I I NOVA-BIOSCOOP 8 k ZZJK1EN ZIJN ZZtKDN WEEKBLAD VOOR BAARLE-NASSAU- HERTOG EN OMSTREKEN ONZE FEVILLETQM 1 UITG. ELECTRISCHE DRUKKERIJ DE JONG BAADLE-NASSAU. A ==EDELE HARTEN.= Iets over conjunctuur en daar mee samenhangende termen* I 22 JANUARI 1938 33e Jaargang No. 4 Im Ss (Wordt vervolgd.) ll. TELEFOON 2. BAARLE-NASSAU. naamste factor van invloed op ieder land afzonderlijk, maar de constellatie van het economisch verkeer en de economische verhoudingen onderling, zijn tegenwoor dig zoodanig, dat men allereerst heeft te zien naar de binnenlandsche toestanden, en deze in verband moet brengen met de buitenlandsche. Zoo is het denkbaar, dat in het eene land depressie heerscht en in het andere hoogconjunctuur. Daarnaast kan het voorkomen, dat vol gens de aanwijzingen van den conjunc tuurbarometer, gebaseerd op de ervaring, een crisis zou uitblijven, terwijl de crisis toch uitbreekt. In 1929 gaf de zakencurve nog geen directe aanleiding tot ongerust heid. Niettemin brak de crisis in volle he vigheid uit. En thans zien wij in de geld- curve geen aanwijzingen voor ernstige storingen, en toch zijn die storingen dui delijk aanwijsbaar in het economisch le ven over het geheel genomen, en er is al le aanleiding om de vraag te stellen of wij niet reeds in een nieuwe crisisperiode zitten, welke hopenlijk niet van langen duur of groote hevigheid moge zijn. Ten slotte willen wij nog iets zeggen over z. g. conjunctuurpolitiek. Hieronder is te verstaan een ingrijpen van de over heid in het economisch leven met de doel stellingen om door dat ingrijpen de sto ringen, die wij kennen onder den naam crisis en depressie, zooveel mogelijk te verhinderen of te verzachten. Heeft de staat hier een taak om de con junctuur te stimuleeren ofte remmen al naar gelang hij dit noodig acht voor het algemeen welzijn. Of moet de staat zich van inmenging op dit gebied onthouden en aan ’t ver wachte automatisme in het economisch gebeuren overlaten zelf een evenwicht te vinden na verstoorde verhoudingen door hausse of crisis? Het antwoord op deze vragen hangt af van het antwoord op een andere vraag, n. 1. of het economisch leven zich auto- 1 Wat de Olie is voor Uw motor, Is de Advertentie voor Uw zaak. Rijpheid van den man: dat is, den ernst te hebben teruggevonden, dien men als kind had bij het spel. Nietzsche. 8 Ja; de gevangenis in, herhaalde Me vrouw Wynn. Gelukkig heeft Marie den man nimmer gekend, doch zij heeft zijne vrouw gekend, een meisje, iets ouder dan zij zelf: zij zijn samen in Brussel op de kostschool geweest; toen Marie hoor de, dat zij in benarde omstandigheden verkeerde, moest en zou ze naar haar toe. NatuurlijkDat is juist iets voor Marie. Zij groeit er in, zulke tragedies tot het ein de toe bij te wonen. De toestand van de moeder was hopeloos; toen het kind geboren werd stierf zijMarie nam ket kind tot zich in plaats van het naar eene van de weesimichtingen of een vondelingen huis te brengen. Mevrouw Wynn hield een oogenblik stil, haalde de schouders op en besloot hare rede met de woorden En tot nu toe zit zij met dat wezen op gescheept. Deed zij dat? Nam zij het kleine, hulp behoevende wicht van die ongelukkige ouders tot zich; zij is een uit duizen den - werkelijk, u heeft reden trosch te wezen op zulk eene schoonzuster, zeide James met ontroerde stem. Zij was altijd een beetje zonderling meisje, vatbaar voor allerlei indrukken; mijnheer Wilson; zij was zoo eigenzinnig en stijfhoofdig, dat zij nooit naar goeden raad wilde luisteren, laat staan raad aan nemen van oudere en verstandiger men- schen, vervolgde Marie. Hebben wij het niet reeds lang genoeg over Marie Wynn gehad? vroeg Flora, naar de piano toeloopende. Zij ging voor het instrument zitten en speelde een wilden, woesten galop, vlugge, opwekkende muziek zonder die- peren ondergrond daar hield zij van; plot seling ging zij van den galop over in een luchtig Franscg chanson, waarbij zij on der het zingen James nu en dan coquet aanzag en toelachte. Deze evenwel stond in diep gepeins verzonken en was blijkbaar ten eenemale vergeten dat zij vlak naast hem zat. Stond hij aan Marie te denken? Crash gingen de handen van het ja- loersche meisje over de toetsen; zij sloeg zulk een valsch accoord aan, dat James uit zijn gepeins wakker schrok en rilde, i .pTA -1 W’-Ü matisch zal loswerken uit een bestaande depressie; of noodzakelijkerwijze uit de innerlijke structuur van de volkshuishou ding een opgang naar betere conjunctuur zal ontstaan. Deze laatste vraag nu moet ontkennend beantwoord worden. Om de depressie te Beëindigen zijn bijzondere impulsen noo dig, die wel gegeven kunnen zijn, doch niet noodzakelijk aanwezig zijn in het de- pressietijdperk. Hieruit volgt, dat de overheid het als een deel van haar taak heeft te beschou wen om door doelmatig ingrijpen de op heffing van crisis en depressie te bevor deren. Dit nu kan geschieden op velerlei wij ze. De maatregelen, welke de staat in dji verband zou kunnen nemen, vormen te- samen datgene, wat onder conjunctuur- politiek is te verstaan. De conjunctuurpolitiek is in verschil lende onderdeden te splitsen, zooals b. v. handelspolitiek, monetaire politiek, aan leg van openbare werken, bankpolitiek, financieele politiek. Ieder van deze onderdeelen der over- want hij deed veel aan muziek en speelde zelf prachtig. Flora zag hem opschrikken en rillen, doch zij had haar doel bereikt, door hem er aan te herinneren, dat zij er ook nog was. Zij sprong op en verzocht hem, aan de piano plaats te nemen. U zingt ook, zeide zij. Dat moet! Laat ons een duo zingen, hier uit dit boek: Eens in Mei... Kent u dat? James schudde het hoofd. Neen, antwoordde hij. Ik kan niet zin gen, juffrouw Desmond. Doch hij zat voor de piano en liet na een oogenblik aarzelens, de vingers over de toetsen glijden, aan het instrument eene zachte, droomerige en sleepende melodie ontlokkende. Flora schreed op hare zuster toe, liet zich voor haar nedervallen en fluisterde: Laat Marie niet hier komen; wijs haar af! Oh! Marie! doe dat! Ik smeek het je! Waarom? vroeg mevrouw Wynn ver baasd, op fluisterenden toon. Ik wil haar niet hier zien. Wat moet dat met hen beiden worden? Hij heeft geen geld en zij is onderwij zeres. Hij is op haar verliefd, dat weet ik, maar als zij elkander niet ontmoeten, zal L •eel hij haar wel vergeten en zijne liefde zal wegsterven. Verzin maar iets, maar zeg, dat je haar nu niet kunt ontvangen, drong het meisje aan. Nonsens, Flora! Je lijkt wel dwaas, je druk te maken over het feit, of Marie en mijnheer Wilson dan niet verliefd zijn! Hij kan in geen geval iets voor je wezen, je zegt zelf, dat hij een arm onderwij- zertje is. Je moet beter trouwen. Mijnheer Marchant bijvoorbeeld, die zou morgen wel met je willen trouwen, als je hem zoudt willen hebben, stelde hare zuster voor. Een man, voor wien ik letterlijk niets voel, neen, dank je vriendelijk, en zoo gierig dat hij mij zelfs in mijn kleed geld zou nagaan en mij misschien een dubbeltje per jaar speldegeld zou geven. Ik ging nog liever dood, dan dat ik met Marchant trouwde, zoo rijk als hij is. Onwillekeurig was zij luider gaan spre ken en James verstond den naam Mar chant zeer duidelijk. heidswerkzaamheid kan beschouwd wor den als ’n deel der maatregelen ter stimu- leering of remming van de conjunctuur. In onzen tijd zien wij herhaaldelijk voorbeelden van een en ander in schier alle landen. Amerika b. v. voert een zeer uitgesproken conjunctuurpolitiek. Ook in on.s land is men de laatste jaren steeds meer daartoe overgegaan. Nog on langs is b. v. in de Tweede Kamer behan deld de crisisinvoerwet, die een sterk conjunctureelen inslag heeft. En voor degenen, die de begrootingsdebatten volg den, zal het eveneens duidelijk zijn, dat de financieele politiek (begrooting, belas tingen, geldleeningen) in belangrijke ma te conjunctuurpolitiek kan zijn. Met ’t bovenstaande hopen wij er iets toe te hebben bijgedragen, dat de belang stelling voor de conjunctureele vraagstuk ken wordt verlevendigd. v. H. ZONDAG 23 JANUARI om 7 uur. (dus slechts een groote voorstelling) vertoonen wij U -als eerste hoofdfilm: - „TJHE SINGING KID” met in de hoofdrol AL JOLSON, bekend uit de Zingende Dwaas. Elf diverse soorten amusement. De film die elk wat wils biedt. Als tweede hoofdfilm: met in de hoofdrol: JOE E* BROWN* WEDEROM EEN SCHITTEREND PROGRAMMA Het zal den lezer duidelijk zijn, dat bo venstaande algemeene verschijnselen nog met verschillende andere zouden kunnen worden uitgebreid. De voornaamste zijn echter kort aangegeven. Men heeft deze veschijnselen weten schappelijk gegroepeerd en vergeleken, waarbij men gebruik maakt van indexcij fers en statische voorstellingen. Deze laat ste vormen den grondslag voor de z. g. conjunctuurbarometers, welke men regel matig in de groote bladen kan aantreffen. De conjunctuurbarometer wordt sa mengesteld uit eenige, op statistische en wetenschappelijke wijze vastgestelde cur ven, welker verloop de mogelijkheid biedt om den stand en het verloop in de naaste toekomst van hetoconomische leven (van de conjunctuur) te bepalen. De Havard-barometer b. v. bestaat uit 3 lijnen (curven) genaamd de speculatie- curve, de zakencurve en de geldcurve. De speculatiecurve wordt bepaalt uit de banksaldo’s van New-Yorkerbanken en de koersen van de industrieele aan- deelen. De zakencurve uit banksaldo’s van banken buiten New-York en de groothan- delsprijzen. De geldcurve uit de discontotarieven voor goederenwissels. Het Duitsche Institut für Konjunctur- forschung heeft een meer ingewikkeld barometersysteem. Ongetwijfeld bieden de conjunctuur barometers eenig houvast, doch men hoe de zich voor een al te groot vertrouwen in hun betrouwbaarheid voor de toekomst. Immers er is, vooral de laatste jaren, een steeds groeiend verschil in conjunc- tuurbeeld in de onderscheiden landen. (Men denke aan het streven naar econo mische onafhankelijkheid). Vanzelfspre kend is de wereldconjunctuur als voor- V: ■'3' I' ‘S 5SSS I1 niliiJ'rBKL 11 'Til I'T. vtM

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Baarl’s Nieuws en Advertentieblad | 1938 | | pagina 1