J
O
jW Vs
'Lusteloos
f WEEKBLAD VOOR BAAPLE-NAS5AU-
- HERTOG EN OMSTREKEN
PASEN HOUDEN
OVERZICHT.
I
UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ
BliSttiDE JONG ÖAARLE-NASSAU
36e Jaargang
Buitenlandsch
Het betere adres voor
Sa
A
A
t2 APRIL 1941
No 15
I:
Voor Boeren en. Tuinders.
nW?
:nz
ten!
1.
2.
3.
Agricola.
We moeten eens praten over enkele
kleine dingetjes uit de cathecismus. Uit
de katholieke catechismus. Wat vergeet
een mens toch gauw wat hij geleerd heeft!
Juist alsof hij graag vergeet.
Aldus leidt het mooie en frisse week
blad „Christus Koning” een artikel in
over de plicht van het Pasen houden, het
welk wij hier laten volgen. Wij bevelen
de leztng en overweging bij eenieder
warm aan.
wel zeggen, maar niet van plan zijn, dat
te laten.
Met andere woorden: iemand die groot
kwaad gedaan heeft, kan nooit goed biech
ten, als hij niet het eerlijke plan heeft dat
groot kwaad te laten. Zeker gaat dat lang
niet gemakkelijk altijd. Doch tussen lang
niet gemakkelijk gaan, en niet willen ver
beteren ligt een hele wereld.
Is dan niet het voornaamste dat iemand
In de biechtstoel de heilige absolutie
krijgt.
Dat ligt er aan.
Als iemand eerlijk is in de biecht, het
eerlijk meent, zegt wat er te zeggen is,
geen groot kwaad moedwillig verzwijgt,
en eerlijk van plan is zich te verbeteren,
dan is de Absolutie de kwijtschelding van
de zonden.
Doch als men niet eerlijk heeft ge
biecht, d.w.z, niet alle doodzonden heeft
beleden, of niet van plan is dat kwaad te
laten dan helpt de Absolutie niets. Die
biecht is en blijft dan heiligschennend.
Het is veel beter nooit te biechten dan
heiligschennend te biechten.
Veel beter nooit Pasen te houden, dan
slecht Pasen te houden. Want slecht Pa
sen houden is geen Pasen houden. Daar
door voldoet men niet aan de verplichting.
Het Pasen houden moet een verrijzenis
zijn met en door Christus; doch die niet
goed wil, verrijst niet, doch' blijft in de
dood.
e 1 v
t ir
ara
der
or
me'
jaal.
u rr
dat
ten
a n.
i g-
bes
he
ten
shi
elk
r, i
uiq
b
s; i
voc
olk
e t
n
ijfei
he
en
:f.
Het Sacrament van eerlijkheid.
Voor of tegen Christus!
ok
fc
KANTOOR- en SCHRIJFBEHOEFTEN
INKTPOTLODEN in alle kleuren
DATUMSTEMPELS, STEMPEL-
KUSSENS en STEMPELINKT.
EMIEL DE JONG
Het bericht kwam niet onverwacht, dat
Duitschland een aanvang heeft gemaakt
met het openen van de vijandelijkheden
tegen Joegoslavië en Griekenland. In een
officieele verklaring van Duitschland
wordt o.a. gezegd: „Het is van meet af
aan het streven van Duitschland geweest,
een compensatie der belangen op den
Balkan tot stand te brengen en daarmede
rui I
Noodgedwongen leering
voor later.
Er zijn van die menschen, die van alles
de donkere kant opzoeken en daar naar
kijken, daarop wijzen en daarover spre
ken. Pessimisten.
Er zijn er echter, gelukkig, ook, die,
juist andersom, steeds lichtplekken weten
te ontdekken, waar een ander met de
beste wil van de wereld geen lichtpuntje
kan vinden. Die overal het beste opmer
ken en blijmoedig, maar toch heelemaal
niet zorgeloos, door het leven gaan. Van
die benijdenswaardige menschen zijn dat,
die optimisten.
Zoo een als we deze' dagen ontmoet
ten in het gezelschap van een pessimist
(uitersten trekken elkaar altijd). De laatste
klaagde over het gebrek aan kunstmest
en was van oordeel, dat het dit jaar mis
zou loopen met de opbrengsten nu er
„geen” kunstmest is. Een overdrijving
naar de slechte zijde, pessimisten eigen.
De ander evenwel overdreef naar de
lichtzijde (optimisten eigen) en beweerde,
dat we genoeg kregen. „We krijgen zelfs
alweer meer stikstof” was zijn bescheid.
En, zoo beweerde hij verder, we kunnen
nu eens leeren wat zuiniger en met wat
meer overleg te handelen met het geven
van kunstmest, vooral met stikstof. Zoo’n
leering zal den boeren en tuinders goed
doen, beweerde hij. En daar waren we
het wel mee eens. De nood zal nu leeren,
hoe men het voordeeligst kan handelen.
Als men volop heeft of kan krijgen, dan
let men daar niet zooveel op. Dat is niet
goed en dat zal men nu geheel af moeten
leeren. Vooral met stikstof zal men, door
met overleg te geven, met de beperkte
hoeveelheid nog goede resultaten kunnen
krijgen.
De hoeveelheid, die men beschikbaar
heeft, moet men naar evenredigheid ver-
deelen over bouwland en grasland (neen,
neen, het grasland moet niet worden over
geslagen) en vooral op grasland moet men
de giften verdeelen over het geheele groei
seizoen. In het voorjaar een flinke gift en
later na elk afweiden of afmaaien weer
wat. Zoo benut men het best zijn stikstof,
voorkomt luxeverbruik en het verdwijnen
naar diepere, voor plantenwortels onbe
reikbare lagen. Zoo heeft men het meeste
profijt er van.
het oorlogslot aan de Balkanlanden te
besparen. Dit vreedzame doel op den
Balkan is censequent nagestreefd en
sinds het overnemen van de macht heeft
Duitschland zich ingespannen voor een
politiek van vriendschap en samenwer
king, ook met den Joegoslavischen staat.
Tezelfder tijd werd door de politiek
van den Duce de Italiaansch-Joegoslavi-
sche verstandhouding op een nieuwen,
vriendschappelijken grondslag geplaatst
en het was een onbetwistbare verdienste
van de spil, dat in deze jaren ook een
consolidatie van de betrekkingen van Joe
goslavië met zijn andere buren bewerk
stelligd kon worden. Aan den ruimen po-
litieken blik van den Führer en den toen-
maligen Joegoslavischen premier, Stoja-
dinowitsj, was het toe te schrijven dat
Duitschland en Joegoslavië in den loop
van deze jaren tot een nieuwe vriend
schappelijke samenwerking kwam.
In 1939 werd de regeering Stojadino-
witsj ten val gebracht en toen bleek wel
dra, dat in dezen staat aanzienlijke krach
ten aan het werk waren, die zich ten doel
hadden gesteld, den weg der vriendschap
met Duitschland te verlaten en terug te
keeren tot de vroegere buitenlaridschë
politiek van Joegoslavië, t. w. tegen
Duitschland.
Desniettegenstaande heeft Duitschland
de politiek van toenadering tot Joegosla
vië voortgezet. Steeds weer ondernamen
Duitschland en -Italië pogingen in deze
richting. Deze politiek vond haar bekro
ning in de uitnoodiging aan Joegoslavië
om tot het Driemogendhedenverdrag toe
te treden.
Nog eenmaal scheen het, of het ver
stand zou zegevieren en de verantwoor
delijke Joegoslavische staatslieden de
ware belangen van hun land hadden in
gezien. Zoo werd op 25 Maart dit verdrag
mede onderteekend namens Joegoslavië.
De inhoud van deze overeenkomst was
de volgende:
Erkenning van de souvereiniteit en
integriteit van den Joegoslavischen
staat van de zijde der partners van
het driemogendhedenverdrag.
Verzekering van de spilmogendhe-
den, dat tijdens dezen oorlog van
Joegoslavië geen toestemming zou
worden verlangd, dat troepen door
dit land marcheeren of vervoerd
werden, noch eenigerlei militaire
hulpverleening.
Verzekering, dat Joegoslavië in het
bestek van de reorganisatie van
Europa een uitweg naar de Egeïsche
Zee zou krijgen, die op bijzonder verlan
gen van de Joegoslavische regeering in
territoriaal opzicht de Joegoslavische sou
vereiniteit over de stad en de haven van
Saloniki zou omvatten.
Ieder katholiek moet Pasen houden.
Moet: dat is een zware plicht.
Katholieken hebben nog meer zware
Maar het is zo lastig goed te biech-
Inderdaad!
Maar het is zo moeilijk dat kwaad
te laten Zeer juist!
Maar de Kerk schrijft zo veel voor!
Dat doet ze!
Ze kan van alles wel voortschrij
ven!... Dat kan ze niet!!!
Ik zou wel Pasen willen houden,
maar Precies, u zou een stuk van
het katholiek geloof willen houden, een
stuk, wat u aanstaat, en de rest laten lo
pen Maar... dat gaat niet
Voor of tegen Christus. Dat is precies
hetzelfde als: voor of tegen het katholiek
geloof. Want het katholiek geloof is het
geloof, dat Christus gepredikt heeft. Een
katholiek, die zijn geloof laat varen, kan
dom zijn, wie weet hoe dom! Zó dom
dat het hem zelfs niet als kwaad kan aan
gerekend worden. Maar.... wie gelooft, dat
het katholiek geloof het ware geloof is,
zegt daardoor ook, dat het katholiek ge
loof het verplichtend geloof is.
Pasen houden, eerlijk Pasen houden,
niet als een huichelaar, betekent; openlijk
belijdeu vóór Christus.
Zeker kan dat lastig zijn, kan dat offers
vragen op ieder gebied. Maar er is toch
ook door Christus nooit geleerd, dat het
geloof op aarde al zo gemakkelijk zou
zijn, is wel?
Zalige Pasen
plichten: iederen Zondag de H. Mis bij
te wonen; niet te stelen; niet te vloeken;
elkaar niet dood te slaan; op de verplichte
dagen te vasten.... En nog heel wat meer.
Het katholieke geloof is niet alleen:
veel waarheden aannemen, maar ook:
veel geboden onderhouden.
Wat is dat: Pasen houden?
Pasen houden betekent: dat ieder ka
tholiek die zijn gezond verstand heeft, zó,
dat hij kwaad van goed kan onderschei
den: dus groot kwaad kan doen op eigen
verantwoordelijkheid, omstreeks Pa
sen zijn zonden grote zonden moet
gaan biechten, omdat hij verplicht is, om
streeks Pasen de H. Communie waardig
te ontvangen.
Het katholiek geloof laat niet iederen
katholiek vrij om op eigen gelegenheid
te bepalen, hoeveel en welke geboden er
zijn om te onderhouden: het katholiek
geloof kent wel degelijk een gezag: een
gezag, dat iets leert; een gezag, dat iets
voorschrijft; een gezag, dat iets verbiedt.
En ieder katholiek is als katholiek in ge
weten verplicht, datgene wat geleerd
wordt, aan te nemen, te gelovenen dat
gene wat bevolen wordt, te doen; en dat
gene wat verboden wordt, te laten.
Dus: als katholiek heb je een gezag
boven je?
Ja! En een gezag, dat zich bewust is
namens God te spreken en te leiden.
Wie dat niet aanneemt, staat al buiten
het katholiek geloof.
Ieder katholiek boven de zes, zeven
jaar, moet omstreeks Pasen de H. Com
munie ontvangen. Op waardige wijze.
Wat wil dat zeggen? Dat wil zeggen: in
staat van genade. Anders mag niemand
ooit te Communie gaan, ook niet met
Pasen!
Wat betekent dat: in staat van genade?
Dat wil zeggen: dat men geen groot
gebod van God of de katholieke Kerk
heeft overtreden, ofwel dat men, na zulk
een gebod overtreden te hebbeu, die over
treding heeft gebiecht en wel, natuurlijk,
goed gebiecht!
Heel wat katholieken maken zich on
gelukkig door de biecht.
Omdat ze moedwillig groot kwaad ver
zwijgen in de biecht.
Óf ook, omdat ze bedreven groot k waa
■K
•u’
tv
^'2
rRi
'J
t,
C
n
ca
zi
n o
n n
hei
ep:
e i
Hij
11
He
eer
r.
i
iv
Ier.
r;
i
K
ir a
di a
ate
:Ia:
it
oor
i
>l’t:
;t:
;.ia
r o:
o;
k
arr.’
k
jk
tf
kr
•t
I
lez:
V
te
e\:
ef;
aa:
eet
jr;
■e
kar
ha
bet
>n,
en.
Moe en afgemat thuisgekomen
Neem vlug een "AKKERTJE"!
U is dan spoedig weer frisch
en fit, als door een wonder!
-ACvt-Tv i ,04