I LkAM?BOU% —M—11 T, M WEEKBLAD VOOR BAARLE-NASSAU- HERTOG EN OMSTREKEN UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ ^sXDE JONG BAARLE-NASSAU OZODEMT in een 'l2 glas water reinigt 's nachts Uw kunstgebit en ^1 maakthetfrisch en smetteloos. Nederlandsch. Flacons 40-60 ct. en 1 gld. ABDIJSIROOP De wegen ten Plattelands van grasland Het scheuren 36e Jaargang ZATERDAG 15 NOVEMBER 1941 Nummer 46 Een half dopje m alle wormen veroorzaakt door een kou gebrulke men Abdijsiroop die de vastzittende slijm zal doen loskomen en Uw hoest snel zal verdrijven. Vanouds beproefd bij hoest, griep, bronchitis, asthma. Prov. Publicatie van het Departem. van Landbouw en Visscherij. ver- 1 deel van de premie worden toegekend. 1 l£ de termijn is intusschen meteen week verlengd zijn formulier inzendt is ver- Als niet iedereen vrijwillig zijn aandeel draagt, komen wij er zeker niet. Den-kat-uit-den-boom-kijkers zij dus Tot heden is de opgave namelijk nog beslist onvoldoende en het ziet er naar uit, als de stroom van aangiften niet aan zienlijk toeneemt, dat straks de scheur- zeer schillende andere machines, bijv, maai- machines, welke vaak groote afstanden moeten afleggen over slechte wegen, doch anderzijds ook schade doen aan den weg. Een wegennet moet zich aanpassen aan den gestelden eisch, n.l. om te dienen voor het gemakkelijker ©n goedkooper maken van het transport. Zoo behoefteen veldweg niet verhard te worden, terwijl een straat, die twee hoofddorpen verbindt bijv, verhard kan worden met eenvoudige middelen, als teerslakken. De verkeerswegen moeten zich aan passen bij het karakter van het landschap en daar geen storend element vormen. De wegen, vooral wanneer ze door hoo rnen omzoomd zijn, kunnen worden be schouwd als behoorend bij het landschap. De aanleg van een behoorlijk wegen net op het platteland, dat kan dienen om de hooge transportkosten in het landbouw bedrijf te verlagen, verdient de aandacht van de wegenbouwers. met luchtbanden zijn uitgerust, in verge lijking met normale boerenwagens, enz. hangt af van de grondsoort en kan onder omstandigheden zeer belangrijk zijn. Op straten en andere wegen in vlak terrein bedraagt de trekkrachtverminderlng tot 65 pCt., zoodat bij dezelfde dekkracht op een boerenwagen op luchtbanden onge veer driemaal zooveel kan worden ver voerd als op een normalen boerenwagen. Een verderen vooruitgang vormde de invoering van trekkers, waardoor het transport sneller kon geschieden. Het bleek echter dat de houten boerenwagens voor dat doel niet geschikt waren en dat men stalen wagens moest hebben. De prijs van zulke stalen wagens was echter zeer hoog. Er zijn in Duitschland uitgebreide onderzoekingen gedaan omtrent de aan den wagen te stellen eischen, in het bij zonder met het oog op het wegdek. Zoo is een kleibestrating zeernadeelig gebleken, daar landbouwwerktuigen bij het vervoer daarover dikwijls beschadigd worden. Behalve boerenwagens, trekkers, vrachtauto’s en veldspoor zijn er nog ver voorziening. j Zoo is om te beginnen de scheurpremie gifte. verhoogd van f 125.tot f 150.per ha. en, indien de toename van het bouw land wordt benut om aardappelen te ver bouwen van f 200.tot f 250.per ha. Wie dus vrijwillig vóór 22 November plicht zal moeten worden opgelegd, ten nadeele van hen die dan zonder pre mie toch zullen moeten scheuren. Uit opmerkingen in gesprekken brieven krijg ik den indruk dat Zooals men ziet zijn hier een aantal beslissingen genomen die het scheuren sterk kunnen bevorderen. Verhooging der premie verlenging AKKER'S Tot nu toe was het verboden op ge scheurd grasland peulvruchten te bouwen. Thans is echter toegestaan er erwten op te telen, zoodat nu op het gescheurde perceel vrijwel ieder gewas verbouwd '.mag worden, voorzoover de teelt daarvan is toegestaan. Practisch zijn alleen boe nen nog verboden. De totale oppervlakte erwten op het bedrijf mag echter niet grooter worden. Ook de bepalingen omtrent de beper king van de teelt van haver, voederbieten en dergelijke blijven natuurlijk bestaan; maar men mag de toegestane oppervlakte van deze gewasschen desgewenscht op het gescheurde land verbouwen. Ook tuinbouwgewassen waarvoor een reeltvergunning is verleend mogen op het gescheurde land verbouwd worden. Eenige malen is de vraag gesteld of oude appel-boomgaarden, die in gras lig- liggen, na het rooien der boomen, ook i voor scheurpremie in aanmerking komen. Dit is thans ook uitdrukkelijk toege- i staan. Tenslotte is nog bekend gemaakt, dat zij die scheuren, in de gelegenheid zullen f worden gesteld, een nader te bepalen j hoeveelheid mengvoer voor paarden te ontvangen. groote doel; de veiligstelling der voedsel- gend gewenscht, dat dit een gunstigen voorziening. invloed uitoefend op de vrijwillige aan- lier reeds hebben ingezonden. Welk grasland komt nu voor scheur premie in aanmerking? Hierop kan geantwoord worden: alle grasland, dat als zoodanig in gebruik is en waarop een goed geslaagd gewas ge teeld wordt, terwijl als het niet gescheurd hoop ontnemen, werd, een behoorlijke opbrengst aan gras i verwacht kan worden. Een versleten kunstweide komt dus niet voor premie in aanmerking. Minder- dringend aangeraden: kijk niet te lang en waardige graslanden echter kunnen wel neem vóór 22 November Uw besluit. in aanmerking komen; indien de grasop- brengst er echter belangrijk beneden het j normale zou blijven kan een evenredig Hoe staat het met den wegenaanleg en de wegenverbetering in ons land? Ook voor Nederland is dit vraagstuk van groot belang; en hoewel erkend moet worden dat er door de overheid veel is verbeterd, moeten toch nog tal van landwegen een beurt hebben! In dit verband moeten wij er op wijzen dat zoowel in landhouwkrin- gen als bij de instanties, welke voor den wegenbouw verantwoordelijk zijn, nog te weinig bekend is welk een groote rol het transport in den landbouw speelt. Onge veer de helft van den arbeid, welke door trekdieren of door een trekker in het land bouwbedrijf wordt verricht, bestaal-uit transportarbeid. De geringe verkeers dichtheid in het landbouwbedrijf maakt het onmogelijk om overal kostbare voor zieningen, b.v. wegen, aan te leggen Om deze reden zijn de transportkosten in het landbouwbedrijf in verhouding tot andere bedrijfstakken zeer hoog, buitensporig hoog zelfs. Ongeveer een vierde deel ter totaal i kosten in het landbouwbedrijf komt voor i rekening van het transport. Per ha. rekene j men op een vervoer van 10.00012.500 kg. Het verkeer in het landbouwbedrijf speelt zich af tusschen de boerderij en het veld, tusschen de boerderij en het dorp, de nabijgelegen dorpen en de stad. Daarbij wordt gebruik gemaakt van boe renwagens, soms van vrachtauto’s. Groo- tendeels worden de lasten echter met den boerenwagen vervoerd. Tot weinige jaren gelegen gebruikte men slechts houten wagens met ijzeren wielbanden, waarvan de grondvormen sedert honderden van jaren geen veran deringen hadden ondergaan. Er bestaan tal van verschillende typen van boeren wagens. De invoering van den rubberluchtband ongeveer 10 jaar geleden veroorzaakte een ware omwenteling in den bouw der boerenwagens. De vermindering der rol lende wrijving van boerenwagens, welke I zekerd van deze verhoogde premie. uit opmerkingen in gesprekken en Vanzelfsprekend geldt deze premie- brieven krijg ik den indruk dat er een verhooging ook vóór hen die hun formu- categorie boeren is, dat de kat nog eens uit den boom wil kijken. Zij hopen blijk baar dat de benoodigde oppervlakte wel vrijwillig door anderen zal worden opge geven, zoodat zij zich aan de heele ge schiedenis kunnen onttrekken. Dezulken moet ik bij voorbaat wel alle VERZOEKEN TOT HERKEURING Herhaaldelijk komen er bij de P.I.C.A. voor Noordbrabant verzoeken tot her keuring binnen, waarbij niet voldoende gegevens zijn vermeld. Om in de toekomst een vlotte behande ling van de verzoeken tot herkeuring te waarborgen, wordt bij dezen aan de telers medegedeeld, dat alleen die verzoeken worden behandeld, waarin de volgende gegevens staan vermeld: No. van het afrekeningsbriefjeNaam en volledig adresvan teler; Naam van het product; No van den keuringsuitslag; Grootte van de partij; Kwaliteit waarin de partij werd gekeurd. Den telers wordt verzocht hiermede bij voorkomende gelegenheid rekening te houden. LEVERING VAN STIERKALVEREN. in aanvulling op het verschenen pers bericht, dat voor een rund van tenminste 350 kg., dat ingevolge de verplichte vee levering vóór 1 December a. s. moet wor den geieverd, twee of drie stierkalveren geleverd kunnen worden, wordt thans nog ter kennis gebracht: In plaats van stierkalveren kunnen ook oudere stieren, ossen of oskalveren gele verd worden, eventueel in combinatie met stierkalveren of oskalveren, indien zij slechts voldoen aan de gestelde mini- mumeisch van 120 kg. levend gewicht en tezamen minstens 400 kg. wegen. Voor deze regeling komt wrak vee niet in aanmerking. UITKEERING SCHEURPREMIE. Naar aanleiding van de vragen, die ge steld worden inzake uitkeering scheur premie oogst 1941, deelt de landbouw crisisorganisatie voor Noordbrabant mee, dat deze uitkeering ten spoedigste zal ge schieden. De premie zal geleidelijk ais- trictsgewijze worden uitgekeerd, waarbij het mogelijk is, dat in hetzelfde district deze niet door allen tegelijk wordt ontvan gen. Dit behoeft echter niemand ongerust te stellen, daar iedereen zijn deel krijgt. AFGIFTE AANKOOPVERGUNN1N- GEN VOOR STROO. De Prov. Voedselcommissaris voor Noordbrabant maakt bekend, dat aan- koopvergunningen voor stroo, na 20 No vember 1941 niet meer zullen worden afgegeven. Een ieder, die van den handel of van een teler nog stroo voor zijn vee wenscht te betrekken en daarop volgens de reeds gepubliceerde normen recht heeft, is dus verplicht voor genoemden datum de aan- vrage te hebben ingediend. Premie-verhooging en andere tegemoetkomingen. Zooals blijkt uit de persberichten, die Verhooging der premie verlenging dezer dagen in de kranten hebben ge- van den fatalen termijn uitbreiding van staan, wordt er van overheidswege alles 1 I gedaan om het scheuren van het benoo- digde grasland te bevorderen. i Op allerlei manieren wordt het aan. i trekkelijk en gemakkelijk gemaakt om Ge bespaart daarmede Uzelf f 150. (respectievelijk f 250.per ha. en vele onaangenaamheden en den uitvoerders van een eventueels scheurplicht een on dankbare karwei. Het belang der voedselvoorziening eischt, dat er gescheurd wordt. Het belang van den boer eischt, dat dit vrijwillig geschiedt. De Rijkslandbouwconsulent, Ir. H. J. M. Steenbergen. het aantal gewassen dat verbouwd mag j worden premie voor gescheurd gras land van oude boomgaarden extra - j voer voor de paardee. Dit alles zal ongetwijfeld aan heel wat mede te werken aan het bereiken van het j bezwaren tegemoet komen en het is drin- HOOFDREDACTEUR: EMIEL DE JONG, BAARLE-NASSAU, TEL. 231 i iAARLE’S NIEUWS EN ADVERTENTIE BLAD r 'sWerelds béste Hoestsiroop 4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1941 | | pagina 1