het Hol lands Diep, teneinde de Noorder-en Zui- derlijnen met elkaar te verbinden, op nieuw de gemoederen heftig in beroering brachten. Immers dit was maar niet zo'n rivier, het betrof een breed en op som mige plaatsen diep water, waar het bo vendien geducht kon spoken en dat in den loop der eeuwen reeds vele mensen het leven had gekost, die zich per schip doen van grondboringen aanbesteed. Vijf jaar hebben honderdefden arbeiders verschillende maatschappijen aan de brug gewerkt, die de langste spoorbrug in bovenbouw. Gelukkig I is bij de herstel werkzaamheden than.-, gebleken, dat de was wat kort en bovendien waren vele Europa zou worden. Aanvankelijk wer autoriteiten verhinderd in verband met de jaarwisseling, zoodat van een grootsche plechtigheid, een belangrijke verbinding spoor werd ontworpen Men. bleef echter als deze waardig, geen sprake kon zijn. - - deelte in de brug, doch in 1936 werden 2 f2.407.339 overspanningen aanzienlijk verhoogd en I de draaibrug werd vaste brug. In de winter van‘44 op ‘45, toen het Toen op 18 November 1421 de dijken op het vaak woelige water waagden. Wel van de Groote Zuidhollandse Waard voor zag men in, dat de grote industrien in het de kracht van het woedende water moes- Westen met een verbinding naar het Zui- den ten zeerste gediend zouden zijn en een ellendigen dood in de golven hadden dat omgekeerd de kolengebieden in het /oor den onder en fl'.4:70.-767 voor den De bruq, die in de jaren 1866 tot 1872 werd gebouwd, telde 14 opening van 100 meter. Er waren 14 overspanningen van 1 elk 103 m. 25 en de totale lengte van de brug bedroeg 146h.3O m. De overspan- gevaar bestond dat deZuiderlijnen steeds meer in buitenlandse handen zouden ge- I slaakt> en hij sprak goed. En Hij gebood hun, het raken. Tenslotte besloot men de groote stap te wagen en op 22 Maart 1866 werd het doet Hij hooren en de stommen spreken. EVANGELIE VAN DEN ZONDAG. Hoofdstuk 7, 31-37 In dien tijd weer vertrekkende uit het gebied van Tyrus, ging Jezus over Sidon naar de zee van Galilea, midden in de landstreek der De- capaiis En men bracht een doofstomme bij Hem en bad Hem om hem de hand op te leggen, En hij nam hem buiten het volk afzonderlijk, legde zijn vingeren in zijn ooren spuwde uit en raakte daarmede zijn tong aan. En opziende naar den hemel, verzuchtte Hij sprak tot hem jEffeta, dat is jwordt geopend. En terstond werden zijn ooren geopend, er. de band zijner tong werd ge- aan niemand te zeggeu Doch hoezeer Hij het hun ook verbood, zij maakten het nog meer bekend. En zij waren ten hoogste verbaasd, terwijl zij i zeiden Hij heeft alles wel gedaan, en de dooden van I Nummer 34. §41e Jaargang. Zaterdag 24 Aug. 1946. Verschijnt iedere Zaterdag. Prijs f2.50 per half jaar. Advertentie prijs 4 cent Redacteur: Emiel de Jong. 111 Ut WU1LV1 VO.11 T-t up -1U, IUC11 11CI Zuiden reeds door de geallieerde troepen bezel was, hebben de Duitsers de brug op verschillende tijdstippen door opbla- zing vernield. Zes van de 14 overspan ningen werden zoodanig beschadigd, dat zij niet meer hersteld konden worden. Zij Iers, zodat t.z.t. zonder verdere moeilijk heden tot aanleg van dubbelspoor zal kunnen worden overgegaan. het Noordelijk landhoofd. Het Zuidelijk per m. m. Uitgave: Drukkerij E. de Jong, Baarie-Nassau.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1946 | | pagina 1