Plaatselijk Nieuws*
Marktberichten,
Nieuwe bewapening s-
wedstrijd ter zee.
Kou geval op
de luchtpijpen?
AKKER's verstèrkle
ABDIJSIROOP
Maandag:
Dinsdag:
Woensdag:
De Controleur,
S, BOSKER.
BAARLE-NASSAU.
CENTRRALE-CRISIS-CONTROLEDIENST.
Aan belanghebbenden wordt bekend gemaakt
dat de regeling van late consumptie-aardappelen
oogst 1938 voor Baarle-Nassau ongeveer gelijk
luidend is als voor oogst 1937.
Voor zoover mogelijk is aan georganiseerden
aangesloten bij de Landbouw Crisis Organisatie
te Tilburg een invulformulier met toelichting ge
zonden en moeten deze formulieren uiterlijk 23
Januari a. s. ingevuld en geteekend ten kantore
van de Centrale-Crisis-Controledienst Alphen-
scheweg A 292 Baarle-Nassau worden ingele
verd.
Mocht men geen formulier hebben ontvangen
en toch op grondgebied der gemeente Baarle-
Nassau late consumptieaardappelen willen telen,
dan moet alsnog aan vermeld kantoor een invul
formulier worden gehaald en moet de inlevering
van deze formulieren alsdan uiterlijk vóór of op
26 Januari e. k. plaats vinden.
Voor alle late consumptie aardappelen oogst
1938 moet dus een ingevuld en geteekend for
mulier worden ingeleverd.
Nogmaals wordt er de uitdrukkelijke aandacht
op gevestigd, dat: voor alle verkoopen, zoowel
voor het nog aanwezige gedeelte van oogst 1937
als voor oogst 1938 een verkoopsaangifte moet
worden gedaan.
Bij verkoop buiten de gemeente Baarle-Nassau
moet worden betaald een bedrag in overeenstem
ming met de voor overig Nederrand geldende
teeltheffing.
ziet U Zondag’of Maandag wel.
R. K. JONGEBOERENSTAND.
Kerkbeurten.
Joh. van den Broek, Jac. van Bavel
P. Raaijmakers.
W. v. Beek, Adr.
Fr. Michielsen.
van den Heijning,
Adr. van den Broek, Joh. Bernaerts,
Joh. Tuijtelaars.
Donderdag: Adr. Willemsen, J. Tuijtelaars B.-H.
Vrijdag:
Zaterdag:
Een zinnelooze onderneming.
Het nieuwe Italiaansche vlootbouwpro-
gramma is wel met bijzonder veel ophef
aangekondigd. Mikschien was dit voor de
inheemsche volksziel noodig. In het bui
tenland daarentegen zijn de ministeries,
die spoedig een contra-programma zullen
moeten overleggen, door deze schreeu
wende aankondigingslechts geholpen.Het
grootste deel van de propaganda voorden
tegenzet is reeds gemaakt.
Het Italiaansche programma 1938 be
perkt zich hoofdzakelijk tot den bouw van
2 slagschepen van 35.000 ton elk, de
„Roma” en de „Impero”. Beide schepen
moeten in 1941 gereed zijn. Afgezien van
deze beide groote schepen houdt het pro
gramma niets bijzonders in. Het bestaat
slechts nog uit 12 „esploratori” - torpedo
jagers van ongeveer 2.000 ton - en een
ongenoemd aantal duikbooten, waar
schijnlijk 20.
Maar niet de duikbooten en niet de explo-
ratori” brengen de openbare meening in
opwinding, doch de beide slagschepen.
Dat is ook in meer dan een opzicht ge
rechtvaardigd.
In de eerste plaats geeft Italië met deze
bouw de leer van de kleine scheepstypen
waarop men zich zo lang en zo luid be
roemde, prijs. Het was in Italië gedurende
vele jaren gewoonte met slagschepen den
draak te ateken. Daartegenover werd als
het allermodernste (de baanbrekende mo
derniteit behoort tot de levensbehoeften
van een dictatuur) de doctrine van de tal
rijke eenheden van kleiner type gesteld.
En inderdaad was en is de gemiddelde
tonnenmaat van de Italiaansche oorlogs
schepen dan ook veel kleiner dan bij de
Engelsche en Fransche vloot. Het nieuwe
bouwprogramma zal daar echter verande
ring in brengen. De baanbrekende nieuwe
theorie is dus verdwenen en van de „ge
niale nieuwe uitvinding” keert Italië dus
terug tot het goede oude recept, waarover
men vroeger slechts grapjes maakte. De
ze wending is daarom reeds interessant,
wijl ze weer eens aantoont, hoe sceptisch
men tegenover alle reclame met „alles
omverwerpende nieuwe vindingen” moet
staan.
Maar de kwestie heeft nog een ander
aspect. Men weet, dat er na den wereld
oorlog bijna geen slagschepen meer zijn
gebouwd. Eerst thans, na een absolute
pauze van 10 jaren, is men opnieuw be
gonnen met den bouw van dit scheeps-
type - het eerst in Frankrijk (1932 en ’34)
„Dunkerque” en „Strassbourg”. Het is
aannemelijk, dat de nieuwe slagschepen
tot een geheel andere kwaliteits-klasse
behooren dan de oudere. Wanneer men
de oudere, om een Italiaansche uitdruk
king te gebruiking, reeds eenigszins als
„museum-rommel” beschouwt, dan in
derdaad krijgt men het gevoel, alsof alle
staten thans weer van voren af aan begin
nen. Er schijnt dan een dergelijketoestand
als in het jaar 1906 in te treden, toen het
Engelsche slagschip „Dreadnought” te
Porthmouth van stapel liep. Ook indertijd
vreesde men, dat deze nieuwe kwaliteits
klasse zoo superieur aan de ouder zou zijn
dat, wanneer van dat oogenblik af aan al
le concurrenten dit type ongeveer begon
nen na te bouwen, de bestaande Engel
sche voorsprong spoedig geanuleerd zou
zijn. Dat is in werkelijkheid, zooals men
weet, niet ingetreden. Maar theoretisch
is het natuurlijk jnist, dat iedere groote
verandering in de scheepsbouw de ten-
denz heeft, de krachtsverhouding tus-
schen industriëel ongeveer gelijkwaardi
ge concurrenten langzamerhand te nivel-
leeren.’Op deze theoretische mogelijk
heid vestigt het nieuwe Italiaansch bouw
programma in het bijzonder de aandacht.
Om over deze theoretische mogelijkheid
ook practische kennis te winnen, moet
men de feiten bestudeeren.
Engeland heeft op het oogenblik 15
oudere slagschepen, Frankrijk 7, de Ver-
eenigde Staten 15, Italië 4, Japan 10 en
Duitschland 0. Daarbij kan worden opge
merkt, dat de slagschepen van Italië en
verkocht zijn. De mindere soorten varieerden
van gemiddeld 6070 cent per kg. geslacht.
Te Amsterdam was het aanbod van 500 stuks
nogal ruim en ook aldaar verliep de markt
stroef, met eenigszins dalende prijzen.
De stierenmarkt eindigde de vorige week
eveneens wat minder vlot en ten slotte niet ge
heel prijshoudend Zaterdag te Utrecht bepaald
lager.
De vette kalverenmarkt was Vrijdag zoowel
te Leiden als te Leeuwarden vooral voor de
mindere soorten lager in prijs en ook de inzet
is deze week lager gestemd. Te Rotterdam een
redelijk aanbod en enkele centen per pond la
ger. Te Amsterdam een zeer kort aanbod en
toch ook wat lager.
De nuchtere kalverenmarkt liep in doorsnee
ook eenigszins terug. Graskalveren voor de
beste soorten nog wel prijshoudend, doch het
mindere goed iets terruggaande.
De vette varkensmarkt loopt de laatste da
gen nogal sterk terug Vrijdag te Leeuwarden
bij een kort aanbod zelfs iets flauwer en Maan
dag over de geheele linie, dus te Rotterdam,
Alkmaar en Amsterdam, bepaald lager We no
teerden te Rotterdam van 29 tot hoogstens
30 1|2 cent per pond levend met (4 kg. korting)
met een slechten afloop Te Amsterdam 6972
topprijs 73 cent per kg geslacht, met eveneens
een trage aflpop en te Alkmaar 29 —30 ct. per
pond levend gewicht.
Aan de slachthuizen ook algemeen wat min
der
De magere varkensmarkt was ei-nde vorige
week nog onveranderd duur.
VERKOOPCENTRALE
KRING BREDA N.C.B
Varkens Ondanks de verminderde aanvoe
ren ging het er met de varkens niet beter op.
Bijna alle markten van beteekenis waren
flauwer gestemd en over ’t algemeen iets lager.
Ondanks deze inzinking wisten wij onze prij
zen vrijwel te handhaven en konden voor de
geleverde varkens van deze week, op enkele
uitzonderingen na 6061 betalen. De opgave
werd nagenoeg geheel geruimd.
De gebruiksveehandel gaf de laatste dagen
weinig bijzonders te zien. De aanvoeren bleven
vrijwel over de geheele linie op dezelfde hoogte
en de handel had in het algemeen een bevredi
gend verloop Woensdag te Den Bosch nogal
vlot en Vrijdag te Leeuwarden, zoowel als te
Zwolle een redelijke handel en de goede soor
ten duur, terwijl te Leiden, zoowel als Zaterdag
te Utrecnt, de handel wel slepend, maar toch
ook duur verliep. In guste koeien en vaarzen
was de handel eveneens in doorsnee behoorlijk
goed en zeer vast in prijs.
De slachtveemarkt vertoonde bij redelijke
aanvoeren einde vorige week algemeen een zeer
flauw beeld, met dalende prijzen voor alle soor
ten. De inzet is deze week ook niet bepaald op
gewekt Niettegenstaande de aanvoer op de
Rotterdamsche markt Maandag niet bepaald
ruim was te noemen, verliep de handel toch
traag, met zwakkere prijzen, terwijl er nog een
flink kwantum onverkocht bleef. Voor de beste
kwaliteiten noteerden we 7576 tot 78 cent en
voor hooger zal er wel niets of slechts weinig
Japan gemiddeld nog van ouderen datum
zijn, dan de Engelsche en Fransche een
heden. Op het oogenblik bestaat er dus
nog een zeer groote overmacht van En
geland, Frankrijk en Amerika eenerzijds
over Italië, Japan en Duitschland ander
zijds. En dat zal ook nog vele jaren zoo
blijven, want uit den aard van de zaak
gaat er zeer veel tijd heen, alvorens er
door de verschillende staten zooveel nieu
we schepen zijn gebouwd, dat de oude
niet meer meetellen. Dit tijdstip zal waar
schijnlijk eerst over 8 a 10 jaren bereikt
zijn. Wanneer dus in de komende tien ja
ren ieder land ongeveer evenveel schepen
zou bouwen, b. v. 2 a 3 per jaar, zou men
kunnen zeggen, dat met het oog op de ve
le nieuwe eenheden de oude tamelijk
waardeloos en alle partijen, even sterk ge
worden zijn. En wanneer de landen, die
op het oogenblik sterker zijn, dit willen
vermijden, dan zullen zij reeds thans
meer moeten bouwen dan hun concur
renten. En dat is het, wat wij zullen bele
ven. Met zekerheid zuljen door Engeland
en Frankrijk ieder jaar meer en grootere
slagschepen in dienst worden gesteld dan
door Italië en Duitschland. Volgens de
bestaande bouwprogramma’s zal Enge
land in 1941 vijf nieuwe slagschepen in
dienst hebben, Frankrijk vier, Italië vier
en Duitschland vier. Maar het zou nie
mand kunnen verbazen, indien zooals de
„Daile Telegraph” reeds aangekondigd
heeft, Engeland dezer dagen nogmaals 5
slagschepen (naast de 5, waaraan reeds
gebouwd wordt) op het programma zet.
Ook bemerkt men duidelijk, dat de Fran
sche openbare meening op een verder
slagschip-programma wordt voorbereid
om van Amerika nog maar te zwijgen.
Dat Italië, dat sterker dan ooit onder
gebrek aan grondstoffen te lijden heeft,
dit tempo zou kunnen volgen, is onaan
nemelijk, terwijl Duitschland zich tegen
over Engeland verplicht heeft, zijn vloot-
sterkte tot 40 0|q van de Engelsche te be
perken. Hierbij kan nog worden opge
merkt, dat Duitschland in een veel lang./,
zamer tempo bouwt, dan men oorspron
kelijk had aangenomen, eendeels ook door
gebrek aan grondstoffen en anderdeels
wel, wijl het door de lange onderbreking
in den bouw van slachschepen minder er
varing heeft kunnen opdoen.
Ondanks dit feit, kan men er op het
oogenblik niet langer meer aan twijfelen,
dat thans definitief de bewapeningswed-
strijd ter zee is begonnen. En deze zal
zich niet slechts tot het aantal schepen,
maar ook tot de tonnemaat en het ge-
schutskaliber uitstrekken. Wel is bij het
Engelsch-Fransch-Amerikaansch vloot-
verdrag van 1936 in 1937 ook door
Duitschland onderteekend bepaald,
dat een tonnemaat van 35.000 ton en een
geschutskaliber van 36,5 cm. niet mag
worden overschreden, maar wanneer het
juist is, dat Japan 2 slagschepen van
42.000 ton gaat bouwen, zullen de ande
re concurrenten wel moeten volgen. In
Engeland spreekt men reeds over den
bouw van slagschepen van 50.000 ton!
Waar dit alles toe leiden moet? Zooals
al gezegd, de krachtsverhouding ter zee
zal er geenszins door veranderen. En dit
maakt dezen wedstrijd tot een volkomen
zinnelooze onderneming.
(Nadruk verboden)
FANCY-FAIR M1SSIENAAKRING.
Deze week hield de Missienaaikring haar jaar-
lijksche ledenvergadering. De talrijke opkomst
laat zien hoeveel werkende leden onze naai-
kring telt.
De jaarlijksche fancy-fair zal gehouden worden
op 20 Febr. en 27 Febr. a.s. waarop we later
zullen terug komen.
TOONEELNIEUWS.
De tweede winteruitvoering voor de donateurs
en begunstigers van het Patronaat St. Jozef zal
plaats hebben op Zondag 13 en Maandag 14
Februari 1938. Opgevoerd wordt het vroolijke
spel in 3 bedrijven ,,’t Kan nou lije!” van Jan
Verhoeven.
MISDADIG VERNUFT.
Met dit stuk komt de tooneelclub van de
R. K. J. B. Zondag en Maandag op de planken.
Nu eens niet een karakterstukje uit het boerenle-
ven, zooals we dat 't vorig jaar zoo mooi hebben
gezien. Maar eenromantischavontuureen sprook-
jesgeschiedenis. De spelers houden van afwisse
ling en we gelooven dat ook bij de toehoorders
dit avontuurlijke spel er wel in zal gaan.
Lord Maxwell, een goedige oude heer, woont
met zijn knecht James op een oud kasteel in
Engeland. Wegens zijn ouderdom en ziekte krijgt
de lord nog al eens bezoek van zijn huisdokter
Cool. De rentmeester Torent komt op gezette
tijden afrekenen. Er wordt wel verteld dat het er
spookt op het kasteel, maar de oude heer is niet
bang of bijgeloovig de spoken zijn niet
kwaad.
Maar als de Lord notaris Trent ontbiedt en zijn
laatste wilsbeschikking gaat maken wordt het
wel wat anders.
Er wordt aanstonds een detective ontboden om
de zaak op te helderen. Ook de officieele Engel
sche fechergedienst Scotland Yard moeit zich op
den duur met het geval. En hoe het afloopt
kantore van
28 Jan. ’38 van 9 tot 12 u. en van 1 to"t 3 u.
1. de inning van gewone belastingen.
2. de aflevering van voertuig- en rijwielplaten.
De burgemeester
Dr. A. Govaerts.
VERGADERING DUIVENBOND
„DE BONTE DUIF”
Men verzoeke ons opname van het volgende:
Op de eenige dagen geleden gehouden verga
dering van den Duivenbond „de bonte Duif” in
café A. van der Flaes, wenschte de voorzitter, de
heer Adr. Martens de 23 stemgerechtigde aanwe
zigen een Zalig Nieuwjaar. Met het oog op de
scheiding der 2 bonden, drukt de voorzitter de
aanwezigen op het hart, vooral geen politiek te
voeren over de scheiding, en geen leden trachten
over te halen. Op een gezamenlijke bestuursver
gadering zal gevraagd worden, wat er met de ty
pemachine en de moederklok moet gebeuren daar
deze instrumenten voor beider rekening waren.
Aan den heer Vriens zal worden gevraagd, of
hij genegen is ook voor „De Bonte Duif” de uit
slagen te blijven typen en tegen welken prijs.
Besloten werd dat de opleervluchten gratis zul
len geschieden.
Met algemeene stemmen werd als lid aange
nomen de heer Fr. Jansen. Op voorstel van het
bestuur zal aan den expediteur Adriaensen wor
den gevraagd ook de duiven van De Bonte Duif
te vervoeren bij de opleervluchten en tegen wel
ken prijs.
Een stem uit de vergadering oppert het voor
stel, dat hij genegen is voor het vervoer te zor
gen, indien Adriaensen het zou wijgeren of een
te hoog tarief zou bedingen.
Hierna sloot de voorzitter deze geanimeerde
vergadering en alle leden waren het met de voor
stellen en besprekingen roerend eens.
GRENSCHE V. V.—F. C. BUUL 4—1.
Onder bevredigende belangstelling laat heer -
De Clercq te 2 u. opgooien. Buul trapt af en
waagt een aanval langs hun rechtervleugel. On-
Alf. Olieslagers.
G. v.d. Heijning, Ant. Tuijtelaars.
W. Smulders, Adr. Bruurs. z
CASTELRÉ.
Naar wij vernemen zal in Castelré de geboorte
van een Prins of Prinses gevierd worden op den
eerstvolgenden Zondag na de geboorte.
Groote vreugdevuren zullen omstreeks 6 uur
worden ontstoken. Alom zal worden feestgevierd,
Mocht de blijde gebeurtenis plaats hebben op
een Zaterdag of Zondag, dan wordt de Zondag
van de daaropvolgende week als feestdag aan
gemerkt.
BAERLE-HERTOG.
BEKENDMAKING.
De Rijksontvanger zal zitdag houden ten
kantore van douanen te Baarle-Hertog op Vrijdag
28 Jan. ’38 van 9 tot 12 u. en van 1 tot 3 u. voor:
Die snijdende Noordenwind is oorzaak dat
menschen met zwakke luchtpijpen dadelijk
gaan hoesten. Past op, grijpt nog heden in,
want Ge staat meer dan anderen bloot aan
een chronische bronchitis, die lang duurt!
Verzorg U daarom dadelijk met het voor U aange
wezen middel, de nieuwe versterkte Abdijsiroop.
Dat is een natuurlijk kruiden-middel en werkt
zacht en grondig op Uw aangedane slijmvliezen.
Bovendien is in de nieuwe Abdijsiroop nu nog
toegevoegd de krachtig hoest-bedwingende stof
codeïne, welke uiterst snel en verrassend Uw
hoest verdrijft en Uw bronchitis tot staan brengt.
Terecht noemt men thans Akker’s Abdijsiroop om
zijn bijzondere samenstelling ,,’s Werelds béste
Hoest-siroop”, want de werking bij Hoest, Griep,
Bronchitis, Asthma is werkelijk verbazing-wek-
kend, dat zult U bij de aanwending ondervinden.
Flacon 9!) ct., f 1.50, f2.49, f4.20. Overal verkrijgbaar.
Hoe grooter flacon, hoe voordeeliger het gobr-i