CNZE I I 3 WEEKBLAD VOOR BAADLE-NAS5AU- HERTOG EN OMSTREKEN UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ IDE JONG BAADLE-NASSAU. 88 34e Jaargang DE MUMMIE. Goedkooper Reizen. Zich zelf beheerschen 24 JUNI 1939 No. 25 :J d id wel aangepast aan het moderne, goedkoo- pe, snelle middel van vervoer: de bus. Deze transportmogelijkheid is thans de gemeenschap plotseling ontnomen. Is het dan wonder, dat velen zich afvragen: „Waarom?” Zij houden niet van geleerde betoogen over economie en staatshuis houding, over verliezen die de spoorwe gen opleveren en die de gemeenschap moet aanzuiveren. Zij hebben in hun beurs ondervonden, dat men goedkoop kan reizen; en als de trein hen niet zoo goedkoop kan vervoeren als de bus, dan hebben zij een zeer simpele methode bij de hand: ruim de treinen op en laat het vervoer aan de bussen over! Dat deze methode wel wat al te simpel is, willen zij desnoods ook nog wel aannemen; doch een groot deel van ons volk voelt het ver dwijnen van het busvervoer ten gunste van het reizen per trein als een juk, waar onder een vrij volk zich moet bukken. In dezen tijd van lage salarissen, tragen handel en economische depressie heeft ieder de op zichzelf trouwens zeer aan- bevelenswaardlge! methode aangeno men om elk dubbeltje tweemaal om te keeren, alvorens het uit te geven. Wan neer dus de spoorwegen hun klanten, het reizende publiek, vervoerden tegen een c-.'.,, -ji hMmr- -jn;u-- «a»tritsrJ' u stoombooten van verschillenden maat schappijen en zuchtte toen: Ze zijn reeds lang weg, reeds lang naar ’t vasteland. Wel is waar vaart er heden avond te 6 uur nog een stoomboot af van Dover, en een der gauwdieven zal ongetwijfeld eerst naar Brussel of Parijs snellen, om de juweelen kwijt te raken. Ik moet in elk geval heden nog naar Dover. Het is nu elf uur. Te 3.34 vertrekt de trein, die aansluiting heeft met de afvaart der stoomboot. Wanneer wij in dezen korten tijd nog eenige steunpunten en een eenigszins nauwkeurig signale ment verkrijgendan zou dat uitstapje wel licht loonend zijn. Mister Jackelt trad thans uit het tele- phoonkabinet. Zijn gelaat straalde. Ge vonden, mijnheer de commissaris: Yester en Zoon vervaardigt dit soort briefpapier en wel alleen voor één restaurant, hetwelk het monopolie (alleen-recht) op dit merk bezit. En? Restaurant Trafalgar in de Yester- street. Er heen! Zeg aan Henry Jephson, dat hij terstond met mister Yanke naar Tra falgar komen en de eventueel in aanmer king komende portretten meenemen moet. En reeds tufte hij met mister Jackelt Beslist. Mooi. En weet je nauwkeurig, dat die zelfde twee heeren of een hunner, den volgenden dag, dus eergisteren, niet in de museumzaal waren? Dat kan ik bezweren, Mister Grey schudde het hoofd, dan zeide hij tot Lord Humber: Ik heb hier voorloopig niets meer te doen. Ik verzoek u, de telephoon uitsluitend voor mij tere- serveeren, opdat ik eventueel niet op aan sluiting behoef te wachten, bovendien verzoek ik mij de verst-strekkende vol macht te verleenen, en ten slotte verzoek ik u geen der bij u aangestelden te veroor loven het huis te verlaten vóór morgen vroeg. Dezen persoon (hij wees op Henry Jephson) neem ik mee. In de vestibule trof hij Mr. Yanke aan, hem door mister jackelt gezonden. Goed, dat ge komt, mister Yanke. Rijdt met dezen persopn, mister Jephson, naar het hoofdbureau en toon hem het misda- digers-album. Daarna komt gij ten spoe digste bij mij op het crimineel bureau Toen de commissaris op zijn crimineel bureau kwam, afdeeling munt- en bank zaken, lag daar reeds het telephonisch verslag van Dr. Montre, dat na een drie voudige onderzoeking, door zijne collega’s het beendersplintertje inderdaad herkend was geworden als afstammend van een kippenbeentje. Breng mij nu de scheepslijsten, zoowel van Londen, alsook van Brighton, Ports mouth en Plymouth, alsmede den alge- meenen reisgids, m’n waarde Leeds, al dus keerde mister Grey zich naarden eer sten klerk van het kantoor, een bejaarden in den dienst grijsgeworden ondergeschik ten ambtenaar. Heeft mister Jackelt u het waarlijk ide ale misdrijf bij Lord Humber verteld? vroeg de commissaris. De oude man knikte. En wie zou dat kunnen geweest zijn? Gij kent toch onze abonné’s en vaste klanten. Naar mijn bescheiden meening, me neer de commissaris, brengt slechts één zoo’n geraffineerden streek tot stand, na melijk John Sydenham. Ik heb ook al aan hem gedacht, maar het signalement klopt heelemaal niet. Die Henry Jephson heeft mij de heeren be schreven, zij zijn het niet. Het zal een verduiveld zware toer worden, doch ik hoop door het restaurant een eind op te schieten. Hij doorbladerde de afvaarten der Na langen, taaien strijd hebben de spoorwegen den slag gewonnen: de auto bussen zijn van den weg verdwenen. Wij willen hier niet spreken van de honderden menschen, die bij de autobus-onderne- mingen werkzaam waren en die thans moeten omzien naar een andere betrek king of, wat erger is, bij den steun terecht komen. Deze betreurenswaardige gevol gen waren te voorzien, doch men heeft er geen rekening mede gehouden. De spoorwegen hebben hun monopolie weten te handhaven en de laatste cijfers, welke zij publiceeren, wijzen er op, dat zij terdege kunnen bemerken, dat hun concurrenten zijn uitgeschakeld. Zij heb ben, blijkbaar bij wijze van kleine com pensatie, enkele faciliteiten ingevoerd, welke echter uitsluitend neerkomen op uitbreiding van de bestaande voorwaar den. Dit is reeds iets; maar véél is het niet. Waar het reizende publiek op wacht, is: verlaging van de bestaande tarieven over de geheele linie. Het ziet in de machtspositie, welke despoorwegen thans weder innemen, een monopolistische be voorrechting ten koste van het reizende publiek. De „man in the street” consta teert slechts één ding, namelijk dat hij zijn goedkoope reisgelegengeid, waarop hij zich geheel had ingesteld, thans moet missen. Hij voelt thans het reizen per spoor als een dwang. Hij heeft geen keuze meer: het spoorwegstation is de eenige plaats, vanwaar hij voortaan zijn reis kan aan vangen. Hij moppert, want hij moet voor zijn spoorwegkaartje twee of drie maal zooveel betalen als enkele weken geleden voor de bus. In den loop der laatste jaren heeft de „smalle gemeente” zich wonder- tarief, dat althans eenigszins het peil naderde, waarvoor het publiek tot enkele weken geleden bij de bussen terecht kon, zou de thans onder de reizigers bestaande wrok tegen de spoorwegen wel langza merhand slijten, doch deze vijandige gevoelens laten zich niet het zwijgen op leggen door „lapmiddeltjes” in den vorm van eenigszins langeren geldigheidsduur van weekeind-retours en dergelijke. Waar „men” op wacht, is een goed- koopere reisgelegenheid. Hoe deze be reikt kan worden dat is een probleem, hetwelk de spoorwegen zelf zullen hebben op te lossen. Is hun dit niet mogelijk, ter wijl andere vervoermiddelen het bewijs hebben geleverd, dat het reizen niet ab normaal duur behoeft te zijn, dan trekke men daaruit de eenige voor de hand lig gende conclusie en passe het eenige mid del toe, al is dit radicaal: schaf de spoor wegen af! Binnenkort is het honderd jaar geleden dat de eerste trein door ons land reed; en weldra was een radicaal einde gekomen aan tallooze trekschuit boden- en andere diensten. Men sprak toen van den voor uitgang, de eischen van den modernen ftjd. Waarom zou men thans, waar het de spoorwegen betreft, met een andere maat gaan meten? Wij leven thans weer in een anderen modernen tijd; en de vooruitgang van de 20e eeuw stelt even gebiedende eischen als die van een eeuw geleden. Stelde men toen de snelheid op den voor grond, in onze dagen is het de prijzen politiek. Men koopt bij voorkeur bij een wiekelier, die even goede waar levert als anderen, doch tegen billijker prijs. Wij konden bij de bussen veel goedkooper terecht dan bij de spoorwegen. Men heeft ons de bussen ontnomen en dwingt ons thans, gebruik te maken van den trein. Dwang op zichzelf is reeds iets, waar het grootste deel van het menschdom een verschrikkelijken hekel aan heeft; maar 6 De een was lang en tenger, glad ge schoren, hij had een tamelijk groote neus en in ’t oog loopend dikke lippen. Hij was zwierig gekleed, gestreepte lichte broek en Houd maar op, de kleeding doet niets ter zake, want vandaag draagt ’t heer schap toch een ander costuum. En de tweede? Die was ook tamelijk groot, maar niet zoo schraal als de andere. Ook glad ge schoren en zonderling - haast geen spoor van wenkbrauwen. Hij gesticuleer de veel met de armen, als hij sprak. Mister Grey stond lang te prakkezeeren, als zocht hij in zijn eigen geheugen, waar in de physionomiëen van honderden be ruchte misdadigers gegrift waren, naarde aldus beschrevenen. Alsdan keerde hij zich weder naar Henry Jephson: Zou je de mannen herkennen, als je hun photo- graphieën zaagt! als de opgedrongen reisgelegenheid nu ook nog veel duurder is Een gebiedende eisch in den tegen- woordigen tijd is: de reiskosten omlaag, zoowel voor den particulieren reiziger als voor hen, die voor hun broodwinning moeten reizen. Het tegenwoordige peil der vervoerprijzen voor reizigers per spoor, buitensporig in vergelijking met de prijzen van vervoer per bus, moet dalen. Willen de spoorwegen hun populariteit herwinnen, dan zullen zij dit alleen kun nen bereiken door het reizen véél goed kooper te maken! (Nadruk verboden) Hoe willen wij overen, als wij beheerschen? Hoe willen wij een wereld tot Christus brengen, als wij zelf te ver van Hem afstaan? Hoe willen wij een bovennatuurlijke taak volbrengen, als wij zelf zoo menschelijk zijn? Mgr. Dr. G. Lemmens. een wereld ver- i ons zelf niet am er ::1 ■er rrt OVERZICHT EIEREN. Was in het begin der afgeloopen week de han del op Engeland nog zeer flauw, einde der week was er een vlugge handel. De prijzen liepen dan ook op van f 2.252.40 per 100 stuks f.o.b. Rot terdam. Nu de productie van eieren overal nalaat heb ben wij voor dit seizoen de laagste prijzen gehad. Men verwacht nu geleidelijk kleine prijsverhoo gingen. Bij de C.R.E. bedroeg de aanvoer in de afgeloopen week 6.700.000 stuks en betaalde men voor: Kleine eieren f 2.803.00, groote eieren f 3.10f 3.40, eendeneieren f 2.602.80 VERKOOPCENTRALE KRING BREDA N. C. B. Varkens. De regeering ontfermt zich over de varkensprijzen. Zij stelt n.l. in het vooruitzicht (half Aug. half Sept.) zware varkens af te zul len nemen, tegen aanmerkelijk hoogere dan de thans geldende prijzen. (52 ct. levend of 6263 ct. geslacht). De gevolgen bleven intusschen deze week reeds niet uit. De markten waren over ’t algemeen 1 i? en u- e- ld afl o* T I’d ijl at id -rl atj ei ?!1 el v ie: d 1? '"•4.^ BAADLES NIEUWS EN ADVERTENTIE BLAD Het Katholiek Comité van Actie „VOOR GOD” schrijft ons:

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1939 | | pagina 1