I
I
En
een
I
WEEKBLAD VOOR BAARLE-NASSAU"
HERTOG EN OMSTREKEN
brandend hart....
S3
WIJSHEID BIJ DE EL
UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ
Ta-DE JONG BAARLE-NASSAU
37e Jaargang
Officieele Landbouw*
mededeelingen
voor de provincie Noord-Brabant.
ZAT.ERDAG 25 JULI 1942
Nummer 30
A
A
L":
1
HOOFDREDACTEUR: EMIEL DEJONG, BAARLE-NASSAU, TEL. 231.
24.
GOTHIEK.
c.
'1
Sn*
Opgave mislukte gewassen.
Degenen die misukte granen hebben,
worden in hun eigen belang aangeraden
daarvan opgave te doen bij den plaatselijk
bureauhouder. Het is de bedoeling dat
de mislukte perceelen gecontroleerd wor
den naar de mogelijke opbrengst, opdat
later bij levering aan de P.l.C.A/hierme
de rekening kan worden gehouden. Van
mislukte perceelen welke niet bij den
plaatselijk bureauhouder als zoodanig
zijn opgegeven, wordt een normale op
brengst en levering verwacht. Door zon
der meer, minder te leveren dan een nor
male opbrengst komt men zeker in moei
lijkheden.
Regeling voor den handel van groenten'
en fruit rechtstreeks van teler
aan verbruiker.
Een speciale regeling bestaat voor den
handel van groenten en fruit van telers
aan verbruikers. Bij al de maatregelen
die voor verplicht veilen genomen zijn
heeft men steeds de vrijheid gelaten om
verbruikers volgens bestaande gewoonte
rechtstreeks van den teler groenten en
fruit te laten betrekken, waarbij het vrije
vervoer slechts eenigzins beperkt was.
1 terwijl andere veehouders daarvamreeds
in het bezit zijn, dient hij zich onmiddel
lijk voor zoo’n formulier tot den plaatselijk
bureauhouder te wenden.
Aan dezen noodzakelijken maatregel
voor de controle op de te leveren melk,
dienen de veehouders teneinde moeilijk
heden te voorkomen, in hun eigen belang
ten volle mede te werken.
Rijverbod p'aarden.
De Prov. Voedselcommissaris voor
Noordbrabant deelt mede, dat in opdracht'
van den Bevelhebber der Duitsche Weer
macht in Nederland een algeheel rijver
bod voor luxe paarden in werking is ge
treden.
Alle manège-paarden, alsmede privé-
rijpaarden, welke uitsluitend of vrijwel
uitsluitend voor genoegen worden aange
houden moeten binnen veertien dagen op
een der taxatie markten via een agent aan
het Vee- en Vlèeschaankoopbureau wor
den aangeboden.
De manègehouders, welke toestem
ming hebben verkregen een gedeelte van
hun paarden te gebruiken voor stalhou
ders of transportwerkzaamheden, mogen
deze paarden uitsluitend productief werk
laten verrichten en onder geen enkele
voorwaarde de paarden „onderden man”
berijden of laten berijden.
Het beschikbaar houden van rijpaar
den voor leden van de Duitsche Weer
macht, alsmede voorde W.A.afdeelingen
der N.S.B. is eveneens verboden.
Van bovengenoemde regeling zijn tot
De omstandigheden maken het thans
noodzakelijk om aan deze -vrijheid meer
paal en perk te stellenen maatregelen te i
nemen dat van de gegeven vrijheid geen j
misbruik wordt gemaakt. Daarom geldt
nu de volgende regeling:
Telers van groenten en fruit mogen
slechts éénmaal per dag en per consu
ment, uitsluitend aan consumenten,
woonachtig binnen de gemeente waar het
bedrijf van den teler is gelegen, ten hoog
ste 2 1|2 kg. groenten en of fruit verko
pen. Deze verkoop mag slechts plaats
hebben op het bedrijf van den teler recht
streeks aan den consument.
Het vervoer van groenten en fruit door
consumenten is alleen toegestaan binnen
de gemeente hunner inwoning, dus niet
van de eene gemeente naar de andere.
Voor het vervoeren van groenten en
fruit van de eene gemeente naarde andere
door de telers, volkstuinders, handelaren
en verwerkers gelden bepaalde regels,
waarvan op iedere veiling kennis kan
worden genomen.
Kunstmestdlstrlbutie en overname
van bedrijf of gedeelte daarvan.
Het is reeds voldoende bekend, dat
voer het thans loopende 4de bemestings-
jaar een voorloopse kunstmesttoewijzing
gegeven wordt op basis van de toewijzing
van het vorige bemestingsjaar. Teneinde
eventueele moeilijkheden te voorkomen
wordt aan hen die hun bedrijf intusschen
geheel of vrijwel geheel aan een ander
j tijd groot te leeren denken. Niet langer be
nepen te zijn en klein van geest. Wan
en een
toekomst voor onze kinderen willen
scheppen, dan moeten wij lichtdragers
zijn en revolutionnairen zooals Quadrage
simo Anno revolutionnair is. Angst óf af
keer zijn geen raadgevers. Slechts bereid
heid van geest en een brandend hart.
Aan dit laatste ontbreekt het al te veel.
Een brandend hart, dat gloed brengt in on
ze oogen en bezieling aan onze woorden.
Een branden,d hart in een brandenden
tijd, waarin i grooiscn en mooi is om re
leven.
Bidden we daarvoor in nederigheid:
Heer, geef ons een vurig hart, om dezen
tijd te verstaan.
Negativisme brengt den dood.
Bereidheid van geest en een brandend
hart brengen het leven.
Zoo is het inderdaad.
Aan ons allen is’t om te toonen, dat
wij onze grootsche taak in grootschen
tijd begrijpen.
Als ge wilt trouwen en verlangt aan
Uw woning iets aparts te geven, dan hoeft
ge slechts één £ling te doen: te zorgen,
dat al Uw meubeltjes „gothisch” (en
tevens ongemakkelijk) zijn. Want de oude,
oude gothiek heeft genade gevonden in
de ogen van de twintigste eeuwers, en is
na de stalen-meubels-periode, weer
hyper-modern.
Derhalve: wilt ge „bij” blijven, koop
dan een gothische inventaris, die welis
waar getuigenis aflegt van eigentijdse
armoede, doch tevens een drang naar iets
beters, iets waarachtigers, iets natuurlij-
kers openbaart.
Als ge wilt trouwen (om ons tot de
trouwlustigen te beperken, maar het geldt
voor iedereen), en ge wenst, dat alles in
de puntjes zal zijn, behoeft gij echter niet
zozeer een gothische inventaris, dan wel
vooral: een gothische mentaliteit, een
gothische denk-wijze.
Kijk gerust verbaasdhet staat er dui
delijk: gp-thi-sche denk-wij-ze! Wat wil
UI Q. I Z. C y y UI I 1—/O. I YV 11 LLyy vu vivz itu vr
van een volk van kathedralenbouwers, de
denkwijze van een eenvoudig, diep-chris-
telijk volk, de denkwijze van een krachtig
volk, de denkwijze van een volk, dat niet
van liflafjes en flauwe poespas hield, maar
het verstond, om gróói te leven en op
grootse wijze zijn taak te vervullen voor
God.
Gothiek (kijk er de meubeltjes maar op
aan!) was geen verwijfdheid, maar man
nelijke kracht; geen gemakkelijke levens
opvatting, maar strenge trouw aan de
erkende plicht; geen individualistische
dissenantie, maar eenheid in variatie;
geen geest van „laat maar waaien”, maar
degelijkheid van inzicht en degelijkheid
van dood.
Dat we terugkeren tot het gotische in
de architectuur van ons interieur, is een
duidelijke erkenning van eigen armoede
en ontoereikendheid. Laten we, ook in
ons geestelijk leven, royaal ongelijk be
kennen, en van harte afstand doen van
onze gemechaniseerde zakelijkhèidsstijl,
die koud en harteloos was. Slechts op de
bodem der nederigheid bloeien de rozen
van een schonere en meer waarachtige
toekomst. Die nederigheid betrachten we,
wanneer we ons instellen op het gothische,
de uiting van een christelijke geest.
J. F. S.
hebben verzuimd, kan nu worden goed
gemaakt.
Wanneer men ons vraagt hoe, dan
antwoorden wij daarop: door na te denken
en te bidden.
Door na te denken. Opdat van velen
van ons de houding verandere. Men mag
niet stok-stijf vasthouden aan hetgeheele-
i verleden. Het feit alleen reeds, dat het tol
i zulke ontsporingen kon komen, zooals
l wij allen hebben gezien, moest in dit op
zicht een waarschuwing zijn.
Aan ons’is het, om in dezen grootschen
Praten en nog eens praten over den
druk der tijden, over het lijden, over de
schaarschte en de duurte van dit en van
dat, samengeweven met repetitie van ge
ruchten en met stamtafel- en trein-strate
gie en voorspellingen óver het wanneer
en hoe van den afloop van den oorlog...
Ziedaar de bezigheid van zeer velend
en tevens de. sChamele inventaris van i
heel hun geest
En dat, terwijl heel de wereld worstelt i
naar een nieuwe samenleving, langs een'
weg, die gaat over bloed en tranen, ellen
de en dood.
Naar een nieuwe toekomst die al deze j
offers waard moet zijn. neer wij dezen tijd willen verstaan
En daarom moet die toekomst meer,
ons aller aandacht hebben, zoowel van
ons verstand als van ons hart. Dat is nut
^ger dan met den geest te hangen aan he:
verleden en in ’t heden.
Ieder van ons heeft zich te bezinnen op i
hebben over gedaan de voorloopige toe
wijzing niet uitgereikt. Mochten deze per
sonen toch de toewijzing ontvangen, dan
moeten zij deze weer onmiddelijk bij den
plaatselijk bureauhouder inleveren.
Degenen die het bedrijf in zijn geheel
of voor een groot deel heeft overgenomen
krijgt daarvoor de voorloopige en even
tueele verdere toewijzing, mits hij van
den nieuwen bedrijfstoestand een ver
klaring overlegt, welke door beide partijen
of door een van beiden en den plaatselijk
bureauhouder is geteekend. Daarbij moet
bij wijziging van het organisatienummer
zoowel het oude als het nieuwe worden
opgegeven. Tevens op te geven welke
t gewassen in 1942 als hoofdgewas op de
.overgenomen gronden zijn verbouwd en
de oppervlakte daarvan voor elk gewas
afzondelijk. Voor deze verklaring en op-
gave dient men zich tot den plaatselijk
bureauhouder te wenden, die voor veide-
re doorzending zorg draagt.
Opgave van het aantal
melkgevende koeien.
Zooals reeds is gepubliceerd zij^p de
veehouders verplicht om van tijd tot tijd
lijk op te geven aan het bedrijf waaraan
zij hun melk leveren. De Onderbedrijfs-
organisatie voorZuivel(O.B.Z.) zal telkens
bepalen over welk tijdvak, de opgave
moet plaats hebben.
Voor het doen van deze opgave ont
vangen de veehouders een formulier dat
zij in den daarvoor aangegeven tijd vol
ledig en naar waarheid ingevuld en onder-
teekend aan het bedrijf, waaraan zij hun
melk leveren moete opzenden. Indten een
melkveehouder zoo’n formulier niet heeft
j ontvangen, voor een bepaald tijdvak,
hetgeen komen moet. Lees eens aandach
tig, wat hieromtrent een katholiek socio
loog eenigen tijd geleden schreef:
Dat het heden, naast een oorlog, ook
een sociale revolutie te zien geeft, een
revolutie, die ook na den oorlog duren
zal en waarin de idealen uit Rerum No-
varum en Quadragesimo Anno eindelijk
de kans krijgen, verwezenlijkt te worden,
dat is het, wat velen niet willen of kunnen
inzien. En toch moest dit juist een voor
werp zijn van ónze dagelijksche aandacht.
De oorlog gaat voorbij, de toekomst moet
nog gemaakt worden. Dit is de tijd, waar-
in voor geslachten lang een nieuwe vorm
van leven geboren gaat worden.
En wat velen in het verleden wellicht I
nader order vrijgesteld:
a. wa’ardevolle ingeschreven stam-
boekmerries? welke aantoonbaar
voor de fokkerij worden aange
houden
b. de paarden, welke zijn ingeschre
ven bij het Centraal Cömité voor
de concoursen hippique in Neder
land (tuig-, spring-, dressuur-,’rij
en jachtpaarden);
hengsten en merries, welke zijn
ingeschreven bij de Nederlandsche
Arabierenclub en voor de fokkerij
worden aangewend;
d. de hengsten en merries, welke zijn
ingeschreven bij de Nederlandsche
Harddraverij- en Renvereeniging
,A
7
K
Ës&3