Baarle’s Nieuws en Advertentieblad ZATERDAG 10 FEBRUARI 1945. 40e JAARGANG. No. 5. WEEKBLAD VOOR B A A R L E-N ASSA U-H E R TO G EN OMSTREKEN. „Biddend Nazareth -U Het front van den vrede. lands wilden blijven In merg en been; ze wilden niet, omdat ze boven alles katho liek wilden blijven, omdat ze in geen ge val wilden zingen onder Dnitse bescher ming Ze wachtten en hoopten op de toe komst. En zie, nauwelijks is het Zuiden van Nederland bevrijd of de nachfègalenkeei-' tjes slaan weer open en ze kwinkelen en kwetteren weer, jolig en fris, en met één slag hebben ze de harten van bevrijd Ne derland veroverd. Met-volle teugen drin ken de mensen de serene kinderzang. Iedereen wil het genot smaken van de muziek der zingende nachtegalen! Bomvolle zalenen honderden, neen, duizende ménsen die geen plaatsje kun nen bemachtigen! Wat trekt de mensen zo naar die zin gende kinderen? Natuurlijk de zang zelf! Die kunstvolle muziek, fijn vertolkt. Die heerlijke stemmen-mengellng. die klate rende zwierende en zwevende sopranen, die volgedragen vloeiende altstemmen. Muziek, die schijnbaar ver boven het muzikale begrip van kinderen ligt, en die ze toch beheersen met een losheid, met een. fantasie die verbazing en verras sing wekt. 'n Zelfde muzikale geschoold heid kon ons ook bekoren in de Wiener Sangerknaben! Maar wat ons vooral ook naardenach- tegalen trekt, dat is die spontane kinder lijkheid, dat zijn die vrolijke, echte jon gens, die daar zingen, simpel, blijkbaar zonder zich bewust te zijn van hun kun nen. Zij weten gelukkig niet wat „pose” is. Zij blijven goddank gewone jongens, die kunnen lachen en spelen en plagen, die blij zijn omdat de mensen hun zingen zo fijn vinden en die ’t daverendste ap plaus met een kleine buiging aanvaarden. Onmiddellijk na die buiging verliezen ze vrijwel alle contact met de zaal, vergeten ze blijkbaar die enthousiaste mensen massa en zijn ze weer een groepje jon gens die alleen maafbelangslelling heb ben voor elkaar en voor hun leider. Rec tor Fick. In die onopgesmukte eenvoud vooral ligt het geheim van hun succesvol optre den. Ook hun repertoire is kerngezond: Zwaardere, klassieke muziek voorop. Italiaanse en andere meesterstukken, waar grote koren de handen aan vol heb ben. Warme muziek, biddende muziek, God en zijn heiligen ter eer. En op die ondergrond van klassieke kunst bouwen ze dan een hoge toren van lichtere muziek, stemmingsliedjes, echte muzikale lyriek, om te eindigen met le vendige, jolig en snaaks gezongen popu laire zang. Als 't programma dan afgewerkt is en je zucht: „Jammer dat 't uit Is!” dan krijg je altijd nog 'n paar nummers extra, ’n toe gift die in niets voor de eigenlij ke program- ma-nummers onderdoet, zangstukjes die je tijd en plaats doen vergeten. En als Rector Fick dan ziet, dat hij ophouden moet, willen zijn zangertjes nog vóór elf uur thuis zijn, dan zingen ze je nog een vaarwel toe, dat klinkt als orgelmuziek. Even later, als je in je overjas gedoken, de donkere straat opschuifelt, dan zie je een stel kwieke, leuke jongens, die een bus in klauteren, die lachen en de chauf feur ’n zuurtje In zijn mond duwen en blij zijn, dat ze weer naar huis kunnen want 't loopt tegen elf uur... ze krijgen slaap! Rector Fick, wij wensen U en Uw zan gertjes van harte geluk met dit grootse debuut na onze bevrijdlng. En als U, zo als U beloofd hebt, in de Paasvacantie met U.v nachtegalen naar Baarle-Nassau komt, reken er dan op, datde mensen hier j al maandenlang op uw komst gewacht j hebben. Voor de oorlog was men in zakenkrin gen gewoon te zeggen „dat de klant koning was”. Van alle zijden maakte men het hem dan ook gemakkelijk. Alles werd thuis gebracht en men wist maarniet hoe men hem moest involgen en in alles gelijk geven. De minste wenschen, ook vaak de onredelijkste werden vervuld. Werkelijk, van het goede te veel. Toen kwam de oorlog en geleidelijk aan de goederenschaarschte. De klant werd onttroond en de zakenman ging zelf „koning” spelen. Van het eene uiterste kwam men in het andere. En zoo zijn we dan gekomen dat de klant bedelen moet om het een en ander gedaan te krijgen. De zakenlui heb ben zich wonderwel aan den nieuwen toestand aangepast. Maaren hier zijn we aan het critie- ke punt, zoo blijft het niet! En nu kan men wel zeggen, het oude komt niet meer terug, maar 1418 gaf hetzelfde beeld, kijk er de spotprentjes in de geïllustreerde bladen maar op na. Ook toen was de winkelier „koning”. maar daarna? Het goede dat men doet wordt gauw vergeten, ondanks immers is ’s wereld loon. Ac- ooord, maar het slechte wordt niet ver geten. We weten wel dat er vaak sterk over dreven dingen verteld worden, en wat verteld wordt kan niet altijd gecontroleerd worden. Maar wat te zeggen als een am bachtsman voor een reparatie van 5 minuten, met heen en terug gaan naar het werk, laten we zeggen 1|2 uur, vier en een halve gulden vraagt. Denkt deze man heusch dat zoo iets zijn zaak ten goede komt? Hoe dikwijls krijgt de klant tegenwoor dig niet het gevoel dat de winkelier er de meaning op nahoudt dat de klanten er voor hem zijn in plaats van hij voor hen. En heusch dat vergeten ze niet. Wat ons opgevallen is, meest zijn zij, die voor de oorlog aan afbraak prijzen le verden en werkten nu de grootste woeke raars. Toen leverde zij critiek op colega's. die hun product aan redelijke prijs aan de man wisten te brengen. Er moet met hun zakenkennis of vakbekwaamheid toch wel iets niet in orde zijn. We leven nu wel in een tijd dat het vrij gemakkelijk is zaken te doen. Men koopt aan den prijs die ge vraagd wordt en verkoopt zooveel hoger. Heel eenvoudig. Neen, het is niet zo eenvoudig, want er komen andere tijden en dan moet er ook geleefd worden. Kijk naar de degelijke flinke zakenmenschen. Ook nu geldt voor hen de oude stelregel, aangevuld met „ik doe wat ik kan.” In de nieuwe tijd moet niet meer terugkeren dat men elkaar een klant tracht af te vangen, door onder de prijs te werken. De arbeider is zijn loon waard, maar woeker practijken zijn uit den boze. Wilt ge niet dat uw klanten straks weer uw deur voorbijlopen, houdt er nu dan reeds rekening mee en geef ze er geen aanleiding toe. De Oosterhoutse nachtegalen. Ze hebben gezongen in Baarle-Nassau, die Zondag 10 October 1943, toen hun engelenstemmen trilden onder het wijde gewelf van de Hollandse kerk. Hun op treden gaf toen een fikse stoot omhoog aan ons parochiaal jongenskoor, dat in de korte tijd van zijn bestaan aller harten won. Bultende kerk zongen de nachtegalen niet meer, heel de duur van de Duitse be zetting. Ze wilden niet, omdat ze Neder- 't Kan verkeeren Redacteur: Emiel de Jong. Uitgave: Drukkerij E. de Jong, Baarle-Nassau. ARTIKEL 3 De verbodsbepaling van het vorig artikel is niet toepasselijk ten aanzien van: 1 militairen, behoorende tot het Geallieerde Expeditie-Leger of het Nederlandscbe Leger: 2 Politie-beamte: 3. hen, aan wie een ontheffing is verleend als bedoeld in het volgende artikel. ARTIKEL 4 1 Ontheffing van de verbodsbepaling van art.2 kan schriftelijk worden verleend door of namens het Militair Gezag, of door of namens de burge meesters voorzoover betreft het grondgebied van hun gemeenten. 2. Aan de ontheffing kunnen voorwaarden worden verbonden. 3 Indien een aan een ontheffing verbonden voorwaarde niet wordt nageleeft. -wordt de ont heffing geacht niet te zijn verleend. ARTIKEL 5 Hij. die het bij of krachtens deze verordening bepaalde'overtreed. niet nakomt of de uitvoering daarvan verhindert of belemmert, wordt ingevol ge art. 26 van het Besluit op den bijzondere staat van beleg als schuldig aan overtreding, gestraft met hechtenie van ten hoogste één Jaar of geld- Als menschen samen bidden, is er kans dat harten elkaar terugvinden en dat handen weer in elkaar wor- gelegd. genbosch. Deze intenties worden dan gerang schikt en zonder naam op een schild geplaatst, dat de leden dan gratis ontvangen. Het zijn slechts bijzonder aanbevolen Intenties, die onze gebedsijver aanwakkeren, maar elk aangesloten gezin moet iedere dag vooral de belangen van alle aangesloten gezinnen bidden. In de Sint Jozefskerk te ’s Hertogenbosch, de Hoofdzetel van deze gebedsactie, worden iedere dag en week bepaalde gebeden verricht voor al de aangesloten leden, die tevens ook deel hebben aan de 4 H. Missen die voor hen aldaar worden opgedragen. Leden, die zich hiervoor wensen op te geven, kunnen hun naam en adres opgeven aan: ..Bid dend Nazareth", St. Jozefskerk. s Hertogen bosch. Het is een heerlijke gebedsactie, die veel genade geeft aan de gezinnen en tevens ook voor de overledenen tot lafenis strekt. Wanneer wij over Nazareth spreken, denkt iedereen aan dat kleine lieve stadje in Samaria, dat ons zo dierbaar Is. Die liefelijkheid dankt het op de allereerste plaats aan de H. familie die er in woonde. Wij hebben niet erg veel fantasie nodig, om ons een goed idee te vormen van hun huishou dentje. Sint Jozef, een eenvoudig meer bejaarde man. was zoals Iedere timmerman van dien tijd, van alle markten thuis. De inwoners van Nazareth gaven hem graag hun klandizie, omdat hij steeds zo goed en vriendelijk was in de omgang. Dan Maria, de moeder van Jezus, die wij in onze gedachten bezig zien. Vroeg in de morgen is ze reeds op en met gebed en arbeid vult ze de dag. In de handmolen maalt zij het graan, gaat dan naar de bron, de enige die er in Nazareth te vinden is, om water te putten en op haar hoofd draagt ze de dikbuikige kruiken. Als de avond valt zitzij druk te spinnen en te we ven meteen vaardigheid, die zelfs die ruwe beu len op het kruis wisten te waarderen. In dit nederige eenvoudig gezin groeide onze Zaligmaker op. Het kan niet anders, of ieder in Nazareth had het graag met Jezus te doen. Ze kende Hem allen als een zeer talentvolle knaap, met een onbe grensde goedheid. Tegenover iedereen was hij uiterst beleefd en even vriendelijk. In de Hijbel was Hij zeer goed thuis en iedereen luisterde graag naar Zijn uitleg. Ziedaar het fijne gezin van Nazareth, waarin alles zo harmonisch mooi verliep. Naardit model moeten wij onze gezinnen vormen. Cezien het ambt van Sint-Jozef als timmer man kan het niet anders of zij hebben steeds in nig samengeleefd metde inwoners van Nazareth. Alle lief en leed uit heel de plaats drong de tim- menvinkel van Sint-Jozef binnen en ieders vreugd en smart ging hun ter harte. Zeker is. dat ze dan 's avonds baden tot hun vader in den hemel voor de b'elangen van hun medemensen. Naar hun voorbeeld nu heeft het Secretariaat der H. familie in Nederland een vereeniging op gericht, die de naam draagt van ..Biddend Naza reth". Zij wil nu met het H. Huisgezin van Jezus Maria en Jozef en alle aangesloten gezinnen één groot biddend Nazareth vormen. Dit ..Biddend Nazareth" neemt dan de eerpllchtlng opzlch.om dagelijks onder de bescherming en de voorspraak van Jezus. Maria en jozef te bidden voor elkan ders geestelijke en stoffelijke belangen. Immers naar het voorbeeld van Jezns, Maria en lozef. naar het voorbeeld van Sint Paulus en zoveel andere heiligen moeten wij mee-lijden en mee-voelen met anderen. Tevens is eenzelfde gebed door meerdere gebeden voor dezelfde in tenties veel krachtiger, dan door onszelf alleen gebeden. Wij moeten in ons gebed dat egoïsme uitsluiten en bidden voor andere, die nu zeker meer zorgen en lijden kennen dan wij. De verplichtingen, die wij op ons nemen, zijn echter gering. 1 Iedere dag moet men in het gezin, liefst ge- zamelijk. 's morgens,'s middags en 's avopds dit korte gebed biddenfjezus. Maria en Jozef, staat alle katholieke huisgezinnen bij in hun geeste lijke en stoffelijke nood. Red ons, zegent ons. hei ligt ons.Jezus Maria, jozef helpt! Is driemaal per dag te veel, dan ééns per dag en wel bij het avond gebed. 2 Vervolgens neemt men op zich, om onder 't werk dikwijls te zeggen: Jezus Maria en Jozef helpt. 3 Als derde verplichting moet men iedere week één van de huisgenoten de H. MIs laten bij wonen voor de belangen van alle aangesloten huisgezinnen. Deze mis moet er echter een zijn in de week dus niet de verplichte Zondagsmis, tenzij het niet anders kan. Nu is die gebedsactie nog als volgd geregeld. Ieder gezin nu, dat zich hierbij aansluit, mag iedere maand één geestelijk en één stoffelijke in tentie opzenden aan de Hootdzetel te ’s Herto. MILITAIR GEZAG. Verordening van den Militairen Commissaris in de Provincie Noord-Brabant d.d 20 Jan. 1945. Nr. 7 VERKEERSVERORDEN1NG NOORD-BRABANT. De militaire commissaris in de provincie Noord Brabant, mede uitoefende de bevoegdheden, toegekend aan het Militair Gezag, in het geheele in bijzonderen staat van beleg verkeerende grondgebied van het Rijk van Europa: Overwegende, dat de veiligheid van den staat vordert, dat. ten behoeve van een onbelemmerd verkeer van het Geallieerde Expeditie-Leger. de navolgende voorschriften worden vastgesteld: Gelet op de desbetreffende bepalingen van het Besluit op den bijzondere staat van beleg: Stelt vast de navolgende VERORDENING ARTIKEL 1 Voor de toepassing van deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder: 1 Wegen, voertuigen en motorrijtuigen: het geen daaronder wordt verstaan in artikel 1 der Wegenverkeersregeling; 2 rijbaan: dat gedeelte van een weg, hetwelk bestemd is voor het verkeer met voertuigen; 3 langzaam verkeer: a. het verkeer te voet, of met rij- en voertuigen, niet motorrijtuigen zijnde, met die verstande, dat onder het verkeer met rij- en voertuigen tevens wordt verstaan het voortduwen of trekken van een rij-of voertuig: b. het verkeer met motorrijtuigen, bestemd om met een snelheid, geringer dan 30 K. M. per uur. te worden voortbewogen. ARTIKEL 2. Het langzaam verkeer is verboden op die rij baan. waarop en voorzoover zulks is aangegeven door middel van verkeetstekens, geplaatst door of namens het Opperbevel van het Geallieerde Expeditie-Leger, dan wel door of namens het Mi litair Gezag.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1945 | | pagina 1