Plaatselijk Nieuws* Marktberichten, Nieuwe bewapening s- wedstrijd ter zee. Kou geval op de luchtpijpen? AKKER's verstèrkle ABDIJSIROOP Maandag: Dinsdag: Woensdag: De Controleur, S, BOSKER. BAARLE-NASSAU. CENTRRALE-CRISIS-CONTROLEDIENST. Aan belanghebbenden wordt bekend gemaakt dat de regeling van late consumptie-aardappelen oogst 1938 voor Baarle-Nassau ongeveer gelijk luidend is als voor oogst 1937. Voor zoover mogelijk is aan georganiseerden aangesloten bij de Landbouw Crisis Organisatie te Tilburg een invulformulier met toelichting ge zonden en moeten deze formulieren uiterlijk 23 Januari a. s. ingevuld en geteekend ten kantore van de Centrale-Crisis-Controledienst Alphen- scheweg A 292 Baarle-Nassau worden ingele verd. Mocht men geen formulier hebben ontvangen en toch op grondgebied der gemeente Baarle- Nassau late consumptieaardappelen willen telen, dan moet alsnog aan vermeld kantoor een invul formulier worden gehaald en moet de inlevering van deze formulieren alsdan uiterlijk vóór of op 26 Januari e. k. plaats vinden. Voor alle late consumptie aardappelen oogst 1938 moet dus een ingevuld en geteekend for mulier worden ingeleverd. Nogmaals wordt er de uitdrukkelijke aandacht op gevestigd, dat: voor alle verkoopen, zoowel voor het nog aanwezige gedeelte van oogst 1937 als voor oogst 1938 een verkoopsaangifte moet worden gedaan. Bij verkoop buiten de gemeente Baarle-Nassau moet worden betaald een bedrag in overeenstem ming met de voor overig Nederrand geldende teeltheffing. ziet U Zondag’of Maandag wel. R. K. JONGEBOERENSTAND. Kerkbeurten. Joh. van den Broek, Jac. van Bavel P. Raaijmakers. W. v. Beek, Adr. Fr. Michielsen. van den Heijning, Adr. van den Broek, Joh. Bernaerts, Joh. Tuijtelaars. Donderdag: Adr. Willemsen, J. Tuijtelaars B.-H. Vrijdag: Zaterdag: Een zinnelooze onderneming. Het nieuwe Italiaansche vlootbouwpro- gramma is wel met bijzonder veel ophef aangekondigd. Mikschien was dit voor de inheemsche volksziel noodig. In het bui tenland daarentegen zijn de ministeries, die spoedig een contra-programma zullen moeten overleggen, door deze schreeu wende aankondigingslechts geholpen.Het grootste deel van de propaganda voorden tegenzet is reeds gemaakt. Het Italiaansche programma 1938 be perkt zich hoofdzakelijk tot den bouw van 2 slagschepen van 35.000 ton elk, de „Roma” en de „Impero”. Beide schepen moeten in 1941 gereed zijn. Afgezien van deze beide groote schepen houdt het pro gramma niets bijzonders in. Het bestaat slechts nog uit 12 „esploratori” - torpedo jagers van ongeveer 2.000 ton - en een ongenoemd aantal duikbooten, waar schijnlijk 20. Maar niet de duikbooten en niet de explo- ratori” brengen de openbare meening in opwinding, doch de beide slagschepen. Dat is ook in meer dan een opzicht ge rechtvaardigd. In de eerste plaats geeft Italië met deze bouw de leer van de kleine scheepstypen waarop men zich zo lang en zo luid be roemde, prijs. Het was in Italië gedurende vele jaren gewoonte met slagschepen den draak te ateken. Daartegenover werd als het allermodernste (de baanbrekende mo derniteit behoort tot de levensbehoeften van een dictatuur) de doctrine van de tal rijke eenheden van kleiner type gesteld. En inderdaad was en is de gemiddelde tonnenmaat van de Italiaansche oorlogs schepen dan ook veel kleiner dan bij de Engelsche en Fransche vloot. Het nieuwe bouwprogramma zal daar echter verande ring in brengen. De baanbrekende nieuwe theorie is dus verdwenen en van de „ge niale nieuwe uitvinding” keert Italië dus terug tot het goede oude recept, waarover men vroeger slechts grapjes maakte. De ze wending is daarom reeds interessant, wijl ze weer eens aantoont, hoe sceptisch men tegenover alle reclame met „alles omverwerpende nieuwe vindingen” moet staan. Maar de kwestie heeft nog een ander aspect. Men weet, dat er na den wereld oorlog bijna geen slagschepen meer zijn gebouwd. Eerst thans, na een absolute pauze van 10 jaren, is men opnieuw be gonnen met den bouw van dit scheeps- type - het eerst in Frankrijk (1932 en ’34) „Dunkerque” en „Strassbourg”. Het is aannemelijk, dat de nieuwe slagschepen tot een geheel andere kwaliteits-klasse behooren dan de oudere. Wanneer men de oudere, om een Italiaansche uitdruk king te gebruiking, reeds eenigszins als „museum-rommel” beschouwt, dan in derdaad krijgt men het gevoel, alsof alle staten thans weer van voren af aan begin nen. Er schijnt dan een dergelijketoestand als in het jaar 1906 in te treden, toen het Engelsche slagschip „Dreadnought” te Porthmouth van stapel liep. Ook indertijd vreesde men, dat deze nieuwe kwaliteits klasse zoo superieur aan de ouder zou zijn dat, wanneer van dat oogenblik af aan al le concurrenten dit type ongeveer begon nen na te bouwen, de bestaande Engel sche voorsprong spoedig geanuleerd zou zijn. Dat is in werkelijkheid, zooals men weet, niet ingetreden. Maar theoretisch is het natuurlijk jnist, dat iedere groote verandering in de scheepsbouw de ten- denz heeft, de krachtsverhouding tus- schen industriëel ongeveer gelijkwaardi ge concurrenten langzamerhand te nivel- leeren.’Op deze theoretische mogelijk heid vestigt het nieuwe Italiaansch bouw programma in het bijzonder de aandacht. Om over deze theoretische mogelijkheid ook practische kennis te winnen, moet men de feiten bestudeeren. Engeland heeft op het oogenblik 15 oudere slagschepen, Frankrijk 7, de Ver- eenigde Staten 15, Italië 4, Japan 10 en Duitschland 0. Daarbij kan worden opge merkt, dat de slagschepen van Italië en verkocht zijn. De mindere soorten varieerden van gemiddeld 6070 cent per kg. geslacht. Te Amsterdam was het aanbod van 500 stuks nogal ruim en ook aldaar verliep de markt stroef, met eenigszins dalende prijzen. De stierenmarkt eindigde de vorige week eveneens wat minder vlot en ten slotte niet ge heel prijshoudend Zaterdag te Utrecht bepaald lager. De vette kalverenmarkt was Vrijdag zoowel te Leiden als te Leeuwarden vooral voor de mindere soorten lager in prijs en ook de inzet is deze week lager gestemd. Te Rotterdam een redelijk aanbod en enkele centen per pond la ger. Te Amsterdam een zeer kort aanbod en toch ook wat lager. De nuchtere kalverenmarkt liep in doorsnee ook eenigszins terug. Graskalveren voor de beste soorten nog wel prijshoudend, doch het mindere goed iets terruggaande. De vette varkensmarkt loopt de laatste da gen nogal sterk terug Vrijdag te Leeuwarden bij een kort aanbod zelfs iets flauwer en Maan dag over de geheele linie, dus te Rotterdam, Alkmaar en Amsterdam, bepaald lager We no teerden te Rotterdam van 29 tot hoogstens 30 1|2 cent per pond levend met (4 kg. korting) met een slechten afloop Te Amsterdam 6972 topprijs 73 cent per kg geslacht, met eveneens een trage aflpop en te Alkmaar 29 —30 ct. per pond levend gewicht. Aan de slachthuizen ook algemeen wat min der De magere varkensmarkt was ei-nde vorige week nog onveranderd duur. VERKOOPCENTRALE KRING BREDA N.C.B Varkens Ondanks de verminderde aanvoe ren ging het er met de varkens niet beter op. Bijna alle markten van beteekenis waren flauwer gestemd en over ’t algemeen iets lager. Ondanks deze inzinking wisten wij onze prij zen vrijwel te handhaven en konden voor de geleverde varkens van deze week, op enkele uitzonderingen na 6061 betalen. De opgave werd nagenoeg geheel geruimd. De gebruiksveehandel gaf de laatste dagen weinig bijzonders te zien. De aanvoeren bleven vrijwel over de geheele linie op dezelfde hoogte en de handel had in het algemeen een bevredi gend verloop Woensdag te Den Bosch nogal vlot en Vrijdag te Leeuwarden, zoowel als te Zwolle een redelijke handel en de goede soor ten duur, terwijl te Leiden, zoowel als Zaterdag te Utrecnt, de handel wel slepend, maar toch ook duur verliep. In guste koeien en vaarzen was de handel eveneens in doorsnee behoorlijk goed en zeer vast in prijs. De slachtveemarkt vertoonde bij redelijke aanvoeren einde vorige week algemeen een zeer flauw beeld, met dalende prijzen voor alle soor ten. De inzet is deze week ook niet bepaald op gewekt Niettegenstaande de aanvoer op de Rotterdamsche markt Maandag niet bepaald ruim was te noemen, verliep de handel toch traag, met zwakkere prijzen, terwijl er nog een flink kwantum onverkocht bleef. Voor de beste kwaliteiten noteerden we 7576 tot 78 cent en voor hooger zal er wel niets of slechts weinig Japan gemiddeld nog van ouderen datum zijn, dan de Engelsche en Fransche een heden. Op het oogenblik bestaat er dus nog een zeer groote overmacht van En geland, Frankrijk en Amerika eenerzijds over Italië, Japan en Duitschland ander zijds. En dat zal ook nog vele jaren zoo blijven, want uit den aard van de zaak gaat er zeer veel tijd heen, alvorens er door de verschillende staten zooveel nieu we schepen zijn gebouwd, dat de oude niet meer meetellen. Dit tijdstip zal waar schijnlijk eerst over 8 a 10 jaren bereikt zijn. Wanneer dus in de komende tien ja ren ieder land ongeveer evenveel schepen zou bouwen, b. v. 2 a 3 per jaar, zou men kunnen zeggen, dat met het oog op de ve le nieuwe eenheden de oude tamelijk waardeloos en alle partijen, even sterk ge worden zijn. En wanneer de landen, die op het oogenblik sterker zijn, dit willen vermijden, dan zullen zij reeds thans meer moeten bouwen dan hun concur renten. En dat is het, wat wij zullen bele ven. Met zekerheid zuljen door Engeland en Frankrijk ieder jaar meer en grootere slagschepen in dienst worden gesteld dan door Italië en Duitschland. Volgens de bestaande bouwprogramma’s zal Enge land in 1941 vijf nieuwe slagschepen in dienst hebben, Frankrijk vier, Italië vier en Duitschland vier. Maar het zou nie mand kunnen verbazen, indien zooals de „Daile Telegraph” reeds aangekondigd heeft, Engeland dezer dagen nogmaals 5 slagschepen (naast de 5, waaraan reeds gebouwd wordt) op het programma zet. Ook bemerkt men duidelijk, dat de Fran sche openbare meening op een verder slagschip-programma wordt voorbereid om van Amerika nog maar te zwijgen. Dat Italië, dat sterker dan ooit onder gebrek aan grondstoffen te lijden heeft, dit tempo zou kunnen volgen, is onaan nemelijk, terwijl Duitschland zich tegen over Engeland verplicht heeft, zijn vloot- sterkte tot 40 0|q van de Engelsche te be perken. Hierbij kan nog worden opge merkt, dat Duitschland in een veel lang./, zamer tempo bouwt, dan men oorspron kelijk had aangenomen, eendeels ook door gebrek aan grondstoffen en anderdeels wel, wijl het door de lange onderbreking in den bouw van slachschepen minder er varing heeft kunnen opdoen. Ondanks dit feit, kan men er op het oogenblik niet langer meer aan twijfelen, dat thans definitief de bewapeningswed- strijd ter zee is begonnen. En deze zal zich niet slechts tot het aantal schepen, maar ook tot de tonnemaat en het ge- schutskaliber uitstrekken. Wel is bij het Engelsch-Fransch-Amerikaansch vloot- verdrag van 1936 in 1937 ook door Duitschland onderteekend bepaald, dat een tonnemaat van 35.000 ton en een geschutskaliber van 36,5 cm. niet mag worden overschreden, maar wanneer het juist is, dat Japan 2 slagschepen van 42.000 ton gaat bouwen, zullen de ande re concurrenten wel moeten volgen. In Engeland spreekt men reeds over den bouw van slagschepen van 50.000 ton! Waar dit alles toe leiden moet? Zooals al gezegd, de krachtsverhouding ter zee zal er geenszins door veranderen. En dit maakt dezen wedstrijd tot een volkomen zinnelooze onderneming. (Nadruk verboden) FANCY-FAIR M1SSIENAAKRING. Deze week hield de Missienaaikring haar jaar- lijksche ledenvergadering. De talrijke opkomst laat zien hoeveel werkende leden onze naai- kring telt. De jaarlijksche fancy-fair zal gehouden worden op 20 Febr. en 27 Febr. a.s. waarop we later zullen terug komen. TOONEELNIEUWS. De tweede winteruitvoering voor de donateurs en begunstigers van het Patronaat St. Jozef zal plaats hebben op Zondag 13 en Maandag 14 Februari 1938. Opgevoerd wordt het vroolijke spel in 3 bedrijven ,,’t Kan nou lije!” van Jan Verhoeven. MISDADIG VERNUFT. Met dit stuk komt de tooneelclub van de R. K. J. B. Zondag en Maandag op de planken. Nu eens niet een karakterstukje uit het boerenle- ven, zooals we dat 't vorig jaar zoo mooi hebben gezien. Maar eenromantischavontuureen sprook- jesgeschiedenis. De spelers houden van afwisse ling en we gelooven dat ook bij de toehoorders dit avontuurlijke spel er wel in zal gaan. Lord Maxwell, een goedige oude heer, woont met zijn knecht James op een oud kasteel in Engeland. Wegens zijn ouderdom en ziekte krijgt de lord nog al eens bezoek van zijn huisdokter Cool. De rentmeester Torent komt op gezette tijden afrekenen. Er wordt wel verteld dat het er spookt op het kasteel, maar de oude heer is niet bang of bijgeloovig de spoken zijn niet kwaad. Maar als de Lord notaris Trent ontbiedt en zijn laatste wilsbeschikking gaat maken wordt het wel wat anders. Er wordt aanstonds een detective ontboden om de zaak op te helderen. Ook de officieele Engel sche fechergedienst Scotland Yard moeit zich op den duur met het geval. En hoe het afloopt kantore van 28 Jan. ’38 van 9 tot 12 u. en van 1 to"t 3 u. 1. de inning van gewone belastingen. 2. de aflevering van voertuig- en rijwielplaten. De burgemeester Dr. A. Govaerts. VERGADERING DUIVENBOND „DE BONTE DUIF” Men verzoeke ons opname van het volgende: Op de eenige dagen geleden gehouden verga dering van den Duivenbond „de bonte Duif” in café A. van der Flaes, wenschte de voorzitter, de heer Adr. Martens de 23 stemgerechtigde aanwe zigen een Zalig Nieuwjaar. Met het oog op de scheiding der 2 bonden, drukt de voorzitter de aanwezigen op het hart, vooral geen politiek te voeren over de scheiding, en geen leden trachten over te halen. Op een gezamenlijke bestuursver gadering zal gevraagd worden, wat er met de ty pemachine en de moederklok moet gebeuren daar deze instrumenten voor beider rekening waren. Aan den heer Vriens zal worden gevraagd, of hij genegen is ook voor „De Bonte Duif” de uit slagen te blijven typen en tegen welken prijs. Besloten werd dat de opleervluchten gratis zul len geschieden. Met algemeene stemmen werd als lid aange nomen de heer Fr. Jansen. Op voorstel van het bestuur zal aan den expediteur Adriaensen wor den gevraagd ook de duiven van De Bonte Duif te vervoeren bij de opleervluchten en tegen wel ken prijs. Een stem uit de vergadering oppert het voor stel, dat hij genegen is voor het vervoer te zor gen, indien Adriaensen het zou wijgeren of een te hoog tarief zou bedingen. Hierna sloot de voorzitter deze geanimeerde vergadering en alle leden waren het met de voor stellen en besprekingen roerend eens. GRENSCHE V. V.—F. C. BUUL 4—1. Onder bevredigende belangstelling laat heer - De Clercq te 2 u. opgooien. Buul trapt af en waagt een aanval langs hun rechtervleugel. On- Alf. Olieslagers. G. v.d. Heijning, Ant. Tuijtelaars. W. Smulders, Adr. Bruurs. z CASTELRÉ. Naar wij vernemen zal in Castelré de geboorte van een Prins of Prinses gevierd worden op den eerstvolgenden Zondag na de geboorte. Groote vreugdevuren zullen omstreeks 6 uur worden ontstoken. Alom zal worden feestgevierd, Mocht de blijde gebeurtenis plaats hebben op een Zaterdag of Zondag, dan wordt de Zondag van de daaropvolgende week als feestdag aan gemerkt. BAERLE-HERTOG. BEKENDMAKING. De Rijksontvanger zal zitdag houden ten kantore van douanen te Baarle-Hertog op Vrijdag 28 Jan. ’38 van 9 tot 12 u. en van 1 tot 3 u. voor: Die snijdende Noordenwind is oorzaak dat menschen met zwakke luchtpijpen dadelijk gaan hoesten. Past op, grijpt nog heden in, want Ge staat meer dan anderen bloot aan een chronische bronchitis, die lang duurt! Verzorg U daarom dadelijk met het voor U aange wezen middel, de nieuwe versterkte Abdijsiroop. Dat is een natuurlijk kruiden-middel en werkt zacht en grondig op Uw aangedane slijmvliezen. Bovendien is in de nieuwe Abdijsiroop nu nog toegevoegd de krachtig hoest-bedwingende stof codeïne, welke uiterst snel en verrassend Uw hoest verdrijft en Uw bronchitis tot staan brengt. Terecht noemt men thans Akker’s Abdijsiroop om zijn bijzondere samenstelling ,,’s Werelds béste Hoest-siroop”, want de werking bij Hoest, Griep, Bronchitis, Asthma is werkelijk verbazing-wek- kend, dat zult U bij de aanwending ondervinden. Flacon 9!) ct., f 1.50, f2.49, f4.20. Overal verkrijgbaar. Hoe grooter flacon, hoe voordeeliger het gobr-i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1938 | | pagina 2