i WEEKBLAD VOOR BAADLE-NAS5AU" HERTOG EN OMSTREKEN ZALIG KERSTFEEST ^ONZEFEWlLLÉTflN UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ .«DE JONG 6AADLE-NASSAU 'i 3 34e J-argang 23 DECEMBER 1939 No. 51 si Moordenaars. De dolk eens Hoofdpijn - Kiespijn - Gevatte koude den klapperden op elkaar. De Franschen! stamelde hij, de Fran- schen! Ja de Franschen, zij komen Tu-duc re kenschap vragen. Zijt ge er zeker van? Al te zeker helaas, want ik kom juist van de Sémillante. Zijt gij aan boord van hun fregat ge weest? Het moest wel, want ik was hun ge vangene. Maar spreek dan, hoe kwaamt gij bij onze vijanden Wat is er van den loods Via-Long geworden? Voor het oogenblik, onderbrak hem Heinrich, kan ik dit alleen zeggen, name lijk, dat het fregat de barrière van Hué is voorbijgevaren en dat morgen, misschien nog vandaag... Ik begrijp alles, zeide de Duitscher met gebroken stem. Wat dan, beste baron? Wel, dat alles verloren is, Heinrich! Wat, is uwe zending dan nog niet ver- IS 20 Wij weten aan welke invloed gij ge hoorzaamt. Wij weten maar al te goed, dat een Europeaan, een vijand van Frank rijk, een vijand van het katholicisme zich van u bedient, om zijne laaghartige plan nen te volvoeren. Zijn naam wij kennen hem.... Een gesmoorden vloek hoorde men van achter een gordijn en de vuist dreigend opgeheven verscheen een man, die woe dend uitriep: Mandarijn, ’t is tijd er een einde aan te maken. Deze woorden hadden hunne onmid dellijke uitwerking. De rechter wees de beulen met een ge baar pater Hoang aan. Deze traden op hem toe met een dui- velsche vreugde in de oogen. Spoedig daalden de rottingslagen op nooit beter maakt. Eerst als wij klein en nederig worden als het kindje in de Kribbe, zullen wij God vinden, Die ons in alles en overal bemoe digen zal! Ziet den H. Franciscus van Assisië bij zijn vogels en bloemen, alles doet in zijn hart de heilige vlam opslaan van verlan gen naar onschuld en gelijkvormigheid aan den Schepper der zon. O, als wij zoo het Kerstfeest kunnen vieren, wat zullen wij dan een vrede en een geluk ontvangen, ieder van ons zon der uitzondering. Waar anders dan bij de kleine Kribbe wordt het „ijdelheid der ijdelheden” tref fender vernomen? Toen daar in dat kleine Bethlehem in die arme stal Christus werd geboren, leef de het oude Rome in volle grootheid en pracht. Op de Palatijnen stonden de trot- sche Romeinsche paleizen, op het mach tige Kapitool regeerden de wereldbeheer- schende senatoren en in ’t roemrijk Forum jubelden de imperatoren. Al die macht, al die grootheid is vergaan. Slechts de ruïnen zijn er van overgebleven. Maar de leer van dit Kindje van Beth lehem beheerscht de wereld en Z’n kruis is nog altijd de eenige redding, de eenige hoop. Millioenen zijn er, stoffelijk misschien rijker dan wij, maar geestelijk zooveel ar mer omdat zij het Credo der genade niet kennen en daarom ook niet de heerlijke vertroosting van de Kribbe en zich nu moeten tevreden stellen met het ersatz van een Kerstboom en het heidensche symbool van het roode licht. Zeker, dit mag voor ons geen reden zijn tot hoovaardij. Maar wel tot innige dankbaarheid jegens God voor de genade, welke Hij ons gaf, om neer te mogen knie len bij Zijn Kribbe en Hem eere te mogen brengen en den vrede te genieten, dien Hij van uit Zijn Kribbe bracht aan allen, die zijn van goeden wille. Eere aan God en vrede den menschen! Zoo klonk de Kerstboodschap van de Engelen over de velden van Bethlehem nu ruim 19 eeuwen geleden, maar zoo klinkt zij nu nog in deze dagen van onzen tijd. Ja, ook in onzen tijd, waarin een wereld brand het menschdom teistert, want met den vrede als tegenstelling van den strijd heeft de ware christelijke Kerstboodschap al heel weinig gemeen. Men heeft in onze dagen de vredes boodschap „Eere aan God in den hooge en vrede den menschen van goeden wil” wel in zeer ergelijke mate verminkt en verkracht. Men heeft het primaire „de eer aan God” eenvoudig weggeschrapt en het secundaire „vrede den menschen” heeft men verlaagd tot een profane rust in ’t aardsche strijdgewoel. En nadat men zoo die heerlijke, rijke, opbeurende Kerstboodschap had ver minkt en geprofaneerd, ging men zelfs zooveromuitteroepen.dat de christe nen niet het minst, deze vredesboodschap vdO het Kindje: vüti 'Bcuncucuï löi eeii aanfluiting hadden gemaakt. En ergere verkettering van een godde lijk woord is schier niet mogelijk. Want, zooals gezegd, die vrede is niet bedoeld als een tegenstelling tot den aard- schen strijd. Neen, de vrede als de tegenstelling van den strijd, den bitteren, harden strijd, van dit leven, heeft het Kindje niet be doeld, toen Het neerdaalde in de arme kribbe en ons Zijn vredesboodschap gaf. Integendeel. Christus daalde af uit den Hemel om hier op aarde te lijden en te strijden en toen Hij na een leven van strijden weer van ons ging, gaf Hij ons het gebod, dat ook wij moeten strijden. Deze wet van strijden in ons leven en on ze eer. Ondanks dien strijd kan de ware vrede in onze ziel heerschen. Wanneer we daar in een vol en groot geloof met onzen nood en met onze zor gen neerknielen en ons daar spiegelen aan wat Christus voor ons geleden heeft, waarbij we dan de zekerheid zullen ver langen, dat wij met Christus moeten lij den om ook met Christus te triomfeeren. Met Christus’ sacramenteele zegenin gen worden wij gereinigd, geheiligd en versterkt en ontvangen wij te midden van strijd en lijden den vrede van de ziel, wanneer we weer dat heerlijke bruilofts kleed mogen aantrekken, waarin we een maal den echten, duurzamen, ongestoor- den vrede zullen mogen genieten bij God, Laten wij ons dan op dit vredesfeest Ivan Kerstmis, evenals het onschuldige 'kind, onthechten van al het aardsche, dat onze ziel besmeurt en ook ons als mensch De besluiteloosheid van Buang-Tong was slechts van korten duur. Maar dat is die ellendeling op welken ik in de baai van Tourano heb laten vu ren.,. mompelde hij. Het is een derschipbreukelingen... Het is die August. Hij bedroog zich niet; het was inder daad de Fransche matroos. Hij wilde zich op hem werpen, toen eene hand hem tegenhield. Komaan beste baron, zoo klonk eens klaps de stem van Heinrich, het gezicht van dien jongen schijnt u te ontroeren, geloof ik! Zeg liever, dat het mij doet verstom men. Ge zult nog over heel andere dingen verstomd staan, wacht maar eens. Wat wilt ge zeggen, waarde vriend? De Franschen naderen... Zij zijn hier, dronken van woede en dorstend naar wraaK...? Buang-Tong werd lijkbleek; een koud zweet stond op zijn voorhoofd, zijne tan- v I 'n Geschenk voor allen Radiohandel „DECA” Singel, Baarle-Nassau j ui’ ui H md het lichaam van den missionaris neder. Na eenige oogenblikken met wellust de straf te hebben gevolgd, verdween Buang- Tong, de geheimzinnige spreker van zoo- even weder achter het gordijn en vertrok door een geheimen gang. De eerlijke agent van Duitschland dreigde te stikken in de nauwe ruimte van het pretorium. De flauwe reuk van het bloed maakte hem misselijk. Hij had be hoefte aan licht en lucht. Hij was blijde buiten te zijn. Zijn wandeltocht bracht hem bij de kiosken, waar jonge Anna- mieten met tanden zwart van betelkau wen, de vreemdste en meest verscheidene koopwaren te koop aanboden: muziek- doozen, Japansch porcelein, betèl- en ta bakszakjes, koffertjes prachtig met paar lemoer ingelegd, dat alles dooreen ge worpen met wapenen en Amerikaansche en Europeesche kleederen. Buang-Tong wierp een afgetrokken blik op die zonderlinge uitstalling en wil de verder gaan. Plotseling sidderde hij en zijne oogen bleven rusten op een man, die een prach tige oostersche pijp stond te bewonderen. Dien man had hij ergens gezien. Waar? en in welke omstandigheden? Die vrede, het eenigste en hoogste ge luk; dat een mensch op deze aarde sma ken kan en die niemand en niets, geen machtige dictator, geen oorlogsgeweld en geen crisis en geen mobilisatie ons ontne men kan, dat is de vrede van de ziel, die het Kerstkindje op de wereld bracht aan alle menschen, die God eeren en daar door toonen van goeden wil te zijn. Dit is in allen eenvoud neergeschreven, de groote, heilige, verkwikkende bood schap van het christelijke Kerstfeest, en waaraan een lijdende menschheid op dit oogenblik meer dan ooit behoefte heeft. O, zeker, daarmede wordt het stoffelijk lijden niet weggenomen, worden onze aardsche zorgen niet lichter en kan de droefheid blijven schreien in ons hart. Ook de kruisverheffing op Golgotha nam het lijden niet weg, doch verhief door het geloof de lijdenden. Over de jammerende wereld gaan op dit oogenblik de schrikkelijke ruiters der hevige beproeving, gelijk het Boek der Openbaringen Dürer’sstift henteekenden. Het roode paard mej zijn berijder md ’t zwaard in de hand, en allerlei lamp: over de aarde brengend. De berijder van net zwarte paard, die valsche leerstellingen over de aarde ver spreidt, en de menschen tot verbittering en vertwijfeling brengt. En het vale paard, bereden door den dood, die de aarde slaat met allerlei vor men van honger en verderf. Kon er ooit een betere typeering gege ven worden van onzen tijd? Wie redt deze geteisterde menschheid? Wrevel, wanhoop, vervloeking en zelfs godslastering schreien en schreeuwen het uit de verdrukking. Hier bij de Kribbe van het Goddelijk Kind, daar alleen vinden we een uitweg, daar alleen vinden we nog troost en nog vrede, wanneer we daar maar neerknie len in ootmoed en overgave en God eeren door een volledige overgave van ons zel- ven aan hem. Mijnhardtjes (dit zijn hartvormige cachets) helpen snel en goed. Doos 50 ct. Proefdoos 10 ct. y -V h a van ?nig Daa .a, .n wo IEUW5 EN IE BLAD 4i 'iet he mt "g :ie] i ter el g trie ng b e D| i del lis I Een nieuw, modern NSF apparaat is een geschenk,, dat een heel gezin dag in dag uit met gulle gaven verblijdt! Drukknoppen voor bediening. Heldere, zuivere toon. Kortegolf- ontvangst uit de verste hoeken der |BS aarde. Laat A L* Jb een NSF op proefkomen. RADIO t - te is d .in s Uil in R ais l 0 i rot zest in ee er ar et -te v ac re 11 la ad n rep ar i Sla zaal u 3 V art kil lU i t et .dan bei in. et pol -zit i uor we k vt VI re - stb .de fL-.z 44 u m3 z.i." ƒ5* C fe-G-L

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1939 | | pagina 1