wnl FE e r Vrouw enMode Knippatronen I en BETOOVERING. MUTS, |URK SCHORTJE voor baby igr* 4 1 vertrokken is. En is dit nu de waarheid? riep ik uit. Ik lieg nooit, antwoordde Asmodee; den menschen de waarheid te zeggen, ook wanneer ze zelf liegen, dat behoort tot mijne grondbeginselen en daarop berust een goed deel van mijn succes. Slaap morgenochtend maar goed uit; de secon danten hebben zich reeds met elkaar ver staan. Mijnheer Von Beskow is een on mogelijk man geworden. Jammer voor hem, hij bezat meer geest dan de anderen. Ik dank u hartelijk, zei ik, zijne hand zoekende, om die te drukken; doch ik vond die niet: hij hield haar met opzet weg. Geene dankbetuigingen, mijn waarde, zei hij, terwijl hij aan de tafel de asch zijner sigaar afstootte, ik ben daarvoor te gevoelig, en ik verdien geen dank. Ik houd niet van de menschen, en van u ook niet. Voor mij is alles in de wereld slechts een voorwerp van onderzoek. Nu mag ik zeker de lamp wel weder aansteken? Ik verlang naar haar licht, want mijn leven is weder licht geworden. Steek haar gerust aan; ik ga heen en bij u hebben de vleermuizen niets te zoe ken. Wat evenwel het rooskleurig licht aangaat, waarin u nu uw leven ziet, er is wel is waar vooreerst voor u geen kogel gegoten, maar ik vrees toch, dat de justitie- raad morgen uw lamp wel wat zal neer draaien; daar zal wei walm en zwarte schaduw komen. Overleg van nacht eens; een pak zorgen neemt men dikwijls mede onder het hoofdkussen. Van de zwaarste is u nu bevrijd, u behoeft niet meer van u zelven als van een doorboorde schijf te droomen; maar onze have en goed is ook een stuk van ons, en daarmede ziet het er slim genoeg uit. Wegwerpen als het ons drukt, dat is het beste! De volgende nacht was de onrustigste van geheel mijn leven. Wordt vervolgd 24 Op de eenzame wandeling gingen mij allerlei sombere gedachten door het hoofd. Wat stond mij te wachten, het graf of een lang ziekbed? Het was, of er een zwarte sluier over mijn ziel hing. Ik wist, dat de moed mij morgen op het beslissende oogenblik niet zou ontbreken; des te meer kon ik mij nu aan de zwaarmoedige ge dachten overgeven, die het heerlijke land- schap in mij te voorschijn riep. Het was een prachtige avond. Uren lang dwaalde ik door de bosschen waarbij ik meermalen het smalle pad bijster raakte en mij door het lage hout moest werken en over boomstronken struikelde. De maan stond in rooden gloed in het oosten; de sterren flikkerden als Kerstlichtjes. Eindelijk had ik den breeden weg teruggevonden; overal in het rond heerschte eene diepe stilte; slechts van de badplaats ging een lichtschijnsel uit, dat van het gezellig gewoel daarbeneden getuigde. Te huis gekomen, wierp ik mij op de sofa. Ik was inderdaad vermoeid door de lange wandeling, doch ik sliep niet in. Langen tijd had ik zoo droomend op de sofa gelegen; de lamp begon te wal men en dreigde uit te gaan. Daar werd eensklaps op de buitendeur geklopt en wel met vrij harde slagen; het was zeer zeker een gewichtige boodschap en die kon slechts mij gelden, want wie hier in huis, buiten mij, zweefde er tusschen leven en dood? Ik snelde in het donker naar de deur en opende die; bij het schijn sel eener lantaarn herkende ik dokter Asmoeee. Ik noodigde hem uit, binnen te komen. De lamp was intusschen uitge gaan; ik wilde die weder aansteken, doch Asmodee meende, dat men in donker beter kon praten. Zijne oogen glinsterden als kattenoogen en hij scheen in het don ker ook voortreffelijk te kunnen zien, want hij had spoedig een leuningstoel gevonden en het zich daarop gemakkelijk gemaakt. Ik opende het venster om den walm der lamp naar buiten te doen trek ken, doch hij verzocht mij, Jhet weder te sluiten; er vlogen buiten zoovele vleder- muizen rond en hij oefende eene merk waardige aantrekkingskracht uit op die mislukte schepselen. Een zoogdier, dat als een vogel door de lucht vliegt, moet een gedrocht zijn. Er is eenige verwant schap tusschen ons; wanneer ik vliegen wil, bemerk ik, dat ik geene vleugels heb, doch slechts een huid tusschen de voeten. Ik sloot het venster. Wat brengt u nog zoo laat bij mij? vroeg ik. De walm der lamp benam mij bijna den adem. Mijn talisman, zei hij. Maar hier in de duisternis kan ik dat ding niet zien. Waarmede wilt u mij kogel vrij maken. Door uw tegenpartij te ontwapenen. Zelfs al waart u mijn secondant, dan zou zulk een goocheltoer mij niet naar den zin zijn. Wees daarvoor niet bevreesd! Mijn toovernarij heeft reeds gewerkt u zult niet schieten. Dat is toch mijne zaak, zei ik. Als u er plezier in hebt, in de lucht te schieten. Hij nam doodbedaard een sigaar uit zijn zak, stak die aan en het licht daarvan verlichtte zijn spookachtige trekken; hij kwam mij voor als een kobold der bergen, wiens gezicht door het vluchtig schijnsel eener mijnlamp verlicht werd. Ik ben geen homoepaat, zei hij, de toe gediende dosis is mij te gering; doch het principe, om eene kwaal met dezelfde kwaal te genezen, bewijst nog dikwijls goed te zijn. Nu hebben de heeren der schepping, en wel de werkelijke heeren, die op alle overige schepselen met ver achting neerzien, een moordenaarsachtig begrip van eer in het leven geroepen. Ik heb de eer van mijnheer Von Beskow van avond uitgeblazen; zij brandt niet meer, en flikkert zelfs niet meer, en nu kan de pistool niet losbranden. Ik dacht een poosje na en zei toen: U spreekt in raadselen. U hebt heden den meest knterresanten speelavond verzuimd zei dokter Asmodee Ik heb kortelings eenige nieuwe waarne mingen gedaan, die mij geen rust lieten. Ik heb een scherpen blik voor alle gooche laarskunsten; dat heb ik daarginds geleerd en behoorde langen tijd tot mijne liefheb berijen. Gij landjonkers bemerkt steeds te laat, wanneer men u een spotziek paard met stijve beenen verkocht heeft, en aar zelt niet, om op uwe beurt hetzelfde te doen; doch er zijn fijner georganiseerde wezens, die zich geen knollen voor citroe nen laten verkoopen. Ik heb hier een goed vriend aangetroffen, een specialiteit in het hazardspel, en ook kennis gemaakt met een justitie-ambtenaar, die zich hier op houdt wegens een onderzoek naar wiid- dieverijen. Hij liet zich de politiemannen van het stadje tot zijne beschikkingstellen. Zoo rukten we op naar den wigwam van den heer Von Beskow, welke met de scalpen van zoovele ongelukkigen ver sierd is. Hij is een valschspeler, dat is hem bewezen; de kaarten vlogen hem in het gezicht; hij is gevangen genomen en heeft zijne eer verloren, die hij morgen met kruit en lood tegen u wilde uitspelen. Het duel met u is dus voor altijd eene onmogelijkheid geworden; dat is mijn talisman. Er viel mij een centenaarslast van het hart; men behoeft geen lafaard te zijn om zich verlicht te gevoelen, wanneer de dood uit onze nabijheid weder naar elders S JN FRISSCHE DRONK 1RKT VERKOELEND »P WARME DAGEN. van den r Patronen in de maten 444648. KNIPPATRONEN VAN DEZE MODELS® BLOEMEN ALS TOLK VAN HET GEVOEL. GEKLEEDE MIDDAGJAPON. den. Het model vraagt slechts weinig st( alleen de volant die in het midden voor a versiering is aangebracht stelt eenigszi hoogere eischen. doch kan, indien de pu tenkaart tegen deze „overdaad protestee ook komen te vervallen. Als eenige ga ken lijn aan III is het midden en wordt langs de vouw gelegd. Buitenkant afbiezen en met een kantje of zig-zag bandje, waarvan slechts de halve puntjes te zien komen, afwerken. Onder- aan worden over stramien twee vogeltjes en een bloemetje gewerkt. Luchtig is de zomersche, mouwlooze jurk waarvan het patroon voor het lijfje onder aan is aangegeven. Aan de linkerzijde komt een split, waar door de smal toeloopende band wordt ge- j neering komen dan de drie knoopen aanmerking, die bij zwart b.v. van Stras gekozen zullen worden. Aansluitende mbj wen met smalle plooitjes aan bovendek Smalle ceintuur. Wat is de oosprong eersten rwiker? Succespatroon A 729. Prijs 40 cent. Deze gekleede middagjapon kan zoowel van crêpe satin als kunstzijde gemaakt wor- Sommige Oostersche volken offeren hun góden bloemen, die zij in met water gevulde bamboe pijpen steken. De Mexicaan geeft zijn vrienden bloemen mede, die in een bijzonder soort houder gestoken zijn, waar door zij dagenlang goed blijven. Men snijdt van een bananenstam een stuk af, dat 30 cm. lang is, terwijl zich aan beide kanten een natuurlijke afsluiting bevindt. Een helft van de schors wordt losge maakt, waardoor men een deel van het boommerg kan verwijderen en in deze ope ning worden de bloemen gedaan, waarna Zeer practisch is het schortje, dat tevens als slabbetje bedoeld is en van batist ge maakt wordt, eventueel van linnen of pi qué. „Voor netjes” leent zich het eerste ma teriaal, doch beide andere weefsels beant woorden aan de meer practische eischen. Fig. III geeft de voorzijde aan. De gebro- zijn verkrijgbaar tegen den aangegevei prijs by „Het Practisch Modeblad”. P0,t bus 36, Den Haag. Betaling steeds vooruit per giro (Pos! rekening 203203) per postwissel of in Post zegels, mits deze een waarde hebben val 1^, 8 of 714 et. De mensch, die gaarne den oorsprong van alle dingen onderzoekt, zal ook willen we ten, wanneer de eerste bloemenruiker wel gebonden werd. Goethe heeft dit aan een kinderlijken inval toegeschreven; en ook Shakespare brengt het kinderlijke hiervan in een van zijn drama’s tot uitdrukking. Hij laai Ophelia, die door een ongeluk kige liefde haar verstand verloren heeft, als een kind bloemen plukken en deze aan alle menschen uit haar omgeving geven. De oudste bloemenruiker. dien wij ken nen, stamt uit den tijd van 1500 jaar voor de Christelijke jaartelling en werd in de Egyptische graven in Thebe gevonden. De Egyptenaren hielden zeer veel van bloemen en gaven deze steeds aan hun dooden mede, terwijl koning Amenophis zijn slaapvertrek gehee] met bloemen liet beschilderen. Bloemenoffers. haald. Sluiting met lint. Halsaf werking met kant, die ook langs het armsgat wordt ge- naaid. Lang rokje mei garneering van en- tre-deux. Batist leent zich evenals andere dunne weefsels uitstekend om babykleertjes te maken. Zoo’n aardig mutsje met een gar neer ing van Valencjiennekant is evenals het schortje een welkom geschenk voor de luiermand. Fig. II geeft het model voor het mutsje, waarvan de gebroken lijn de vorm aangeeft. Noodig is een lapje van 30 bij 22 cM. plus naden. Rondom afwerken met schuin biesje en het ingehaalde kantje ach terzijde eenige malen inhalen en aan beide kanten lint aanzetten, dat onder het kin netje gestrikt wordt. .veer dicht maakt. Na een week zyn de bloemen in deze sappigen houder nog volkomen versch. Dichters en musici hebben de bloemen op velerlei wijze verheerlijkt. Slechts een Ba- vrause kon op de gedachte komen om vi ooltjes te plukken, deze in suikerstroop te dompelen en te eten. Aan de Rivièra heeft men een uitgebrei de viooltjes-cultuur, waarvan banketbak kers en parfumerie-fabrikanten de afne mers zijn. Wij hebben de bloemen tot onze tolk verheven; want zenden wij onzen vrienden niet een bouquet, wanneer wij hen zelf niet kunnen bezoeken bij speciale ge legenheden? Naast de vereering dient de bloem ook om uitdrukking aan onze liefde te geven; en vooral wordt dan de roode roos geschon ken. Ongeveer honderd jaar geleden had iedere bloem haar beteekenis; vandaar de uitdrukking: „Zegt het met bloemen”.’ Schiller heeft gezegd: „Die Auswahl einer Blumenflur mit weiser Wahl in einen Strauss gebunden, so trat die erste Kunst aus der Natur”. Hoeveel volken en rassen er ook op de wereld mogen zijn, en hoe verschillend hun aard ook is zij hebben toch één ding gemeen: de liefde voor bloemen. Bij het zilveren schijnsel der maan wandelen de Boeddhisten in Azië, vervuld van vrome gedachten, rond de lotusvijvers. Toen Xerxes optrok tegen Griekenland, zag hij plotseling een bloeiende ahornboom voor zich, hetgeen hem zoo ontroerde, dat hij zich van zijn zuiver gouden hals- en armsieraden ontdeed en deze aan de takken van den boom hing.Wil men van Xer xes tot het gewone leven overgaan, dan mag men aannemen, dat bloemen in de menschenharten zachtere gedachten doen ontwaken en hen zelfs tot edelmoedige da den brengen. De Japanner is deze opvat ting eveneens toegedaan, want, zoo zegt de Japansche bloemenleer, zoolang men lief de heeft voor bloemen, heeft men slechts zuivere en mooie gedachten. Deze leer zegt ook, dat de nerveuze over werkte mensch naar buiten moet gaan om een kleurigen ruiker van bonte bloemen te plukken. Hij zal dan leeren, welk een ver zoenende macht in de bloemen verborgen ia. Wil men in Japan een gast een aange name ontspanning bereiden, dan laat men hem den „bloemenhoek” van het huis zien en geeft men hem een vaas en bloeiende takken, met het verzjek deze te arrangee- ren volgens den Japansohe „bloemenleer”. Ja j® II

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1941 | | pagina 4