I I 8 BNZEFEMK1 1 aai IB WEEKBLAD VOOR BAADLE-NAS5AU- HERTOG EN OMSTREKEN UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ fflfiDE JONG BAADLE-NASSAU SI o ir ISfl A f A De Cultus van het Zomerleven WRAAK. <t| :E| '6 M1BS J Als U „Mljnha«Hes” vraagt, dan ontvangt U hartvormige cachets metde naam Mijnhardt, die allerlei pijnen snel doen verdwijnen 33e Jaargang 2 JULI 1938 No. 27 I fl T| T. D 'W LS )E| Os to® nuft. Streef naar rust in U zelven, maar door evenwicht, niet door stilstand van Uwe werkzaamheid. Schiller stel tgefi r'l ar gelezen? Neen. Zij geven een vrij goed verhaal van de zaak, maar er staat niet bij, dat bij het op tillen van het lijk een vrouwenring op den vloer viel, en dat is maar goed ook. Lees deze advertentie eens, die ik dezen morgen in alle bladen liet plaatsen. In Brixton Road is dezen morgen tus- schen Het Witte Hort en Holland Grove een gladde vrouwenring gevonden. Infor matie te bekomen bij den heer Holm, Ba- kerstraat 221b dezen avond tusschen acht en negen uur, las Lister. Vergeef mij, dat ik van uw naam ge bruik maakte, zei hij. Dat is in orde, zei Holm, maar als er iemand om den ring komt, heb ik er geen. Ja, wel, zei Lister, ik heb er een, en hij haalde een ring voor den dag, die volko men geleek op dien, welke op het lijk ge vonden was. De man in de bruine jas, on ze blozende vriend met de schoenen met vierkante neuzen zal komen, of hij zal een medeplichtige zenden. De man in de bruine jas, onze blozende viend met de schoenen met vierkante neuzen zal ko men, of hij zal een medeplichtige zenden. De man zal liever alles wagen dan den ring in vreemde handen te laten. Naar ik ze was, waaronder men het gemengde bad met betrekking tot sportiviteit of volksgezondheid met eenige kans op suc ces kon propageeren, hebben de voor standers de propaganda aan het bestaan van het gemengde bad zelf overgelaten. Het resultaat was, dat er steeds meer nieu we voorstanders kwamen, die met een vervaarlijk hoongelach in de richting van de „bekrompenen” die zich door een nooit gegeven argument niet wilden laten over tuigen, zonder nadere motiveering. op tal van plaatsen hun zin wisten door te drij ven. Toen de kennissen het „niet zoo erg meer vonden” en advertentiepagina en etalage enkele jaren hun werk hadden gedaan, hebben ook vele katholieken zich een breeder standpunt aangemeten. Een verwijzing naar het buitenland, waar men het gemengde bad en het zonnebad „im mers” de gewoonste zaak van de wereld beschouwt, was voor velen voldoende om het fundamenteel bezwaar, waarmee men zich in het begin tegen deze weinig spor tieve verschijnselen had gekeerd, te laten varen. En toen het zoover was gekomen, dat ook een aantal breed-denkende katho lieken zijn afkeer voor het moderne bad leven had overwonnen, zijn zelfs „goede” katholieken ertoe overgegaan om zich te schikken in vormen van zomergenoegen, welke met sportiviteit weinig of niets meer te maken hebben. Zij legden zich erbij neer, dat het bad- costuum tot een somtijds zeer onpractisch maar opvallend flateus kleedingstuk werd, klaarblijkelijk bedoeld om ook en vooral buiten het water te worden gedragen. Ook zij vergaten, dat de wil van een overigens normalen mensch op een zeer bepaald punt meer te verduren pleegt te hebben dan op andere punten en dat het tot de vreemde zonden behoort, als men door zijn kleeding of gedrag de moeilijkheden van andere menschen zwaarder maakt dan zij zijn. Uit het feit, dat de schaamte voor het gemengde bad en het zomersche nu eenmaal niet op te geven, al zijn de uitspraken van tal van psychiatersen me dici op dit punt duidelijk genoeg. Als er statistieken waren, zouden vele jonge vrouwen grondig van hun breeddenkend- heid genezen zijn. Juist zij zien het laatst, hoe dit gebrek aan sportiviteit en deze on gemotiveerde zucht om recht te praten wat krom is, massa’s verwoestingen aan richt, verwoestingen, die des te ontstellen der zijn, omdat ze zich aan iedere opper vlakkige constateering ontrekken en pas langzaam tot de complicaties leiden, waaraan een volgende generatie zich niet meer zal weten te onttrekken. Als de katholieken, die op vele punten hun veranwoordelijkheid inzien, tegen dien tijd niet hebben begrepen, dat zij ook in dit opzicht in de onmerkbaar verhei- denschte wereld een zeer voorname taak hebben te vervullen, zal de eigelijke zin van het latere leven voor jonge menschen steeds meer worden verwrongen en zul len zij er zelf schuldig aan zijn, indien „de geest van de wereld” (wat geen vro me gemeenplaats is, maar een woord van Christus Zelf) den christelijken geest, welke aan alles onherroepelijk zijn eigen plaats aanwijst en geen genoegens erkent die haar eigen doel voorbijschieten, lang zaam maar zeker voortwoekert. De meeste menschen hebben geen an dere grond voor hun meeningen dan dat ze in de mode zijn. Johnson V. Holm was doodmoe van de ongewone inspanning. Hij ging op de sofa liggen in de hoop een paar uur te kunnen slapen, maar dit gelukte hem niet. Als hij de oogen sloot, zag hij de verwrongen gelaatstrek ken van den vermoorde voor zich. Hoe meer hij over de zaak dacht, des te zon derlinger scheen hem de meening van Lister toe, dat de man vergiftigd zou zijn. Maar als geen vergif den man had gedood wat dan, want aan het lijk waren geen wonden en ook geen sporen van verwor- ging? Maar van wien was dan dat bloed op den grond? Daar waren geen sporen van een worsteling en ook geen enkel wapen op den vreemdeling duidde aan, dat hij zich tegen zijn aanvaller had ver dedigd. Lister zag, dat de geschiedenis hem zeer aangepakt had. Er ligt een geheimzinnig waas over de ze zaak, dat de verbeelding prikkelt, zei hij. En waar geen verbeelding is, is ook geen angst. Hebt gij de avondbladen reeds Het Katholiek Comité van Actie „Voor God” schrijft ons: Er was een tijd, dat een zwembad een plaats was om te zwemmen en een bad- costuum een costuum, dat men bij het baden droeg. Toen er steeds meer zwem baden werden gesticht en de winkeliers steeds meer badcostuums verkochten, had men mogen verwachten, dat de zeer gezonde zwemsport een hausse zou bele ven. Bij de opening van iéder nieuw bad werden redevoeringen gewijd aan de be vordering der volksgezondheid en werd ieder rechtgeaard Nederlandei uitgenoo- digd zich te verheugen in dezen vooruit gang, de waterrijke historie van het vader land waardig. De rechtgeaarde Nederlanders hebben zich verheugd, maar zijn op den langen duur tot de ontdekking gekomen dat hun vreugde wat voorbarig was geweest. Ze ker, de populariteit van de zwemsport is gedurende de laatste jaren belangrijk toegenomen. De zwemsport kreeg echter tal van ne venvormen, die met sportiviteit weing ge- i. I jker.l orui der. vaH I ;n I M. gen| strandleven op den duur afstompt, heeft men ten onrechte de conclusie getrokken, dat hierdoor dus het aanvankelijk bezwaar was komen te vervullen, terwijl men zich geen rekenschap gaf van de omstandig heid, dat op deze wijze bepaalde intimi teiten, welke hun eigenlijke beteekenis pas krijgen in het leven van twee echtge- nooten en voor dit leven dan ook behoor den bewaard te blijven, aan een open baarheid worden prijsgegeven, waarvan die „goede” katholieken zelf de onbe schaamdheid gelukkig nog niet inzien. Want, ook al hebben we niet de minste reden om dezen katholieken opzettelijk booze bedoelingen aan te wrijven, er blijft staan, dat de fijnheid van dit latere leven aan subtiliteit verliest voor wie reeds op jongeren leeftijd regelmatig van de meer Verwijderde vreugden van dit leven heb ben genoten. Het zou immers heel ver keerd zijn de excessen van het moderne ..-zomerleven als „onaantrekkelijk” te beti telen. Ieder normaal mensch weet, dat het juist de aantrekkelijkheden doen capitu leren. Had anders de even menschelijke zucht om „mee te doen”," om niet „voor ouderwets te worden versleten” zoo spoe dig succes kunnen hebben? Had men er anders toe kunnen komen om uitingen, waar men aanvankelijk zoo afwijzend te genover stond, te willen goedpraten met een ongemotiveerde verwijzing naar spor tiviteit, welke in den cultus van het mo derne zomerleven juist zoo ver te zoeken is? Juist het feit, dat zoovele katholieken het juiste woord op dit puntbijster blijken te zijn, heeft de kwestie zoo bijzonder in gewikkeld gemaakt. Als de katholieken zich geen rekenschap geven van de prin- cipieele houding, welke hun in verband met het zomerleven past, wie zullen dit dan wel doen? Statistieken over den verderfelijken in vloed van het moderne zomerleven zijn Zijn ook de katholieken het juiste spoor bijster geraakt? Richt uw blik altijd naar de zonzijde, en de schaduw zal achter U vallen. Anonymus Hier is uw goudstuk, zei Lister, op staand, en zijn hoed nemend. Ik ben bang, dat gij niet veel promotie zult maken. Gij hadt van nacht uw strepen kunnen ver dienen. De man, dien gij liet ontsnappen, is hij, die het geheim kent, dat wij zoeken. Daarna liet hij den agent vol verbazing alleen. Die dwaas, zei Lister, toen hij weder in het rijtuig zat. De kerel had bepaald ge luk, maar maakte er geen gebruik van, ’t was de misdadiger, die terug kwam om den ring. Als wij hem niet op een andere wijze kunnen krijgen, zal de ring ons hel pen. En achter overgeleund in het rijtuig, praatte de liefhebber speurhond vroolijk verder, terwijl Holm nadacht over de veelzijdigheid van het menschelijk ver- meen hebben, en met de natuurbaden, met den uitgroei van het zomersche strandleven kwam een cultus van het zo mergenoegen, waarin de nieuwste tint van het pas gelanceerde badcostuum en de meest doeltreffende zonnebruin-crème van meer belang zijn dan de technische eischen waaraan een gezonde sportsman zich onderwerpt. De katholieken hebben aanvankelijk krachtig geprotesteerd en betoogd, dat het zonnebad niets met sportiviteit had uit te staan en dat het gemengde bad, op zich reedsom meer dan eenredente verwerpen was. Omdat er trouwens geen enkele leu- meen, verloor hij hem, toen hij zich over het lijk boog en miste hij hem eerst, toen hij het huis verlaten had. Toen keerde hij haastig terug, doch vond er reeds de politie, doordat hij zoo dom was geweest de kaars te laten branden. Hij moest toen veinzen beschonken te zijn, wilde hij niet verdacht worden. Hij zal in de bladen zien, en daar hij meent den ring onder weg verloren te hebben. Hij zal komen en geen schrik vreezen. In zijn oog be staat er geen reden te denken, dat het vin den van den ring met den moord in ver band zal worden gebracht. Hij zal komen. Hebt gij wapens? Maak uw revolver schoon en laad ze. Het zal een wanhopig man zijn en wij moeten op alles voorbe reid zijn. Als de man komt, moet, gij hem op de gewone wijze aanspreken en hem geen vrees aanjagen. Maar daar komt on ze man, denk ik. Er was gescheld. Lister stond zachtjes op en schoof den'stoel naarde deur toe. Wij hoorden de meid door de gang gaan en de deur openen. Woont hier mijnheer Holm? vroeg een heldere, doch scherpe stem. Wij konden niet hooren, wat de dienstbode antwoord de, doch de deur werd gesloten en er kwam iemand de trap op. De stap was onzeker 'if ,7 B9 geg! 1 S' O a •'•uuT-' 6 TANDPASTA

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1938 | | pagina 1