Vrouw en W»00
Knippatronen
II
SPORTIEVE HOEDEN
J
ZONNEBADEN
vereischen overleg
MOEDERSCHOTEN
in Duitschland
BETOOVERING.
ONZE FEUILLETON
■B
«r-
C*
In al die dagen en nachten ver
dween, ondanks al mijne zorgen en
plannen voor de toekomst, Helena’s
beeld niet uit mijn geest.
Hoe overtrof zij toch allen in
Ik zei hem dat we, met het beoog
de doel, de algemeene maatschap
pelijke belangen bevorderen ver
meerdering van productie en verhef
fing der industrie, en deelde hem alle
bijzonderheden mede.
Galmei zink groeven
smelterijen, heel mooi! Werk voor
den een, geld voor den ander dat
geeft nationale rijkdom! En het ka
pitaal dat u bij de oprichting moet
inbrengen?
Een nieuwe hypotheek, u schijnt
daar iets tegen te hebben?
Integendeel, zei hij, het is mis
schien een goede zaak! Ik schrijf de
natuurgeschiedenis van het geld.
Geld is hongerig; het wil altijd meer
verslinden: aangroeien, zich uitstrek
ken, verdubbelen, verhonderdvou
digen... Het is een vraadziek mon
ster. Ik wensch u geluk, mijnheer!
Ga morgen slechts naar den justitie-
raad; hij zal alles in orde brengen.
Ik stond op. Asmodee greep naar
de lamp, om mij bij te lichten; daar
vloog de vledermuis uit zijn schuil
hoek. Satan begon te blaffen en te
huilen; zijn oogen schenen mij een
gloeioven toe. Dokter Asmodee glim
lachte als een gnoom uit de galmei-
groeven der toekomst en reikte mij
de toppen zijner dorre vingers ten
afscheid.
schoonheid! Ware zij in den kring
der dames bij den heer Von Fielitz
gekomen, niet een zou haar de prijs
hebben kunnen betwisten. En zij
was niet enkel een salonschoonheid
hare diepe oogen, haar edele trek
ken verrieden een zielenadel, welke
men bij de andere dames van dien
kring vergeefs zou zoeken. Zij was
een geurende veldbloem, naast de
gemaakte bloemen die zich daar ten
toon stelden.
Lag in de oprechte hulde die ik
haar wijdde, in mijn warm gevoel
voor haar, niet mijn goed recht om
haar wederom te naderen? Kon ik
den machtigen drang niet volgen,
die mij tot haar dreef? Mochten ook
anderen naar haar hand dingen, ik
was nu huns gelijke en kon een be
zitting in de schaal werpen. De toe
standen waren nu geheel veranderd
en toch zei ik tegen mezelf dat Hele
ne iets tegen mij had... wellicht mijn
gedrag bij dien maaltijd en daarna.
Ook wist ik niet, wat er intusschen
in het huis van den opperhoutvester
was voorgevallen. Het was mij dus
zeer welkom, toen mijn universiteits
vriend Muhling zich bij mij liet aan
dienen. De referendaris was intus
schen assesor geworden; maar hoe
geheel anders was zijngedrag jegens
mij, dan toen hij mij in mijn opzich-
terswoninq kwamopzoeken! Zoo ka
meraadschappelijk, zoo hartelijk, hij
vond alles in het rond zoo mooi en
prachtig, en wenschte mij geluk met
mijn veranderde toestand. Hij kwam
nog eenige informaties nemen om
trent het landgoed van mijn vroege-
ren heer, de onderhandelingen wa
ren in vollen gang en Muhling’s va
der wenschte nogeenigeinlichtingen
over de draineering der akkers en de
hooiopbrengst der weiden. Ik ant
woordde naar waarheid en trachtte
ff'
13
stappen, en in de nauwe kloof,
welke de weg voerde, keek zij1,
boschjes en van den rotswars
een zegenende beschermgee
mij neder. En mijn fantasie bev
niet alleen bosch en dal mei
alomtegenwoordigbeeld; ik zag
ook uit den vijver oprijzen in ai
schoonheid, en was eerst mij-,
in zoete bedwelming, nu trilden
zinnen.
Uren lang had ik gereden;
voerde mijn weg over de bel
velden, die vroeger aan mijne
waren toevertrouwd. Aan hetk
punt van twee wegen kwam eei
ter uit het bosch galloppeere
kende dat roode gezicht, hetwa
van mijn vroegeren heer en g
dsr Bruning. Hij wenkte reeds
verre met de hand. De koetsier
de paarden in en weldra keek
ning’s paard met zijne trouwha
oogen in mijn rijtuig.
Zoo komt u niet van mij af, i
heer Sternlein, zei de heer Bru
terwijl zijne kleine oogjes lief:
glinsterden; wie over mijn gre
komt, moet tol betalen, al is hel
slechts dien der hoffelijkheid. I
vrouw zal zeer verheugd zijn; 1
bijna middag, wees mijn gas!
met ons mede a la fortune de
Daar is nu niets aan te verand
maar mijne goede wijnen zuil;
schadeloos stellen.
Zulk een overstelpende hart
heid kon ik niet weerstaan; ik 11e
koetsier naar het slot rijden. Bru
sprong vooruit. Ik haalde mijn
nen zakspiegel voor den dar
moest toch zeer veranderd zijn;;
ik kon daarvan niets ontdekken
Wordt vervolg
zooveel mogelijk het belang van de
heer Bruning te dienen, hoewel hij
dat niet aan mij had verdiend.
Vervolgens kwam het gesprek op
Lancken.
Ik moet bekennen, zei ik, dat het
mij spijt, mij indertijd zoo spoedig
met hem verzoend te hebben. Mijne
toenmalige positie drukte toen te erg
op mij; tegenwoordig kan ik,als eige
naar van een riddergoed, waardig
beschouwd worden om satisfactie te
geven. Komt hij nog aan huis bij de
opperhoutvester?
Tot voor korten tijd wel.
En is hij nog niet verloofd? vroeg
ik verder.
Men mompett daarover, doch hij
zelf heeft mij er niets van gezegd; hij
bewaart het geheim.
Ik zou het intusschen weldenken,
hij is voornaam, vermogend en be
gaafd, een schitterende verschijning
en een goede partij. Dat maakt in
druk op de meisjes, en den ouden
heer zal het wel aanstaan, met de
hooge regeering in aanraking te ko
men.
Ik knikte bevestigend, doch voelde
een pijnlijken doorn in het hart; bo
ven mij hing een zware wolk, die
mij elk uitzicht op het leven benam.
Ik geloof, ging Muhling voort, dat
de verloving plaats zal hebben wan
neer hij er goed afkomt.
Wanneer hij ei goed afkomt? vroeg
ik met een straal van hoop. Wat is
er dan gebeurt?
Jij had je zaak niet beter kunnen
doen, hij is in een duel ernstig ge
wond.
In een duel?’
Met veldjager Bliek. Die jonge
luitenant had ook eenoog op Helene
geslagen; hij zag in Lancken een be
voorrecht medeminnaar en ’t kwam
meermalen tot kleine botsingen.
Lancken vond hetbiutaal, dat deze
jonge man van eenvoudige afkomst
en zonder middeien, met hem durf
de mededingen, en noemde jhem in
het casino, waar ze beiden gasten
waren, bij hetuitgaan een plattelands
brievenbesteller met sporen. Een
duel was onvermijdelijk en het liep
voor Lancken slecht af: een wond in
de borst de dokters meenen, dat
het gevaar nog niet geweken is.
Deze mededeeling trof mij; het
deed mij genoegen, dat Lancken on
schadelijk gemaakt was, doch te
gelijker tijd deed het mij leed.
Hoe ziet die Bliek er uit? vroeg ik.
Heel elegant en statig in zijn veld-
jagersuniform, antwoordde Muhling.
De kameraden houden veel van hem.
Dit antwoord ontstemde mij; ik
werd stil en legde mijn sigaar neer.
Ik had behoefte aan frissche luchten
noodigde Muhling uit, met mij in het
park te gaan wandelen.
Je denkt zeker aan het meisje, zei
Muhling, die mijne ontstemming op
merkte. Nu, wat Bliek betreft, dien
zal je spoedig op zijde dringen. Eer
hij opperhoutvester wordt zal er nog
heel wat water door de Oder loopen,
en zulk een schoon meisje als Hele
ne laat zich niet op wachtgeld stellen
Nauwelijks had Muhling mij ver
laten, of ik liet inspannen; mijne ge
voelens voor Helene waren door dit
onderhond zoo stormachtig opge
wekt, dat zij mij geen rust lieten; ik
moest haar zelve zien en spreken.
Wat belette mij, den opperhoutves
ter een bezoek te brengen? Ik moest
zekerheid hebben, of ik nog hoop
kon voeden. Mijn hart klopte hoor
baar, toen ik in het rijtuig stapte, en
onderweg zag ik overal haar beeld.
Hier zag ik de linten van haar strooi
en hoed boven de korenaren wappe
ren, ginds kwam zij uit het bosch
-c
BOBS
r
ontwikkelde
Bewerkte koperen ornamenten geven vaak
na het poetsen witte lijnen. Óm dit te
voorkomen, wrijft men er na het opwrij
ven met citroensap overheen waardoor de
poetspomaderesten verdwijnen en de glans
zelf nog verhoogd wordt.
Het aanzetten van knnopen aan gebreide
kleedingstukken kan men het beste doen
door tegelijk aan den binnenkant een klein
linnen knoopje mede te naaien.
worden op ieder uur van den dag gedra
gen en doen altijd weer prettig aan. staan
bijna iedere vrouw. Menig type, dat niet
gebaat is door het dragen van een uitzon
derlijk model hoed, ziet er vlot gekleed uit
met een der modellen, die h»* -chetsje aan-
Ook bruidjes worden opgeleid
Behalve de rondreizende leeraressen en
de 230 moederschoten, die over groote en
Heine steden verdeeld zijn, bestaan er ook
internaten, waarin de leerlingen 46 we
meenschap voorbereiden tot haar toe
komstig beroep van huisvrouw. Men on
derscheidt in deze internaten de huisvrouw
en de zg. bruid scholen. De eerste zijn ge
vestjgd in streken, waar de verbindingen
minder goed zijn en waar gebleken is. dat
voor de vrouwen meer kennis omtrent huis-
JAPONSCHORT.
Succespatroon A 675.
Prijs 35 cent.
3. Opvoedingsleer, woninginrichting,
volksaard enz.
Het spreekt vanzelf, dat de leerstof zich
eenigszins wijzigt en aanpast naar gelang
van plaats en streek, waar de scholen ge
vestigd zijn.
In afgelegen dorpen in het gebergte zal
men van andere eischen uitgaan dan in de
sroote steden, hetgeen ook geldt voor
plaatsen, waar de bevolking in hoofdzaak
uit visschers of boeren bestaat.
A 675.
Effen en bedrukt materiaal zijn vo®
ze aardige huisjapon aangewend.
Afkleedend model met V-vormige
uitsnijding en korte mouwtjes. Prac
i3 de groote zak om een en ander
brengen.
Patronen in de maten 444648
KNIPPATRONEN VAN DEZE MODEl
zijn verkrijgbaar tegen den aangef
prijs bij Het Practiscb Modeblad”
bus 36 Den Haag.
Betaling steeds vooruit per giro
rekening 203203) per postwissel óf te 1
zegels, mits deze een waarde hebbes
iy2, 3 of 7i/2 »t.
geeft. Links een hoed, die van vilt ge
maakt is en veel overeenkomst vertoont
met een heerenhoed doch desondanks echt
vrouwelijk kleedt! Vilt, dat men zelfs
's zomers draagt in de meest verschillende
kleuren, doch vrijwel steeds in het spor
tieve genre. Rechts een zeer gematigd mo
del. dat het gelaat eenigszins overscha
duwt en zich zoowel voor jonge als oudere
dames leent.
houding, kinderverzorging. gezondheids
leer. enz. dringend noodzakelijk is. Derge
lijke huisvrouwscholen vindt men o.a. aan
de Rhön. in Oldenburg en Saksen. De
Braute-Schulen” zijn o.m. bedoeld voor
de opleiding der toekomstige echtgenootcn
van mannen in militairen dienst e.d. De
duur der cursussen bedraagt dan zes we
ken en behalve het huishoudelijke vraag
stuk wordt, ook het Duitsche cultuurleven
behandeld, terwijl door de beoefening van
sport en gymnastiek voor een harmonisch
'samengaan van geestelijke en lichamelijke
ontwikkeling wordt gezorgd. Aan de hand
van de tot dusverre ongedane ervaringen
kan men zeggen, dat de ..Mütter Schulen”
in Duitschland bewezen hebben van prac-
tisch nut en in het belang van gezin en
volk te zijn.
Ruim 1.140.000 vrouwen ontvingen in den
loop van drie jaren grondig onderricht,
terwij] het peil van leerkrachten en scho
len steeds hooger werd opgevoerd en het
aantal toenam zoodat in den loop van dit
jaar het aantal deelneemsters alweer aan
merkelijk grooter zal zijn.
Ir de vacantie-weken za] men met nog
meer verlangen naar de zon uitzien, dan
in den sleur van het dagelijksche leven
hoe welkom zij dan ook moge zijn.
Licht, lucht en zon zullen nieuwe krach
ten geven en meer en meer gaat men over
tot het nemen van zonnebaden.
Zon is gelijk medicijn! De zonnestralen
doen het bloed beter door de organen stroo
men en doen de onmisbare vitaminen ont
wikkelen, waaraan wij in het voorjaar
zoo’n tekort hebben.
Helaas zijn er immer nog velen, die dit
kostelijke geneesmiddel niet in gepaste do
sis tot zich nemen, doch in hun begeerig
heid steeds meer eischen dan in werkelijk
heid gewenscht is.
Vooral gedurende de warme zomerda
gen is het gevaar voor zonnebrand niet
denkbeeldig, indien de huid, althans nie*
ingesteld is op de zonnestralen Tedere arts
die zijn patiënten zonnebaden voorschrijft
zal laten beginnen met een duur van en
kele minuten en daarnaar heeft ieder zich
te richten, die deze op eigen gezag toepas.
Het gaat er niet om. dat men in minder dan
geen tijd donkerbruin getint is doch de
bedoeling moet zijn dat het 'ichaam inder
daad voordeel ondervindt van deze ba
den. Na den eersten dag begonnen te zijn
met vijf minuten, kan men den duur lang
zamerhand verlengen en dan za) men a1
spoedig ervaren, dat de inwerking der
stralen op de huid weldadig aandoet He'
gevolg van overdrijven is. dat men eer
lang niet ongevaarliiken zonnebrand krijgt
die meermalen ernstige gevolgen met zich
brengt. Pijnlijke blaren over het lichaam
flauw vallen duizeligheid koorts zijn nop
slechts de minst ernstige gevolgen, meer
malen kan de huid zoodanig verbranden
dat de dood ermede gemoeid is. Steeds
moeten de oogen beschermd worden door
een donkere bril, terwijl een groote zonne
hoed. die ook den nek beschermt, tegen de
inwerking van de felle zonnestralen ge
wenscht is.
Voorts mag men niet vergeten, dat niet
iedere huid de sterke zon verdraagt, terwij
er menschen zijn, die urenlang in de zon
kunnen vertoeven, waardoor zij een hoog-
roode kleur krijgen, zonder dat het vurig
gewenschte bruinen volgt.
Bemerkt men bij het zonnen, dat men
een verhoogden polsslag, hoofdpijn of an
dere ongemakken krijgt, dan moet men
onmiddellijk een schaduwrijke plek uit
zoeken. Eenerzijds zal men bij het nemen
van zonnebaden slechts dun gekleed zijn,
doch anderzijds zal men moeten zorgen,
dat de huid rijkelijk ingevet is en op ge
zette tijden zal men opnieuw met crème of
amandelolie moeten vetten. Wil men gaar
ne een gebruinde huid krijgen, dan zal men
deze een half uur voor het nemen van het
bad moeten invetten.
Inderdaad kunnen zonnebaden uitstekend
op het lichaam inwerken, doch niet genoeg
kunnen wjj herhalen: „laat het verstand
spreken! en gebruik ze met overleg.”
Het ideaal van de toekomst is: een
goed onderlegde huisvrouw en
moeder.
Niemand is gedwongen tot
deelneming.
Niet minder dan 3000 geschoolde leer
krachten geven onderwijs aan deze moe
derschoten en onder haar bevinden zich
vrouwelijke doctoren, verpleegsters, onder-
wiizeressen, leeraressen. enz.
Ten einde te voorkomen, dat het onder
wijs te eenzijdig wordt, en niet voldoende
doordrongen blijft van frissche denkbeel
den. wordt door de betreffende leerkrach
ten met de „Reichsmutter” scholen te Ber
lijn Bayreuth e.a. contact gehouden.
Het volgen der cursussen der moeder
schoten geschiedt vrijwillig en zonder dat
de eisch wordt gesteld dat men lid moet
zijn van de N. S. partij. Het leergeld is zeer
laag gesteld en eventueel kan men zelfs
ontheffing krijgen. Iedere cursus bestaat,
uit 2025 vrouwen, die 10 12 lessen vol
gen van 2 uur.
Het onderwijs heeft op ongedwongen
wijze plaats, terwiil de deelneemsters niet
alleen vertrouwd geraken met de eischen
die een goed ingerichte, moderne huishou
ding stelt, doch tevens het gebruik van
allerlei nroducten van eigen bodem. Als zij
den geheelen cursus hebben doorloopen
ontvangen de vrouwen een bewijs dat zij
den cursus geheel hebben gevolgd. Over
legging van dit bewijs wordt thans reeds
als eisch gesteld voor de opleiding tot ver
schillende, vrouwenberoepen, zoodat het
voor meisjes vanaf 18 jaar zeer aan te be
velen is. deze cursussen te bezoeken.
In Duitschland bestaan 230 moederscho-
len. waar gedurende drie jaren 54000 cur
sussen gegeven werden, waar 140.000 vrou
wen, leergangen volgden. Deze aantallen
groeien nog steeds, hetgeen wel een be
wijs is van de groote belangstelling en
waardeering, die er bij de Duitsche vrou
wen voor bestaat. Men is zoo licht geneigd
om aan,den naam ..school” een voorstelling
te verbinden, waaraan mede het al of niet
slagen voor eindexamens samenhangt.
Doch dit is geenszins de opzet der Duit
sche Moederscholen: integendeel, hier gaat
het er om haar in ongedwongen arbeidsge
meenschap toe te rusten met die kennis
voor geest en gemoed, welke haar gezin en
haar kinderen, en daardoor het gansche
volk ten goede komen. Het onderricht vindt
plaats in moderne, smaakvol ingerichte
huizen, waar de gedachte aan „scholen”
aanstonds verdwijnt.
Het volk heeft
vrouwen noodig.
Uitgaande var het feit, dat een natie ter
verspreiding van haar ideëel en materieel
bezit de krachtige medewerking van de
vrouw behoeft, vatte de bekende Duitsche
leidster van den Rijksvrouwen-clienst. Ger-
trud Scholz-Klink, in 1934 het plan op, de
schooling der vrouwen van haar land op
grootsche wijze door te voeren.
Zij stelde zich in verbinding met de
reeds bestaande Nationaal Socialistische
a'deeling van den ..Reichsmutterdienst” en
richtte in 1934 de eerste moederschool op
In enkele jaren zijn er zooals reeds ge
zegd 230 van deze opleidingscursussen
ontstaan.
Wanneer men het leerplan nagaat, be
merkt men, dat van de meest voor de
hand liggende vakken is uitgegaan om te
komen tot de meer omvattende en alge
meene. waardoor een groepsverdeeling
wenschelijk geacht werd. De leergangen
omvatten drie groepen:
1- Huishouding koken, naaien, was
schen. strijken.
2. Gezondheidsleer. zuigelingenverzor-
gmg, begrip omtrent hygiëne en ziekenver
pleging,