I I En een I WEEKBLAD VOOR BAARLE-NASSAU" HERTOG EN OMSTREKEN brandend hart.... S3 WIJSHEID BIJ DE EL UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ Ta-DE JONG BAARLE-NASSAU 37e Jaargang Officieele Landbouw* mededeelingen voor de provincie Noord-Brabant. ZAT.ERDAG 25 JULI 1942 Nummer 30 A A L": 1 HOOFDREDACTEUR: EMIEL DEJONG, BAARLE-NASSAU, TEL. 231. 24. GOTHIEK. c. '1 Sn* Opgave mislukte gewassen. Degenen die misukte granen hebben, worden in hun eigen belang aangeraden daarvan opgave te doen bij den plaatselijk bureauhouder. Het is de bedoeling dat de mislukte perceelen gecontroleerd wor den naar de mogelijke opbrengst, opdat later bij levering aan de P.l.C.A/hierme de rekening kan worden gehouden. Van mislukte perceelen welke niet bij den plaatselijk bureauhouder als zoodanig zijn opgegeven, wordt een normale op brengst en levering verwacht. Door zon der meer, minder te leveren dan een nor male opbrengst komt men zeker in moei lijkheden. Regeling voor den handel van groenten' en fruit rechtstreeks van teler aan verbruiker. Een speciale regeling bestaat voor den handel van groenten en fruit van telers aan verbruikers. Bij al de maatregelen die voor verplicht veilen genomen zijn heeft men steeds de vrijheid gelaten om verbruikers volgens bestaande gewoonte rechtstreeks van den teler groenten en fruit te laten betrekken, waarbij het vrije vervoer slechts eenigzins beperkt was. 1 terwijl andere veehouders daarvamreeds in het bezit zijn, dient hij zich onmiddel lijk voor zoo’n formulier tot den plaatselijk bureauhouder te wenden. Aan dezen noodzakelijken maatregel voor de controle op de te leveren melk, dienen de veehouders teneinde moeilijk heden te voorkomen, in hun eigen belang ten volle mede te werken. Rijverbod p'aarden. De Prov. Voedselcommissaris voor Noordbrabant deelt mede, dat in opdracht' van den Bevelhebber der Duitsche Weer macht in Nederland een algeheel rijver bod voor luxe paarden in werking is ge treden. Alle manège-paarden, alsmede privé- rijpaarden, welke uitsluitend of vrijwel uitsluitend voor genoegen worden aange houden moeten binnen veertien dagen op een der taxatie markten via een agent aan het Vee- en Vlèeschaankoopbureau wor den aangeboden. De manègehouders, welke toestem ming hebben verkregen een gedeelte van hun paarden te gebruiken voor stalhou ders of transportwerkzaamheden, mogen deze paarden uitsluitend productief werk laten verrichten en onder geen enkele voorwaarde de paarden „onderden man” berijden of laten berijden. Het beschikbaar houden van rijpaar den voor leden van de Duitsche Weer macht, alsmede voorde W.A.afdeelingen der N.S.B. is eveneens verboden. Van bovengenoemde regeling zijn tot De omstandigheden maken het thans noodzakelijk om aan deze -vrijheid meer paal en perk te stellenen maatregelen te i nemen dat van de gegeven vrijheid geen j misbruik wordt gemaakt. Daarom geldt nu de volgende regeling: Telers van groenten en fruit mogen slechts éénmaal per dag en per consu ment, uitsluitend aan consumenten, woonachtig binnen de gemeente waar het bedrijf van den teler is gelegen, ten hoog ste 2 1|2 kg. groenten en of fruit verko pen. Deze verkoop mag slechts plaats hebben op het bedrijf van den teler recht streeks aan den consument. Het vervoer van groenten en fruit door consumenten is alleen toegestaan binnen de gemeente hunner inwoning, dus niet van de eene gemeente naar de andere. Voor het vervoeren van groenten en fruit van de eene gemeente naarde andere door de telers, volkstuinders, handelaren en verwerkers gelden bepaalde regels, waarvan op iedere veiling kennis kan worden genomen. Kunstmestdlstrlbutie en overname van bedrijf of gedeelte daarvan. Het is reeds voldoende bekend, dat voer het thans loopende 4de bemestings- jaar een voorloopse kunstmesttoewijzing gegeven wordt op basis van de toewijzing van het vorige bemestingsjaar. Teneinde eventueele moeilijkheden te voorkomen wordt aan hen die hun bedrijf intusschen geheel of vrijwel geheel aan een ander j tijd groot te leeren denken. Niet langer be nepen te zijn en klein van geest. Wan en een toekomst voor onze kinderen willen scheppen, dan moeten wij lichtdragers zijn en revolutionnairen zooals Quadrage simo Anno revolutionnair is. Angst óf af keer zijn geen raadgevers. Slechts bereid heid van geest en een brandend hart. Aan dit laatste ontbreekt het al te veel. Een brandend hart, dat gloed brengt in on ze oogen en bezieling aan onze woorden. Een branden,d hart in een brandenden tijd, waarin i grooiscn en mooi is om re leven. Bidden we daarvoor in nederigheid: Heer, geef ons een vurig hart, om dezen tijd te verstaan. Negativisme brengt den dood. Bereidheid van geest en een brandend hart brengen het leven. Zoo is het inderdaad. Aan ons allen is’t om te toonen, dat wij onze grootsche taak in grootschen tijd begrijpen. Als ge wilt trouwen en verlangt aan Uw woning iets aparts te geven, dan hoeft ge slechts één £ling te doen: te zorgen, dat al Uw meubeltjes „gothisch” (en tevens ongemakkelijk) zijn. Want de oude, oude gothiek heeft genade gevonden in de ogen van de twintigste eeuwers, en is na de stalen-meubels-periode, weer hyper-modern. Derhalve: wilt ge „bij” blijven, koop dan een gothische inventaris, die welis waar getuigenis aflegt van eigentijdse armoede, doch tevens een drang naar iets beters, iets waarachtigers, iets natuurlij- kers openbaart. Als ge wilt trouwen (om ons tot de trouwlustigen te beperken, maar het geldt voor iedereen), en ge wenst, dat alles in de puntjes zal zijn, behoeft gij echter niet zozeer een gothische inventaris, dan wel vooral: een gothische mentaliteit, een gothische denk-wijze. Kijk gerust verbaasdhet staat er dui delijk: gp-thi-sche denk-wij-ze! Wat wil UI Q. I Z. C y y UI I 1—/O. I YV 11 LLyy vu vivz itu vr van een volk van kathedralenbouwers, de denkwijze van een eenvoudig, diep-chris- telijk volk, de denkwijze van een krachtig volk, de denkwijze van een volk, dat niet van liflafjes en flauwe poespas hield, maar het verstond, om gróói te leven en op grootse wijze zijn taak te vervullen voor God. Gothiek (kijk er de meubeltjes maar op aan!) was geen verwijfdheid, maar man nelijke kracht; geen gemakkelijke levens opvatting, maar strenge trouw aan de erkende plicht; geen individualistische dissenantie, maar eenheid in variatie; geen geest van „laat maar waaien”, maar degelijkheid van inzicht en degelijkheid van dood. Dat we terugkeren tot het gotische in de architectuur van ons interieur, is een duidelijke erkenning van eigen armoede en ontoereikendheid. Laten we, ook in ons geestelijk leven, royaal ongelijk be kennen, en van harte afstand doen van onze gemechaniseerde zakelijkhèidsstijl, die koud en harteloos was. Slechts op de bodem der nederigheid bloeien de rozen van een schonere en meer waarachtige toekomst. Die nederigheid betrachten we, wanneer we ons instellen op het gothische, de uiting van een christelijke geest. J. F. S. hebben verzuimd, kan nu worden goed gemaakt. Wanneer men ons vraagt hoe, dan antwoorden wij daarop: door na te denken en te bidden. Door na te denken. Opdat van velen van ons de houding verandere. Men mag niet stok-stijf vasthouden aan hetgeheele- i verleden. Het feit alleen reeds, dat het tol i zulke ontsporingen kon komen, zooals l wij allen hebben gezien, moest in dit op zicht een waarschuwing zijn. Aan ons’is het, om in dezen grootschen Praten en nog eens praten over den druk der tijden, over het lijden, over de schaarschte en de duurte van dit en van dat, samengeweven met repetitie van ge ruchten en met stamtafel- en trein-strate gie en voorspellingen óver het wanneer en hoe van den afloop van den oorlog... Ziedaar de bezigheid van zeer velend en tevens de. sChamele inventaris van i heel hun geest En dat, terwijl heel de wereld worstelt i naar een nieuwe samenleving, langs een' weg, die gaat over bloed en tranen, ellen de en dood. Naar een nieuwe toekomst die al deze j offers waard moet zijn. neer wij dezen tijd willen verstaan En daarom moet die toekomst meer, ons aller aandacht hebben, zoowel van ons verstand als van ons hart. Dat is nut ^ger dan met den geest te hangen aan he: verleden en in ’t heden. Ieder van ons heeft zich te bezinnen op i hebben over gedaan de voorloopige toe wijzing niet uitgereikt. Mochten deze per sonen toch de toewijzing ontvangen, dan moeten zij deze weer onmiddelijk bij den plaatselijk bureauhouder inleveren. Degenen die het bedrijf in zijn geheel of voor een groot deel heeft overgenomen krijgt daarvoor de voorloopige en even tueele verdere toewijzing, mits hij van den nieuwen bedrijfstoestand een ver klaring overlegt, welke door beide partijen of door een van beiden en den plaatselijk bureauhouder is geteekend. Daarbij moet bij wijziging van het organisatienummer zoowel het oude als het nieuwe worden opgegeven. Tevens op te geven welke t gewassen in 1942 als hoofdgewas op de .overgenomen gronden zijn verbouwd en de oppervlakte daarvan voor elk gewas afzondelijk. Voor deze verklaring en op- gave dient men zich tot den plaatselijk bureauhouder te wenden, die voor veide- re doorzending zorg draagt. Opgave van het aantal melkgevende koeien. Zooals reeds is gepubliceerd zij^p de veehouders verplicht om van tijd tot tijd lijk op te geven aan het bedrijf waaraan zij hun melk leveren. De Onderbedrijfs- organisatie voorZuivel(O.B.Z.) zal telkens bepalen over welk tijdvak, de opgave moet plaats hebben. Voor het doen van deze opgave ont vangen de veehouders een formulier dat zij in den daarvoor aangegeven tijd vol ledig en naar waarheid ingevuld en onder- teekend aan het bedrijf, waaraan zij hun melk leveren moete opzenden. Indten een melkveehouder zoo’n formulier niet heeft j ontvangen, voor een bepaald tijdvak, hetgeen komen moet. Lees eens aandach tig, wat hieromtrent een katholiek socio loog eenigen tijd geleden schreef: Dat het heden, naast een oorlog, ook een sociale revolutie te zien geeft, een revolutie, die ook na den oorlog duren zal en waarin de idealen uit Rerum No- varum en Quadragesimo Anno eindelijk de kans krijgen, verwezenlijkt te worden, dat is het, wat velen niet willen of kunnen inzien. En toch moest dit juist een voor werp zijn van ónze dagelijksche aandacht. De oorlog gaat voorbij, de toekomst moet nog gemaakt worden. Dit is de tijd, waar- in voor geslachten lang een nieuwe vorm van leven geboren gaat worden. En wat velen in het verleden wellicht I nader order vrijgesteld: a. wa’ardevolle ingeschreven stam- boekmerries? welke aantoonbaar voor de fokkerij worden aange houden b. de paarden, welke zijn ingeschre ven bij het Centraal Cömité voor de concoursen hippique in Neder land (tuig-, spring-, dressuur-,’rij en jachtpaarden); hengsten en merries, welke zijn ingeschreven bij de Nederlandsche Arabierenclub en voor de fokkerij worden aangewend; d. de hengsten en merries, welke zijn ingeschreven bij de Nederlandsche Harddraverij- en Renvereeniging ,A 7 K Ës&3

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1942 | | pagina 1