GEBR. VAN DRAANEN hyge herleven de ile middeleeuwen 'f I I BONBOEKEN „DE JONG” mi g-ffi Ss Huis- en Decoratieschilders r H El El El Eierbond. FIRMA J. JANSEN-v. PUIJENBROEK BAARLE-NASSAU. "V Aanbesteding. smakelijk Landbouwcursus. worden door ons vervaardigd in den kortst mogelijken tijd en voordeelig. Rm Portret van den 23-jarigen Maarten van ders van de stad waar hij den AT£PWirik,£LSt^j DRUKKERIJ-PAPIERHANDEL E. DE JONG, Baarle-Nassau, Tel. 231 Schrijlinkt, Vulpeninkt, Stempelinkt, Oost-lnd. inkt Schrijfbiocs, Rekeningblocs, Kwitantiebiocs, Stempels STEEDS DE BESTE KWALITEITEN. P. CAMP. OPENBARE VERKOOPING VAN Schoone Meubelen en alle Boerengerief te Baarle-Hertog. BIJ ONROERENDE INBESLAGNEMING. Nieuwgebouwde Herberg op en met grond ken winter wordt er begonnen ben volledige landbouwcnrsus. Zij lezen cursus willen volgen kunnen tot en met 11 September opgeven e secretaris van den Jongen Boe- tand of bij de secretaris van den renbond. brg voor flinke deelname,jtot he- kijn er te weinig opqeqeven. Het Bestuur. BIJ AANKOOP, van 1 GULDÉFT" urgemeester en Wethouders van rle-Nassau zullen op Vrijdag» 15 ember a. s. des voormiddags te |ur ten gemeentehuize van Baarle- au in het openbaar aanbesteden: het vernieuwen van de brug over de Mark in den te ver harden gemeenteweg van Baar le-Nassau naar Castelré. Ltek met één teekening is ver baar ter secretarie van de gemeente le-Nassau voor f2.— (per post lichtingen zijn te bekomen ten ge- htehuize op Woensdag 13 Sep- her 1939 des voormiddags 10 uur. Larle-Nassau, 4 September 1939. lemeester en Weth. voornoemd, H. J. M. Hofland, Burgemeester H. F. van Gompel, Secretaris. Het was een heele stormloop op de Atep-winkels deze week en duizenden hebben geprofiteerd van de ongekend yoor- deelige aanbiedingen, die de Atep zoo tentoonspreidt. WAS U REEDS BIJ DE ATEP? Er is vrij entree! de men eresn fslca.’t. 0 ALLE SOORTEN worden door ons vervaardigd in den kortst mogelijken tijd en voordeelig. l ELECTR. DRUKKERIJ I l\- w Ml I 3' '.x-S-: U hebt er VRIJ ENTREE IN DE van drie Ni- heeft bezocht en pas daarna heeft hij zich te Brugge voor goed gevestigd. El El El El El El El El El leden worden beleefd verzocht, om de poelie-eieren in aparte rekken te ver in, De Secr. De Notaris EYSKENS, te Merksplas, zal op Woensdag 13 Sept. 1939, om 9,30 uur voor- middags, ten woonhuize van Mr. Hubert van Loon, Alphenseweg 190 te Baarle-Hertog, openbaar verkoopen: eene partij schoone meubelen en alle boerenge rief: Bascule met gewichten, Vierwielig rijtuig op veeren, Slijpsteen, Kippenkisten en voerbakjes, Kippen drinkbakken, 2 groote melkkisten, var- kensbakken, lange en korte ladder, 1 kalverlooi, een partij zware masten mutsaard, Grijf, Steek- ijzer, Schorsekop, Zeis en Zicht, Haargetouw, Aardappelmolen, Koebeugels, Wissen, ijzeren kettingen, nieuwe autobuitenband 32x6, Fornuis met 2 koperen ketels, Electr. Waschmachien, 2 Keulsche potten, Schilderijen, Kamerkachel, Lig stoel, Keukenstoelen, Schouwgarnituur, Petrool- hanglamp, Electr. lampenkap, Cocosmatten, Spiegels en al wat er zal bevonden worden. Komptante betaling in Belgisch geld. JNG, DE VLAAMSCHE SCHILDER, E HET PARADIJS OP AARDE BEZAT. OPENBARE VERKOOPING VAN te Baarle-Hertog „Tommelsche Akkers” De Notaris LOUIS EYSKENS, te Merksplas, hiertoe in recht benoemd bij vonnis der Recht bank van Eersten Aanleg te Turnhout, in dato 12 Augustus 1939, zal ten overstaan van den Heer Vrederechter van het Kanton Hoogstraten, tegen en ten laste van Constant Grooten, werkman te Baarle-Hertog, openbaar verkoopen: Een perceel bouwland met alle opgerichte ge bouwen en aanhoorigheden, gelegen te Baarle- Hertog, ter streke „De Tommelsche Akkers” wijk O, nummer 61/K, volgens kadaster groot 15 aren. Deze verkooping zal plaats hebben op Maan dag 11 September 1939 om 3 uur namiddags, in één zitdag, ter herberge van Jufvrouw Marie van Hoeck, recht over de Kerk te Baarle-Hertog. Maagden, de engelen, geloovige priesters, een de Bevelen zich beleefd aan voor het schilderen van alle soorten Hout- en Mar mernabootsing, tegen de scherpst concurreerende prijzen. Vraagt prijs voor het plaatsen van enkel, dubbel en spiegelglas. Glas in Lood en Koper tiaar elke teekening, vorm en stijl. Imitatie-Glas in Lood. Net, doch goedkoop werk. In zijn schilderijen vinden we hoofdzake lijk het Vlaamsche land terug met de lan ge rijen ruischende populieren, de bosch- jes, korenvelden en akkers, de liefelijke ri viertjes, vreedzaam stroomend langs groen omzoomde landerijen, dieren en planten en een zoo overdadig schilderachtige omge- ving, die den achtergrond vormde van de vaak gruwelijke gebeurtenissen, welke Memling met groot meesterschap op zijn doeken penseelde. Hij huwde te Brugge Anna, dochter Lodewijk de Valckenaere, die hem kinderen schonk: Hans, Corneel en klaas. Zijn vrouw stierf voor hem. Hijzelf overleed te Brugge op 11 Augustus 1994 en werd op St. Gillis begraven. Als erfdeel, liet hij, buiten een som geld, drie huizen met afhankelijkheden na, uitgevende in de Jan Miraelstraat, die hij samen met zijn vrouw vóór 1480 had aangekocht. Zij ko men thans overeen met het huis nr. 20 in de St. Jorisstraat en de stapelhuizen nr. 9 in de Jan Miraelstraat. Hij bezat een niet te onderschatten ver- mogen, want in Mei c480 stond hij geno teerd onder de 247 rijkste burgers der stad, het hoogst in de belasting aangeslagen, maar enkele stuivers voor vele guldens plelzier vanl De Atep bracht de Amerikaansche winkelmethode naar Nederland over! Honderden gezellige, mooie en nut tige artikelen voor vaste prijzen: 10, 25 en 50 cents. Alles wat Uw hart begeert of wat U zoo goed kunt gebruiken, ligt in de gemakkelijke Atep-toonbanken uitgestald en dan nog: ---die-- GROOTE OPENINGS-RECLAME EEN MOOIE ASCHBAK Wat U bij de Atep koopt, kost U en zonder het goddelijke kind en niet zelden met het portret er bij van den besteller, in somptueuse kleedij. Die portretten vormden dan zijluiken, die er later van los gemaakt werden, zoodat het vaak moeilijk is geworden, het geheel weer samen te voegen, daar de deelen over de werold ver spreid zijn. Memling was tevens een meester in het weergeven van de menschelijke figuur. Als prachtig voorbeeld daarvan moeten we weer wijzen op het ongeëvenaarde portret van den 23-jarigen Maarten van Nieuwen- hove, tweede luik van een Madonna tryp- tiek. Nog een jonge onervaren man, met krachtdadigheid op het gelaat, in gespan nenheid verzonken in een gebed, dat hem tot. het hemelsche op voert; hij draagt een sobere kleedij, een gewoon paars fluweelen buis. Het schilderij is een typisch voorbeeld van de minutieuse nuanceering in tonen en tinten, waardoor Memling een zoo groote verfijning wist te bereiken. Daardoor lij ken al die portretten ons zoo spoedig zeer vertrouwde personen te zijn, en in al hun uiterlijke weelde, toch vaak zeer eenvou dig, ja soms naïef van spontane en warme innerlijkheid. Van Eyck en Memling hadden, naar de uiterlijke werkmethode, wel het een en ander gemeen. Maar Van Eyck was streng analytisch; Memling meer synthetiseerend. In Mem- ling’s portretten zit een ander psycholo gisch karakter dan in die van Van Eyck; hij weet meer het reine’ van eigen beschou wende en mystieke ziel In zijn modellen weer te geven. Memling heeft ook niet steeds de olieverf-techniek van Van Eyck toegepast, want vooral in zijn werk van kleiner formaat lijkt hij meer verwant met de schilders van de waterverf-techniek van zijn tijd. Dikwijls teekent hij figuren zwart en bruin op een met wit bereid paneel. Hiervan zijn op de tentoonstelling ver schillende exemplaren aanwezig. In zijn werk van grootere afmetingen is zijn coloriet levendiger en bewogener dan bij Van Eyck. Hij is daarin vaker verwant aan het kleurenspel van Dirk Bouts. En ontegenzeggelijk is Memling sterk beïn vloed geweest door het meer mystieke werk van Rogier van der Weyden, die in 1464 stierf. Memling’s wijze van aanvoelen is totaal verschillend van die van Van Eyck. Als godsdienstig kunstenaar tracht hij de waar heid te verheerlijken en de menschen aan de schoonheid te doen gelooven van het Vleesch geworden Woord, de Heilige Maagd en de Heiligen. Hij leert en zingt ons den lof van den Heer en aanbidt Hem. Van Eyck, zelfs waar hij religieuse on derwerpen op het doek brengt, doet ons denken aan aardsche werkelijkheid, terwijl Memling, bij het voorstellen van wereld- sche tooneelen, ons toch nog opvoert naar hemelsche schoonheid. De oude roerende legenden van St. Ur sula en St. Kristoffel, de madonna’s, de H. heiligen die in zich doen gelooven, voorbijtrekkende pelgrimziedaar personages die door Memling worden uit gebeeld. Memling zegt wat hij te zeggen heeft met den eenvoud en de argeloosheid van een kind. Hij schildert datc’e”° eert. 'ft, c? manier zoo- 590 jaar hebben zooveel doeken den teruggevonden naar het stille Brugge, IZ1J eenmaal gemaakt werden en waar festelijk beschouwd, nog altijd gesitu- pijn. Pgge was in de middeleeuwen een ptad, toonaangevend in West-Europa. ps in de 15e eeuw een belangrijk han- ptrum, stapelplaats van goederen, pn heinde en verre aangebracht wer pen rijke stad waar de groothande- machtig en fier, als vorsten in hun M troonden. Rge was een centrum van bloeiend wen, en vele kunstenaars uit het Mand voelden er zich toe aangetrok- Er was een drang tot uitwijking van pn naar de Nederlanden. f de Rijnstreek, uit Noord-Nederland Mere streken weken de schilders voor- pr Brugge uit. Daar was welstand en pestend voor hen gelegenheid den F van het Bourgondische hof en den F der Brugsche mecenassen op hun |en te vereeuwigen. kwam ook Memling naar Brugge, uit pnstadt bij Mainz, en werd daar op 30 Ri 1465 als poorter ingeschreven, on fen naam Jan Minnelinghe. De eerste zaal van de tentoonstelling vormt een inleiding tot de sfeer der 15de eeuw: oude meubelen en beelden, aan de wanden eenige teekeningen en schetsen van en naar Memling en enkele werken van primitieven. Midden in deze zaal het wereldberoem- de schrijn van St. Ursula, betooverend mooi met zijn prachtige kleine beschilderingen, die herinneren aan de miniatuurkunst van dien tijd. Hier wordt in beeld weergegeven de legende van deze heilige. Pas nadat we de zaal met het schrijn van St. Ursula hebben verlaten, komen we vol op in de geesteswereld van Memling en on. dergaan we de schoonheid van zijn mees terschap. De geestelijke gesteldheid van dezen schilder is die van een paradijs op aarde. Bij hem vlucht alle aardsche onrust en ge jaagdheid. Zijn wereld is die van vrede en stilte en van naïeve tevredenheid met de weldaden van het aardsche bestaan, dat hem ten deel is gevallen, maar daarom werd hij niet de slaaf van die aardsche ze gen; integendeel: met de heiligen-figuren die hij schildert, blijft hij steeds het oog gericht houden op het hemelsche verlan gen, dat hem niet loslaat. Dit is de mystiek van zijn wezen. Memling’s filosofie was die van de het leven „bejahende” wel gevoede burgerij. Zij kent geen hallucinaties en geen fantas tische hoogten, geen „Verweinung” van het leven uit ontbering, zelfkastijding of exta tische gevoelens. Hij wil niet hooger stij gen dan zijn directe omgeving, kent geen eenzame, steil-hooge rotspunten en geen duizelingwekkende afgronden. Hij blijft bij alles rustig en kalm, beschouwt het leven van den zachtaardigen, gemoedelijken kant en is een tevreden mensch te midden van een stralende natuur. Zelfs in die natuur kent hij maar één zijde: de zonnige, als was het altijd zomer op aarde. Men kent van Memling geen schilderijen met als achtergrond een winterlandschap, altijd VxiLUUU1I v«xx. weer zijn het lieflijke, groenige, idyllische, teerd ""langs moederszijde met den"grooten teere, droomerige natuurtafereelen met. Goethe) heeft hij zich vrij spoedig aan het.stralend-zuiver blauwe luchten, volstrekte Vlaamsche land en de Vlaamsche zeden stilte en rust. weten aan te passen. In het Brugsche kunst Dit is Memling’s levensfilosofie: een te leven vond Memling’s talent een geschik- vredenheid met het aardsche en een yisi- 1 oen naar het hemelsche, die hy zich door j niets of niemand liet ontnemen. gmg oxj xxxj I Een ander element in Memling’s werk is Stephan Lochner werkte. Op het Madonna beeld. Hij schilderde er vele -■ - J en in sterke afwisseling. Brugge is bekend weergegeven om haar Maria-vereering. Nu nog vindt verschillende bouwwerken" uit de Dom men op hoeken van straten en pleinen Ma- U-x. ria-beeldjes, maar in Memlings tijd was fantasie berusten, die vereering een cultus van de rijke bur- J op r-"t cf ET is nog nimmer voorgekomen in de geschiedenis dat zoovele werken van Memling bijeen zijn als thans te ke het geval is. I is te danken aan het actieve Brug i [gemeentebestuur, dat het initiatief ter gelegenheid van den vijfhonderd geboortedag van den grooten schilder f" de inrichters, de heeren Paul Lam- eere-directeur-generaal van Schoo lunsten en Louis Reckelbus, conserva Pn de musea te Brugge. p schat het oeuvre van Memling op per negentig schilderijen groote en F over de heele wereld verspreid. hn zijn er thans ruim veertig in het [lijk museum van Brugge bijeenge- p en zij vormen een kostbaar bezit. Brugge is ten allen tijde een be- kwaardige stad. Zij is het dezen Ber wel in verhoogde mate, nu de st van een harer grootste kluiste rs weer binnen haar oude muren gevaren. Kunstliefhebbers uit alle Wen en zij, die ’t verstikkende ma- [alisme van onzen tijd ontvluchten k hoogere waarden van kunst en fuur, nullen van deze eenige gele peld gebruik willen maken om piling’s werk te bewonderen, dat synthese kan worden beschouwd roemrijke Vlaamsche schilders- lool. Nieuwenhove, die later een der burgerva- Brugge is geworden. Ofschoon van Duitsche afkomst (geparen- het stralend-zuiver blauwe luchten, volstrekte dnn atilt a on rust. Dit is Memling’s levensfilosofie: een te- het hemelsche, die hij zich door Goethe) heeft hij zich vrij spoedig weten aan te passen. In het Brugsche kunst leven vonu IViemling b LditiiiL een ten voedingsbodem en kwam er tot alge heele ontplooiing. I Als leerling ging hij reizen. Hij bezocht I Keulen, waar S.x£- het St. Ursula schrijn (te Brugge aanwe zig) ziet men nauwkeurig weergegeven verschillende bouwwerken uit de Dom stad terwijl die van andere plaatsen, zoo- ria-beeldjes, maar in Memling s tijd als Bazel, volkomen op ix»x.v^-x. -- -o --- - Hij moet ook te Valenciennes geweest zijn,gers. Geen wonder dat ook Memling waar hij den miniaturist Simon Marmion drachten ontving er te schilderen, r- - ‘Wil»

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1939 | | pagina 3