J O jW Vs 'Lusteloos f WEEKBLAD VOOR BAAPLE-NAS5AU- - HERTOG EN OMSTREKEN PASEN HOUDEN OVERZICHT. I UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ BliSttiDE JONG ÖAARLE-NASSAU 36e Jaargang Buitenlandsch Het betere adres voor Sa A A t2 APRIL 1941 No 15 I: Voor Boeren en. Tuinders. nW? :nz ten! 1. 2. 3. Agricola. We moeten eens praten over enkele kleine dingetjes uit de cathecismus. Uit de katholieke catechismus. Wat vergeet een mens toch gauw wat hij geleerd heeft! Juist alsof hij graag vergeet. Aldus leidt het mooie en frisse week blad „Christus Koning” een artikel in over de plicht van het Pasen houden, het welk wij hier laten volgen. Wij bevelen de leztng en overweging bij eenieder warm aan. wel zeggen, maar niet van plan zijn, dat te laten. Met andere woorden: iemand die groot kwaad gedaan heeft, kan nooit goed biech ten, als hij niet het eerlijke plan heeft dat groot kwaad te laten. Zeker gaat dat lang niet gemakkelijk altijd. Doch tussen lang niet gemakkelijk gaan, en niet willen ver beteren ligt een hele wereld. Is dan niet het voornaamste dat iemand In de biechtstoel de heilige absolutie krijgt. Dat ligt er aan. Als iemand eerlijk is in de biecht, het eerlijk meent, zegt wat er te zeggen is, geen groot kwaad moedwillig verzwijgt, en eerlijk van plan is zich te verbeteren, dan is de Absolutie de kwijtschelding van de zonden. Doch als men niet eerlijk heeft ge biecht, d.w.z, niet alle doodzonden heeft beleden, of niet van plan is dat kwaad te laten dan helpt de Absolutie niets. Die biecht is en blijft dan heiligschennend. Het is veel beter nooit te biechten dan heiligschennend te biechten. Veel beter nooit Pasen te houden, dan slecht Pasen te houden. Want slecht Pa sen houden is geen Pasen houden. Daar door voldoet men niet aan de verplichting. Het Pasen houden moet een verrijzenis zijn met en door Christus; doch die niet goed wil, verrijst niet, doch' blijft in de dood. e 1 v t ir ara der or me' jaal. u rr dat ten a n. i g- bes he ten shi elk r, i uiq b s; i voc olk e t n ijfei he en :f. Het Sacrament van eerlijkheid. Voor of tegen Christus! ok fc KANTOOR- en SCHRIJFBEHOEFTEN INKTPOTLODEN in alle kleuren DATUMSTEMPELS, STEMPEL- KUSSENS en STEMPELINKT. EMIEL DE JONG Het bericht kwam niet onverwacht, dat Duitschland een aanvang heeft gemaakt met het openen van de vijandelijkheden tegen Joegoslavië en Griekenland. In een officieele verklaring van Duitschland wordt o.a. gezegd: „Het is van meet af aan het streven van Duitschland geweest, een compensatie der belangen op den Balkan tot stand te brengen en daarmede rui I Noodgedwongen leering voor later. Er zijn van die menschen, die van alles de donkere kant opzoeken en daar naar kijken, daarop wijzen en daarover spre ken. Pessimisten. Er zijn er echter, gelukkig, ook, die, juist andersom, steeds lichtplekken weten te ontdekken, waar een ander met de beste wil van de wereld geen lichtpuntje kan vinden. Die overal het beste opmer ken en blijmoedig, maar toch heelemaal niet zorgeloos, door het leven gaan. Van die benijdenswaardige menschen zijn dat, die optimisten. Zoo een als we deze' dagen ontmoet ten in het gezelschap van een pessimist (uitersten trekken elkaar altijd). De laatste klaagde over het gebrek aan kunstmest en was van oordeel, dat het dit jaar mis zou loopen met de opbrengsten nu er „geen” kunstmest is. Een overdrijving naar de slechte zijde, pessimisten eigen. De ander evenwel overdreef naar de lichtzijde (optimisten eigen) en beweerde, dat we genoeg kregen. „We krijgen zelfs alweer meer stikstof” was zijn bescheid. En, zoo beweerde hij verder, we kunnen nu eens leeren wat zuiniger en met wat meer overleg te handelen met het geven van kunstmest, vooral met stikstof. Zoo’n leering zal den boeren en tuinders goed doen, beweerde hij. En daar waren we het wel mee eens. De nood zal nu leeren, hoe men het voordeeligst kan handelen. Als men volop heeft of kan krijgen, dan let men daar niet zooveel op. Dat is niet goed en dat zal men nu geheel af moeten leeren. Vooral met stikstof zal men, door met overleg te geven, met de beperkte hoeveelheid nog goede resultaten kunnen krijgen. De hoeveelheid, die men beschikbaar heeft, moet men naar evenredigheid ver- deelen over bouwland en grasland (neen, neen, het grasland moet niet worden over geslagen) en vooral op grasland moet men de giften verdeelen over het geheele groei seizoen. In het voorjaar een flinke gift en later na elk afweiden of afmaaien weer wat. Zoo benut men het best zijn stikstof, voorkomt luxeverbruik en het verdwijnen naar diepere, voor plantenwortels onbe reikbare lagen. Zoo heeft men het meeste profijt er van. het oorlogslot aan de Balkanlanden te besparen. Dit vreedzame doel op den Balkan is censequent nagestreefd en sinds het overnemen van de macht heeft Duitschland zich ingespannen voor een politiek van vriendschap en samenwer king, ook met den Joegoslavischen staat. Tezelfder tijd werd door de politiek van den Duce de Italiaansch-Joegoslavi- sche verstandhouding op een nieuwen, vriendschappelijken grondslag geplaatst en het was een onbetwistbare verdienste van de spil, dat in deze jaren ook een consolidatie van de betrekkingen van Joe goslavië met zijn andere buren bewerk stelligd kon worden. Aan den ruimen po- litieken blik van den Führer en den toen- maligen Joegoslavischen premier, Stoja- dinowitsj, was het toe te schrijven dat Duitschland en Joegoslavië in den loop van deze jaren tot een nieuwe vriend schappelijke samenwerking kwam. In 1939 werd de regeering Stojadino- witsj ten val gebracht en toen bleek wel dra, dat in dezen staat aanzienlijke krach ten aan het werk waren, die zich ten doel hadden gesteld, den weg der vriendschap met Duitschland te verlaten en terug te keeren tot de vroegere buitenlaridschë politiek van Joegoslavië, t. w. tegen Duitschland. Desniettegenstaande heeft Duitschland de politiek van toenadering tot Joegosla vië voortgezet. Steeds weer ondernamen Duitschland en -Italië pogingen in deze richting. Deze politiek vond haar bekro ning in de uitnoodiging aan Joegoslavië om tot het Driemogendhedenverdrag toe te treden. Nog eenmaal scheen het, of het ver stand zou zegevieren en de verantwoor delijke Joegoslavische staatslieden de ware belangen van hun land hadden in gezien. Zoo werd op 25 Maart dit verdrag mede onderteekend namens Joegoslavië. De inhoud van deze overeenkomst was de volgende: Erkenning van de souvereiniteit en integriteit van den Joegoslavischen staat van de zijde der partners van het driemogendhedenverdrag. Verzekering van de spilmogendhe- den, dat tijdens dezen oorlog van Joegoslavië geen toestemming zou worden verlangd, dat troepen door dit land marcheeren of vervoerd werden, noch eenigerlei militaire hulpverleening. Verzekering, dat Joegoslavië in het bestek van de reorganisatie van Europa een uitweg naar de Egeïsche Zee zou krijgen, die op bijzonder verlan gen van de Joegoslavische regeering in territoriaal opzicht de Joegoslavische sou vereiniteit over de stad en de haven van Saloniki zou omvatten. Ieder katholiek moet Pasen houden. Moet: dat is een zware plicht. Katholieken hebben nog meer zware Maar het is zo lastig goed te biech- Inderdaad! Maar het is zo moeilijk dat kwaad te laten Zeer juist! Maar de Kerk schrijft zo veel voor! Dat doet ze! Ze kan van alles wel voortschrij ven!... Dat kan ze niet!!! Ik zou wel Pasen willen houden, maar Precies, u zou een stuk van het katholiek geloof willen houden, een stuk, wat u aanstaat, en de rest laten lo pen Maar... dat gaat niet Voor of tegen Christus. Dat is precies hetzelfde als: voor of tegen het katholiek geloof. Want het katholiek geloof is het geloof, dat Christus gepredikt heeft. Een katholiek, die zijn geloof laat varen, kan dom zijn, wie weet hoe dom! Zó dom dat het hem zelfs niet als kwaad kan aan gerekend worden. Maar.... wie gelooft, dat het katholiek geloof het ware geloof is, zegt daardoor ook, dat het katholiek ge loof het verplichtend geloof is. Pasen houden, eerlijk Pasen houden, niet als een huichelaar, betekent; openlijk belijdeu vóór Christus. Zeker kan dat lastig zijn, kan dat offers vragen op ieder gebied. Maar er is toch ook door Christus nooit geleerd, dat het geloof op aarde al zo gemakkelijk zou zijn, is wel? Zalige Pasen plichten: iederen Zondag de H. Mis bij te wonen; niet te stelen; niet te vloeken; elkaar niet dood te slaan; op de verplichte dagen te vasten.... En nog heel wat meer. Het katholieke geloof is niet alleen: veel waarheden aannemen, maar ook: veel geboden onderhouden. Wat is dat: Pasen houden? Pasen houden betekent: dat ieder ka tholiek die zijn gezond verstand heeft, zó, dat hij kwaad van goed kan onderschei den: dus groot kwaad kan doen op eigen verantwoordelijkheid, omstreeks Pa sen zijn zonden grote zonden moet gaan biechten, omdat hij verplicht is, om streeks Pasen de H. Communie waardig te ontvangen. Het katholiek geloof laat niet iederen katholiek vrij om op eigen gelegenheid te bepalen, hoeveel en welke geboden er zijn om te onderhouden: het katholiek geloof kent wel degelijk een gezag: een gezag, dat iets leert; een gezag, dat iets voorschrijft; een gezag, dat iets verbiedt. En ieder katholiek is als katholiek in ge weten verplicht, datgene wat geleerd wordt, aan te nemen, te gelovenen dat gene wat bevolen wordt, te doen; en dat gene wat verboden wordt, te laten. Dus: als katholiek heb je een gezag boven je? Ja! En een gezag, dat zich bewust is namens God te spreken en te leiden. Wie dat niet aanneemt, staat al buiten het katholiek geloof. Ieder katholiek boven de zes, zeven jaar, moet omstreeks Pasen de H. Com munie ontvangen. Op waardige wijze. Wat wil dat zeggen? Dat wil zeggen: in staat van genade. Anders mag niemand ooit te Communie gaan, ook niet met Pasen! Wat betekent dat: in staat van genade? Dat wil zeggen: dat men geen groot gebod van God of de katholieke Kerk heeft overtreden, ofwel dat men, na zulk een gebod overtreden te hebbeu, die over treding heeft gebiecht en wel, natuurlijk, goed gebiecht! Heel wat katholieken maken zich on gelukkig door de biecht. Omdat ze moedwillig groot kwaad ver zwijgen in de biecht. Óf ook, omdat ze bedreven groot k waa ■K •u’ tv ^'2 rRi 'J t, C n ca zi n o n n hei ep: e i Hij 11 He eer r. i iv Ier. r; i K ir a di a ate :Ia: it oor i >l’t: ;t: ;.ia r o: o; k arr.’ k jk tf kr •t I lez: V te e\: ef; aa: eet jr; ■e kar ha bet >n, en. Moe en afgemat thuisgekomen Neem vlug een "AKKERTJE"! U is dan spoedig weer frisch en fit, als door een wonder! -ACvt-Tv i ,04

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1941 | | pagina 1