GEBR. VAN DRAANEN
hyge herleven de
ile middeleeuwen
'f
I
I BONBOEKEN
„DE JONG”
mi
g-ffi
Ss
Huis- en Decoratieschilders
r
H
El
El
El
Eierbond.
FIRMA J. JANSEN-v. PUIJENBROEK
BAARLE-NASSAU.
"V
Aanbesteding.
smakelijk
Landbouwcursus.
worden door ons vervaardigd in den kortst mogelijken tijd en voordeelig.
Rm
Portret van den 23-jarigen Maarten van
ders van de stad
waar hij den
AT£PWirik,£LSt^j
DRUKKERIJ-PAPIERHANDEL
E. DE JONG, Baarle-Nassau, Tel. 231
Schrijlinkt, Vulpeninkt, Stempelinkt, Oost-lnd. inkt
Schrijfbiocs, Rekeningblocs, Kwitantiebiocs, Stempels
STEEDS DE BESTE KWALITEITEN.
P. CAMP.
OPENBARE VERKOOPING VAN
Schoone Meubelen en alle
Boerengerief te Baarle-Hertog.
BIJ ONROERENDE
INBESLAGNEMING.
Nieuwgebouwde Herberg
op en met grond
ken winter wordt er begonnen
ben volledige landbouwcnrsus. Zij
lezen cursus willen volgen kunnen
tot en met 11 September opgeven
e secretaris van den Jongen Boe-
tand of bij de secretaris van den
renbond.
brg voor flinke deelname,jtot he-
kijn er te weinig opqeqeven.
Het Bestuur.
BIJ AANKOOP,
van 1 GULDÉFT"
urgemeester en Wethouders van
rle-Nassau zullen op Vrijdag» 15
ember a. s. des voormiddags te
|ur ten gemeentehuize van Baarle-
au in het openbaar aanbesteden:
het vernieuwen van de brug
over de Mark in den te ver
harden gemeenteweg van Baar
le-Nassau naar Castelré.
Ltek met één teekening is ver
baar ter secretarie van de gemeente
le-Nassau voor f2.— (per post
lichtingen zijn te bekomen ten ge-
htehuize op Woensdag 13 Sep-
her 1939 des voormiddags 10 uur.
Larle-Nassau, 4 September 1939.
lemeester en Weth. voornoemd,
H. J. M. Hofland, Burgemeester
H. F. van Gompel, Secretaris.
Het was een heele stormloop op de
Atep-winkels deze week en duizenden
hebben geprofiteerd van de ongekend yoor-
deelige aanbiedingen, die de Atep zoo
tentoonspreidt.
WAS U REEDS BIJ DE ATEP? Er is vrij entree!
de
men eresn fslca.’t.
0 ALLE SOORTEN
worden door ons vervaardigd in den kortst mogelijken tijd en voordeelig.
l ELECTR. DRUKKERIJ I
l\- w
Ml
I
3'
'.x-S-:
U hebt
er
VRIJ ENTREE IN DE
van
drie
Ni-
heeft bezocht en pas daarna heeft hij zich
te Brugge voor goed gevestigd.
El
El
El
El
El
El
El
El
El
leden worden beleefd verzocht, om de
poelie-eieren in aparte rekken te ver
in, De Secr.
De Notaris EYSKENS, te Merksplas, zal op
Woensdag 13 Sept. 1939, om 9,30 uur voor-
middags, ten woonhuize van Mr. Hubert van
Loon, Alphenseweg 190 te Baarle-Hertog,
openbaar verkoopen:
eene partij schoone meubelen en alle boerenge
rief: Bascule met gewichten, Vierwielig rijtuig op
veeren, Slijpsteen, Kippenkisten en voerbakjes,
Kippen drinkbakken, 2 groote melkkisten, var-
kensbakken, lange en korte ladder, 1 kalverlooi,
een partij zware masten mutsaard, Grijf, Steek-
ijzer, Schorsekop, Zeis en Zicht, Haargetouw,
Aardappelmolen, Koebeugels, Wissen, ijzeren
kettingen, nieuwe autobuitenband 32x6, Fornuis
met 2 koperen ketels, Electr. Waschmachien, 2
Keulsche potten, Schilderijen, Kamerkachel, Lig
stoel, Keukenstoelen, Schouwgarnituur, Petrool-
hanglamp, Electr. lampenkap, Cocosmatten,
Spiegels en al wat er zal bevonden worden.
Komptante betaling in Belgisch geld.
JNG, DE VLAAMSCHE SCHILDER,
E HET PARADIJS OP AARDE
BEZAT.
OPENBARE VERKOOPING VAN
te Baarle-Hertog „Tommelsche Akkers”
De Notaris LOUIS EYSKENS, te Merksplas,
hiertoe in recht benoemd bij vonnis der Recht
bank van Eersten Aanleg te Turnhout, in dato 12
Augustus 1939, zal ten overstaan van den Heer
Vrederechter van het Kanton Hoogstraten, tegen
en ten laste van Constant Grooten, werkman
te Baarle-Hertog,
openbaar verkoopen:
Een perceel bouwland met alle opgerichte ge
bouwen en aanhoorigheden, gelegen te Baarle-
Hertog, ter streke „De Tommelsche Akkers”
wijk O, nummer 61/K, volgens kadaster groot
15 aren.
Deze verkooping zal plaats hebben op Maan
dag 11 September 1939 om 3 uur namiddags,
in één zitdag, ter herberge van Jufvrouw Marie
van Hoeck, recht over de Kerk te Baarle-Hertog.
Maagden, de engelen, geloovige priesters,
een
de
Bevelen zich beleefd aan voor het schilderen van alle soorten Hout- en Mar
mernabootsing, tegen de scherpst concurreerende prijzen.
Vraagt prijs voor het plaatsen van enkel, dubbel en spiegelglas. Glas in Lood en
Koper tiaar elke teekening, vorm en stijl.
Imitatie-Glas in Lood. Net, doch goedkoop werk.
In zijn schilderijen vinden we hoofdzake
lijk het Vlaamsche land terug met de lan
ge rijen ruischende populieren, de bosch-
jes, korenvelden en akkers, de liefelijke ri
viertjes, vreedzaam stroomend langs groen
omzoomde landerijen, dieren en planten en
een zoo overdadig schilderachtige omge-
ving, die den achtergrond vormde van de
vaak gruwelijke gebeurtenissen, welke
Memling met groot meesterschap op zijn
doeken penseelde.
Hij huwde te Brugge Anna, dochter
Lodewijk de Valckenaere, die hem
kinderen schonk: Hans, Corneel en
klaas. Zijn vrouw stierf voor hem. Hijzelf
overleed te Brugge op 11 Augustus 1994 en
werd op St. Gillis begraven. Als erfdeel,
liet hij, buiten een som geld, drie huizen
met afhankelijkheden na, uitgevende in de
Jan Miraelstraat, die hij samen met zijn
vrouw vóór 1480 had aangekocht. Zij ko
men thans overeen met het huis nr. 20 in
de St. Jorisstraat en de stapelhuizen nr. 9
in de Jan Miraelstraat.
Hij bezat een niet te onderschatten ver-
mogen, want in Mei c480 stond hij geno
teerd onder de 247 rijkste burgers der stad,
het hoogst in de belasting aangeslagen,
maar enkele stuivers
voor vele guldens plelzier vanl
De Atep bracht de Amerikaansche
winkelmethode naar Nederland over!
Honderden gezellige, mooie en nut
tige artikelen voor vaste prijzen:
10, 25 en 50 cents.
Alles wat Uw hart begeert of wat
U zoo goed kunt gebruiken, ligt in
de gemakkelijke Atep-toonbanken
uitgestald en dan nog:
---die--
GROOTE OPENINGS-RECLAME
EEN MOOIE ASCHBAK
Wat U bij de Atep koopt, kost U
en
zonder het goddelijke kind en niet zelden
met het portret er bij van den besteller,
in somptueuse kleedij. Die portretten
vormden dan zijluiken, die er later van los
gemaakt werden, zoodat het vaak moeilijk
is geworden, het geheel weer samen te
voegen, daar de deelen over de werold ver
spreid zijn.
Memling was tevens een meester in het
weergeven van de menschelijke figuur. Als
prachtig voorbeeld daarvan moeten we
weer wijzen op het ongeëvenaarde portret
van den 23-jarigen Maarten van Nieuwen-
hove, tweede luik van een Madonna tryp-
tiek. Nog een jonge onervaren man, met
krachtdadigheid op het gelaat, in gespan
nenheid verzonken in een gebed, dat hem
tot. het hemelsche op voert; hij draagt een
sobere kleedij, een gewoon paars fluweelen
buis. Het schilderij is een typisch voorbeeld
van de minutieuse nuanceering in tonen en
tinten, waardoor Memling een zoo groote
verfijning wist te bereiken. Daardoor lij
ken al die portretten ons zoo spoedig zeer
vertrouwde personen te zijn, en in al hun
uiterlijke weelde, toch vaak zeer eenvou
dig, ja soms naïef van spontane en warme
innerlijkheid.
Van Eyck en Memling hadden, naar de
uiterlijke werkmethode, wel het een en
ander gemeen.
Maar Van Eyck was streng analytisch;
Memling meer synthetiseerend. In Mem-
ling’s portretten zit een ander psycholo
gisch karakter dan in die van Van Eyck;
hij weet meer het reine’ van eigen beschou
wende en mystieke ziel In zijn modellen
weer te geven. Memling heeft ook niet
steeds de olieverf-techniek van Van Eyck
toegepast, want vooral in zijn werk van
kleiner formaat lijkt hij meer verwant met
de schilders van de waterverf-techniek van
zijn tijd. Dikwijls teekent hij figuren zwart
en bruin op een met wit bereid paneel.
Hiervan zijn op de tentoonstelling ver
schillende exemplaren aanwezig.
In zijn werk van grootere afmetingen is
zijn coloriet levendiger en bewogener dan
bij Van Eyck. Hij is daarin vaker verwant
aan het kleurenspel van Dirk Bouts. En
ontegenzeggelijk is Memling sterk beïn
vloed geweest door het meer mystieke werk
van Rogier van der Weyden, die in 1464
stierf.
Memling’s wijze van aanvoelen is totaal
verschillend van die van Van Eyck. Als
godsdienstig kunstenaar tracht hij de waar
heid te verheerlijken en de menschen aan
de schoonheid te doen gelooven van het
Vleesch geworden Woord, de Heilige Maagd
en de Heiligen. Hij leert en zingt ons den
lof van den Heer en aanbidt Hem.
Van Eyck, zelfs waar hij religieuse on
derwerpen op het doek brengt, doet ons
denken aan aardsche werkelijkheid, terwijl
Memling, bij het voorstellen van wereld-
sche tooneelen, ons toch nog opvoert naar
hemelsche schoonheid.
De oude roerende legenden van St. Ur
sula en St. Kristoffel, de madonna’s, de H.
heiligen die in zich doen gelooven,
voorbijtrekkende pelgrimziedaar
personages die door Memling worden uit
gebeeld.
Memling zegt wat hij te zeggen heeft met
den eenvoud en de argeloosheid van een
kind. Hij schildert datc’e”°
eert. 'ft, c? manier zoo-
590 jaar hebben zooveel doeken den
teruggevonden naar het stille Brugge,
IZ1J eenmaal gemaakt werden en waar
festelijk beschouwd, nog altijd gesitu-
pijn.
Pgge was in de middeleeuwen een
ptad, toonaangevend in West-Europa.
ps in de 15e eeuw een belangrijk han-
ptrum, stapelplaats van goederen,
pn heinde en verre aangebracht wer
pen rijke stad waar de groothande-
machtig en fier, als vorsten in hun
M troonden.
Rge was een centrum van bloeiend
wen, en vele kunstenaars uit het
Mand voelden er zich toe aangetrok-
Er was een drang tot uitwijking van
pn naar de Nederlanden.
f de Rijnstreek, uit Noord-Nederland
Mere streken weken de schilders voor-
pr Brugge uit. Daar was welstand en
pestend voor hen gelegenheid den
F van het Bourgondische hof en den
F der Brugsche mecenassen op hun
|en te vereeuwigen.
kwam ook Memling naar Brugge, uit
pnstadt bij Mainz, en werd daar op 30
Ri 1465 als poorter ingeschreven, on
fen naam Jan Minnelinghe.
De eerste zaal van de tentoonstelling
vormt een inleiding tot de sfeer der 15de
eeuw: oude meubelen en beelden, aan de
wanden eenige teekeningen en schetsen
van en naar Memling en enkele werken
van primitieven.
Midden in deze zaal het wereldberoem-
de schrijn van St. Ursula, betooverend mooi
met zijn prachtige kleine beschilderingen,
die herinneren aan de miniatuurkunst van
dien tijd. Hier wordt in beeld weergegeven
de legende van deze heilige.
Pas nadat we de zaal met het schrijn van
St. Ursula hebben verlaten, komen we vol
op in de geesteswereld van Memling en on.
dergaan we de schoonheid van zijn mees
terschap.
De geestelijke gesteldheid van dezen
schilder is die van een paradijs op aarde.
Bij hem vlucht alle aardsche onrust en ge
jaagdheid. Zijn wereld is die van vrede en
stilte en van naïeve tevredenheid met de
weldaden van het aardsche bestaan, dat
hem ten deel is gevallen, maar daarom
werd hij niet de slaaf van die aardsche ze
gen; integendeel: met de heiligen-figuren
die hij schildert, blijft hij steeds het oog
gericht houden op het hemelsche verlan
gen, dat hem niet loslaat.
Dit is de mystiek van zijn wezen.
Memling’s filosofie was die van de het
leven „bejahende” wel gevoede burgerij.
Zij kent geen hallucinaties en geen fantas
tische hoogten, geen „Verweinung” van het
leven uit ontbering, zelfkastijding of exta
tische gevoelens. Hij wil niet hooger stij
gen dan zijn directe omgeving, kent geen
eenzame, steil-hooge rotspunten en geen
duizelingwekkende afgronden. Hij blijft bij
alles rustig en kalm, beschouwt het leven
van den zachtaardigen, gemoedelijken kant
en is een tevreden mensch te midden van
een stralende natuur. Zelfs in die natuur
kent hij maar één zijde: de zonnige, als
was het altijd zomer op aarde. Men kent
van Memling geen schilderijen met als
achtergrond een winterlandschap, altijd
VxiLUUU1I v«xx. weer zijn het lieflijke, groenige, idyllische,
teerd ""langs moederszijde met den"grooten teere, droomerige natuurtafereelen met.
Goethe) heeft hij zich vrij spoedig aan het.stralend-zuiver blauwe luchten, volstrekte
Vlaamsche land en de Vlaamsche zeden stilte en rust.
weten aan te passen. In het Brugsche kunst Dit is Memling’s levensfilosofie: een te
leven vond Memling’s talent een geschik- vredenheid met het aardsche en een yisi-
1 oen naar het hemelsche, die hy zich door
j niets of niemand liet ontnemen.
gmg oxj xxxj I Een ander element in Memling’s werk is
Stephan Lochner werkte. Op het Madonna beeld. Hij schilderde er vele
-■ - J en in sterke afwisseling. Brugge is bekend
weergegeven om haar Maria-vereering. Nu nog vindt
verschillende bouwwerken" uit de Dom men op hoeken van straten en pleinen Ma-
U-x. ria-beeldjes, maar in Memlings tijd was
fantasie berusten, die vereering een cultus van de rijke bur-
J op
r-"t cf
ET is nog nimmer voorgekomen in de
geschiedenis dat zoovele werken van
Memling bijeen zijn als thans te
ke het geval is. I
is te danken aan het actieve Brug i
[gemeentebestuur, dat het initiatief
ter gelegenheid van den vijfhonderd
geboortedag van den grooten schilder
f" de inrichters, de heeren Paul Lam-
eere-directeur-generaal van Schoo
lunsten en Louis Reckelbus, conserva
Pn de musea te Brugge.
p schat het oeuvre van Memling op
per negentig schilderijen groote en
F over de heele wereld verspreid.
hn zijn er thans ruim veertig in het
[lijk museum van Brugge bijeenge-
p en zij vormen een kostbaar bezit.
Brugge is ten allen tijde een be-
kwaardige stad. Zij is het dezen
Ber wel in verhoogde mate, nu de
st van een harer grootste kluiste
rs weer binnen haar oude muren
gevaren. Kunstliefhebbers uit alle
Wen en zij, die ’t verstikkende ma-
[alisme van onzen tijd ontvluchten
k hoogere waarden van kunst en
fuur, nullen van deze eenige gele
peld gebruik willen maken om
piling’s werk te bewonderen, dat
synthese kan worden beschouwd
roemrijke Vlaamsche schilders-
lool.
Nieuwenhove, die later een der burgerva-
Brugge is geworden.
Ofschoon van Duitsche afkomst (geparen-
het stralend-zuiver blauwe luchten, volstrekte
dnn atilt a on rust.
Dit is Memling’s levensfilosofie: een te-
het hemelsche, die hij zich door
Goethe) heeft hij zich vrij spoedig
weten aan te passen. In het Brugsche kunst
leven vonu IViemling b LditiiiL een
ten voedingsbodem en kwam er tot alge
heele ontplooiing. I
Als leerling ging hij reizen. Hij bezocht I
Keulen, waar S.x£-
het St. Ursula schrijn (te Brugge aanwe
zig) ziet men nauwkeurig weergegeven
verschillende bouwwerken uit de Dom
stad terwijl die van andere plaatsen, zoo- ria-beeldjes, maar in Memling s tijd
als Bazel, volkomen op ix»x.v^-x. -- -o --- -
Hij moet ook te Valenciennes geweest zijn,gers. Geen wonder dat ook Memling
waar hij den miniaturist Simon Marmion drachten ontving er te schilderen, r-
- ‘Wil»