I
i
WEEKBLAD VOOR BAARLE-NASSAU'
HERTOG EN OMSTREKEN
UITG. ELECTRIBCHE DRUKKERIJ
DE JONG BAARLE-NASSAU
Beschouwingen
den 2den wereldoorlog*
over
Uit het Hart
Brabant*
van
Een verkeersweek*
37e Jaargang
■I
ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1942
Nummer 38
A
1
1
B
Om Stalingrad valt een belangrijke beslissing*
I
o
en
i
drukke straatverkeer.
a
,r v. y
een
de
ongelukken verdwenen en ook de
groote massa van motieven voor proces
sen-verbaal I
rij van de stadskermissen met Cakewalks
en Autocooters en wat dies meer zij?....
Hadden we nu niet een schoone gele-,
genheid om ze te herstellen in hun ouden
traditioneeien en eenvoudigen yorm met
wat kraampjes en een mallemolen, met
drukke familievlsites en gebakken paling?
Te moeilijk, te lastig, niet te krijgen,,
zegt ge? Och kom, waar een wil is, is een
weg en al was het dan ook niet mogelijk
bij de huidige omstandigheden, alias in
vroegere glorie te herstellen, heel veel
van haar intieme karakters hadden de
kermissen terug kunnen krijgen, nu het
uitheemsche gedoe voor een groot deel
afwezig zou moeten zijn.
'Me dunkt dat we een goede kans heb
ben laten voorbij gaan en dat is heel jam
mer. Goede kansen komen er in het leven
niet zoo heel veel, en misschien komt
deze goede kans nooit meer terug.
Wie zal voorspellen hoe het er volgend
jaar uitziet?
Zullen dan wellicht niet alle kannen
verkeken zijn?
Over voorspellingen gesproken!
De helft van het menschdom is pro
feet geworden.
Heele ritsen van toekomstige gebeur
tenissen worden je zoo maar onder den
neus geduwd.. de eene nog al dwazer
L
'vD
HOOFDREDACTEUR: EMiEL DE JONG, BAARLE-NASSAU, TEL. 231.
dan de andere.
En het onbegrijpelijkste is, dat ondanks
alle teleurstellingen van de tallooze voor
afgaande profetiën, nog altijd een goed
deel der bevolking daar haar hoop aan
vastklampt. Het spreekt natuurlijk van
zelf dat al deze voorspellingen aan de
wenschen van negentig procent der be
volking tegemoet komen die er zich als
kleine kinderen blij mee maken.
Intusschen vergeten zij de harde wer
kelijkheid en zien niet, hoe de wereld
zich naar nieuwe mogelijkheden ontplooit
waaraan zij geen deel hebben.
opvolgt, dan is de groote massa i^an aan
’het toch eens terugkeerende moderne, leidingentot verkeersgevaren en verkeers
drukke straatverkeer. ™i, a^
Daarom is een Verkeersweek thans
harde noodzakelijkheid.
tegenwoordige hulp van Engeland
Amerika voor voldoende hield.
De Sovjets zouden strijden tot de vol
ledige ternederwerping van de Nazi’s.
De invasie bij Dieppe noemde hij een
harde en woedende botsing. Ze was
noodzakelijk om de noodige „ervaring”
op te doen. Dergelijke pogingen zouden
er steeds meer volgen; ze waren noodza
kelijk om de sterkte van de Duitsche
kustverdediging te leren kennen. En in
derdaad is er weer een invasie gevolgd
bij Cherbourg van in het geheel zeven
man: 5 officieren en 2 minderen; van
deze 7 man zijn er 5 gedood of gewond
en 2 heelhuids in gevangenschap geraakt.
Aan zulk een invasie kunnen de Engel-
schep toch bitter weinig ervaring ontlee-
nen, zou men meenen. Overigens zal
men er mee doorgaan tot de definitieve
afrekening komt, volgens Churchill.
Over de duikbootoorlog was de minis
ter-president, tamelijk te spreken, er
ging nog wel veel verloren en er was
reden voor ongerustheid, doch de aan
bouw was reeds zóó opgevoerd, dat deze
de verliezen overtrof.
Dan behoeft Churchill daarover niet
meer ongerust te zijn!
Op zijn terugreis van Mo’skou had de
Minister ook het Egyptische front bezocht
en daar geconstateerd, dat de toestand
van het achtste leger niet geheel „bevre
digend” was. In de generaals Alexander,
Montgomery en Mac Cuery meende hij
de mannen gevonden te hebben die voor
hun taak waren berekend. Hij kon het
parlemenLthans verzekeren dat de ver
dediging van Egypte voor den eersten
tijd gewaarborgd was, en daarmee bedoel
de hij maanden en geen dagen of weken.
Verder heeft men er van Duitsche zijde
op gezinspeeld, dat er wellicht een nieu
we phase in den strijd om den Kaukasus
is ingetreden of binnenkort zal intreden.
Doch meer nog dan dit alles houdt de
belangstelling van de wereld gevangen,
welke houding Turkije zal aannemen.
Men weet, dat de vertrouwensman van
Roosevelt, nl. Wendell Wilkie, in Ankara
op bezoek is geweest. We kunnen ons
voorstellen hoe hij dollars en beloften'
rijkelijk om zich heen strooide om de
Turken naar de Angelsaksische zijde
over te halen. Ten eerste zit daar die
Sovjetvloot in het nauw en nog erger: in
De oogst is binnen.
En de kermissen kunnen beginnen,
rijmt mijn beste vriend daarop.
Qp veel plaatsen zijn ze dan ook be
gonnen of al achter den rug, maar over
het algemeen is het niet veel bijzonders.
Ik begrijp het niet goed.
Waarom zouden wij niet, net als voor
dertig a veertig jaar, evengoed kermis
kunnen vieren zoo maar, gemoedelijk
onder ons,-op echt Brabantsche wijze?
Meteene peperkoek en een krentenmik,
een glas bier en eenen borrel, wat zang
en melodie?
Waarom moesten onze kermissen
vooral na 1920, ontaarden in een naape-
|L..
Op initiatief van het Verbond van Ver
eenigingen voor Veilig Verkeer wórdt
van 20 tot 26 September a s. in Brabant
en Limburg een Verkeersweek gehouden
waaraan alle gemeentebesturen hun volk
medewerking verleenen.
Wat de bedoeling is van zoo’n Ver
keersweek?
Sinds eenigen tijd hebben wij
nieuwe Wegenverkeersregeling en
bepalingen daarvan zijn nog lang niet tot
alle weggebruikers doorgedrongen.
Men wil nu in deze Verkeersweek bij
zondere aandacht besteden aan de ver
keersopvoeding van den weggebruiker.
Dit zal o.m. geschieden:
a. Door het politiekorps, dat daartoe
speciaal in deze week het wegverkeer zal
controleeren, terechtwijzigen zal geven
ten aanzien van onjuiste verkeershande
lingen op den weg en deze corrigeeren
Slechts in gevallen van ernstig verzuim
zullen strafmaatregelen worden genomen
b. Door het aanbrengen van speciale
verkeersaanduidingen op straten, weger,
en pleinen, waar dit gewenscht is en dooi
de beteekenis daarvan te demonstreeren.
c. Door speciale verkeetslessen in de
scholen, opstellen over verkeersproble
men en practische toepassingen.
Of zoo’n speciale Verkeersweek noodig
is?
Wie de verkeersvoorschriften kent en
het weggebruik daaraan toetst zal deze
vraag met een volmondig ja beantwoor
den. Er is bij de meeste weggebruikers
heel veel onkunde, onverschilligheid, ge -
brek aan gevoel voor orde en tucht, over
dreven vrijheidszin, om. niet te spreken
van bandeloosheid en nu en dan ook een
stukje onwil. En bij het meerendeel der
jeugd ontwaren we een ongekende roeke
loosheid, onverschilligheid en tuchteloos
heid.
Nu 't verkeer, vooral dat van de auto,
niet meer zoo Intens is, loopt het nog met
betrekkelijk weinig verkeersongelukken
af, maar we houden ons hart vast, wan
neer we ons de huidige jeugd denken in
En we drukken het publiek van jong
tot oud en van hoog tot laag op het hart,
om volle aandacht en volle medewerking
te schenken aan alles, wat gedaan wordt,
om den chaos te ordenen, om de verkeers
vöorschriften bij eenieder in te pompei:
en ons volk de noodige „verkeersopvoe
ding” bij te brengen.
Wij vragen daartoe voor heden de aan
dacht Voor de volgende, heel beknopt
weergegeven voorschriften.
VOETGANGERS!
Loopt op de voetpaden. Houdt rechts
Steekt recht den rijweg over. Maakt var.
oversteekplaatsen gebruik. Gaat in eer
rechten hoek om kruispunten heen. Houd
halt voor het roode stoplicht. Blijft niet
stilstaan op hoeken van straten. Wacht
op het voetpad op bus en tramMaakt ooi
gebruik van verkeersheuvels. Stelt U ge
heel rechts op voor gesloten bruggen ei
spoorwegovergangen.
Hei spelen op den rijweg is verboden,
WIELRIJDERS!
Maakt van de rijwielpaden gebruik
Houdt altijd uiterst rechts. Rijdt hoogstens
met tweeën naast elkaar. Haalt links in,
wijkt naar rechts uit. Geeft tijdig en dui
delijk het teeken van rlchtingverandering.
Arm flink zijwaarts gestrekt.
Geeft tijdig en duidelijk het teeken van
■stoppen en vaartminderen. Linkerarm
flink op en neer bewegen.
Maakt de bocht naar rechts klein, naar
links groot.
Houdt halt voor het rood» stoplicht.
Stopt ook voor het gele verkeerslicht
Stelt U aan de rechterzijde op voor stop
strepen, gesloten bruggen, en spoorweg
overgangen.
Bij kruisingen of vereenigingen van
wegen van gelijke rangorde hebben be
stuurders van motorrijtuigen en trams
voorrang boven wielrijders, onverschil
lig of deze laatste van links of rechts
komen.
Wanneer eenieder dez.e voorschriften
De val der stad vermoedelijk eind
punt van den Duitschen oprnarsch
Daarna nieuwe fase in den strijd
®m de Kaukasus en het petroleum
gebied van Grosny Over de rede
ven Churchill De verdediging
van Egypte Om de gunst van
Turkije Ankara's keus van groo
te beteekenis
Stalingrad staat nog aliijd in het mid
delpunt van aller aandacht. De Duitschers
zijn er in geslaagd, zoowel Noordelijk als
Zuidelijk van dé stad de Wolga te berei
ken, zoodat Stalingrad thans in een wijden
boog is omsingeld
De Sovjets verdedigen zich met den
moed der wanhoop en bunker na bunker
moei vaak in een gevecht van .man tegen
man worden overmeesterd De Duitschers
zeil wijzen er op dat men nog niet, maq
verwachten dat de strijd om den stad
binnen een paar dagen zal zijn afgeloo-
pen, want deze strekt zich ongeveer 40
km langs den oever van de Wolga uit en
de mogelijkheid bestaat, dat huis na huis
en fabriek na fabriek zal veroverd moeten
worden.
Ondertusschen is onze meening, dat
hier het eindpunt van den Duitschen
oprnarsch is bereikt. Het ligt voor de
hand, dat, na den val van Stalingrad, de
legers zuidelijk langs de Wolga in de
richting van den Kaukasus zullen afzak
ken om zich met de daar strijdende troe
pen te vereenlgen.
Ondertusschen hebben deze daar
evenmin stil gezeten. Zooals men weet
heeft het leger bij den oprnarsch langs
de kust van de Zwarte Zee reeds Novo-
rolsk achter den rug en het leger van den
middensector de Terek bereikt Deze
rivier stroomt vanuit het Kaukasisch
hooggebergte langs Wladiwkawkas naar
de Kaspische Zee door het petroleumge-
beid van Grosny, dat dubbel zoo rijke
olievelden bezit als Maikop. Om het bezit
van dit gebied wordt thans wel gestreden.
Verder verdient de rede van den Heer
Churchill, welke deze vorige week bij de
eerste zitting van het parlement na de
zornei vacantie heeft gehouden, onze volle
belangstelling
Bij de besprekingen zijner reis naar
Moskou zeide hij onder andere, dat hij
déri indruk had gekregen, dat Stalin de
I
y:
iU
I
k-
I
L
gu*_ r.V -
.lis-
y.i