I i WEEKBLAD VOOR BAARLE-NASSAU' HERTOG EN OMSTREKEN UITG. ELECTRIBCHE DRUKKERIJ DE JONG BAARLE-NASSAU Beschouwingen den 2den wereldoorlog* over Uit het Hart Brabant* van Een verkeersweek* 37e Jaargang ■I ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1942 Nummer 38 A 1 1 B Om Stalingrad valt een belangrijke beslissing* I o en i drukke straatverkeer. a ,r v. y een de ongelukken verdwenen en ook de groote massa van motieven voor proces sen-verbaal I rij van de stadskermissen met Cakewalks en Autocooters en wat dies meer zij?.... Hadden we nu niet een schoone gele-, genheid om ze te herstellen in hun ouden traditioneeien en eenvoudigen yorm met wat kraampjes en een mallemolen, met drukke familievlsites en gebakken paling? Te moeilijk, te lastig, niet te krijgen,, zegt ge? Och kom, waar een wil is, is een weg en al was het dan ook niet mogelijk bij de huidige omstandigheden, alias in vroegere glorie te herstellen, heel veel van haar intieme karakters hadden de kermissen terug kunnen krijgen, nu het uitheemsche gedoe voor een groot deel afwezig zou moeten zijn. 'Me dunkt dat we een goede kans heb ben laten voorbij gaan en dat is heel jam mer. Goede kansen komen er in het leven niet zoo heel veel, en misschien komt deze goede kans nooit meer terug. Wie zal voorspellen hoe het er volgend jaar uitziet? Zullen dan wellicht niet alle kannen verkeken zijn? Over voorspellingen gesproken! De helft van het menschdom is pro feet geworden. Heele ritsen van toekomstige gebeur tenissen worden je zoo maar onder den neus geduwd.. de eene nog al dwazer L 'vD HOOFDREDACTEUR: EMiEL DE JONG, BAARLE-NASSAU, TEL. 231. dan de andere. En het onbegrijpelijkste is, dat ondanks alle teleurstellingen van de tallooze voor afgaande profetiën, nog altijd een goed deel der bevolking daar haar hoop aan vastklampt. Het spreekt natuurlijk van zelf dat al deze voorspellingen aan de wenschen van negentig procent der be volking tegemoet komen die er zich als kleine kinderen blij mee maken. Intusschen vergeten zij de harde wer kelijkheid en zien niet, hoe de wereld zich naar nieuwe mogelijkheden ontplooit waaraan zij geen deel hebben. opvolgt, dan is de groote massa i^an aan ’het toch eens terugkeerende moderne, leidingentot verkeersgevaren en verkeers drukke straatverkeer. ™i, a^ Daarom is een Verkeersweek thans harde noodzakelijkheid. tegenwoordige hulp van Engeland Amerika voor voldoende hield. De Sovjets zouden strijden tot de vol ledige ternederwerping van de Nazi’s. De invasie bij Dieppe noemde hij een harde en woedende botsing. Ze was noodzakelijk om de noodige „ervaring” op te doen. Dergelijke pogingen zouden er steeds meer volgen; ze waren noodza kelijk om de sterkte van de Duitsche kustverdediging te leren kennen. En in derdaad is er weer een invasie gevolgd bij Cherbourg van in het geheel zeven man: 5 officieren en 2 minderen; van deze 7 man zijn er 5 gedood of gewond en 2 heelhuids in gevangenschap geraakt. Aan zulk een invasie kunnen de Engel- schep toch bitter weinig ervaring ontlee- nen, zou men meenen. Overigens zal men er mee doorgaan tot de definitieve afrekening komt, volgens Churchill. Over de duikbootoorlog was de minis ter-president, tamelijk te spreken, er ging nog wel veel verloren en er was reden voor ongerustheid, doch de aan bouw was reeds zóó opgevoerd, dat deze de verliezen overtrof. Dan behoeft Churchill daarover niet meer ongerust te zijn! Op zijn terugreis van Mo’skou had de Minister ook het Egyptische front bezocht en daar geconstateerd, dat de toestand van het achtste leger niet geheel „bevre digend” was. In de generaals Alexander, Montgomery en Mac Cuery meende hij de mannen gevonden te hebben die voor hun taak waren berekend. Hij kon het parlemenLthans verzekeren dat de ver dediging van Egypte voor den eersten tijd gewaarborgd was, en daarmee bedoel de hij maanden en geen dagen of weken. Verder heeft men er van Duitsche zijde op gezinspeeld, dat er wellicht een nieu we phase in den strijd om den Kaukasus is ingetreden of binnenkort zal intreden. Doch meer nog dan dit alles houdt de belangstelling van de wereld gevangen, welke houding Turkije zal aannemen. Men weet, dat de vertrouwensman van Roosevelt, nl. Wendell Wilkie, in Ankara op bezoek is geweest. We kunnen ons voorstellen hoe hij dollars en beloften' rijkelijk om zich heen strooide om de Turken naar de Angelsaksische zijde over te halen. Ten eerste zit daar die Sovjetvloot in het nauw en nog erger: in De oogst is binnen. En de kermissen kunnen beginnen, rijmt mijn beste vriend daarop. Qp veel plaatsen zijn ze dan ook be gonnen of al achter den rug, maar over het algemeen is het niet veel bijzonders. Ik begrijp het niet goed. Waarom zouden wij niet, net als voor dertig a veertig jaar, evengoed kermis kunnen vieren zoo maar, gemoedelijk onder ons,-op echt Brabantsche wijze? Meteene peperkoek en een krentenmik, een glas bier en eenen borrel, wat zang en melodie? Waarom moesten onze kermissen vooral na 1920, ontaarden in een naape- |L.. Op initiatief van het Verbond van Ver eenigingen voor Veilig Verkeer wórdt van 20 tot 26 September a s. in Brabant en Limburg een Verkeersweek gehouden waaraan alle gemeentebesturen hun volk medewerking verleenen. Wat de bedoeling is van zoo’n Ver keersweek? Sinds eenigen tijd hebben wij nieuwe Wegenverkeersregeling en bepalingen daarvan zijn nog lang niet tot alle weggebruikers doorgedrongen. Men wil nu in deze Verkeersweek bij zondere aandacht besteden aan de ver keersopvoeding van den weggebruiker. Dit zal o.m. geschieden: a. Door het politiekorps, dat daartoe speciaal in deze week het wegverkeer zal controleeren, terechtwijzigen zal geven ten aanzien van onjuiste verkeershande lingen op den weg en deze corrigeeren Slechts in gevallen van ernstig verzuim zullen strafmaatregelen worden genomen b. Door het aanbrengen van speciale verkeersaanduidingen op straten, weger, en pleinen, waar dit gewenscht is en dooi de beteekenis daarvan te demonstreeren. c. Door speciale verkeetslessen in de scholen, opstellen over verkeersproble men en practische toepassingen. Of zoo’n speciale Verkeersweek noodig is? Wie de verkeersvoorschriften kent en het weggebruik daaraan toetst zal deze vraag met een volmondig ja beantwoor den. Er is bij de meeste weggebruikers heel veel onkunde, onverschilligheid, ge - brek aan gevoel voor orde en tucht, over dreven vrijheidszin, om. niet te spreken van bandeloosheid en nu en dan ook een stukje onwil. En bij het meerendeel der jeugd ontwaren we een ongekende roeke loosheid, onverschilligheid en tuchteloos heid. Nu 't verkeer, vooral dat van de auto, niet meer zoo Intens is, loopt het nog met betrekkelijk weinig verkeersongelukken af, maar we houden ons hart vast, wan neer we ons de huidige jeugd denken in En we drukken het publiek van jong tot oud en van hoog tot laag op het hart, om volle aandacht en volle medewerking te schenken aan alles, wat gedaan wordt, om den chaos te ordenen, om de verkeers vöorschriften bij eenieder in te pompei: en ons volk de noodige „verkeersopvoe ding” bij te brengen. Wij vragen daartoe voor heden de aan dacht Voor de volgende, heel beknopt weergegeven voorschriften. VOETGANGERS! Loopt op de voetpaden. Houdt rechts Steekt recht den rijweg over. Maakt var. oversteekplaatsen gebruik. Gaat in eer rechten hoek om kruispunten heen. Houd halt voor het roode stoplicht. Blijft niet stilstaan op hoeken van straten. Wacht op het voetpad op bus en tramMaakt ooi gebruik van verkeersheuvels. Stelt U ge heel rechts op voor gesloten bruggen ei spoorwegovergangen. Hei spelen op den rijweg is verboden, WIELRIJDERS! Maakt van de rijwielpaden gebruik Houdt altijd uiterst rechts. Rijdt hoogstens met tweeën naast elkaar. Haalt links in, wijkt naar rechts uit. Geeft tijdig en dui delijk het teeken van rlchtingverandering. Arm flink zijwaarts gestrekt. Geeft tijdig en duidelijk het teeken van ■stoppen en vaartminderen. Linkerarm flink op en neer bewegen. Maakt de bocht naar rechts klein, naar links groot. Houdt halt voor het rood» stoplicht. Stopt ook voor het gele verkeerslicht Stelt U aan de rechterzijde op voor stop strepen, gesloten bruggen, en spoorweg overgangen. Bij kruisingen of vereenigingen van wegen van gelijke rangorde hebben be stuurders van motorrijtuigen en trams voorrang boven wielrijders, onverschil lig of deze laatste van links of rechts komen. Wanneer eenieder dez.e voorschriften De val der stad vermoedelijk eind punt van den Duitschen oprnarsch Daarna nieuwe fase in den strijd ®m de Kaukasus en het petroleum gebied van Grosny Over de rede ven Churchill De verdediging van Egypte Om de gunst van Turkije Ankara's keus van groo te beteekenis Stalingrad staat nog aliijd in het mid delpunt van aller aandacht. De Duitschers zijn er in geslaagd, zoowel Noordelijk als Zuidelijk van dé stad de Wolga te berei ken, zoodat Stalingrad thans in een wijden boog is omsingeld De Sovjets verdedigen zich met den moed der wanhoop en bunker na bunker moei vaak in een gevecht van .man tegen man worden overmeesterd De Duitschers zeil wijzen er op dat men nog niet, maq verwachten dat de strijd om den stad binnen een paar dagen zal zijn afgeloo- pen, want deze strekt zich ongeveer 40 km langs den oever van de Wolga uit en de mogelijkheid bestaat, dat huis na huis en fabriek na fabriek zal veroverd moeten worden. Ondertusschen is onze meening, dat hier het eindpunt van den Duitschen oprnarsch is bereikt. Het ligt voor de hand, dat, na den val van Stalingrad, de legers zuidelijk langs de Wolga in de richting van den Kaukasus zullen afzak ken om zich met de daar strijdende troe pen te vereenlgen. Ondertusschen hebben deze daar evenmin stil gezeten. Zooals men weet heeft het leger bij den oprnarsch langs de kust van de Zwarte Zee reeds Novo- rolsk achter den rug en het leger van den middensector de Terek bereikt Deze rivier stroomt vanuit het Kaukasisch hooggebergte langs Wladiwkawkas naar de Kaspische Zee door het petroleumge- beid van Grosny, dat dubbel zoo rijke olievelden bezit als Maikop. Om het bezit van dit gebied wordt thans wel gestreden. Verder verdient de rede van den Heer Churchill, welke deze vorige week bij de eerste zitting van het parlement na de zornei vacantie heeft gehouden, onze volle belangstelling Bij de besprekingen zijner reis naar Moskou zeide hij onder andere, dat hij déri indruk had gekregen, dat Stalin de I y: iU I k- I L gu*_ r.V - .lis- y.i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1942 | | pagina 1