I
LkAM?BOU%
—M—11 T, M
WEEKBLAD VOOR BAARLE-NASSAU-
HERTOG EN OMSTREKEN
UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ
^sXDE JONG BAARLE-NASSAU
OZODEMT
in een 'l2 glas water reinigt
's nachts Uw kunstgebit en
^1 maakthetfrisch en smetteloos.
Nederlandsch. Flacons 40-60 ct. en 1 gld.
ABDIJSIROOP
De wegen ten
Plattelands
van grasland
Het scheuren
36e Jaargang
ZATERDAG 15 NOVEMBER 1941
Nummer 46
Een half dopje
m alle wormen
veroorzaakt door een kou
gebrulke men Abdijsiroop
die de vastzittende slijm
zal doen loskomen en Uw
hoest snel zal verdrijven.
Vanouds beproefd bij hoest,
griep, bronchitis, asthma.
Prov. Publicatie van het Departem.
van Landbouw en Visscherij.
ver-
1
deel van de premie worden toegekend.
1
l£
de termijn is intusschen meteen week
verlengd zijn formulier inzendt is ver-
Als niet iedereen vrijwillig zijn aandeel
draagt, komen wij er zeker niet.
Den-kat-uit-den-boom-kijkers zij dus
Tot heden is de opgave namelijk nog
beslist onvoldoende en het ziet er naar
uit, als de stroom van aangiften niet aan
zienlijk toeneemt, dat straks de scheur-
zeer
schillende andere machines, bijv, maai-
machines, welke vaak groote afstanden
moeten afleggen over slechte wegen, doch
anderzijds ook schade doen aan den weg.
Een wegennet moet zich aanpassen
aan den gestelden eisch, n.l. om te dienen
voor het gemakkelijker ©n goedkooper
maken van het transport. Zoo behoefteen
veldweg niet verhard te worden, terwijl
een straat, die twee hoofddorpen verbindt
bijv, verhard kan worden met eenvoudige
middelen, als teerslakken.
De verkeerswegen moeten zich aan
passen bij het karakter van het landschap
en daar geen storend element vormen.
De wegen, vooral wanneer ze door hoo
rnen omzoomd zijn, kunnen worden be
schouwd als behoorend bij het landschap.
De aanleg van een behoorlijk wegen
net op het platteland, dat kan dienen om
de hooge transportkosten in het landbouw
bedrijf te verlagen, verdient de aandacht
van de wegenbouwers.
met luchtbanden zijn uitgerust, in verge
lijking met normale boerenwagens, enz.
hangt af van de grondsoort en kan onder
omstandigheden zeer belangrijk zijn. Op
straten en andere wegen in vlak terrein
bedraagt de trekkrachtverminderlng tot
65 pCt., zoodat bij dezelfde dekkracht op
een boerenwagen op luchtbanden onge
veer driemaal zooveel kan worden ver
voerd als op een normalen boerenwagen.
Een verderen vooruitgang vormde de
invoering van trekkers, waardoor het
transport sneller kon geschieden. Het
bleek echter dat de houten boerenwagens
voor dat doel niet geschikt waren en dat
men stalen wagens moest hebben. De
prijs van zulke stalen wagens was echter
zeer hoog.
Er zijn in Duitschland uitgebreide
onderzoekingen gedaan omtrent de aan
den wagen te stellen eischen, in het bij
zonder met het oog op het wegdek. Zoo is
een kleibestrating zeernadeelig gebleken,
daar landbouwwerktuigen bij het vervoer
daarover dikwijls beschadigd worden.
Behalve boerenwagens, trekkers,
vrachtauto’s en veldspoor zijn er nog ver
voorziening. j
Zoo is om te beginnen de scheurpremie gifte.
verhoogd van f 125.tot f 150.per
ha. en, indien de toename van het bouw
land wordt benut om aardappelen te ver
bouwen van f 200.tot f 250.per ha.
Wie dus vrijwillig vóór 22 November plicht zal moeten worden opgelegd,
ten nadeele van hen die dan zonder pre
mie toch zullen moeten scheuren.
Uit opmerkingen in gesprekken
brieven krijg ik den indruk dat
Zooals men ziet zijn hier een aantal
beslissingen genomen die het scheuren
sterk kunnen bevorderen.
Verhooging der premie verlenging
AKKER'S
Tot nu toe was het verboden op ge
scheurd grasland peulvruchten te
bouwen.
Thans is echter toegestaan er erwten
op te telen, zoodat nu op het gescheurde
perceel vrijwel ieder gewas verbouwd
'.mag worden, voorzoover de teelt daarvan
is toegestaan. Practisch zijn alleen boe
nen nog verboden.
De totale oppervlakte erwten op het
bedrijf mag echter niet grooter worden.
Ook de bepalingen omtrent de beper
king van de teelt van haver, voederbieten
en dergelijke blijven natuurlijk bestaan;
maar men mag de toegestane oppervlakte
van deze gewasschen desgewenscht op
het gescheurde land verbouwen.
Ook tuinbouwgewassen waarvoor een
reeltvergunning is verleend mogen op het
gescheurde land verbouwd worden.
Eenige malen is de vraag gesteld of
oude appel-boomgaarden, die in gras lig-
liggen, na het rooien der boomen, ook
i voor scheurpremie in aanmerking komen.
Dit is thans ook uitdrukkelijk toege-
i staan.
Tenslotte is nog bekend gemaakt, dat
zij die scheuren, in de gelegenheid zullen
f worden gesteld, een nader te bepalen
j hoeveelheid mengvoer voor paarden te
ontvangen.
groote doel; de veiligstelling der voedsel- gend gewenscht, dat dit een gunstigen
voorziening. invloed uitoefend op de vrijwillige aan-
lier reeds hebben ingezonden.
Welk grasland komt nu voor scheur
premie in aanmerking?
Hierop kan geantwoord worden: alle
grasland, dat als zoodanig in gebruik is
en waarop een goed geslaagd gewas ge
teeld wordt, terwijl als het niet gescheurd hoop ontnemen,
werd, een behoorlijke opbrengst aan gras i
verwacht kan worden.
Een versleten kunstweide komt dus
niet voor premie in aanmerking. Minder- dringend aangeraden: kijk niet te lang en
waardige graslanden echter kunnen wel neem vóór 22 November Uw besluit.
in aanmerking komen; indien de grasop-
brengst er echter belangrijk beneden het j
normale zou blijven kan een evenredig
Hoe staat het met den wegenaanleg en
de wegenverbetering in ons land? Ook
voor Nederland is dit vraagstuk van groot
belang; en hoewel erkend moet worden
dat er door de overheid veel is verbeterd,
moeten toch nog tal van landwegen een
beurt hebben! In dit verband moeten wij
er op wijzen dat zoowel in landhouwkrin-
gen als bij de instanties, welke voor den
wegenbouw verantwoordelijk zijn, nog te
weinig bekend is welk een groote rol het
transport in den landbouw speelt. Onge
veer de helft van den arbeid, welke door
trekdieren of door een trekker in het land
bouwbedrijf wordt verricht, bestaal-uit
transportarbeid. De geringe verkeers
dichtheid in het landbouwbedrijf maakt
het onmogelijk om overal kostbare voor
zieningen, b.v. wegen, aan te leggen Om
deze reden zijn de transportkosten in het
landbouwbedrijf in verhouding tot andere
bedrijfstakken zeer hoog, buitensporig
hoog zelfs.
Ongeveer een vierde deel ter totaal i
kosten in het landbouwbedrijf komt voor i
rekening van het transport. Per ha. rekene j
men op een vervoer van 10.00012.500
kg. Het verkeer in het landbouwbedrijf
speelt zich af tusschen de boerderij en
het veld, tusschen de boerderij en het
dorp, de nabijgelegen dorpen en de stad.
Daarbij wordt gebruik gemaakt van boe
renwagens, soms van vrachtauto’s. Groo-
tendeels worden de lasten echter met den
boerenwagen vervoerd.
Tot weinige jaren gelegen gebruikte
men slechts houten wagens met ijzeren
wielbanden, waarvan de grondvormen
sedert honderden van jaren geen veran
deringen hadden ondergaan. Er bestaan
tal van verschillende typen van boeren
wagens.
De invoering van den rubberluchtband
ongeveer 10 jaar geleden veroorzaakte
een ware omwenteling in den bouw der
boerenwagens. De vermindering der rol
lende wrijving van boerenwagens, welke I
zekerd van deze verhoogde premie. uit opmerkingen in gesprekken en
Vanzelfsprekend geldt deze premie- brieven krijg ik den indruk dat er een
verhooging ook vóór hen die hun formu- categorie boeren is, dat de kat nog eens
uit den boom wil kijken. Zij hopen blijk
baar dat de benoodigde oppervlakte wel
vrijwillig door anderen zal worden opge
geven, zoodat zij zich aan de heele ge
schiedenis kunnen onttrekken.
Dezulken moet ik bij voorbaat wel alle
VERZOEKEN TOT HERKEURING
Herhaaldelijk komen er bij de P.I.C.A.
voor Noordbrabant verzoeken tot her
keuring binnen, waarbij niet voldoende
gegevens zijn vermeld.
Om in de toekomst een vlotte behande
ling van de verzoeken tot herkeuring te
waarborgen, wordt bij dezen aan de telers
medegedeeld, dat alleen die verzoeken
worden behandeld, waarin de volgende
gegevens staan vermeld:
No. van het afrekeningsbriefjeNaam
en volledig adresvan teler; Naam van het
product; No van den keuringsuitslag;
Grootte van de partij; Kwaliteit waarin de
partij werd gekeurd.
Den telers wordt verzocht hiermede bij
voorkomende gelegenheid rekening te
houden.
LEVERING VAN STIERKALVEREN.
in aanvulling op het verschenen pers
bericht, dat voor een rund van tenminste
350 kg., dat ingevolge de verplichte vee
levering vóór 1 December a. s. moet wor
den geieverd, twee of drie stierkalveren
geleverd kunnen worden, wordt thans
nog ter kennis gebracht:
In plaats van stierkalveren kunnen ook
oudere stieren, ossen of oskalveren gele
verd worden, eventueel in combinatie
met stierkalveren of oskalveren, indien
zij slechts voldoen aan de gestelde mini-
mumeisch van 120 kg. levend gewicht
en tezamen minstens 400 kg. wegen.
Voor deze regeling komt wrak vee niet
in aanmerking.
UITKEERING SCHEURPREMIE.
Naar aanleiding van de vragen, die ge
steld worden inzake uitkeering scheur
premie oogst 1941, deelt de landbouw
crisisorganisatie voor Noordbrabant mee,
dat deze uitkeering ten spoedigste zal ge
schieden. De premie zal geleidelijk ais-
trictsgewijze worden uitgekeerd, waarbij
het mogelijk is, dat in hetzelfde district
deze niet door allen tegelijk wordt ontvan
gen. Dit behoeft echter niemand ongerust
te stellen, daar iedereen zijn deel krijgt.
AFGIFTE AANKOOPVERGUNN1N-
GEN VOOR STROO.
De Prov. Voedselcommissaris voor
Noordbrabant maakt bekend, dat aan-
koopvergunningen voor stroo, na 20 No
vember 1941 niet meer zullen worden
afgegeven.
Een ieder, die van den handel of van
een teler nog stroo voor zijn vee wenscht
te betrekken en daarop volgens de reeds
gepubliceerde normen recht heeft, is dus
verplicht voor genoemden datum de aan-
vrage te hebben ingediend.
Premie-verhooging en
andere tegemoetkomingen.
Zooals blijkt uit de persberichten, die Verhooging der premie verlenging
dezer dagen in de kranten hebben ge- van den fatalen termijn uitbreiding van
staan, wordt er van overheidswege alles 1
I gedaan om het scheuren van het benoo-
digde grasland te bevorderen.
i Op allerlei manieren wordt het aan.
i trekkelijk en gemakkelijk gemaakt om
Ge bespaart daarmede Uzelf f 150.
(respectievelijk f 250.per ha. en vele
onaangenaamheden en den uitvoerders
van een eventueels scheurplicht een on
dankbare karwei.
Het belang der voedselvoorziening
eischt, dat er gescheurd wordt.
Het belang van den boer eischt, dat
dit vrijwillig geschiedt.
De Rijkslandbouwconsulent,
Ir. H. J. M. Steenbergen.
het aantal gewassen dat verbouwd mag
j worden premie voor gescheurd gras
land van oude boomgaarden extra
- j voer voor de paardee.
Dit alles zal ongetwijfeld aan heel wat
mede te werken aan het bereiken van het j bezwaren tegemoet komen en het is drin-
HOOFDREDACTEUR: EMIEL DE JONG, BAARLE-NASSAU, TEL. 231
i
iAARLE’S NIEUWS EN
ADVERTENTIE BLAD
r 'sWerelds béste Hoestsiroop
4