I
I
8
BNZEFEMK1
1
aai
IB
WEEKBLAD VOOR BAADLE-NAS5AU-
HERTOG EN OMSTREKEN
UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ
fflfiDE JONG BAADLE-NASSAU
SI
o
ir
ISfl
A
f A
De Cultus van het Zomerleven
WRAAK.
<t|
:E|
'6
M1BS
J
Als U „Mljnha«Hes” vraagt, dan
ontvangt U hartvormige cachets metde naam Mijnhardt, die allerlei pijnen snel doen verdwijnen
33e Jaargang
2 JULI 1938
No. 27
I fl
T|
T.
D
'W
LS
)E|
Os
to®
nuft.
Streef naar rust in U zelven, maar door
evenwicht, niet door stilstand van Uwe
werkzaamheid. Schiller
stel
tgefi
r'l
ar
gelezen?
Neen.
Zij geven een vrij goed verhaal van de
zaak, maar er staat niet bij, dat bij het op
tillen van het lijk een vrouwenring op
den vloer viel, en dat is maar goed ook.
Lees deze advertentie eens, die ik dezen
morgen in alle bladen liet plaatsen.
In Brixton Road is dezen morgen tus-
schen Het Witte Hort en Holland Grove
een gladde vrouwenring gevonden. Infor
matie te bekomen bij den heer Holm, Ba-
kerstraat 221b dezen avond tusschen acht
en negen uur, las Lister.
Vergeef mij, dat ik van uw naam ge
bruik maakte, zei hij.
Dat is in orde, zei Holm, maar als er
iemand om den ring komt, heb ik er geen.
Ja, wel, zei Lister, ik heb er een, en hij
haalde een ring voor den dag, die volko
men geleek op dien, welke op het lijk ge
vonden was. De man in de bruine jas, on
ze blozende vriend met de schoenen met
vierkante neuzen zal komen, of hij zal
een medeplichtige zenden. De man in de
bruine jas, onze blozende viend met de
schoenen met vierkante neuzen zal ko
men, of hij zal een medeplichtige zenden.
De man zal liever alles wagen dan den
ring in vreemde handen te laten. Naar ik
ze was, waaronder men het gemengde
bad met betrekking tot sportiviteit of
volksgezondheid met eenige kans op suc
ces kon propageeren, hebben de voor
standers de propaganda aan het bestaan
van het gemengde bad zelf overgelaten.
Het resultaat was, dat er steeds meer nieu
we voorstanders kwamen, die met een
vervaarlijk hoongelach in de richting van
de „bekrompenen” die zich door een nooit
gegeven argument niet wilden laten over
tuigen, zonder nadere motiveering. op tal
van plaatsen hun zin wisten door te drij
ven.
Toen de kennissen het „niet zoo erg
meer vonden” en advertentiepagina en
etalage enkele jaren hun werk hadden
gedaan, hebben ook vele katholieken zich
een breeder standpunt aangemeten. Een
verwijzing naar het buitenland, waar men
het gemengde bad en het zonnebad „im
mers” de gewoonste zaak van de wereld
beschouwt, was voor velen voldoende om
het fundamenteel bezwaar, waarmee men
zich in het begin tegen deze weinig spor
tieve verschijnselen had gekeerd, te laten
varen. En toen het zoover was gekomen,
dat ook een aantal breed-denkende katho
lieken zijn afkeer voor het moderne bad
leven had overwonnen, zijn zelfs „goede”
katholieken ertoe overgegaan om zich te
schikken in vormen van zomergenoegen,
welke met sportiviteit weinig of niets meer
te maken hebben.
Zij legden zich erbij neer, dat het bad-
costuum tot een somtijds zeer onpractisch
maar opvallend flateus kleedingstuk werd,
klaarblijkelijk bedoeld om ook en vooral
buiten het water te worden gedragen. Ook
zij vergaten, dat de wil van een overigens
normalen mensch op een zeer bepaald
punt meer te verduren pleegt te hebben
dan op andere punten en dat het tot de
vreemde zonden behoort, als men door
zijn kleeding of gedrag de moeilijkheden
van andere menschen zwaarder maakt
dan zij zijn. Uit het feit, dat de schaamte
voor het gemengde bad en het zomersche
nu eenmaal niet op te geven, al zijn de
uitspraken van tal van psychiatersen me
dici op dit punt duidelijk genoeg. Als er
statistieken waren, zouden vele jonge
vrouwen grondig van hun breeddenkend-
heid genezen zijn. Juist zij zien het laatst,
hoe dit gebrek aan sportiviteit en deze on
gemotiveerde zucht om recht te praten
wat krom is, massa’s verwoestingen aan
richt, verwoestingen, die des te ontstellen
der zijn, omdat ze zich aan iedere opper
vlakkige constateering ontrekken en pas
langzaam tot de complicaties leiden,
waaraan een volgende generatie zich niet
meer zal weten te onttrekken.
Als de katholieken, die op vele punten
hun veranwoordelijkheid inzien, tegen
dien tijd niet hebben begrepen, dat zij ook
in dit opzicht in de onmerkbaar verhei-
denschte wereld een zeer voorname taak
hebben te vervullen, zal de eigelijke zin
van het latere leven voor jonge menschen
steeds meer worden verwrongen en zul
len zij er zelf schuldig aan zijn, indien
„de geest van de wereld” (wat geen vro
me gemeenplaats is, maar een woord van
Christus Zelf) den christelijken geest,
welke aan alles onherroepelijk zijn eigen
plaats aanwijst en geen genoegens erkent
die haar eigen doel voorbijschieten, lang
zaam maar zeker voortwoekert.
De meeste menschen hebben geen an
dere grond voor hun meeningen dan
dat ze in de mode zijn. Johnson
V.
Holm was doodmoe van de ongewone
inspanning. Hij ging op de sofa liggen in
de hoop een paar uur te kunnen slapen,
maar dit gelukte hem niet. Als hij de oogen
sloot, zag hij de verwrongen gelaatstrek
ken van den vermoorde voor zich. Hoe
meer hij over de zaak dacht, des te zon
derlinger scheen hem de meening van
Lister toe, dat de man vergiftigd zou zijn.
Maar als geen vergif den man had gedood
wat dan, want aan het lijk waren geen
wonden en ook geen sporen van verwor-
ging? Maar van wien was dan dat bloed
op den grond? Daar waren geen sporen
van een worsteling en ook geen enkel
wapen op den vreemdeling duidde aan,
dat hij zich tegen zijn aanvaller had ver
dedigd.
Lister zag, dat de geschiedenis hem
zeer aangepakt had.
Er ligt een geheimzinnig waas over de
ze zaak, dat de verbeelding prikkelt, zei
hij. En waar geen verbeelding is, is ook
geen angst. Hebt gij de avondbladen reeds
Het Katholiek Comité van Actie
„Voor God” schrijft ons:
Er was een tijd, dat een zwembad een
plaats was om te zwemmen en een bad-
costuum een costuum, dat men bij het
baden droeg. Toen er steeds meer zwem
baden werden gesticht en de winkeliers
steeds meer badcostuums verkochten,
had men mogen verwachten, dat de zeer
gezonde zwemsport een hausse zou bele
ven. Bij de opening van iéder nieuw bad
werden redevoeringen gewijd aan de be
vordering der volksgezondheid en werd
ieder rechtgeaard Nederlandei uitgenoo-
digd zich te verheugen in dezen vooruit
gang, de waterrijke historie van het vader
land waardig.
De rechtgeaarde Nederlanders hebben
zich verheugd, maar zijn op den langen
duur tot de ontdekking gekomen dat hun
vreugde wat voorbarig was geweest. Ze
ker, de populariteit van de zwemsport
is gedurende de laatste jaren belangrijk
toegenomen.
De zwemsport kreeg echter tal van ne
venvormen, die met sportiviteit weing ge-
i. I
jker.l
orui
der.
vaH
I
;n I
M.
gen|
strandleven op den duur afstompt, heeft
men ten onrechte de conclusie getrokken,
dat hierdoor dus het aanvankelijk bezwaar
was komen te vervullen, terwijl men zich
geen rekenschap gaf van de omstandig
heid, dat op deze wijze bepaalde intimi
teiten, welke hun eigenlijke beteekenis
pas krijgen in het leven van twee echtge-
nooten en voor dit leven dan ook behoor
den bewaard te blijven, aan een open
baarheid worden prijsgegeven, waarvan
die „goede” katholieken zelf de onbe
schaamdheid gelukkig nog niet inzien.
Want, ook al hebben we niet de minste
reden om dezen katholieken opzettelijk
booze bedoelingen aan te wrijven, er blijft
staan, dat de fijnheid van dit latere leven
aan subtiliteit verliest voor wie reeds op
jongeren leeftijd regelmatig van de meer
Verwijderde vreugden van dit leven heb
ben genoten. Het zou immers heel ver
keerd zijn de excessen van het moderne
..-zomerleven als „onaantrekkelijk” te beti
telen. Ieder normaal mensch weet, dat het
juist de aantrekkelijkheden doen capitu
leren. Had anders de even menschelijke
zucht om „mee te doen”," om niet „voor
ouderwets te worden versleten” zoo spoe
dig succes kunnen hebben? Had men er
anders toe kunnen komen om uitingen,
waar men aanvankelijk zoo afwijzend te
genover stond, te willen goedpraten met
een ongemotiveerde verwijzing naar spor
tiviteit, welke in den cultus van het mo
derne zomerleven juist zoo ver te zoeken is?
Juist het feit, dat zoovele katholieken
het juiste woord op dit puntbijster blijken
te zijn, heeft de kwestie zoo bijzonder in
gewikkeld gemaakt. Als de katholieken
zich geen rekenschap geven van de prin-
cipieele houding, welke hun in verband
met het zomerleven past, wie zullen dit
dan wel doen?
Statistieken over den verderfelijken in
vloed van het moderne zomerleven zijn
Zijn ook de katholieken het
juiste spoor bijster geraakt?
Richt uw blik altijd naar de zonzijde, en
de schaduw zal achter U vallen.
Anonymus
Hier is uw goudstuk, zei Lister, op
staand, en zijn hoed nemend. Ik ben bang,
dat gij niet veel promotie zult maken. Gij
hadt van nacht uw strepen kunnen ver
dienen. De man, dien gij liet ontsnappen,
is hij, die het geheim kent, dat wij zoeken.
Daarna liet hij den agent vol verbazing
alleen.
Die dwaas, zei Lister, toen hij weder in
het rijtuig zat. De kerel had bepaald ge
luk, maar maakte er geen gebruik van,
’t was de misdadiger, die terug kwam om
den ring. Als wij hem niet op een andere
wijze kunnen krijgen, zal de ring ons hel
pen. En achter overgeleund in het rijtuig,
praatte de liefhebber speurhond vroolijk
verder, terwijl Holm nadacht over de
veelzijdigheid van het menschelijk ver-
meen hebben, en met de natuurbaden,
met den uitgroei van het zomersche
strandleven kwam een cultus van het zo
mergenoegen, waarin de nieuwste tint van
het pas gelanceerde badcostuum en de
meest doeltreffende zonnebruin-crème
van meer belang zijn dan de technische
eischen waaraan een gezonde sportsman
zich onderwerpt.
De katholieken hebben aanvankelijk
krachtig geprotesteerd en betoogd, dat het
zonnebad niets met sportiviteit had uit te
staan en dat het gemengde bad, op zich
reedsom meer dan eenredente verwerpen
was. Omdat er trouwens geen enkele leu-
meen, verloor hij hem, toen hij zich over
het lijk boog en miste hij hem eerst, toen
hij het huis verlaten had. Toen keerde
hij haastig terug, doch vond er reeds de
politie, doordat hij zoo dom was geweest
de kaars te laten branden. Hij moest toen
veinzen beschonken te zijn, wilde hij niet
verdacht worden. Hij zal in de bladen
zien, en daar hij meent den ring onder
weg verloren te hebben. Hij zal komen
en geen schrik vreezen. In zijn oog be
staat er geen reden te denken, dat het vin
den van den ring met den moord in ver
band zal worden gebracht. Hij zal komen.
Hebt gij wapens? Maak uw revolver
schoon en laad ze. Het zal een wanhopig
man zijn en wij moeten op alles voorbe
reid zijn. Als de man komt, moet, gij hem
op de gewone wijze aanspreken en hem
geen vrees aanjagen. Maar daar komt on
ze man, denk ik.
Er was gescheld. Lister stond zachtjes
op en schoof den'stoel naarde deur toe.
Wij hoorden de meid door de gang gaan
en de deur openen.
Woont hier mijnheer Holm? vroeg een
heldere, doch scherpe stem. Wij konden
niet hooren, wat de dienstbode antwoord
de, doch de deur werd gesloten en er kwam
iemand de trap op. De stap was onzeker
'if
,7
B9
geg!
1
S' O a
•'•uuT-'
6
TANDPASTA